فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در آموزش و پرورش
سال سوم شماره 4 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • منصوره نقدی دورباطی* صفحات 1-6

    بدون تردید اعتماد به نفس،از ویژگیهایی است که هرانسانی طالب آن می باشد. زیرا به طور ناخودآگاه، خصیصه های مثبت دیگری را نیز به دنبال خود ایجاد می کند.هدف این نوشتارآن است که با روش توصیفی - تحلیلی و به شیوه گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای،به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توان اعتماد به نفس کودکان نیازمند حمایت عاطفی را افزایش داد؟ و سطح آگاهی والدین ومعلمان را برای ایجاد اعتماد به نفس دانش آموزان ارتقا داد.

    کلیدواژگان: اعتماد به نفس، والدین، دانش آموزان، معلمان
  • احسان رضازاده*، آتوسا کلانتر هرمزی، آسیه شریعتمدار صفحات 7-13

    به‏ وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف یا ترک تحصیل در دانش آموزان مقطع متوسطه که نیروهای تولید و تشکیل‏دهنده نظام خانواده در سال‏های آتی به‏حساب می‏آیند، توجه محققین فراوانی را به خود جلب کرده تا بتوانند راه‏هایی را برای کاهش فرسودگی تحصیلی در آن‏ها بیابند. این پژوهش با هدف پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر یزد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که تعداد آن ها 2031 نفر بوده و از این تعداد، 323 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان (کردلو، 1389) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی MBI-SS (برسو و همکاران، 1997) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و رگرسیون و از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج نشان داد اثر متغیر مسئولیت پذیری بر متغیر فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان به لحاظ آماری منفی و معنادار است (001/0>P و 202/0-=β) که باتوجه به نتایج می‏توان گفت مسئولیت‏پذیری تعیین‏گر مهمی برای فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان است.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری، فرسودگی تحصیلی، دانش آموزان، دوره دوم متوسطه
  • فاطمه عرفانی * صفحات 14-24

    یادگیری امری بسیار پیچیده و مستلزم دخالت عوامل متعدد است و زمانی رخ می دهد که این عوامل متعدد در کنار هم باشند. مسلما یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت هرجامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده که چگونگی وضعیت آموزش و پرورش در کشورهای مختلف، در مسیر رشد و یا انحطاط هر کشور در طول حیات تاریخی آن، تاثیرگذار است. جامعه پیشرفته، قطعا از سیستم آموزشی مدرن و مترقی برخوردار است و این سیستم مترقی، مسلما در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی و اخلاقی تاثیرگذار است. تغییرات در سیستم آموزشی ایران همواره بسیار کند بوده است. بنابراین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری های نوین در عرصه ی زندگی شکاف بزرگی میان سیستم آموزشی و فناوری وجود دارد که باید هرچه سریع تر به برطرف کردن این موضوع پرداخت و نقش تکنولوژی در آموزش را پررنگ تر نمود. در این مطالعه مروری که به صورت توصیفی تحلیلی می باشد، بررسی برنامه ها و سیاست های موجود در مدارس به منظور بکارگیری فناوری و تکنولوژی در آموزش پرداخته شده است و برنامه ها، سیاست ها، چالش ها و مشکلات مرتبط با توسعه فناوری و تکنولوژی در آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، تکنولوژی، مدارس، سیاست
  • روح الله شریفی* صفحات 25-35

    سبک رهبری مدیران یکی از عوامل موثر در افزایش اثر بخشی، کارایی و در نهایت بهره وری سازمانها می باشد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک مدیریت مدیران با بهره وری کارکنان انجام شده است. برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی از پرسشنامه تعیین سبک رهبری رنسیس لیکرت و پرسشنامه کارائی محقق ساز استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی براساس نمونه گیری آماری تصادفی طبقه بندی شده سهمیه ای بین 40 نفر از مدیران و کارکنان سازمان مورد مطالعه توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. سبک مدیریت مشارکتی به عنوان سبک غالب در جامعه پژوهش از دیدگاه مدیران و کارکنان بوده است. با توجه به اینکه سبک غالب مدیران، سبک مدیریت مشارکتی بوده است، رابطه ای بین سبک مدیریت آنها و میزان بهره وری رابطه مستقیم است. تعهد و ثبات مدیریت، توجه به بلوغ سازمانی کارکنان، فراهم نمودن پیش زمینه های مدیریت مشارکتی و آموزش مدیران در این زمینه می تواند منجر به بکارگیری صحیح این سبک مدیریتی یا انتخاب بهترین سبک مدیریت مناسب برای سازمان گردد.

