تحلیل گفتمان انتقادی مکتب داستان‏ نویسی جنوب (تنگسیر، سووشون، اهل غرق)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نویسندگانی که در یک اقلیم مشترک زندگی می کنند؛ در آفرینش هنری خود، علاوه بر جهان بینی و سبک شخصی، از شرایط اقلیمی، اجتماعی و سیاسی آن منطقه نیز تاثیر می پذیرند و مکتب منطقه ای و اقلیمی را پدید می آورند. یکی از این مکتب ها، مکتب داستان نویسی جنوب است که در ادبیات داستانی ایران جایگاه ویژه ای دارد. متون، از جمله متون ادبی، در تعامل با تاریخ، حامل فحوای سیاسی- اجتماعی می شوند و جایگاه حضور گفتمان های مختلف می گردند.تاثیر شرایط سیاسی، تاریخی و اقلیمی بر ادبیات جنوب، به ویژه از کودتای 1332 تا دو دهه پس از انقلاب، همانندی های بسیاری از نظر محتوا و ساختار در آثار داستان نویسان بزرگ این اقلیم به وجود آورده است. در این پژوهش با انتخاب سه اثر شاخص مکتب جنوب یعنی رمان های « تنگسیر» از صادق چوبک، «سووشون» از سیمین دانشور، و « اهل غرق» از منیرو روانی پور نشان داده ایم که چگونه آثار برگزیده این مکتب، متاثر از گفتمان های موجود و ساختار اجتماعی مولد این گفتمان ها، تولید شده اند. نویسندگان مذکور در آثار خود نسبت به دیگر آثار این مکتب به گونه ای ملموس تر به بازسازی فضای استعمار و استبداد زده و ایجاد گفتمان های غالب پسااستعماری و استبدادستیزی در یک برهه تاریخی یعنی از زمان حضور استعمار انگلیس در اواخر عهد قاجار تا کودتای 1332 پرداخته اند. گفتمان های غالب این مکتب در مسیر متضاد با گفتمان حاکم یعنی استعمار و استبداد است. این گفتمان ها خود را بر ساختار واژگانی، نحوی و بلاغی کلام تحمیل کرده اند. نهایتا می توان این متون را متاثر از گفتمان غالبی دانست که تولید آنها را اقتضا می کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 39
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2751845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!