به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ارزش های خانوادگی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • میلاد بگی*، نسترن کریمی آرام
    اهداف
    خانواده گرایی به عنوان ویژگی بارز جامعه ایرانی طی دهه های اخیر با تغییراتی همراه بوده است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر جایگزینی نسلی بر وقوع این تغییرات با استفاده از تحلیل داده های پیمایش ارزش های جهانی طی دوره 1399-1379 است. هرم های جمعیتی بر حسب تحصیلات نشان داد جایگزینی نسلی سبب ایجاد تغییرات گسترده ای در ساختار جمعیتی ایران شده است.
    روش مطالعه
    پژوهش حاضر به روش کمی و با استفاده از تکنیک تحلیل ثانویه انجام گرفته است. داده‎های مورد استفاده برای این مطالعه از پیمایش ارزش های جهانی اقتباس شد. جامعه‎ی آماری شامل همه‎ی ایرانیان 15 ساله و بالاتر است. نمونه گیری نیز با روش خوشه‎ای چند مرحله‎ای انجام گرفته است.
    یافته ها
    ماهیت کلی خانواده، اهمیت و اعتماد به آن در همه نسل ها مشابه است. اما در مورد رفتارهای درون خانواده، تفاوت ها آشکار است. نسل های جوان تر دیدگاه های رادیکال تری دارند. پذیرش طلاق و سقط جنین، منسوخ دانستن ازدواج و مخالفت با مراقبت از والدین توسط فرزندان در بین آن ها بیشتر است. تفاوت های معناداری در میزان خانواده گرایی نسل ها مشاهده شد و تفاوت متولدین 1370 و پس از آن با پیشینیانشان چشمگیرتر است. دلیل آن می تواند دوران جامعه پذیری متفاوت آن ها باشد که مشخصه ی اصلی آن گسترش رسانه های جمعی و اینترنت است که بر شکل گیری اندیشه های مدرن جوانان اثرگذار است. سکولاریسم، ارزش های پسامادی گرایانه و بی اعتقادی مذهبی که تاثیر منفی بر خانواده گرایی داشتند، در بین آن ها بیشتر است.
    نتیجه گیری
    انتظار می رود با گسترش این ارزش ها و تداوم روند جایگزینی نسلی، میزان خانواده گرایی در آینده کاهش بیشتری داشته باشد. هرچند سیاست ها و برنامه های دولت می تواند این روند را تسریع یا آهسته سازد.
    کلید واژگان: خانواده گرایی, جایگزینی نسلی, ارزش های خانوادگی, نسل, پیمایش ارزش های جهانی}
    Milad Bagi *, Nastaran Karimi Aram
    Objectives
    The prominent feature of Iranian society, familism, has changed in recent decades. This study investigates the effect of cohort replacement on these changes.
    Methods
    For this porpose, we analyzed WVS data during 2000-2020 and Wittgenstein center data.
    Findings
    Demographic pyramids based on education reveal that cohort replacement has significantly transformed Iran's demographic composition. All cohorts accept the family as a totality and there is a consensus on its importance. However, differences are considerable when it comes to behaviors within the family. The younger generations’ attitudes are more radical. Divorce and abortion acceptance are higher among them. Most of them consider marriage as an outdated institution; fewer believe that having children is a social obligation or taking care of parents is the responsibility of children. The familism varies significantly between cohorts and the difference between the 1990s cohort with their predecessors is more evident. They experienced different socialization. They have been raised in an era in which mass media and the Internet evolved, which positively affects young people's formation of modern thoughts. The 1990s cohort has a higher disbelief, secular and post-materialist values that decrease familism.
    Conclusion
    The expansion of these values and continuation of the cohort replacement will lead to a further decline in familism in the future. However, government policies can accelerate or slow down this process.
    Keywords: familism, cohort replacement, family values, generation, World Values survey}
  • امید بابائی*، فرحناز مصطفوی کهنگی

    خانواده در ایران یکی از مهم‏ترین نهادهای اجتماعی است که امروزه تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رسانه‏ های جمعی به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. مقاله حاضر در صدد است تا معناداری رابطه رسانه‏ های جمعی با ‏ارزش‏های خانوادگی جوانان را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا مشخص نماید که ‏ارزش‏ های خانوادگی جوانان به سمت ‏ارزش ‏های سنتی گرایش دارد یا ‏ارزش ‏های مدرن؟ چهارچوب نظری پژوهش حاضر تلفیقی از نظریه کاشت، نظریه وابستگی، نظریه کاربردها و خشنودسازی است. روش پژوهش حاضر پیمایشی و حجم نمونه‏ آن برابر با 382 نفر است. داده ‏های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل از آن بیانگر آنست که ‏ارزش‏ های خانوادگی اکثر جوانان (حدود 75 درصد) به سمت ‏ارزش‏های مدرن گرایش دارد. همچنین ضریب بتا (beta) نشان می‏دهد که بیشترین اثرگذاری در پیش‏بینی میزان گرایش جوانان به ‏ارزش ‏های خانوادگی متعلق به میزان وابستگی آنها به رسانه‏ ها (192/=beta) و کمترین اثرگذاری مربوط به نوع برنامه ‏های مورد استفاده (058/=beta) است.

    کلید واژگان: رسانه‏های جمعی, ‏ارزش‏های خانوادگی, ‏ارزش‏های سنتی, ‏ارزش‏های مدرن}
    Omid Babaei *, Farahnaz Mostafavi Kangahi

    The family in Iran is one of the most important social institutions, which is rapidly changing andtransforming under the influence of several factors, including mass media. The present article tries to investigatethe significance of the relationship between mass media and the family values of the youth and in this regard, todetermine whether the family values of the youth tend towards traditional values or modern values? Thetheoretical framework of the current research is a combination of planting theory, dependence theory,application and gratification theory. Using the survey method and a sample size equal to 382 people, thecollected data were analyzed using descriptive statistics, Kramer's coefficient and regression equation. theresults show that family values Most of the young people (about 75%) tend towards modern values. Also, thecoefficient (beta) shows that the most effective in predicting the tendency of young people towards family valuesis related to their dependence on the media (beta=.192) and the least effective is related to the type of programsthey use (beta=.058).