    کلیدواژگان: سبک رهبری، مدیریت مشارکتی، بهره وری، بلوغ سازمانی
  • لیلا خادم الحسینی* صفحات 37-48

    موج سوم به راستی شیوه نوینی از زندگی را با خود آورده که بر نهادی نوین که می توان آن را کلبه ی الکترونیک نامید مبتنی است. وسعه ی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های آموزش و پرورش، گامی موثر و ماندگار بوده که توانسته تحول کیفی در اهداف، برنامه ها، روش ها و شیوه ها ایجاد کند و در نتیجه اثربخشی آموزش و پرورش را به دنبال داشته باشد. در این پژوهش، در مجموع برای این پژوهش از جامعه آماری 120 نفری زبان آموزان موسسه اندیشه نو با استفاده از جدول مورگان فضای نمونه برابر 90 نفر در نظر گرفته شد این 90 نفر در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته طبقه بندی گردیدند، در این پژوهش جنسیت جایگاه تعیین کننده ندارد. نتایج نشان داد، افرادی که واژگان را با استفاده از فناوری نوین و آموزش الکترونیک دریافت کرده بودند در هر سه سطح نسبت به یادگیری واژگان در روش سنتی موفق تر عمل کردند..

    کلیدواژگان: یادگیری لغت، یادگیری الکترونیک، واژگان انگلیسی، پویایی کامپیوتری، تدریس سنتی
  • فاطمه نصیری *، سید علی کاکا صفحات 49-62

    هدف این پژوهش شناخت تجربه زیسته والدین دانش آموزان دبستانی از فرزندپروری در عصر دیجیتال در دوران پساکروناست. با درک اهمیت نقش والدین در توانمندسازی نسل آینده در عصر دیجیتال و کمبود پژوهش های پیشین در این زمینه، از متدولوژی پدیدارشناسی توصیفی هوسرل برای شناخت ماهیت تجارب زیسته والدین استفاده شد. داد ه های تحقیق با مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 21 والد، گردآوری و با استفاده از تکنیک گیورگی در پدیدارشناسی توصیفی در روانشناسی تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد ماهیت تجارب زیسته والدین از پنج دورن مایه اصلی "آسیب پذیری"، "سردرگمی"، " تنش"، "تسلیم" و "احساس گناه" تشکیل شده است.

    کلیدواژگان: فرزندپروری در عصر دیجیتال، تجربه زیسته، دانش آموزان دبستان، والدین، پساکرونا، پدیدارشناسی
  • سمیه سینائی فرد * صفحات 63-76

    بازی یکی از روش های آموزشی در دوره ی پیش دبستانی محسوب می شود. بازی فعالیت است خودجوش و آزادانه که موجب سرگرمی و نشاط کودکان می شود و از این طریق موجبات رشد همه جانبه ی کودک فراهم می شود. مقاله ی حاضر با هدف بررسی نقش بازی در پرورش و رشد همه جانبهی کودکان پیش دبستانی به شیوه ی کتاب-خانه ای و با بهره از ابزار فیش برداری نگاشته شده است. یافته ها بر این موضوع تاکید دارند که شناخت کودکان و علاقه مندی های آنها می تواند در بسیاری از موارد، حائز اهمیت باشند؛ بخصوص در امر آموزش و کار با کودک می تواند بسیار سودمند باشد. بازی بازتابی است از زندگی اجتماعی که تاثیرات اساسی بر پرورش همه جانبه کودک دارد. توانایی های کودکان چه از نظر ذهنی، جسمی و اجتماعی در هر مرحله از رشد تغییر می کنند. زمانی بازی ها تاثیرات مطلوب و مورد علاقه ی کودکان واقع می شوند که، متناسب با توانایی های ذهنی و جسمی کودکان باشند، اگر فراتر از حد توانایی باشند، تاثیرات منفی و احساس درماندگی در کودکان ایجاد می کنند. کودکان با بازی، مطالب آموختنی را با میل و رغبت می آموزند به ویژه در آموزش مفاهیم انتزاعی و مفاهیمی که درک آنها برای کودکان بسیار دشوارند؛ با بازی، مفاهیم قابل درک و ملموس می شوند. بنابراین بهتر است آموزش هرگونه از مطالب درسی برای کودکان، با بازی های هدفمند انجام شود.

    کلیدواژگان: آموزش پیش از دبستان، آموزش پیش دبستانی، کودکان، رشد همه جانبه ی کودکان، بازی
  • ملیحه مهدیخانی *، ابراهیم پیاده کوهسار، عبدالحسین صالحی صفحات 77-81

    خشونت در مدارس مشکلی است که عوارض آن نه تنها در بعد زمان و مکانی خاص سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد بلکه، عواقب آن نسلهای آتی، کل جامعه و توسعه ملی را نیز تهدید می کند. بدین لحاظ مطالعه عمیق و همه جانبه در زمینه پیشگیری از خشونت در مدارس امری مبرم و ضروری است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت مدیریت خشم در نوجوانان دختر متوسطه دوم بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه دوم خوابگاه کوثر واقع در شهرستان میامی تشکیل دادند که تعداد آنها 47 نفر بود. از این تعداد، دانش آموزانی که با ملاکهای ورود پژوهش همخوان بودند به صورت هدفمند به عنوان جامعه هدف تعیین شدند (29) و به صورت داوطلبانه تعداد 20 نفر وارد پژوهش شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. قبل و بعد از انجام مداخله، هر دو گروه، به ماده های پرسشنامه خشم (نواکو، 1986) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار آماری نسخه 26 توسط آزمون تحلیل کواریانس آنکوا صورت گرفت. یافته ها نشان داد؛ آموزش مدیریت خشم، منجر به کاهش خشم در گروه آزمایش شد. لذا به منظور کاهش خشم در نوجوانان، آموزش مدیریت خشم ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: مدیریت خشم، خشونت، نوجوانان
  • تببین نقش رهبری توزیعی در شکل گیری اجتماعات یادگیری و دلبستگی شغلی معلمان
    فریبا حیدرزاده*، حسین مومنی مهموئی صفحات 82-91

    هدف از انجام این پژوهش، تببین نقش رهبری توزیعی در شکل گیری اجتماعات یادگیری و دلبستگی شغلی معلمان می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات توصیفی - همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به خدمت می باشند، تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جدول مورگان تعداد 242 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های دلبستگی شغلی کانوگو (1982)، پرسشنامه اجتماعات یادگیری اولیور و هپ (2010) و پرسشنامه سبک رهبری توزیعی ایلمور (2000)استفاده گردید. برای روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه از نظرات اساتید رشته علوم تربیتی کمک گرفته شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه ها از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد رهبری توزیعی بر اجتماعات یادگیری و دلبستگی شغلی معلمان اثرگذار است.

    کلیدواژگان: رهبری توزیعی، اجتماعات یادگیری، دلبستگی شغلی، معلمان
  • فرزین چالاکی راد *، علی اسماعیلی، سعید هوشمندجنیدآباد، جواد اکبری صفحات 92-97

    تلفن همراه یکی از وسایلی است که از دیرباز توجه اندیشمندان حوزه های گوناگون علوم انسانی را به خود جلب کرده و موجب قلم فرسایی این اندیشمندان شده است . مقاله حاضر ابتدا به قابلیت های تلفن همراه و سپس برخی از تاثیرات مثبت و منفی تلفن همراه بر دانش آموزان و نوجوانان محصل اشاره نموده است . سپس برخی از تاثیرات مثبت و منفی تلفن همراه به دانش آموزان و نوجوانان از جمله پرکردن اوقات فراغت ، جامعه پذیری ، یادگیری، اختلال در فعالیت دانش آموزان را بررسی می کند و در پایان راهکارهایی برای به حداقل رساندن کارکردهای منفی آن ارائه می نماید . این تحقیق با عنوان بررسی نقش تلفن همراه جمعی در الگوپذیری و رفتار دانش آموزان سعی دارد تاثیرات مثبت و پیامدهای منفی وابستگی دانش آموزان به تلفن همراه را مورد بررسی قرار دهد ؛ با توجه به گستره بودن اطلاعات و تحقیقات انجام شده در جنبه های مختلف تلفن همراه می توان از مقالات علمی متعدد بهره برد.

    کلیدواژگان: رسانه جمعی، تلفن همراه، دانش آموزان، الگو پذیری، تاثیرات