فهرست مطالب

نشریه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
سال دهم شماره 2 (پیاپی 25، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/16
  • تعداد عناوین: 11
|
  • عبدالحسین فرج پهلو، مهری شهبازی* ، علیرضا رحیمی، فریده عصاره صفحات 1-20
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است.
    روش شناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت داده های سه نظام رایانه‏ای- کتابخانه‏ای پارس‏آذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت.
    یافته ها
    در سه نظام رایانه‏ای کتابخانه‏ای مورد بررسی، بیشترین تفاوت میانگین در بین پاسخ گویان نظام رایانه ای-کتابخانه ای پیام مشرق و مربوط به عامل چهارم مقیاس یعنی "کیفیت داده ها ازنظر استفاده" بوده است.
    نتیجه گیری
    در کل، نتایج بررسی ها نشان داد که به نظر می آید، پاسخ گویان این پژوهش، نسبت به نظام‏های رایانه‏ای کتابخانه‏ای پارس‏آذرخش و پیام مشرق از نظر محتوا، سازماندهی و شکل ارائهی داده ها، نظرات مشابهی دارند. نتایج مذکور همچنین نشان داد که نظرات پاسخ گویان نسبت به نظام‏های رایانه‏ای کتابخانه‏ای پارس‏آذرخش و نوسا نیز از نظر محتوا و شکل ارائهی داده ها، دارای میانگین همسان است. به‏علاوه کیفیت داده ها از نظر استفاده برای هیچ یک از نظام‏های رایانه‏ای کتابخانه‏ای، دارای میانگین همسان نمی باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت داده، نظام‏ رایانه‏ ای- کتابخانه‏ ای، پارس ‏آذرخش، نوسا، پیام مشرق
  • نجلا حریری* ، حسنیه سادات میرغفوری صفحات 21-36
    هدف
    هدف پژوهش شناخت رابطه بین سواد دیداری آرشیوداران و موفقیت شغلی آن ها در سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
    روش
    روش پژوهش پیمایشی و جامعه پژوهش شامل کارکنان آرشیوهای سیمای جمهوری اسلامی ایران به تعداد 104 نفر است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه های کیپر و همکاران (2012) و گرین هاوس و همکاران (1990) است. آزمون آماری مورد استفاده آزمون همبستگی پیرسون بود.
    یافته ها
    شناخت و توانایی آرشیوداران سیمای جمهوری اسلامی ایران در بهره گیری از تمامی ابعاد مختلف سواد دیداری بالاتر از سطح متوسط و در سطح قابل قبولی قرار دارد. میانگین کل سواد دیداری آرشیوداران 68/3 و بالاتر از سطح متوسط است. بیشترین میانگین مربوط به بعد توانایی تفسیر دیداری است. موفقیت شغلی آرشیوداران سیمای جمهوری اسلامی ایران در سطح متوسط رو به پایین است و بین سواد دیداری و موفقیت شغلی آن ها رابطه معنادار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    افزایش و ارتقاء سواد دیداری آرشیوداران باعث افزایش موفقیت شغلی آن ها خواهد شد. این رابطه در خصوص هر کدام از ابعاد سواد دیداری نیز به تفکیک صادق است. برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزش سواد دیداری برای کارکنان آرشیوهای دیداری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از پیشنهادات پژوهش حاضر است.
    کلیدواژگان: سواد دیداری، کارکنان آرشیو، آرشیوداران، موفقیت شغلی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • سارا محمدی* ، هدی پورزارع، جابر ظفرپور امیرآباد، مژگان سادات باقری صفحات 37-58
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل چندسطحی تاثیر تسهیم دانش بر عملکرد خدمات کتابداران با توجه به نقش تعدیل گر حافظه سازمانی در میان کتابداران کتابخانه های شهر اهواز انجام شده است.
    روش
    این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است که بر روی 114 نفر از کتابداران کتابخانه های شهر اهواز (19 کتابخانه) انجام شده است. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه های معتبر دارای روایی و پایایی استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل داده ها در سطح فردی (کتابداران) نشان داد که تسهیم دانش تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد خدماتی در بین کتابداران دارد. یافته های مدل چندسطحی نشان داد که متغیر سطح سازمانی (حافظه سازمانی) بر متغیر سطح فردی (تسهیم دانش و عملکرد خدماتی) تاثیر زمینه ای معناداری دارد، علاوه بر این، اثر تعدیل کنندگی متغیر سطح سازمانی (حافظه سازمانی) بر روابط بین متغیرهای سطح فردی (تسهیم دانش و عملکرد خدماتی) تایید گردید.