    Keywords: Mass Media, family values, traditional values, modern values}
  • نرگس رحمانی، تقی آزاد ارمکی*، باقر ساروخانی
    اکثر مطالعات و پژوهش هایی که تاکنون طی چندین دهه ی اخیر در ایران در خصوص ارزش ها در حوزه ی علم جامعه شناسی انجام شده است، نشان از تغییرات عمده و اساسی در نظام ارزشی خانواده ها دارند. بنابراین پژوهش حاضر با تکیه بر تیوری تغییرات ارزشی اینگلهارت به دنبال این سوال اساسی است که جهت تغییر و تحولات ارزش های خانوادگی در ابعاد مختلف آن میان حاشیه نشینان مناطق 19 و 4 شهر تهران چگونه است؟ به همین منظور از زنان و مردان بالای 18سال محلات حاشیه نشین مناطق نامبرده و همچنین جهت تطبیق و مقایسه با سایر محلات همین مناطق،30 مصاحبه عمیق انجام گرفت. رویکرد پژوهش، کیفی و روش پژوهش، نظریه زمینه ای (گراندد تیوری) و شیوه ی نمونه گیری هدفمند و نظری بود. یافته های پژوهش عکس تیوری اینگلهارت را نشان داد، به طوری که، محلات حاشیه نشین با توجه به موقعیت خاصشان همانند سایر محلاتی که در متن جامعه شهری موردمطالعه بودند، درمجموع گرایش به ارزش های خانوادگی فرا مادی داشتند با توجه به رویکردهای غالب موجود جامعه، در خصوص چگونگی جهت ارزش های خانوادگی می توان گفت در بین نمونه های موردمطالعه جهت ارزش های خانوادگی به سمت وسوی قطبی شدن درحرکت است. درحالی که به قول اینگلهارت جامعه ای دارای تعادل ارزشی است که توامان دارای ارزش های مادی و فرا مادی باشد.
    کلید واژگان: ارزش های خانوادگی, حاشیه نشینی, ارزش های مادی و فرامادی}
    Narges Rahmani, Taghi Azad Aramaki *, Bagher Saroukhani
    Most of the studies and researches that have been done in recent decades in Iran on values insociology, show major and fundamental changes in the value system of families. Therefore, the present study,based on Inglehart's theory of value changes, seeks the fundamental question of what is the change in familyvalues in its various dimensions among the marginalized in the Region 19 and Region 4 of Tehran? For thispurpose, 30 in-depth interviews were conducted with men and women over 18 years of age in the Marginalizedneighborhoods of the mentioned Regions, as well as in order to compare and contrast them with otherneighborhoods in the same Regions. The research approach was qualitative and the research method wasgrounded theory and the sampling method was purposeful and theoretical. The findings of the study showed theopposite of Inglehart's theory that the Marginalized neighborhoods, as well as other neighborhoods studied inthe context of urban society, were generally inclined to postmaterial family values. According to the prevailingapproaches of society, regarding how to orient family values, it can be said that among the studied samples, thedirection of family values is moving towards polarization. According to Inglehart, a society has a value balancethat has both material and postmaterial values.
    Keywords: family values, marginalization, Material, Postmaterial values}
  • زینب کاوه فیروز*، نگار رمضی، نورالدین فراش خیالو
    در طی چند دهه گذشته، کاهش باروری در ایران، پدیده ای فراگیر بوده و تهران در سال 1399 دارای سطح باروری بسیار پایین بوده است. درک شکاف بین تعداد واقعی و تعداد ایده آل فرزندان، موضوع مهمی است که نشانگر عدم تحقق یا ناتوانی زنان برای رسیدن به باروری دلخواه شان می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی شکاف بین باروری واقعی و ایده آل زنان دارای همسر 49-15 ساله در شهر تهران و عوامل مرتبط با آن است. بر این اساس تعداد 398 نفر از زنان دارای همسر ساکن شهر تهران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد میزان باروری کل برای زنان نمونه این تحقیق 58/1 فرزند هست که بیانگر سطح پایین تر از حد جانشینی است و میزان باروری ایده آل برای زنان موردبررسی 95/1 فرزند می باشد. با توجه به طبقه بندی شکاف باروری، 6/38 درصد زنان باروری کم برآورد، 8/37 درصد باروری برآورده و 3/23 درصد باروری بیش برآورد دارند، نتایج آزمون های دومتغیره نشان داد که متغیرهای سن، سن در اولین ازدواج، وضع فعالیت، تحصیلات و نوع شغل زنان موردبررسی با شکاف باروری واقعی و ایده آل آنان رابطه معنا دار دارند. رابطه معناداری بین دینداری کل و دو بعد اعتقادی و تجربی دینداری با شکاف باروری وجود دارد. همچنین با افزایش شاخص ارزش های خانوادگی کل و ارزش های مدرن، شکاف باروری واقعی زنان نسبت به باروری ایده آل تغییر می کند. بر اساس نتایج رگرسیون لجستیک چندوجهی، متغیر وضع فعالیت، تحصیلات و ارزش های مدرن به طور معنی داری احتمال قرار گرفتن پاسخگو در گروه کم برآورد شده را پیش بینی می کنند (تعداد فرزندان دلخواه و تعداد فرزندان واقعی کمتر برآورد شده) و با افزایش ارزش های سنتی و دینداری تجربی احتمال تعلق فرد به گروه بیش برآورد شده افزایش می یابد. ضریب تعیین مدل حاکی از آن است که مدل رگرسیونی 47 درصد از تغییرات متغیر شکاف باروری را تبیین کرده است.
    کلید واژگان: دینداری, ارزش های خانوادگی, سن, باروری واقعی, باروری ایده آل, زنان}
    Zeinab Kavehfirouz *, Negar Ramazi, Noureddin Farash
    During the past few decades, the decline of fertility in Iran has been a widespread phenomenon, and Tehran had the lowest low fertility in 2019. Understanding the gap between women's actual and ideal fertility is important because it focuses on the reasons why women are unable to achieve their desired number of children. In addition, it has implications for policy and program interventions related to family planning. This article examines the gap between actual and ideal fertility among married women of 15-49 years old in Tehran and the factors that affect it. the sample consists of 398 married women aged 15-49.  The results showed that the average total fertility for women in this study was 1.58 children, which indicates a lower than the replacement fertility rate. The average ideal fertility for the studied women is 1.95 children. According to the fertility gap classification, 38.6% of women have underachieved fertility, 37.8% have achieved fertility and 23.3% have overachieved fertility. The results of bivariate tests showed that the variables of age, age at first marriage, activity status, education and type of occupation of women were significantly related to their actual and ideal fertility gap. There is a significant relationship between total religiosity and the two Belief and experimental dimensions of religiosity with the fertility gap. With the rise of total family values and modern values shifts the gap between women's actual fertility and their ideal fertility. The results of Multiple logistic regression showed that the age variable and modern values significantly predict the probability of individuals being in the underachieved group. With the increase of age decreases the probability of belonging to the overachieved group, and with the increase of traditional values and empirical empirical religiosity increases the possibility of belonging to the overachieved group. The coefficient of determination of the model indicates that the regression model explains 33% of the changes in the fertility gap variable.
    Keywords: Religiosity, Family Values, age, actual, ideal fertility, Women}
  • الهه کیانی فلاورجانی، سیدناصر حجازی، محمدعلی چیت ساز*
    زمینه و هدف
    دوران گذار از سنت به مدرنیته همراه با تحولات بزرگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده است. یکی از مهمترین تغییرات حاصل از جامعه نوگرا را می توان در آنچه به تفاوت نسل امروز و گذشته یا شکاف نسل ها مشهور شده است، مشاهده نمود. به علت سریع بودن روند تحولات، نسل والدین و نسل فرزندان در هر دهه نسبت به دهه قبل از آن از تمایلات، انتظارات، ارزش ها و هنجارهای خاص خود برخوردار شده اند.در این مقاله سعی بر آن است که تغییرات فرهنگی در ارزش های دو نسل والدین و فرزندان مورد شناسایی قرار گرفته و راهکارهایی در جهت زدودن آثار منفی آن در خانواده ها و در جامعه ارائه نماید.
    روش
    کار میدانی تحقیق در استان اصفهان با روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه صورت گرفت. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از دو نوع اعتبار محتوا و صوری و برای محاسبه پایایی از آزمون الفای کرونباخ استفاده شده است. حجم نمونه 590 نفر و جامعه آماری شامل والدین(بالاتر از 35 سال)و جوانان (15 تا 30 سال) بوده اند. حجم نمونه در مناطق 15 گانه شهر اصفهان به تفکیک سن و جنس و منطقه محل سکونت پر شده است. نمونه گیری به شیوه سهمیه ای متناسب انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون T تک نمونه ای و آزمون T با دو گروه مستقل استفاده شده است.یافته ها و
    نتایج
    میانگین تغییرات فرهنگی جوانان و والدین بالاتر از سطح متوسط می باشد. میانگین ارزش های فرهنگی والدین بالاتر از جوانان می باشد. پس در مجموع، نتیجه می گیریم که تغییرات فرهنگی جوانان و والدین آنها در شهر اصفهان متفاوت است.
    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, سرمایه فرهنگی, ارزش های مادی و فرا مادی, ارزش های مذهبی, ارزش های خانوادگی}
    Elahe Kiani, Seyed Nasser Hejazi, Mohammad Ali Chitsaz *
    Background and Aim
    The period of transition from tradition to modernity has been accompanied by great cultural, economic, social and political changes. One of the most important changes resulting from modern society can be seen in what has become known as the difference between present and past generations or the generation gap. Due to the rapid process of change, the generation of parents and the generation of children in each decade compared to the previous decade have their own tendencies, expectations, values and norms. And identify children and provide solutions to eliminate its negative effects on families and society.
    Method
    The fieldwork of the research in Isfahan province was done by survey method and using a questionnaire technique. To assess the validity of the questionnaire, two types of content and face validity were used and to calculate the reliability, Cronbach's alpha test was used. The sample size was 590 people and the statistical population included parents (over 35 years) and young people (15 to 30 years). The sample size in the 15 districts of Isfahan is filled by age, sex and region of residence. Sampling was done by proportional quota method. For analysis, descriptive statistics methods (mean and standard deviation) and at the level of inferential statistics, confirmatory factor analysis, one-sample t-test and t-test with two independent groups have been used.Findings and
    Results
    The average cultural change of youth and parents is above average. The average cultural values ​​of parents are higher than young people. So, in general, we conclude that the cultural changes of young people and their parents in the city of Isfahan are different.
    Keywords: Cultural Change, Cultural Capital, Material, Metamaterial Values, Religious Values, Family Values}
  • بهروز روستاخیز *، ناصر محمود زهی فرد

    ضرب المثل ها نشان گر فرهنگ قومی هر جامعه هستند و با تامل بر آن ها می توان به تصویری عمیق و روشن تر از آن جامعه رسید. مراد پژوهش حاضر نیز در همین راستا، گردآوری و تفسیر مجموعه ای از ضرب المثل های بلوچی بوده که بیشتر ناظر به ارزش ها، باورها و اعتقادات مردم بلوچ در زمینه خانواده و به طور خاص روابط جنسیتی بوده اند. به این منظور، از دو روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. همچنین برای تحلیل بهتر مواد پژوهش، از یک رویکرد تفسیری بهره برده ایم. در این راستا، خوانش مثل های بلوچی در ارتباط با موضوع موردبحث، به احصای هفت مقوله محوری منجر شده است: 1) حاکمیت و استمرار نظام پدرتبار و مردسالار؛ 2) خویشاوندی قوم مدارانه و استمرار ساختارهای عشیره ای؛ 3) تقدیس و ارج گذاری نقش والدین در تربیت و جامعه پذیری فرزندان؛ 4) مهمان نوازی و پررنگ بودن ارتباطات اجتماعی مسیولانه؛ 5) احترام و بزرگداشت کهن سالان و سالمندان؛ 6) تاکید بر اهمیت جایگاه و مقام مادری؛ 7) نگاه به زن در سایه سار مرد. درمجموع نیز یافته های پژوهش نشان می دهد که در میان عامه بلوچ ها به دلیل عدم رواج زبان نوشتاری بلوچی، ادبیات عامه و به خصوص ضرب المثل ها نقش پررنگی در جامعه پذیری، تربیت نسل ها، انتقال بین نسلی، هویت شناسی، بازتولید و تحکیم ارزش های خویشاوندی و جنسیتی دارد، و از این حیث در زمره ابزارهای فرهنگی برای حفظ و تداوم هویت و فرهنگ بلوچ ها محسوب می شود.

    کلید واژگان: فرهنگ عامه, ضرب المثل ها, قوم بلوچ, ارزش های خانوادگی, روابط جنسیتی}
    Behrouz Roustakhiz*, Naser Mahmoudzehi Fard

    Proverbs represent the ethnic culture of any society, and by reflecting on them, a deeper and clearer picture of that society can be achieved. In this regard, the aim of the present study was to compile and interpret a set of Balochi proverbs related to the values, beliefs and convictions of the Baloch people in the field of family and in particular gender relations. For this purpose, two methods of library and field studies have been used. We have also used an interpretive approach to analyze the research materials. The analysis of proverbs collected in this field, shows seven central categories: 1) Sovereignty and continuity of the patrilineal and patriarchal system; 2) Ethnocentric kinship and continuity of tribal structure; 3) Sanctifying and honoring the role of parents in the education and socialization of children; 4) Hospitality and the responsible social communication; 5) Respect to the elderly; 6) Emphasis on the importance of motherhood; 7) Looking at women in the shadow of men. Overall, the research findings show that among the Baloch people, due to the lack of widespread Balochi written language, popular literature and especially proverbs have a significant role in socialization, generational education, intergenerational transmission, identification, reproduction and strengthening of kinship and gender values; and in this sense, it is one of the cultural tools for preserving and perpetuating the identity and culture of the Baloch people.

