فهرست مطالب

مجله سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
پیاپی 81 (بهمن 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/16
  • تعداد عناوین: 15
|
  • طاهره مرادزاده مقدم، سیدمحمود رضا غیبی *، ایوب کوشان، ژیلا صراطی صفحات 1-21
    زمینه و هدف

    « مقامات» از اصطلاحات اساسی و بنیادین تصوف و عرفان اسلامی است که از عمق و گستردگی بسیاری برخوردار است. بسیاری از منابع و کتب معتبر عرفان و تصوف، گستره وسیعی از موضوعات خود را به ذکر و شرح « مقامات» اختصاص داده و بسیاری از عرفا و صوفیه سخنانی موجز و بعضا مبسوط در باب این اصطلاح بیان نموده اند که در اکثر کتب عرفانی ثبت و ضبط شده است. این پژوهش، بر آن است تا ضمن تعمق و تحقیق در تذکره الاولیا و نهج‌البلاغه، به بررسی مقامات در این دو اثر بپردازد. هدف از این پژوهش بیان وجوه اختلافات و اشتراکات مقامات در تذکره الاولیاء و نهج‌البلاغه است.

    روش مطالعه

    این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از روش توصیفی-مقایسه ای انجام شده است.

    یافته ها

    در فرهنگ اسلامی، آنچه حالات و مقامات عرفانی نامیده میشود، ابتدا بصورت مفاهیم ایمانی و اخلاقی در قرآن کریم و سنت رسول خدا (ص) و بین مسلمانان مطرح شده بود و سپس در عرفان اسلامی، به عوامل سیروسلوک تبدیل شد و عنوان «‌حالات و مقامات» گرفت. این بحث یکی از موضوعاتی است که عرفا زیاد به آن پرداخته اند. عرفان در نهج‌البلاغه دارای شاخصه هایی مهم است که دیدگاه امام علی علیه السلام در عرفان را از برخی عرفا متمایز میسازد و بجهت سازگاری با عقل و نقل بر آنها برتری دارد.

    نتیجه گیری

    هفت مقام رایج در عرفان اسلامی در برخی موارد دارای شباهتهایی در نهج‌البلاغه و تذکره الاولیاء هستند (مانند شش شرط برای انجام توبه) و در برخی موارد دارای اختلافات هستند (مانند اختلاف در معنای زهد).

    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، تذکره الاولیاء، عرفان، مقامات، نهج البلاغه
  • زهره داودی ثانی، محمد حجت *، فرهاد طهماسبی صفحات 23-42
    زمینه و هدف

    با توجه به ظهور آراء و دیدگاه های جدید ادبی و ورود این حیطه ها به مطالعات پژوهشگران ادبی از جمله رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، لزوم توجه به آثار ادبی به شیوه های متفاوت امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف یکی از شیوه های نوین تحلیل متن است که در آن مناسبات و روابط قدرت و ایدیولوژی در لایه های سه گانه توصیف، انسجام و تبیین مورد توجه قرار میگیرد.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و بر مبنای داده کاوی به روش مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش غزلیات صایب تبریزی با محوریت توجه وی به جایگاه زاهد میباشد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان میدهد میتوان در لایه ها و بافتهای زیرین و درونی غزلیات صایب با محوریت زهد و زاهدان ریاکار و نظام حاکم بر جامعه به مناسبات قدرت دست یافت.

    نتیجه گیری

    بررسی غزلیات صایب تبریزی با محوریت زهد از نظر واژگان، دستور (توصیف)، انسجام و سطح تبیین نشان داد که ویژگیهای موردتوجه فرکلاف در نظریه تحلیل انتقادی گفتمان در چهارچوب و محور ارزشهای مختلف صوری در این اشعار وجود دارد.

    کلیدواژگان: تحلیل انتقادی گفتمان، نورمن فرکلاف، غزلیات صائب تبریزی، زهد و زاهد
  • یوسف کرمی چمه صفحات 43-66
    زمینه و هدف

    شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یکی از شاخه های درخت تناور شعر معاصر فارسی است. این نوع شعر، که اغلب بدلیل ویژگیها و خصوصیات محتواییش شناخته میشود، شاخصه های زبانی و بیانی خاص خود را نیز دارد. عباس باقری، شاعر مشهور سیستانی، جزو شاعران صاحب سبک جریان شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بشمار میرود. در این مقاله، دو مجموعه شعر او سبک شناسی شده است.

    روش مطالعه

    در مقاله حاضر از روش تحلیل متن و منابع کتابخانه ای استفاده شده و محدوده و جامعه موردمطالعه، دو مجموعه صبح در پرگار (1368) و از پلک سنگ (1386) است.

    یافته ها

    بسامد واژه های مذهبی و عرفانی، واژه ها و اصطلاحات جنگی و نامهای جغرافیایی مربوط به جبهه، واژه ها و اصطلاحات عربی در مجموعه «از پلک سنگ» بیشتر است. کاربرد نامها و واژه های بومی و محلی در شعر باقری قابل توجه است. مهمترین صورخیال شعر او، تشبیه (بخصوص حسی به حسی و اضافه تشبیهی) و تلمیح (بخصوص تلمیحات مذهبی) است. توجه به شهید و شهادت، عاشورا و کربلا، جانبازان و آزادگان، خانواده رزمندگان، وطن دوستی، مبارزه با استعمار و جهل و مادی گرایی حاکمان همسایه، و بیان فقر و مشکلات اقتصادی از مضامین شعر اوست.

    نتیجه گیری

    میتوان گفت بین این دو دفتر و بطور کلی تمام اشعار باقری از نظر فرم و صورت و محتوا، ارتباط وجود دارد. اشعار باقری بیشتر در قالبهای آزاد و نیمایی است و با زبانی ساده و روان و بهره گیری از صور خیال ساده و آشنا سروده شده اند. در اشعار این دو دفتر عمدتا مضامین اجتماعی مانند توجه به فقر و مشکلات اقتصادی، جهل و ظلم و ستم حاکمان همسایه، استعمار و سرمایه داری، تقابل تاریخی حق و باطل و مضامین مربوط به دفاع مقدس و انقلاب دیده میشود. در شعر او، تاثیر فرهنگ، تاریخ، اقلیم و طبیعت سیستان برجسته است.

    کلیدواژگان: عباس باقری، صبح در پرگار، از پلک سنگ، سبک شناسی
  • مژگان حسن پور*، ابوالقاسم قوام صفحات 67-79
    زمینه و هدف

    سفرهای قهرمانی نماد عبور از دریای زندگی و غلبه بر مشکلات آن و دستیابی به کمال است. سفر همچنین نماد استحاله، مواجهه با آزمونهای دشوار و خطرناک، عبور از تاریکی به روشنایی، از مرگ به زندگی و مانند آنهاست. منظومه حماسی شهریارنامه از جمله منظومه هایی است که در آن قهرمان با سفری مخاطره آمیز و پرماجرا روبرو است. میتوان سفر شهریار را مطابق کهن‌الگوی سفر قهرمان در چند مرحله تحلیل کرد.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر مطالعه ای نظری است که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. محدوده مورد مطالعه این پژوهش منظومه حماسی-پهلوانی شهریارنامه به تصحیح رضا غفوری است که در بنیاد موقوفات ایرج افشار به چاپ رسیده است.

