فهرست مطالب

نشریه اکوبیولوژی تالاب
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جعفر غلامی، سهیل سبحان اردکانی، اسمعیل کهرم، نعمت الله خراسانی صفحات 5-12
    با توجه به اهمیت بوم‏شناختی تالاب شیرین‏شو برای استقرارپرندگان به ویژه گونه های زمستان‏گذران و مطالعات اندک انجام شده در این زمینه درسطح کشور، دراین پژوهش نسبت به تعیین جایگاه و ارزش این تالاب با توجه به معیارهای مناطق مهم پرندگا ناتحادیه جهانی حفاظت از پرندگان و بررسی امکان معرفی آن به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سایت دارای ارزش حفاظتی در یک دوره‏ی یک ساله از آذرماه 1388 لغایت آذرماه 1389 اقدام گردید. بدین منظور، منطقه مورد مطالعه هر 15 روزمورد بازدید قرارگرفت ودرهر بازدید با استفاده از روش مشاهده مستقیم به شناسایی و شمارش پرندگان و ثبت سایر اطلاعات مورد نیاز اقدام گردید. براساس نتایج این تحقیق درطول دوره مورد مطالعه، 116 گونه پرنده متعلقبه 35 خانواده در تالاب شناسایی شد. که از این میان شش گونه بالابان،کرکس کوچک، سبزقبا، گیلانشاه دم‏سیاه، اردک بلوطی وارد کسر سفید در زمره پرندگان در معرض تهدید فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت می‏باشند. با تطبیق نتایج حاصل از تحقیق با معیارهای اتحادیه جهانی حفاظت از پرندگان، تالاب شیرین‏سو برای قرار گرفتن در فهرستIBA ، واجد معیارهای A1 جهانی وB2 منطقه خاور میانه می‏باشد.
    کلیدواژگان: تالاب شیرین‏ سو، منطقه مهم پرندگان، اتحادیه جهانی حفاظت از پرندگان، پیراسنجه های زیستی
  • مینو مشتاقی، محمد کابلی، مهدی شمسایی صفحات 13-22
    زیستگاه های رودخانه ای یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان به ویژه اردک های روی آبچر محسوب می شود. از اینرو بررسی شاخص های مطلوبیت زیستگاه رودخانه ای برای حفظ تنوع زیستی گونه های حیات وحش بسیار حائز اهمیت است. رودخانه زاینده رود مامن امنی برای زمستان گذرانی اردک سرسبز (Anas platyrhynchos) بوده است و خشک سالی ایجاد شده در منطقه منجربه کاهش مطلوبیت زیستگاه این گونه شده است. این پژوهش در سال های 1388 تا 1389 انجام گرفته است. منطقه مورد بررسی حاشیه بالا دست رودخانه از پل ناژوان تا سی وسه پل بوده است. شاخص‏هایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند شاخص های مرتبط با نمایه های تغذیه ای و زیستگاه هااست که به طور کلی در پنج متغیر کلیدی رژیم تغذیه ای، میانگین روزهای پرآبی، سهم سرشاخه درختان اطراف رودخانه و فراوانی گیاهان آبزی قابل بررسی است. هریک از شاخص ها با روشHEP محاسبه شده و در نهایت شاخص مطلوبیت کل زیستگاه با میانگین هندسی به دست آمد. با در نظر گرفتن 5 شاخص موثر در مطلوبیت زیستگاه گونه مورد بررسی، شاخص مطلوبیت کل معادل با 48/0 به دست آمد که نشان می دهد تهدیدات موجود در منطقه جدی است. در نهایت با توجه به خشک سالی ایجاد شده در رودخانه زاینده رود باید اقدامات لازم صورت گیرد تا بتواناز تنش های موجود در منطقه را تا حدامکانکاهش داد و درنهایت پیشنهادهایی را برای حفظ بخشی از زیستگاه گونه ارایه داد.
