به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تنگسیر » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تنگسیر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد دشتی*، شهربانو گودرزی
    نویسندگانی که در یک اقلیم مشترک زندگی می کنند؛ در آفرینش هنری خود، علاوه بر جهان بینی و سبک شخصی، از شرایط اقلیمی، اجتماعی و سیاسی آن منطقه نیز تاثیر می پذیرند و مکتب منطقه ای و اقلیمی را پدید می آورند. یکی از این مکتب ها، مکتب داستان نویسی جنوب است که در ادبیات داستانی ایران جایگاه ویژه ای دارد. متون، از جمله متون ادبی، در تعامل با تاریخ، حامل فحوای سیاسی- اجتماعی می شوند و جایگاه حضور گفتمان های مختلف می گردند.تاثیر شرایط سیاسی، تاریخی و اقلیمی بر ادبیات جنوب، به ویژه از کودتای 1332 تا دو دهه پس از انقلاب، همانندی های بسیاری از نظر محتوا و ساختار در آثار داستان نویسان بزرگ این اقلیم به وجود آورده است. در این پژوهش با انتخاب سه اثر شاخص مکتب جنوب یعنی رمان های « تنگسیر» از صادق چوبک، «سووشون» از سیمین دانشور، و « اهل غرق» از منیرو روانی پور نشان داده ایم که چگونه آثار برگزیده این مکتب، متاثر از گفتمان های موجود و ساختار اجتماعی مولد این گفتمان ها، تولید شده اند. نویسندگان مذکور در آثار خود نسبت به دیگر آثار این مکتب به گونه ای ملموس تر به بازسازی فضای استعمار و استبداد زده و ایجاد گفتمان های غالب پسااستعماری و استبدادستیزی در یک برهه تاریخی یعنی از زمان حضور استعمار انگلیس در اواخر عهد قاجار تا کودتای 1332 پرداخته اند. گفتمان های غالب این مکتب در مسیر متضاد با گفتمان حاکم یعنی استعمار و استبداد است. این گفتمان ها خود را بر ساختار واژگانی، نحوی و بلاغی کلام تحمیل کرده اند. نهایتا می توان این متون را متاثر از گفتمان غالبی دانست که تولید آنها را اقتضا می کرده است.
    کلید واژگان: استعمار, اهل غرق, تحلیل گفتمان انتقادی, تنگسیر, سووشون, مکتب داستان‏نویسی جنوب}
    Seyyed Mohammad Dashti *, Shahrbanoo Goudarzi
    Writers who live in a common climate are influenced by the social and political climatic conditions of that region in addition to their worldview and personal style. And they create the regional and climatic school. Which of these schools is the South school of fiction writing, which has important place in Iranian fiction literature. Texts, including literary texts in interaction with history carry social meanings and become the presence of different discourses. The influence of political, historical and climatic conditions on the literature of the South, especially from the 1953 coup d'état in Iran decades after the revolution, has created many similarities in terms of content and structure in the works of the great storytellers of this region. In this research, by choosing three works of the southern school, namely the novels "Tangsir" by Sadegh Chubak, "Suvashon" by Simin Daneshvar, and "Ahle Ghareq" by Muniro Ravipour, We have shown how the selected works of this school are influenced by the existing discourses and the social structure that generates these discourses. In their works, compared to the other works of this school, the mentioned authors tried to reconstruct the atmosphere of colonialism and tyranny in a more concrete way and create dominant post-colonial and tyrannical discourses in a historical moment, that is, from the time of the presence of British colonialism at the end of the Qajar era until the 1953 coup d'état and have imposed their dominant discourses on the lexical, syntactic and rhetorical structure of speech.