    نتیجه گیری
    هرچه دانش بیشتر به اشتراک گذاشته شود، عملکرد خدماتی کتابداران نیز افزایش خواهد یافت و چنانچه حافظه سازمانی مورد توجه قرار گیرد این افزایش عملکرد خدمات افزون تر خواهد شد.
    کلیدواژگان: تسهیم دانش، تحلیل چند سطحی، حافظه سازمانی، عملکرد خدمات
  • صدیقه خدادادی، محمدرضا فرهادپور * صفحات 59-80
    هدف
    مطالعه حاضر به بررسی وضعیت جریان اطلاعات در مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پرداخته است.
    روش
    پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی توصیفی بر روی نمونه 313 نفری از کارکنان ادارات تابعه مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شده است. به منظور گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که طی سه مرحله با اعمال نظرات 15 نفر از متخصصان، روایی آن به شکل صوری و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ با 902/0=α محاسبه و تایید گردید. سپس پرسش نامه ها توزیع و در مجموع تعداد 310 جمع آوری و تحلیل شد.
    یافته ها
    وضعیت مولفه های دقت و صحت، به روز و به جا بودن، قابلیت اطمینان، شکل و جزئیات و دسترس پذیری در مراحل گردآوری و ذخیره سازی و سازماندهی در سطح بالاتر از متوسط (3) و نسبتا مطلوب قرار دارد. هم چنین وضعیت مولفه های دقت و صحت و قابلیت اطمینان در مرحله اشاعه و انتشار نسبتا مطلوب بوده است و در خصوص مولفه های به روز و به جا بودن، شکل و جزئیات و دسترس پذیری وضعیت نسبتا نامطلوب بوده است.
    نتیجه گیری
    علی رغم وضعیت نسبتا مطلوب (میانگین≥ 3) جریان اطلاعات در مراحل گردآوری و ذخیره سازی و سازماندهی، نارسایی در اشاعه و انتشار اطلاعات قابل تامل است و می تواند استفاده و ارزش آفرینی از اطلاعات را دچار چالش سازد.
    کلیدواژگان: جریان اطلاعات، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، جریان اطلاعات سازمانی، مدیریت جریان اطلاعات
  • اورانوس تاج الدینی* صفحات 81-102
    هدف
    هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیب های عمدی ایجادشده– که نمونه ی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانه های دانشگاه شهید باهنر کرمان است.
    روش
    رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانه ای سالن های مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیب دیده بودند. نمونه موردبررسی با نمونه گیری یگانه و به روش کل مجموعه انتخاب شد.
    یافته ها
    محتوای دست نوشته های وندالیسمی تجهیزات سالن های مطالعه کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در چهار مقوله اصلی مشتمل بر بیان احساسات، شعار های سیاسی، انتقادات و پیشنهاد ها و یادگاری ها قابل دسته بندی است. هر کدام از این مقوله های اصلی شامل مقوله های فرعی مختص به خود هستند. بررسی محتوای این مقوله ها نشان از این دارد که قصد تخریب و منفی در بروز این اعمال وجود ندارد و کاربران کتابخانه به این اموال عمومی به عنوان روزنه ای جهت ارتباط و اطلاع رسانی نگریسته اند. از دیگر یافته های این پژوهش می توان به این مورد اشاره کرد که وندالیسم کتابخانه ای در بین دانشجویان مذکر رایج تر است.
    نتیجه گیری
    مسئولین کتابخانه ها باید مجرا های ارتباطی گسترده تری را جهت تعامل با کاربران تدارک ببینند، در ضمن کتابخانه و مسئولین آن می توانند به عنوان پل ارتباطی موارد مربوط را به واحدهای دیگر دانشگاه و نیز مسئولین مربوط منتقل کنند.
    کلیدواژگان: تجهیزات کتابخانه ای، تخریب اموال عمومی، کتابخانه های دانشگاهی، وندالیسم کتابخانه ای
  • غلامرضا فدایی، نادر نقشینه، سیفاللهاندایش * صفحات 103-128
    هدف
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در دانشگاه تهران است.
    روش
    این پژوهش از نظر شیوه پژوهش توصیفی- همبستگی و از شاخه پیمایشی است و بر حسب هدف در دسته پژوهش توسعه ای جای می گیرد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تشکیل داده است که تعداد آن ها برابر با 1713 نفر می باشد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و حجم نمونه 325 نفر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و مدیریت دانش نیومن استفاده شد. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه فرهنگ سازمانی(915/0) و برای پرسش نامه مدیریت دانش(892/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل میانگین، جداول فراوانی و نمودارها، و آمار استنباطی شامل آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف، پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رابطه معناداری بین فرهنگ سازمانی و عوامل آن (تعهد به مشارکت، سازگاری، انطباق پذیری، ماموریت) با مدیریت دانش در سطح 05/0 وجود دارد (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که تعهد به مشارکت، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت پیش بین های معناداری برای مدیریت دانش می باشند (05/0P<).
    کلیدواژگان: مدل دنیسون، مدیریت دانش، مدل نیومن، فرهنگ سازمانی
  • هاجر کارکو، فریبا نظری* ، عبدالهادی درزیان عزیزی صفحات 129-150
    هدف
    هدف این پژوهش بررسی امکانات موجود از نظر مولفه های آمیخته بازاریابی هفت پی بر مدیران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان است.
    روش
    روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای محقق ساخته است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از برازش نکویی خی دو برای عوامل هفت گانه ی آمیخته بازاریابی با مقدار 308/9 و با سطح معناداری 002/0 از سطح خطای 05/0، رابطه ی میان فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار معنادار گردید. بنابراین با اطمینان 95 درصد، امکان پذیر بودن اجرای طرح راهبردی بازاریابی خدمات اطلاعاتی از نظر عوامل آمیخته بازاریابی هفت پی، در بیش از 50 درصد کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان مشخص و بیش از 50 درصد مدیران با مفهوم بازاریابی آشنا بوده و بر ضرورت وجود آن تاکید نمودند.
    نتیجه گیری
    براساس یافته ها، لازم است تا مدیران کتابخانه ها هرچه سریع تر به برنامه ریزی و اجرای یک طرح راهبردی بازاریابی در کتابخانه های خود، اقدام نمایند. سپس به تثبیت و افزایش نقاط قوت، و کاهش و رفع نقاط ضعف خود، پرداخته؛ و در راستای اهداف مشتری مداری، با تاکید بر بقا و خودکفایی کتابخانه ها، اقدام گردد.
    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی، امکان سنجی هفت پی، بازاریابی خدمات کتابخانه، قوانین رانگاناتان
  • فریبرز درودی*، مجید عباسی صفحات 151-166
    هدف
    از آنجا که مدیریت دانش به عنوان یک تلاش روش مند و سنجیده موجود برای توسعه، ترویج، و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمان ها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف سازمانی است، هدف پژوهش بررسی بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانه های عمومی استان کرمان است.
    روش
    روش پژوهش پیمایشی بوده است. اطلاعات مورد نیاز به صورت نمونه گیری تصادفی، با توزیع پرسشنامه در بین 144 نفر از کارکنان کتابخانه های عمومی استان کرمان وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جمع آوری شده است.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان می دهد؛ معیارهای مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی، استراتژی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات رابطه معنادار و مستقیم با کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانه های عمومی استان کرمان، وجود دارد.
    نتایج
    با بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی، کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانه ها ارتقاء می یابد. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای فناوری اطلاعات با ضریب تعیین 37/0 و استراتژی ضریب تعیین 30/0 بیشترین تاثیر را بر کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانه ها داشته اند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانه ها، مدیریت دانش، منابع انسانی
  • عاطفه شریف* ، معصومه باقری، معصومه تجعفری صفحات 167-194
    هدف
    در پژوهش حاضر رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از اجرای طرح تجمیع بررسی شد.
    روش شناسی: این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. 120 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قبل از طرح تجمیع نیز در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می کردند، به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس الگوی رضایت مشتری کانو بوده است.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات ارائه شده در بخش های عمومی کتابخانه مرکزی در بخش های امانت، مرجع، نشریات، و دیداری شنیداری بعد از اجرای طرح تجمیع به طور معناداری کمتر از قبل از اجرای طرح تجمیع بوده است. در بخش اطلاع رسانی این تفاوت بی معنا و در بخش پایان-نامه ها این تفاوت بعد از اجرای طرح تجمیع به طور معناداری بیشتر از قبل از اجرای طرح تجمیع بوده است. می توان نتیجه گرفت که طرح تجمیع باعث افزایش نارضایتی دانشجویان از خدمات کتابخانه شده است.
    کلیدواژگان: رضایت کاربران، طرح تجمیع، دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی، الگوی سنجش رضایت مشتری کانو
  • مریم انصاری *، مهدی رحمانی صفحات 195-218
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر تطبیق امکانات و قابلیت های دو نرم افزار تجاری (سیمرغ) و کدمنبع باز (گرین استون) بود.
    روش
    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع اسنادی و پیمایشی ارزیابانه بود. روش گردآوری داده ها از طریق مطالعه منابع کتابخانه ای و تنطیم سیاهه وارسی شامل 15 معیار و 230 زیر معیار برای ارزیابی دو نرم افزار کتابخانه دیجیتال سیمرغ و گرین استون بود.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که نرم افزار گرین استون در معیارهای ویژگی های فنی، استانداردهای ورودی و خروجی، فراداده ای و پشتیبانی از پروتکل ها وضعیت بهتری نسبت به سیمرغ دارد. اما در زیرمعیار قابلیت های نمایش وضعیت سیمرغ بهتر از گرین استون است.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که نرم افزار کتابخانه دیجیتال گرین استون بیش از دو برابر نرم افزار کتابخانه دیجیتال سیمرغ معیارهای اصلی یک نرم افزار مناسب را دارد و نقطه اوج این اختلاف در معیارهای فنی و استانداردهای ورودی و خروجی است.
    کلیدواژگان: کتابخانه دیجیتال، نرم افزار کتابخانه دیجیتال، سیمرغ، گرین استون
  • سعید غفاری، سمانه فتوحی* صفحات 219-232
    هدف
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی پرداخته است.
    روش
    پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می باشند که از بین آن ها 500 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ از این تعداد 402 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که رابطه میان سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در هر دو گروه زنان و مردان دارای تفاوت معنی دار است. همبستگی نمرات سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در زنان (046/0P=) و در مردان (046/0P=) و در کل (009/0P=) است. همبستگی نمرات سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در مقطع کارشناسی ارشد معنی دار (009/0P=) است و در مقطع دکتری معنی دار (668/0P=) نیست و در کل (009/0P=) است.
    نتیجه گیری
    با افزایش سواد اطلاعاتی در دانشجویان کارشناسی ارشد، اضطراب کتابخانه ای کاهش می یابد. در دانشجویان دکتری این ارتباط مشاهده نشد. بیشترین سطح اضطراب با 3/39 درصد مربوط به اضطراب ملایم است.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، اضطراب کتابخانه ای، کتابخانه های دانشگاهی
|
  • A. Hossein Farajpahlou, Mehri Shahbazi*, AliReza Rahimi, Farideh Osareh Pages 1-20
    To evaluate of the data quality in Iran computerized library systems based on end users’ viewpoint is the main purpose of the present study. This study uses data quality assessment scale of computerized library systems from the viewpoing of the end user as a Likert questionnaire to assess and compare the quality of information in terms of content, organization, presentation and usage in three computerized library systems, namely, ParsAzarakhsh, Nosa and Payame-‏Mashregh in Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz Azad university and Isfahan's industrial University. In three computerized library systems under study, the biggest difference between the average response was in Payam Mashregh and related to the fourth factor of scale "the quality of information in terms of use". Overall, the results showed that respondents of the study had same view toward of content, organization, and form of presentation of the information in computerized library systems of Pars Azarakhsh and Payam Mashregh. These results also showed that respondents' views about the computerized library systems of Pars Azarakhsh and Nosa also ..
    Keywords: data quality, computerized library system, Pars Azarakhsh, Nosa, Payam Mashregh
  • Nadjla Hariri*, Hosnieh Sadat Mirghafoori Pages 21-36
    Purpose
    The aim of the study was to determine the relationship between visual literacy of archivists and their career success in the Islamic Republic of Iran Broadcasting.
    Methods
    The research method was survey and the population consisted of 104 staff of archives of Islamic Republic of Iran Broadcasting. The data gathered using questionnaires of visual literacy (capers et al, 2012) and career success questionnaires of (Green House et al, 1990). Data analysis test was Pearson correlation test.
    Findings
    Visual literacy of archivists of IRIB in all different aspects of visual literacy is above average and at an acceptable level. Average total mean value of visual literacy of archivists was 3.6859 and above the average. The highest mean is related to the ability to interpret visual. The job success of archivists of IRIB was below the average level, and there was a significant relationship between visual literacy and career success of archive staff.
    Conclusion
    Increasing of visual literacy of archives staff will increase job success of them. The relationship of each of the aspects of visual literacy with career successes were Confirmed. Visual literacy education courses and workshops for staff of visual archives of IRIB were suggested by the present study.
    Keywords: visual literacy, archivists, career success, Job success, Islamic Republic of Iran Broadcasting
  • Sara Mohammadi*, hoda pourzare, jaber zafarpour, mojgan sadat bagheri Pages 37-58
    Purpose
    The purpose of this paper is to multilevel analysis of the impact of knowledge sharing on performance of services with respect to moderating role of organizational memory.
    Methodology
    This research in terms of purpose and nature is an applied research and in terms of data collection, is descriptive-survey. Data is collected from 114 librarians from 19 libraries of Ahvaz. We have used valid and reliable questionnaires for data collecting.
    Findings
    Analysis of the results at the individual level (librarians) showed that knowledge sharing has a significant and positive impact on performance services among librarians. The findings of multilevel model showed that the variable of organizational level were found to have significant contextual effects on individuals’ knowledge sharing and performance services. In addition, moderating effect of the organizational level variable on relationship between knowledge sharing and performance services was confirmed.
    Results
    The results of regression analysis show that the more knowledge to be shared, library services will also increase performance and If considered the organizational memory that will further enhance the performance of services.
    Keywords: Knowledge Sharing, Multi-level analysis, Organizational Memory, Performance of Services
  • sedighe khodadai, mohammadreza farhadpour* Pages 59-80
    Purpose
    This study investigates status of information flow in Technical Affair Management on the National Iranian South Oil Company.
    Methods
    A descriptive survey method is applied. The population of this study includes the employees of subsidiary offices. The sample sizes of 313 employees were determined as an appropriate sample. 310 questionnaires were collected, 3 were excluded. Accordingly, 310 (99%) questionnaires were analyzed. Data collected by researcher made-questionnaire and were used to collect data in three phases with the opinions of 15 knowledge and information science, management and communication experts in the form of formal validity and its reliability Cronbach's alpha coefficient amount (902/0 = α) was confirmed.
    Findings
    The results showed that this components:Accuracy, Timeliness, Reliability, Detail and form and Availabilityin the process of collecting and storing and organizing at a higher level than average and was proper.
    Results
    Also the components of accuracy and reliability in the publication and distribution are relatively good and the other three elements of the situation have been relatively poor.
    Keywords: Information Flow, Technical Affair Management on the National Iranian South Oil Company, Organizational Information Flow, Management of Information Flow
  • oranous tahoddini* Pages 81-102
    Purpose
    In this study, deliberate destruction and damage -which is typical vandalism- caused by the equipment of the university library.
    Methodology
    This study was conducted with a qualitative approach and content analysis method. The sample for the study library -men and women- What is the Shahid Bahonar university central library who suffered from vandalism. The sample of the unique sampling of the entire collection method chosen.
    Finding
    The findings show that the handwritten content Vandalism equipment Shahid Bahonar university Central Library reading rooms in four categories consisted of expression, political slogan, feedback and memorabilia available categories. Each of these main categories, sub-categories their own. Check The content of this field suggest that the intention of these acts of destruction and negativity there and members of the library as an outlet for communication and information have seen. The findings of this study can be noted that this case is more common among male students in library vandalism.
