تجزیه و تحلیل بیان ژن های کاندیدا در بخش های سفید و تیره بافت پوست در گوسفند لری بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در گوسفندان نژاد لری بختیاری، وجود لکه های سیاه بر روی پوست منجر به کاهش کیفیت پشم استحصالی می شود. اساس مولکولی و ژن های دخیل در رنگ پوشش برخی از دام ها از جمله گوسفندان تا حدودی شناسایی شده است. از این رو، هدف از انجام این مطالعه، بررسی بیان ژن های گیرنده ملانوکورتین-1 (MC1R)، پروتئین سیگنال دهی آگوتی (ASIP)، فاکتور شبه کروپل4 (KLF4)، و فاکتور رونویسی القاکننده ملانوسیت ((MITF در بخش های سفید و تیره بافت پوست در گوسفندان نژاد لری بختیاری بود. برای این منظور، از تعداد 14 راس گوسفند با رنگ پوشش سفید دارای لکه های تیره (سیاه)، نمونه پوست از هر دو بخش سفید و تیره تهیه و RNA کل استخراج گردید. برای ارزیابی بیان نسبی ژن های مورد نظر، از ژن های β-actin و GAPDH به عنوان ژن مرجع جهت نرمال کردن داده ها استفاده گردید. همچنین، جهت تکثیر قطعه ای از ژن های مورد مطالعه، با استفاده از توالی mRNA موجود برای این ژن ها در بانک اطلاعاتی (GenBank)، آغازگرهای مناسب توسط نرم افزار Primer3plus طراحی شدند. در نهایت، از نرم افزارهای BestKeeper و REST 2009 V2.0.13 برای تجزیه و تحلیل داده های بیان ژن استفاده شد. بر اساس نتایج توصیفی، ژن های MC1R وMITF با میانگین 42/30 و 86/25 برای مقادیر Ct، به ترتیب کمترین و بیشترین مقدار بیان را در بین ژن های هدف در نمونه های پوستی داشتند. علاوه براین، ژن های مرجع (β-actin و GAPDH) بیشترین پایداری بیان را در بین تمام ژن های مورد مطالعه داشتند. تفاوت معنی داری در سطوح mRNA ژن های MC1R، ASIP، KLF4 و MITF در بافت تیره پوست نسبت به بخش سفید پوست مشاهده نشد. اگرچه، بیان ژن ASIP در قسمت تیره نسبت به بخش سفید پوست بیش از دو برابر بود، اما این تفاوت ازنظر آماری معنی دار نبود. علاوه براین، ژن MC1R کمترین تفاوت بیان را در بخش های سیاه و سفید بافت پوست از خود نشان داد. این نتایج نشان می دهد که سطح بیان این چهار ژن مورد مطالعه نقشی در ایجاد لکه های پوستی سیاه رنگ در گوسفند نژاد لری بختیاری نداشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 286
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2762015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!