    یافته ها

    جوزف کمپبل با ارایه کهن‌الگوی سفر قهرمان در کتاب معروف خود، قهرمان هزارچهره، مراتب سفر قهرمان را در سه مرحله جدایی، تشرف، و بازگشت شرح داده است. سفر شهریار در این منظومه تقریبا هر سه مرحله ای را که کمپبل برای سفر قهرمان درنظر گرفته است، دربر میگیرد.

    نتیجه گیری

    شهریار به ندای درون پاسخ میدهد و راهی سفری دشوار میشود. طلسم عنبر در این منظومه نخستین آستان است که شهریار با کوشش و رنج فراوان سرانجام از آن عبور میکند. او در مرحله دوم یعنی آیین تشرف، وارد جاده آزمونها میشود و در نه بیشه با دشواریهای فراوانی روبرو میشود و از آنجا پیروز بیرون می‌آید. در این منظومه دیدار شهریار با دلآرام نمودی از ملاقات او با خدابانوست و فرانک نمودی از زن در نقش وسوسه گر است که تلاش میکند شهریار را نابود کند. او در مرحله سوم سفر درنهایت سخره دیو را در بند میکند و به ایران بازمیگردد و نوعی پیروزی برای خاندان خود به ارمغان می‌آورد. میتوان گفت بیشتر بخشهای سفر شهریار با الگوی کمپبل مطابقت دارد.

  • زهرا عرب مرادی، سوزان جهانیان *، حسام ضیایی صفحات 81-97
    زمینه و هدف

    کهن الگوها بیانگر حالات روانی خاص انسان هستند و میتوان با مقایسه کاربرد عناصر و مفاهیم کهن الگویی به تفاوت سبک ادبی دوره و سبک شخصی شاعران پی برد. در این مقاله با هدف بررسی تطبیقی و مقایسه ای کهن الگوی نقاب و سایه در شعر معاصر و تاثیر آن بر سبک فکری شاعران، اشعار سه شاعر برجسته شعر نو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث بررسی شده است.

    روش مطالعه

    گردآوری اطلاعات مقاله، ازطریق مطالعه کتابخانه ای و با ابزار فیشبرداری صورت گرفته و شیوه نگارش آن توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری است.

    یافته ها

    در این مقاله گرایش کلی شاعران را در انتخاب سبک فکری با کهن الگوی نقاب و سایه بررسی نموده ایم. یافته های تحقیق نشان میدهد نقابهای شاعر رمانتیک، عاشق، ناامید، منتقد اجتماعی، وطن پرست، مصلح اجتماعی و عارف در شعر آنها وجود دارد. هر سه در آغاز شاعری، نقاب رمانتیک دارند اما فرخزاد و اخوان ثالث به شعر اجتماعی روی می‌آورند و با نقابهای منتقد، مصلح، مبارز، و وطن‌پرست، نابسامانی جامعه را روایت میکنند. در شعر آنها جنبه های منفی سایه آشکار میشود و به یاس، اندوه، مرگ اندیشی و پوچی میرسند. فرخزاد با نقاب عاشق تا پایان شاعری با سایه درگیر است اما سپهری از نقاب رمانتیسم به عرفان و اخلاق میرسد و با سبک ویژه خود، به عرفان روی می‌آورد و با آگاهی از سایه و تسلط بر امیال منفی، نقاب مصلح و عارف را تا پایان شاعری دارد.

    نتیجه گیری

    هر سه شاعر نقاب شاعر رمانتیک دارند اما در بررسی تطبیقی و مقایسه سبکی، فرخزاد و اخوان ثالث از نقابهای منتقد، معترض، مبارز، و وطن پرست استفاده کرده اند. نقاب عاشق نیز در شعر فرخزاد با این نقابها ادامه یافته است. در این نقابها جنبه های منفی سایه در افکارشان نمود یافته است اما سپهری در آغاز شاعری در نقاب رمانتیک با جنبه منفی سایه درگیر است، با انتخاب نقاب مصلح و عارف بر سایه تسلط یافته است.

    کلیدواژگان: کهن الگو، نقاب، سایه، فرخزاد، اخوان ثالث، سپهری
  • ستار عبدالله پور، آرش مشفقی *، غلامحسین جوانمرد صفحات 99-116
    زمینه و هدف

    آلفرد آدلر، بنیانگذار مکتب روانشناسی فردی است و این مکتب بر مفاهیمی چون احساس حقارت، عقده حقارت، و سازوکار جبران استوار است. از دیدگاه آدلر، رفتارهای انسان را عوامل اجتماعی تعیین میکنند. این دیدگاه در ادبیات برای بررسی شخصیتهای داستانی به کار رفته است. در این نوشتار به یکی از باارزشترین درونمایه های این دیدگاه بنام «عقده حقارت» در شخصیت «کوش پیل‌دندان» در منظومه حماسی کوشنامه، پرداخته شده است.

    روش مطالعه

    روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است و روش گردآوری داده های آن کتابخانه ای است.

    یافته ها

    زشت‌رویی و رهاشدگی از سوی پدر و مادر، از عوامل اصلی به وجود آمدن عقده حقارت در کوش پیل‌دندان بوده است که با تعامل نادرست اطرافیان، عقده حقارت در وی شدت میگیرد و تعادل روانی او را بهم میزند؛ بنابراین هنگامی که نتوانسته از راه های سالم، برای جبران عقده حقارت خویش بهره جوید و توفیقی کسب کند، برای تعادلبخشی روان‌رنجوری خود، به ‌شیوه های ناسالم متوسل میشود.

    نتیجه گیری

    مکانیسمهای جبران کوش پیل‌دندان در رابطه با عقده حقارت عضوی و طردشدگی عبارتند از: بدرفتاری با دیگران، بدبینی، دروغگویی، مبالغه گویی، شاهدبازی، روی‌آوردن به کامیابیهای فوری، حیله گری، دوگانگی رفتار، زودرنجی و انتقادناپذی، خودکامگی، خودبزرگ‌بینی و خودشیفتگی. مطابق با نظریه آدلر، بروز چنین رفتارهای غیرعادی، فقط میتواند یک عامل واقعی داشته باشد و آن عقده حقارت است که در کوش پیل‌دندان نمود یافته است.

    کلیدواژگان: آلفرد آدلر، روانشناسی فردی، عقده حقارت، کوشنامه، کوش پیل دندان
  • شهربانو رنجبر، محمدعلی داوودآبادی فراهانی، محمدرضا زمان احمدی * صفحات 117-131
    زمینه و هدف

    سعدی از جمله شاعران و هنرمندانی است که همچون جامعه شناسی آگاه به ثبت و ضبط بسیاری از آداب و رسوم عصر و محیط پیرامون خویش پرداخته است و شاید بتوان گفت نگاه وقادانه او گوی سبقت را از بسیاری از همطرازان خویش ربوده است. هدف اصلی این جستار بررسی ظرایف آداب اجتماعی و فرهنگی عصر و زمانه سعدی است که در آثار وی منعکس شده است.

    روش مطالعه

    روش مطالعه در این پژوهش توصیفی تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است. دامنه پژوهش کلیات سعدی به تصحیح محمدعلی فروغی میباشد.

