به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الهیات » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • قدرت الله طاهری*

    دو اصطلاح ایمان (Faith) و اعتقاد (Belief) به دلیل حوزه معنایی مشترک و کثرت کاربرد، نه تنها در نزد عامه؛ بلکه در نزد خواص اعم از شاعران و نویسندگان نیز به جای هم استفاده می شوند و گویی مرزهای مفهومی متمایزی بین آن ها وجود ندارد. حال آنکه در معنا و مفهوم حقیقی خود تمایز جدی با هم دارند. به همین نسبت، «مومنان» و «معتقدان» نیز در ارتباط با امهات دین؛ یعنی تلقی از خداوند و نحوه ارتباط با او، شیوه ادراک هستی و تعامل با آن، ماهیت تلقی از دین و تجربه های دینی تفاوت های آشکاری با هم دارند. بر خلاف بسیاری از شاعران متمایل به تصوف و عرفان که عموما فاصله ای میان ایمان و اعتقاد نمی دیدند، مولانا ضمن اینکه مانند اغلب متفکران و عارفان مسلمان «ایمان» و «کفر» را در مقابل هم قرار می دهد، «ایمان» و «اعتقاد» را از یکدیگر تفکیک و تفاوت عالم ایمان و اعتقاد را تبیین می کند و راه خود را از سایر شاعران عارف مسلک پیش از خود جدا می سازد. در منظومه فکری مولانا که بی شباهت با دیدگاه های فیلسوفانی مانند کی یرکگور نیست، ایمان، امری سیال و مدام در حال شدن است و اعتقاد امری ثابت و ایستا و به همین دلیل، ایمان امری نامحدود است و اعتقاد امری محدود و مقید. ایمان، فردمحور است و از راه تجربه فردی اقبال بنده به خداوند و با سیر انفسی به دست می آید و اعتقاد در جمع و جمعیت و از طریق وسائط اعم از افراد، کتب و اسناد و سیر آفاقی بروز می کند، متعلق ایمان امر محال است و اعتقادات امور ممکن را شامل می شوند، صاحبان اعتقاد جزم گرا، دیگرستیز و هراسان هستند که مبادا کسانی بر عقاید آن ها بتازند؛ اما صاحبان ایمان، مداراجو و با طمانینه خاطر هستند. صاحبان ایمان، در رابطه ای بی پایان با خداوند همواره در حال شدن هستند و عاشقانه این رابطه را ادامه می دهند و صاحبان اعتقاد، با خداوند، رابطه ای معامله گرانه دارند و اگر دین می ورزند دین شان وسیله ای است برای دستیابی به خواست ه ای این جهانی و آن جهانی.

    کلید واژگان: الهیات, ایمان, اعتقاد, مولانا جلال الدین, مثنوی}
    GhodratAllah Taheri *

    The two terms, “faith” and “belief”, due to their common semantic field and widespread usage, are used interchangeably, without clear conceptual boundaries between them, not only among ordinary people, but also among elites, such as some poets and writers. However, they exhibit significant distinctions in their true meanings and concepts. In this regard, “faith holders” and “believers” have obvious differences in their perception of God and the way of communicating with Him, the way of perceiving and interacting with existence, as well as their perception of religion and religious experiences. In contrast to many poets inclined towards mysticism and gnosis who often did not perceive a distinction between faith and belief, Rumi, similar to most of the mystic Muslim intellectuals, places “faith” and “disbelief” in opposition and explicates their origin, causes of creation, and their impacts. In fact, he separates his path from the mystical poets preceding him. In Rumi's intellectual framework, which is similar to the views of philosophers such as Kierkegaard, faith is a fluid and ever-evolving matter, while belief is something fixed and static. Consequently, faith is an unlimited affair stemming from an individual’s experiential inclination towards God and is attained through the spiritual journey of the self. On the other hand, belief is established in community and society, evolving through various means such as individuals, books, documents, and exoteric developments. Faith belongs to the impossible, while belief belongs to the possible affairs. Believers are dogmatic and antagonistic, fearing that others challenge their convictions. However, faith holders are tolerant. Those in faith are always in an endless relationship with God and continue this relationship in love, while others have a transactional relationship with God, viewing their religion as a means to achieve worldly and otherworldly desires.

    Keywords: Theology, faith, Belief, Rumi, masnavi}
  • سید محمدحسین میردامادی*، سید مهدی امامی جمعه

    حکمت نظری و حکمت عملی نقش  دو بال در تعالی جامعه اسلامی  را دارد .امروزه حکمت عملی بیشتر در علم فقه نمود دارد.وظیفه  فقه در رویکرد کنونی استنباط احکام فرعی از منابع اسلامی است. در این مقاله  به بررسی تاثیر حکمت متعالیه صدرایی بر تفقه در دین و نقش فقه در نظام حکمت متعالیه  پرداخته شده است.مساله اصلی این مقاله چرایی برخی آسیب های موجود فقه رایج است و در این راستا  به این نتیجه رسیده ایم که فقه را نباید گسسته از وجودشناسی دنبال کرد . الهیات باید محور کار فقه باشد و دید حاشیه ای و تشریفاتی به آن آسیب زاست.در این راستا هدف اصلی مقاله نشان دادن تاثیر وجود شناسی (در قالب حکمت متعالیه) بر فقاهت است در این راستا ضمن تبیین چیستی علم فقه به تبیین منبع عقل  و الزامات محوریت عقل به عنوان منبع مشترک فقه و فلسفه و تعریف آن از نظر فقه و فلسفه پرداخته شده  است.،فقه مد نظر حکمت متعالیه غایتی وجودی در عرصه فردی و اجتماعی داشته و بر بصیرت در دین و خشیت تاکید می ورزد. در نظام حکمت متعالیه، فقه زیرمجموعه الهیات بوده و در این راستا تعریف و احکام آن بررسی می گردد. در سیستم صدرایی، فقه و عرفان و حکمت جدای از هم نیست و همه، لایه ها و مراتب دین است که این اصل بر تبیین صحیح قلمرو و حدود و ثغور فقه تاثیرگذار است. فقه تمدن ساز و ظلم ستیز از شاخصه های تفقه صدرایی است. از طرف دیگر فقه به عنوان زیرمجموعه حکمت عملی فردی و اجتماعی نیز محسوب شده و تبیین ملاصدرا از حکمت  عملی در جهت دهی فقهی او بسیار موثر است. این رویکرد سیر معرفتی جامعه اسلامی را تسریع کرده و از برخی آسیب ها جلوگیری می کند.چنان که در سیره فقیه صدرایی معاصر - امام خمینی (ره) - این تاثیر باعث رشد جامعه مسلمانان شد. در انتهای این مقاله این تاثیرات در قالب رویکرد فقهی شهید مطهری به صورت محسوس تری آمده است.

    کلید واژگان: تفقه, الهیات, ملاصدرا, نظام حکمت متعالیه}
    S.MohammadHosain Mirdamadi *, Mehdi Emame Jomee

    Theoretical wisdom and practical wisdom are like two wings for the development of the Islamic society. Today, practical wisdom is mostly manifested in jurisprudence. The duty of jurisprudence in the current approach is to infer religious injunctions from Islamic sources. In this article, the impact of Ṣadrā's transcendent philosophy on jurisprudence and the role of jurisprudence on the system of transcendent wisdom have been investigated. The main problem of this article is why there are some shortcomings in the popular jurisprudence, and in this regard, we have come to the conclusion that jurisprudence should not be separated from ontology. Theology should be the focus of jurisprudence, not a marginal and unimportant issue. In this regard, the main goal of the article is to show the impact of ontology (of transcendent philosophy) on jurisprudence. As a result, while explaining what the science of jurisprudence is, we will explain the source of reason and the implications of the centrality of reason as a common source of jurisprudence and philosophy and its definition in terms of jurisprudence and philosophy. The intended jurisprudence of transcendent philosophy has an existential goal in the individual and social sphere and emphasizes insight in religion and awe. In the transcendent system, jurisprudence is a subset of theology, and its definition and rulings are examined in this regard. In Ṣadrian system, jurisprudence, mysticism and philosophy are not separate from each other and all are layers and levels of religion. This can lead to the correct explanation of the scope of jurisprudence. Civilization-building and anti-tyranny jurisprudence is one of the characteristics of Ṣadrian jurisprudence. On the other hand, jurisprudence is also considered as a subset of individual and social practical wisdom, and Mullā Ṣadrā's explanation of practical wisdom is very effective in directing his jurisprudence. This approach accelerates the scientific development of the Islamic society and prevents some damages; as in the jurisprudence style of the contemporary Ṣadrian jurist - Imam Khomeini - this influence caused the growth of the Muslim community. At the end of this article, these effects have been shown more vividly in the form of Motahari's jurisprudential approach.

    Keywords: jurisprudence, Theology, Mullā Ṣadrā, transcendent system of thought}
  • یاسر ابوزاده گتابی*، سید علی حسنی آملی
    ارایه نظریه تکامل در جهان غرب با استقبال گسترده ای از سوی لیبرالهای پروتستان همراه گردید. هنری دورموند به عنوان یکی از مهمترین متفکران این مکتب ضمن پذیرش این نظریه، درصدد تبیین الهیاتی آن در مباحث کلیدی الهیات مسیحیت برآمد. او با بیان وجود ارتباط وثیق میان علم و دین، تلاش نمود تا وجود تکامل در نظام خلقت علم را به عنوان هنر خدا در جهان ماده توصیف کند. انسان نیز گرچه به لحاظ جسمانی، از کالبدی مادی که از طریق پروسه تکامل شکل گرفته، به وجود آمده، به عنوان موجودی که از دو بعد مادی و معنوی تشکیل شده است، با مداخله به یکباره خدا، از نعمت روح خدایی بهره مند شده و نعمت زندگی معنوی در کنار زندگی مادی به او عنایت شده است. این تحقیق بر مبنای رویکردی توصیفی - تحلیلی و بر پایه مستندات کتابخانه ای درصدد است تا با استناد به نظرات هنری دروموند در آثاری که به وی منتسب است، تاثیرات نظریه تکامل بر الهیات مسیحی - در موضوعات خدا، انسان، گناه، مسیح، زندگی ایمانی، و مسیله ملکوت- مورد بررسی قرار داده، تحلیل کند. از عمده نتایج این تحقیق می توان به مواردی همچون؛ هدفمندی تکامل در راستای نشان دادن محبت الهی، تبعیت از حضرت مسیح در زندگی دنیایی و شباهت زندگی معنوی به زندگی مادی اشاره نمود.
    کلید واژگان: لیبرال, تکامل, دروموند, الهیات, علم و دین}
    Yaser Abuzadeh Gatabi *, Seyyed Ali Hassani Amoli
    The presentation of the theory of evolution in the Western world was widely welcomed by Protestant liberals. Henry Dormond, as one of the most important thinkers of this school, while accepting this theory, tried to explain it theologically in the key topics of Christian theology. By stating the close relationship between science and religion, he tried to describe the existence of evolution in the creation system of science as God's art in the material world. Even though in physical terms, man came into being from a material body that was formed through the process of evolution, as a being that is made up of two dimensions, material and spiritual, with the sudden intervention of God, he benefited from the blessing of the divine spirit and The blessing of spiritual life has been provided to him along with material life. This research is based on a descriptive-analytical approach and on the basis of library documents, with reference to Henry Drummond's comments in the works attributed to him, the effects of the theory of evolution on Christian theology - in the subjects of God, man, sin, Christ, life of faith , and examine and analyze the issue of the kingdom. The main results of this research include things like; He pointed out the purposefulness of evolution in order to show divine love, following Jesus Christ in worldly life and the similarity of spiritual life to material life.
    Keywords: Liberal, Evolution, Drummond, Theology, Science, Religion}
  • مرتضی نقره ای، مقصود امین خندقی*

    این مطالعه برآمده از پرسشی محوری پیرامون حوزه مطالعات برنامه درسی است؛ آیا می توان این حوزه را به گونه ای الهیاتی مطالعه کرد؟ به عبارت دیگر آیا می توان حوزه ای تحت عنوان الهیات برنامه درسی را که به مطالعه الهیاتی دانش این رشته بپردازد، ممکن دانست؟ در این مقاله این امکان در قالب جستاری نظرورزانه، با نگاهی نسبتا انتقادی به تاریخ سکولار حوزه مطالعات برنامه درسی و همچنین مطالعات نظری معاصر رشته، موردبررسی قرار گرفت. ضمن اینکه استدلال های تاریخی و امکان سنجی های نظری بر اساس برخی فرضیه ها در پیوند با برخی مصادیق مرتبط با چرخش های الهیاتی معاصر نیز تبیین شد. نتایج نشان می دهند می توان ادعاهایی را در مورد حوزه مطالعات برنامه درسی به منظور آغاز راهی جدید برای مطالعات الهیاتی رشته مطرح کرد. این در حالی است که به نظر می رسد بسیاری از مباحث اساسی و جریان ساز در رشته مطالعات برنامه درسی با ایده های الهیاتی صاحب نظران آن گره خورده است و در وضع موجود نیز این پیوند در مطالعات نظری معاصر رشته به وضوح دیده می شود. همچنین به لحاظ نظری این امکان وجود دارد تا میان پیش فرض های الهیاتی و مباحث حوزه مطالعات برنامه درسی پیوندی به منظور نظرورزی و نظریه پردازی الهیاتی برقرار کرد. این مطلب را، هم پیش فرض های عام در مورد الهیات برنامه درسی، هم پیش فرض های خاص در مورد الهیات اسلامی برنامه درسی تایید می کنند. البته این مطالعه هنوز در ابتدای راه معرفی این قلمرو پژوهشی در ایران است و نیازمند تعمیق و تدقیق در مطالعات آتی است.

    کلید واژگان: الهیات, مطالعات برنامه درسی, دانش, امکان}
    Morteza Noghrei, Maghsoud Aminkhandaghi *

    This study is based on a central question in the field of curriculum studies: Can this field be studied in a theological way? In other words, is it possible to consider a field called curriculum theology that deals with the theological study of the knowledge of this field? In the present study, this possibility was investigated in the form of a theoretical inquiry, with a relatively critical look at the secular history of the field of curriculum studies as well as contemporary theoretical studies of the field. In addition, these historical arguments and theoretical possibilities were explained based on some hypotheses in connection with some examples related to contemporary theological turns. The results show that claims can be made about the field of curriculum studies in order to start a new way for the theological studies of the field: many of the fundamental and current issues in the field of curriculum studies are tied to the theological ideas of its experts and in The current situation of this connection is clearly seen in the contemporary theoretical studies of the field. Also, theoretically, it is possible to establish a link between the theological presuppositions and the subjects of curriculum studies for the purpose of theological observation and theorizing. This content is confirmed by both the general presuppositions about the theology of the curriculum and the specific presuppositions about the Islamic theology of the curriculum. Of course, this study is still at the beginning of the introduction of this research area in Iran and needs to be deepened and clarified in future studies.

    Keywords: Theology, curriculum studies, Knowledge, possibility}
  • زهرا شریف *

    الهیات فمینیستی الهیاتی انتقادی است که به دنبال ایجاد آگاهی فمینیستی از مردانه بودن الهیات است و با استفاده از ابزار تحلیلی جنسیت به بررسی و فهم متون، سنت ها، مناسک و اساسا سیاق دینی می پردازد تا به پیشنهادهایی دست یابد که برای تبیین سهم کامل زنان در الهیات مفید باشد. رویکرد متکلمان فمینیست به این پرسش که آیا مسیحیت موجود می تواند تامین کننده دغدغه های زنان و رهایی بخش برای آنان باشد یا خیر، دارای سه طیف انقلابی، اصللاحی و بازسازی گرایانه است. گونه های الهیات فمینیستی را نیز می توان در چهار قسم تصویر نمود: الهیات فمینیستی به مثابه فلسفه دین؛ به مثابه الهیات پساسنتی؛ به مثابه هرمنوتیک کتاب مقدس؛ به مثابه الهیات ادیان. در این تنوع منظر، رشدی سه مرحله ای قابل مشاهده است که شامل پیش فرض سازی انسانیت برای زنان، جایابی نقادانه زنان در الهیات موجود و اصلاح اجتماع می گردد. نقاط محوری الهیات فمینیستی مسیحی عبارت اند از: الهیات زندگی و شور؛ پدر به مثابه امر الهی مرتبط با زندگی؛ تاکید بر ساخت استعاری و اسطوره ای آموزه های دینی؛ پذیرش تکثر به عنوان منبع گسترش معرفتی؛ بازخوانی هنجار اخلاقی؛ طراحی سیاست هویتی؛ بسط آگاهی انتقادی؛ ضرورت تمرین فردی و کنش اجتماعی. به نظر می رسد این امور در تناظر با الهیات اسلامی نیز معنادارند و تحقیق در تراث و گفت وگو با اندیشمندان و صاحب نظران در این حوزه می تواند ابعاد عالمانه و درخشنده الهیات اسلام را بارز نماید.

    کلید واژگان: الهیات, الهیات فمینیستی, خدای پدر, انسانیت, هرمنوتیک, پساسنتی}
    Zahra Sharif*

    Feminist theology is a critical theology that seeks to create a feminist awareness of the masculinity of theology and uses gender analysis tools to examine and understand texts, traditions, rituals, and basically, the religious context to achieve proposals to explain the full contribution women in theology are useful. Feminist theologians’ approach to the question of whether existing Christianity can provide for women's concerns and emancipate them or not, has three spectrums: revolutionary, reformative, and reconstructionist. The types of feminist theology can also be described in four categories: feminist theology as a philosophy of religion; as a post-traditional theology; as hermeneutics of the Bible; and as the theology of religions. In this variety of perspectives, a three-stage development can be seen, which includes the presupposition of humanity for women, the critical positioning of women in the existing theology, and the reform of society. The focal points of Christian feminist theology are: the theology of life and fervency, the Father as a divine matter related to life, emphasis on the metaphorical and mythological construction of religious teachings, acceptance of pluralism as a source of knowledge expansion, rereading the moral norm; identity policy design, development of critical awareness, the necessity of individual exercise and social action. It seems that these matters are also meaningful in accordance with Islamic theology, and research in the tradition and dialogue with thinkers and experts in this field can highlight the scholarly and brilliant dimensions of Islamic theology.

    Keywords: Theology, Feminist Theology, God the Father, Humanity, Hermeneutics, Post-traditional}
  • حوا جامی *، سید محمد حکاک قزوینی، علی نقی باقرشاهی، شروین مقیمی زنجانی

    در خوانش اشتراوس از محاوره قوانین، بار دیگر با رویکرد جامع او مواجه میشویم و برخلاف نگرش تاریخی، شاهد تغییر و تحولی اساسی و مغایر با تفسیر او از دیگر محاورات افلاطون، نیستیم. درواقع، اشتراوس معتقد است برای فهم واقعی محاوره قوانین باید بشیوه او و از رهگذر خوانش فارابی در کتاب تلخیص النوامیس از آن، پیش برویم و تنها در اینصورت است که میتوانیم به افقی ورای تفسیر تاریخی دست یابیم. در پژوهش پیش رو، هدف آنست که ضمن بحثی اجمالی از تفسیر تاریخی محاوره قوانین، تفسیر فارابی از آن، و همچنین نقد و نظر اشتراوس در اینباره، را بررسی کرده، و مهمترین شاخصه های تفسیر بدیع او از این اثر را تبیین نماییم.

    کلید واژگان: قوانین, فارابی, تلخیص النوامیس, اشتراوس, تاریخ گرایی, الهیات, افلاطون}
    Havva Jami *, S. Mohammad Hakkak, Ali Naghi Baghershahi, Shervin Moghimi Zanjani

    Republic and Statesman demonstrate the limitations of the city in distinct yet comparable ways. The first work reveals the impossibility of philosophers ruling, while the second work proves the necessity of the rule of law. Consequently, both dialogues establish foundations for addressing the question of the ideal political order based on its compatibility with the city's nature. However, formulating the best principles for the city falls within the domain of laws. This particular work held significant importance for Leo Strauss, which can be viewed from two perspectives. Firstly, Strauss' last work, "Argument and Action in Plato's Laws," focuses on the study of "Platonic Political Philosophy" and explores the tension between philosophy and politics through the final resolution of the problem. It represents the culmination and complete expression of theological-political thought. Secondly, in the introduction to "What is Political Philosophy," Strauss considers Laws to be Plato's most political work, if not the only one, as it features the Athenian stranger, along with his companions, describing a set of rules for an imminent city establishment. In contrast, Socrates constructs a city in the Republic solely through words and not in practice. Understanding how Strauss interprets Plato's Laws is of paramount importance. To comprehend his approach, we must first become acquainted with his elucidation of Farabi's interpretation of Talkhis-e-Navamis then, delve into his own interpretation to uncover similar motivations.

    Keywords: Laws, Farabi, Talkhis -e-Navamis, Strauss, Theologhy, Plato}
  • سیلیا دین دراموند، میشل آقامالیان
    شماره قبل شامل شرحی خلاصه از روابط الهیات با علوم زیستی به خصوص با توجه به تحولات ناشی از نظریه تکامل بود. در این شماره، به اندیشه های چند نماینده شاخص این رابطه که آثار مهمی نیز در این زمینه تالیف کرده اند، پرداخته شده و ضمن معرفی دیدگاه های کلی هریک، ارزیابی مختصری نیز لااقل از نظر جانمایی اندیشه آنها در طیف روابط الهیات و علوم زیستی انجام شده است. در پایان، مولف طرحی پیشنهادی دایر بر تعامل الهیات و علوم زیستی مشتمل بر لااقل پنج هدف، مطرح کرده است و به خدماتی که هریک از این رشته ها می تواند به دیگری و نهایتا به جامعه بشری انجام دهد، و همچنین به نقش متالهان در تعدیل طرح های زیست فناورانه و جلوگیری از بی عدالتی های اجتماعی ناشی از اجرای برخی از آنها، اشاره کرده است.
    کلید واژگان: تیار, پیکوک, زیزیولاس, زیست فناوری, تکامل, الهیات}
  • سیلیادین دراموند*، میشل آقامالیان

    بحث درباره رابطه علم و دین سابقهای طولانی دارد. مولف این مقاله که گیاهشناس و متاله است با محدود کردن دامنه بحث به رابطه الهیات جدید غرب با موضوعات روز در علوم زیستی، نخست مروری دارد بر تحولاتی که از زمان طرح نظریه تکاملی داروین در عرصه علوم زیستی پدید آمده است، و سپس با مروری بر تعدیالت و تحولاتی که با ظهور داروینیسم نو و رابطهاش با یافته های علم نوظهور ژنتیک رخداده است، به نتایج گوناگون مترتب بر نظریات و کشفیات جدید در حوزه علوم زیستی و فن آوریهای مربوب به آن می پردازد که حوزه های مختلف و مهمی از زندگی بشر را چه به معنای مثبت و چه منفی کلمه متاثر کرده و متالهان جدید غرب را به طیفی گسترده از واکنشهای مختلف، چه همدلانه و چه ناهمدلانه، برانگیخته است. این همسخنی مستمر الهیات با علوم زیستی نه فق به تعدیل رویکردهای آن انجامیده، که عرصه هایی نو بر آن گشوده است تا در پرتو الگوهای مربوب به علوم زیستی، نگاهی نو و عملگرایانه تر به دغدغه های حیات امروز بشر داشته باشد و حتی به پاسخهایی نو و مبتکرانه دست یابد. بخشی از این کوشش و کشاکش، موضوع این مقاله است که در دو قسمت تقدیم خوانندگان میشود.

    کلید واژگان: تکامل, ژنتیک, بومشناسی, الهیات, فرضیۀ گایا}
  • مرتضی نقره ای، مقصود امین خندقی*
    مطالعه حاضر با هدف بررسی این پرسش انجام شد: آیا پرسش از خدا در حوزه مطالعات برنامه درسی موضوعیت دارد؟ بدین منظور، مطالعه ای نظرورزانه در پیش گرفته شد و به منظور اتقان بحث، استدلال ها همراه با استنادات معتبر و متعدد در دو محور انجام شد. در ابتدا، پرسش مذکور خارج از حوزه مطالعات برنامه درسی و در محور بعدی، ناظر به حوزه مطالعات برنامه درسی موردمطالعه قرار گرفت. مطالعات خارج از حوزه، برخلاف ادعای رایج علوم مدرن، بیانگر وجود پیش فرض های متافیزیکی- الهیاتی در سراسر عصر مدرن، فلسفه و علوم آن است و در حوزه مطالعات برنامه درسی، آثار مختلف مستند شده در بحث، موید موضوعیت و جایگاه مهم این پرسش الهیاتی در تعیین مواضع صاحب نظران برنامه درسی درگذشته، حال و آینده رشته هستند. این مسیله در کنار لزوم توجه به سنت اسلامی از منظر الهیاتی، عرصه وسیعی را پیش روی ما می گشاید که پرداختن به این عرصه به مطالعات آتی واگذار می شود.
    کلید واژگان: خدا, الهیات, دین, مطالعات برنامه درسی, نظریه}
    Morteza Noghrei, Maghsoud Amin Khandaghi *
    The purpose of this study was to investigate this question: Is the question of God relevant in the field of curriculum studies? For this purpose, a speculative study was conducted and in order to convince of the discussion, the arguments along with valid and numerous citations done in two basic axes. Initially, the question was examined outside the field of curriculum studies, and in the next axis, was studied in the field of curriculum studies. studies outside the field, contrary to the common claim of modern science, indicate the existence of metaphysical-theological presuppositions throughout the modern era, its philosophy and sciences, and in the field of curriculum studies, various works documented in the discussion , Confirm the relevance and the important place of this theological question in determining the positions of curriculum experts in the past, present and future of the field. This issue, along with the need to pay attention to the Islamic tradition from a theological point of view, opens a wide field to us which Entering this field, is left to future studies.
    Keywords: God, Theology, religion, curriculum studies, theory}
  • حمید پارسانیا، مهدی سلطانی، محمدجواد خسروی*
    عقلانیت ابزاری، پول را تنها ابزاری کارآمد در جهت بیشینه کردن منافع سوژه می بیند که به صورت بهره متبلور می شود. زیمل با فرارفتن از عقلانیت تکنیکی، معنایی فلسفی الهیاتی از پول ارایه کرده است. زیمل، بهره را امری ضروری برای پول محض می داند اما به تفصیل به آن نپرداخته است. در این مقاله با روش توصیفی -  تحلیلی به بازخوانی معنای پول نزد زیمل و نسبت آن با بهره می پردازیم. یافته پژوهش حاکی از این است که پول مدرن رابطه هویتی درونی با بهره دارد. پول دارای سه لایه معنایی است: لایه فرمی، لایه اراده محض، لایه الهیاتی. لایه فرمی پول با نرخ بهره در تناقض است اما در لایه اراده محض، پول تحریک اقتصاد و پیوند سوژه و ابژه را از طریق بهره انجام می دهد. در لایه الهیاتی که پول جای اله را می گیرد، بهره نوعی ادای دین به پول است و به خاطر گسستگی از وجود محض و اله حقیقی، انسان تاله و خودگستری را با استثمار طبقات پایین به صورت اخذ بهره محقق می کند.
    کلید واژگان: زیمل, پول, بهره, فرم, اراده محض, الهیات}
    Hamid Parsania, Mahdi Soltani, Mohamadjavad Khosravi *
    Instrumental rationality perceives money as a merely efficient tool for maximizing individual interests, manifested in the form of interest. Zimmel, departing from technical rationality, presents a philosophical and theological understanding of money. Zimmel considers interest as a necessary aspect of pure money but does not elaborate on it in detail. In this article, using a descriptive-analytical method, we revisit the meaning of money according to Zimmel and its relationship with interest. The research findings indicate that modern money has an inherent identity relationship with interest. Money has three layers of meaning: the formal layer, the pure will layer, and the theological layer. The formal layer of money contradicts the concept of interest rates, while in the pure will layer, money stimulates the economy and establishes a bond between subject and object through interest. In the theological layer, where money replaces God, interest becomes a form of religious tribute paid to money. Due to the separation from pure existence and the real divine, humans seek self-expansion and self-enrichment through exploiting lower classes by realizing interest.
    Keywords: Zimmel, money, Interest, Form, pure will, theology}
  • احمد ملکی پور*، سید محمدعلی میرجلیلی
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل آموزش مغفول شایستگی های تربیت دینی در برنامه درسی دانشجومعلمان رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان بود.
    روش
    جامعه تحقیق شامل اساتید رشته معارف و کلیه سرفصلهای برنامه درسی رشته الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان در سال 400-1399 بود. برای انتخاب جامعه از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک معیاری در بخش اساتید معارف اسلامی و روش نمونه گیری سرشماری در بخش سرفصلهای رشته الهیات و معارف اسلامی استفاده شد. ابزار پژوهش در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیست تحلیل محتوا بود؛ بدین صورت که در مرحله اول با 15 نفر از اساتید رشته معارف اسلامی برای استخراج شایستگی های تربیت دینی مصاحبه صورت گرفت. سپس بر اساس شایستگی های استخراج شده در خصوص تربیت دینی، یک چک لیست تحلیل محتوا طراحی شد تا میزان پوشش شایستگی های تربیت بدنی در سرفصلهای برنامه درسی رشته الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان تحلیل شود. برای تعیین روایی ابزار، از روایی محتوایی استفاده شد و فهرست وارسی در اختیار سه نفر از متخصصان معارف اسلامی قرار گرفت. روایی سازه تحلیل محتوا نیز از نظر اساتید رشته معارف، بررسی و تایید شد و پایایی آن با بهره گیری از روش ویلیام اسکاتریال 82 درصد محاسبه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که سرفصلهای برنامه درسی در رشته الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان بخش زیادی از شایستگی ها را پوشش داده است؛ ولی بعضی از مولفه های هر شایستگی نیز مورد غفلت قرار گرفته اند. همچنین در سرفصلهای برنامه درسی دبیری الهیات، شایستگی های شناختی بیشترین و شایستگی های اقتصادی- حرفه ای کمترین حضور را داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد نیاز است دست اندرکاران آموزشی و برنامه ریزان درسی دانشگاه فرهنگیان، نسبت به آموزش شایستگی های تربیت دینی غفلت شده در سرفصلهای برنامه درسی رشته الهیات و معارف اسلامی توجه داشته باشند.
    کلید واژگان: شایستگی, تربیت دینی, برنامه درسی, الهیات, دانشگاه فرهنگیان}
  • نعمت الله کرم اللهی*، مهدی مطهری فر

    هدف این مقاله بررسی تطبیقی−انتقادی اندیشه ماکس وبر درخصوص عوامل پیدایش و عدم‎پیدایش سرمایه‎داری در مسیحیت و اسلام، از منظر شهید مطهری است. بنیاد انتقادات این نوشتار، پذیرش حقیقت وحیانی دین است که در عرصه نظریه‎پردازی مطالعات دین موجب تفکیک سطوح پژوهش دینی می‎شود. دیدگاه جامعه ‎شناسانه وبر و ابژه کردن و نگاه کارکردگرایانه به آن باعث شده از فهم فلسفه‎ها و حقایق باطنی دین اسلام ناتوان بماند.به گمان وبر اسلام در ارایه اخلاقیات رستگاری عاجز مانده و ازاین‎جهت از قافله نظام سرمایه‎داری جامانده است؛ اما به‎راستی آنچه موجب رویگردانی اسلام از فلسفه رستگاری و زهد بی‎انتهای پیوریتانی است، مواجهه مثبت اسلام با دنیاست. پلیدانگاری جهان طبیعت و تکلیف بی‎حدوحصر بشر که ناشی از نبود اطمینان نسبت به سرنوشت است در اسلام جایگاهی ندارد. در عوض حقوق اسلامی بر پایه حسن ظن به خالق و مخلوق در جهان، او را به سمت شکوفایی اقتصادی می‎کشاند.

    کلید واژگان: اسلام, مسیحیت, سرمایه‎داری, سطوح مطالعات دین, الهیات, گرایش‎های رفتاری}
    Nemat Allah Karam Allahi *, Mahdi Motahari Far

    The purpose of this article was a comparative and critical analysis of Max Weber's view regarding the factors of the emergence and non-emergence of capitalism in the comparison between Christianity and Islam from the perspective of Shahid Motah'hari. The basis of the criticisms of this article is the acceptance of the revealed truth of religion, which separates the levels of religious research in the field of theorizing religious studies. Weber's sociological view and objectification and functionalist view of it have made him unable to understand the philosophies and inner truths of Islam, like other Western scholars, to be caught in the trap of intellectual confusion, and in the position of religious investigation, regardless of the facts and capacities religious teachings should evaluate the economic capacities of Islam only by looking at the historical reality.In this article, by referring to the works of Shahid Motah'hari, grounds for a critical look at Weber's theory about the causes of the non-emergence of capitalism in Islam have been extracted. These criticisms have been raised in the two main fields of theology and psychological and behavioral tendencies, and their emphasis on the theory of separation of levels of religious studies has been clarified.

    Keywords: Islam, Christianity, Capitalism, levels of religious studies, theology}
  • حسین کلباسی اشتری

    بخش موسوم به «طبیعیات» در فلسفه کلاسیک، همواره جزء لاینفک و پیوسته هرگونه پژوهش فلسفی بشمار آمده و مشتمل بر بحثهایی است در زمینه جسم و جواهر جسمانی و خواص حیاتی نباتات و حیوانات و انسان، امکان جزء بسیط، ماهیت حرکت و اقسام و خواص آن، حقیقت نفس فلکی و نفس انسانی، فنا یا بقای نفوس و فروعات و شقوق مختلف این مباحث و نیز طب و موضوعات مختلف مربوط به شناخت و ادراک آدمی ذیل عنوان علم النفس و برخی عناوین دیگر مرتبط با این مباحث. با آغاز عصر جدید و دستاوردهای نو در عرصه مکانیک و طب و نجوم و جغرافیا و جانورشناسی و حتی ریاضیات، بتدریج اعتبار این شاخه از تحقیقات فلسفی مورد چند و چون قرار گرفت و در اواخر قرن هجدهم، از صحنه تعلیمات و تحقیقات فلسفی عملا کنار گذارده شد. این روشن است که مفروضات و اصول موضوعه طبیعیات قدیم نمیتوانست در برابر دستاوردهای علم جدید تاب آورد و شواهد تاریخی نیز گواه است که انسان دوره جدید به اتکای قدرت و اعتماد بنفس خویش، از انگاره های سنتی و جزمی گذشته بکلی روی برتافته بود، از آنرو که حتی بدون مواجهه با اصول و مفروضات علم جدید، مفروضات و نتایج علم کهن بهیچ وجه نمیتوانست با مشاهدات عینی و قطعی تجربی سازگار شود. اما با اینهمه، نکته تاریخی و البته تامل برانگیز اینست که در این جابجایی و تغییر موقعیت در عرصه دانش بشری، آیا هیچ نکته یا عنصری در پیکر طبیعیات قدیم وجود نداشت که بتواند برای انسان عصر جدید بمثابه راهنما و آغازگر جستجویی دوباره تلقی شود؟ گویی کنارگذاردن یکباره و بی اعتباری احکام و قضایای علم کهن، تقدیر محتوم و اجتناب ناپذیری بود که بایست جای خود را بسرعت به علم جدید میسپرد و صحنه را برای همیشه ترک میکرد. این رخداد معرفتی البته که ثمراتی شگرف داشته و دارد و محل تردید و چند و چون نیست، ولی پرسش مذکور دست کم از حیث تاریخ علم و حتی جامعه شناسی علم مورد توجه خواهد بود؛ اینکه چرا پیکره یی از دانش با آن طول و عرض، بکلی از اعتبار ساقط شد و نه تنها عالمان و دانشمندان علوم تجربی، بلکه فیلسوفان و حتی متخصصان تاریخ علم نیز نسبت بدان اقبالی نشان نمیدهند؟ این پرسش بمعنای رجوع و مهمتر از آن، تصدیق علم ماقبل مدرن و دعوت به فراگیری مجدد آن نیست، بلکه دعوت به تامل در یک فراشد و دگرگونی تاریخی است که مستقیما با درک و دریافت بشر از عالم درون و برون او داشته و بیتردید محدود و مقید به تبیینهای میدانی و آماری نمیشود. از یکسو، اتصال و پیوند طبیعیات با دو قلمرو ریاضیات و الهیات در فلسفه کلاسیک نیز میتواند محل پرسش واقع شود، از آنرو که برای نمونه، نوع دریافت هندسی و عددی قدما از نظم عالم، مستقیما بر تبیینها و انگاره های طبیعت شناسانه آنان اثر گذارده و از سوی دیگر، برداشت الهیاتی و کلامی آنان را نیز متاثر میساخت. مسلم است که توجه اخیر برخی دانشمندان و فیلسوفان به ریاضیات و طبیعیات کهن نه از سر تفنن و فضل فروشی، بلکه از سر نوعی تعمق و حتی نیاز بوده و هست؛ صرفنظر از اینکه با انگاره ها و دعاوی آنان موافقت یا مخالفت شود. با این وصف، اعتبارسنجی قضایای مربوط به طبیعیات قدیم، محدود به ملاکها و قضایای تجربی نیست و باز شدن پرونده این بخش از تلاشهای علمی بشر، احتمالا امکان بازخوانی و بازشناسی برخی عرصه های مربوط به مبادی فلسفی و نظری در این زمینه را فراهم خواهد ساخت و میتوان انتظار داشت که ظرفیتهایی جدید از دل این بازخوانی برای اهل فلسفه سربرآورد. سردبیر

    کلید واژگان: فلسفه کلاسیک, طبیعیات, علم النفس, الهیات}
    Hossein Kalbasi Ashtari
  • محسن لبخندق

    آنچه تحت عنوان الهیات فرهنگ در منابع غربی یافت می شود؛ محصول اندیشه ورزی الهیدانان حاشیه نشین جهان غرب است، نه جریان اصلی در نهاد علم. اما در جهان اندیشه ای اسلام که وحی، عقل، تجربه و...، هر یک اعتبار معرفت شناختی خود را دارد، اگر بتوان فرهنگ را مستند به یکی از چارچوبهای معرفت دینی مانند کلام، عرفان، حدیث، حکمت و...، مورد تبیین و تفهم قرار داد؛ رهاورد این مسیر، اعتبار علمی خواهد داشت. در این مقاله با استنطاق از معارف قرآنی و ظرفیتهای حکمت و عرفان اسلامی، «فرهنگ» مورد واکاوی قرار می گیرد و طلیعه ای برای الهیات فرهنگ مبتنی بر حکمت و عرفان اسلامی رقم خواهد خورد. تبیین حکمی و عرفانی فاعلیت حضرت حق در تکون و تحول فرهنگ ها و دولت یابی هر یک از اسماء الهی در هر دوره فرهنگی-تاریخی و نیز نقش کانونی انسان کامل در آمد و شد ادوار فرهنگی، به همراه تبیین جایگاه دین و شریعت به عنوان دو بعد ثابت و متغیر یک حقیقت واحد که متکفل تدبیر و هدایت دو بعد ثابت و متغیر جوامع و فرهنگ هاست، بخشی از رهاوردهای این تلاش نظری است. این یافته ها مبتنی بر روش قیاسی-برهانی ذیل چارچوب نظری حکمت متعالیه فراهم آمده است.

    کلید واژگان: الهیات, فرهنگ, جامعه, امام, دین}
    mohsen labkhandagh

    What is found in Western sources as the theology of culture; It is the product of the thinking of the marginalized theologians of the Western world, not the mainstream in the institution of science. But in the Islamic world, where revelation, intellect, experience, etc., each have their own epistemological validity, if culture can be explained on the basis of one of the frameworks of religiousknowledge such as theology, mysticism, hadith, wisdom, etc. The obtained results will be accepted as a scientific theory.
    In this article, by question from Qur'an and Islamic wisdom and mysticism, "culture" is analyzed and a prelude to the theology of culture based on Islamic wisdom and mysticism will be formed.Philosophical and mystical explanation of God's activity in the formation and evolution of cultures and the domination of each of the divine names in each cultural-historical period, as well as the central role of perfect human beings in cultural periods, along with explaining the position of religion and Sharia as two dimensions Constant and variable A single truth that is responsible for planning and guiding the two fixed and variable dimensions of societies and cultures is part of the results of this theoretical endeavor.These findings are based on the deductive-argumentative method under transcendent wisdom.

    Keywords: Theology, culture, society, Imam, religion}
  • فریده لازمی*، ذوالفقار همتی، رقیه فتحی
    تکیه کانت در فلسفه نقادی خود به برخی مبانی عقل‏ عملی، همانند جاودانگی نفس و وجود خداوند و در راس همه آن‏ها خیر اعلی به‏ مثابه غایت قصوای اخلاق، با دو مولفه اساسی‏اش، یعنی فضیلت و سعادت، مهر تحویل مطلق دین به اخلاق را بر پیشانی فلسفه او زده است. مطابق این نگرش گویی کانت کل دین را به اخلاق فرومی‏کاهد و از هیچ جنبه‏ای از دین ‏جز جنبه اخلاقی آن دفاع نمی‏کند و وجود سایر جنبه‏ها و ابعاد را زاید می‏داند. در حالت ضعیف‏تر، فلسفه کانت با مهرنشان معتدل‏تری از فروکاهی با عنوان تحویل تفسیری دین به اخلاق روبه روست. مقاله حاضر می‏خواهد با تکیه بر اقسام مختلف تحویل‏گرایی نشان دهد که در نظام فکری و فلسفی کانت اگرچه دین یک عنصر ضروری تکمیل‏کننده هدف غایی اخلاق است، خود کانت برای دین شانی غیر از اخلاقی ‏بودن نیز قایل است. بنابراین، این دو قرایت رایج از نسبت دین و اخلاق در فلسفه کانت خالی از دشواری نیست.
    کلید واژگان: اخلاق, الهیات, تحویل‏‏گرایی, دین, کانت}
    Farideh Lazemi *, Zolfagar Hemmati, Rogayeh Fathi
    Kant's critical philosophy relies on certain fundamentals of practical reason, such as the immortality of the soul, the existence of God, and, most importantly, the supreme good as the ultimate objective of morality, encompassing virtue and happiness as its two key components. This perspective has led to the perception of absolute reductionism in Kant's philosophy. According to this view, Kant appears to reduce religion entirely to morality, advocating solely for its moral dimension while deeming other aspects and dimensions as redundant. In a more moderate form, Kant's philosophy faces explanatory reductionism, explaining religion solely in terms of morality. However, this paper argues that Kant, through various forms of reductionism, posits that while religion is an essential component that complements the ultimate goal of morality, he also acknowledges that religion holds a position beyond the ethical realm. As a result, both the complete reduction of religion to morality and the explanatory reduction of religion as morality are not without challenges in interpreting Kant's philosophy.
    Keywords: Moral theology, The link between religion, morality, Reduction of religion to ethics, Explanatory Reductionism, Eliminative Reductionism, Immanuel Kant}
  • سید مجید ظهیری

    الاهیات شهر مجموعه معارفی است که از مسایل الاهیاتی ناظر به شهر, به دست می آید و در سه شاخه باورها و عقاید، اخلاقیات و هنجارها، و احکام ناظر به شهر با کنکاش در معارف دینی دسته بندی می شود. رابطه الهیات و شهر تاثیر و تاثری است. دین نسبت به انسانها، حیوانات، نباتات، محیط و زنجیره مناسبات و نوع ارتباطات در زندگی بی تفاوت نیست و نوع نگاه دین نسبت به هر یک از مولفه های فوق، بخش عمیقی از زمینه های پژوهشی الهیات شهر را شکل می دهد. جامعه، مناسبات اجتماعی و مقتضیات زمانی و مکانی نیز در فهم دین تاثیر می گذارد. این تاثیر و تاثر از جمله مولفه هایی است که هویت الهیات شهر را می سازد و ضرورت و اهمیت آن را نشان می دهد. از حیث دیگر، هم دین برای شهر مساله زایی می کند و هم شهر برای دین مساله سازی می نماید. غایت، در تصویر سازی الهیات از شهر همواره میان ریالیسم و ایده آلیسم در نوسان است. در مدل سازی دین برای شهر، نوع نگاه به کارکرد دین برای شهر مورد توجه است و دست کم دو نگاه داورانگاری و هادی انگاری دین می تواند به مدل های متفاوتی منجر شود.

    کلید واژگان: شهر, الهیات, نسبت, رئالیسم, ایده آلیسم, داورانگاری دین, هادی انگاری دین}
    Sayyed Madjid Zahiri

    The theology of the city is a collection of knowledge that is obtained from the theological issues related to the city and its contributions, such as citizenship codes of conduct, citizenship rights, citizenship limits, and everything related to the city and city dwelling and is categorized into three branches of opinions and beliefs, ethics and norms, and rulings concerning the city by delving into religious knowledge. The relationship between theology and the city is reciprocal and mutually influential. Religion is not indifferent to humans, animals, plants, the environment and the chain of relationships and the type of communication in life, and the way religion looks at each of the above components forms a profound part of the research fields of theology of the city. Society, social relations and the demands of time and space are also effective in understanding religion. This influence and effect is one of the components that make the theological identity of the city and shows its necessity and importance. In other words, both religion and the city bring up issues for one another. The ultimate goal, in the theological depiction of the city, always fluctuates between realism and idealism, and the balance of this duality is very important. In the modeling of religion for the city, the type of view on the function of religion for the city is of interest, and presuming at least two roles of judgment and guidance for religion can lead to the formation of different models.

    Keywords: city, theology, relation, realism, idealism, presuming religion as judgment, presuming religion as guidance}
  • کیارش شیخ الاسلام*
    موقعیت پسامدرن یک وضعیت فرهنگی است که انسان معاصر در آن به سر می برد. این وضعیت فرهنگی را از نگرگاه های متفاوتی می توان بررسی کرد. مقاله حاضر در زمینه نسبت این وضعیت با امر سایبری نگاشته شده است. در این مقاله، ابتدا تبیین خواهد شد که فرهنگ و فناوری در روزگار ما نیز همچون تمامی اعصار گذشته، پیوندی متقابل برقرار می کنند و به شکلی تنگاتنگ، برهم کنش دارند. برهم کنش فرهنگ پسامدرن و فناوری های سایبری به بحرانی در حوزه الهیات و حتی گشودگی بنیادین به روی امر الهی انجامیده است. مقصود نهایی مقاله پیش رو آن است که چیستی همین بحران را تبیین کند. اهمیت این تبیین از آنروست که به منظور فایق آمدن بر یک بحران، نخست باید شناختی درست و بسنده از آن حاصل آوریم. خواهیم دید که برهم کنش پسامدرنیته و امر سایبری به بروز «حادواقعیت» منجر شده است و در نهایت، به آنچه ما هستی مسطح خوانده ایم، خواهد انجامید. تلاش خواهیم کرد تا با بهره گرفتن از میراث گران سنگ ادب فارسی، و با رجوع به تمثیلی از شاهنامه فردوسی، نشان دهیم که چرا حادواقعیت را می توان با آنچه فردوسی «سرای درنگ» می خواند مشابه انگاشت. این مشابهت فهم بحران کنونی جهان را برای مخاطب فارسی زبان ساده تر خواهد کرد.
    کلید واژگان: وضعیت پسامدرن, امر سایبری, حادواقعیت, الهیات, سرای درنگ, هستی مسطح}
    Kiarash Sheikholeslam *
    The postmodern condition is a cultural situation in which contemporary man lives. This cultural situation can be considered from different standpoints. This article tries to investigate the postmodern condition in connection with the cyber. It will explain that in our time, like all past ages, culture and technology have reciprocal connection and interact intimately. The interaction of postmodern culture and cyber technologies has led to a crisis in Theology and even in regard to the seminal openness towards the divine. The ultimate goal of the present article is to explain what this crisis is. The importance of this explanation lies in the fact that in order to overcome a crisis, we must first gain a correct and sufficient knowledge of it. We will see that the interaction of postmodernity and the cyber has led to the emergence of hyperreality and will ultimately lead to what we call a leveled Being. Taking advantage of the precious heritage of Persian literature, and referring to an allegory from Ferdowsi's Shahnameh, we will try to show why hyperreality can be equated with what Ferdowsi calls sarā_e_derang (the "deferment abode.") This similarity will make it easier for the Persian-speaking reader to understand the current crisis in the world.
    Keywords: The postmodern condition, the cyber, Hyperreality, sarā, e, derang (deferment abode), leveled Being}
  • جعفر فسایی*، نجمه دری

    ماتریالیسم در معنای هگلی- مارکسی آن، از بدو مطرح شدن در ایران واکنش‌های بی‌سابقه‌ای به‌ویژه در میان روحانیت برانگیخت. مرتضی مطهری ازجمله نخستین افرادی بود که با درک اهمیت و حساسیت این مفهوم و تبعات ناشی از آن در فضای فکری جامعه، ضرورت مسلم توجه بدان را دریافت، به‌نحوی‌که توانست در تقابل و جبهه‌گیری در برابر آن،‌ بخشی از جامعه و به‌خصوص روحانیت را به اجماع نسبی برساند. اینکه در این کارزار، نقش و عملکرد میراث ادبیات فارسی به چه نحو و با چه کیفیتی بوده ‌است، پرسش اصلی و مهم پژوهش حاضر است. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مجموعه آثار مرتضی مطهری را از این منظر خاص، موردتحلیل و بررسی محتوایی قرار داده‌ایم. نتایج حاصل از دریافت و تشریح این آثار نشان می‌دهد که ادبیات در کارزار الهیات و ماتریالیسم یا جهان‌بینی توحیدی و جهان‌بینی مادی، به‌مثابه‌ی ابزاری کارآمد و موثر، ایفای نقش کرده‌ است. حافظ شیرازی، مولاناجلال‌الدین بلخی، حکیم خیام نیشابوری و سعدی شیرازی ازجمله برجسته‌ترین چهره‌های ادب فارسی و فرهنگ ایرانی هستند که در این نزاع تعیین‌کننده یعنی تقابل میان جهان‌بینی توحیدی و جهان‌بینی مادی فراخوانده ‌شده‌ و هریک نقش مشخصی را ایفا کرده‌اند. بر این اساس مطهری خوانشی غیرمادی را از شعر و اندیشه‌ی حافظ ارایه داده و درحقیقت این خوانش عکس‌‌العملی در برابر مفسران ماتریالیست با محوریت احمد شاملو بوده ‌است. ازطرفی در آثار مطهری، شعر و اندیشه‌ی مولانا و سعدی نیز درجهت بسط و تقویت ایده‌‌ی الهی یا جهان‌بینی توحیدی، به‌منظور تضعیف هرچه بیشتر گفتمان‌های ماتریالیستی به کار رفته است. درنهایت مطهری خیام نیشابوری را در یک فرمول ماتریالیستی می‌نهد و از رهگذر شعر و اندیشه‌ی او، تقابل با ماتریالیسم را دنبال می‌کند. حاصل جمع این آرا،‌ بخشی از عملکرد ادبیات فارسی در مناسبات اجتماعی و سیاسی معاصر را نمایان می‌‌کند.

    کلید واژگان: ادبیات فارسی, الهیات, ماتریالیسم, مرتضی مطهری}
    Jafar Fasaei *, Najme Dorri
    Introduction

    Materialism, in its Hegelian-Marxist sense, provoked unprecedented reactions specifically among the clergies since its inception in Iran. Morteza Motahhari was one of the first people who understood the importance and sensitivity of this concept and its consequences in the intellectual condition of the society as well as the indisputable necessity of paying attention to it. Therefore, he could bring a part of society, especially the clergies, to an approximate consensus in its confrontation against it. The central question in this campaign is what the role and function of Persian literary heritage has been, and the present study has dealt with it.

    Research methodology, background and purpose

     This study has been done in the framework of qualitative content analysis using library resources. Researchers have always considered Motahhari's thoughts and works as one of the most prominent and influential contemporary characters. As a result, some prominent works have been done about materialism in Motahhari's thought. Shaverdi and Kermani (2011) in their article, titled "Analysis and critique of Hegel's dialectical movement and dialectical materialism with emphasis on the views of Shahid Motahari", have dealt with the difference between the concept of movement in Islamic philosophy and Marxism from Motahhari's point of view. Another important work in this regard is Mohammad Sadra's thesis, titeled "The interaction between clergies and Leftist thoughts in contemporary Iran", which deals with Motahhari's efforts against materialism in the third chapter. It should be noted that there is very little research which examines Motahhari's thoughts and works in relation to literature. For example, Mousapour and Shirjooposht (2014) in a dissertation titled "Arabic literature in the works of professor Morteza Motahari" has examined the position of Arabic language and literature in some of Morteza Motahari's works. Also, Tijani Semari (2007) in his thesis "Foundations of mysticism from the Perspective of Imam Khomeini and Shahid Motahhari", has partly approached literary discussions with Morteza Motahhari in accordant with the link between mysticism and literature. Rahmdel (2012) in the article "A brief look at the Observer of Secrets" has addressed Motahhari's views on Hafez's poetry and thoughts. Hosseinzadeh Yazdi (2016) has explained the causes of the degeneration of Islamic civilization from the perspective of Morteza Motahari with an emphasis on the book Anecdotes of pious men. Fasai and Dorri (2020), in the article "The Position and Function of Saadi's poetry and thought in the intellectual System of Morteza Motahari", have searched for Saadi Shirazi's poetry and thought in Motahhari's intellectual system. Thus, like the approach of present study, no independent research was found which examined the role and function of Persian literature in Motahari's exposure to materialism. The main importance of this article is due to indicate the undeniable and important position of Persian literature in the socio-political environment of contemporary Iran.

    Discussion

    Motahhari is one of the people who has a special interest in applying literary traditions.Meanwhile, the position of Persian literature in Motahhari's struggle against materialism is very prominent and significant. This issue refers more than anything to the latent capacities in Persian literature which can be present in the most sensitive historical moments and play its social function. In the following, referring to some of the most well-known figures of the Persian literary tradition, it will be clear how and with what quality Motahhari used their poetry and ideas to describe and interpret the monotheistic worldview and in contrast to the material one.

    Conclusion

     Radical and revolutionary ideas of the Left were introduced to Iran in the first Pahlavi period by Taghi Arani, and unlike the Constitutional period, it took on a scientific form.In front of Taghi Arani and Donya Magazine were the clergies, who tried to present an anti-narrative against the materialism of doctor Arani and his followers. Realizing the necessity and the sensitivity of the issue, Tabatabai and his student, Morteza Motahhari were widely stood up against the roaring flood of materialism. Therefore, Persian literature has been one of the important tools for confronting materialism. Motahhari has realized that the tremendous capacity of this great treasure can be used to counter some currents, especially materialism. Hence, he has referred to the most prominent figures of Persian literature. Hafez, Rumi, Saadi and Khayyam are among those who have played a prominent role in Motahhari's decisive struggle against materialist traditions. Motahhari presents a completely mystical reading of Hafez's poetry and thought. He confronts Ahmad Shamloo and his material perceptions of Hafez. With meta-textual information and then textual implications, he reaches an immaterial reading of Hafez and tries to free him from the accusation of being materialistic. In this article, we have also shown that Rumi has a special place in literature. Motahhari uses some of Masnavi's anecdotes to weaken materialist discourses and to clarify some positions of dialectical materialism. We have also shown that Saadi's poetry has been very effective during Motahhari's confrontation with materialism. In the end, we have dealt with Khayyam and demonstrated that Khayyam's poetry and thought have also been used to explain some of the fundamental issues of materialism. In the final analysis of the result of this article, a part of the importance, sensitivity and performance of Persian literature is indicated outside the university and in the social, political and cultural relations of contemporary Iran.

    Keywords: Persian literature, Theology, materialism, Morteza Motahhari}
  • باقر طالبی دارابی، مهدی فرمانیان، مریم سنجابی*

    گسترش ابعاد مدرنیته زندگی انسان امروزی را تحت الشعاع قرار داده به طوریکه این امر موجب بازنگری رابطه انسان و دین شده است. در این راستا سیر تحولات کلام قدیم به کلام جدید نیز با موضوعات و مباحث نوین بیانگر رویارویی متکلمان دینی با مشکلات حاصله از رابطه انسان و مدرنیته است. وهمچنان شاهد هستیم اندیشه های کلامی در جوامع مدرن بسیار تاثیرگذار است در نتیجه این پرسش مطرح می شود که آیا با وجود اندیشه های فلسفی ومکاتب مختلف حاصل از آن چگونه جوامع جایگاه وجود کلام را برمی تابد و چه نسبتی بین تفکرات کلامی واعتقادات دینی وتفکرات فلسفی وجود دارد؟ از این رو در این پژوهش، گذر تاریخی اندیشه های فلسفی مبنا قرار گرفته و علم کلام با معیار نظریه های فلسفی در بستر رویدادهای تاریخی سنجیده میشود. و این یعنی اثبات نیاز به کلام در جهان مدرن از طریق مولفه های خود مدرنیته. برای این منظور مباحث مختلف کلام در ارتباط با فلسفه مورد بررسی قرار گرفته و مباحث مرتبط با بحث گردآوری شده، تحلیل می گردد جستجوی محقق برای یافتن پژوهش هایی در این باب نتیجه ای به همراه نداشته و این مطلب دال بر نوآوری و تازگی این موضوع دارد. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته و روش کار توصیفی-تحلیل می باشد.

    کلید واژگان: الهیات, علم کلام, مدرنیته, دین, فلسفه}
    Bagher Talebi Darabi, Mahdi Farmanian, Maryam Sanjabi *

    The expansion of the dimensions of modernity has overshadowed the life of today's human; So that this has caused a review of the relationship between man and religion. In the period of modernity, man found a different view of the universe that he no longer interpreted himself, the world and God as in the past because the elements of modernity influenced his beliefComponents such as scientism, rationalism, empiricism, etc.And philosophers like Descartes by putting forward the Cogito theorem and emphasizing the rationalism method, Kant by placing science in religion and ethics, Nietzsche by proposing the will directed to power, and Sartre by placing man in the place of God, placing man in the center of understanding the truth. , played a very important role. Now this question is raised, what is the relationship between theological thoughts and religious beliefs and philosophical thoughts? Therefore, in this research, with a passing historical review of some philosophical ideas, we have tried to analyze theology and its need in the modern world with a philosophical criterion in the context of historical events and the current situation. For this purpose, various topics of theology in relation to philosophy have been investigated and topics related to the discussion have been collected, information has been collected through library studies, and the working method is descriptive-analytical.

    Keywords: theology, Modernity, religion, philosophy}
  • سمیرا کریم نژادی، ابراهیم علی پور

    نقش الهیات در کنترل و حل بحران فراگیر زیست‌محیطی مهم و تاثیر‌گذار است. آیت‌الله جوادی آملی با تبیین رابطه انسان و طبیعت مبتنی بر جهان‌بینی توحیدی و جایگزینی عنوان «خلقت» به جای «طبیعت»، درصدد ارایه راه‌حلی برآمده‌است. لوازم خاص دیدگاه مذکور مبتنی بر آن است که انسان در مقام خلیفه‌اللهی، برترین مخلوق هستی بوده و طبیعت مسخر اوست. از سوی دیگر، وی امانتدار و مالک طبیعت به‌نحو مشروط و ماذون از سوی خداوند است. درک صحیح این جایگاه به هماهنگی و تعامل مطلوب بشر با طبیعت منجر می‌شود. ایشان مهم‌ترین موانع ارتباط صحیح انسان با طبیعت را روحیه سلطه‌جویی و استکبار‌طلبی بشر امروز بر مبنای جهان‌بینی مادی‌گرایانه و انسان‌مدارانه تعبیر می‌کند. از نظر ایشان، توجه به آثار و ثمرات مادی و معنوی طبیعت و کارکرد آن در سلامت و رشد معرفتی، عقلانی و روحی انسان و درک تاثیرات متقابل روابط وی با زیست‌بوم براساس نگرش توحیدی به هستی، عملکرد بشر را نسبت به طبیعت اصلاح و تنظیم می‌نماید که ثمره آن آبادانی و تکامل مادی و معنوی محیط‌زیست و حل بحران‌های آن خواهد بود.

    کلید واژگان: محیط زیست, الهیات, آیت الله جوادی آملی, جهان بینی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال