میزان اثربخشی حذف مالاتیون از آب با استفاده از پرتوهای فرابنفش

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آفت کشهای اورگانوفسفره پرمصرف ترین سموم در کشور هستند. این سموم می توانند از راه های مختلفی وارد منابع آب شوند و مصرف آب آشامیدنی با مقدار سموم بالاتر از حد استاندارد نیز اثرات بسیار نامطلوبی بر سلامت و بهداشت انسان می گذارد. این مطالعه به منظور بررسی میزان اثربخشی حذف مالاتیون از آب با استفاده از لامپ جیوه ای فرابنفش با فشار متوسط انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی غلظت های 5/ 0و 1 و 2 میلی گرم در لیتر و pH های 6،7،9 سم مالاتیون در مدت زمان های 10، 20، 30، 40، 50 و 60 دقیقه به صورت منقطع در راکتور تحت تاثیر پرتوی فرابنفش قرار گرفتند. مقادیر سم مالاتیون قبل از پرتودهی و بعد از آن بوسیله دستگاه HPLC اندازه گیری و مقایسه شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده از این مطالعه در غلظت ها، زمانها و pHهای مختلف نشان داد که کمترین میزان کاهش مالاتیون در زمان 10 دقیقه (46%) و بیشترین میزان کاهش این سم در زمان 60 دقیقه (25/87%) اتفاق می افتد (05/0>p). همچنین با افزایش غلظت سم (غلظت 5/0 به 2 میلی گرم در لیتر) میزان اثر بخشی فرآیند پرتوتابی کاهش می یابد (از 93 به (25/87%) (001/0>p). از طرفی دیگر با افزایش pH کارایی فرآیند افزایش پیدا می کند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان می دهد که پرتوهای فرابنفش در مدت زمان 60 دقیقه با غلظت 5/0 میلی گرم در لیتر و 9 =pH بیشترین میزان اثر بخشی را در کاهش سم مالاتیون موجود در آب دارد. بنابراین استفاده از راکتورهای فرابنفش می تواند به عنوان یک روش مناسب در تصفیه آب های آلوده به این سموم مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p960839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!