    Keywords: Folklore, proverbs, Baloch people, family values, gender relations}
  • امیر ملکی*، آمنه عباسی، رسول صادقی، قادر بالاخانی
    نظام های ارزشی در حال تغییری که در حوزه ی خانواده بر آن ها تاکید شده و تحت عنوان ارزش های خانوادگی مدرن نام برده می شوند، در کنار ارزش های خانوادگی سنتی قرارگرفته و جوامع را با تردید در عقاید و ارزش های تشکیل دهنده ی هویت فرهنگی جامعه مواجه می سازند. به دلیل اهمیت این مسیله، موضوع مقاله ی حاضر بررسی عوامل موثر بر ارزش های خانوادگی در ایران است، این بررسی به شیوه چندسطحی با تمرکز بر تحلیل ثانویه ی داده های پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ی ایران و همچنین نتایج حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 و با بررسی عوامل موثر بر ارزش های خانوادگی در دو سطح خرد و کلان انجام گرفته است. واحد مطالعه در سطح خرد فرد بوده و در سطح کلان استان به عنوان واحد مطالعه انتخاب شده است. بر اساس نتایج مطالعه، بین متغیرهای اعتماد اجتماعی، استقلال فردی، مصرف رسانه و پایگاه اقتصادی اجتماعی با ارزش های خانوادگی مدرن، رابطه مثبت و معنی دار بوده و رابطه ی بین دین داری با ارزش های خانوادگی مدرن نیز منفی و معنی دار بوده است. نتایج تحلیل چندسطحی نیز نشان داد که تفاوت معنی داری در ارزش های خانوادگی مدرن بین استان های کشور وجود دارد. به این معنا که تفاوت میانگین بین استان های کشور ناشی از تصادف نبوده و تابعی از متغیر سطح کلان، یعنی میزان توسعه یافتگی است.
    کلید واژگان: : توسعه یافتگی, ارزش های خانوادگی, اعتماد اجتماعی, تحلیل چندسطحی, ایران}
    Amir Maleki *, Ameneh Abbasi, Rasoul Sadeghi, Ghader Balakhani
    This paper uses a meta-analysis to comparatively evaluate the factors related to childbearing in Iran studies. The analysis is based on 26 studies, which 16 are about fertility desires and 10 are about childbearing attitudes. The results suggest that several factors have negative effect on fertility desires named: education, marriage age, and number of children, social-economic participation, and individualism, attitude to employment, foreign media and internet. As well as, age, rural living, income, religiosity, social protection, number of siblings, and life quality have positive effect on fertility desires, which among them individualism (-0/296) and number of children (-0/224) have the most effect sizes. The results also suggest that income and age difference between spouses have positive effect on childbearing attitude and cultural investment, education, social-economic status, age, and virtual networks have negative effect on childbearing attitudes, which income (0/272) and age (0/258) have the most effect sizes. Therefore there are a lot of social factors which have important role in determining childbearing in Iran and social planners should pay attention to them.
    Keywords: Development, FamilyValues, Social trust, Multilevel Analysis, Iran}
  • شهلا کاظمی پور*
    طی چند دهه اخیر نهاد خانواده در ایران ، با تغییرات مهمی،. مانند: تغییر در شکل گیری ازدواج و تشکیل خانواده، افزایش سن ازدواج، کاهش میزان ازدواج، افزایش تجرد قطعی، تغییر در دایره همسر گزینی ، تغییر در معیارهای همسر گزینی و تغییر در ایستارهای فرزند آوری روبرو بوده است. بسیاری از صاحبنظران، تغییرات نهاد خانواده  را تنها نتیجه تغییر در وضعیت اقتصادی و ساختار نهادی جامعه ندانسته ، بلکه معتقدند، این تحولات از تغییرات فرهنگی و دگرگونی در روند ارزشها و سنت ها سر چشمه می گیرند.مبنای نظری این پژوهش متکی بر نظریات ایده ای  و نگرشی  است. که بر اساس نظریه تحول فرهنگی و ارزشی اینگلهارت و نظریه وندوکا و لستاق در چارچوب نظریه گذار جمعیتی دوم،  دو جنبه از تغییرات ارزشی و نگرشی در کشور  شامل فردگرایی و ارزشهای خانوادگی  و تاثیر آنها بر دگرگونی در معیارهای  و شیوه های همسر گزینی، نگرش به سن مناسب ازدواج و تعداد فرزند مطلوب، مد نظر قرار گرفته است. داده های مورد نیاز بر گرفته از یافته های دو پیمایش ملی خانواده(1398) و موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان (1394) است که به روش تحلیل ثانوی، مورد ارزیابی قرار گرفته اند.یافته های تحقیق نشان داد که میزان فرزند آوری در ایران طی چهار دهه اخیر از میزان باروری در حد طبیعی (1/7 فرزند)، به باروری ارادی و به زیر سطح جانشینی (1.7 فرزند) رسیده و میانگین سن ازدواج پسران و دختران با  حدود 5 سال افزایش همراه بوده است.  ارزشها و نگرش ها در مورد ازدواج و فرزند آوری و میزان فردگرایی در سه نسل جوان، میانسال و مسن تفاوت داشته است. از طرف دیگر نگرش به فرزند دلخواه و سن مناسب ازدواج ، با میزان فردگرایی همبستگی معنی دار دارند. لذا می توان تاثیر عوامل فرهنگی بر تغییرات ازدواج و فرزند آوری در ایران را مورد تایید قرار داد. و  می بایست جهت تجدید نظر در سیاستهای جمعیتی بر عوامل فرهنگی بیشتر تاکید شود.
    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, ارزش ها و نگرش ها, فردگرایی, ارزش های خانوادگی, ازدواج, فرزند آوری}
    Shala Kazemipour *
    In recent decades, the institution of the family in Iran has undergone significant changes. Such as: change in the formation of marriage and family formation, increase in marriage age, decrease in marriage rate, increase in definite celibacy, change in the circle of marriage, change in criteria for marriage and change in childbearing aƫtudes. Many experts do not consider the changes in the family institution as the result of changes in the economic situation and the institutional structure of society, but also believe that these changes stem from changes in the process of values and traditions.The theoretical basis of this research is based on ideological and aƫtude theories. According to Inglehart theory of cultural and value transformation and Ven de kaa and Lasthaeghe theory in the framework of the second population transition theory, two aspects of value and aƫtude changes in the country including individualism and family values and their impact on change in criteria and methods of marriage, aƫtude to the appropriate age for marriage and the desired number of children are considered. The required data are taken from the findings of two naƟonal family surveys (2019) and the third wave of Iranian values and aƫtudes (2015), which have been evaluated by secondary analysis. Findings showed that the rate of childbearing in Iran in the last four decades has increased from normal natural (7.1 children) to voluntary ferƟlity and below the replacement level (1.7 children) and the average age of marriage for boys and girls, has been accompanied by an increase of about 5 years. Values and aƫtudes about marriage and childbearing and the degree of individualism differed between the three generations of young, middle-aged and older. On the other hand, aƫtudes toward the desired child and the appropriate age for marriage are significantly correlated with the degree of individualism. Therefore, the effect of cultural factors on changes in marriage and childbearing in Iran can be confirmed. And more emphasis should be placed on cultural factors to revise population policies.
    Keywords: Cultural changes, values, aƫtudes, individualism, Family Values, Marriage, Childbearing}
  • الهه کیانی فلاورجانی *، سید ناصر حجازی، محمدعلی چیت ساز

    دوران گذار از سنت به مدرنیته همراه با تحولات بزرگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده است. یکی از مهمترین تغییرات حاصل از جامعه نوگرا را می توان در آنچه به تفاوت نسل امروز و گذشته یا شکاف نسل ها مشهور شده است، مشاهده نمود. در این مقاله سعی بر آن است که تغییرات فرهنگی ارزش های مذهبی و ارزش های خانوادگی در ارزش های دو نسل والدین و فرزندان مورد شناسایی قرار گرفته و راهکارهایی در جهت زدودن آثار منفی آن در خانواده ها و در جامعه ارایه نماید. این مقاله با تکیه بر مهمترین نظریه های جامعه شناسی همچون نظریه تغییرات فرهنگی اینگلهارت و نظریه کنش پارسونز به بررسی هنجارها و ارزش های مذهبی و هنجارها و ارزش های خانوادگی پرداخته است. کار میدانی تحقیق در شهر اصفهان با روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه صورت گرفت. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از دو نوع اعتبار محتوا و صوری و برای محاسبه پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. حجم نمونه 590 نفر و جامعه آماری شامل والدین(بالاتر از 35 سال)و جوانان (15 تا 30 سال) بوده اند. حجم نمونه در مناطق 15 گانه شهر اصفهان به تفکیک سن و جنس و منطقه محل سکونت پر می‌شود. نمونه گیری به شیوه سهمیه‌ای متناسب انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری و آزمون T با دو گروه مستقل استفاده شده است. بین هنجارها و ارزش های مذهبی با هنجارها و ارزش های خانوادگی در بین نسل امروز و گذشته(جوانان و والدین آن ها) رابطه وجود دارد. پس در مجموع، نتیجه می گیریم که تغییرات فرهنگی ارزش های مذهبی و ارزش های خانوادگی جوانان و والدین آن ها در شهر اصفهان متفاوت است.

    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, سرمایه فرهنگی, ارزش های مذهبی, ارزش های خانوادگی}
    ELAHE KIANI FALAVARJANI *, seyed naser hejazi, mohammadali chitsaz

    rnity has been accompanied by great cultural, economic, social and political developments. One of the most important changes in modern society can be seen in what is known as the difference between today's and the previous generation or the generation gap. In this article, we try to identify the cultural changes of religious values ​​and family values ​​in the values ​​of two generations of parents and children and provide solutions to eliminate its negative effects on families and society. Relying on the most important sociological theories such as Inglehart's theory of cultural change and Parsons' theory of action, this article examines religious norms and values ​​and family norms and values. The fieldwork in Isfahan was conducted using a survey method and using a questionnaire technique. To validate the questionnaire, two types of content and formal validity were used and Cronbach's alpha test was used to calculate the reliability. The sample size was 590 and the statistical population included parents (over 35 years) and young people (15 to 30 years). Sample volume in 15 districts of Isfahan is filled by age, sex and area of ​​residence. Sampling was performed by proportional quota method. Descriptive statistical methods (mean and standard deviation) have been used for analysis and at the level of inferential statistics, confirmatory factor analysis and structural equations and T test with two independent groups have been used. There is a relationship between religious norms and values ​​and family norms and values ​​between today's and past generations (youth and their parents). So, in general, we conclude that the cultural changes of religious values ​​and family values ​​of young people and their parents in Isfahan are different

    Keywords: Cultural change, cultural capital, religious values, family values}
  • ابوالقاسم حیدرآبادی*، روح الله قیطلاسی، علی رحمانی فیروزجاه

    مقاله حاضر با هدف بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در میزان ارزش های خانوادگی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام انجام شده و جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر ایلام بوده است. حجم نمونه مورد بررسی بر اساس روش نمونه گیری کوکران به تعداد 377 نفر تعیین شده و روش تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج کلی تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل تحقیق (مدت زمان فعالیت، صمیمیت، فضای تعاملی شبکه های اجتماعی، عضویت کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی، محتوای شبکه های اجتماعی، موقعیت اجتماعی - اقتصادی، گمنامی در شبکه های اجتماعی مجازی و سن) و ارزش های خانوادگی دانش آموزان، رابطه معنادار وجود دارد. نتایج ضرایب رگرسیونی استانداردشده حاکی از آن است که متغیرهای صمیمیت در شبکه های اجتماعی (32/0)، گمنامی (18/0-)، مدت زمان فعالیت در شبکه های اجتماعی (17/0-)، فضای تعاملی شبکه های اجتماعی (15/0-)، سن (1/0-) و موقعیت اجتماعی- اقتصادی (09/0-) به ترتیب، بیشترین تاثیر را در تغییرات ارزش های خانوادگی دارند. این متغیرها حدود 2/38 درصد از تغییرات ارزش های خانوادگی را تبیین می کنند.

    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی مجازی, ارزش های خانوادگی, دانش آموزان, ایلام}
    Abolghasem Heidarabadi *, Gheitasi Roohullah, Ali Rahmani

    The aim of this research article is to investigate the role of virtual social networks on the family values ​​of high school students in Ilam. The statistical population is all first and second grade high school students in Ilam. The sample size was 377 based on Cochran sampling method. The method used was survey and the data collection tool was a researcher-made questionnaire.The general results of the research showed that between the independent variables of the research (duration of activity, intimacy, interactive space of social networks, membership of users in virtual social networks, content of social networks, economic community status, anonymity in virtual social networks And age). There is a significant relationship between students' family values. The results of standardized regression coefficients show, respectively, the variables of intimacy in social networks (-0.32), anonymity (-0.18), duration of activity in social networks (-0.17), space of the interaction of social networks (-0.15), age (-0.1) and socio-economic status (-0.09) has the greatest impact on changes in family values. These variables explain about 38.2% of changes in family values.

    Keywords: Family Values, virtual social networks, High school students in Ilam}
  • الهه ایمانی، علیرضا کلدی*، باقر ساروخانی
    این پژوهش با هدف بررسی علل فاصله بین نسلی و تعارض گفتمان دانش آموزان با نظام ارزشی جامعه انجام شده است. روش تحقیق به صورت آمیخته است. جامعه آماری،  دانش آموزان و والدین متوسطه دوم شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385  نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه  بود. یافته ها نشان می دهد که  بین متغیرهای جنسیت، پایه تحصیلی، قومیت، رشته تحصیلی، پایگاه اقتصادی/اجتماعی (22/0)، مصرف فرهنگی (31/0)، مصرف مادی (35/0)، اوقات فراغت (31/0)، میزان استفاده رسانه های جمعی داخلی (36/0)، میزان استفاده از شبکه های مجازی (41/0)، فضای آموزشی (32/0) و ارزشهای خانوادگی (45/0) رابطه مثبت و معنادار است. اما بین متغیرهای اعتقاد دینی (34/0-)، عواطف دینی (26/0-)، مناسک دینی (30/0-) رابطه منفی و معنادار است. بین متغیرهای پایه تحصیلی و رشته تحصیلی با فاصله بین نسلی رابطه معناداری مشاهده نشد تحلیل رگرسیونی داده ها نیز نشان می دهد که متغیرهای مستقل می توانند 423/0 از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دانش-آموزان در جهت هویتیابی و پیوند خود با ارزشهای جامعه با چالشها زیادی روبرو هستند لذا زمانی که نمی توانند با پاسخهای هویتی درخوری جهت تسکین اضطرابات درونی خود روبرو شوند، به تدریج از ارزشهای مسلط فاصله گرفته و با شکاف روبرو می شوند.
    کلید واژگان: فاصله بین نسلی, ارزش های خانوادگی, سبک زندگی}
    Elaheh Imani, Alireza Kaldi *, Bagher Saroukhani
    This research has been conducted with the aim of investigating the causes of the intergenerational gap and the conflict between students' discourse and the value system of society. The research method is mixed. The statistical population was students and parents of the second secondary school (high school) in Tehran. The sample size was determined based on Cochran's formula of 385 people. The tool for collecting data in the quantitative part was a questionnaire. The findings show that between the variables of gender, educational level, ethnicity, field of study, economic/social base (0.22), cultural consumption (0.31), material consumption (0.35), leisure time (0.31) ), the amount of use of internal mass media (0.36), the amount of use of virtual networks (0.41), educational space (0.32) and family values (0.45) have a positive and significant relationship. . However, there is a negative and significant relationship between the variables of religious belief (-0.34), religious emotions (-0.26), and religious rituals (-0.30). No significant relationship was observed between the variables of educational background and field of study with intergenerational distance. The regression analysis of the data also shows that the independent variables can explain 0.423 of the changes in the dependent variable. The results of this study show that students face many challenges in identifying and linking themselves with society's values; Therefore, when they cannot face the identity responses to relieve their inner turmoil, they gradually distance themselves from the dominant values and face a gap.
    Keywords: intergenerational gap, Family Values, lifestyle}
  • زینب کاوه فیروز*، محمدجلال عباسی شوازی، سید حسین سراج زاده، نگار رمضی

    هدف پژوهش حاضر،بررسی رابطه دینداری و ارزش های خانوادگی با تمایلات و قصد باروری در میان زنان متاهل شهر تهران است. این مطالعه به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفت و در آن، 398 نفر از زنان متاهل شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای طبقه ای بررسی شدند. مطابق نتایج، میانگین باروری برای زنان نمونه 58/1 فرزند و میانگین باروری ایده آل 95/1 فرزند به دست آمد. حدود 74 درصد زنان تمایلی به داشتن فرزند بیشتر ندارند و حدود 40 درصد، تک فرزندی را به عنوان ایده آل فرزندآوری درنظر دارند. نتایج آزمون های دومتغیره نشان می دهد دینداری و ابعاد آن با تمایلات باروری رابطه معناداری ندارد، اما دینداری درمجموع می تواند بر قصد باروری زنان تاثیرگذار باشد. مطابق نتایج تحلیل مسیر، متغیر ارزش های خانواده با ضریب بتای 243/0 تنها متغیر بلافصل اثرگذار بر تمایلات باروری زنان مورد بررسی است. متغیر سن و پایگاه اقتصادی-اجتماعی، ضمن تاثیر مستقیم بر تمایلات باروری، به کمک متغیر دینداری و ارزش های خانواده بر تمایلات باروری زنان مورد مطالعه تاثیرگذار بوده است. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد متغیرهای مستقل دینداری و ارزش های خانوادگی تاثیر معناداری بر احتمال قصد باروری زنان دارد و میان متغیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی و احتمال قصد باروری زنان رابطه معناداری وجود ندارد. درمجموع، رفتارهای باروری زنان از زمینه های اقتصادی-اجتماعی، فرهنگی و جمعیتی جامعه تاثیر می پذیرد. در این میان، دینداری و ارزش های خانوادگی به عنوان سازه ای اجتماعی و فرهنگی، نقش تعیین کننده ای در شکل گیری رفتارهای باروری دارند.

