مطالعه ترجیح زیستگاهی گونه های همبوم جویبارماهی، Oxynemachilus kiabii و Oxynemachilus karunensisدر رودخانه الک (حوضه کرخه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدل های مبتنی بر آنالیزهای رگرسیونی به منظور بیان الگوهای فراوانی و پراکنش جمعیت ماهیان در ارتباط با فاکتورهای محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو مطالعه حاضر، به منظور بررسی مطلوبیت زیستگاه دو گونه همبوم جویبارماهی، Oxynemachilus kiabii و Oxynemachilus karunensis از رودخانه الک (زیر حوضه رازآور و حوضه کرخه) به اجرا درآمد. نمونه برداری با استفاده از تور ساچوک در هشت ایستگاه (هرکدام با سه تکرار) صورت گرفت. تعداد 5 متغییر زیستگاهی شامل عرض و عمق رودخانه، شیب بستر، سرعت جریان و میانگین اندازه ذرات بستر اندازه گیری و ثبت شد. نتایج نشان داد که بیشترین مطلوبیت زیستگاه جویبارماهی کیابی به صورت عمق رودخانه در محدوده 52>-46 سانتی متر، عرض رودخانه 0/9>-0/6 متر، شیب 6/4>-5/8درصد، سرعت جریان 0/58>-0/52 متر بر ثانیه و اندازه ذرات بستر 12>-0 میلی متر و برای گونه (O. karunensis) به صورت عمق رودخانه در محدوده 16>-10 سانتی متر، عرض رودخانه 2/4>-2/1 متر، شیب 2/2>-1/6 درصد، سرعت جریان 0/4>-0/34 متر بر ثانیه و اندازه ذرات بستر 60>-48 میلی متر می باشد. همچنین بیشترین و کمترین مقادیر SI به ترتیب مربوط به دو فاکتور عمق و میانگین اندازه ذرات بستر برای گونه O. kiabi و سرعت جریان و عمق رودخانه (برای گونه O. karunensis) بود. نتایج نشان داد که رودخانه الک زیستگاه مناسبی برای گونه O. karunensis بوده درحالی که این رودخانه برای گونه O. kiabii مناسب نمی باشد. همچنین رژیم غذایی این دو گونه بررسی شد که نمونه هایی از خانواده های Chironomidae، Simulidae، Baetidae، Gomphidae و Hydropsychidae در دستگاه گوارش آنها مشاهده گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 222
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2746724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!