تجربه زیسته سالمندان در خانه های سالمندان: پژوهشی با رویکرد پدیدارشناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از دوره های حساس زندگی دوره سالمندی است که با طیف گسترده ای از تغییرات فیزیولوژیک و روان شناختی همراه است. به طور کلی مراقبت از سالمندان دچار تغییراتی شده و تعدادی از سالمندان در خانه های سالمندان زندگی می کنند که چالش ها و ویژگی های منحصر به فردی دارند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجربه سالمندان در خانه های سالمندان بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از زمره روش های پدیدارشناسانه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه سالمندان ساکن در خانه های سالمندان شهر تهران در سال 1402 بود که با استفاده از روش هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع تعداد 11 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری و با روش 7 مرحله ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش در سه محور شناسایی چالش ها و مشکلات سالمندان در خانه های سالمندان (3 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی)، شناسایی عوامل موثر و راهکارهایی جهت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان (3 مضمون اصلی و 10 مضمون فرعی) و امید و چشم انداز نسبت آینده 1 مضمون اصلی و 2 مضمون فرعی) دسته بندی شدند. با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که سالمندان ساکن در خانه سالمندان شرایط و ویژگی های خاصی دارند که ضروری است با توجه به پیشنهادات پژوهش حاضر اقدامات لازم در جهت افزایش کیفیت زندگی سالمندان در خانه های سالمندان انجام گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 127
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2759656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!