اثرات نوع دانه و مکمل های روغنی بر تولید و ترکیب شیر، قابلیت هضم ، فعالیت نشخوار و متابولیت های خون گاوهای شیرده هلشتاین در اوایل دوره شیردهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف آزمایش حاضر بهبود کیفیت شیر با استفاده از تغییر در نوع منبع غله و مکمل روغنی در جیره بود بدین منظور از تعداد 32 راس گاو هلشتاین شکم سوم با میانگین روزهای شیردهی 15±60 و تولید شیر 5±36 کیلوگرم بصورت آزمایش فاکتوریل 2×2 در قالب طرح کاملا" تصادفی با 4 تیمار و در هر تیمار 8 تکرار، استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل 1- جیره حاوی دانه جو + 2 درصد روغن ماهی؛2- جیره حاوی جو + 2 درصد روغن آفتابگردان؛ 3- جیره حاوی دانه ذرت + 2 درصد روغن ماهی و 4- جیره حاوی دانه ذرت + 2 درصد روغن آفتابگردان. طول دوره آزمایشی 45 روز بود که 36 روز اول برای عادت پذیری گاوها به جیره ها و 9 روز آخر برای جمع آوری نمونه ها در نظر گرفته شد. قابلیت هضم ماده خشک به طور معنی داری تحت تاثیر منبع غله و روغن قرار گرفت (0/05>P) و در گاوهای تغذیه شده با جیره هایی بر پایه دانه جو در مقایسه با جیره های بر پایه دانه ذرت بیش تر بود. میان متغیرهای خونی، تنها غلظت تری گلیسرید تحت تاثیر اثر متقابل منبع غله و روغن قرار گرفت (0/01>P). اثر منبع غله بر زمان نشخوار و کل زمان جویدن معنی دار شد (0/05>P) و این زمان برای گاوهای دریافت کننده دانه جو بیش تر از دانه ذرت بود. از بین ترکیبات شیر، تنها درصد چربی شیر به طور معنی داری متاثر از منبع غله جیره قرار گرفت (0/05>P) و در گاوهای تغذیه شده با جیره هایی بر پایه دانه جو در مقایسه با جیره های بر پایه دانه ذرت کم تر بود. بر اساس نتایج حاصل، روغن آفتابگردان می تواند جایگزین مناسبی برای روغن ماهی بدون اثر منفی بر عملکرد تولیدی و کیفیت شیر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!