فهرست مطالب

نشریه مطالعات فهم حدیث
سال دهم شماره 2 (پیاپی 20، بهار و تابستان 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عبدالستار توتازهی، ولی الله حسومی* صفحات 9-31

    پژوهش حاضر به بررسی سندی و محتوایی حدیث صلاهالتسبیح یا نماز جعفر طیار می پردازد که یکی از مهم ترین نمازهای مستحبی است. با رواج تفکر ظاهرگرایی در قرن دوم داوری نادرست و ظاهربینانه اسناد و متون حدیثی رواج پیدا کرد که رد سند و متن حدیث نماز تسبیح یکی از آن موارد است. ابتدا ابن جوزی و سپس سایر پیروانش اشکالاتی را به سند این حدیث وارد و آن را در زمره احادیث موضوعه ذکر کردند. در ادامه ابن تیمیه با همین رویکرد با طرح اشکالاتی در مورد متن حدیث، در اصالت آن خدشه وارد کرد. نوشتار حاضر به روش توصیفی- تحلیلی در پی آن است تا با بهره گیری از مبانی اهل سنت به نقد این اشکالات بپردازد. طبق بررسی های انجام گرفته، این حدیث در منابع شیعه از صحت و اصالت برخوردار است و طبق مبانی رجالی اهل سنت نیز سند آن قابل دفاع و پذیرش بوده و اشکالات سندی ابن جوزی وارد نیست. از جهت محتوا نیز اشکالات ابن تیمیه قابل پذیرش نیست و ریشه در دیدگاه های تند ابن تیمیه نسبت به تشیع دارد و مبنای اولیه تالیف کتاب منهاج السنه نیز همین را تایید می کند. علاوه بر این، اشکالات ابن تیمیه با دیدگاه سایرمذاهب اهل سنت نیز تعارض دارد.

    کلیدواژگان: صلاهالتسبیح، نماز جعفر طیار، تحلیل سندی، تحلیل محتوایی
  • کوثر یوسفی نجف آبادی، حسین ستار*، روح الله شهیدی، محمدهادی یوسفی غروی صفحات 33-57
    تاریخ رجال شیعه پیش از اصول اولیه رجالی از جهات مختلف روشن نیست و هر آنچه هست مروری گذرا و بنیاد نهاده بر حدس، بر درون مایه آن هاست. در راستای بازسازی منابع رجالی و نگارش تاریخ رجال شیعه، بازیابی آثار جبریل بن احمد فاریابی- به عنوان یکی از اساتید خراسانی پر بسامد کشی و صاحب کتاب رجالی- مهم به نظر می رسد. این پژوهش با روشی توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از شیوه هایی چون تحلیل اسناد و یافتن حلقه مشترک و تبیین روابط معنایی میان روایات سعی دارد تا شخصیت روایی و رجالی جبریل و آثار وی را بازیابی کند تا از این منظر الگو و مبنای وی در نقل روایات به عنوان یک رجالی نص گرای متقدم را کشف کند. بدین روی با ارزیابی روایات او از هریک از مشایخ؛ استناد وی به کتاب «الرجال» محمدبن عیسی به شکل سماع و «المذمومین و الممدوحین» محمدبن عبدالله بن مهران مشخص شد. این پژوهه ضمن تحلیل گرایش فاریابی به اندیشه های کلامی محمدبن عیسی و مخالفت وی با دیدگاه کلامی و حدیثی زراره، بهره گیری از منابع غالی و عدم انتساب کتاب مفاخر الکوفه و البصره به وی را نشان می دهد. نوشتار حاضر ضمن تبیین رویکرد وی به عنوان یک رجالی نص گرای مبنامند؛نشانگر آن است که کشی با توجه به شیوه تحدیث و اندیشه های جبریل؛غالبا از منقولات وی در شرح روایات دیگر بهره برده و کمتر به نقد آن ها پرداخته است.
    کلیدواژگان: حدیث، رجال، منابع، بازیابی
  • فاطمه دست رنج* صفحات 59-79
    فهم حدیث در پرتو دانش فقه الحدیث، برخاسته از مبانی اولیه ای است که فرآیند و سیر فهم حدیث را سامان می دهد. در کنار تلاش محدثان در راستای فهم روایات به عنوان متن دینی، دانش هرمنوتیک نیز علی رغم تفاوت های ادواری و نظری آن، تلاشی در جهت فهم متن است. از این رو مقایسه و تطبیق این دو حوزه، نقاط اشتراک و افتراق آن ها را روشن کرده و امکان بهره گیری از نقاط قوت و دوری از نقاط ضعف را هموار می سازد. در پژوهش حاضر با شیوه توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به بررسی مبانی فقه الحدیثی آیت الله جوادی آملی به نسبت فرآیند فهم متن در آرای هرمنوتیکی پل ریکور پرداخته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پل ریکور با ارائه مفهوم فاصله مندی متن از مولف، غایت تفسیر را تصاحب متن توسط مفسر دانسته که این امر در نهایت به خود تفسیری مفسر منجر می شود. اما عنایت به مولف و خصوصیات و ویژگی های او در مبانی فقه الحدیثی آیت الله جوادی آملی برای نزدیک شدن به مراد جدی گوینده الزامی است. در آرای پل ریکور، متن در نسبت با مولف و مفسر جایگاه ویژه ای دارد و معانی تازه، از جهان متن بیرون می آید. این در حالی است که توجه به متن و لایه های معنایی آن، خصائص مولف و حجیت روایات معصومان (ع) و نیز سطح فهم مخاطب و توان اجتهادی او در مبانی فقه الحدیثی آیت الله جوادی آملی، هر یک برای نیل به مقصود متکلم دارای سهم مشخصی است.
    کلیدواژگان: جوادی آملی، فقه الحدیث، فهم متن، پل ریکور، مطالعه تطبیقی
  • عباس شریفی، محمدرضا شاه سنائی*، عباس اسماعیلی زاده صفحات 89-108
    روایات «چرک بودن زکات و ممنوعیت آن بر بنی هاشم» از روایات مشهوری است که با عبارات گوناگون در متون حدیثی شیعه و اهل سنت گزارش شده و علی رغم شهرت، به اعتبار سندی و محتوایی آن کمتر توجه شده است. این پژوهش با اعتبارسنجی روایات مذکور از نظر سندی و محتوایی و بررسی دیدگاه های موجود به این نتیجه رسیده که از نظر سند، اکثر این روایات با اشکال عدم وثاقت راویان و ارسال مواجه است و از نظر محتوا نیز با آیاتی که خداوند سبحان و رسول او را دریافت کننده زکات بیان نموده و آیاتی که برتری نژادی را ملغی و تقوا را ملاک برتری انسان ها قرار داده، در تضاد است. همچنین در بخش دیدگاه های موجود، بیشتر پژوهشگران با پذیرش اصل روایات به توجیه مفهوم «اوساخ» پرداخته اند. توجیهاتی که نه با منابع لغت تطابق دارد و نه پاسخگوی ایرادات محتوایی آن است. براساس یافته های پژوهش، بنی عباس جهت شرعی قلمداد نمودن حکومت ظالمانشان و چپاول سهم خمس غنایم که با توجه به فتوحات آن عصر، مبالغ قابل توجهی بود، با جعل روایاتی ضمن توسعه در مفهوم اهل البیت، با چرک و آلوده نشان دادن زکات وحرمت آن برای بنی هاشم و جایگزینی خمس، سعی در ممتاز نشان دادن خود نسبت به سایر مردم نمودند.
    کلیدواژگان: حرمت صدقه بر بنی هاشم، حرمت صدقه بر اهل بیت، اوساخ، بنی عباس
  • فاطمه ونکی، فتحیه فتاحی زاده*، محمدکاظم رحمان ستایش صفحات 111-137
    درباره ی حجیت خبر واحد، سه دیدگاه همواره مطرح بوده است؛ عدم حجیت، حجیت عقلائی و حجیت تعبدی که در آن، نه تطابق با واقع؛ بلکه صرفا احراز معذریت و منجزیت، مورد توجه است، نظریه پردازان «تبیین فهرستی» و نیز منتقدان ایشان، هر دو بر این باورند که در مباحث مربوط به حجیت خبر واحد، ضرورتا باید از مسئله ی تعبد، صرف نظر کرد. با این تفاوت که «تبیین فهرستی»، تعبد را در تقابل با واقع گرایی و به کارگیری آن در فرایند اعتبارسنجی را موجب تحیر در فضای حدیث پژوهی می داند؛ در حالی که منتقدان، اساسا منکر تاثیر مسئله ی تعبد بر فرایند اعتبارسنجی اخبار هستند و موضوعیت آن را صرفا در مسئله ی اصل رجوع به اخبار پذیرفته اند. نوشتار حاضر، از گذر مطالعه ی زوایای این دو دیدگاه، نشان می دهد در فرایند حدیث پژوهی، سخن از گذار از تعبد، به سادگی ممکن نیست؛ زیرا رابطه ی میان تعبد و واقع گرایی، رابطه ی تلازم است؛ به گونه ای که با حذف تعبد از تمامی عرصه های حدیث پژوهی، دیگر امکان اثبات حجیت شرعی کلام معصوم (ع) وجود ندارد. اشکال بنیادین دیگر این که «تبیین فهرستی» اعتبارسنجی واقع گرا را در بعد روشی به معنای تغییر کاربری داده های حدیث پژوهی از اصولی به تاریخی و به تبع آن، تغییر فرایند اعتبارسنجی از «راوی محوری» به «کتاب محوری» می داند؛ درحالی که اصرار به این تغییر کاربری، نه تنها ناشی از عدم درک صحیح جایگاه تعبد است؛ بلکه بر مبنای پر اشکال مصونیت مکتوب نسبت به شفاهی استوار است و در بعد روشی نیز مسئله ی تفاوت موضوعی روایات را نادیده گرفته است.
    کلیدواژگان: اعتبارسنجی صدوری، تبیین فهرستی، تعبد، حجیت گرایی، راوی محوری، واقع گرایی
  • حسن زرنوشه فراهانی*، حامد مصطفوی فرد صفحات 139-154