    یافته ها

    آداب و رسوم اجتماعی بسیاری مانند توجه به جلب گردشگران، فروش اجناس تقلبی، حیطه اختیارات محتسبان، قتل مخنثان و پراکندگی زنان بدکاره در شهر از جمله نکات و ظرایف مورد توجه سعدی میباشد.

    نتیجه گیری

    بررسی اشعار سعدی و تعمق در انعکاس آداب اجتماعی و فرهنگی عصر وی نشان میدهد سعدی در مقام نصیحتگری اجتماعی، طنزپردازی منتقد و نکته بینی خردمند به آداب و رسوم اجتماعی عصر خویش توجه داشته است.

  • وحیده جداری، علی رمضانی*، رضا آقایاری زاهد صفحات 133-147
    زمینه و هدف

    رضا براهنی، علاوه بر اینکه در حوزه شعر و نقد ادبی فعالیت کرده، یکی از داستانویسان معاصر است که آثارش انعکاسی از شرایط سیاسی ایران قبل از انقلاب اسلامی و حوادث دوره انقلاب با محوریت مسایل سیاسی -اجتماعی جامعه عصر پهلوی است. در این مقاله با هدف بیان سبک فکری نویسنده، اندیشه های محوری در داستانهای وی با رویکرد جامعه شناسی بررسی شده است.

    روش مطالعه

    روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق، داستانهای «آواز کشتگان»، «بعد از عروسی چه گذشت»، «رازهای سرزمین من»، «چاه به چاه» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» است.

    یافته ها

    براهنی با آمیختگی بیان نمادین و مدرنیته، انتخاب شخصیتهای تاریخی و معاصر، سه اندیشه محوری استبداد، فساد حاکمیت و مبارزات مردمی را در تمام داستانهایش تکرار کرده است. توصیف فساد، فقر، زندان و شکنجه های رژیم پهلوی در این داستانها سبک فکری نویسنده است که با مبالغه و توصیفهای پست مدرنیستی بیان شده است.

    نتیجه گیری

    داستانهای براهنی را گزارشی از زندگی مردم و حوادث دوره پهلوی میتوان نامید. وی نویسنده ای سیاسی نویس است که سعی کرده است ظلم و ستم حاکمیت، فقر مردم، مبارزات مردمی علیه رژیم، شکنجه و تبعات زندان را در عصر پهلوی دوم توصیف نماید.

    کلیدواژگان: براهنی، داستان، زندان، شکنجه، فقر، فساد
  • وحید رحمانی خلیلی، پروین دخت مشهور *، سیدحسین سیدی، اکبر شعبانی صفحات 149-167
    زمینه و هدف

    اساسیترین عنصر برای شکلگیری جامعه، انسانها هستند و بررسی متون ادبی برای کشف چگونگی نگرش شاعر به انسانهایی که در اطراف او زندگی میکنند، مسیله ای مهم است و در این بستر، صفات بارز مردم که موجب قرار گرفتن ایشان در گونه های مختلف جماعتهای جامعه شناسانه میشود، از بنیادیترین مسایل است. هدف این تحقیق، بررسی مثنوی معنوی و تعیین گونه های جماعت انسانهاست که شامل نمایشی، فعال، آشوبگر، شنونده-تماشاچی، شورشی، هراسان، و عامه میشود؛ همچنین تعیین گونه غالب جماعت و صفات بارز آن.

    روش مطالعه

    داده های این جستار از مطالعه در منابع کتابخانه ای حاصل شده و داده های مزبور به روش توصیف، تحلیل و مقایسه بررسی میشود. نظریه کلی تحقیق تحلیل محتواست و زیرساخت نظری مباحث جامعه شناسی را آرای کوین فراهم آورده است. پیکره متنی این پژوهش از استقصای تام مثنوی برای استخراج شواهد شعری که در آنها کلمات «جماعت»، «مردم» و «خلق» در معنای اجتماع انسانها به کار رفته است، شکل میگیرد.

    یافته ها

    تقریبا در دو درصد ابیات مثنوی اظهارنظر شاعر درمورد «جماعات انسانی» آمده است. از منظر کمی، کلمه «خلق» بیش از «مردم» و «جماعت» مورداستفاده مولوی قرار گرفته است. در مثنوی، پربسامدترین انواع جماعت بر اساس کاربرد کلمه «جماعت» ابتدا نمایشی و سپس عامه است و بارزترین صفت «جماعت» نمازگزار بودن آنهاست. پربسامدترین نوع جماعت براساس کلمه «مردم» نوع عامه و بارزترین صفت ایشان تماشاچی و شنونده یعنی منفعل بودن است. پربسامدترین نوع جماعت بر پایه کاربرد کلمه «خلق» نیز عامه است و بارزترین صفت «خلق» گوناگونی آنهاست.

    نتیجه گیری

    نزد مولوی، گونه غالب جماعت نوع «عامه» است و گذشته از برخی شواهد معدود، عامه مردم با صفاتی منفی توصیف میشوند. این رویکرد زمینه ای قرآنی نیز دارد.

  • اکرم جهانگیریان، منیژه فلاحی *، رضا فهیمی صفحات 169-187
    زمینه و هدف

    سیمیندخت وحیدی از شاعران انقلاب اسلامی است که در قالبهای مختلف، طبع آزمایی کرده است. در این مقاله با رویکرد سبک شناسی مجموعه اشعار وی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری بررسی شده است.

    روش مطالعه

    مقاله با مطالعات کتابخانه ای انجام شده و به روش توصیفی- تحلیلی با انتخاب نمونه های شعری نوشته شده است. جامعه آماری تحقیق، «دیوان اشعار» شاعر میباشد.

    یافته ها

    اشعار وحیدی در سطح زبانی، در موسیقی بیرونی و کناری، مطابق با عروض و قافیه متداول شعر فارسی است؛ فقط در مواردی در مثنوی، همسو با تحولات وزنی مثنوی بعد از انقلاب، از اوزان بلند استفاده کرده است. در موسیقی درونی، آرایه تکرار پربسامد است که شاخصه سبکی آن در تکرار واژه و واج آرایی است.آمیختگی زبان ساده نزدیک به زبان گفتاری با لحن عاطفی، صمیمت گفتار، جمله های ساده و کوتاه، زبان وی را در سطح لغوی و نحوی به زبان زنانه نزدیک کرده است. در سطح ادبی تشبیه مفصل، اضافه تشبیهی و تشخیص، پربسامد است. در سطح فکری محتوای اشعار شامل مضامین پایداری با توصیف جنگ، وصف شهید، رزمندگان، بسیجیان، مسلمانان جهان و مضامین دینی بصورت سوگ سروده و منقبت ایمه معصومین است. این دو مضمون شاخصه سبک فکری شاعر است.

    نتیجه گیری

    وحیدی شاعری متعهد به آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس است که با زبانی ساده، لحن عاطفی و صمیمت گفتاری، جمله های کوتاه، واژه های عاری از تکلف متناسب با زبان زنانه، با کلامی آمیخته با انواع آرایه های ادبی، با تغیر محتوای قالبهای کلاسیک در سبک فکری پایداری، مذهبی، عرفانی شعر سروده است. در موضوع عرفانی به هبوط انسان، توصیه به عدم دلبستگی به جهان و نکوهش دنیاگرایی و نفس اماره پرداخته است. در موضوع اجتماعی منتقد جامعه مردسالار است و مقام زن و مادر را ستایش کرده است.