    Keywords: Library facilities, destruction of public property, University libraries, library vandalism
  • gholamreza fadaee, nader naghshineh, seifollah andayesh* Pages 103-128
  • hajar karko, fariba nazari*, abdolhadi darzban azizi Pages 129-150
  • faraborz doroudi*, majid abasi Pages 151-166
    Purpose
    Since the Knowledge management is a systematic and deliberate attempt to develop, promote, and apply existing knowledge in organizations to create positive value for success and achieving goals, The purpose of this study is to investigate the application of knowledge management criteria to improve the quality of information services in public libraries in Kerman Province.
    Methodology
    This study is a survey research and of course, library approach has been used as well. Data were collected randomly by distributing 144 questionnaires among public libraries employees in Kerman province.
    Findings
    Evaluation of Data analysis findings were presented using SPSS software. , knowledge management criteria, organizational culture, strategy, human resources, information technology, and direct and meaningful relationships with the quality of the public libraries and information services in the province.
    Conclusion
    Using the criteria of knowledge management in public libraries, quality of the library information service are improved. In IT variables regression analysis, coefficient determination with 0.37 and coefficient determination with 0.30 have the greatest impact on the quality of library information services.
    Keywords: Organizational culture, human resources, information technology, Knowledge management, information services quality
  • Atefeh Sharif*, Masoumeh Bagheri, Masoumeh Tajafari Pages 167-194
    Purpose
    In the present research, higher education students' satisfaction from integration of libraries in Ferdowsi University was measured.
    Methodology
    This study was an applied research that was conducted through a survey. 120 higher education students were selected as the sample population from an unlimited population through random cluster sampling. Data collection was done by a researcher made questionnaire based on Kano customer satisfaction model.
    Findings
    Research results showed a meaningful decrease in higher education students’ satisfaction with the services of four public sections of the central library (in circulation desk, reference, periodicals and multimedia sections) after integrating libraries. In digital reference services desk, this difference has been meaningless. In thesis section, meaningful increase in students' satisfaction was confirmed. It can be concluded that the integration of libraries in Ferdowsi university of Mashhad increased the number of dissatisfied students.
    Keywords: Users’ satisfaction, integration of libraries, Ferdowsi University of Mashhad, information center, central library, Kano customer satisfaction model
  • maryam ansari*, Mehdi Rrahmani Pages 195-218
    Aim
    The Aim of the study is a comparative analysis of the services and capabilities of commercial software (Simorgh) and open-source software Greenstone.
    Methods
    This study is based on the Documentary research and Evaluation survey, with a practical purpose. Methods of collecting data were using library resources and planning check list, including 5 criteria and 103 sub-criteria. These materials were used for evaluation of both software. APH method was used to rate those criteria and sub-criteria. The research community was Simorgh and Greenstone.
    Results
    The research findings showed that the Greenstone software has a better status than Simorgh in terms of technical characteristics, input and output standards, metadata, and protocol support. But in the sub-standard, the Simorgh status display is better than Greenstone.
    Conclusion
    It can be concluded that digital library software Grynastvn more than double the main criteria for Phoenix Digital Library software is an appropriate application And the culmination of this difference in technical standards and the standards of the input and output.
    Keywords: digital library, Digital Library Software, Simorgh Digital Library Software, Greenstone Digital Library Software
  • saeed ghafari, samaneh fotouhi* Pages 219-232
    Objective
    The present research examines the relationship between information literacy and library anxiety in graduate students of Kharazmi University.
    Methodology
    This is a survey research. Research populations include all graduate students of Kharazmi University, 500 students from among them were selected randomly as research samples; while, 402 students returned their questionnaires. Data were gathered through two questionnaires developed according to information literacy competency standard for higher education and Bostick’s library anxiety scale.
    Findings
    Findings are indicative of significant relationship between information literacy and library anxiety in both groups of men and women. Correlation of information literacy and library anxiety scores in women (P=0.046), in men (P=0.046) and in total was (P=0.009). Correlation of information literacy and library anxiety scores in master’s degree students (P=0.009), in Ph.D. students (P=0.668), and in total was (P=0.009).
    Conclusion
    Increase in information literacy in master’s degree students, results in decrease of library anxiety. In Ph.D. students, such relationship was not observed. Maximum level of anxiety (39.3%) relates to mild anxiety.
    Keywords: Information Literacy, library anxiety, University libraries