مطالعه پدیدارشناختی «خود» در مناسبات زندگی روزمره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در گفتمان علوم اجتماعی، مفهوم «خود» برساخته ای اجتماعی، و اعم از ترکیب زیستی- روان شناختی است. مطابق با معنای مذکور، «خود»، طی پدیداری زما ن مندانه، مکا ن مندانه و تاریخ مندانه در بستر تعامل اجتماعی، وجه عمده «هویت روزمره» کنش گران اجتماعی را متکون می سازد. هدف مقاله شناسایی و توصیف تجربه زیسته زنان و مردان متاهل ساکن شهر ساری از «خود»های پدیدارشده بر آن ها در جریان مناسبات زندگی روزمره است. مطالعه با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی، داده بابی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، و داده کاوی بر پایه روش کلایزی به انجام رسیده است. آگاهی دهندگان پژوهش30 نفر از زنان و مردان، با حداقل 10 سال تجربه تاهل بودند که به صورت هدفمند، و با توجه به معیارهای شمول انتخاب شدند. به موجب تجرید حاصل از 1650 مفهوم توصیفی، و در جریان کدگذاری چندمرحله ای ناظر بر حرکت از مرتبه امر انضمامی به ساحت امر انتزاعی، 4 سنخ از خود، مشتمل برخود تسعیری، خود متخبتر همگرا، خود زوال یافته دگربین وخود منفرد خیال پرداز، به عنوان مضامین اصلی برساخت گردید. به موجب تجریدی ترین نتیجه حاصل از یافته های میدانی، آگاهی دهندگان مطالعه ذیل هر کدام از «خود»های پدیداری، و در مقام مواجهه با موقعیت ادراک شده شان، ناگزیر از کاربست سازوکارهای کنشی و تفسیری به مراتب متنافر با درونی ترین پنداشته ها و لایه های آگاهی خود هستند. مضیقه یاد شده موجد تکوین دوگانه از خودبیگانگی - تلاش معطوف به رهایی بخشی از آن مضیقه می-گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 159
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!