فهرست مطالب

الحوکمه فی القرآن و السنه - سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، الربیع 2023)

نشریه الحوکمه فی القرآن و السنه
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، الربیع 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نجف لک زایی*، مهدی رضائی، علیرضا مظاهری صفحات 9-41

    یفرض الوصول إلی الاهداف السامیه للثوره الإسلامیه من منطلق الخطوه الثانیه لهذه الثوره، علینا بلوره تعریف دقیق وواضح الملامح لنظریه الحکومه الإسلامیه القائمه علی اساس مفهوم الحکم فی القرآن الکریم. فقد شهدت السنوات الماضیه تالیف بحوث ودراسات موسعه لمفهوم الحکم والحکومه فی الإسلام. لکن ما لم یحظ باهتمام کاف فی هذا المجال هو بلوره معنی «الحکم» من ناحیه المعنی والمضمون. هذا الامر خلق نوعا من الإختلاف فی الرای لدی اوساط الباحثین ولم یتفق الباحثون علی صیاغه واحده من مفهوم الحکم، والحکومه، والحوکمه؛ ولم تات تحلیلاتهم وقراءاتهم من هذه المفاهیم متلائمه مع المفهوم الذی یقصده القرآن الکریم. فلکی نقدم تعریفا شاملا من مفاهیم محوریه مثل الحکم، والحکومه، والحوکمه من منظور القرآن الکریم، یجب فی الخطوه الاولی فهم مقصود القرآن من مفهوم الحکم ومشتقاته وما تتضمنه هذه المصطلحات فی سیاقات النص القرآنی. السوال المحوری الذی تدور حوله دراستنا هذه یتعلق بمعنی الحکم. فما المقصود القرآنی من مفهوم کلمه «الحکم» و«الحکومه» بناء علی نظریه الاصل الواحد؟ وللرد علی هذا السوال، اعتمدت الدراسه علی نظریه الاصل الواحد للعلامه المصطفوی التی بلورها فی مجال علم اللغات واستخدمها فی النص القرآنی. فقد تقول هذه النظریه ان الاصل الدلالی لمفرده الحکومه هی «البناء الداخلی الرصین، والمتناسق، والمرصوص الذی لا یتخلله ظلم او خلل او إفراط او تفریط». وهذه الدلاله توحی ان المفهوم الذی قصده قائد الثوره الإسلامیه (مد ظله العالی) من کلمه الحکومه ینطبق تماما علی المدلول القرآنی من هذه المفرده. کما اعتمدت الدراسه لجمع المعطیات علی المنهج الإسنادی وحللت المعطیات والبیانات بناء علی نظریه الاصل الواحد التی ترکن إلی مدالیل المصطلحات والمفاهیمها. وکما سبق القول، بلور هذه النظریه العلامه المصطفوی واستخدمها فی المجال القرآنی وطبقها علی النص المنزل.

    کلیدواژگان: الحکم، الحوکمه، علم المفاهیم، نظریه الاصل الواحد، نظریه روح المعنی
  • حمیدرضا مطهری* صفحات 42-68

    یتضمن تراث العلمی للإمام الهادی مواضیع مختلفه؛ ولئن کان المذهب الشیعی یعنی بالفقه بدرجه عالیه، فإن الفقه کان الموضوع الابرز فی تراث الإمام الهادی. وبلغت هذه الاهمیه ذروتها بسبب معارضه الحکومات لآل البیت. تسعی هذه الدراسه لشرح وتبیین تراث الإمام الهادی الفقهی ومعرفه تصنیف تراث الإمام الهادی الفقهی وانواعه. وقد اعتمد الباحث فی دراسته علی المصادر الروائیه والتاریخیه والمنهج الوصفی التحلیلی لتحلیل تراث الإمام الهادی الفقهی وقسم هذا التراث إلی ثلاثه اقسام هی (الروایات، والرسائل، والسیر). وکل من هذه الانواع الثالثه تتضمن مواضیع فقهیه مختلفه مثل الطهاره، والصلاه، والصیام، والحج، والجهاد، والخمس، والزکاه، والتجاره، والقضاء، والحدود، والماکل والمشرب، والمواضیع الفقهیه الاخری. والجدیر بالذکر ان آلیه تبیین الاحکام کانت مختلفه؛ بمعنی ان الإمام إعتمد طرق مختلفه لشرح الموضوع فمثلا فی الرسائل یصدر حکما عاما دون ذکر التفاصیل، وفی رسائل اخری یتطرق إلی التفاصیل. اما من ناحیه الشکل، والصیاغه، وحجم الرسائل فیواجه الباحث تنوعا کبیرا.