    Keywords: Analysis Of Critical Discourse, Colonialism, School Of South Storytelling, Tangsir, Ahl Ghareq, Suvshun}
  • ابراهیم محمدی*، عفت غفوری، مهدی رحیمی، حامد نوروزی
    این جستار می کوشد تا با کاربست دانش نشانه شناسی، عنصر رنگ روی جلد رمان های بوف کور، تنگسیر، آوسنه ی بابا سبحان و شازده احتجاب را به شیوه ی توصیفی - تحلیلی بررسی کند تا تعامل این رکن اساسی نقاشی و متن ادبی و پیوند آن را با لایه های متعدد متن دریابد. رنگ قادر است فعال ترین حس انسان یعنی حس بینایی را به تکاپو اندازد تا برای درک کلیت فضا بکوشد و بدون اینکه سخن بگوید، اندیشه را منتقل کند. کاربرد هنرمندانه ی رنگ در فضاسازی خلاقانه ی محتوای متن و نیز به چالش کشیدن مفروضات مخاطب، نقش ویژه ای دارد و می تواند عواطف مخاطب را برانگیزد و او را به خواندن کتاب ترغیب کند. از این رو واکاوی جلد متن ادبی که عرصه ی جلوه نمایی رنگ ها محسوب می شود و به عنوان پوششی برای جهانی کلامی به کار می رود، می تواند به تبیین چیستی و پیوند رنگ با دیگر لایه ها و مفاهیم پنهان متن انجامد. درمجموع با بررسی عنصر رنگ در آثار یادشده می توان چنین نتیجه گرفت که در بیشتر آثار، رنگ روی جلد صرفا حاصل تخیل طراح جلد و عنصر تزیینی نیست، بلکه کارکردی نمادین دارد و در تعامل با دیگر عناصر، به ویژه عنوان، درون مایه و شخصیت داستان، نقش ویژه ای در فرایند تولید و تکمیل معنا دارد. گاه نیز رنگ تنها جنبه ی زیبایی شناسی دارد که به منظور جذب مخاطب است و نمی توان میان این عنصر و درون مایه، پیوندی برقرار کرد.
    کلید واژگان: نشانه شناسی رنگ, جلدرمان, بوف کور, تنگسیر, آوسنه ی باباسبحان}
    Ebrahim Mohammadi *, Effat Ghafoori, Mahdi Rahimi, Hamed Nowrouzi
    This article tries to use semiotics to study the covers of The Blind Owl, Tangsir, The Tale of Baba Sobhan and Shazdeh Ehtjab in a descriptive-analytical way to shed light on the interplay of the basic elements of painting and literary texts. Because color has the capacity to communicate, nonverbally, with the most active human sense – the sense of sight – it can help us understand the textual space by conveying thoughts without speaking. The artistic use of color plays a special role in creating a creative space for the textual content; it can also challenge the audience’s assumptions by stimulating their emotions and encouraging them to read the book. Therefore, examining the cover of literary texts – the space of color display which is used as a cover for the verbal world – can shed light on the connection between the color of the cover and the textual layers as well as hidden concepts of the text. Analysis of the elements of color in the above-mentioned novels reveals that in some of these texts, the color of the cover is not just a product of the designer’s imagination (a decorative element). Rather, it has a symbolic function and interacts with other paratexts, especially the title, theme and characters; it also plays a main role in the process of production of meaning. In other texts, however, the color serves only an aesthetic function and is used to attract the audience – without having a meaningful connection to the theme.