    کلید واژگان: ارزش های خانوادگی, تمایلات باروری, دینداری, زنان, شهر تهران, قصد فرزندآوری}
    Zeinab Kaveh Firouz *, MohammadJalal Abbasi Shavazi, Seyed Hossein Serajzadeh, Negar Ramazi
    Introduction

    In addition to physiological factors, the determinants of fertility levels in different societies include various economic, social, political, environmental and cultural factors. The impact of these factors on fertility varies across different populations and subgroups. Thus, fertility and attitudes toward childbearing, are not only shaped by the economic factors and costs of parturition, but are also significantly affected by the cultural and societal factors.The purpose of the present study is to investigate the relationship between religiosity and family values, ​​with childbearing desires and intentions among married women in Tehran.

    Method

    The research is based on a survey conducted among a sample of 398 married women using multi-stage stratified sampling method in Tehran. In this study, religiosity and its dimensions (belief, ritual, experiential, consequential) have been analyzed according to the Glock and Stark measure and family values using Inglehart's theory in two aspects of traditional (material) and modern (metamaterial) values.

    Finding

    The results showed that mean number of children ever born for women in this study is 1.58 children and the ideal average fertility is 1.95 children. Around 74 percent of women in the study did not intend to give birth to another child, while nearly 40 percent of women considered only one child as ideal. The results of bivariate analysis showed no significant relationship between religiosity and its dimensions with fertility desires, but religiosity can affect women’s fertility intentions. Also, family values ​​are significantly associated with fertility tendencies and intentions. The results of path analysis showed that family value variables (beta coefficient of 0.243) was the sole significant proximate determinant of fertility desires. Age and socio-economic status while directly affecting desires to have children, influenced fertility ideals through religiosity and family values indirectly. Logistic Regression analysis revealed that religiosity and family values had significant impact on intentions in having children but there was no relationship with The results of logistic regression showed variables of religiosity and family values has a significant relationship with fertility intention but the relationship between the socioeconomic status and fertility intention was not significant.  Finally, it can be said women's fertility behaviors are influenced by the socio-economic, cultural and demographic context of society.

    Conclusion

    Religiosity and family values as a social and cultural structure play a decisive role in the formation of reproductive behaviors. Fertility behavior as the most important variable of population dynamics is a multifaceted issue and a wide variety of economic, social, and cultural factors influence fertility through complex mechanisms. Therefore, it is vital to identify determinants of fertility behavior in order to design appropriate policies in the country. Government policies must also be in line with the desires and interests of women and families.

    Keywords: Religiosity, family values, fertility desires, childbearing intention, Women, Tehran city}
  • محمد جعفر اسفندیاری
    با ظهور فناوری های رسانه ای جدید در چند دهه اخیر، به تدریج فرایندهای رسانه ای شدن خانواده مشاهده می شود. از طرف دیگر، تغییر ماهیت جسمانی رسانه های متحرک جدید از چیزی متعلق به فضای عمومی به فضای خصوصی، موجد جهان زیست ارتباطی جدیدی با عنوان ارتباطات خانه به دوشی می شود که در تقابل با عمومیت قلمروی خانه بوده و اسلوب کاربری رسانه های جدید را- همراستا با سایر عوامل و عناصر جهان اجتماعی مدرن- به سمت وسوی نوعی منش فردگرایانه رهنمون می سازد.
    در این میان، برخی از نظریه پردازان برآنند که رسانه ها- لزوما- استحاله کننده سنت های ارتباطی حاکم بر نهادهای سنتی نظیر دین و خانواده نخواهد بود؛ بلکه می تواند آنها را تغییر شکل داده و از حیاتی تازه برخوردار کنند. این مسئله به آن معناست که تکنولوژی های رسانه ای جدید، در تعارض ذاتی و جبری با ساختارهای ارتباطی سنتی و سنت های ارتباطی شفاهی حاکم بر جوامع قرار ندارند؛ لذا می توان از همگرایی تکنولوژی های ارتباطی جدید با نهادها و ارتباطات سنتی نظیر خانواده و دین نیز سخن به میان آورد، اما تحقق این همگرایی نهادی میان خانواده و رسانه های جدید- عمیقا- در گروی مشارکت رسانه ای والدین است؛ از این رو، بسیاری از محققان و سیاستگذاران با سابقه حوزه سواد رسانه ای، روی به رهیافت های همگرایانه و نهادگرایانه ای آورده اند که بتواند مواجهات و مصارف رسانه ای فرزندان را در بستر غیر رسمی و خودمانی خانواده و روابط خانوادگی سامان بخشد.
    برای تحقق این منظور، می توان مجموعه ای از سازوکارها و روش های حمایتی مشارکتی را برای نقش آفرینی والدین طراحی و پیاده نمود؛ سازوکارهایی که بخش عمده ای از آن، ناظر به شرایط محیطی و زمینه ای دریافت و مصرف رسانه ای است و بخش دیگر، معطوف به محتوای رسانه های جدید است. بر این مبنا و به ترتیب اولویت، دو رهیافت حمایتی مشارکتی برای والدین قابل اجرا خواهد بود؛ وساطت متنی و فرامتنی.
    بر این اساس، مهم ترین هدف از اعمال وساطت های متنی، راهنمایی مستقیم و متن محور فرزندان، برای مقابله با محتواهای نامناسب در دسترس آنان است؛ مهمترین هدف از وساطت های فرامتنی نیز سوق دادن مقیاس فردی رسانه های شخصی جدید به کیفیتی جماعتی و خانوادگی با اتکا به عوامل محیطی مثبت و غیر مستقیم است.
    در این پژوهش تلاش شده است مطابق با مطالب بیان شده، چالش رسانه های جدید را در تقابل با ارزش های خانوادگی در مسیر حرکت به سمت رهیافتی همگرایانه و مشارکتی پی جویی نماید.
    کلید واژگان: ارزش های خانوادگی, سواد رسانه ای, رسانه های جدید, رهیافت همگرایانه, رهیافت مشارکتی, وساطت های متنی, وساطت های فرامتنی}
  • فاطمه مدیری *، محمدصادق مهدوی
    با توجه به تاثیر متفاوت دینداری بر حوزه های مختلف زندگی اجتماعی و حتی ابعاد مختلف یک حوزه، این مقاله در پی پاسخگویی به این سوالات است که آیا در جامعه ما ارزش های خانوادگی سنتی و مدرن در نسل های مختلف متاثر از دینداری است یا خیر و اگر هست آیا تاثیر آن بر ارزش های خانوادگی سنتی و مدرن یکسان است؟ بر این اساس، پیمایش کمی با ابزار پرسشنامه در شهر تهران با 600 نمونه که به شیوه خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. نتایج تحقیق حاکی است: ارزش های خانوادگی سنتی و مدرن به طور یکسان متاثر از دینداری نیست. در هر سه نسل ارزش های خانوادگی سنتی متاثر از دینداری بوده، در حالی که تاثیر دینداری بر ارزش های خانوادگی مدرن در هر سه نسل معکوس و ضعیف تر بوده، به لحاظ نسلی روند کاهشی داشته و در نسل سوم تاثیر معناداری مشاهده نمی شود. به طورکلی می توان گفت یافته های تحقیق آمیزه ای از سه تئوری پابرجایی دین بر ارکان مختلف زندگی اجتماعی، تئوری تمایز و تئوری قطعه قطعه شدن ارزش ها را تایید می کند.
    کلید واژگان: دینداری, ارزش های خانوادگی, تئوری قطعه قطعه شدن ارزش ها, تئوری تمایز, نسل}
    Fatmeh Modiri *, Mohammadsadegh Mahdavi
    With regards to the different impact of religiosity on different areas of social life and even different dimensions of an area, this article attempts to answer these questions whether in our society traditional and modern family values are influenced by religiosity in different generations, and if so does religion have the same effect on traditional and modern family values? Statistical population is 18 years and above in Tehran, 600 samplesselected by PPSand analyzed. The results show: Traditional and modern Family values alike are not affected by religiosity. The religiosity affect on traditional family values in three generation and remains the impact of religiosity on these values.While the impact of religiosity on modern family values in each generation was weaker and reverse, and has a decreasing trend in terms of generation,so that the third generation of impact is not significant. In general these findings confirm all threetheories of the stability of religion on the various spheres of social life, differentiation and fragmentation values.
    Keywords: religiosity, family values, Fragmentation values theory, Differentiation theory, Generation}
  • علی قنبری برزیان*، مریم درویشی
    این مقاله درصدد بررسی تاثیر میزان و نوع مصرف رسانه و شبکه های مجازی بر هویت دینی و ارزش های خانواده در شهر اصفهان است. در این مقاله با مروری بر رویکردهای نظری مربوطه به این مهم توجه دارد که آیا ارزشهای خانوادگی در اصفهان تا چه اندازه تحت تاثیر فضای مجازی بوده و به اصطلاح خانواده مجازی شده است. با توجه به پژوهش های پیشین و بحث و جدل هایی که در سال-های اخیر پیرامون تاثیر فضای مجازی از جمله شبکه های مجازی و اینترنت بر ارزشهای خانواده ایرانی وجود داشته، این دو متغیر به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر ارزشهای خانواده انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شهروندان شهر اصفهان می باشد که تعداد 410 نفر از آن ها به صورت نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب شده اند. نتایج بدست امده با استفاده از ازمون های مختلف و نهایتا مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و شبکه های مجازی) و ارزش های خانواده است. داده های تحقیق نشان می دهند که مصرف رسانه و استفاده از فضای مجازی و شبکه های مجازی و اینترنت رابطه معکوسی با میزان دینداری افراد دارد. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین دینداری و پایبندی به ارزش های خانواده وجود دارد.
    کلید واژگان: خانواده مجازی, هویت دینی, سواد رسانه ای, ارزش های خانوادگی, اصفهان}
  • مسعود دارابی*، حسن کلاشلو
    نظام خانوادگی و ارزش های آن در زمره مفاهیمی است که از دل تجدد و فرهنگ انسان اجتماعی برخاسته است. تعامل میان فردی به بعد مهمی از فعالیت های اجتماعی تبدیل شده و تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی اشخاص رو به فزونی است. فراگیرترین شکل تعاملات بین فردی در چیزی که «سرویس شبکه اجتماعی» خوانده می شود، برقرار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شبکه اجتماعی تلگرام و مکانیسم تاثیرگذاری آن بر ارزش های خانواده در میان جوانان شهر تهران صورت گرفته است. به منظور دست یابی به این هدف از بین عوامل و متغیرهای گوناگونی که در ارزش های خانواده تاثیر گذار است، متغیرهای شبکه اجتماعی، میزان پایبندی به باورهای دینی و پایگاه اقتصادی - اجتماعی، به عنوان متغیرهای مستقل انتخاب شده است. مبانی نظری متغیرها و پارامترهای این پژوهش بر مبنای نظریات هابرماس و روکیج تدوین شده است. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه دارای قابلیت اعتماد و اعتبار است. جامعه آماری این پژوهش، جوانان 18-29 سال مناطق 22 گانه شهر تهران درسال 1394 می باشد. حجم نمونه 390 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای به دست آمده است. روش اصلی در تحلیل داده ها، رگرسیون و Amos است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در کل میانگین ارزش های خانواده در جامعه مورد مطالعه77/3 بوده که با توجه به اینکه حداقل و حداکثر نمره به ترتیب 1 و 5 می باشد، نشان می دهد که ارزش های خانواده در بین جوانان تقریبا در حد متوسط روبه بالاست. همچنین بر اساس نتایج تحقیق، میان ارزش های خانواده و متغیرهای شبکه اجتماعی تلگرام، میزان پایبندی به باورهای دینی، پایگاه اقتصادی – اجتماعی و جنسیت رابطه معنادار وجود دارد، اما بین متغیرهای سن، وضع تاهل و تحصیلات با ارزش های خانواده رابطه ای به چشم نمی خورد. از میان این متغیرها، شبکه اجتماعی دارای قوی ترین رابطه با متغیر وابسته است. چهار متغیر شبکه اجتماعی، پایبندی به باورهای دینی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی و سن وارد معادله رگرسیون شده اند و ضریب تعیین گزارش شده برابر358/0 است. بنابراین متغیرهای فوق به طور کلی بیش از 35 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نمایند.
    کلید واژگان: ارزش های خانوادگی, شبکه اجتماعی, پایبندی به باورهای دینی و پایگاه اقتصادی, اجتماعی}
    Masoud Darabi*, Hassan Kalashloo
    The family structure and its values are among the concepts arising from the modernization and culture of social man. Today, people interactions have became an important aspect of social activities and its impacts on the individuals’ social life are increasing. The universal form of people interactions set as “Social Networking Service”. So, this study is to investigate the TELEGRAM social network impacts on the family values among young people in Tehran. In order to access this object, independent variables consisting of social network, adherence to religious beliefs and socio-economic status are chosen from the variety of factors and variables affecting on the family values. The theoretical aspect of the study is based on the theories of Habermas and Rokaije. The methodology of this research is a survey by a data gathering tool, questionnaire with the reliability and credibility. In this research, the statistical population is 18-29-year-old youth in 22 districts of Tehran. The sample size is 390 obtained by using multi-stage cluster sampling method and Cochran formula .The main method of the data analyzing is Regression and Path Analysis. The results indicate that the total average of the family values in this case study is 3/77; Comparing this amount with the maximum and minimum score which are respectively 5 and 1 shows that family values among young people is almost moderate upward.
    Also, based on these results there is a significant relationship between the family values and variables consisting of the social network, the adherence to religious beliefs, socio-economic status and gender. But, there is no relationship between the family values and variables including age, marital status, and education. Among these variables, Social Network has the strongest relationship with dependent variable. Four variables including the social network, the adherence to religious beliefs, socio-economic status and age are entered into Regression Equation; the determination coefficient is reported 0.358. Therefore, above variables explain generally more than 35% of the variations of dependent variable.
    Keywords: Partnership, Social Network, Adherence to Religious Beliefs, Socio-Economic Status}
  • صمد رسول زاده اقدم، سیداحمد میرمحمدتبار، سیمین افشار، صمد عدلی پور
    مقاله حاضر، رابطه حضور و تعامل در رسانه های اجتماعی را با ارزش های جوانان مورد مطالعه قرار می دهد. پرسش اصلی این است که استفاده از رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر پایبندی جوانان به ارزش ها دارد. این مقاله به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس و بهره گیری از پرسشنامه اینترنتی محقق ساخته صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کاربران جوان رسانه های اجتماعی در پنج شهر اصفهان، تهران، تبریز، مشهد و ساری در سال 1393 تشکیل می دهند و حجم نمونه برابر با 2100 نفر است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در رسانه های اجتماعی، میزان استفاده از رسانه های اجتماعی، نوع استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در رسانه های اجتماعی و پایبندی جوانان به ارزش های خانوادگی، دینی و اجتماعی و فرهنگی رابطه معنادار معکوس وجود دارد.
    کلید واژگان: رسانه های اجتماعی, ارزش های خانوادگی, ارزش های دینی و ارزش های اجتماعی و فرهنگی}
    S. Rasoulzadeh Aghdam, S.A. Mir Mohammad Tabar, S. Afshar, S. Adlipour
    The present article is to investigate the relationship of the presence and transaction in social media with the youth’s values. The main question is that: what effects the use of social media has on the youth’s commitment to values? This article was conducted using as survey research and employing voluntary and convenience sampling and also an internet-based, researcher-made questionnaire. The population of the study included young users of social media in five cities of Isfahan, Tehran, Tabriz, Mashhad, and Sari in 2014. The sample size consisted of 2100 individuals. The findings of the present study indicate that there is reverse and significant correlation of the membership duration in social media, the degree of using social media, the type of using, and considering real the content of texts and contents presented in social media with the youth’s commitment to family, religious, and socio-cultural values.
    Keywords: social media, family values, religious values, socio, cultural values}
  • عزت الله احمدی، صمد عدلی پور، سید احمد میرمحمد تبار، فاطمه ابوترابی
    یکی از نهادهای اصلی جامعه، خانواده می باشد که بنظر می رسد با ورود رسانه های اجتماعی در آنها، دستخوش تغییراتی شده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه ی تاثیر شبکه ی اجتماعی فیس بوک بعنوان یکی از رسانه های نوین بر ارزش های خانوادگی دانش آموزان کاربر این شبکه ی اجتماعی مجازی است. در این زمینه از نظریه های کنش ارتباطی هابرماس، نظریه ی کلی و ولخارت در موردتاثیرگروه و تئوری های ارتباط جمعی استفاده شده است.مقاله ی حاضر بصورت پیمایشی و با استفاده از پرسش نامه ی اینترنتی محقق ساخته در بین 300 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه صورت گرفته است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کندال سی، پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که شبکه ی اجتماعی فیس بوک از جنبه های مختلف می تواند بر ارزش های خانوادگی تاثیر گذارد. بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت در فیس بوک، میزان وابستگیبه فیس بوک، فضای صمیمیتدر اثر واردشدن دانش آموزاندر محیط تعاملی فیس بوک، روابط احساسیدر اثر واردشدن دانش آموزاندر محیطتعاملی فیس بوک و احساسرضایت دانش آموزان از احساسگمنامی درفیس بوک و ارزش های خانوادگیرابطه ای معکوس وجود دارد؛ اما بین میزاناطلاع خانواده در استفاده ی فرزنداناز فیس بوکو ارزش های خانوادگی رابطه ی معنادار مستقیمی وجود دارد.
    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی مجازی, فیس بوک, ارزش های خانوادگی, دانش آموزان مقطع متوسطه}
    Ezatollah Ahmadi, Samad Adlipour, Seyed Ahmad Mir Mohammad Tabar, Fatemeh Aboutorabi
    One of the main institutions of a society is family which seems that with the advent of social media in it has experienced some changes. The aim of the present study is to study the effect of Facebook Social Network as one of the modern media on family values of students as users of this virtual social network. In this regard, Habermas’ communicative action and Kelley and Volkhart’s theory were used about the effect of group and theories of mass communication. The present study was conducted in a survey research and employing an Internet-based researcher-made question distributed among 300 high school students in Tabriz in 2014-2015. The sampling method was the convenience and voluntary sampling method. In addition, to analyze data, Tay Kendal C test, Pearson correlation coefficient, and regression were used. Findings of the research indicate that Facebook Social Network can be effective on family values in different aspects. There is a reverse correlation ofthe duration of membership, the degree of using, the degree of participation and activity in Facebook, the dependency on Facebook, the kindly space due to students’entrance into the interactional space of Facebook, emotional relations due to students’ entrance into the interactional space of Facebook, and students’ feeling of satisfaction with anonymity in Facebook with family values; but there is a direct significant correlation between degree of families’ awareness of their children’s use of Facebook and family values.
    Keywords: Virtual Social Networks, Facebook, Family Values, High School Students}
  • هادی حسینخانی
    ارزش های خانوادگی اثری فراوان بر حاکمیت دارد و سبب گسترش ارزش ها در جامعه می شود. متاسفانه در جوامع امروزی این گونه ارزش ها کم اهمیت شده اند و به طور جدی تهدید می شوند. با بررسی منابع اسلامی به این نکته دست می یابیم که اسلام از روش های گوناگونی برای تثبیت و تقویت ارزش های خانوادگی بهره برده است. در نوشتار حاضر، شش روش تربیتی مهم را به منظور تحقق ارزش های خانوادگی بررسی می کنیم. این روش ها عبارت اند از: اعطای بینش، تحمیل به نفس، الگویی، دعا، تمثیل و موعظه که محور مباحث این مقاله را در جهت تحقق ارزش های خانوادگی از دیدگاه اسلام تشکیل می دهد.
    کلید واژگان: ارزش, ارزش های خانوادگی, روش تحقق ارزش ها, ارزش های اسلامی}
    Hadi Husseinkhani
    Family values have a great influence on the development and domination of values in society. Unfortunately، such values are currently weakened in western societies and seriously threatened in other societies. The review of Islamic sources shows that Islam uses several methods to establish and enhance family values. The present paper investigates six important educational methods which are used to realize family values. Such methods as giving vision، imposition on soul، modeling، prayer، parable and preaching constitute the core of the discussions of this paper in order to realize family values according to the view of Islam.
    Keywords: value, family values, the way of realization of values, Islamic values}
  • علی اکبر عنابستانی، سحر احمدزاده
    فرایند نوسازی، جامعه ی ما را دست خوش تغییر و تحول همه جانبه ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کرده است. در این میان روستاها نیز مستثنی نیستند و این دوران گذار را از سر می گذرانند. یکی از عرصه هایی که نسل جوان روستایی را به لحاظ ارزشی از نسل های قبل متمایز ساخته مربوط به حوزه ی خانواده است. در این مقاله تلاش شده تا تفاوت میان نسل های مختلف از نظر ارزش های خانوادگی در نواحی روستایی مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این مطالعه تحلیلی و مقایسه ای است. بخش عمده ای از داده های تحقیق بر اساس مطالعات میدانی از سطح منطقه جمع آوری شده است. جامعه ی آماری تحقیق 1154 خانوار که با روش کوکران 219 خانوار به عنوان نمونه تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده است. یافته های مطالعه بر اساس نتایج به دست آمده نشان می دهد میان نسل های مختلف در حوزه ی ارزش های خانوادگی تفاوت معنی داری وجود دارد. این تفاوت ها در مقولاتی مانند معاشرت دختر و پسر، ملاک انتخاب همسر، خصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج، زندگی کردن دو نسل در کنار هم و سن مناسب ازدواج برای دختران به تایید رسیده است. اما میان عوامل مکانی- فضایی و میزان تفاوت های نسلی در حوزه ی خانواده میان روستاهای مورد مطالعه رابطه ی معنی داری مشاهده نشد.
    کلید واژگان: تفاوت نسلی, ارزش های خانوادگی, دهستان کارده}
    This paper has attempted to examine the difference between generations in term of family values in rural areas. In this study, the method of research is Analytical and comparative. The bulk of the data has collected based on field studies of the area. Statistical population of 1154 household sample survey with 219 households as of the Cochrane systematic random sampling method selected. Results show that there are significant differences between different generations within the family values. The differences in the dimensions of relationship between boy and girl, criterion of selecting spouse, features of a good man for marriage, living of two generations together and suitable age of girls to marry have been approved. But among local- spatial factors and rate of intergenerational differences in the term of family values in studied rural, no significant correlation has been observed.
    Keywords: Generational Differences, Family Values, The Rural District Of Kardeh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال