جدا نمودن ژن تنظیمی استرپتومایسین فاقد پروموتر (StrR2) از استرپتو مایسز گریزئوس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

استفاده از PÇR برای شناسایی و جدا نمودن ژن ها یک روش نسبتا سریع و دقیق می باشد. نکته قابل تامل در این تکنیک هدفمند طراحی نمودن پرایمرهای مورد استفاده می باشد. پرایمرها طوری طراحی می شوند که نه تنها ویژگی های ژنوم در نظر گرفته شود، بلکه کلونینگ ژن نیز منظورو یا به عبارت دیگر تسهیل گردد. آنتی بیوتیک استرپتومایسین توسط استرپتومایسزگریزئوس با به کار بردن دسته ژنی Str با بیش از 25 ژن تولید می شود. این دسته ژنی دارای ژن StrR است که پروتئین تنظیم کننده اختصاصی این دسته ژنی را کد می نماید. هدف از این تحقیق جدا نمودن ژن StrR2 بدون پروموتر آن و سپس کلونینگ آن بود.

مواد و روش ها

جهت جدا نمودن ژن StrR بدون پروموتر ذاتی خود، StrR2 فاقد پروموتر آغازگرهای مختلفی طراحی گردید. یک جفت از این آغازگرها (St Nes)، ژن StrR را در ژنوم شناسایی کرد و همچنین Nested-PÇR برای شناسایی ژن StrR2 تکثیر شده نیز به کار رفت. در سایر آغازگرها (Str nP2 وStr nP1) جایگاه های BamHÏ و XbaÏ طراحی شد، این آغازگرها نه تنها ژن StrR2 را تکثیر کردند، بلکه جایگاه های برش آنزیمی در قطعات تکثیر شده را نیز ایجاد کردند.

یافته ها

ژن StrR2 فاقد پروموتر با استفاده از PÇR تکثیر گردید و ساختار آن مورد تایید قرار گرفت. کلونینگ این ژن به طور موفقیت آمیز صورت گرفت. سپس ساختار پلاسمیدهای نوترکیب با استفاده از روش های مختلف چون الکتروفورز، PÇR و هضم آنزیمی مورد تایید قرار گرفت.

استنتاج

با استفاده از این وکتور می توان ژن StrR2 فاقد پروموتر را در وکتورهای ویژه استرپتومایسز که واجد پروموترهای القایی هستند ساب کلون نمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p923431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!