    Keywords: The Semiotics of Color, Cover of the Novel, Boof kor.Tangsir. Awsene babasobhan}
  • علی کشاورز قدیمی، جواد طاهری*، لیدا نامدار

    رمان مدرن شکل نوینی از نوشتار است که همواره در پی یافتن احساسات، تاثرات روحی مبهم و فرار انسان ها و سپس انتقال آن ها از زاویه دید عینی و بی طرفانه ای که نه به روایت گر و نه به خواننده تعلق دارد. نوشتاری که شفافیت، تبیین ارزش ها، اصول دستور سنتی، توصیف های انسان مدارانه، سیاست و... از ساحت آن رخت بربسته باشد. عواملی مانند عدم قطعیت، نبود روابط علی معلولی، ارایه موضوعات جدید، آشنایی زدایی از مفاهیم سنتی متن، ابهام و پیچیده گویی، حضور جدی خواننده مولفه هایی است که در ساختار و ساختمان این فرم ادبی نوین وجود دارد که تعدادی از این مولفه ها قابل مقایسه در رمان تنگسیر صادق چوبک است. به نوعی زبان و نوشتار چوبک در تنگسیر به قصد مفهوم سازی جدید است که رویکردی آمیخته دارد تا اصالت زبان سنتی را به چالش بکشد. فرم و تکنیک های منحصر به فرد چوبک در تنگسیر اعم از زمان ترکیبی، پیرنگ خطی و گسسته، شروع چند ابزاری، فرجامی بسته، شخصیت های تحول یافته ، ارایه مفهوم جدید، گفت وگوهای تک نفره مولفه هایی است که می توان آن را در دو ساختمان کلاسیک و نوین داستان نویسی مقایسه کرد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل مولفه های رمان مدرن و کلاسیک در تنگسیر صادق چوبک به روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان می دهد چوبک نویسنده ای نوگراست چون با تاثیر از ادبیات نوین جهان و نبوغ ذاتی خویش توانسته است فرم جدیدی از نوشتار را  ارایه دهد که تا آن زمان مسبوق به سابقه نیست.  هم چنین یافته های پژوهش نشان می دهد چوبک در رمان تنگسیر گاهی از زمان ترکیبی بهره جسته و  آن را به سیلان ذهن نزدیک کرده است که شیوه ای کاملا جدید است و حتی سعی بر آن داشته است که پیرنگ خطی را در بخش هایی از رمان شکسته و آن را به صورت گسسته و هنری ارایه نماید.

    کلید واژگان: تنگسیر, صادق چوبک, زمان ترکیبی, شخصیت های تحول یافته, پیرنگ خطی و هنری}
    Ali Keshavarz Gadimi, Javad Taheri *, Lida Namdar

    The modern novel is a new form of writing that always seeks to find emotions, vague mental impressions and the escape of people and then convey them from an objective and impartial point of view that belongs neither to the narrator nor to the reader. A writing that lacks transparency, explanation of values, principles of traditional order, humanitarian descriptions, politics, etc. Factors such as uncertainty, absence of cause and effect relationships, presentation of new topics, defamiliarization of traditional concepts of the text, ambiguity and complexity, serious presence of the reader are the components that exist in the structure of this new literary form, some of which can be compared in Tangsir's novel. Sadegh is Chobak. In a way, Chubak's language and writing in Tangsir is intended to create a new concept that has a mixed approach to challenge the originality of the traditional language. Chobek's unique form and techniques in Tangsir, including mixed time, linear and discrete plot, multi-instrumental beginning, closed ending, evolved characters, presenting a new concept, monologues are components that can be used in two classical and modern story structures. compared writing. The purpose of this research is to compare the modern and classic novel components in Tangsir Sadeq Chubak in a descriptive-analytical way and in a library way. The findings of the research show that Chubak is a modernist writer because he was able to present a new form of writing that was unprecedented until then with the influence of the modern literature of the world and his inherent genius. Also, the findings of his research show that Chubak sometimes used composite time in the novel Tangsir and brought it close to the flow of the mind, which is a completely new method, and he even tried to break the linear pattern in parts of the novel and make it discrete and Provide art.

    Keywords: Tangsir, Sadegh Chubak, composite time, transformed characters, linear, artistic characters}
  • لیلا ریوندی*، محمود بشیری
    در این پژوهش تلاش می شود نقش فرادستوری صفت در پرداخت شخصیت ها، ساخت فضا، مکتب ادبی نویسنده، ترسیم صحنه و کارکرد ادبی بررسی شود. بدین منظور در رمان تنگسیر و مجموعه داستان انتری که لوطی اش مرده بود چگونگی کارکرد ادبی و معنایی صفت بررسی گردید. با تحلیل داده ها به روش توصیفی- تحلیلی این نتیجه حاصل شد که صفت در ساخت و پرداخت شخصیت ها، بیان دیدگاه آن ها، روابط، و طرز فکر شخصیت ها از همدیگر موثر است، هم چنین در ساخت آرایه های ادبی ای نظیر استعاره، حس آمیزی، و برجسته سازی های ادبی نقش دارد. صفت در ساخت فضای حاکم بر داستان نیز از طریق بسامد کاربرد، تیرگی یا روشنی، و ویژگی هایی نظیر ویژگی های فیزیکی و نوع ساختمان تاثیرگذار است. از نظر رده شناختی با بررسی بسامد صفات به کاررفته این نتیجه حاصل شد که بسامد صفات سرنمون، چه در رمان و چه در مجموعه داستان کوتاه، بیشتر از صفت غیرسرنمون است. نویسنده بیشتر از صفات بیانی ساده استفاده کرده است و اغلب آن ها صفات سرنمون هستند. یعنی، بالاترین درجه صفت بودن را دارند و برای شخصیت اول یا قهرمان داستان به کار برده شده اند.
