بررسی افسردگی پرستاران بیمارستان نمازی شیراز و عوامل مرتبط با آن - 1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گستره وسیع حیطه فعالیت پرستاران و ماهیت بین رشته ای این حرفه سبب ایجاد ضربه شغلی در پرستاران شده و موجب تغییرات خلقی بویژه افسردگی در آنان می شود. از آنجا که سلامت و ایمنی بیماران با شرایط محیط کاری و سلامت اعضاء تیم درمانی همبستگی مستقیمی داشته لذا این مطالعه با هدف تعیین شدت افسردگی پرستاران شاغل در بیمارستان نمازی شیراز و عوامل مرتبط با آن اجرا گردید.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی مقطعی، مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس خودارزشیابی افسردگی زانگ تکمیل شده توسط 311 پرستار شاغل در بیمارستان نمازی شیراز به کمک نرم افزار آماری SPSS ویرایش11 و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون مجذور خی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این پژوهش، 2/41 درصد واحدهای پژوهشی از خلق طبیعی برخوردار بوده و سایرین از افسردگی خفیف (4/42 درصد)، افسردگی متوسط(8/13 درصد) و افسردگی شدید(6/2 درصد) در رنج بوده اند. آزمون مجذور خی نشان داد پرستاران شاغل در بخشهای ویژه و اورژانس در مقایسه با پرستاران سایر بخشها سطوح بالاتری از افسردگی را تجربه نموده اند (001/0 P=). همچنین این آزمون ارتباط معنادار آماری را بین شدت افسردگی پرستاران و رضایتمندی آنان از خوابشان مورد تایید قرار داد(015/0 P=).
نتیجه گیری
شرایط کاری کنونی پرستاران. به گونه ای است که افزایش فشار های عاطفی و ایجاد افسردگی را به همراه دارد. به همین دلیل، پژوهشگران پیشنهاد می نمایند که دفاتر پرستاری بیمارستانها از فارغ التحصیلان روان پرستاری بهره جسته تا ضمن ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشهای لازم در مورد شیوه های مقابله ای و مدیریت خلق منفی را نیز به پرستاران ارائه نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p706644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!