    کلیدواژگان: الإمام الهادی×، التراث الفقهی، الرسائل، السیر، السنه
  • نطاق صلاحیات الولی الفقیه من منظار الحوکمه الإسلامیه (البحث عن مقتضی آیه «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» نموذجا)
    سید سجاد ایزدهی* صفحات 59-69

    إن للنبی| وخلفائه من الائمه المعصومین^ او الولی الفقیه، کزعماء المجتمع وروسائه صلاحیات تعادل صلاحیات الحکام علی نحو إستطاعوا بفضلها إداره المجتمع وهدایتهم حتی إقترب المجتمع إلی غایات الدین وثقافته ومنظومته القیمیه. وبفضل هذه الصلاحیات یستطیع الحکام من إستتباب الامن العام وضمان الحریات العامه وتحقیق الرفاهه للمواطن. وفضلا عن هذه الصلاحیات، ثمه قاسم مشترک بین الحاکم الإسلامی وبین غیره من الحکام تتعلق بجواز تصرفاتهم فی احوال المواطن الشخصیه. وإذا آلت هذه الاحوال إلی الشوون النوعیه التی ینبغی فی ظلها او یقوم الحاکم بتدبیر المجتمع، فان الحاکم لا یمکن ان یدبر شوون المجتمع إلا بالتصرف فی هذه الامور. بید ان صلاحیات الحاکم الإسلامی تختلف مع صلاحیات سائر الحکام. حیث جاز فی الحکومه الإسلامیه ان یتدخل الحاکم فی شوون الناس الشخصیه التی لم ترجع إلی الشوون العامه حفظا علی بعض غایات الدین التربویه والاخلاقیه والثقافیه. اما فی سائر الحکومات فلا یجوز تصرف الحاکم فی مثل هذه الشوون. بل یعتبر هذا التصرف، تدخلا فیما لا یجوز. هذه المقاله التی استخدمت منهج الإجتهاد الشیعی فی معرفه فرضیه البحث وإیضاح صلاحیات الحاکم الإسلامی فی الحوکمه الإسلامیه، تسعی لتسلیط الضوء علی إثبات صلاحیه للحاکم الإسلامی فی هذه الشوون وسوغت هذه الصلاحیه للحاکم الإسلامی بقاعده الولایه وبملاحظه غایات الشرع وإقامتها فی المجتمع، کما رکزت مباحث المقاله حول آیه «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» والروایات المفسره لها، فتشیر الورقه إلی من لم یر للحاکم الإسلامی جواز التصرف فی هذه الشوون، بالرد والنقد.

    کلیدواژگان: نطاق الصلاحیات، صلاحیات ولایه الفقیه، الولی الفقیه، الشوون العامه، احوالات الناس الشخصیه، الحوکمه.
  • سید حسین فلاح زاده* صفحات 96-130
  • مرتضی حسنی نسب*، رضا محمدی صفحات 131-167

    یسعی هذا البحث من خلال المنهج الوصفی-التحلیلی واستخدام المعطیات الکمیه والنوعیه، لتحلیل السلوک اللغوی فی استشهادات الإمام الحسین× بالآیات الکریمه فی واقعه کربلا بناء علی نظره الافعال اللغویه لکی تجیب علی الاسئله التالیه: ما هی آلیه الإستشهاد المباشر بالقرآن فی واقعه کربلاء وکم تکررت هذه الافعال فی خطاب الإمام؟ تشیر نتائج الدراسه ان اکثر الافعال اللغویه المتعلقه بالإستشهاد بالقرآن فی واقعه کربلاء بلغت18حاله من مجموع24 حاله، ای 75%  تتعلق بالافعال الإخباریه. اما الافعال التحفیزیه فقد بلغت 4 حالات  16.16% وکانت فی المرتبه الثانیه. وحلت الافعال العاطفیه فی المرتبه الثالثه والاخیره بحالتین ای ما نسبته8%. والجدیر بالذکر ان الباحثین لم یشاهدوا افعال ؟تعهدی واعلامی؟. هذا فی ما یتعلق بالإستشهاد المباشر، اما فی الإستشهاد غیر المباشر بالقرآن فی واقعه کربلاء فهی علی النحو التالی: الافعال الطلبیه والإنذاریه حیث کانت بنسبه متساویه بلغت 13 حاله من مجموع 26 حاله، ای 50%. هذا فی حین ان الافعال التعبیریه، و؟تعهدی و عاطفی؟// غیر المباشره لم تشاهد فی استشهاد الإمام الحسین بالقرآن الکریم. فقد اظهرت نتاائج الدراسه ان تکرار الافعال التعبیریه فی النص تشیر إلی ان الکاتب یسعی لنقل الحقائق إلی القارئ بصوره شفافه ومباشره. وهذا یتجلی بوضوح فی قول الإمام الحسین حین خاطب الناس بقوله: «لا تعجلوا حتی اعظکم بالحق وحتی اعتذر إلیکم من مقدمی علیکم». إذن کان قصد الإمام من الإستشهاد بالقرآن یتمحور حول التبیین والإیضاح عن سبب قدومه.

    کلیدواژگان: نظریه الافعال اللغویه، جان سیرل، الإستشهاد بالقرآن، الإمام الحسین×، واقعه کربلاء
  • شریف لک زایی* صفحات 168-193
    رغم اختلاف الآراء حول ضروره وجود الحکومه، إلا ان معظم المفکرین بمختلف توجهاتهم الفکریه، یوکدون علی ضروره الحکومه. ولم تخل الحکمه المتعالیه کتیار فلسفی من هذه الفکره وضروره وجود الدوله. فقد اخذت حیزا کبیرا من اعمال هولاء الفلاسفه. لکن بغض النظر عن القواسم المشترکه بین هولاء الحکماء والفلاسفه وبین المفکرین الاخرین، یجب تسلیط الضوء علی اوجه الفرق بین آراء هولاء المفکرین وغیرهم. تسعی هذه الدراسه وإنطلاقا من قناعتها بوجود هذه الضروره فی تراث الملا صدرا والإمام الخمینی الفکری، تسعی لدراسه ابعاد ومستویات الإعتقاد بهذه الضروره. لهذا تقول هذه الدراسه ان کلا المفکرین کانا یوکدان علی ضروره وجود الحکومه لضمان الامن واستقرار المجتمع. فمن جانب کان الإمام الخمینی یوکد علی ضروره العداله واستباب الامن فی المجتمع الإسلامی، وتطرق إلی ابعاد هذه الضروره ضمن آراءه حول الحکومه، ومن جانب آخر، تناول الملاصدرا هذه الفکره بشکل اکثر شمولا واسهب فی بحثه حول مسئله الحکومه. فالفکره الاساسیه تقول إن النظر إلی آراء هذین المفکرین، ترسم امامنا منظومه تدور فی فلکها مجالات حیویه مختلفه کالسیاسه الداخلیه والخارجیه، والمجال الثقافی، والإقتصادی وغیرها وتقدم نظره شامله لموضوع الحکومه، تساعدنا فی رسم ملامح وظائف الدوله فی العصر الحدیث. وحاولت الدراسه النظر إلی الموضوع من منظور الفلسفی ودراسته من خلال الفلسفه السیاسیه، واعتمدت المنهج الوصفی التحلیلی.
    کلیدواژگان: ضروره الحکومه، الحکومه المتعالیه، الحکمه السیاسیه المتعالیه، الملا صدرا، الإمام الخمینی
|
  • Najaf Lakzaei *, Mahdi Rezaei, Alireza Mazaheri Pages 9-41

    Achieving the transcendental goals of the Iranian Revolution based on the Statement of the Second Phase of the Islamic Revolution requires a precise and detailed explanation of the theory of government of Islam based on the concept of ruling in the Qur'an. In recent years, many researches have been conducted on the concepts of ruling and government. In this regard, what has been less considered is the concept of the word "ruling" from the perspective of the Qur'an. This issue has caused confusion in expressing the concept of government and governance, and their analysis is not exactly in accordance with the concept of the Qur'an. Therefore, in order to explain ruling, government and governance from the point of view of Islam, it must be precisely determined what the Holy Qur'an means by using the word rulin g and its. The main question of the current research is, what is the meaning of the Qur’anic concept of the words "ruling" and "government" based on the theory of the single principle? To answer this question, Allameh Mustafavi's theory of the single principle, which is used in the field of Qur'anic lexicology, has been used. According to this theory, the main meaning of the word "government" is "a well-established, balanced and parallel internal structure that avoids any kind of oppression and disturbance and excesses" and this conceptualization shows that the meaning of the term "government" by the Supreme Leader of Iran exactly corresponds to its Qur’anic meaning.

    Keywords: Government, Ruling, Governance, Conceptualization, Allameh Mustafavi, The Theory Of The Single Principle, The Theory Of The Spirit Of Meaning
  • Hamidreza Motahari * Pages 42-68

    The scientific legacy of Imam Hadi contains various subjects, among which jurisprudence is of great importance due to the practice of Shia according to it, especially in the era of the government of the opponents of Ahl al-Bayt. The present article aims to clarify the jurisprudential legacy of Imam Hadi and seeks to answer the question of how Imam Hadi's jurisprudential legacy can be categorized or divided. Using narrative and historical sources, the author has categorized the jurisprudential legacy of Imam Hadi into three groups (narratives, letters and Sira) through a descriptive and analytical method. Each of these three categories include various jurisprudential issues such as purification, saying prayer, fasting, Hajj, jihad, khums, zakat, trade and commerce, judgment, hudud, food and drinks, and other jurisprudential issues. Of course, the way of expression of rulings is also different, in some cases, like letters, sometimes the general ruling has been expressed and sometimes attention has been paid to the details. It also has different types in terms of shape, structure and volume of the letter and its audience.

    Keywords: Imam Hadi, Jurisprudential Legacy, Letters, Sira (Lifestyle), Tradition
  • The Scope of Authorities of Wali Faqih from the Perspective of Islamic Governance An Examination of Case Study of the Verse "Al-Nabi Awal’ bi al-Muminin"
    Seyed Sajjad Izdehi * Pages 59-69

    The Holy Prophet and The Twelve Infallible Imams and Wali Faqih (Guardian jurist) as the leaders of the society have the authorities equivalent to the authorities of the governments in such a way that with the help of these authorities, they can manage the society and bring them closer to the goals and value system of religion. Naturally, benefiting this authority, these gentlemen will be able to establish public security, guarantee public freedoms and achieve the well-being of citizens. In addition, the Islamic government has the same authorities like other governments regarding some personal circumstances of the citizens, which have turned into the domain of public affairs, and the government cannot manage the affairs of the society except by taking over these matters. However, it seems that unlike many governments that do not consider take over the private affairs of citizens as permissible, the Islamic government has more comprehensive authorities than taking over the public affairs, in accordance with religious foundations and in line with the realization of the educational, moral and cultural goals of religion. This article, which uses the ijtihad method to prove its research hypothesis, and tries to prove the authorities of the Islamic government in this regard, has proposed and criticized the view of those who believe in the minimum scope of the authorities of the Islamic government by emphasizing the holy verse " Al-Nabi Awal’ bi al-Muminin min Anfusihim" and its narrators’ interpretation.

    Keywords: The Scope Of Authorities, The Authorities Of Wali Faqih, Wali Faqih, Public Affairs, People's Personal Affairs, Governance
  • Seyed Hossein Fallahzadeh* Pages 96-130

    Understanding the correct sira (lifestyle) of the Ahl al based on understanding the criteria and principles of their sira. One of the important criteria of sire studies of Ahl al attention to the extent of the influence of authority and its consideration in their behavior. This article tries to determine the effect of this factor on the level of political behavior of Ahl al In other words, it answers the question that to what extent Imam Ali, Imam Hassan and Imam Hossein paid attention to the element of authority in their political behavior and considered sira? Based on the findings of this article, the Ahl al always paid serious attention to considering their authority in their political behavior, and the level of their authority as an important factor has had a significant impact on the type of their political and social behavior. Therefore, one can say that unlike other currents of Shia history such as Zaidiyyah, their sira has always been based on rationality and away from emotional behaviors.

    Keywords: Consideration Of Authority, Political Sira, Principles Of Sira
  • Morteza Hassani Nasab *, Reza Mohammadi Pages 131-167

    This study aims to analyze the speech acts of Imam Hussain's Qur’anic documents in the battle of Karbala based on the theory of speech act, using the descriptive-analytical method and the use of quantitative and qualitative data and answers the question that “based on this theory, how and to what extent were the Qur’anic documents of Imam Hossein in the battle of Karbala? The findings of the research suggest that the most direct speech acts of Imam Hossein's Qur’anic documents in the Ashura Battle, with the number of 18 cases out of 24 cases with 75%, are related to declarative acts. Persuasive acts with 4 items with 16.66 % are in the second place among the most Imam’s documents. 2 cases with 8.33% of the acts were dedicated to emotional acts, and finally, obligatory and declaration acts were not seen. Most of the indirect speech acts of Imam Hossein's Quranic documents in the Ashura Battle, with the number of 13 cases out of 26 cases with 50 %, are related to persuasive actions and declarative actions, which have the same percentage. Among the indirect speech acts in the verses cited by Imam Hussain, there were no declarative, obligatory and emotional acts. The results of the study show that when declarative actions have the highest frequency in the text, it is a sign that the author intends to convey facts and information to the reader in a clear and direct manner. This can be seen in one of Imam Hussain's speeches that stated, “I have come to you to guide you (people) toward the truth and tell you the reason for my coming." Therefore, Imam's intention is mostly to more by referring to verses.

    Keywords: The Theory Speech Act, John Searle, Qur’Anic Documents, Imam Hossein, The Battle Of Karbala
  • Sharif Lakzaei * Pages 168-193
    About the necessity and existence of the government, although there are different views among the thinkers, but most of the thinkers have decided on the necessity of the existence of the government in different ways. This necessity is also considered in the works and views of philosophers of transcendental wisdom, but regardless of what these philosophers have in common with other thinkers, most of the differences between these philosophers can be examined. The present article deals with the discussion about its dimensions and levels with the assumption that in the works of Mullah Sadra and Imam Khomeini, the necessity of the existence of the government has been emphasized and highlighted. Therefore, the present article believes that both thinkers emphasize the necessity of the government to maintain security. On the one hand, Imam Khomeini emphasizes more on justice and creating order in society and has mentioned the concrete aspects of the debate. On the other hand, Mulla Sadra discussed the more important issue of the necessity of the government. The main idea is that based on the views of two thinkers, systems are drawn that include local and foreign political, cultural and economic areas, and create a comprehensive view in the discussion that helps us in drawing the special tasks of the government in the new era. The article deals with this issue through a descriptive and analytical method and with the approach of political philosophy.
    Keywords: The Necessity Of Government, Transcendental Government, Transcendental Political Wisdom, Mullah Sadra, Imam Khomeini