    کلید واژگان: صادق چوبک, صفت, داستان کوتاه, رمان, تنگسیر, انتری که لوطی اش مرده بود}
    Leila Rivandy *, Mahmood Bashiri
    An adjective in Persian is a word other than a noun that comes with a noun or noun group; it binds the meaning and explains it. There are different types of adjectives. This research tries to carefully examine the adjective in detail, to deal with its meta-directive role in processing of space-building figures, and the writer's literary school, drawing scenes and its literary functions, and to answer the questions about the nature of the literary and semantic function of the adjective in the novel Tangsir and the collection of short stories of Antar( monkey  figure of the story) whose Louti (trainer ) had died. By analyzing the data in a descriptive-analytical method, we came to the conclusion that adjectives, are very effective in constructing and processing characters, expressing their views, relationships and thinking of characters towards each other, as well as in constructing literary arrays such as metaphor, synesthesia and  literary highlighting and  in constructing the dominate atmosphere of the story through the frequency of the adjectives , the darkness or lightness of the adjectives and some features such as physical features and the type of structure of the adjective. From category cognition point of view, by examining the frequency of the traits used, we came to the conclusion that the frequency of the prototype adjectives, both in the novel and in the short story series, is higher than the non-prototype adjective. The author has mostly used simple expressive adjectives, and most of these adjectives are the prototype adjectives, That is, they have the highest degree of being of an adjective and are used around the first character or the protagonist.
    Keywords: Sadegh Chubak, Sefat, short story, Novel, Tangsir, antari ke lotiash morde bod}
  • داود اسپرهم*، پریسا نصیری
    نظریه ساختارشکنی یکی از نظریه های ادبی رایج در اواخر دهه 1960 به شمار می رود که نخستین بار توسط ژاک دریدا بنیان نهاده شد. هدف ساختارشکنی، بازسازی و بازیابی معنای متن، واسازی و آشکار ساختن تناقض های حاضر در متن است. دریدا با به چالش کشیدن آرای نظام یافته ای از نشانه ها در قالب تقابل های دوگانه، بازی بی پایان دال ها، واسازی، بحث تعدد تعابیر، چندمعنایی بودن متن و مواردی چون آن، شالوده های عقل گرا و خردمدار را درهم ریخت و عنوان کرد که هرگز نمی توان به معنای نهایی و مدولول غایی در یک متن دست یافت. بازی بی پایان دال ها، واسازی، تقابل های دوگانه، ضمیمه، سر- نوشتار، رد و مواردی از این قبیل، از بنیان های نظریه دریداست. در پژوهش حاضر برآنیم تا دواثرصادق چوبک تحت عنوان تنگسیر و سنگ صبور را واسازی کنیم تا بدین گونه قابلیت های ادبیات فارسی برای آزموده شدن توسط این نظریه نشان داده شود و به رهیافت های دیگری از دو متن براساس نظریه دریدایی دست یابیم.
    کلید واژگان: دریدا, واسازی, صادق چوبک, تنگسیر, سنگ صبور}
    Davood Sparham *, Parisa Nasiri
    theory of  Deconstruction is regarded as a common literary theory in late 1960s, the foundations of which were first laid by Jacques Derrida. It aims to reconstruct and rediscover the meaning of the text and to reveal the contradictions present in it.  By challenging certain systematic views about signs in terms of binary oppositions, endless play of signifiers, deconstruction, plurality of interpretations, polysemy and the like, Derrida undermined the rationalistic foundations and asserted that an ultimate meaning or a final signified can never be reached The endless play of signifiers, deconstruction, binary oppositions, supplement, archi-writing, trace and the like are considered among Derrida’s theoretical foundations. In the present research we intend to discuss two works by Sadeq Chubak, i.e. Tangsir and Sange Sabur, based on Derrida’s theory of deconstruction. In this way the capacity of Persian language would be demonstrated as to whether it bears to be tested by this theory or not.  Also the similarities of the two novels would be displayed according to Derrida’s theory of deconstruction. Till The  another approach of two  text  according to Derrida’s theory reached.
    Keywords: post-structuralism, Derrida, Sadeq Chubak, Tangsir, Sange Sabur}
  • مهدی فرجی لپری، امیرحسین همتی*، کامران قدوسی

    ادبیات اقلیمی که به شاخصه های جغرافیای طبیعی و انسانی منطقه خاص نویسنده یا شاعر تکیه می کند، در ادبیات فارسی و عربی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آثار صادق چوبک در حوزه مکتب جنوب و مارون عبود نیز در لبنان، از دیدگاه ادبیات اقلیمی شایان بررسی هستند. در این پژوهش، ضمن ارایه تعریفی اجمالی از ادبیات اقلیمی و پرداختن به پیشینه و جایگاه آن در دو ادب فارسی و عربی، با تکیه بر روش تحلیل محتوای کیفی، شاخصه های ادبیات اقلیمی در رمان «تنگسیر» و «فارس آغا» را بررسی و تحلیل می کنیم. پس از بررسی و تحلیل دو اثر مذکور، درنهایت به این نتیجه رسیدیم که هم زیستی دو نویسنده با مردم منطقه خاص و تاسی از محیط زندگی آنان، در ارایه تصویری معتنابه از عناصر طبیعی و انسانی منطقه مذکور موثر بوده است. هر دو نویسنده در ورای عناصر اقلیمی، به دنبال دفاع از طبقه ستم کش، نقد سیاست های اقتصادی حاکم بر جامعه و تکیه بر آداب ورسوم اصیل و بومی است که در تقابل با دنیای جدید در معرض انقراض هستند.

    کلید واژگان: ادبیات اقلیمی, صادق چوبک, تنگسیر, مارون عبود, فارس آغا}
  • لطیفه سلامت باویل*، فتانه قملاقی

    صادق چوبک نویسنده ای  است که  در داستان هایش به  شرح زندگی اقشار فرودست جامعه می پردازد و با استفاده از زبان و لحن آنان واقعیت های زشت و تلخ حیات را با دقت و جزییات تمام بررسی می کند و در تصویرسازی خود دنیایی از انسان های مفلوک و واخورده را برای خواننده مجسم می کند که در برابر جبر زمانه راهی جز تسلیم ندارند . ناتورالیسم نظام کسانی است که طبیعت را بعنوان یک اصل اولیه قبول دارند و هر حادثه و رویدادی را به آن حمل می کنند ولی با گذشت زمانی اندک ، افراط در کار پیروان این مکتب موجب می شود هر سانسوری را که جامعه بر بخشی از مظاهر طبیعت و زندگی اعمال کرده بود در هم شکنند و  از زشتی ها و فجایعی سخن بگویند که تا آن روز هیچ نویسنده ی ادبی  در آثار خود نگفته بود . صادق چوبک نیز بعنوان نویسنده ی ناتورال از این هنجارگریزی بهره ها برده که در مقاله ی حاضر به بررسی  توصیفی تحلیلی تاثیر ناتورالیسم بر آثار وی پرداخته شده است .

    کلید واژگان: ناتورالیسم, چوبک, تنگسیر, سنگ صبور}
    Latifeh Salamat Bavil *, Fattaneh Ghomlaghi

    Sadegh Choubak is an author who describes the life of the lower classes of society in his books. He uses the language and tune them to illustrate the bitter realities of their ugly life with extreme details and attention. His realistic view of life depicts a world of miserable people - who have no choice over their lives- for the readers. The school of naturalism considers nature as a primary concept which concerns every event in the world. After a little time excitement in the behavior of followers of this school overcomes imposed censorships and expresses the ugliness and disasters of the society in which no other author had mentioned before him. Sadegh Choubak as a naturalistic writer has utilized these disorders to the advantage of his works. this article, Reviews the impact of naturalism on his works with an analytical – descriptive method.

    Keywords: Naturalism, Choubak, Tangsir, Sange Sabour}
  • صفوراسادات رشیدی، علی اکبر باقری خلیلی، غلامرضا پیروز
    تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی میان رشته ای و روشی تحلیلی است که به دنبال شناخت گفتمان های مختلف، کشف حقایق نهان در ژرف ساخت آن ها و تبیین نوع رابطه گفتمان ها، گویندگان و نویسندگان باقدرت است. از سویی، ادبیات، به ویژه داستان و رمان، به سبب سرشت مردمی و مرتبط با موضوعات اجتماعی، یکی از عرصه های بروز و ظهور گفتمان است. ادبیات سرشار از حقایق تاریخی است که گاه در قالب داستان و رمان بیان می شوند و با درک و کشف آن ها می توان به شناخت هرچه بهتر تاریخ و فرهنگ یک کشور نایل آمد. این مقاله با بررسی رمان «تنگسیر»، به عنوان نخستین رمان چوبک در دهه چهل، گفتمان های حاکم بر آن، به ویژه گفتمان خاص چوبک را در آن برهه تاریخی سیاسی از منظر رویکرد انتقادی فرکلاف تحلیل کرده است. گفتمان شناسی این اثر نشان می دهد که چوبک در دهه پرالتهاب و ایدئولوژیک چهل، اثری سیاسی پدید آورده که رویکرد، زبان و مضامین انقلابی دارد و غالب نشانه های به کار رفته در آن، حاکی از این است که گفتمان نویسنده، ضد حکومت، ضد استبداد و استعمار است و او نسبت به تغییر شرایط، نگاهی مثبت دارد؛ تغییری که به پشتوانه خیزش مردمی، در سایه اتحاد و با تکیه بر سلاح به دست می آید.
    کلید واژگان: گفتمان شناسی, فرکلاف, کردار اجتماعی, چوبک, تنگسیر}
    Safura Sadat Rashidi, Ali Akbar Bagheri Khalili, Gholamreza Pirouz
    Critical discourse analysis is an Analytical method which seeks to understand different discourses, and determine their relationships with power. Critical discourse analysis has different approaches including reliable and comprehensive views of the Norman Fairclough’s theory. Because of its nature, literature is one of the emerging arenas of discourse. It is full of historical facts expressed in the form of stories and novels. Through the analysis of these stories and novels, it is possible to gain a better understanding of the relevant history and culture. Such texts are mainly representative of sociopolitical realities of a society to raise the awareness of the public. This paper is an attempt to explore Chubak’s first novel, Tangsir, based on Norman Fairclough’s theory of critical discourse analysis. The novel was published in the 1340s, when Iran experienced a decade overshadowed by ideology and turbulence. The Findings indicate that the novel has anti-government, anti-authoritarian and anti-colonialism themes. It is a revolutionary and unifying literary work.
  • عظیمه ریحانی اردبیلی، سید ابراهیم دیباجی
    صادق چوبک فی إیران، ونجیب محفوظ فی مصر، هما من رواد الکتابه الروائیه واللذان لدیهما حصه کبیره فی تطور وتقدم کتابه القصه. روایتا «تنگسیر» لچوبک و«اللص والکلاب» لمحفوظ، قامتا بعکس الحقائق الاجتماعیه عن فتره من تاریخ البلدین، وقد کشفت لنا الروایتان عن النواحی الداخلیه والخارجیه فی حیاه الطبقه الدنیا من المجتمع. ومن المواضیع التی تمت مناقشتها فی الدراسه المقارنه للروایتین: آثار القهر والفقر والظلم وانعکاساتها علی المجتمع مع الترکیز علی النضال الفردی وطلب العداله من قبل البطل الذی نشا فی قلب ذلک المجتمع، الدور البارز نسبیا للمراه، دراسه الاسالیب الواقعیه والطبیعیه لروایتین «تنگسیر» و«اللص والکلاب».