    کلیدواژگان: سیمیندخت وحیدی، سبک شناسی، دیوان اشعار، زبان، زیبایی شناسی، اندیشه
  • حسین فامیلیان سورکی *، حمید عالی کردکلایی صفحات 189-204
    زمینه و هدف

    رحیم معینی کرمانشاهی در سال 1378 اولین جلد تاریخ منظوم ایران (شاهکار) را منتشر کرد. این اثر شامل 85851 بیت است. شاهکار در قالب مثنوی و به وزن شاهنامه سروده شده است. از منظر مطالعات پیرامتنی، نام شاهکار با شاهنامه پیوند دارد. معینی مقدمه ای به نثر نوشته که در آن به شاهنامه فردوسی اشاره کرده است که در حوزه پیوندهای پیرامتنی با شاهنامه قرار میگیرد. این اثر در سبک از شاهنامه تاثیر پذیرفته است، اما محتوای آن با شاهنامه متفاوت است. شاهکار معینی کرمانشاهی تداوم و گسترش شاهنامه فردوسی از پایان است، چون شاهنامه با حمله اعراب و فروپاشی ساسانیان تمام میشود و شاهکار از حمله اعراب و فروپاشی ساسانیان آغاز میشود و تا اواخر حکومت قاجاریه ادامه دارد. هدف این پژوهش بررسی سبک شناسی جلد نخست این اثر در سه سطح زبانی، ادبی و فکری است.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی انجام گرفته و روش گردآوری اطلاعات در آن، کتابخانه ای است.

    یافته ها

    موفقترین سطح سبک‌شناسی در جلد نخست از منظومه شاهکار، سطح فکری آن است که با مضامینی مانند وطن‌پرستی، ایران‌دوستی، و انتقاد از دنیاپرستان دین‌فروش همراه است. خواندن این مجموعه برای هر ایرانی هم لازم و هم شیرین است. باوجوداین اشکالات زبانی و ادبی در آن، سطح اثر را تا حدودی تنزل داده است.

    نتیجه گیری

    ورود لغات عامیانه و محاوره فارسی در کنار کلمات کهن، این اثر را دچار ناهماهنگی زننده ای در برخی ابیات و عبارات ساخته است. فنون بلاغی اندک و غالبا تکراری است. زبان اثر ساده است و مختصات دستور زبان کهن فارسی در آن اندک است.

    کلیدواژگان: شاهکار، تاریخ منظوم ایران، رحیم معینی کرمانشاهی، سبک شناسی
  • سیدعلی رضوانی، سیدجواد مرتضایی* صفحات 205-219
    زمینه و هدف

    با وجود نمایه های شبکه ای که دسترسی به پژوهشهای مورد نیاز را تسریع و تسهیل کرده، همچنان کتابهای مقاله پژوهی محل مراجعه پژوهندگان است و چنانچه موضوع چنین کتابی تحقیق پیرامون نظامی گنجوی باشد، که جایگاهی ارزشمند در ادبیات ایران و جهان دارد، اهمیت آن دوچندان خواهد بود. هدف از این جستار تحلیل انتقادی کتاب فرهنگ نظامی‌پژوهی، نوشته زینب نوروزی (1391) و تبیین محاسن و معایب آن در سطوح ساختاری و محتوایی و نیز پیشنهاداتی برای اصلاح آن در چاپهای بعدی است.

    روش مطالعه

    رویکرد نظری این پژوهش مطالعات فرانقدی یعنی نقد آثار انتقادی است. داده های مورد نیاز این تحقیق ازطریق کندوکاو در منابع کتابخانه ای تامین شده و سپس این داده ها با روش توصیفی - تحلیلی واکاوی شده اند. در مسیر تحقیق، بسته به موضوعات فرعی، دامنه مطالعات ابعاد ساختاری و محتوایی کتاب را پوشش داده است.

    یافته ها

    مجموع یافته های تحقیق در دو گروه ‌محاسن و معایب اثر قابل توصیف است. اهمیت موضوع منتخب، بازه زمانی معلوم تحقیق، وصف مضامین و منابع اصلی هر مقاله، نقد مقالات از منظر ساختاری و محتوایی، یادکرد از پژوهشهای متاثر از هر مقاله، طبقه بندی موضوعی مقالات و زیرمجموعه های آنها، ارایه تحلیلهای آماری و درج نمایه های چندگانه جزو محسنات این کتاب است. از سوی دیگر، عدم استقصای تام درمورد مقالات بازه تحقیق و چاپ مجدد آنها، خطا در نتایج تحلیلهای آماری، خطا در رعایت توالی زمانی مقالات و الگوی مناسب برای درج سال نشر، عدم دقت در ثبت عنوان دقیق مقالات و نام نویسندگان و نشانی دقیق مقاله ها از کاستیهای آن است.

    نتیجه گیری

    فرهنگ نظامی پژوهی اثری ارزشمند با محسنات متعدد است که با رفع عیوب ساختاری و محتوایی آن در چاپهای بعدی، میتوان بر ارزش علمی آن افزود.

    کلیدواژگان: نقد کتابشناسی، فرهنگ نظامی پژوهی، تحلیل ساختاری، تحلیل محتوایی
  • فاطمه کامران کله بستی، مسعود روحانی *، غلامرضا پیروز، احمد غنی پور ملکشاه صفحات 221-241
    زمینه و هدف

    سبک‌شناسی لایه ای یکی از راه های تجزیه و تحلیل متن (نثر یا شعر) است که در آن با استفاده از الگوی لایه ای، برجستگیهای سبکی اثر مشخص میشود. شعر کودک یکی از گونه های ادبیات کودک و نوجوان است که نیازمند توجه و بررسی همه‎جانبه است. در این پژوهش با هدف دست یافتن به سبک شعر رودابه حمزه ای، اشعار کودک وی در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدیولوژیک و نوآوریهای شاعر بررسی و تحلیل میشود.

    روش مطالعه

    شیوه پژوهش در این جستار، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. اطلاعات موردنظر از منابع کتابخانه ای و سایتهای معتبر اینترنتی استخراج و ازطریق ابزار فیش گردآوری شده است و اطلاعات و آمارهای بدست‌آمده مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. یافته‎ها: در بررسی سبک‌شناسی لایه ای، عناصر آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدیولوژیک اشعار حمزه‎ای، ویژگیهایی سبکی خاص شعر کودک وجود دارد و شعریت شعر کودک را فزونی میبخشد؛ چراکه واژه کودک شعر را مقید به قواعد و اصولی خاص میکند، که تخطی از آنها بمثابه فاصله گرفتن از هدف غایی شعر و پرورش شعر کودکانه است.