    در منابع حدیثی شیعه با دو دسته از روایات، در باب زمان ظهور امام دوازدهم (ع) مواجه هستیم؛ دسته ای از آن ها، زمانی را برای ظهور تعیین کرده و دسته ای دیگر، تعیین زمان برای ظهور را دروغ دانسته اند. در مقاله ای به زبان عربی با عنوان «تعارض دلالات المرویات عند الرافضه؛ الامامه انموذجا» نوشته ی «فواز بن احمدبن علی رضوان» با تمسک به همین روایات، ادعا شده که روایات شیعی در باب امامت، متعارض و غیر قابل جمع اند و لذا اصل امامت، محل تردید و تشکیک است. پژوهش حاضر، با هدف پاسخ به بخشی از شبهات مقاله ی مذکور در خصوص وقت ظهور امام دوازدهم (ع) و با استفاده از روش «توصیف و تحلیل»، ابتدا ادعای مطرح شده را ذیل دو دسته ی کلی روایات دال بر تعیین وقت ظهور (شامل چهار روایت) و روایات دال بر دروغ بودن تعیین وقت ظهور (شامل سه روایت) دسته بندی و گزارش نموده، سپس با بررسی سند و متن تک تک روایات، چنین نتیجه می گیرد که گرچه در دسته اول، دو روایت صحیح السند در کنار دو روایت ضعیف السند وجود دارد، اما مضمون قابل پذیرش آن ها، دلالتی بر تعیین زمان ظهور امام دوازدهم (ع) پس از غیبت کبری ندارد. در مقابل، روایات دسته دوم از لحاظ سندی، موثق و معتبر هستند و از لحاظ دلالی نیز بر تکذیب تعیین کنندگان وقت ظهور صراحت دارند. بنابراین با جمع عرفی میان دو دسته روایت، تعارض ادعا شده برطرف می شود.

    کلیدواژگان: امام دوازدهم، ظهور، توقیت، فواز بن احمدبن علی رضوان، رفع تعارض روایات
  • محمدحسن احمدی* صفحات 157-177

    روان شناسی متن عنوان پیشنهادی این مقاله است که از منظر آینده پژوهی، جایگاه ویژه ای در مطالعات دینی خواهد داشت. روان شناسی متن در واقع عبارت است از: بهره گیری از روش های تحلیل انعکاسی متن برای پژوهش و مطالعه پیش فرض ها و انگاره های ماتن و ناقل متن جهت شناخت دقیق تر فضای متن. ناکارآمدی رویکردهای مبتنی بر خبر واحد از یک سو و نقش انگاره ها در فهم متن، ضرورت پرداختن به روان شناسی متن را ترسیم می کند. از این رو، طراحی آزمون هایی برای فهم متن ضرورت دارد و به آن ها پرداخته می شود. آزمون الغاء خصوصیت، آزمون تطابق معنای لغوی و اصطلاحی و آزمون ایجاد تمایز سنت واقعه از محکیه، از نمونه این آزمون ها هستند. کاربست روان شناسی متن مبتنی بر این آزمون های پیشاتفسیری، می تواند فهم ما را از متون دینی ارتقا بخشد. این تحقیق با رویکرد روان شناسی متن، نشان خواهد داد بخش اعظمی از میراث تمدنی اسلامی در قالب هایی فراتر از گفتمان مبتنی بر اخبار آحاد قابل مستندسازی و واکاوی دلالت پژوهانه است.