    کلید واژگان: تنگسیر, اللص والکلاب, صادق چوبک, نجیب محفوظ}
    Azimeh Reihani Ardebili, Sayyed Ebrahim Dibaji
    Sadeq Choobak and Najeeb Mahfooz are pioneer novelists in Iran and Egypt who have great contribution on the evolution and development of story writing. Tangsir of Sadeq Choobak and Thief and dogs of Najeeb Mahfooz novels have reflected the social realities of a historical period of Iran and Egypt and revealed the internal and external world of low level people of their societies. Reflection of poverty and injustice، emphasis on individual battle and seeking justice of the society’s hero، partly outstanding role of woman، studying the realistic and naturalistic styles and symbolism feature of both novels are among the subjects which have been dealt in analytical study of these two novels.
    Keywords: Tangsir, Thief, dogs, Sadeq Choobak, Najeeb Mahfooz}
  • سعدی جعفری
    بررسی نظرات منتقدین درباره آثار صادق چوبک تصوبر مشخصی از سبک نویسندگی وی در اختیار خواننده قرار نمی دهد، اما همه منتقدین در این موضوع اتفاق نظر دارند که زبان گفتاری در آثار صادق چوبک حضوری گسترده دارد، چیزی که به نظر، تا آن زمان کم سابقه بوده است؛ که البته کارکردهای همین زبان گفتاری نیز چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. در بررسی این زبان، به یکی از مشخصات بارز آن یعنی تکرار بر می خوریم. اقدام مهم چوبک در تکرار واج ها، تک واژها، کلمات و حتی استفاده از ساختارهای نحوی یکسان، قابل توجه می باشد. برای جست وجوی انواع تکرار دو رمان و یک داستان کوتاه را برگزیده ایم: سنگ صبور، تنگسیر و انتری که لوطیش مرده بود. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که زبان داستانی چوبک به رغم حضور گستره زبان گفتاری، زبانی ساده نیست و دارای انواع تکرار هم چون واج آرایی، ارجاع، قافیه و توازی می باشد. این آرایه ها، جلوه ای ادبی به زبان داستانی چوبک می بخشد.
    کلید واژگان: زبان داستانی, تکرار, سبک, صادق چوبک, سنگ صبور, تنگسیر, انتری که لوطی اش مرده بود}
  • مرتضی فلاح، صدیقه مرشدی*
    صادق چوبک از نویسندگان سرشناس ادبیات داستانی ایران است. او یکی از نویسندگان پیش گام در زمینه ی ادبیات اقلیمی و بومی ایران به شمار می آید. یکی از ویژگی های این نوع ادبی، بهره بردن فراوان از عناصر زبانی و اقلیمی زادگاه و محل زندگی نویسنده است. چوبک در دو کتاب سنگ صبور و تنگسیر از گویش رایج اقلیم بوشهر و تنگستان و شیراز به فراوانی استفاده کرده است.
    این مقاله در دو بخش تدوین شده است. در بخش اول، واژگان، اصطلاحات و کنایات، ترکیبات، افعال جنوبی و هم چنین «شروه» که یک نوع آواز غمگین جنوب است، در آثار او بررسی می شود و در بخش دوم در کتاب سنگ صبور، لحن شخصیت های داستان وارسی می شود تا تناسب لحن شخصیت ها با جایگاه اجتماعی و فرهنگی آن ها که یکی از خصوصیات مکتب نویسندگی چوبک (ناتورالیسم) است نشان داده شود.
    کلید واژگان: صادق چوبک, ادبیات اقلیمی, لحن, گویش محلی, تنگسیر, سنگ صبور}
    Morteza Fallah, Sedighe Morshedi*
    Sadegh Chuback is one of the Iranian storied literature famous writers.He is one of the pioneer writers in continental and domestic literature of Iran. This kind of literature use continental aspects of writer birthplace in a lot of situations. Thus, he has used Bushehr, Tanghestan and Shiraz contemporary dialect in his books, Sange Sabur and Tangsir.This article has been organized in two divisions: 1- investigating Iran southern Cities Vocabularies, expressions, and word compounds and their presents in his works, as well as a kind of southern sad poem, Sherveh, and in the next part we have studied Sange Sabur story characteristics tone (tune) to see whether there is coordination between characteristics tone and their social and cultural status, i.e. one of naturalism school characteristics.
    Keywords: SADEGH CHUBACK, Regional Literature, Tone, Local Dialect, TANGSIR, SANGE SABOUR}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال