ارزیابی تاثیر 10PM بر تغییرات NDVI بر اساس پردازش تصاویر ماهواره ای در استان خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه میزان آلودگی هوا به سمتی رفته که علاوه بر تهدید سلامت انسان، سلامت گیاهان را نیز به مخاطره انداخته و سالانه خسارات هنگفتی به اقتصاد کشورها وارد کرده است. در این تحقیق، استان خوزستان به عنوان منطقه ای که در سالیان اخیر تحت تاثیر ریزگردها بوده و همچنین دارای پوشش گیاهی غنی و متنوعی است، موردمطالعه انتخاب گردید. با استفاده از داده های کیفیت هوا (10PM) از سازمان محیط زیست و تصاویر NDVI از ماهواره لندست به بررسی تاثیر ریزگرد بر پوشش های گیاهی پرداخته شد. برای این منظور 10PM در بازه فصلی میانگین گیری و NDVI به صورت تفاضلی در طول یک فصل محاسبه گردید. نقشه کاربری های به روز شده خوزستان با استفاده از تصویر پردازش شده ماهواره لندست در کنار نقشه کاربری اراضی استان خوزستان و مدل طبقه بندی نظارت شده تولید و کاربری های پوشش گیاهی (کشاورزی، نیزار، مرتع و جنگل) جدا شدند. سپس، تمامی مجموعه داده ها بر مبنای کاربری های پوشش گیاهی جداسازی شدند و در نهایت ضریب همبستگی پیرسون بین 10PM و NDVI در هر یک از کاربری ها محاسبه شد. نتایج نشان داد که از نظر مکانی به ترتیب کاربری های نیزار و کشاورزی بیشترین مقادیر ضریب همبستگی بین میانگین غلظت فصلی 10PM و تغییرات پوشش گیاهی در یک فصل (dNDVI) را داشتند و از نظر زمانی در فصل تابستان بیشترین مقادیر ضریب همبستگی در طول سال ثبت گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
477 تا 488
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2758019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!