    کلیدواژگان: شاخص مطلوبیت زیستگاه، اردک سرسبز (Anas platyrhynchos)، رودخانه زاینده رود
  • مجتبی علیشاهی، بهناز چشمه، رحیم پیغان، مسعود قربان پور، تکاور محمدیان صفحات 23-32
    این مطالعه به منظور ارزیابی اثر سه داروی بیهوشی MS222، اسانس گل میخک و 2- فنوکسی اتانول بر برخی پاسخ های ایمنی ماهی کپور معمولی و تعیین ماده ای با کم ترین اثر را روی واکنش-های ایمنی ماهی کپور انجام شد. درمطالعهحاضرکه در سال 91 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران انجام شد، تعداد 400 عددماهی کپور معمولی با وزن حدود 100 گرم استفاده گردید. ابتدا غلظت مناسب القای بیهوشی در مورد سه داروی بیهوشی محاسبه گردید، سپس باداروهای فوق ماهی های هر تیمار در مدت سه دقیقهتا مرحله بیهوشی سبک بیهوششدند، یک تیمار بدون ماده بیهوشی تیمار کنترل در نظر گرفته شد. درزمان های0، 1، 12، 24 و 72 ساعتبعدازبیهوشیازساقه دمی ماهی هاخون گیری از ساقه دمی به عمل آمد. فاکتورهای ایمنیشاملفعالیت لایزوزیم وفعالیت ضد باکتریایی سرم، فعالیت کمپلمان، فعالیت نیترو بلوتترا زولیوم (NBT) ، میزان پروتئین و گلوبولین سرم، در مراحل نمونه گیری بینتیمارهامقایسهو از نظر آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. غلظت مناسب بیهوشی داروهای بیهوشی MS222، اسانس گل میخک و 2- فنوکسی اتانول در ماهی کپور معمولی را به ترتیب 100، 125 و 400 میلی گرم در لیتر نشان داده شده. بیهوشی با سه دارو تاثیرمعنی داری در فعالیت لایزوزیم سرم در زمان های مختلف نمونه گیری نداشت (05/0P) و در سایر مراحل تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. مقایسه سایر شاخص های ایمنی مورد مطالعه شامل فعالیت کمپلمان، فعالیت نیتروبلوتترازولیوم و میزان گلوبولین و پروتئین تام‏سرم در سه گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری را نشان نداد، هر چند کاهش نسبی این فاکتورها در برخی مراحل نمونه گیری در تیمار فنوکسی اتانول مشاهده شد. MS222و گل میخک تاثیری در شاخص های ایمنی ماهی کپور معمولی ندارند، ولی بیهوشی با فنوکسی اتانول باعث کاهش برخی شاخص های ایمنی ماهی کپور معمولی شده و در تحقیقات مربوط به ایمنی شناسی آبزیان استفاده از فنوکسی اتانول توصیه نمی شود.
    کلیدواژگان: کپور معمولی، بیهوشی، MS222، اسانس گل میخک، فنوکسی اتانول، شاخص های ایمنی، Cyprinus cappio
  • فاطمه آرین فر، سورنا ابدالی، مهنازسادات صادقی، علی حلاجیان صفحات 33-44
    شوینده ها یکی از آلاینده های مهم بوده که از طریق فاضلاب های صنعتی و خانگی وارد منابع زیستی آبزیان شده و زیست آبزیان را به مخاطره می اندازد این تحقیق نیز به بررسی اثرات دترجنت آنیونی (شامپو) بر فاکتورهای خونی 120 عدد تاسماهی شیپ پرورشی یک ساله بامیانگین وزنی 2/5 ± 6/31 گرم، طی مجاورت کوتاه‏مدت در غلظت های 0، 5 ،10و 15 میلی گرم در لیتر در 12 عدد آکواریوم 100 لیتری پرداخته است. اجرای این تحقیق در بهار 1391 در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان انجام پذیرفت. جهت تعیین درصد لکوسیت ها، RBC،WBC، هماتوکریت و هموگلوبین از سیاه‏رگ دمی ماهیان به کمک سرنگ 2 سی‏سی در زمان های 12، 24، 48 ، 72 و 96 ساعت خون گیری صورت گرفت. نتایج پارامترهای خونی نشان داد که گلبول های قرمز خون، درصد هماتوکریت، هموگلوبین، نوتروفیل، ائوزینوفیل و مونوسیت با افزایش غلظت و زمان مجاورت با شوینده از 24 ساعت تا 96 ساعت نسبت به شاهد افزایش یافته ولی گلبول سفید و لنفوسیت نسبت به شاهد کاهش یافته و تیمارها با شاهد اختلاف معنی داری را نشان دادند (05/0 >P). بنابراین ماهیان پس از مواجه با آلاینده ها به علتکاهش اکسیژن محلول آب باعث فعالیت بیشتر ماهی و درنتیجه موجب کمبود اکسیژن در ماهی شده و با افزایش غلظت شوینده و مدت زمان ماندگاری ماهی در محیط با افزایش کلبول قرمز و با کاهش ایمنی ماهی همراه می باشد، بنابراین فاکتورهای خونی ماهیان برای مقابله با آلاینده های وارد شده به محیط زیست شان دست خوش تغییراتی می شوند.
    کلیدواژگان: تاسماهی شیپ، شوینده آنیونی (شامپو)، پارامترهای خونی، Acipensernudiventris
  • میترا چراغی، علیرضا صفاهیه، علی دادالهی سهراب، کمال غانمی، عبدالمجید دورقی صفحات 45-55
    افزایش فعالیت های صنعتی در طی سال های اخیر وبه دنبال آن ورود انواع آلاینده های آلی وغیرآلی از جمله فلزات سنگین به محیط زیست خصوصا اکوسیستم های آبی از مشکلاتی است که سلامت بشر را تهدید می کند. گیاهان آبزی به عنوان حلقه ای از زنجیره غذایی به واسطه جذب فلزات سنگین می توانند نشانگر افزایش نسبی غلظت این عناصر در آب یا رسوبات اکوسیستم های مورد نظر باشند. این تحقیق به منظور تعیین میزان فلزات سنگین (کادمیوم، سرب، مس، نیکل و روی) و نقش گیاهان آبزی در جذب و تجمع آن ها، از گیاه حرا (Avicennia marina) و رسوبات سه ایستگاه در رویشگاه بردستان به طور تصادفی در 1389 نمونه برداری گردید و پس از هضم اسیدی، غلظت عناصر توسط دستگاه جذب اتمی سنجش گردید. میانگین غلظت کادمیوم ، سرب ، مس ، نیکل و روی در رسوبات به ترتیب 5/4، 55/11، 30/10، 45/81 و 48/41 میکروگرم بر گرم به دست آمد. میزان این عناصر در ریشه گیاه به ترتیب 89/2، 38/9، 17/6، 32/5 و 33/23 و در برگ 26/2، 78/8، 42/4، 39/2 و 37/15 به دست آمد. به طور کلی روند تجمع فلزات در رسوب و بافت های درخت حرا نشان داد که با افزایش غلظت فلزات در رسوبات، میزان این عناصر در بافت های گیاه نیز افزایش می یابد، لذا گیاه مانگرو می تواند نشانگر افزایش نسبی میزان فلزات در اکوسیستم باشد. گیاه مذکور می تواند میزان فلزاتی که قابلیت دسترسی زیستی را دارند و از نظرمخاطرات زیست محیطی حائز اهمیت هستند را نشان دهد. علی رغم پایین تر بودن میزان عناصر در رسوبات رویشگاه بردستان در مقایسه با استانداردهای کیفیترسوب، حضورفلزات سنگیندر اکوسیستم های آبی و نیز در زنجیره غذایی را باید بسیار جدی و خطری برای محیط زیست و انسان تلقی کرد و جهت کنترل این آلاینده ها تدابیری اتخاذ نمود.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، گیاه حرا، رسوبات، دیر، Avicenniamarinna
  • مریم محمدی روزبهانی، نسرین روغنی زاده گان، سیمین دهقان مدیسه صفحات 55-66
    در سال 1391-1390 در 5 ایستگاه در رودخانه دز نمونه برداری در دو فصل زمستان و تابستان با چهار تکرار با استفاده از سوربر و گرب پترسون با سطح مقطع 225 سانتی متر مربع صورت گرفت. از سه تکرار برای شناسایی و شمارش ماکروبنتوزها و از یک تکرار برای تعیین دانه بندی و درصد مواد آلی رسوبات استفاده شد. جهت اندازه گیری میزان مواد آلی از روش فیزیکی سوختن در کوره الکتریکی و به منظور آنالیز دانه بندی رسوبات از روش سری الک استفاده شد. پارامتر های فیزیکو شیمیایی آب نیز اندازه گیری شد. در طول دو فصل نمونه برداری جمعا 18 گونه از 5 رده جانوری ماکروبنتوز ها شناسایی و شمارش شدند. در بین رده های شناسایی شده بیش‏ترین درصد فراوانی مربوط به رده کم‏تاران با 80 درصد و پس از آن ها رده شکم پایان با 5/14 درصدبوده است. در کلیه ایستگاه ها به جز ایستگاه 4، غالبیت با رده کم‏تاران بود. بر اساس محاسبات شاخص BMWP کیفیت آب در محدوده مورد نظر در دو طبقه کیفی طبقه بندی شد. بدین صورت که در دو فصل و کل دوره مطالعاتیایستگاه 2 و 3 در طبقه کیفی ضعیف و ایستگاه های 1 و 5 در طبقه کیفی بسیار ضعیف طبقه بندی شدند. همچنین بر اساس نمره متوسط هر تاکسون (ASPT) ایستگاه های 1، 2، 3 و 5 در طبقه کیفی احتمال آلودگی شدید قرار گرفتند. به علت عدم وجود هیچ گروه جانوری در ایستگاه 4 این ایستگاه به عنوان ایستگاه Azoic معرفی شد.
    کلیدواژگان: رودخانه دز، ASPT، BMWP، ماکروبنتوزها
  • وحید راهداری، سعیده ملکی، الهام آبتین صفحات 67-78
    تالاب ها یکی از مهم ترین اکوسیستم های زمین هستند کهبه عنوان یک منبع ذخیره آب و زیستگاه مناسبی برای بسیاری از جانوران و گیاهان می باشند. این مسئله لزوم مدیریت مناطق تالابی را نشان می دهد. تالاب هامون به عنوان بزرگ ترین دریاچه آب شیرین کشور نقش قابل توجهی در حمایت از پرندگان و پستانداران مهاجر و بومی منطقه دارد که از سال 1378 تا 1387 به طور متناوب دوره های بی‏آبی را گذرانده است. در این مطالعه، جهت زون بندی پناهگاه حیات‏وحش هامون میزان وابستگی پرندگانبه هر قسمت از پناهگاه بررسی گردید و از داده های ماهواره لندست، سنجنده TM مربوط به تالاب هامون در سال 1387 جهت تهیه نقشه پوشش اراضی استفاده شد. به این منظور نقشه پوشش اراضی در 5 طبقه تهیه گردید. میزان استفاده وحوش از هر لایه و اهمیت زیستی هر قسمت با حضور در منطقه بررسی و تاثیر پوشش های مختلف بر روی هم جهت استفاده حیات وحش مشخص و با توجه به اهمیت اکولوژیکی هر قسمت به پوشش های مختلف منطقه ارزش داده شد. نقشه اهمیت زیستگاهی بخش های مختلف پناهگاه حیات‏وحش هامون با استفاده از روش های مختلف GIS در هفت طبقه تهیه گردید. به طوری که اولین طبقه دارای بیش ترین ارزش زیستگاهی با مساحت 40830 هکتار و آخرین طبقه دارای کم ترین ارزش حفاظتی با مساحت 102824 هکتار می باشد. نتایج نشان داد در این سال با آب گیری تالاب هامون پس از اراضی بایر با مساحت 87414 هکتار که در طبقه هفت اهمیت قرار دارند طبقه سوم اهمیت زیستگاهی یعنی اراضی آب‏دار دارای بیش ترین مساحت برابر با 68593 هکتار می باشند.
    کلیدواژگان: پناهگاه حیات وحش هامون، سنجش از دور، پرندگان آبزی، مطلوبیت زیستگاه
  • محمد حسین سینکاکریمی، علیرضا پورخباز، مهدی حسن پور، سید محمود قاسمپوری صفحات 79-90
    فلزات سنگین به‏ دلیل دارا بودن خاصیت تجمع، بزرگ نمایی زیستی و سمیت بالا سهم عمده ای از نگرانی های مربوط به آلودگی اکوسیستم های آبی را تشکیل می دهند. پرندگان تالابی به علت قرارگیری در سطح های بالای زنجیره غذایی می توانند به خوبی نشانگر افزایش این فلزات در محیط زیست خود باشند. در پژوهش حاضر تعداد 30 قطعه اردک سرسبز (15 قطعه نر و 15 قطعه ماده) ، از سواحل جنوب شرقی دریای خزر جمع آوری شد. غلظت فلزات سرب، کادمیوم، کروم، روی و آهن در بافت های کبد، کلیه و عضلهسینه اردک های سرسبز با استفاده از دستگاه جذب اتمی تعیین گردید. بافت های کبد و کلیه بیش‏ترین میزان تجمع زیستی فلزات را از خود نشان دادند. تجمع فلزات کادمیوم، سرب و کروم در بافت های مختلف از الگوی کلیه> کبد> عضله و تجمع فلزات روی و آهن از الگوی کبد> کلیه> عضله پیروی کرد. میانگین غلظت فلزات مورد مطالعه در کبد و عضله اردک سرسبز از ترتیب Fe>Zn>Pb>Cd>Crپیروی کرد در صورتی که میانگین غلظت فلزات در کلیه اردک سرسبز از ترتیب Fe>Zn>Pb>Cr>Cd پیروی کرده بود. تجمع زیستی آهن در بافت عضله بین دو جنس نر و ماده اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0P<). میزان جذب روزانه و هفتگی فلزات ناشی از مصرف اردک سرسبز توسط خانواده شکارچیان در حد مجاز تخمین زده شد. میزان (Target Hazard Quotients) THQبرای هریک از فلزات کمتر از یک بدست آمد. به طور کلی فعالیت های مختلف انسانی در قسمت های اطراف تالاب و ورود فاضلاب های گوناگون را می توان منبع اصلی آلودگی به فلزات در منطقه مورد مطالعه دانست. نتایج حاصل از تحقیق حاضر می تواند در پایش مستمر سواحل جنوب شرقی دریای خزر مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ردک سرسبز، دریای خزر، فلزات، خطر غذایی، پرندگان، Anas platyrhynchos
|
  • Jafar Gholami, Soheil Sobhanardakani, Esmail Kahrom, Nematolah I. Khorasan Pages 5-12
    According to the importance of ecological conditions of Shirinsoo Wetland for resident birds, especially non breeding migratory species a few studies have been conducted in this area in the Iran, in this study we review the role and value of ecosystem and compare the ecological parameters of wetland with Birdlife International criteria for feasibility to introduced this habitat in the IBAs during 2008-2009. For this purpose, study area was visited every 15 days and ateach visit for identifyandcensus of bird speciesusingdirect observation method.Results show that the 116 bird species belong to 35 families live in Shirinsoo Wetland that among these, Falco cherrug, Neophronpercnopterus, Oxyuraleucocephala, Aythyanyroca, Coracias garrulous and Limosalimosa are categorized in the IUCN red list of threatened species. Therefore Shirinsoo Wetland can develop for the selection in the IBAs site due to species of global conservation concern (A1) and regionally important congregations (B1) criteria.
    Keywords: Shirinsoo Wetland, IBAs, IUCN, Biological Parameters
  • Minoo Moshtaghie, Mohammad Kaboli, Mehdi I. Shamsae Pages 13-22
    Riverine habitats, perhaps one of the best habitats for different species of birds, especially ducks like mallards. Soassessment of the suitabilityindices of riverine habitats for wildlife species biodiversity is important. The Zayanderoodriverwas a safewinter habitat for Mallard (Anasplatyrhynchos) witch droughts have made irreversible effects on this habitat suitability.This study was carried out between 88 to 89. The study area was upstream region of the river from the Nazhvanbridge to 33POL bridge. Each indicator is calculated using HEP and the total utility of reef geometric mean was calculated.The results showed that the total utility of the numerical equivalent of 48/0 indicatingthe serious threats in this region.Due to the drought caused the river, in order to keep the tensions in the regionnecessary actionsshould be taken and finally recommendations forimprovement the habitat must be used.
    Keywords: Habitat Suitability Index, Mallard(Anasplatyrhynchos)
  • Mojtaba Alishahi, Behnaz Cheshmeh, Rahim Peyghan, Masoud Ghorbanpour, Takavar Mohamadian Pages 23-32
    Three anesthetic agents MS222, Eugenol and 2-Phenoxyethanol are the most drugs used in fish anesthesia but their effects on physiological and immunological parameters less investigated. In presentstudy thatperformed in 2012 in ShahidChamran University, 400 common carp weghining around 100 g were collected. The effective concentration of each anesthetics were evaluated first. Then the effects of anesthesia with MS222, Clove oil (Eugenia caryophyllata) and 2-Phenoxyethanol on some immune parameters of Cyprinuscarpio were investigated. Firstly, the effective doses of each anesthetic were calculated in Cyprinuscarpio. Fish were anaesthetized with the effective dose of each anesthetic and blood samples were taken at 0, 1, 12, 24 and 72 hours after anesthesia. Immunological parameters including: serum Lysozyme and antibacterial activity, complement activity, Nitrobluetetrazolium activity (NBT) as well as total serum immunoglobulin and protein were compared among the groups. Results showed that proper anesthetic dose of MS222, Clove oil and Phenoxyethanol in Cyprinuscarpiowere 100, 125 and 400 mg l-1 respectively. Serum lysozyme activity of fish anaesthetized with three anesthetics in different sampling periods showed no significant difference (P>0.05). Although serum bactericidal activity of fish anaesthetized with Phenoxinyethanol at 24 and 72 hours after anesthesia were significantly lower than control groups, bactericidal activity of other treatments showed no significant difference (P>0.05). Other immunological parameters including NBT and complement activity as well as total immunoglobulin and protein didn’t affected by anesthesia with these three Anesthetics(P>0.05). Results showedit couldconclude that although anesthesia with MS222 and Clove oil were no adverse effects on immunological parameters of Cyprinuscarpio, Phenoxyethanole cause light immunesuppression in Cyprinuscarpio. So Phenoxyethanole isn’t recommendable for anesthesia in immunological research in Cyprinuscarpio.
    Keywords: Common carp, Anesthesia, MS222, Clove oil, Phenoxyethanol, Immunological parameters, Cyprinuscarpio
  • Fatemeh Arianfar, Soorena Abdali, Mahnazsadat Sadeghi, Ali Halajian Pages 33-44
    Detergents are of the major pollutants of aquatic biological resource and environment. This investigation study the effects of anionic detergent on the blood factors of 120 farmed yearling SHAPE sturgeon, with an average weight of 2/5 ± 6/31 gr during short-term exposure at concentrations of 0, 5, 10 and 15 mgr in 12 aquarium of 100 liter.This study was done in spring of 1391 at the International Sturgeon Research Institute of doctor Dadman. To determine the percentage of leukocytes, RBC, WBC, hemoglobin and hematocrit, 2 Ml of blood from fish tail vein was taken at hours of 12, 24, 48, 72 and 96 for review the effect of exposure time.The results showed that the blood parameters of Hemoglobin, hematocrit, neutrophils, eosinophils and monocytes increased with increasing detergent concentration and exposure time from 24 hours to 96 hours, but the in white blood cells and lymphocytes significantly decreased. Results showed significant difference between treatment and control (P
    Keywords: Sturgeon, Anionic detergent (shampoo), Hematologic parameters, Acipenser nudiventris
  • Mitra Cheraghi, Alireza Safahieh, Ali Dadolahi Sohrab, Kamal Ghanemi, Abdol Majid I. Doragh Pages 45-55
    By increasingthe industrial activities during recent years and organic and inorganic pollutants including heavy metals to environment, especially in the aquatic ecosystems the problems that threaten human health are increasing. Aquatic plants that link of food chain have important role in the uptake of heavy metals. In this study, to determine the heavy metals (Cd, Pb, Cu, Ni and Zn concentration) and role of mangrove (Avicennia marina) in the accumulation of elements, samples collected randomly from sediments and plant tissues in three stations in Bardestan. Then,Metals concentration was measured by atomic absorption after acid digestion. The ammount of cadmium, lead, copper, nickel and zinc in the sediments was 4.5, 11.55, 10.30, 81.45 and 41.48 µg/g, respectively. The amount of these elements in plant roots was 2.89, 9.38, 6.17, 5.32 and 23.33 and in the sheet being 2.26, 8.78, 4.42, 2.39 and 15.37 respectively. In general, the accumulation of metals in sediments and mangroves tissues showed that increasing the amount of these elements in sediments can also increased concentration of metals in plant tissues, so, A.marina can be an indicator for heavy metals. In addition, this plant can indicate the amount of metals bioavailability and environmental hazards.
    Keywords: Avicennia marina, Heavy metals, Sediments, Dayyer
  • Maryam Mohammadiroozbahani, Nasrin Roghanizadehgan, Simin Dehghanmedise Pages 55-66
    During 2011-2012, sampling of benthosand sediment of Dez River was done in 5 selected stationsduring two seasons of sampling,winter and summer. Samples were taken with four replicates using Peterson grab and Surber with cross-sectional area of 225 cm2. Three replications for detection and enumeration of Macrobenthos, and one replication for sediment aggregation and organic matters content were used. Physical method of burning in an electric furnace was used for measuring organic materials. To analyze sediment size, the screen series method was used. Physicochemical parameters of water were measured. During the two seasons of sampling, a total of 18 species of Macrobenthos identified which belong to 5 animal orders. Among the most common orders identified was related to the Oligochaeta with 80% abundance and then gastropods with 14.5%. At all stations except at station 4, Oligochaeta was dominant. BMWP index of water quality classified the river in two categories. Duringthe study period, stations 2 and 3 were poor and station 1 and 5 were very poor. Also based on the average score per taxon (ASPT), stations 1, 2, 3 and 5 were classified as high-probable contaminated and due to the absence of any animal species at the Station 4, this Station is introduced as Azoic.
    Keywords: Dez River, ASPT, BMWP, Macrobenthos
  • Vahid Rahdari, Saeedeh Maleki, Elham Abtin Pages 67-78
    Wetlands are one of the most important ecosystems on the Earth that are a source of water supply and valuable habitat for plant and animals. This subject shows the necessity of these areas management. Hamoun wild life refuge is the biggest fresh water lake in Iran, which is viable for protection of wildlife, especially migratory birds, which has passed periods of drought between 1998 and 2008. In this study, in order to ecological zoning of Hamoun wildlife refuge, bird’s dependency to each part of the area studied by field studies. Land cover map was prepared using LANDSAT satellite TM data 2008. Land cover map was prepared in 5 classes. Wildlife use from any part of the study area and biological value investigated by field studies and attention to land cover effect on each other. Each cover class was ranked by attention to layers ecological importance. The map of Hamoun wild life refuge ecological importance was produced in 7 classes using several GIS techniques. First class has highest habitat value and final class has lowest protection value. The results showed that in the time of study, bar land which was 7th, habitat suitability class, was vastest class and then water body which was 3th habitat suitability class, had second area.
    Keywords: Hamoun wildlife refuge, Remote sensing, Land cover, Water bird, Geographic Information System, Habitat suitability
  • Mohammadhosein Sinka Karim, Ali Reza Pourkhabbaz, Mehdi Hassanpour, Seyedmahmoud I. Ghasempou Pages 79-90
    Heavy metalsdueto accumulation, bioaccumulation and hight toxicity are main contribution of concern in aquatic ecosystems. Wetland birdsbecause of their position in the top of food chain can be an indicator oflevel of metals in their environment. In this investigation30 mallard (15 male and 15 female) were collected fromSoutheast ofCaspian Sea. The concentrations of lead (Pb), cadmium (Cd), chromium (Cr), zink (Zn) and iron (Fe) in the liver, kidney and pectoral muscle of mallards were determined by atomic absorption Spectrophotometer method. Liver and kidney showedthe highest bioaccumulation of metals. The distribution pattern of Pb, Cd, and Cr respectively was kidney>liver>muscle, while Zn and Fe respectively was liver>kidney>muscle in mallard. Mean concentrations in the liver, muscle and kidney follows the sequence: Fe>Zn>Pb>Cd>Cr Fe>Zn>Pb>Cr>Cd, respectively. Females possessed significantly higher Fe in the liver than males (p
    Keywords: Mallard, Caspian Sea, Metals, Health risk, Birds