    نتیجه گیری

    شاعر بیشتر در بخش موسیقی کناری و درونی لایه آوایی موفق بوده است. در لایه واژگانی برای مخاطبان خردسال خود از واژگان حسی و عامیانه بیشتر استفاده نموده و از انواع واژه ها بهره برده است. همچنین به ترکیبات وصفی نسبت به ترکیبات اضافی تمایل بیشتری نشان داده است. در لایه نحوی ساختار جملات ساده است و اغلب افعال را در انتهای جمله قرار داده، ضمن اینکه افعال اسنادی را خیلی کمتر بکار برده است. در بخش بلاغی مهمترین آرایه های مورداستفاده شاعر تشخیص، تناسب و تضاد بوده است و تشبیه و کنایه را به تعداد محدود بکار برده است. در لایه ایدیولوژیک شاهد توجه و اشراف شاعر به همه امور کودک هستیم و این امر نشان‎دهنده حس زنانه و مسیولیت مادرانه این شاعر تواناست. همچنین در شعر وی نوآوریهایی در اسم صوتها، بویژه اسم صوت مخصوص کودکان، کاربرد کلمات ویژه کودکان و تشبیهات جدید و نو دیده میشود.

    کلیدواژگان: سبک شناسی لایه‎ای، شعر کودک، رودابه حمزه ای، لایه آوایی، لایه واژگانی
  • اشرف محمودآبادی، غالمرضا ستوده *، علی اصغر باباصفری صفحات 243-266
    زمینه و هدف

    داستان آفرینش حضرت آدم و حوا از موضوعات مهم کتاب مقدس مسلمانان - قرآن - و اشعار بسیاری از شاعران پارسی‌گو میباشد. قرون دهم تا سیزدهم یکی از ادوار شعر فارسی است که در آن توجه و اقبال بسیار زیادی به موضوع داستان حضرت آدم و حوا شده است. هدف اصلی این جستار بررسی نکات و ظرایف مطرح‌شده در این زمینه در قرون دهم تا سیزدهم در شعر فارسی است.

    روش مطالعه

    پژوهش پیش ‌رو به شیوه توصیفی تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و روش سندکاوی انجام شده است. محدوده پژوهش شعر شاعران فارسیگو از قرن دهم تا سیزدهم میباشد.

    یافته ها

    توجه به داستان آفرینش آدم و حوا در شعر برخی شاعران از جمله صفی علیشاه، فیض کاشانی و صایب تبریزی بسیار بیشتر از سایر شاعران نامدار قرن دهم تا سیزدهم هجری است.

    نتیجه گیری

    شاعران دوره یادشده، تصاویر بسیار متنوعی از داستان آفرینش آدم و حوا مانند نافرمانی و سجده نکردن ابلیس، خلقت آدم از گل خشک، خوردن میوه ممنوعه، و داستان مار و طاووس در بهشت را دستمایه مضمون‌آفرینی خویش و هنرمندیهای شاعرانه قرار داده اند.

    کلیدواژگان: داستان آفرینش، آدم و حوا، شعر فارسی، قرن دهم تا سیزدهم
  • مرضیه رحمانی، هنگامه آشوری *، ثریا رازقی صفحات 267-287
    زمینه و هدف

    تشبیه یکی از ارکان برجسته صور خیال است و بررسی آن در شناخت ویژگیهای سبکی شاعر تاثیر فراوان دارد. در این مقاله به شیوه تقسیم‌بندی بروک رز -که روشی دستوری زبان‌شناسی است- به استخراج تشبیهات خاقانی پرداخته شده است تا بتوان به پاسخ این پرسشها دست یافت: ویژگیهای برجسته ساختاری تشبیهات قصاید خاقانی براساس طبقه بندی بروک رز چیست؟ قلمروهای اساسی مشبه به ها در قصاید خاقانی کدام عرصه ها را دربر میگیرد؟

    روش مطالعه

    توصیفی-تحلیلی است.

    یافته ها

    بررسی تشبیهات خاقانی بر اساس تقسیم‌بندی پنجگانه بروک رز نشان داد بترتیب روش های ربطی-اسنادی، اضافی، و اشاره از بالاترین بسامدها برخوردارند؛ بیتردید پربسامدترین ساختار تشبیهی قصاید خاقانی، ساختار ربطی-اسنادی با مصدر «بودن» (از نوع مقید) است که در آن «مشبه» به «مشبه به» بطور مستقیم اسناد مییابد. سپس ساختار اضافی (تشبیهات فشرده) از بسامد بالایی برخوردارند؛ بروک رز استفاده از حرف اضافه of انگلیسی را، که معادل کسره در فارسی است، روشی برای برقراری این پیوند میداند. سپس روش اشاره قرار میگیرد؛ روش اسلوب معادله از میان انواع روش های اشاره، بیشترین فراوانی را داراست؛ روش ربطی با استفاده از فعل «ساختن» از میان روش های بروک رز، پایینترین بسامد را دارد. گسترده ترین قلمرو مشبه به در قصاید خاقانی، قلمرو اشیاء است.

    نتیجه گیری

    خاقانی در میان موارد تقسیم‌بندی بروک رز، در بیشترین ابیات به ترتیب ممدوح، متعلقات آن و خویشتن را مورد تشبیه قرار داده است؛ «ممدوح» بیش از همه عناصر مورد اسناد و دگرگونی قرار گرفته است؛ سپس «من» شاعر و متعلقات وی در رتبه بندیهای او حضور پررنگی دارد.

    کلیدواژگان: خاقانی، تشبیه، بروک رز، قلمرو، قصاید
|
  • Tahereh Moradzadeh Moghaddam, Seyyed Mahmoud Reza Gheibi *, Ayyub Kooshan, Jila Serati Pages 1-21
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    "Officials" is one of the basic and fundamental terms of Sufism and Islamic mysticism, which has a great depth and breadth and has a fundamental role. Many authoritative sources and books on mysticism and Sufism have devoted a wide range of subjects to mentioning and describing the "authorities", and many mystics and Sufis have given concise and sometimes extensive statements about the term, which are recorded in most mystical books. Has been. This study intends to study the authorities in these two works while contemplating and researching Tazkereh al-Awliya and Nahj al-Balaghah. The purpose of this study is to express the differences and commonalities of the officials in Tazkereh al-Awliya and Nahj al-Balaghah.

    METHODOLOGY

    This article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    In Islamic culture, what are called mystical states and authorities were first introduced as concepts of faith and morality in the Holy Qur"an and the Sunnah of the Prophet (PBUH) and among Muslims, and then in Islamic mysticism, these concepts of faith and morality. It became a factor in behavior and took on the title of "states and authorities". This discussion is one of the topics that mystics have dealt with a lot. Also in Nahj al-Balaghah, which is the most important religious book of Muslims after the Holy Quran, the highest and richest mystical themes of the leader of the believers are remembered.

    CONCLUSION

    The results of the study show that the seven common positions in Islamic mysticism in some cases have similarities in Nahj al-Balaghah and Tazkereh al-Awliya (such as six conditions for repentance) and in some cases have differences (such as differences in the meaning of asceticism)

    Keywords: Sufism, authorities, Nahj al-Balaghah, Tazkereh al-Awliya
  • Zohreh Davoodi Sani, Mohammad Hojjat *, Farhad Tahmasebi Pages 23-42
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Due to the emergence of new literary views and perspectives and the entry of these areas into the studies of literary researchers, including the critical discourse analysis approach, the need to pay attention to literary works in different ways is necessary and inevitable. Fairclough critical discourse analysis is one of the new methods of text analysis in which the relations of power and ideology in the three layers of description, coherence and explanation are considered.

    METHODOLOGY

    This research was conducted in a descriptive-analytical manner and based on data mining by library studies. The statistical population of this research is Saeb Tabrizi"s lyric poems with the focus on his ascetic status.

    FINDINGS

    The research findings show that it is possible to achieve in the lower and inner layers and textures of Saeb lyric poems with the focus on asceticism and hypocritical ascetics and the ruling system of society on the occasion of power.

    CONCLUSION

    A study of Saeb Tabrizi"s sonnets with the focus on asceticism in terms of vocabulary, grammar (description), coherence and level of explanation showed that there are features of Fairclough in the theory of critical discourse analysis in the context and axis of different formal values ​​in these poems.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Norman Fairclough, Saeb Tabrizi Ghazals, Interpretation, Description, Explanation
  • Yousef Karami Chemeh Pages 43-66
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The poetry of the Islamic Revolution and the Holy Defense is one of the branches of the great tree of contemporary Persian poetry. This type of poetry, which is often known for its features and content characteristics, also has its own linguistic and expressive characteristics. Abbas Bagheri, the famous poet of Sistani, is one of the poets with the style of poetry of the Islamic Revolution and the Holy Defense. This article, two collections of his poems are stylized.

    METHODOLOGY

    In the present article, the method of text analysis and library resources is used and the study area and community are two collections of Morning in the compass (1989) And from the eyelid of the stone (2007).

    FINDINGS

    Frequency of religious and mystical words; War words and expressions and geographical names related to the front; There are more Arabic words and expressions in the collection " From the eyelid of the stone". The frequency of native and local names and words in his poetry is remarkable. The most important forms of his poetry are similes (especially sensory to sensory and metaphorical addition) and allusions (especially religious allusions). Attention to martyrdom and martyrdom, Ashura and Karbala, veterans and freedmen, families of warriors, patriotism, struggle against colonialism and ignorance and materialism of neighboring rulers and the expression of poverty and economic problems are among the themes of his poetry.

    CONCLUSION

    It can be said that there is a connection between these two books and in general all Bagheri"s poems in terms of form, form and content. Bagheri"s poems are mostly in free and Nimai"s formats and have been written in simple and fluent language and using simple and familiar images. In the poems of these two books, mainly social themes such as attention to poverty and economic problems, ignorance and oppression of neighboring rulers, colonialism and capitalism, historical confrontation between right and wrong and themes related to holy defense and revolution are seen. In his poetry, the influence of culture, history, climate and nature of Sistan is prominent.

    Keywords: Abbas Bagheri, Morning in Pergar, From the Eyelid of the Stone, Stylistics
  • Mojgan Hassanpour *, Abolghasem Ghavam Pages 67-79
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Heroic journeys are a symbol of crossing the sea of ​​life and overcoming its problems and achieving perfection. Travel is also a symbol of transformation, facing difficult and dangerous trials, passing from darkness to light, from death to life and the like. The epic poem of Shahriarnameh is one of the poems in which the hero is faced with a risky and adventurous journey. Shahriyar"s journey can be analyzed in several stages according to the archetype of the hero"s journey.

    METHODOLOGY

    The present study is a theoretical study that has been done by descriptive-analytical method. The study area of ​​this research is the epic-heroic poem Shahriarnameh edited by Reza Ghafouri, which has been published in the Iraj Afshar Endowment Foundation.

    FINDINGS

    Joseph Campbell, by presenting the archetype of the hero"s journey in his famous book, The Hero of a Thousand Faces, describes the stages of the hero"s journey in three stages: separation, arrival, and return. Shahriar"s journey in this system includes almost all three stages that Campbell has planned for the hero"s journey.

    CONCLUSION

    Shahriar responds to the inner voice and becomes a difficult journey. The amber spell in this system is the first threshold that the prince finally passes through with a lot of effort and suffering. In the second stage, the rite of passage, he enters the path of trials, and in the nine groves he encounters many difficulties, and from there he emerges victorious. In this poem, the prince"s meeting with Delaram is a manifestation of his meeting with the God-fearing, and Frank is a manifestation of a woman in the role of a tempter who tries to destroy the prince. In the third stage of the journey, he finally captures the ridicule of the radio and returns to Iran, bringing a kind of victory to his family. It can be said that most parts of Shahriar"s journey correspond to Campbell"s pattern.

    Keywords: Shahriarnameh, the journey of hero, test road, khodabanoo
  • Zahra Arab Moradi, Suzan Jahanian*, Hesam Ziaei Pages 81-97
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Archetypes express specific mental states of human beings and by comparing the style of application of elements and concepts of archetype, we can understand the difference between the literary style of the period and the personal style of poets. The pattern of mask and shadow in contemporary poetry and its effect on the intellectual style of poets, the poems of three prominent poets of modern poetry: Forough Farrokhzad, Sohrab Sepehri and Mehdi Akhavan Sales have been studied.

    METHODOLOGY

    The data collection of the article is a study of a library with fishing tools and its writing method will be descriptive-analytical. The statistical population includes the collection of poems of Forough Farrokhzad, Mehdi Akhavan Sales and Sohrab Sepehri.

    FINDINGS

    In this article, we have examined the general tendency of poets in choosing an intellectual style with the archetype of the mask and shadow., There is a social reformer and a mystic in their poetry, all three have a romantic mask at the beginning of poetry, but Farrokhzad and the Third Brotherhood turn to social poetry and narrate the disorder of society with the masks of critic, reformer, fighter, patriot. In their poetry, the negative aspects of the shadow are revealed and they reach despair, sadness, death-thinking and emptiness. Farrokhzad is involved with the shadow of a lover until the end of a poem with a shadow, turns to mysticism and with the knowledge of the shadow and mastery of negative desires, the masked reformer has the mystic as a poet until the end.

    CONCLUSION

    All three poets have the mask of a romantic poet, but in a comparative study and comparison of style, Farrokhzad and the Third Brotherhood have used the masks of critic, protester, fighter, and patriotism. The mask of a lover has also continued in Farrokhzad"s poetry with these masks. In these masks, the negative aspects of the shadow are reflected in their thoughts, but Sepehri is involved with the negative aspect of the shadow in the beginning of his poetry in the romantic mask.

    Keywords: Archetype, Mask, Shadow, Farrokhzad, Third Brotherhood, Sepehri
  • Sattar Abdollahpour, Arash Moshfeghi *, Gholamhossein Javanmard Pages 99-116
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Alfred Adler is the founder of the school of individual psychology and this school is based on concepts such as feelings of inferiority, inferiority complex, compensation mechanism, etc. According to Adler, human behavior is determined by social factors. This view has been used in the literature to examine fictional characters. In this article, an attempt has been made to address one of the most valuable themes of this view called the "inferiority complex" in the character of "Kush Pildandan" in the epic poem of Koushanameh.

    METHODOLOGY

    The research method is descriptive-analytical and its data is library.

    FINDINGS

    ugliness and abandonment by parents have been the main factors in the formation of inferiority complex in the Kush Pildandan; That with the wrong interaction of those around him, the bond of inferiority intensifies in him and disturbs his mental balance; So when he has not been able to use healthy ways to compensate for his inferiority complex and succeed, he uses unhealthy methods to balance his psychosis.

    CONCLUSION

    The mechanisms of compensating for stubbornness in relation to membership inferiority and rejection are: mistreatment of others, pessimism, lying, exaggeration, witnessing, resorting to immediate success, cunning, dual behavior, selfishness, selfishness, and self-criticism. And narcissism. According to Adler"s theory, the occurrence of such abnormal behaviors can only have one real factor, and that is the bond of inferiority that is manifested in the Kush Pildandan.

    Keywords: Alfred Adler, Individual psychology, Inferiority complex, Koush Nameh, Koush Pil Dandan
  • Shahrbanoo Ranjbar, Mohammad Ali Davoodabadi Farahani, Mohammad Reza Zaman Ahmadi * Pages 117-131
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Sa’adi is one of the poets and artists who, like a knowledgeable sociologist, has recorded many customs of the time and the environment around him, and it can be said that his careful look has snatched the lead from many of his peers. The main purpose of this article is to study the nuances of social and cultural customs of Sa’adi era and time that are reflected in his works.

    METHODOLOGY

    The study method in this research is descriptive-analytical based on library studies. The scope of Sa’adi"s research is corrected by Mohammad Ali Foroughi.

    FINDINGS

    Findings show that many social customs such as paying attention to attracting tourists, selling counterfeit goods, the scope of authority of accountants, murder of miscreants and the dispersion of evil women in the city are among the points and delicacies Sa’adi pays attention to.

    CONCLUSION

    Examining Sa’adi"s poems and meditating on the reflection of social and cultural customs of his time shows that Sa’adi, as a social advisor, critical satirist and wise point man, has paid attention to the social customs of his time.

    Keywords: Sa’adi, customs, society, culture, seventh century
  • Vahideh Jodari, Ali Ramezani *, Reza Aghayari Zahed Pages 133-147
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Reza Baraheni, in addition to working in the field of poetry and literary criticism, is one of the leading contemporary novelists. His works are a reflection of the political situation in Iran before the Islamic Revolution and the events of the Revolution with a focus on the socio-political issues of Pahlavi society. In this article, with the aim of expressing the author"s intellectual style, the central ideas in his stories are examined with a sociological approach.

    METHODOLOGY

    Research method is descriptive-analytical. The statistical population of the research is the stories of "Song of the Killed", "What happened after the wedding", "Secrets of my land", "Well to well" and "Mr. Ayaz"s hellish days".

    FINDINGS

    Baraheni by combining symbolic expression and modernity, the choice of historical and contemporary figures, with realism and postmodernism, has repeated the three central ideas of the dynasty "s Despotism, depravity of the dynasty and popular struggles in all his stories. In recounting his thought, describing corruption, poverty, imprisonment and torture of the Pahlavi dynasty is the author"s style of thought.

    CONCLUSION

    Baraheni stories can be called a historical account of the life of the people and the events of the Pahlavi period. He is a political writer who has tried to describe the despotism of the Pahlavi dynasty, the poverty of the people, the popular struggles against the Pahlavi dynasty, torture and the consequences of imprisonment.

    Keywords: Baraheni, story, imprisonment, torture, poverty, depravity
  • Vahid Rahmani Khalili, Parvindokht Mashhoor *, Seyed Hossein Seyedi, Akbar Shabani Pages 149-167
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Human beings are the essential element in the formation of society, and the study of literary texts to discover how the poet views the people around him is an important issue. In this context, the salient traits of people that lead them to different sociological communities are the most fundamental points. The research purpose is to study Rumi"s Mathnavi and determine the types of communities. They include theatrical, active, riotous, listener-spectator, rebellious, fearful and popular. Another objective is to specify the most prevailing type of community and its salient features.

    METHODOLOGY

    It is a library study that employs a descriptive-comparative analysis method. The general theory of the research is content analysis. Cohen"s views provide the theoretical underpinnings of sociological discourse. The textual body of this research is formed from a thorough investigation of Mathnavi to extract poetic evidence in which the words Populace, People, and Public refer to human society.

    FINDINGS

    Rumi comments on human communities in almost two percent of the verses of his Mathnavi. From a quantitative point of view, the word "populace" has been used more by Rumi than the words "people" and "public". In Mathnavi, the most frequent types of human community based on the use of the word "Populace" are first theatrical and then public and the most dominant attribute of them is that they are worshipers. Based on employing the word "people", Rumi considers people as plebs most frequently, while their prominent attribute is being spectators and listeners; It means being passive. Based on the word "Populace", the human community is also plebs, and their most obvious attribute is their diversity, in Rumi"s view.

    CONCLUSION

    According to Rumi, the predominant species of the congregation is the "populace" type, and apart from a few pieces of evidence, he describes them with negative attributes. This approach has a Quranic background

    Keywords: Rumi’s Mathnavi, Sociology, Populace, People, Public
  • Akram Jahangirian, Manijeh Fallahi *, Reza Fahimi Pages 169-187
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Simindokht Vahidi is one of the poets of the Islamic Revolution who has experimented with nature in various formats.

    METHODOLOGY

    The article has been done with library studies and has been written in a descriptive-analytical method by selecting poetry samples. The statistical population of the research is the book "Poetry Divan" by the poet.

    FINDINGS

    Vahidi"s poems at the linguistic level, in external and lateral music, are in accordance with the common prosody and rhyme of Persian poetry. Only in some cases in Masnavi, in line with the weight changes of Masnavi after the revolution, it has used high weights. With his emotional tone, intimacy of speech, simple and short sentences, he has brought his language closer to the feminine language on a lexical and syntactic level. At the literary level, detailed similes, metaphorical addition, and discernment are more common than imaginary. At the intellectual level, the content of his poems includes the themes of stability by describing war, calling for stability, describing martyrs, warriors, Basijis, Muslims of the world, and religious themes in the form of mourning and mourning for the Imams. These two themes are characteristic of the poet"s intellectual style.

    CONCLUSION

    Vahidi is a poet committed to the ideals of revolution and holy defense, who with simple language, emotional tone and intimacy of speech, short sentences, words free from the proportion of feminine language, with words mixed with various literary arrays, by changing the content of classical forms in the intellectual style of stability, religious, mystical poetry has been written. In the mystical subject of the descent of man, he advises not to be attached to the world and condemns secularism and egoism. On social issues, he is a critic of a patriarchal society and has praised the status of women and mothers.

    Keywords: Simindokht Vahidi, Stylistics, Poetry Divan, Language, Aesthetics, Thought
  • Hossein Familian Sooraki*, Hamid Aali Kordkalaei Pages 189-204
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Rahim Moeini Kermanshahi published the first volume of the history of Iranian poetry (Shahkar) in 1999. This work contains 85851 bits. The shahkar is composed in the form of Masnavi and the weight of Shahnameh. From the perspective of contextual studies, the name of the shahkar is related to the Shahnameh. Moeini wrote an introduction to prose in which he referred to Ferdowsi"s Shahnameh, which is in the field of contextual connections with the Shahnameh. This work is influenced by the style of Shahnameh, but its content is different from Shahnameh. A certain masterpiece of Kermanshah is the continuation and expansion of Ferdowsi"s Shahnameh from the end, because the Shahnameh ends with the Arab invasion and the collapse of the Sassanids, and the masterpiece begins with the Arab invasion and the collapse of the Sassanids and continues until the end of Qajar rule. The purpose of this study is to study the stylistics of the first volume of this work at three levels: linguistic, literary and intellectual.

    METHODOLOGY

    This research is a descriptive-analytical method and the method of data collection is library.

    FINDINGS

    The most successful level of stylistics in the first volume of the masterpiece is its intellectual level, which is associated with themes such as patriotism, and criticism of religious world-worshipers. Reading this collection is both necessary and sweet for every Iranian. Despite its linguistic and literary flaws, it has somewhat degraded the level of the work.

    CONCLUSION

    The introduction of slang and colloquial Persian words along with ancient words has made this work disgustingly inconsistent in some verses and phrases. Rhetorical techniques are rare and often repetitive. The language of the work is simple and the coordinates of ancient Persian grammar are small

    Keywords: Shahkar, history of Iranian poetry, Rahim Moeini Kermanshahi, stylistics
  • Seyyed Ali Rezvani, Seyyed Javad Mortezaei * Pages 205-219
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Despite the network indexes that have accelerated and facilitated access to the research of each researcher, bibliography books are still a reference point for researchers. If the subject of such a book is studying Hakim Nezâmi Ganjavi"s poetry, the famous poet of the sixth century AH, which has a valuable place in Iranian and world literature, it will be more noteworthy.This study concentrates on the critical analysis of the bookBibliography of Nezâmi Research, written by Zeinab Nowruzi (2012). It explains its structural and content advantages and disadvantages and offers suggestions for its correction in the next prints.

    METHODOLOGY

    The theoretical framework of this research is Meta-critical which is a critique of critical works. The data gathering for this research is through library resources. Then these data were analysed by descriptive and analytical methods. The scope of studies, depending on the sub-topics., covers the structural and content dimensions of the book.

    FINDINGS

    The research findings can be described in two groups: advantages and disadvantages of the work. The advantages are as follows: The importance of the chosen subject; Clear period of the research zone, description of the main themes and sources of each article, critique of articles both structurally and in terms of content, mention of research influenced by each article, thematic classification of articles and their subdivisions, presentation of statistical analyses and inclusion of multiple indexes. On the other hand, the shortcomings are as follows: incomplete investigation of papers in the period of research and their reprint, error in the results of statistical analysis, error in observing the chronology of articles and the appropriate pattern for entering the year of publication, inaccuracy in recording the exact title of articles and authors and exact references.

    CONCLUSION

    The Bibliography of Nezami Research is a valuable book with many advantages that can be added to its scientific value by eliminating its structural and content defects in future editions.

    Keywords: Bibliographic Criticism, Bibliography of Nezâmi Research, Structural Analysis, Content Analysis
  • Fatemeh Kamran Kalebasti, Masoud Rouhani *, Gholamreza Pirouz, Ahmad Ghanipour Malekshah Pages 221-241
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Layered stylistics is one of the ways of text analysis (prose or poetry) in which the stylistic prominences of a work are determined using a layered pattern. Children"s poetry is one of the types of children"s literature that needs comprehensive attention and study. Therefore, in this study, with the aim of achieving the style of Rudabeh Hamzehei, her young poems are examined and analyzed in five layers: phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological, and the poet"s innovations.

    METHODOLOGY

    The research method in this paper is qualitative and content analysis. The information is extracted from library resources and reputable Internet sites and collected through the fishery tool, and at the end, the information and statistics obtained are reviewed and evaluated.

    FINDINGS

    In examining the stylistics of the layers of phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological elements of Hamzeh"s poems, we see the stylistic features that are specific to children"s poetry and increase the poetry of children"s poetry; Because the word child binds poetry to certain rules and principles, the violation of which, as a departure from the ultimate goal of poetry, is to cultivate childish poetry.

    CONCLUSION

    The result of the research shows that the poet has been more successful in the side and inner music of the vocal layer. In the lexical layer for his young audience, he has used more sensory and slang words and has used a variety of words. It has also shown a greater tendency for descriptive compounds than for additional compounds. In the syntactic layer, the structure of the sentences is simple and most of the verbs are placed at the end of the sentence, while the noun verbs (attributes) are used much less. In the rhetorical part, the most important arrays used by the poet have been discernment, appropriateness and contradiction, and he has used metaphors and allusions in a limited number. In the ideological layer, we see the poet"s attention and nobility to all the affairs of the child, and this shows the feminine sense and motherly responsibility of this capable poet. Also in her poetry there are innovations in the names of sounds, especially the names of sounds for children, the use of words for children and new and new similes.

    Keywords: Layered Stylistics, Children's Poetry, Rudabeh Hamzehei, Phonetic Layer, Vocabulary Layer
  • Ashraf Mahmoudabadi, Gholamreza Sotodeh *, Ali Asghar Babasafari Pages 243-266
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The story of the creation of Adam and Eve of important subjects of the holy book of Muslims - the Quran and the poems of many Persian-speaking poets. the tenth to 13th century is one of the periods of Persian poetry with great attention to the story of Adam and the weather. The main purpose of this inquiry is to explore the points and nuance raised in the 10th to 13th centuries in Persian poetry.

    METHODOLOGY

    The present study is descriptive - analytic and based on library studies and document mining method. The range of research is the poetry of the Persian-speaking poets from the tenth to 13th centuries.

    FINDINGS

    The results of the study show that attention to the story of Adam and Eve in the poetry of some poets, such as Safi Alisha, Feyz Kashani and Saeb Tabrizi, is much more than the other famous poets of the tenth century to 13th centuries

    CONCLUSION

    The result of this study suggests that the poets of the mentioned period used a wide variety of images of the story of the creation of Adam and Eve, such as disobedience and not prostrating to the devil, creation of man from dried flowers, eating forbidden fruit, the story of snakes and peacocks in paradise, etc. They have created their own themes and poetic artists.

    Keywords: The story of creation, Adam, Eve, Persian poetry, tenth to thirteenth century
  • Marzieh Rahmani, Hengameh Ashouri *, Sorayya Razeghi Pages 267-287
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Simile is one of the prominent elements of imageries and its investigation has a significant effect on recognition of the poet"s style. This study deals with a linguistic-grammatical method i.e. Brook-Rose categorization method for deriving Khaghani"s similes in order to answer these questions: what are the prominent structural features of similes in Khaghani"s odes based on Brook-Rose categorization method? What fields are included in basic realms of vehicles in Khaghani"s odes?

    METHODOLOGY

    This study applied descriptive-analytic method.

    FINDINGS

    Upon using Brook-Rose quintet categorization method for Khaghani "s similes, the findings demonstrated that copula-attributive, genitive and pointing enjoy the highest frequencies respectively. Then, the genitive structure (concise simile) enjoys the highest frequency; Brook-Rose considers the usage of preposition "of" (an equivalent for "ا" in Persian language) in Khaghani"s odes as a method for establishment of this relationship. Khaghani used some methods for creating novel, concise and prominent simile in many cases; then, the third most frequent method is pointing method. Allegory method enjoys the highest frequency among other methods. Attributive method has the lowest frequency by using verb "making" among Brook methods. The things realm is the widest realm of vehicles in Khaghani odes.

    CONCLUSION

    Regarding Brook-Rose categorization, Khaghani used simile in most verses for the praised, its appurtenants, and self respectively. The highest usage of attribute and transformation is for "The Praised"; then the poet"s "self" and his appurtenants are boldly present in the categorization.

    Keywords: Khaghani, Simile, Brook-Rose, Realm, Odes