حق برخورداری از وکیل و تاثیر آن بر عملکرد پلیس در مرحله تحت نظر و تحقیقات مقدماتی در حقوق ایران و فرانسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قانون آیین دادرسی کیفری ایران مصوب 1392 با الهام از قوانین خارجی به ویژه قانون آیین دادرسی کیفری 1959 فرانسه و اصلاحات بعدی آن، حاوی نوآوری های بسیاری به ویژه در مرحله تحت نظر و تحقیقات مقدماتی است. بخشی از این نوآوری ها به حقوق متهم در مراحل پیش گفته و به حضور وکیل مربوط است که باوجود تغییرات مثبت، همچنان نسبت به قوانین برخی کشورهای مترقی در قانون گذاری، مثل فرانسه با نواقص و محدودیت هایی همراه بوده است.

روش تحقیق:

 این تحقیق از نظر هدف کاربردی و با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

یافته ها

عدم تصریح قانون گذار به برخی موارد مربوط به حضور وکیل زمینه را برای تفسیر به ضرر متهم فراهم نموده و موجب می شود مقامات کشف و تحقیق اختیارات بیشتری برای جلوگیری از حضور و مداخله وکیل در این مراحل داشته باشند. حضور وکیل فی نفسه آثار مثبت و منفی بر عملکرد پلیس دارد که در وجه منفی، این حضور موجبات تداخل میان وظایف خود و این نهاد را فراهم می کند. هدف این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، تبیین چنین تاثیری بر عملکرد پلیس با مطالعه تطبیقی حقوق فرانسه است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاکی از آن است که آثار منفی حضور وکیل بر عملکرد پلیس و ایجاد تداخل در وظایف آن ها به دلیل وجود برخی مشکلات از قبیل مسئله اقرار محوری سیستم قضایی و اجرایی، آموزش های کم کارآمد ضابطان دادگستری، کم کارآمدی و ضعف کشف علمی جرایم، تلقی پلیس در مورد عدم حمایت شایسته از حقوق بزه دیده در این مراحل و هم چنین وجود برخی تخلفات از سوی وکلای دادگستری بوده که با اتخاذ سیاستی کارآمد در نظام اجرایی و تقنینی در رابطه با وظایف پلیس، وضع قوانینی دقیق در رابطه با حدود مداخله وکیل در این مراحل و از بین بردن خلاهای قانونی حضور وکیل قابل حل است.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 36
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2759118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!