جداسازی و کلونینگ ژن اکسیدورددوکتاز از یک سویه باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از محدودیت های فرآیند پالایش و مصرف مواد نفتی مشکلات ناشی از وجود ترکیبات گوگردی در آن ها است. استفاده از سوخت های فسیلی منجر به آزادسازی SO2 و به دنبال آن آلودگی محیط زیست می شود. برای حل این مشکلات، حذف میکروبی گوگرد پیشنهاد شده است. از آن جا که کارایی باکتری های سولفورزدا محدود است، توجه محققین به افزایش کارایی آن ها از طریق دست کاری های ژنتیکی معطوف شده است. انجام چنین دست کاری هایی معطوف به بررسی ژنتیک فرایند حذف گوگرد باکتری های بومی و سپس کلون کردن ژن های موثر در این فرایند است. در این رابطه، چند سویه باکتری در ایران جداسازی شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. سه ژن C، B و A dsz، دارای توالی DNAی، 4 کیلوبازی هستند که حامل ژن های سولفورزدا برای مسیر 4S می باشند، که این توالی، در باکتری تازه جدا شده رودوکوکوس FMF شناسایی و جداسازی شد و سپس در باکتری سودوموناس آئروجینوزا کلون گردید. ژن dszD تولید کننده آنزیم اکسیدوردکتاز در جهت مسیر سولفورزدایی 4S می باشد. در این طرح اقدام به شناسایی، جداسازی و کلونینگ dszD از یک سویه باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس نموده و سپس کلون مذکور را تایید نمودیم.
مواد و روش ها
یک سویه باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس را که دارای فعالیت سولفورزدایی است در داخل شیکر انکوباتور RPM 200 و 37 درجه سانتی گراد رشد داده شد و DNA ژنومی آن استخراج گردید و سپس در شرایط بهینه، PCR انجام گرفت. ژن اکسیدوردوکتاز (ژن dszD) از روی ژل آگارز استخراج و در پلاسمید PTZ57R کلون و داخل میزبان? ) E-coli (DH5 ترانسفورم شد. نقشه ژنی این پلاسمید نوترکیب با آنزیم های محدودکننده به دست آمد و سپس تعیین توالی و همولوژی های لازم انجام گرفت.
یافته ها
با توجه به این که باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس IGTS8 استاندارد، دارای سویه های مختلف می باشد و همین طور از تشابه توالی نوکلئوتیدی بین ژن اکسیدوردوکتاز باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس IGTS8 استاندارد و ژن اکسیدوردوکتاز رودوکوکوس اریتروپولیس مورد آزمایش، این طور به نظر می رسد که سویه در دست بررسی می تواند شباهت ها و یا قرابت هایی با باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس IGTS8 استاندارد داشته باشد.
نتیجه گیری
نتیجه سکانس ژن اکسیدوردوکتاز این سویه از باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس که تحت نام FRF.Seq است، نشان می دهد که تعداد نوکلئوتیدهای مربوط به ژن اکسیدوردوکتاز باکتری مورد آزمایش مساوی با تعداد نوکلئوتیدهای مربوط به باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس IGTS8 استاندارد یعنی bp?79 است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
325
لینک کوتاه:
magiran.com/p338388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!