تاثیر تمرین هوازی همراه با مصرف عصاره آبی سیر بر نشانگرهای بیوژنز میتوکندری قلبی در موش های صحرایی دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تمرینات ورزشی باعث سازگاری هایی از جمله افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان، اندازه میتوکندری و بهبود سیگنالینگ انسولین می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین تاثیر تمرین هوازی همراه با مصرف عصاره آبی سیر بر نشانگرهای بیوژنز میتوکندری قلبی در موش های صحرایی دیابتی بود.

روش ها

در این مطالعه تجربی، 40 موش صحرایی نر نژاد ویستار (سن 5 هفته و وزن 2/15±1/162 گرم) از انستیتو پاستور تهیه شد. 8 موش در گروه کنترل سالم (CN) قرار گرفتند. 32 موش با تزریق داخل صفاقی تک دوز استرپتوزوتوسین (mg/kg 60) دیابتی شد و به طور تصادفی به 4 گروه دیابت (DM)، دیابت+تمرین (TDM)، دیابت+سیر (GDM) و دیابت+تمرین+سیر (TGDM) تقسیم شدند. گروه های تمرین به مدت 8 هفته، برنامه تمرین هوازی را روی نوارگردان انجام دادند. همچنین روزانه به ازای هر صد گرم وزن بدن، یک میلی لیتر (4/0 گرم به ازای 100 گرم وزن بدن) عصاره سیر گاواژ شد. تغییرات بیان ژن PGC-1α و Nrf2 در بافت قلب اندازه گیری شدند.

یافته ها

القای دیابت باعث کاهش معنی داری در بیان ژن  PGC-1α (0001/0=P) و Nrf2 (0001/0=P) نسبت به گروه کنترل شد. بیان PGC-1α و Nrf2 در گروه های TDM (به ترتیب 038/0=P و 031/0=P) و GDM (به ترتیب 036/0=P و 025/0=P) نسبت به DM افزایش معنی داری داشت. مداخله ترکیبی تمرین با مکمل سیر نسبت به اثر هر مداخله به تنهایی بر PGC-1α و Nrf2 معنی داری نشد (05/0<p).

نتیجه گیری

مکمل سیر و فعالیت ورزشی احتمالا از طریق تنظیم افزایشی مسیر PGC-1α و Nrf2 می تواند آسیب قلبی ناشی از استرپتوزوتوسین را مهار کند. با این حال انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 260
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2759246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!