به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اهل غرق » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اهل غرق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد دشتی*، شهربانو گودرزی
    نویسندگانی که در یک اقلیم مشترک زندگی می کنند؛ در آفرینش هنری خود، علاوه بر جهان بینی و سبک شخصی، از شرایط اقلیمی، اجتماعی و سیاسی آن منطقه نیز تاثیر می پذیرند و مکتب منطقه ای و اقلیمی را پدید می آورند. یکی از این مکتب ها، مکتب داستان نویسی جنوب است که در ادبیات داستانی ایران جایگاه ویژه ای دارد. متون، از جمله متون ادبی، در تعامل با تاریخ، حامل فحوای سیاسی- اجتماعی می شوند و جایگاه حضور گفتمان های مختلف می گردند.تاثیر شرایط سیاسی، تاریخی و اقلیمی بر ادبیات جنوب، به ویژه از کودتای 1332 تا دو دهه پس از انقلاب، همانندی های بسیاری از نظر محتوا و ساختار در آثار داستان نویسان بزرگ این اقلیم به وجود آورده است. در این پژوهش با انتخاب سه اثر شاخص مکتب جنوب یعنی رمان های « تنگسیر» از صادق چوبک، «سووشون» از سیمین دانشور، و « اهل غرق» از منیرو روانی پور نشان داده ایم که چگونه آثار برگزیده این مکتب، متاثر از گفتمان های موجود و ساختار اجتماعی مولد این گفتمان ها، تولید شده اند. نویسندگان مذکور در آثار خود نسبت به دیگر آثار این مکتب به گونه ای ملموس تر به بازسازی فضای استعمار و استبداد زده و ایجاد گفتمان های غالب پسااستعماری و استبدادستیزی در یک برهه تاریخی یعنی از زمان حضور استعمار انگلیس در اواخر عهد قاجار تا کودتای 1332 پرداخته اند. گفتمان های غالب این مکتب در مسیر متضاد با گفتمان حاکم یعنی استعمار و استبداد است. این گفتمان ها خود را بر ساختار واژگانی، نحوی و بلاغی کلام تحمیل کرده اند. نهایتا می توان این متون را متاثر از گفتمان غالبی دانست که تولید آنها را اقتضا می کرده است.
    کلید واژگان: استعمار, اهل غرق, تحلیل گفتمان انتقادی, تنگسیر, سووشون, مکتب داستان‏نویسی جنوب}
    Seyyed Mohammad Dashti *, Shahrbanoo Goudarzi
    Writers who live in a common climate are influenced by the social and political climatic conditions of that region in addition to their worldview and personal style. And they create the regional and climatic school. Which of these schools is the South school of fiction writing, which has important place in Iranian fiction literature. Texts, including literary texts in interaction with history carry social meanings and become the presence of different discourses. The influence of political, historical and climatic conditions on the literature of the South, especially from the 1953 coup d'état in Iran decades after the revolution, has created many similarities in terms of content and structure in the works of the great storytellers of this region. In this research, by choosing three works of the southern school, namely the novels "Tangsir" by Sadegh Chubak, "Suvashon" by Simin Daneshvar, and "Ahle Ghareq" by Muniro Ravipour, We have shown how the selected works of this school are influenced by the existing discourses and the social structure that generates these discourses. In their works, compared to the other works of this school, the mentioned authors tried to reconstruct the atmosphere of colonialism and tyranny in a more concrete way and create dominant post-colonial and tyrannical discourses in a historical moment, that is, from the time of the presence of British colonialism at the end of the Qajar era until the 1953 coup d'état and have imposed their dominant discourses on the lexical, syntactic and rhetorical structure of speech.
    Keywords: Analysis Of Critical Discourse, Colonialism, School Of South Storytelling, Tangsir, Ahl Ghareq, Suvshun}
  • سودابه علی توکلی، مریم غلامرضا بیگی *، خورشید قنبری ننیز
    هدف و زمینه

    اسطوره ها معمولا صورتی متفاوت از نظام اعتقادی و فکری بشر است که در طی سالیان متمادی بجای فرسوده شدن، همواره در حال نو شدن و دگردیسی هستند. در این دگردیسی، عصاره نمادین و اسطوره گونه هر شیء و مفهومی در کنار کارکرد قدیمیش حفظ میشود؛ اما با توجه به زندگی امروز و درک و دریافت متفاوت هر قوم و فرهنگ و زمانه ای، لباسی نو بر قامت مفاهیم اسطوره ای دیده میشود. نویسندگان آثار داستانی بویژه رمانهای معاصر، با بهره گیری از فرهنگ غنی باستانی و مولفه های اسطوره ای، سعی در قوت و استحکام این گونه ادبی داشته اند. پیوند دنیای مدرن امروز با مفاهیم بکر باستانی بویژه اسطوره، اصالت اثر را بیش از پیش تضمین میکند. این پیوند و تاثیرپذیری از دنیای نامحدود اسطوره گاه بصورت خودآگاه و گاه بصورت ناخودآگاه در آثار ادبی نمود پیدا میکند. در این پژوهش نمادها، کهن الگوها و اساطیر بومی در رمان«اهل غرق» منیرو روانی پور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش گزارشی از یک پژوهش بنیادین، نظری و اسنادی است که با روش توصیفی-تحلیلی میباشد. همچنین گردآوری داده ها ازطریق فعالیت کتابخانه ای صورت گرفته است.

    یافته ها

    روانی پور در عرصه به کارگیری نمادها، کهن الگوها و اساطیر در رمان اهل غرق زبانی نمادین دارد و با بهره گیری از این سه مولفه توانسته است، دغدغه ها و مشکلات جامعه موردنظر خود را به نمایش بگذارد. در این رمان وجود کهن الگوها و اساطیر، برگرفته ازعناصر طبیعی، موجودات و شخصیتهای اسطوره ای بومی مانند بوسلمه، و پریان دریایی است. مهمترین مضمون این رمان نمایش اعتقادات و باورهای بومی مردم منطقه جنوب است. در این رمان، خیال و رویا و و اقعیت درهم آمیخته میشود.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق نشان میدهد که روانی پور در «اهل غرق» از اسطوره شکنی و بهره گیری از نماد استفاده کرده است و از این طریق نویسنده اثر، اهمیت نقش اساطیر را در بازنمایی زندگی و تاریخ اجتماع ایرانی را مورد توجه قرار داده است.

    کلید واژگان: اسطوره, رمان فارسی, اهل غرق, دریا, منیرو روانی پور}
    Sudabeh AliTavakoli, Maryam Gholamreza Beigi *, Khorshid Ghanbari Naniz
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Myths are usually a different form of human belief and thought system, which instead of being worn out over many years, are always being renewed and transformed. In this transformation, the symbolic and mythological essence of every object and concept is preserved alongside its old function; But according to today"s life and the different understanding and acceptance of each nation, culture and era, a new dress can be seen on the status of mythological concepts. Writers of fictional works, especially contemporary novels, have tried to strengthen this literary genre by using rich ancient culture and mythological components. The connection of today"s modern world with pristine ancient concepts, especially mythology, guarantees the originality of the work even more. This link and influence from the unlimited world of mythology sometimes appears consciously and sometimes unconsciously in literary works. In this research, the symbols, archetypes and local myths in the novel "Ahl Ghareq" by Muniro Ravipour have been investigated and analyzed.