    کلیدواژگان: تحلیل حدیث، آزمون های پیشاتفسیری، روان شناسی متن
  • سید علی نقی ایازی* صفحات 179-196
    جوامع در پی ایجاد، تداوم و توسعه سرمایه های خویش هستند. در این بین، سرمایه اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نهادهای اجتماعی به عنوان کانون تعاملات، در ایجاد و بسط سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی دارند و نهاد خانواده به دلیل نقش موثر در جامعه پذیری، بسترسازی، حمایت و نظارت بر ارتباطات، دارای اهمیت مضاعفی است. بر این اساس، مطالعه پیش روی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به تاثیر سرمایه اجتماعی، به عنوان یکی از مولفه های مهم، بر تثبیت و تحکیم خانواده، مبتنی بر تعالیم روایی پرداخته است. در این فرایند، مولفه های مناسبات اجتماعی پایدار، رواج نهاد ازدواج و شناخت روابط ساختاری مطلوب در کانون خانواده شناسایی شد و در ذیل مناسبات اجتماعی پایدار به عواملی مانند کنش های توام با تاب آوری فرهنگی، حاکمیت اخلاق اجتماعی، ادبیات گفتاری مطلوب و محبت ورزی دست یافته است.
    کلیدواژگان: تعالیم روایی، مناسبات اجتماعی پایدار، سرمایه اجتماعی، تحلیل محتوای استقرائی، تقویت نهاد خانواده
  • قاسم بستانی* صفحات 199-221
    تعدد مذاهب و عقائد و احکام اسلامی آثار مختلفی بر حیات علمی و عملی مسلمانان گذاشته است. از جمله این آثار، تعیین صفات راوی حدیث است که اصرار بر آن شده راوی، هنگام روایت حدیث، باید معتقد به مذهب اخذکننده حدیث، نه مخالف یا فاسدالمذهب و به طور کلی بدعت گذار باشد و از آن جا که هر فرقه و مذهبی، دیگران را بدعت گذار می دانند، این پرسش ها مطرح می شوند: بدعت چیست؟ آیا نزد همه فرق و مذاهب، نظرا و عملا از اخذ حدیث از بدعت گذار نهی شده است؟ دلایل موافقان اخذ از بدعت گذار و مخالفان آن چیست؟ در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و نیز کتابخانه ای تلاش می شود ابتدا بدعت، مفهوم شناسی، سپس حکم راویت بدعت گذار بررسی شده و به پرسش های بالا در کنار طرح برخی دیگر از مباحث مرتبط، مانند: ذکر برخی از راویان بدعت گذار در طرق شیعه و اهل سنت، پاسخ دهد. از نتایج این تحقیق آن است که؛ عموم مذاهب اسلامی، به رغم وجود برخی مخالفین اخذ از بدعت گذار، به طور مطلق یا بنابر شروطی، حکم به اخذ حدیث از آن کرده تا آن جا که بدون احادیث این گروه، میراث حدیثی بسیاری از مذاهب به شدت کم حجم می یابد. ضمن این که در معنا و مصادیق بدعت اختلاف کرده اند؛ به نحوی که امکان تعیین دقیق مفهوم و مصداق آن که متفق القول باشند، امکان پذیر نیست و نمی توان وصف بدعت گذار را جرحی حقیقی برای یک راوی تلقی کرد و نهایت گفته شده که مهم و اصل، صدق و عدم صدق راوی صرف نظر از اعتقاد و عمل اوست.
    کلیدواژگان: حدیث، راوی، ضعیف، بدعت، اعتبار
  • محمدرضا شاهرودی، علی ثقفیان* صفحات 223-244

    تقیه از جمله آموزه هایی است که همواره در طول تاریخ به عنوان راه حلی برای چالش اختلاف حدیث مورد استفاده قرار گرفته است. در این بین میزان گستردگی آن در میان روایات همواره از سوی علما مورد مناقشه بوده است، به طوری که برخی اندیشمندان، نقش پررنگ تری برای آن قائل شده اند. این تفاوت دیدگاه سبب شکل گیری این پرسش می شود که تعارض و اختلاف احادیث تا چه میزان از آموزه ی تقیه اثر پذیرفته و چه حجمی از اختلافات ناشی از آن، در کتب روایی شیعه نمود پیدا کرده است؟ آیت الله سیستانی با نگاهی نو و مبتنی بر لحاظ بستر تاریخی تقیه به این پرسش پاسخ داده و قائل به عدم تاثیر تقیه در موضوع اختلاف حدیث و سهم اندک آن در میان مکتوبات کنونی شیعه شده است. پژوهش پیش رو در گام نخست دیدگاه های ایشان در حوزه ی شرایط تاریخی تقیه را دسته بندی کرده و مبتنی بر آن، کوشیده است به سوال تحقیق بر اساس سه دلیل: «فعلیت تقیه در شرایط اضطراری»، «امکان شناسایی تقیه و پالایش آن در هنگام تصنیف کتب» و «عدم تقیه در موضوعات حساسیت آفرین» پاسخ دهد. در پایان نیز بخشی از این ادله مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نتیجه ی این تحقیق نشان می دهد که به طور کلی نمی توان پذیرفت که شاگردان اهل بیت (ع) امکان شناسایی همه ی مصادیق تقیه را داشته اند و از این رو باید اذعان کرد که امکان پالایش این موارد پیش از نگارش در کتب حدیثی برای آنان امکان پذیر نبوده است.

    کلیدواژگان: تقیه، اختلاف حدیث، تاریخ حدیث، آیت الله سیستانی، تعارض ادله
  • علی عربی آیسک، مهدی عبادی*، سید محمد صادق موسوی صفحات 247-265
    عبارت «اذکروا موتاکم بالخیر» در آداب مربوط به یادکرد اموات، به مثابه یک حدیث شهرت دارد. عده ای با توجه به این عبارت، به هنگام سخن از هر مرده ای، فقط خیر او را ذکر می کنند و حتی گاه با استناد به این گونه روایات، ظالمانی همچون معاویه تطهیر می شوند. لذا تحقیق پیش رو که بر اساس روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای سامان یافته، به تحلیل سندی و محتوایی این انگاره حدیثی و نقل های مشابه آن پرداخته و نتایج ذیل حاصل آن است؛ تعبیر «اذکروا موتاکم بالخیر» در منابع فریقین به عنوان یک حدیث روایت نشده و تنها احادیثی مشابه به مضمون آن وجود دارد که نوعا در مجامع روایی اهل سنت آمده است. عدم پذیرش این روایات در مجامع حدیثی اهل سنت و احتمال ورود این روایات به منابع حدیثی از ناحیه فرقه مرجئه، از جمله اشکلات سندی آن است، علاوه بر این که اختلاف و تشتت آراء در دلالت و محتوای این روایات و مخالفت داشتن برداشت تطهیر افراد شرور از این روایات، با قرآن و روایات صحیح اهل سنت، از جمله اشکالات دلالی این روایات است که احتمال صدور آن را بسیار ضعیف می کند، اگرچه بر اساس مبنای وثوق صدوری و تعدد راویان در طبقه صحابه و با توجه به ضمائر خطابی در این روایات که مومنان را مخاطب قرار داده، گفته شود که مراد این روایات، ذکر خیر برای اموات مومن بوده است. بنابراین کفار و منافقین و... تخصصا از این روایات خارجند.
    کلیدواژگان: یادکرد اموات، اذکروا موتاکم بالخیر، مجامع حدیثی، مرجئه
  • روح الله محمدی* صفحات 267-287
    یکی از مهمترین آفات حدیث به عنوان دومین منبع فهم دین که گاه از سوی منافقان و گاه دوستان نابخرد شکل گرفت، پدیده وضع و جعل در تاریخ حدیث است که پیامبر (ص) نیز به آن هشدار داد و ائمه (ع) شیعه نیز در این زمینه کوشیدند و در مراجعات و گفتگوهای خود با پدیده جعل مبارزه نمودند و یاران خود را به تلاش در این راه فراخوانده اند. امام رضا (ع) نیز با تاسی از روش پدران خویش، به شیوه های مختلف به مبارزه با وضع و واضعان و برخورد فعال و نقادانه با حدیث پرداختند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع مکتوب درصدد پاسخ گویی به این پرسش است که معیارهایی امام رضا (ع) جهت شناخت حدیث موضوع کدامند و شیوه های مقابله حضرت با پدیده جعل چگونه بوده است؟ نتایج حاکی از آن است که از نظر امام رضا (ع) مخالفت حدیث با قرآن، سنت قطعی پیامبر (ص) و منقولات ائمه دیگر، مخالفت حدیث با عقل، مسلمات دینی و واقعیات و خالی بودن کلام از حقیقت و نورانیت و نقل حدیث از منابع نامعتبر و راویان غیر موثق از مهمترین نشانه های وضع به شمار می رود. بر این اساس، برپایی حلقه ها و جلسات حدیثی و مناظره؛ مبارزه با قصاصان؛ رویارویی با تفکرات غلوآمیز؛ سنت عرضه حدیث؛ دقت در اخذ منبع حدیث و برپایی حلقه های مناظراتی، مقابله با تحریف احادیث، از مهمترین شیوه های مقابله امام رضا (ع) در پالایش روایات به شمار می رود.
    کلیدواژگان: وضع حدیث، واضعان، معیارهای شناخت حدیث موضوع، نقدالحدیث، امام رضا (ع)
|
  • Abdosatar Tutazehi, Valiullah Hasoomi * Pages 9-31

    The present study deals with the documentary and content analysis of the hadith of Salat al-Tasbih or Jafar Tayyar's prayer, which is one of the most important recommended prayers. The thought of attention only to appearance (Zahergarai) became popular in the second century, and Hadith narrators and texts were judged incorrectly by looking at the appearance of the hadith. the rejection of the Hadith narrators and the text by the Tasbih prayer is one of those cases. First, Ibn Juzi and then his followers made Criticisms to the authenticity of this hadith and listed it among the fake hadiths. Later, Ibn Taymiyyah criticized the text of this hadith with the same approach and considered it as not authentic. This article criticizes and answers these Criticisms in a descriptive-analytical methods using Sunni principles. According to researches, this hadith is authentic in Shia sources, and according to the principles of Sunni, this hadith can be defended and accepted, and Ibn Juzi's criticisms of the narrators of this hadith are not correct. Ibn Taymiyyah's criticism of the text of this hadith is also not acceptable and it is rooted in Ibn Taymiyyah's wrong views towards Shiism. The primary basis for writing the book Minhaj Sunnah also confirms this. In addition, Ibn Taymiyyah's criticisms conflict with the views of other Sunni Sects.

    Keywords: Salat Al-Tasbih, Jafar Tayyar Prayer, Analysis Of Narrations, Content Analysis
  • Kowsar Yuosofi Najafabadi, Hossein Sattar *, Ruhollah Shahidi, Mohammad Hadi Yousefi Gharavi Pages 33-57
    The history of Shi’i traditionalist sources precedent to the early traditionalist ‘Asl’ books is not clear in some aspects except for some brief reviews, based upon supposition, of their contents. In order to reconstruct the traditionalist sources and historiography of Shi’i traditionalists, it seems necessary to relocate the works of Jibril bn. Ahmad Fariabi as one of the frequently-narrated scholars of Khorasan by Kashshi, the author of one of the early traditionalist Asls. This research, with descriptive-analytical approach, and using methods such as analysing the documents, locating the common segments, and elaborating semantic relationships of the narrations tries to relocate Jibril as a traditionalist and narrator as well as his works, and discover his pattern and basis in narrating traditions as an early textualist traditionalist. Thus, by evaluating his narrations from each chief scholar, it was proved that he had used Al-Rijal of Mohammd bn. Isa in form of hearing, and Almazmumeen and Almamduheen of Mohammad bn. Abdullah bn. Mehran was indicated. Also, his tendency to polemical thoughts of Mohmd bn. Isa and disagreement with polemical and narrative views of Zurara, using the ‘Ghali’ (exaggerators) sources, and denying him as the author of Mafakhir A-Kufa wa Al-Basra was clarified. His approch as a positive textualist traditionalist was also specified. Having into consideration Jibril’s thought and manner of narrating, Kashshi has benefitted from his narrations to explain other narrations and has criticised them in fewer occasions.
    Keywords: Narration, Traditionalists, Sources, Relocating
  • Fatemeh Dastranj * Pages 59-79
    The understanding of hadith takes place in the light of the knowledge of the jurisprudence of hadith, and this arises from the basic principles that organize the process and course of understanding hadith. In addition to the efforts of commentators and narrators in dealing with narrations as a religious text, hermeneutic knowledge, despite its periodic and theoretical differences, is an attempt to understand the text. In this regard, in the present study, with a descriptive-analytical method and in a comparative approach, the principles of hadith jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli were examined in relation to the process of understanding the text in Paul Ricoeur's hermeneutic views. Interpretation leads to the commentator. However, it is necessary to pay attention to the author and his characteristics in the basics of hadith jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli in order to approach the serious meaning of the speaker. In Paul Ricoeur's views, the text has a special place in relation to the author and the interpreter, and new meanings emerge from the world of the text. This is while paying attention to the text and its semantic layers, the characteristics of the author and the authenticity of the narrations of the Infallibles (peace be upon them) as well as the level of understanding of the addressee and his ijtihad ability in the principles of hadith jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli, each with a specific share. Is.
    Keywords: Javadi Amoli, Hadith Jurisprudence, Text Comprehension, Paul Ricœur, Comparative Study
  • Abbas Sharifi, Mohammadreza Shah Sanaiee *, Abbas Esmaili Zadeh Pages 89-108
    The narrations of "Zakat being pus and its prohibition on Bani-Hashem" are famous narrations that have been reported in various terms in Shia and Sunni hadith texts, and despite their popularity, less attention has been paid to their documentary validity and content. This research, by validating the mentioned narrations in terms of documents and content and examining the existing views, has come to the conclusion that in terms of the documents, most of these narrations are faced with forms of unreliability of narrators and transmission, and in terms of content, it is in conflict with the verses that God and His Messenger stated as the receiver of zakat, and the verses that abolished racial superiority and put piety as the criterion of human superiority. Also, in the section of existing views, most of the researchers have justified the concept of "OSAKH" by accepting the principle of traditions, the justifications which neither match the sources of the word nor respond to its content flaws. According to the findings of the research, Bani Abbas, in order to consider the rule of their tyrants as Shariah and plunder the Khums share of the booty, which was a significant amount considering the conquests of that era, by falsifying traditions while developing the concept of Ahl al-Bayt, showing zakat and its sanctity with filth and pollution. For Bani-Hashem and replacing Khums, they tried to show themselves as privileged over other people.
    Keywords: Sanctity Of Charity On Bani Hashem, Sanctity Of Charity On Ahl Al-Bayt, Usakh, Bani Abbas
  • Fatemeh Vanaki, Fathiyeh Fattahizadeh *, Mohammad Kazem Rahman Setayesh Pages 111-137
    Three viewpoints have always been presented on the “authority of consensus on a single individual narration”: no authority of consensus, competence of reasoning, and obedient certainty in which only the original “moazariat” or exemption from punishment in cases such as ignorance of judgment and “monajaziat” or adequate judgment based on wisdom are taken into account rather than conformity with the facts. The theorists of “bibliographical analysis” and their critics both believe that on topics related to the “authority of consensus on a single individual narration”, it is necessary to overlook the subject of obedience, the difference being that “bibliographical analysis” sees obedience as opposed to realism and its use in measuring validity a source of perplexity in researching the Hadiths. The critics, however, basically deny the effects of obedience on the validity measure of the tradition and accept its subjectivity merely as the principle of referring to the tradition. By studying the different angles of these two viewpoints, the present essay shows that overlooking obedience in researching the Hadiths is not an easy task because the relationship between obedience and realism is one of concomitance, so that if obedience is excluded from all research settings on the Hadiths, it will no longer be possible to prove the legitimate validity of the word of the Holy Prophet (PBUH). Another fundamental drawback is that “bibliographical analysis” considers realistic validation a methodology for transforming the use of data on Hadiths in research from principles to historical, and subsequently the transformation of the process of validation from being “narrator-centric” to being “book-centric”. However, insisting on this change of usage does not only emanate from a lack of correct understanding of the place of obedience, but it is also based on the problematic immunity of the written word as opposed to the oral world. In methodology, it has also overlooked the thematic differences of the Hadiths.
    Keywords: Export Validation, Bibliographical Analysis, Obedience, Authenticity, Narrator-Centric, Realism
  • Hassan Zarnooshe Farahani *, Hamed Mostafavifard Pages 139-154

    In the Shia hadith sources, we are faced with two types of hadiths about the time of the appearance of the twelfth Imam (a.s.). Some of them have set a time for the appearance and another group has considered the time of the appearance to be a lie. Adducing these traditions, an Arabic article entitled "The connotations of the narratives of the Shiites reject the Imamate as a model" written by Fawaz bin Ahmed bin Ali Ridwan has claimed that the Shiite hadiths regarding Imamate are contradictory and irreconcilable. Therefore, the principle of Imamate is a place of doubt. Using the descriptive-analytical method, the present research aims to answer the questions of the mentioned article about the time of the appearance of the twelfth Imam (a.s.), first, classified and reported the claims made under two general categories of hadiths indicating the time of appearance (including four hadiths) and hadiths indicating that the time of appearance was false (including three hadiths), then, by examining the chain of transmission and the content of each hadith, it concludes that although in the first category, there are two authentic hadiths along with two weak hadiths, their acceptable content does not indicate the time of the appearance of the twelfth Imam (a.s.) after the great absence. In return, the hadiths of the second category are reliable and authentic in terms of documents, and in terms of brokers, they are clear about the denial of those who determine the time of appearance. Therefore, the alleged conflict is resolved by combining the two categories of narrations.

    Keywords: The Twelfth Imam, Appearance, Make Time, Fawaz Bin Ahmed Bin Ali Radwan, Resolving The Conflict Of Hadiths
  • Mohammad Hasan Ahmadi Pages 157-177

    Text Psychology is the proposed title of this article, which will have a special place in religious studies from the perspective of future studies. The psychology of the text is actually: using the methods of reflexive analysis of the text to research and study the stereotypes and Defaults of the author and the transmitter of the text in order to know more precisely the space of the text. The ineffectiveness of approaches based on single narrations on the one hand and the role of images in understanding the text, shows the necessity of dealing with the psychology of the text. Therefore, it is necessary to design tests to understand the text and they are addressed. Subjectivity Test, Lexical-Idiomatic Test and Occurred-Transmitted Test are examples of these tests. The application of text psychology based on these pre-exegetical tests can improve our understanding of religious texts. This research, with the approach of text psychology, will show that a large part of the Islamic cultural heritage can be documented and analyzed in a scholarly way beyond the discourse based on single narrations (Khabar-e-Vahid)

    Keywords: Hadith Analysis, Pre-Exegetical Tests, Text Psychology
  • Seyyed Alinaqi Ayazi * Pages 179-196
    Communities strive for the creation, continuity, and expansion of their own capital. Among these, social capital holds significant importance, and social institutions, as centers of interactions, have a considerable influence on the creation and expansion of social capital. The family institution, due to its influential role in social acceptance, infrastructure provision, support, and oversight of relationships, holds multiplied importance. Based on this, the present study, using qualitative content analysis method, focuses on the impact of social capital as one of the important components on the consolidation and strengthening of the family, based on narrative teachings. In this process, components of sustainable social relations, prevalence of the institution of marriage, and recognition of desirable structural relationships within the family nucleus were identified, and under sustainable social relations, factors such as concurrent actions with cultural resilience, governance of social ethics, desirable speech literature, and affection were woven. Keywords: narrative teachings, sustainable social relations, social capital, inductive content analysis, strengthening family institutions.
    Keywords: Narrative Teaching, Stable Social Relationships, Social Capital, Inductive Content Analysis, Family
  • Ghasem Bostani * Pages 199-221
    The diversity of Islamic sects, beliefs, and rulings has had various effects on the scientific and practical lives of Muslims. One of these effects is the determination of the narrator's attributes in Hadith, which emphasizes that the narrator must adhere to the sect from which he or she received the Hadith and should not be an innovator since every sect considers other sects as innovators. But what is the concept of innovation? And is it acceptable to narrate from an innovator among all sects? What are the reasons for those who agree or disagree with narrating from an innovator? In this article, using a descriptive-analytical method and library research, we examine this principle in terms of narrator's attributes and Hadith narration and answer these questions along with discussing some related topics such as mentioning some innovator narrators in Shia and Sunni ways. As a result, it has been determined that despite some opponents' refusal to narrate from innovators, most Islamic sects absolutely or conditionally quote them since without their Hadiths, many sects' Hadith heritage would significantly decrease. Furthermore, there are differences in the meaning and examples of innovation to such an extent that it is impossible to determine its precise meaning and example unanimously. Therefore, it cannot be considered a real criticism for a narrator regardless of his or her belief or action; rather, his or her truthfulness or falsehood should be considered important.
    Keywords: Hadith, Narrator, Weak, Innovation, Credibility
  • Mohammad Reza Shahroodi, Ali Saghafiyan * Pages 223-244

    Throughout history, the doctrine of Taqiyyah has been utilized as a means to address conflicts within Hadith literature. Scholars have long debated the prevalence of Taqiyyah within traditions, with some attributing it a more significant role than others. This discrepancy in perspectives raises the question of the extent to which Hadith conflicts have been influenced by Taqiyyah, and how these differences manifest in Shia narrative texts. Ayatollah Sistani, adopting a novel approach, posits that Taqiyyah has had minimal impact on Hadith conflicts, suggesting that only a small portion of Shia writings can be attributed to Taqiyyah. This research categorizes various viewpoints on the historical context of Taqiyyah and seeks to address the research question by examining the occurrences of Taqiyyah in emergency situations, the feasibility of identifying and refining Taqiyyah in written texts, and the avoidance of Taqiyyah in sensitive matters. Critiques are offered on these points, ultimately concluding that it was implausible for the Companions of the Imams to accurately identify and refine instances of Taqiyyah before incorporating them into Hadith literature.

    Keywords: Taqiyyah, Ayatollah Sistani, Hadith History, Hadiths Conflict
  • Ali Arabi Ayask, Mahdi Ebadi *, Seyyd Mohammadsadeg Musavi Pages 247-265
    Of course, the expression "Azkarwa Mutakam Balkhair" is not mentioned in the sources of Al-Furiqin as a narration, although its content is mentioned in numerous narrations in the books of Sunnis. The result of this article with descriptive and analytical method is that; The evidence of these hadiths in the Hadith gatherings of Ahl al-Sunnah is flawed and is not accepted. Also, regarding the meaning and content of the hadiths, there is confusion and disagreement on this issue, and no unified view is presented; That is, it is sometimes said that it is meant to express good and to forbid the expression of evil so that the living are not bothered by the relatives of the dead. Sometimes it is said that it is because of the sanctity of occultation, and sometimes it is said that it is because of expressing good prayers for the dead, or it is said because he is involved in his actions and we are not the accounting God to judge, etc. Therefore, there is only one possibility that this narration indicates that it is improperly taken and used to purify evil people, which is also against the Qur'an and correct narrations from Sunnis themselves. The pronouns of the audience in these narrations determine the meaning of these narrations. are excluded from these narrations. There is also a possibility that these hadiths were brought up from the reference area and entered the hadith sources.
    Keywords: Azkarwa Mutakam Balkhair, Hadith Gatherings, Reference
  • Roohollah Mohammadi * Pages 267-287
    One of the most important disasters of hadith as the second source of understanding of religion, which was sometimes formed by hypocrites and sometimes unwise friends, is the phenomenon of falsification in the history of hadith, which the Prophet (pbuh) also warned against and the Shia imams (pbuh) also in this regard. They tried their best and fought against the phenomenon of forgery in their references and discussions and called their friends to try in this way. Imam Reza (a.s.) also, inspired by the method of his fathers, fought against the status quo and the slanderers in different ways. This research tries to answer this question by descriptive-analytical method and using written sources, what are the criteria of Imam Reza (a.s.) to know the hadith of the subject and how did he deal with the phenomenon of forgery? The results indicate that, according to Imam Reza (a.s.), the opposition of hadith to the Qur'an, the definite tradition of the Prophet (pbuh) and other imams, the opposition of hadith to reason, religious truths and facts, and the absence of truth and clarity in words are among the most important signs. It is considered as a situation. For this reason, it is recommended to know the hadith of the infallible (pbuh); fight with the avengers; Facing exaggerated thoughts; The tradition of presenting hadith; Accuracy in obtaining the sources of hadith and setting up debate circles is considered one of the most important fighting methods of Imam Reza (a.s.) in refining hadiths.
    Keywords: Forgery Of Hadith, Forgers, Criteria For Identifying Fake Hadith, Criticism Of Hadith, Imam Reza (A.S.)