    METHODOLOGY

    This research is a report of a fundamental, theoretical and documentary research with a descriptive-analytical method. Also, data collection has been done through library activity.

    FINDINGS

    In the field of using symbols, archetypes and myths in the novel Ahl Ghareq, Rowanipour has a symbolic language and by using these three components, he has been able to display the concerns and problems of his target society. In this novel, the existence of archetypes and myths is derived from natural elements, local mythical creatures and characters such as Boslem, and mermaids. The most important theme of this novel is the display of native beliefs and beliefs of the people of the southern region. In this novel, fantasy and reality are mixed together.

    CONCLUSION

    The results of the research show that in "Drowning People" Ravipour has used myth-breaking and using symbols, and in this way, the author of the work has paid attention to the importance of the role of mythology in representing the life and history of Iranian society. has placed

    Keywords: myth, Persian novel, Ahl Ghareq, sea, Muniro Ravipur}
  • رقیه صدرایی

    گستره ادبیات تطبیقی که به تحلیل ساختار ادبی میان ملل مختلف پرداخته و تعاملات ادبی یک کشوررادربرابرکشوردیگر را تجزیه ودربررسی خود به نقطه نظرات مشابه و اختلافات آن ها اشاره می کند.هر پژوهشگری به دلیل وابستگی و علاقه ذاتی به منطقه جغرافیایی، به شکل ناخود آگاه در آثار ی که به رشته تحریردرمی آورد،واکنش های مشابهی با هم کیشان خودبروزمی دهد. این تحقیق با روش تحلیلی-توصیفی به شکل گیری و همانندی تطبیقی اقلیم و ساختار آن در دو رمان اهل غرق اثر منیرو روانی پور و مرگ عزیز بیعار اثر لطیفه تکین پرداخته و نگرش فرهنگ روستایی دراین دو رمان را مورد تحلیل و بررسی قرارداده است، داده های پژوهش نشان دادکه این دورمان درعناصرداستان،پیرنگ آب و هوا،معماری..دارای تفاوت هایی هستنداما وجه شباهت این دو اثر نیز مطمح نظر واقع شده است. در هر دو رمان مرگ داستان در یک روستا اتفاق می افتد که مردمش سنتی و به دور از جامعه مدرن زندگی می کنند و دارای فضایی خارق عادت و همراه با جادو و پریان است و در پایان هر دو رمان قهرمان داستان می میرد.

    کلید واژگان: ادبیات اقلیمی, اهل غرق, روانی پور, تکین, مرگ عزیز بیعار}
    roghayee sadraee *

    The range of comparative literature that analyzes the literary structure between different nations and analyzes the literary interactions of one country with another country and points out similar points of view and their differences. which brings to the field of writing, will give similar reactions to self-renewal. This research deals with the formation and comparative similarity of climate and its structure in the two novels of Ahl Ghareq by Muniro Raufanipour and Merg Aziz Biar by Latifa Tekin, with analytical-descriptive method, and the attitude of rural culture in these two novels has been analyzed and investigated. The research showed that this period has differences in the elements of story, weather and architecture, but the similarity of these two works is also assumed. In both novels, the death of the story takes place in a village whose people live traditionally and far from modern society, and has an extraordinary atmosphere with magic and fairies, and at the end of both novels, the protagonist dies

    Keywords: Takin, Ravipoor, Aziz Biyar death, Climactic literature, Drowning people}
  • مریم سعیدیان*، علیرضا شوهانی

    جادو و عناصر مربوط به آن از جمله مفاهیمی است که اهمیت ویژه ای دارد و باید جادو را اعتقادی فراگیر به شمار آورد که تا عصر حاضر در زندگی انسان وجود داشته است. در آثار داستانی نیز نویسندگان مختلفی عامل جادو و عناصر مربوط به آن را در آثار خود مورد توجه قرار داده اند. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده، عناصر جادویی در رمان های جن ‍ نامه از هوشنگ گلشیری، اهل غرق از منیرو روانی پور و قریه از محمد مولایی بررسی و تحلیل شده است. در این آثار مخاطب با شخصیت هایی روبه رو می شود که توانایی ارتباط با عالم ماورا را دارند و می توانند در این دنیای جادویی به خلق کارهای زیادی بپردازند. در رمان جن نامه هم راوی داستان را باید به عنوان فردی جن گیر که با عالم ماورا در ارتباط است به شمار آورد و هم زنان این رمان را که اغلب به خرافات روی آورده و با توسل به طلسم و جادو سعی در موفقیت خود و تحقق خواسته هایشان دارند. در رمان اهل غرق و قریه مخاطب با دنیای ماورایی و فراطبیعی نسبت به جن نامه، روبه رو می شود که شخصیت های داستانی به عالم اجنه و دنیای جادوگری و سحر وارد می شوند و گاه از طلسم و جادو برای رهایی خود بهره می برند.

    کلید واژگان: عناصر جادویی, رمان, جن نامه, اهل غرق, قریه}
    Maryam Saeidian *, Alireza Shohani

    Magic and its related elements are among the concepts that have special importance and magic should be considered as a universal belief that has existed in human life until the present age. In fiction works, various authors have paid attention to magic and related elements in their works. In this research, which was developed using a descriptive-analytical method, the magical elements in the novels Jannameh by Hoshang Golshiri, Ahl Ghareq by Muniro Ravipour and Qoriya by Mohammad Moulaei have been examined and analyzed. In these works, the audience is faced with characters who have the ability to communicate with the other world and can create many works in this magical world. In the novel Jannameh, both the narrator of the story should be considered as an exorcist who is connected with the supernatural world, and the women of this novel, who often turn to superstitions.

    Keywords: Magical elements, novel, jinnama, Ahl Gharq, village}
  • ربابه رمضانی*، قادر پریز
    داستان هایی که صحنه حوادثشان دریاست در زمره ادبیات دریا بشمار می آیند. دریا از مفاهیم برجسته رمانهای فارسی و سوری است. دراین مقاله، منیروروانیپور و حنامینه به عنوان نمایندگان ادبیات دریا در داستانویسی معاصر، اغلب درپی ایجاد تحول به حکم ناشناخته بودن دریا، بر تغییرات ریشه ای و مبارزات سیاسی اجتماعی مردم تاکید دارند. ملوانان، ماهیگیران و اهالی بندر نماد توده مردمند. رمان اهل غرق روانیپور تحولات اجتماعی مردم روستای جفره بوشهر و روند تغییرشان ازسادگی روستایی واعتقادات سنتی بسوی جامعه مدرن را ترسیم و سنت و مدرنیسم را روبروی هم قرار میدهد. رمان الشراع والعاصفه حنامینه تحول جامعه سوریه از ناآگاهی و سرسپردگی، بجامعه ای مبازر و آگاه را می نمایاند. با روش تحقیق توصیفی، تحلیلی مقاله، به این نتیجه میرسیم جستجوی تحولات ریشهای، ارتباط مستقیم مکان باعناصر داستان، اشعار عامیانه، ادبیات دریا، تاثیر مکان برشخصیت، نماد و تخیل، اسطوره آفرینی، اسطوره پردازی، آیین نمایی و رسومات پردازی از ویژگیهای رمانهای ادبیات دریا به شمار می روند.
    کلید واژگان: ادبیات دریا, منیرو روانی پور, اهل غرق, حنا مینه, الشراع والعاصفه}
    Robabeh Ramezani *, Ghader Pariz
    Stories with settings of the sea, the port, and the island are considered maritime literature.The sea is one of the outstanding concepts in Persian and Syrian literature.In the current study,Moniro Ravanipour from Iran and Hanna Mina fromSyria represent maritime literature in modern fiction writing.It is worth mentioning that novels in the maritime literature domain often seek to bring about change,and,as a result of the deep and unknown nature of the sea,call for radical change and emphasize the socio-political struggles of the people.In these novels,sailors or fishermen and the people of port cities and villages symbolize the masses.This study aims to introduce, analyze,and elaborate on these two novels written in the field of maritime literature:the novelAhl-e Ghargh(The Drowned)by Moniro Ravanipour and the novelAl-Shera va Al-Asifa(The Sail and the Storm).Ahl-e Ghargh refers to the people’s social changes in Jofreh village in Bushehr,Iran and illustrates their transition from rural simplicity and traditional beliefs to a modern and industrial society,considering the notion of tradition and modernism as contradictory.Moreover,the novelAl-Shera vaAl-Asifa by Hanna Mina is concerned about the evolution of theSyrian society from ignorance and submission to a warrior and well-informed society.Employing the a descriptive-analytical methodology.this research explores the impact of space on characters, the element of myth-making(mythopoeia),and the representation of rituals and customs in these two novels.Observing different elements of the story with an eye to the settings,this research finds the search for profound and fundamental change and the relationship of setting and all elements of the story as prominent characteristics of maritime novels.
    Keywords: maritime literature, Moniro Ravanipour, The Drowned, Hanna Mina, Al-Shera va Al-Asifa}
  • فاطمه شهبازی، منصوره تدینی*، سیما منصوری، مسعود پاکدل
    یکی از محورهای اصلی نقد بوم گرا "Ecocriticism" بررسی ارتباط متقابل انسان و محیط زیست است؛ این نوع نقد نحوه نگرش انسان به طبیعت و چگونگی بازتاب مسایل زیست محیطی در آثار ادبی را بررسی می کند و تاثیری را که انسان بر طبیعت و طبیعت بر ویژگی های فیزیکی و روانی انسان دارد، مورد واکاوی قرار می دهد تا با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، به بهبود نگرش انسان به طبیعت و در پی آن، اصلاح رفتار بشر با طبیعت بپردازد. در رمان اهل غرق منیرو روانی پور، طبیعت تنها مکان رویداد حوادث تلقی نمی شود؛ بلکه به عنوان بستر و زمینه اصلی داستان، خود عامل پیشبرد حوادث است و به طور مستقیم بر شخصیت ها اثر می گذارد و همچنین به طور متقابل تحت تاثیر انسان ها و تصمیمات آن ها قرار می گیرد. در این داستان، شخصیت ها گاه خود را در مقابل قدرت دریا به عنوان بخشی از حیات وحش، مطیع و ناتوان می دانند و دچار وحشت و سرگردانی می شوند و گاه آن را دستخوش قدرت طلبی خویش قرار می دهند و گاهی نیز با طبیعت می آمیزند و در دامانش به آرامش می رسند.
    کلید واژگان: محیط زیست, اهل غرق, طبیعت, منیرو روانی پور, نقد بوم گرا}
    Fatemeh Shahbazi, Mansoureh Tadaioni *, Sima Mansouri, Masoud Pakdel
    One of the main axioms of eccentric criticism is the examination of the interrelationship between humans and the environment. This type of criticism seeks to understand how human attitudes to nature and how environmental issues are reflected in literary works and to analyze the impact that human beings have on nature and the physical and psychological properties of humans in literary works. In Moniro Ravanipour's Ahl-e-Ghargh, nature is not only regarded as the scene of events but as the main context of the story itself, the agent of events and the advancing events, directly affecting the characters and interacting with humans and their decisions. In this story, the characters sometimes find themselves exposed to the power of the sea as part of submissive wildlife, and sometimes it is nature that inevitably interferes with man and his power. In this story, the characters are sometimes frightened and wandering against nature, sometimes mingling with nature and resting in its lap.
    Keywords: Environment, Ahl-e-Ghargh, Nature, Moniro Ravanipour, Ecocriticism}
  • اسد آبشیرینی*، محمدرضا صالحی مازندرانی، منوچهر جوکار، فاطمه حیات داوودی
    نقد بوم گرا، مطالعه ی رابطه ی بین ادبیات و جهان طبیعت است که ریشه های ظهور آن طرح اندیشه های نو در مباحث انسان شناسی و معضلات زیست محیطی است؛ معضلاتی که گفتمان های اومانیستی در پدید آمدن آن ها نقش بسزایی دارند. در این پژوهش روابط شخصیت های داستان اهل غرق منیرو روانی پور ازجمله خیجو، زایر احمد حکیم، مه جمال، مدینه و مردان موبور با محیط زیست بررسی شده است تا نشان داده شود برپایه ی اندیشه های فوکو، چگونه روابط قدرت در سطوح گوناگون این داستان موثر بوده است. خیجو، مه جمال، مدینه و زایر احمد حکیم در این داستان رابطه ای نزدیک با طبیعت و همچنین نگاهی فراانسانی به زمین دارند که گفتمان غالب عصر، اومانیسم فلسفی را به چالش می کشند؛ اومانیسمی که در آن بیشتر توجه به اندیشه انسانی می شود و خود انسان و طبیعت را به چشم عنصر یا شیءای می نگرد. ازاین روست که فوکو در عصر تجدد، حضور انسان را در صحنه ی تصویرگری اندیشه و آگاهی می بیند و بر آن است که ترکیب های تجربی می باید در جای دیگری به غیراز حاکمیت مطلق «من می اندیشم» اعمال شوند؛ مردان موبور در این داستان کسانی هستند که قدرت سرمایه و اقتصاد را در اختیار دارند و از آن در راستای سلطه بر طبیعت استفاده می کنند که باعث نابودی زیست بوم طبیعی و ازهم پاشیدگی جامعه ی انسانی «جفره» به مثابه همه ی زمین می گردند. در این نوشتار، نظر به اهمیت و تاثیر گفتمان ها در تولید متن ادبی، هدف این بوده است که در داستان موردبحث با روش توصیفی- تحلیلی رابطه ی انسان با محیط زیست و تاثیرگذاری گفتمان های مختلف که نقش موثری در اعمال قدرت دارند، بررسی شود تا زمینه ساز آگاهی بخشیدن به انسان در رفتارش با محیط زیست باشد و نسبت او را با طبیعت آشکار نماید.
    کلید واژگان: نقد بوم گرا, منیرو روانی پور, اهل غرق, گفتمان قدرت, فوکو}
    Asad Abshirini *, Mohammad Reza Salehi Mazandarani, Manouchehr Jokar, Fatemeh Hayatdavoodi
    Ecological critique is the study of the relationship between literature and the natural world, the origins of which are the emergence of new ideas in anthropology and environmental issues that humanist discourses play an important role in their emergence. In the story of Moniru Ravanipour’s Ahle Ghargh, the relationships of the characters such as Kheyjo, Zayer Ahmad Hakim, Mah Jamal, Madine, and Mobor men with the environment are examined in this article to show how power relations at different levels of this story are effective based on Foucault's ideas. In this story, Kheyjo, Mah Jamal, Madine, and Zayer Ahmad Hakim have a close relationship with nature as well as a transcendental view of the earth that challenges the dominant discourse of the age, philosophical humanism; the humanism in which more attention is paid to human thought and looks at man and nature through the eyes of an element or object. This is why Foucault in the age of modernity sees the presence of man in the scene of the illustration of thought and consciousness, and argues that empirical combinations should be applied in a place other than the absolute rule of "I think". In this article, considering the importance and impact of discourses in the production of the literary text, the aim was to examine the story in question with a descriptive-analytical method of the human relationship with the environment and the impact of different discourses that play an effective role in exercising power to inform man about his behavior with the environment and to reveal his relationship with nature.
    Keywords: Ecological Criticism, Moniru Ravanipour, Ahle Ghargh, Power Discourse, Foucault}
  • زیبا قلاوندی*، سارا شریفی لاری

    نگارش داستان به شیوه ریالیسم جادویی هیچ گاه سبک غالب داستان نویسان ایرانی نبوده است. با این حال تعداد نویسندگانی که این شیوه را آزموده اند کم نیست. یکی از آنها نویسنده نام آشنا منیرو روانی پور است. رمان «اهل غرق» منیرو روانی پور را بیشتر به عنوان یک داستان به شیوه ریالیسم جادویی می شناسند. اما این داستان چه اندازه به مولفه های ریالیسم جادویی وفادار است؟ این پرسشی است که مقاله حاضر بر اساس آن نوشته شده است. بعد از برشمردن ویژگی های این شیوه و بررسی دوباره رمان اهل غرق در خوانشی تازه به این نتیجه رسیده است که نویسنده درنگارش به این شیوه در بخش جادویی داستان موفق است اما در بخش دوم از مولفه های ریالیسم جادویی فاصله می گیرد. در مواردی همچون شکستن سکوت اختیاری نویسنده (راوی)، آوردن گزاره های قالبی برای باور پذیر کردن داستان، دخالت آگاهانه در ساخت شخصیت های نمادین، ایجاد تعلیق های چندگانه، تغییر هویت گمشده و گزارشی شدن لحن نویسنده، داستان مخدوش می شود و از نگارش رمان های سبک ریالیسم جادویی دور می شود.

    کلید واژگان: داستان, اهل غرق, رئالیسم جادویی, مولفه ها, نگارش}
    Ziba Ghalavandi *, Sara Sharifi Lari

    Writing a story in the style of magical realism has never been the dominant style of Iranian storytellers. However, the number of writers who have tried this method is not small. One of them is the well-known author Moniru Ravanipour. Moniru Ravanipour's novel "Ahle Ghargh" is much more known as a story in the style of magical realism. But how faithful is this story to the components of magical realism? This study intends to answer this question. After a careful analysis of the features of this style and a re-examination of the novel “Ahle Ghargh” in a new reading, it has been concluded that the author follows this style in the magical part of the story; but in the second part, he recedes from the components of magical realism. In cases such as breaking the author's (narrator's) voluntary silence, using stereotyped statements to make the story believable, conscious interfering in the construction of symbolic characters, creating multiple suspensions, changing the lost identity, and having a reporting tone, the story is distorted and it takes some distance from the style of magical realism.

    Keywords: story, Ahle Ghargh, Magical Realism, Components, Writing}
  • فرین قره باغی

    منیرو روانی‏پور رمان «اهل غرق» را به شیوه ریالیسم جادویی و به تاسی از رمان «صد سال تنهایی» نوشته است. «اهل غرق» با استفاده از ظرفیت ‏های شیوه ریالیسم جادویی، هم جو سیاسی و اجتماعی حاکم بر دهه سی و چهل ایران را نشان داده و هم سعی کرده وضعیت زنان جنوب را در آن برهه از تاریخ نمایش دهد. در واقع یکی از ویژگی‏های داستان‏های روانی‏پور پرداختن به شخصیت زن و دنیای زنان از منظری خاص است. او با دیدی اجتماعی و زنانه، به زنان، تمایلات، رنج‏ها و تقابل آنان با مردان با رویکردی فمنیستی می‏پردازد. همچنین با استفاده از ادبیات فولکوریک جنوب و بهره‏گیری از واژه ‏ها، کنایات، ضرب‏ المثل‏ها، باورها و اصطلاحات بومی جنوب، به اثرش رنگ بومی داده و به این ترتیب به عنوان نویسنده‏ ای اقلیم ‏گرا شناخته می‏شود.

    کلید واژگان: جامعه‏ شناسی ادبیات, ریالیسم جادویی, اهل غرق, منیرو روانی ‏پور}
  • زینب رحمانیان*، لیلا عدل پرور

    داستان های اقلیمی غالبا بازتاب دهنده ویژگی ها و عناصر مشترکی چون زبان، فرهنگ، باورها، آداب و رسوم یک منطقه جغرافیایی اند. دهه های پنجاه و شصت، دوران رونق ادبیات اقلیمی و ظهور نویسندگان متعددی است که نوشته هایشان رنگ و بویی محلی دارد و بر  ادبیات مناطق روستایی متکی است. رمان«اهل غرق» اثر منیرو روانی پور را می توان در زمره آثار ادبیات اقلیمی روستایی دانست. نویسنده داستان به دلیل آشنایی عمیق با فرهنگ ساکنان سواحل دریایی خلیج فارس و بهره گیری از عناصر بومی و محلی سرزمینن های جنوب به روایت داستان می پردازد. در این پژوهش  کوشش شده است تا با روش تحلیلی- توصیفی، شاخص های ادبیات اقلیمی رمان«اهل غرق»؛ از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان و لهجه، پوشاک، آداب و رسوم، باورها، اعتقادات و سرودهای محلی بررسی شود. نتایج حاصل شده، علاوه بر اینکه از تسلط عمیق نویسنده بر جنبه های بومی این منطقه حکایت می کند؛ لایه های پنهان روحیات و خلقیات و اعتقادات مردم جنوب را که در مقاومت، دلاوری و استعمارستیزی، خلاصه می شود از دیدگاه یک روایتگر عیان می سازد.

    کلید واژگان: ادبیات اقلیمی, اقلیم روستایی جنوب, اهل غرق, منیرو روانی پور}
    Zeynab Rahmaniyan *, Leila Adlparvar

    Situational stories often reflect common features and elements such as the language, culture, beliefs, and customs of a geographical zone. The 50s and 60s are the period of the flourishing of Situational literature and the emergence of numerous writers whose writings have a local flavor and rely on the literature of rural areas. The novel "Ahl-e Gharq" by Moniro Ravanipour can be considered among the works of rural situational literature. The author narrates the story due to his deep acquaintance with the culture of the inhabitants of the Persian Gulf coasts and using the native and local elements of the southern lands. In this research, the analytical-descriptive method of the situational literature indicators of the novel is used in "Ahl-eGharq". Like, the geographical location, language and dialect, clothing, customs, beliefs, views and local songs are examined. The results, in addition to showing the author's deep mastery of the indigenous aspects of this region; It reveals the hidden layers of the spirits, natures and beliefs of the people of the South, summed up in resistance, bravery and anti-colonialism, from the narrator’s viewpoint.

    Keywords: situational Literature, Southern Rural situation, Ahl-e Gharq, Moniro Ravanipour}
  • مژگان جهاندار، مظاهر نیکخواه*، حسین خسروی

    منیرو روانی پور و مهسا محب علی از جمله نویسندگان زن هستند که در آثار خود به دنبال کشف هویت زنان بوده و به ذکر مسایل و مشکلات اجتماعی زنان و برجسته کردن شخصیت آنان توجه داشته اند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا و با بررسی رمان های «اهل غرق» و «نگران نباش»، نشان می دهد که اولویت اصلی نویسندگان در این داستان ها، طرح مسایل فمینیستی نبوده است؛ نقطه اشتراک این دو رمان تقابل سنت و تجدد است که نویسندگان آن ها از طریق شخصیت اصلی داستان یعنی زن، توانسته اند این تضاد و تقابل را نشان دهند. این در حالی است که روانی پور از ابتدای داستان جامعه سنتی را مد نظر دارد که کم کم و با گذر زمان به سمت نوگرایی و تجدد کشیده می شود، اما محب علی از آغاز تا پایان داستان جامعه شهری و مسایل مبتلابه آن را توصیف می کند.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, زن در داستان, اهل غرق, نگران نباش, سنت و تجدد}
  • لیلا رحمتیان، خلیل بیگ زاده*، غلامرضا سالمیان

    پرسمان اصلی پژوهش حاضر که با رویکردی توصیفی تحلیلی مبتنی بر گفتمان کنشی گرمس انجام شده است، تبیین نقش عوامل کنشی در آفرینش نظام گفتمانی کنشی القایی یا مجابی در رمان  اهل غرق و چگونگی به کارگیری فرایند شناختی در تولید ارزش و معنا، در القای هدف این داستان به خواننده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که گفتمان رمان با توجه به تاثیر پارامترهای رئالیسم جادویی، شاید توقع خواننده را به سمت گفتمان شوشی مرکزی هدایت کند؛ اما قوت عناصر فولکلور در ذهن مردم منطقه خاصی مانند جفره، سبب شکل گیری لایه های هستی در تداوم معنا می شود و باور به شرایط حاکم بر ایجاد ابژه ارزشی، سوژه را مجبور به اجرای کنش می کند و گفتمان مرکزی را سبب می شود. در طول روایت اتصال و انفصال از ابژه ارزشی در جهت رفع نقصان معنا که سعادت و رسیدن به خوشبختی است، در حال تغییر است و این امر گفتمان های کنشی را از وضعیت سلبی به ایجابی و برعکس عبور می ‍ دهد. گاه انفصال از ابژه ارزشی و دگرگونی موقتی، ارزش مولفه های تغییر شرایط از نابسامان به سامان یافته را در طول گفتمان کنش محور متفاوت می کند و نظام گفتمانی کنشی تجویزی را که در ابتدای داستان آغازگر کنش بود، به نظام گفتمانی کنشی - مجابی تغییر می دهد. روانی پور فرایند کنشی قراردادی را میان کنش گزاران و کنشگر برای رسیدن به شیء ارزشی و شناخت کنش گزار از موقعیت خود و گسست از ابژه ارزشی در عملیاتی القایی ایجاد کرده تا کنش اصلی گفتمان حاصل شود و زمینه برای تحلیلی معناشناسانه از روایت اهل غرق فراهم گردد.

    کلید واژگان: ژولین گرمس, گفتمان کنشی, نشانه- معناشناسی, اهل غرق, منیرو روانی پور}
    Leila Rahmatian, Khalil Baygzade*, Gholamreza Salemian

    The current research investigates the role of Action in “Ahle Gharq”- the novel by Moniro Ravanipour. In this respect the authors tries to show how the cognitive process engages in producing value and meaning which is influential in manipulating the reader’s mind. The results of the research suggest that an innovative discourse, due to the influence of the parameters of magical realism, could lead the reader to expect a central discourse; belief in the conditions governing the creation of the object of value compels the subject to act and induces a central discourse. Throughout the process of conjunction and disjunction from the object of value and in order to remedy the loss of meaning that is happiness and the fulfillment of happiness what changes the negative status of actantial regime of discourse into affirmative one and vice versa. Sometimes the disjunction of the object of value and the temporal transformation changes the value of the components of the changing conditions from disorganized to organize during the action-oriented discourse, and changes the prescriptive regime of action that was at the beginning of history to the virtual regime of action. The psychoanalyst has created the contractual process of action between the actors and the actant to reach the object of value and identify the actor of his position and detach himself from the object of value in an induction operation to provide the main action of the discourse and to provide a semiotic analysis of the so- called novel narrative.

    Keywords: A.J Greimas, Actantial discourse, Semiotics, Ahle Gharq, Monirou Ravanipour}
  • زینب خواجوند سریوی*، حسین حسن پور آلاشتی

    منیرو روانی پور از نامدار ترین زنان داستان نویس است که از دهه شصت به خلق جدی آثار داستانی پرداخته و جایگاه معتنابهی در داستان نویسی معاصر ایران احراز کرده است. پس از مجموعه داستان کوتاه "کنیزو"(1367)، "اهل غرق" اولین رمان روانی پور است که به شیوه رئالیسم جادویی نگارش یافته است و توفیقات فراوانی را حاصل کرده است. در باب این اثر نقد و نظرهای فراوان ارائه شده اما جای آن دارد که به طور مستقل در باب سبک این اثر تدقیق بیشتری صورت گیرد. لذا برآنیم تا در این مقاله مولفه های سبکی اهل غرق را در سه حوزه روایت، زبان و بلاغت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا دانسته شود سبک عمومی این اثر چیست و شاخصه های سبکی روایی، زبانی و بلاغی(= ادبی) آن کدام است و چه نسبتی با ژانر اثر و نگرش نویسنده دارد؟

    کلید واژگان: منیرو روانی پور, اهل غرق, سبک شناسی, ادبیات داستانی}
  • زینب رحمانیان*
    مردم شناسی دانش شناخت مردم، فرهنگ و تاریخ زندگی آن هاست که دارای زیر شاخه های متعددی است. از جمله می توان به مردم شناسی دینی اشاره کرد. قلمرو مطالعات مردم شناسی دینی، اعتقادات جوامع مختلف درباره ماوراء الطبیعیه و نحوه پیدایش آن هاست. سحر و جادو نیز بخش مهمی از نظام عملکرد اعتقادی اقوام را می سازد. رمان اهل غرق که با شهرت گسترده خود، منیرو روانی پور را در زمره نویسندگان شهیر ایران قرار داد از قصه های عامیانه ایرانی است که ریشه در عقاید و باورهای دیرین مردم خود دارد. قصه مردمانی که در مقابل نیروی ناشناخته ماوراءالطبیعه، ناگریز دست به دامان رفتارهای جادویی متقابل شدند. براساس پژوهش انجام یافته این رفتارها در ایران باستان و ادیان ابتدایی رواج داشته است طوری که جادو را به دو مقوله جادوی سیاه و جادوی سفید تقسیم بندی نمودند. اولی مطرود و ناپسند و دومی مقبول و مورد تایید بود. در این جستار ابتدا به تعریف و ویژگی های ابزار جادویی منطبق با مردم شناسی دینی پرداخته شده و سپس شواهد متنی ارائه گردیده است. یافته ها نشان می دهند؛ برای مقابله با جادوی سیاه شخصیت های جادویی همچون «آبی ها، بوسلمه، دی زنگرو، والاحضرت» از ابزارهای مختلفی همچون: «جادو، طلسم، نمک، اسپند» استفاده شده است.
    کلید واژگان: جادو, طلسم, پری, اهل غرق, رفتارهای جادویی}
    Zeynab Rahmanian *
    Anthropology is the knowledge of people, their culture and their life history, which have many subcategories. It is necessary to mention the religious anthropology that is one of them. The field of religious anthropology is the belief of different societies about supernatural and their emergence. Magic also forms an important part of the religious belief system. The novel of From Drowning , with its  widespread fame, was written by  Monir Ravanipoor who is one of the great Iranian writers in  the folk tales of Iran that is rooted in the ancient beliefs and the beliefs of  people.  They are the stories of people who inevitably engage in magical behaviors in the face of an unknown metaphysical force. According to research conducted in ancient Iran and primitive religions, these behaviors were divided into two categories: black magic and white magic. The former was despicable and obscene, and the latter acceptable and approved. This article first deals with the definition and characteristics of magical tools consistent with religious anthropology, and then provide the textual evidence. The findings show that various tools such as "magic, spell, salt, spandex" have been used to counter the black magic of magical characters such as "Blue, Boosalame, Disengro, and Majesty" are of the mgical tools such as Magic, Talisman, Salt and Sepand.
    Keywords: Magic, Talismans, From Drowning, Magical Behaviors}
  • ابراهیم کنعانی *
    مقاومت گفتمانی از کارکردهای مهم گفتمان است که می تواند امکان استعلای گفتمان را فراهم کند. در مقاومت گفتمانی، شرایط ایجابی نفی می شود تا چشم انداز جدیدی بر روی حرکت گفتمان بازشود و همین چشم انداز با ممارست گفتمانی زمینه ساز حضور استعلایی کنش گران و سیال شدن کنش می شود. مقاومت گفتمانی قدرت گفتمانی را بازتعریف می کند و سبب تعدیل، تثبیت و یا تشدید آن می شود. مقاومت گفتمانی و در کنار آن ممارست، از کارکردهای مهم گفتمان اهل غرق منیرو روانی پور است. در این رمان، وجوه مختلف مقاومت گفتمانی بازنمایی می شود و قلمروهای گفتمانی با تاثیرگذاری بر یکدیگر و یا تاثر از هم انرژی های مختلفی را به گفتمان وارد می کنند. در مقاله پیش رو، گونه های مقاومت گفتمانی در رمان اهل غرق بازکاوی و ویژگی ها و کارکردهای آن ها بررسی و تحلیل می شود. پرسش اصلی ما این است که در رمان حاضر از چه شگرد ها و راهکارهایی برای مقاومت گفتمانی استفاده می شود. همچنین کارکردها و ویژگی های مقاومت گفتمانی در رمان مورد بحث چیست؟ درواقع هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیل ویژگی مقاومتی گفتمان از دیدگاه نشانه- معناشناختی جهت تبیین شرایط شکل گیری و استعلای معناست. این پژوهش نشان می دهد که در رمان پیش رو، گونه های مقاومت اسطوره ای، استعلایی، پدیدارشناختی، شوشی و هویتی نقش می آفرینند و قلمروهای گفتمانی براساس قدرت ها و انرژی هایی که به آن ها تزریق می شود، پیوسته بازپردازی می شوند.
    کلید واژگان: مقاومت, گفتمان, نشانه- معناشناسی, اهل غرق, منیرو روانی پور}
    E. Kanaani *
    Discourse resistance is one of the important functions which can provide the required space for the growth and transcendence of discourse. Resistance negates affirmative and stabilized status so that new perspective be provided for the discourse movement. This perspective with the help of discourse practice paves the way for the transcendental presence of the actors. In such circumstances, discourse actions also find the possibility of movement, change, and birth. Resistance re-defines the power of discourse and leads to its modification, stabilization, or intensification. Resistance is the important function of discourse. In this novel, different aspects of resistance are represented and the realms of discourse put various energies to the flow of discourse by influencing on each other. In this paper, various types of resistance are analyzed in The Drowned and their characteristics are examined accordingly. The main question is what are the most important types of resistance in The Drowned and what characteristics and functions do these types? Furthermore, what features and elements do the realms of discourse in this novel in order to create resistance? For this purpose, the present paper aims to analyze the resistive features of discourse from the perspective of semiotics to explain the formation conditions and transcendence of signification. This study shows that, there are many types of resistance such as mythical, transcendental, phenomenological, and resistance related to tension and identity. It shows that the realms of discourse are constantly re-assigned depending on the strength and energy injected into them.
  • علیرضا شوهانی، فرشته ملکی
    اصطلاح رئالیسم جادویی یا واقع گرایی جادویی، شیوه نوینی در داستان نویسی معاصر است که در آن عناصر واقعیت و خیال درهم می آمیزند. حاصل این تلفیق، اثری است که به هیچ کدام از عناصر اولیه سازنده اش شبیه نیست. در این شیوه، آمیزش دو عنصر واقعیت و خیال چنان استادانه انجام می گیرد که تمامی حوادث غیر واقعی و خیالی در بستر داستان، کاملا حقیقی و طبیعی جلوه می کنند؛ به گونه ای که خواننده به سادگی آن ها را می پذیرد. بر اساس یافته های پژوهش، روانی پور و گراس تلاش کرده اند با روبه رو کردن خواننده با دنیایی ناآشنا، بین خواننده و داستان فاصله اندازند و برای این منظور، از زوایای دید متعدد بهره جسته اند. شخصیت های دو اثر، دوگانه اند؛ یعنی از جهان واقعی به جهان تخیلی و بالعکس سیر می کنند. هر دو نویسنده، مشکلات سیاسی – اجتماعی جامعه خود را مبنای خلق رمان های خود قرار داده و شیوه رئالیسم جادویی را برای آفرینش داستان های خود به کار برده اند. رمان اهل غرق از نظر به کارگیری عناصر سحر و جادو و وهم و خیال پررنگ تر است و رمان طبل حلبی، نمونه های بیشتری از مولفه های دوگانگی و سکوت اختیاری داراست.
    کلید واژگان: رمان, رئالیسم جادویی, اهل غرق, طبل حلبی}
    Alireza Shovhani, Fereshteh Maleki
    Magic Realism is novice approach in contemporary narration in which reality and image are intermingled. The result of such combination is the literary work which doesn’t resemble to the primary elements. Here, mingling of imagination and reality are so expertly done that all of unreal and imaginative events of story are naturally actualized, so much that the readers easily accept them. Regarding to the findings of study, Ravanipoor and Grass have tried to face the readers to unfamiliar world make distance between reader and story, therefore, they have used the different point of views. The characters of two works are polar, it means they pass from the real world to the imaginative one or vice versa. Both writers have considered the social-poetical issues of their societies in their novels, hence they have used magic realism. The novel of From Drowning is merely used the elements of magic and secrets and The Tin Drum has used the polar features of voluntary silence.
    Keywords: Magic Realism, From Drowning, The Tin Drum}
  • سیده نرگس رضایی*
    باورهای عامیانه، بخش مهمی از فرهنگ و زندگی هر ملت و جامعه ای را در برمی گیرد. با شناخت باورهای هر ملت می توانیم با روحیات و خلقیات، آداب، هنر و افکار آنها آشنا شویم. بخشی از باورهای عامیانه در ادبیات بازتاب می یابد و ادبیات عامیانه منبع الهام بسیاری از شاعران و نویسندگان است. «منیرو روانی پور» نیز یکی از زنان نویسنده معاصر است که در اولین آثارش به باورهای عامیانه و عناصر فرهنگی بومی و اقلیمی مردم جنوب ایران به ویژه ناحیه جفره (محل زادگاهش) پرداخته است. در این مقاله، این دسته از آثار این نویسنده از زاویه دید چگونگی کاربرد عناصر فولکلوریک و فرهنگ عامه بررسی شده است. باورهای بومی در این داستان ها ریشه در محیط زندگی مردم این منطقه و مشکلات، دردها و رنج های آنان دارد. حضور موجودات وهمی چون بوسلمه حاکم دریا، پریان دریایی سرخ و آبی از ویژگی های این داستان هاست. باورهای عامیانه، نقش کلیدی در روایت، شخصیت پردازی و فضاسازی آثار داستانی روانی پور دارد. او نمادهای بومی و محلی زادگاه خود را زمینه ساز بیان مسائل و دغدغه های فکری خود و انتقاد از مسائل اجتماعی و گاه سیاسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: منیرو روانی پور, فرهنگ عامه, فولکلور, اهل غرق, کنیزو}
    Seyeddeh Narges Rezaei*
    Folk beliefs, is a very important part of the culture and life in different cultures and societies. By knowing about different nation’s beliefs we can become familiar with their habits, manners, feelings, art and thoughts. Some folk beliefs are reflected in literature, and folk literature has inspired lots of poets and writers. Moniro Ravanipour is one of the contemporary writers who has mentioned some of the folk beliefs and native and local cultural elements of people in south of Iran especially in an area called Jofreh ( her birth place). In this article these works have been analyzed to see how folkloric elements and folk culture were applied. Folk beliefs in these stories root in the environment they live in and their problems, pains and suffers. Presence of some imaginary creatures like Boosalmeh the ruller of the sea, red and blue mermaids is another feature of these stories. Folk beliefs, have key role in narration, characterization, and defining the setting in Ravanipour’s stories. She uses native and local symbols of her birth place to talk about the her issues and concerns, and to critisize some social and political issues.
    Keywords: Moniro Ravanipour_folk culture_folklore_Ahl e Ghargh_Kanizu}
  • نفیسه مرادی*، مریم حسینی
    دسته ای از نویسندگان معاصر ایران در سال های پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن در گفتمانی پسااستعماری، آثاری را با موضوع تبیین استعمار غرب و مقاومت در برابر آن پدید آوردند. این نویسندگان کوشیدند تا با استفاده از کارکرد تاثیرگذار اسطوره ها در گفتمان پسااستعماری رمان، نسبت به نفوذ سیاسی و فرهنگی استعمار و امپریالیسم واکنش نشان دهند. سیمین دانشور، جلال آل احمد، رضا براهنی، شهرنوش پارسی پور، منیرو روانی پور و غلامحسین ساعدی و... از جمله نویسندگان ادبیات پسااستعماری در ایران هستند. در این پژوهش، کارکرد اسطوره در سه رمان فارسی «سووشون» اثر سیمین دانشور، «رازهای سرزمین من» اثر رضا براهنی و «اهل غرق» اثر منیرو روانی پور، بررسی و تحلیل شده است و نویسندگان مقاله به تبیین این موضوع پرداخته اند که آنچه در ایجاد گفتمان پسااستعماری در این رمان ها و بازآفرینی دوره تاریخی حضور غربی ها در ایران نقش مهمی داشته است، به کارگیری اسطوره های سیاسی و فرهنگی است که رمان نویسان بر پایه اساطیر قدیم ایرانیان تولید کرده اند. نویسندگان سه رمان مورد بررسی، با استفاده مناسب از اسطوره ها، نفرت شدید خود را نسبت به اشغال ایران توسط غربی ها به نمایش گذاشته اند و چهره متجاوزان غربی و واکنش ایرانیان نسبت به آنها را به خوبی نشان داده اند.
    کلید واژگان: گفتمان پسااستعماری, اسطوره, سووشن, رازهای سرزمین من, اهل غرق}
    Nafiseh Moradi *, Maryam Hoseini
    A number of contemporary Iranian writers in the pre and post Islamic Revolution period focused on explaining the western colonialism and the resistance to it as the theme in their novels. These writers tried to react to the political and cultural influences of the Western colonialism and imperialism through the effective use of myths in post colonial discourse. Simin Daneshvar, Jalal Ale Ahmad, Reza Barahani, Shahrnush Parsipur, Moniru Ravanipur, and Ghulam Hussein Saʽedi are among the post colonial writers. In this inquiry, the use of myth will be analyzed in three novels, namely, Savushun (Daneshvar,1970) Secrets of My Native Land (Reza Barahani,1982) and The Drowned (Ravanipur, 1990). The results of this study show that the use of political and cultural myths created by novelists based on Iranian ancient myths has an essential role in the formation of the postcolonial discourse and representation of colonial period in Iran’s history. The writers of these three novels succeeded in depicting their abhorrence of Iran’s occupation by western colonizers, and they could well show the invaders’ face and the Iranians’ resistance.
    Keywords: Post, colonial discourse, Myth, Savushun, Secrets of My Native Land, The Drowned}
  • تیمور مالمیر، علیرضا ناصر بافقی
    رمان «اهل غرق» نوشته منیرو روانی پور از برجسته ترین آثار ادبی است که به شیوه رئالیسم جادویی نگاشته شده است. در این جستار، رمان «اهل غرق» را بر اساس نظریه ساختاری تودوروف بررسی کرده ایم تا ضمن استخراج پی رفت ها و گزاره های داستان به پیوند طرح رمان با ژرف ساخت آن دست یابیم. طرح دوبنی رئالیسم جادویی در رمان «اهل غرق» بر مبنای دو روایت کلی واقع گرایی و جادویی شکل گرفته است. این طرح دوبنی در ساختار روایت رمان نمایان است. داستان با یک پی رفت جادویی شروع می شود و با یک پی رفت واقع گرایی پایان می یابد. روایت جادویی از 43 پی رفت و روایت واقع گرایی از 92 پی رفت تشکیل شده است. پی رفت های داستان به شیوه زنجیره ای و درونه گیری با هم ترکیب شده اند. استفاده نویسنده از شیوه رئالیسم جادویی به سبب امکان جمع متضادها در این شیوه است تا بتواند با بیان متناقض نما، عشق و سیاست را با هم ترکیب کند تا در پرتو این ترکیب نشان دهد چه میزان از دعویی های عاشقانه مبتنی بر انگاشت های سیاسی است، همچنان که تدبیر های سیاسی بر اساس عشق و عدم تامل استوار است و نتوانسته ایم به سیاست با نگاه انتقادی مواجه شویم. نویسنده با این طرح، گذشته و آینده را به هم می پیوندد و ضمن نقد سیاست های کهن، استعمار نو و مجریان آن، ختم گذشته و ضرورت دگرگونی را نشان می دهد.
    کلید واژگان: اهل غرق, روایت شناسی, ساختار داستانی, سوررئالیسم, منیرو روانی پور}
    Teymoor Malmir, Alireza Naser Bafqi
    Ahl-e Gharq، the novel written by Moniroo Ravanipour، is one of the most prominent works of literature that makes use of the techniques of magical realism. We have analyzed the novel based on Todorov’s structuralist theory in order to extract the sequence and propositions of the novel so that we can find a relationship between its plot and its deep structure. The dual scheme of magical realism in the novel Ahl-e Gharq has been based on two general narratives: Realism and Fantasy. This scheme is reflected in the narrative structure of the novel. The story begins with a fantasy sequence and ends with a realism sequence; the magical realistic narrative that includes 43 sequences and the real narrative that includes 92 sequences. The events are interconnected with each other. The magical realism style is intended to provide the author with the possibility of accumulating contradictions and using paradoxical expressions in order to combine love and politics. The novelist has applied a surrealistic method for narration in order to connect the past to the future، criticize the old politics، new colonialism and its perpetrators، and show the termination of the past and the necessity for change.
  • بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق
    ناصر نیکوبخت*، مریم رامین نیا

    در این مقاله مفاهیم و مبانی رئالیسم جادویی با توجه به دیدگاه منتقدان و صاحبنظران ادبی تعریف و تبیین شده و سپس رمان اهل غرق با توجه ویژگی ها و مشخصه های رئالیسم جادویی تحلیل گردیده است.اصطلاح رئالیسم جادویی و یا واقع گرایی جادویی شیوه نوینی در داستان نویسی معاصر است که در آن عناصر واقعیت و خیال  در هم می آمیزند. حاصل این تلفیق اثری است که به هیچ کدام از عناصر اولیه سازنده اش شبیه نیست. در این شیوه، آمیزش دو عنصر واقعیت و خیال چنان استادانه انجام می گیرد که تمامی حوادث غیر واقعی و خیالی در بستر داستان، کاملا حقیقی و طبیعی جلوه می کنند؛ به گونه ای که خواننده به سادگی آنها را می پذیرد. به زعم بسیاری از صاحبنظران، رئالیسم جادویی شاخه ای از مکتب رئالیسم است و نمی تواند یک مکتب ادبی مستقل محسوب شود، چرا که دارای ساختار و اصول بنیادین خاص و تازه ای نیست و به طور کلی با ضوابط مکتب رئالیسم هماهنگی دارد. رمان اهل غرق یکی از شاخص ترین آثاری است که در کشور ما به شیوه رئالیسم جادویی مارکز به نگارش در آمده است، بیش از همه در شخصیت پردازی و فضاسازی تحت تاثیر این شیوه است. حضور عناصر وهمی و تخیلی از قبیل:پریان دریایی، غول زشت روی دریاها، نیمه انسانی بودن قهرمان اصلی داستان و...  رمان را در زمره آثار رئالیستی جادویی جای داده است.نویسنده در تلفیق واقعیت و تخیل در بیشتر موارد به خوبی از عهده برآمده است، لیکن در برخی موارد با تفسیر و گزارش گونه کردن حوادث، از لحن قابل اعتماد آن می کاهد.    
    .

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, داستان نویسی معاصر, اهل غرق, منیرو روانی پور}
    Studying magical realism and analyzing Ahle Ghargh fiction
    Nikobakht N*, Raminnia M

    This article defines and clarifies the concepts and principles of Magical Realism based on the literature critics and opinion makers. Then Ahle Ghargh fiction is analyzed with due regard to magical realism features and specifications.   Magical realism is a modern style in contemporary story writing in which the factors of reality and imagine are combined. The result is a work no similar to the story constructive elements. The style includes making use of reality and imagines combination in such a skillful way that all the imaginative and unreal events are seemed completely real and natural and the reader accept it simply. Unlike most of the opinion makers view points, magical realism is a branch of realism school and can not be regarded as a separate literary school for it has special fundamentals and structure and is not new. It is totally coordinated with realism school.   Ahle Ghargh fiction is one of the major works written in magical realism based style in our country. It is more and more influenced by this style in characters and atmosphere making. Presence of some imaginative elements such as sea Elf, ugly Giant, main character of the fiction being semi-human and … have classified the fiction as the realism work. The writer have combined the reality and imagination well but reduce its reliability when reports or interpret the events.

    Keywords: magical realism, contemporary story writing, Ahle Ghargh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال