به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سقط جنین » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فائزه عظیم زاده اردبیلی*، مریم السادات محقق داماد، نسیبه هاشمی نژاد

    ناباروری که یکی از مشکلات مهم جوامع انسانی است به کمک یکی از دستاورد های دانش پزشکی یعنی فریز کردن جنین حاصل از لقاح مصنوعی و خارج رحمی سلول جنسی والدین، تا حدودی حل شده است. حال فریز و نگهداری جنین در بانک های انجماد موجب ایجاد مسائل فقهی،حقوقی و اجتماعی در این زمینه خواهد شد که یکی از آن ها وجود ملاکات مشترک بین معدوم کردن جنین فریز شده و سقط جنین است. لذا پرسش اساسی در این پژوهش عبارت است از اینکه:آیا بین معدوم کردن جنین های فریز شده به عنوان قسمی از جنین های آزمایشگاهی با سقط جنین ازلحاظ فقهی،حقوقی و اخلاقی وحدت ملاک وجود دارد؟روش پژوهش حاضر اسنادی-کتابخانه ای و نوع تحقیق توصیفی-تحلیلی است و با مطالعات به عمل آمده مشخص گردید بین معدوم کردن جنین فریزشده و سقط جنین ازاین جهت وحدت ملاک وجود دارد که جنین فریز شده به عنوان نطفه منعقده خارج رحمی مانند جنین داخل رحم،انسانی بالقوه است که توانایی بالفعل شدن را دارد و دارای حق حیات و کرامت انسانی می باشد؛زیرا انسان از منظر قانونی از زمان تشکیل کوچک ترین جزء وجودی دارای حق حیات و احترام است و از بین بردن آن در هر مرحله خلاف اخلاق و شان انسانی جنین و خلاف رابطه امانت بین والدین و جنین بوده و صحیح نیست, همچنین از بین بردن انسان در هر مرحله موجب نقض یکی از اغراض نکاح یعنی فرزندآوری است که از ملاک های مشترک معدوم کردن جنین فریز شده و سقط جنین می باشد؛ لذا حرمت اتلاف در هر دو صادق است و انعقاد نطفه داخل رحم(امر شایع)یا خارج آن مبدا خلقت انسان بوده و حداقل مرتبه انسانیت در آن طی شده است و شرط برخورداری جنین از حق تمتع(حق حیات)،انعقاد نطفه و زنده متولد شدن است؛بنابراین شکل گیری و تکامل در رحم خصوصیتی ندارد که حق حیات منحصر به جنین در رحم باشد.از این منظر برخی از فقها قائل به وجوب احتیاط به حفظ جنین های فریزشده هستند و معدوم کردن جنین های فریزشده را در حکم سقط جنین و مستلزم پرداخت دیه می دانند.

    کلید واژگان: جنین فریز شده, تلقیح مصنوعی, ناباروری, لانه گزینی جنین, حق حیات, سقط جنین}
    Faezeh Azimzadehardebili *, Maryam Sadat Mohaghegh Damad, NASIBE HASHEMI NEJAD

    Infertility, which is one of the most important problems of human societies, has been solved to some extent with the help of one of the achievements of medical knowledge, i.e., freezing the fetus resulting from the artificial and ectopic fertilization of the parental gametes. Now, the freezing and storage of embryos in freezing banks will cause jurisprudential, legal and social issues in this field, one of which is the existence of common criteria between the destruction of frozen embryos and abortion. Therefore, the basic question in this research is: Is there a unity of criterion between killing frozen embryos as a part of laboratory embryos and abortion from the point of view of jurisprudence, legal and moral? The current research has been conducted in documentary- library style and by descriptive-analytical method, the studies shows, there is a unity between the destruction of frozen embryos and abortion, in this sense, the frozen embryo as an ectopic coagulated sperm, like an intrauterine embryo, is a potential human being that can be actualized and has the right to life and human dignity, because from a legal point of view, a human being has the right to life and respect from the moment of the formation of the smallest part of existence and its eliminating at any stage is against the morality and human dignity of the fetus and against the relationship of trust between the parents and fetus and it is not acceptable. Also, eliminating a human being at any stage violates one of the purposes of marriage, i.e. childbearing, which is one of the common criteria of killing a frozen embryo and abortion; therefore, the sanctity of loss is true in both cases, and the coagulation of sperm inside the womb (a common thing) or its outside, is the origin of human creation and the minimum level of humanity has been reached in it, and the condition for the fetus to have the right to life, to be fertilized and be born alive; therefore, the formation and development in the womb does not have the characteristics that the only right to life be exclusive to the fetus in the womb. From this point of view, some jurists believe that it is necessary to be careful to preserve frozen embryos and they consider the elimination of frozen embryos as abortion and require payment of ransom.

    Keywords: Frozen Embryo, Artificial Insemination, Infertility, Embryo Implantation, Right To Life, Abortion}
  • فاطمه کرمانشاهی*، امین رضا عابدی نژاد
    حساسیت نسبت به حقوق و وظایف متقابل زوجین نسبت به روابط زناشویی در خانواده، از آموزه های ویژه قرآن کریم است. برخی دیدگاه های مطرح فمینیستی، خانواده و به طور خاص الگوهای ارتباطی جنسی در خانواده را عامل بنیادین فرودستی زنان قلمداد می کنند. دیدگاه اخیر ضمن محکوم کردن تلقی قرآنی، لزبینیسم، آزادی روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج و حق سقط جنین را برای خروج از اقتضائات این عامل بنیادین ضروری می شمرد. آموزه های فمینیستی به دلیل مشتمل بودن بر مبانی اومانیستی و سکولار هویت واقعی انسان را نادیده گرفته است. تبیین آموزه های قرآن و فمینیسم در این موضوع، مساله اصلی این پژوهش است. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی است. باور عمیق به خویش مالکی، آزادی و لذت گرایی در برابر اعتقاد به مالکیت حقیقی خداوند و نقش امانت داری زن و مرد نسبت به بدن، مهم ترین مباحثی است که در تبیین فمینیستی و قرآنی بهره برداری می شود.
    کلید واژگان: تمکین, نشوز, لزبینیسم, سقط جنین, آزادی جنسی}
    Fatemeh Kermanshahi *, Amin Reza Abedinejad
    Sensitivity towards the mutual rights and duties of couples in relation to marital relations in the family is one of the special teachings of the Holy Quran. Some prominent feminist views consider the family and specifically the sexual relations patterns as the fundamental cause of women's inferiority. The latter point of view, while condemning the Quranic view, considers lesbianism, the freedom of sexual relations outside the framework of marriage and the right to abortion as necessary to get out of the requirements of this fundamental factor. Feminist teachings have ignored the identity of human beings due to their humanist and secular foundations. Explaining the teachings of Quran and feminism in this matter is the main issue of this research. This research has been done by descriptive-analytical method. The deep belief in self-ownership, freedom and hedonism against the belief in God's true ownership and the trusting role of men and women towards the body are the most important topics used in feminist and Quranic explanations.
    Keywords: Submission, Lesbianism, Abortion, Sexual Freedom}
  • پرویز باقری*، عبدالجبار زرگوش نسب

    این پژوهش دارای دوبخش است: بخش اول؛ حکم وضعی ومسئولیت پزشک در سقط جنین که بر اساس علم وجهل، مهارت وعدم مهارت داشتن پزشک متفاوت است. بخش دوم؛ حکم تکلیفی پزشک است که بر اساس انگیزه های اسقاط جنین تفاوت دارد. سقط جنین ممکن است به انگیزه پنهان کردن عمل شنیع زنا وحفظ آبروی خانواده ، انگیزه نجات دادن مادر درصورتی که ادامه حاملگی حیات مادر یاحیات جنین ومادر را تهدید کند، پیشگیری از انتقال بیماریهای خونی مانند بیماری هموفیلی، رهایی از بوجود آمدن کودک ناقص الخلقه ، پیشگیری از سرایت صفات ارثی و... باشد. در این راستا حکم تکلیفی ومسئولیت یارفع مسئولیت پزشک منوط به مشروعیت وعدم مشروعیت سقط است. به نظربعضی از فقها باید علل و اسباب ضروری بودن اسقاط جنین به طور قطع ثابت شود و نتایج مترتب بر آن یقینی وملاک ومصلحتی که از آن استفاده می شود بر ملاک و مصلحت ممنوع بودن برتری داشته باشد. باتوجه به اینکه امروزه اسقاط جنین توسط پزشک زیاد و میتلا به جامعه است، لذا شناخت حکم وضعی و تکلیفی پزشک در موارد پیش گفته و مسئولیت های مترتب بر آن باز پژوهی این مساله را به بایدی بایسته مبدل ساخته است. .این نوشتار به شیوه توصیفی تحلیلی مسئولیت سقط جنین توسط پزشک وکادر پزشکی درموارد متعدد را مورد بررسی قرارداده است.

    کلید واژگان: پزشک, حکم تکلیفی, حکم وضعی, سقط جنین, کادر پزشکی}
    Parviz Bagheri *, Abdulgabar Zargoshnasab

    The present research consists of two parts; the first deals with the ordinal judgment and physician liability in committing abortion on the basis of awareness or unawareness, skilled and non-skilled of the physician. The second part is the assigned verdict of the doctor and on the basis of the motive of abortion it has various types. The motive of abortion may be for hiding adultery or keeping the honor of the family, may be for the saving of the mother while pregnancy may threaten the life of the mother, the gene or both, may be to prevent the expansion of blood diseases such as hemophilia, to prevent the birth of an abnormal child, to prevent the transition of the hereditary characteristics and etc. in the other word, the assigned verdict, and liability or acquittal of the physician will be subjected to the legality or illegality of the abortion. Some jurists believe that the reasons and causes of the abortion must be certainly approved and the results have to be certain and policy derived from it has to be superior to the prohibited policy. As today the abortion by doctors happen a lot and the society daily experience it, therefore, recognizing the ordinal and assigned verdict and legal liabilities of the doctors, is essential. The present paper has been done through descriptive- analytical method and scrutinizes the various cases of the doctor and doctor’s team who commit the abortion.

    Keywords: Physician, Assigned Verdict, Ordinal Judgment, Abortion, Physician Team}
  • پروانه علایی، مریم حکم آبادی قشونی*
    در سال های اخیر به دلیل کاهش نرخ فرزندآوری، در نظام سیاست گذاری تلاش هایی شده است که از آن جمله می توان به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مصوب اسفند 1399 اشاره کرد. در موادی از این طرح به تحدید غربالگری اشاره شده که هدف از انجام دادن این پژوهش شناسایی ملاحظات فردی- اجتماعی حذف غربالگری مادران باردار پیش از تولد فرزند است. روش پژوهش کیفی و رویکرد آن پدیدارشناسی است. پاسخگویان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مادرانی که فرزند معلول و کم توان دارند و برای کلاس های گفتاردرمانی و کاردرمانی به مرکز توان بخشی مراجعه کرده اند، جمع آوری شده است. داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تحلیل هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شده اند. طبق پژوهش انجام یافته، داده ها در دو گروه فردی و اجتماعی دسته بندی شدند. مسائل فردی شامل مشکلات آموزشی، کمبود اطلاعات و ناآگاهی، احساسات و عواطف و مسائل ارتباطی است. بخش اجتماعی شامل مسائل برچسب اجتماعی و حمایت های اجتماعی است که هرکدام شامل زیرمجموعه هایی است. می توان نتیجه گرفت که حضور فرزند بیمار در خانواده تاثیرات زیادی در همه ابعاد زندگی اعضای خانواده و به خصوص مادر دارد. امید است نتایج این تحقیق بتواند در راستای کاهش نگرانی های عمومی موثر واقع شود؛ به گونه ای که سیاست های مربوط به افزایش جمعیت موفق تر عمل کند و چالش های روانی- اجتماعی غربالگری مادران باردار پیش از تولد فرزند را بهتر پاسخ دهد تا درنهایت تلاش های انجام یافته در افزایش جمعیت سالم نمود یابد و قانون گذاری صحیح در راستای منافع ملت و دولت انجام گیرد.
    کلید واژگان: بارداری, سقط جنین, غربالگری پیش از تولد, ناتوانی ذهنی و حرکتی}
    Parvaneh Alaie, Maryam Hokmabadi Goshuni *
    In recent years, due to the decrease in the rate of childbearing, efforts have been made in the policy system, among which we can mention the plan for the youth of the population and support for the family approved in 2019. The limitation of screening is mentioned in this project. The purpose of this research is to identify the individual-social considerations of eliminating the screening of pregnant mothers before the birth of a child. The method is qualitative and its approach is phenomenology. The data was collected through semi-structured interviews with mothers who have a disabled child and who visited the rehabilitation center for speech therapy and occupational therapy classes. The data were classified into two groups, individual and social. Individual issues include educational problems, lack of information and ignorance, feelings and emotions, communication issues. The social part includes social labeling and social support. As a result the presence of a sick child in the family has many effects on all aspects of the life of the family members, especially the mother. It is hoped that the results can be effective in reducing public concerns in such a way that policies related to population increase work more successfully and The psycho-social challenges of the screening of pregnant mothers before the birth of the child should be better answered. In the end, the efforts made will be reflected in the increase of healthy population, Until the correct legislation is realized in line with the interests of the nation and the government.
    Keywords: abortion, Mental, motor disability, pregnancy, Prenatal screening}
  • محمد احسانی*
    «سقط جنین» از مسائل پچیده و دارای ابعاد مختلف فقهی، حقوقی، اخلاقی و تربیتی است که از هر بعدی، نیازبه بررسی مستقل دارد. فقه وتربیت اسلامی، باتکیه برآیات و روایات، به تمام پرسش ها در این زمینه پاسخ گفته وهمه زوایای آن را روشن کرده است. باوجود تعیین کیفرهای سنگین در فقه برای سقط کننده، شیوع «سقط جنین» از جمله مسائل مشکل آفرین در جامعه امروزی است. گزارش های آماری حاکی از افزایش این پدیده در جهان، کشورهای مسلمان وحتی جمهوری اسلامی ایران است. پیامدهای منفی فردی، خانوادگی واجتماعی این کار، بیش از آن چیزی است که در ذهن تبادر کند. هدف از بررسی احکام فقهی «سقط جنین» بارویکرد تربیتی، هدایت خانواده ها به سمت ریشه کن کردن آن، از جامعه دینی است که این کار، باروش استنادی-استنباطی، به سامان رسیده است. یافته های پژوهش نشان داد که در فقه اسلامی، از روش انذار و تنبیه در بیان احکام «سقط جنین» استفاده شده واگر این احکام در خانه و مدرسه حتی از سنین کودکی و نوجوانی به فرزندان ونسل جوان ارائه شود، در پیش گیری از این رویداد نامیمون به لحاظ فقهی وتربیتی تاثیری بسزا دارد.
    کلید واژگان: احکام, سقط جنین, فقه, تربیت, سقط جنایی, سقط درمانی}
    Mohammad Ehsani *
    "Fetal abortion" is a complex issue with various dimensions of jurisprudence, law, ethics, and education, all of which require independent examination from each aspect. Islamic jurisprudence and education, based on verses and traditions, have provided answers to all questions in this area and clarified all its aspects. Despite the severe penalties in jurisprudence for the one who performs the abortion, the prevalence of "fetal abortion" is one of the challenging issues in today's society. Statistical reports indicate an increase in this phenomenon worldwide, in Muslim countries, and even in the Islamic Republic of Iran. The negative consequences of ths act on an individual, family, and society are more than one can imagine. The purpose of examining the jurisprudential laws of "fetal abortion" with an educational approach is to guide families towards eradicating it from the religious community, which has been achieved through a methodical and deductive approach. The research findings have shown that in Islamic jurisprudence, the method of warning and punishment is used in explaining the laws of "fetal abortion," and if these laws are presented to children and adolescents in the home and school, it has a significant impact on preventing this event from a jurisprudential and educational perspective.
    Keywords: Laws, Fetal Abortion, Jurisprudence, Education, Criminal Abortion, Therapeutic Abortion}
  • بسم الله امیری*، سید علی موسوی
    از بین بردن عمدی یا غیرعمدی نطفه انسانی در زمان بارداری مادر و قبل از طی شدن فرآیند طبیعی تولد یا سقط جنین، یکی از مسایل مهم و پردامنه انسانی است.
    امروزه از یک سو، به دلیل پیشرفتهای علم پزشکی و به مدد ابزارها و آزمایشات علمی دقیق که در غالب موارد، تشخیص علتها و معلولیتهای خلقتی جنین را ممکن ساخته است و از سوی دیگر تضعیف باورهای دینی و افزایش میل به رفاه ومشقت گریزی در میان جوامع انسانی، آمار سقط جنین نیز بشدت افزایش یافته است.
    بررسی حکم تکلیفی و احکام وضعی ناشی از سقط جنین و مطالعه محدوده و قلمرو جنین قابل سقط و فروض و شروطی که می تواند مسوغ سقط جنین باشد، با بررسی مراحل شکل گیری جنین و نقد و نظر ادله شرعی و حقوقی ناظر بر آن، از جمله مسایل و زوایایی است که از سوی فقیهان اسلامی و حقوقدانان مسلمان مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است. دسترسی به حکم این مساله از منظر منطق فقه امامیه و فقه احناف بعنوان دو شعبه مهم فقه اسلامی، مطمح نظر و مقصود این نوشتار می باشد.
    پژوهش پیش رو مبین آن است که از منظر فقه فریقین، سقط جنین در همه مراحل آن به حکم اولی حرام است و ممنوع. تا قبل از ولوج روح در جنین، عروض و پیدایش عنوان ثانوی، تنها وجه ممکن، جهت توجیه و تجویز سقط جنین، می تواند باشد. لذا در صورت به مخاطره افتادن سلامت مادر یا تحمیل عسر و حرج شدید به والدین از جهت نقص خلقتی جنین، فقهای اسلامی به استناد قواعدی چون نفی حرج و دفع ضرر و قاعده حاجت، حکم بر جواز سقط جنین ناقص الخلقه ای که هنوز روح در آن دمیده نشده است، نموده‎اند.
    کلید واژگان: جنین, ناقص الخلقه, نفخ روح, سقط جنین, حکم اولی, حکم ثانوی}
  • فاطمه عبدی*
    زمینه و هدف

    سیمون دوبوار معتقد است زنان به دلیل مشکلات و رنج هایی که به سبب بارداری، زایمان و مادری متحمل می شوند، لازم است تا از حقوق ویژه و خاصی در این مساله برخوردار شوند، از جمله آن ها حق آزادی تولید مثل و سقط جنین می باشد. هدف از این پژوهش بررسی و نقد و تحلیل نظرات دوبوار در مساله آزادی جواز سقط جنین و تولید مثل می باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که با آسیب پذیرترین قشر، یعنی جنین در ارتباط است و همچنین تاثیر مستقیم بر حفظ نسل آینده دارد.

    روش

    این پژوهش که با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از آن است که دوبوار حق انتخاب و تصمیم گیری در مورد حمل یا سقط جنین را از آن زن می داند. همچنین ایشان این مساله را راهی برای رهایی زنان از ستم جنسیتی می داند.

    نتیجه گیری

    دوبوار سقط جنین را یکی از مصادیق آزادی تولید مثل و گامی در جهت رهایی زنان از سلطه نظام مردسالارانه می داند، اما همانطور که در نقد و تحلیل نیز بیان شد، زنان نمی توانند مسئولیت ها و پیامدهای اعمالشان در مورد جنین را که دارای کرامت ذاتی انسانی است، نادیده بگیرند. حق سقط جنین به بهانه آزادی زن، مستلزم نفی وظایف و مسئولیت های او به عنوان یک مادر است.

    کلید واژگان: سقط جنین, آزادی تولید مثل, سیمون دوبوار, باروری زنان, کرامت انسانی}
    Fatemeh Abdi*
    Background and Aim

    Simon de Beauvoir believes that due to the problems and sufferings that women suffer due to pregnancy, childbirth and motherhood, it is necessary to enjoy special and special rights in this matter, including the right to freedom of reproduction and Abortion is. The purpose of this research is to review and criticize de Beauvoir's opinions on the issue of freedom of abortion and reproduction. This issue is important because it is related to the most vulnerable layer, the fetus, and also has a direct impact on the preservation of the future generation.

    Method

    This research was written using documents and library resources and descriptive and analytical method.

    Results

    The findings indicate that de Beauvoir considers the woman's right to choose and decide on pregnancy or abortion and also considers this issue as a way to free women from gender oppression.

    Conclusion

    De Beauvoir considers abortion as one of the examples of freedom of reproduction and a step towards liberating women from patriarchy, but as stated in the review and analysis, women cannot ignore the responsibilities and consequences of their actions regarding the fetus, which has inherent human dignity. The right to abortion under the pretext of a woman's freedom requires the negation of her duties and responsibilities as a mother.

    Keywords: Abortion, Freedom of Reproduction, Simone de Beauvoir, Women’s Fertility, Human Dignity}
  • غلامرضا پیوندی*، محسن آقایی
    کودکان، همچون دیگر اصناف اجتماع، حقوقی دارند و باید رویه های جامعه به گونه ای باشد که این افراد بتوانند حقوق خود را استیفا کنند. اگرچه قوانین امروز بشر برایندی از فهم ارتقایافته و تصمیمی متمدنانه و حاکی از نگرشی مترقی به نوع بشر، به خصوص در مسیله کودک، است، شاید در برخی موارد بهتر بود تمهیداتی جهت بهره مندی برخی از گروه های کودکان و نوجوانان از حقوق تضمین شده در قوانین در نظر گرفته می شد. از جمله این گروه ها کسانی هستند که باید رنج بیماری طاقت فرسا را با محرومیت از حقوق اولیه موجود در قوانین درآمیزند. شاید بهتر بود حال که مطابق مقررات بین المللی از حق برخورداری کودکان از بالاترین استانداردهای بهداشتی سخن به میان آمده است، ضرورت هایی را نیز جهت بهره مندی این کودکان، که تعدادشان در کشورهای در حال توسعه کم نیست، در نظر داشت. این نوشته تلاش دارد با روش توصیفی و تحلیلی، از طریق روشن ساختن همین نقاط تاریک این دست از آسیب ها را بنمایاند و برای برون رفت از این مسیله راهکارها و اقداماتی تمهیدی را از دل فقه و قانون پیشنهاد کند؛ از جمله ضرورت ایجاد رویه های قانونی و سریع جهت دستیابی این بیماران به خدمات اجتماعی و بهداشتی.
    کلید واژگان: حقوق کودک, بیماری های یتیم, سقط جنین, تبعیض روا, حمایت قضایی, حمایت فراقضایی, حق بر سلامت.}
    Gholamreza Peyvandi *, Mohsen Aghaei
    Children, like other segments of society, possess inherent rights, and societal procedures should be structured to ensure the realization of these rights. Despite the contemporary laws reflecting an advanced and civilized understanding, demonstrating a progressive stance towards humanity, especially children, there are instances where it might be more beneficial to establish dedicated arrangements ensuring the guaranteed rights of children and teenagers. This is particularly relevant for groups facing the dual challenges of excruciating rare diseases and the deprivation of their fundamental rights. Given the current emphasis on children's rights to the highest standards of healthcare in international regulations, it is essential to establish requirements that secure this right, especially for the considerable number of affected children in developing countries. This article employs a descriptive and analytical approach to illuminate these obscured areas, uncovering pathologies and suggesting solutions and preparatory measures within Islamic jurisprudence and law. This includes the imperative of implementing swift legal procedures to ensure the provision of social and healthcare services for children grappling with rare diseases.
    Keywords: Children’s Rights, Rare Diseases, abortion, positive discrimination, judicial support, meta-judicial support, right to healthcare}
  • زهرا سادات میرهاشمی*، سیده فاطمه قاسمی عبابیگلو

    طبق تبصره ماده 306 قانون مجازات مصوب سال 1392، می توان مرتکب جنایات نسبت به جنین، منجر به ایجاد آثار پس از تولد را قصاص کرد؛ در حالی که طبق ماده، جنایات علیه جنین قصاص ندارد. این نکته سبب ایجاد این سوال می شود که آیا تناقضی میان ماده و تبصره وجود دارد؟ و همچنین دلیل و مبنای ثبوت قصاص در موضوع تبصره با توجه به اشکالات و خلاء های آن مورد سوال جدی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است. یافته ها نشان می دهد که ماده و تبصره متناقض نیستند و وضع آن ها بر مبنای یک قول فقهی و برخی صورت های جنایت بوده است. گرچه وضع ماده 306 و تبصره آن اقدامی نوین در توجه به جنایات ایجادکننده آثار پس از تولد است که ثمره اش پیشگیری از جرم و تقویت جنبه بازدارندگی قانون می باشد، ولی باید نسبت به رفع اشکالات تبصره و از بین بردن مغایرت ها اقدام شود و خلاهای آن مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: آثار جنایت پس از تولد, جنایت بر جنین, سقط جنین, قصاص}
    Zahra Sadat Mirhashemi *, Seyede Fateme Ghasemi Ababeigloo

    The crime against the fetus is not limited to abortion; Rather, it has different types. One of these types is the crime that leads to the creation of works after birth. After years of silence about these crimes, in 2012, the legislator addressed them in a note to Article 306 of the Islamic Penal Code. According to this note, there is a possibility of retribution for committing crimes that lead to the creation of works after birth; This is even though in the article itself, the proof of retribution in crimes against the fetus is ruled out. This point causes the question of whether there is a contradiction between the article and the note, or whether the legislator has excluded these crimes from the scope of Article 306 for some reason, and also the reason and basis for proving retribution in the note, considering its flaws and gaps. It is a serious question. The information in this research was collected by searching library sources and analyzed in a descriptive-analytical way. The findings show that there is no contradiction between the article and the note and their status was based on jurisprudence and some forms of crime. Although the enactment of Article 306 and its note is a new measure regarding crimes that lead to the creation of effects after birth, and its fruit is to prevent crime and strengthen the deterrent aspect of the law, it is suggested to take measures as soon as possible to fix the problems of the note and eliminate the contradictions. It should be provided and its loopholes should be taken into consideration by the legislator.

    Keywords: Effects of crime after birth, Crime against the fetus, Abortion, Fetus, Qisas}
  • الناز آزادواری*، کرم حبیب پور گتابی
    هدف این پژوهش کشف تفسیر و دلایل زنان شهر مشهد از کنش سقط جنین ارادی بوده که با روش شناسی کیفی و روش نظریه زمینه ای انجام شده است. در این پژوهش، با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی، تعداد 28 نفر از زنانی که متعلق به گروه های اجتماعی مختلف از حیث سن و طبقه اقتصادی و اجتماعی بودند به عنوان مشارکت کنندگان انتخاب شدند و مورد مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. تحلیل داده ها با نظام کدگذاری سه سطحی باز، محوری و گزینشی نشان داد که مقوله مرکزی منتزع از کنش سقط جنین در بین زنان مورد مطالعه، «سقط جنین: تقابل هراس و انتخاب» است. علاوه بر این، سقط جنین در شرایط علی ویژه ای شامل فردگرایی منفعت طلبانه، مسایل شغلی، تحصیلات و آینده نگری اقتصادی، ناآگاهی پیشگیرانه از بارداری، تعاملات ناکارآمد زناشویی و طلاق، اجبار و فشار از طرف همسر، اتفاق افتاده که شرایط مداخله گر (تصویر و کنترل بدن، انزوا و مسایل روحی-روانی، وسواس و ایده آل گرایی پرورش فرزند) و شرایط بافتی (پایگاه اجتماعی و ایده های مدرن، داغ ننگ) نیز تصمیم افراد به سقط جنین و این نوع تقابل را زمینه سازی و تسهیل کرده اند. دلالت نتایج بر آن است که زنان در شرایط خاصی سقط جنین را چونان یک انتخاب می دانند که به وسیله آن سعی دارند خود را از قیدوبندهای ساختاری و اجتماعی رها ساخته و زندگی خود را به روال عادی برگردانند.
    کلید واژگان: مسئله اجتماعی, سقط جنین, زنان, حق انتخاب, داغ ننگ}
    Elnaz Azadvari *, Karam Habibpour Gatabi
    Using a grounded theory approach, this qualitative research has aimed to find out the interpretations and rationales of the women in Mashhad regarding their experience of abortion. Based on a grounded theory approach, the research has tried to understand the psychological significance of the account of 28 women in Mashhad regarding the action of abortion and the causal, interventional, and contextual conditions surrounding their decision towards this action. To this end, using meaningful and snowball sampling methods, 28 women belonging to various social groups in terms of age, financial and social classes, etc. were chosen and deep and semi-structured interviews were carried out with them. Data analysis using open, axial, and selective coding showed that the central category abstracted from the action of abortion in the sample is “abortion: conflict of fear and choice”. Moreover, this abortion: conflict of fear and choice has happened in special causal conditions including expedient individualism, job-related issues, education and financial foresight, lack of sufficient awareness regarding prevention of pregnancy, inefficient conjugal interactions and divorce, and interventional conditions (importance of body and preservation of beauty, isolation and psychological issues, perfectionist idea of child-rearing) and contextual conditions (social station and modern ideas, stigma) have become a background for and facilitated the decision towards abortion and this conflict. The findings implied that, in special circumstances, the women in the society view abortion as a choice through which they can free themselves from structural and social limitations and get their lives back on track.
    Keywords: Social problem, abortion, Women, right of choice, stigma}
  • حسن اسکندریان*، مجید سربازیان
    از یافته های جدید علم پزشکی شناسایی و جدا کردن نوع جدیدی از سلول ها به نام سلول های بنیادی است. سلول های بنیادی قابلیت تنظیم سیستم ایمنی، تکثیر، نوسازی خود، تبدیل به سلول های تخصص یافته و بازسازی بافت را دارند و به خاطر همین در سال های اخیر موردتوجه دانشمندان قرارگرفته اند.یکی از راه های استحصال سلول های بنیادی، از رویان خارج از رحم است که عملا منجر به خاتمه حیات رویان می شود. حال این سوال مطرح می شود که خاتمه حیات رویان به دلیل به دست آوردن سلول بنیادی و درمان، مجاز یا توجیه پذیر است؟ آیا مجاز به ساخت رویان با هدف استحصال سلول بنیادی هستیم؟ این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و مراجعه به مبانی متعدد حیات رویان و به ویژه منابع فقهی، سعی در ارایه معیاری نو برای حیات رویان دارد و در پی اثبات شانیت و حیات کامل انسانی برای رویان خارج از رحم از لحظه ترکیب گامت هاست. به نظر می رسد اثبات شان انسانی در مرحله ترکیب گامت ها با معیار هدفمندی رویان و استفاده از قاعده تزاحم و نفی عسر و حرج خاتمه حیات رویان خارج از رحم توجیه پذیر گردد؛ اما این استدلال قادر به توجیه ساخت رویان با هدف تخریب نخواهد بود. با استناد به یکی از فتاوای امام خمینی، سعی شده با قیاس اولویت حکم مجاز بودن سلب حیات رویان خارج از رحم استنباط شود.
    کلید واژگان: امام خمینی, تزاحم, حیات رویان, سقط جنین, سلول های بنیادی}
    Hasan Eskandarian *, Majid Sarbazian
    Identifying and diffusion of a new type of cells known as stem cells is among new findings in medical science. Stem cells are capable of regulating human body’s safety system, reproduction, regeneration, transformation into specialized cells (differentiation) with a more specific function and tissue repair, for which they have drawn attention of scientists during the recent years.In vitro embryo is one major source of stem cell that practically puts an end to the life of embryo. Now questions arise vis-à-vis such practice: Is putting an end to embryo life for stem cell extraction and medical treatment religiously permissible or justifiable? Are we allowed to generate embryo for stem cell extraction? This study, developed through a descriptive-analytical methodology and a review of diversified fundamentals of embryo, jurisprudential sources in particular, intends to present a new criterion for embryo life and to prove worthiness and full human life status for in vitro embryo from the moment of gamete maturation. Apparently, proving human worthiness and dignity at the stage of gamete maturation with the criterion of embryo purposefulness and resorting to the principle of contradiction and rejection of distress and constriction, the practice of putting an end to the life of in vitro embryo becomes justifiable. However, this reasoning falls short of justifying embryo regeneration for destruction. By virtue of a legal ruling by Imam Khomeini, we have tried to infer permissibility of taking the life of in vitro embryo by analogical reasoning on priority of rulings.
    Keywords: Imam Khomeini, contradiction, embryo life, abortion, stem cells}
  • رضا عبدالرحمانی، علیرضا زرگر*، ناهید حسینی، حجت متقی
    این مقاله با هدف واکاوی شگردها و عوامل اثرگذار بر کلاهبرداری زنان از شرکت های بیمه، تحلیلی جامعه شناختی از وقوع چنین رخدادی را ارایه کرده است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. روش گرداوری اطلاعات میدانی و ابزار آن بر اساس اسناد و پرونده ها، مصاحبه با تعدادی از زنان کلاهبردار و همدست با باندها، کارشناسان و ماموران راهنمایی و رانندگی است. جامعه آماری تعداد 138 پرونده از اسناد مرتبط با موضوع است که 15 پرونده به روش تصادفی ساده انتخاب شد. همچنین تعداد 58 نفر از زنان کلاهبردار، افراد همدست با باندها و کارشناسان و ماموران راهنمایی و رانندگی است که به روش هدفمند تا اشباع داده انتخاب و با تمامی جمعیت یادشده مشارکت کننده مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته انجام گرفت. روایی و پایایی بر اساس نظرات مارشال و راس من (1377) به دست آمده است. به سبب کیفی بودن کار روش تجزیه و تحلیل به طور همزمان با جمع آوری اطلاعات، کدگذاری باز و محوری و فشرده سازی با طراحی مضامین پایه و میانجی و سپس مضامین اصلی و تم ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شده است. نتایج یافته ها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از عوامل اثرگذار و انگیزشی برای مجرمان است؛ اما مهم ترین عامل را می توان عامل اقتصادی و فقر برشمرد. همچنین کلاهبرداران با آشنایی و سوءاستفاده از ضعف ها و خلاهای قانونی و گاه استفاده از افراد غیر ایرانی (افغان ها)، خانواده های بی بضاعت، به جعل و تهیه شناسنامه با هویت جعلی پرداخته و از طریق افراد مسیول و نفوذ در دستگاه های دولتی و شرکت های بیمه اقدام به اخذ مبالغ هنگفت دیه از شرکت های بیمه می کنند.
    کلید واژگان: تصادف ساختگی, کلاهبرداری, شرکت بیمه, سقط جنین, بیمه شخص ثالث}
    R. Abdolrahmani, A. Zargar *, N. Hoseyni, H. Motaghi
    The purpose of this study is to provide a sociological analysis of abortion occurrences with the aim of investigating factors cited by insurance companies about pregnant women. A qualitative research method has been used to gather field information and its tools are based on documents and files of interviews conducted with a number of women swindlers and their accomplices as well as experts and traffic police. The statistical population is 138 files of related documents, of which 15 were selected by a simple random sampling. There are also 58 women swindlers, gang associates, experts and traffic police officers who were purposefully selected to saturate the data and in-depth semi-structured interviews were conducted with them. Validity and reliability were obtained based on the views of Marshall and Rasuman (1998). Due to the quality of the work, the analysis method was performed simultaneously with data collection, open and axial coding and compression by designing basic and mediating themes and then the main themes by using Max Qioda software. The results showed that individual, family, social, economic, political and cultural aspects are influential and motivating factors for criminals, but the most important can be economic and poverty. Also, fraudsters, by knowing and exploiting the weaknesses and legal gaps and sometimes using non-Iranians (Afghans), poor families, forged and prepared identity cards and obtained them through responsible people and infiltrating government agencies and insurance companies.
    Keywords: Fake accident, fraud, insurance company, abortion, third party insurance}
  • علیرضا آل بویه *

    سقط جنین یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در اخلاق کاربردی است. مخالفان، استدلال های متنوعی بر نادرستی سقط جنین مطرح کرده اند که یکی از آنها، استدلال بالقوگی است. بر اساس این استدلال، گرچه جنین از لحظه لقاح، انسان نیست، ولی با توجه به قوه جنین برای انسان شدن، سقط کردن آن نادرست است. اشکالات متعددی بر این استدلال وارد شده است که می توان به آنها پاسخ داد. تنها یک اشکال است که ظاهرا گریزی از آن نیست؛ البته درصورتی که انسان مورد نظر در استدلال را موجودی مادی بدانیم که تفاوت اساسی با حیوان ندارد و با مردن، نیست و نابود می شود. ازاین رو می توان این اشکال را به آن استدلال وارد کرد که انسانی که در نهایت، نیست و نابود می شود و دیگر هیچ اثری از او در این جهان باقی نمی ماند، چه تفاوتی می کند که الان نابود شود یا پنجاه سال دیگر؟ اگر نگاه به انسان تغیر کند و انسان، آمیزه ای از بدن و نفس باشد و مردن نیز به معنای نیستی و نابودی نباشد و نفس همچنان به حیات خود ادامه دهد و چگونگی زیست او در آن سرا، وابستگی تام و تمام به چگونگی زیست او در دنیا داشته باشد، در این صورت، انسان تفاوتی اساسی با حیوان دارد و ارزش حیات آن دو با یکدیگر اصلا قابل مقایسه نیست. در نتیجه، جنین که انسانی بالقوه است، ارزشی برابر با انسان بالفعل دارد و سقط کردن آن، به لحاظ اخلاقی نادرست است. در این مقاله، نقش جاودانگی انسان در نادرستی سقط جنین بر اساس استدلال بالقوگی تبیین خواهد شد. نتیجه ای که از این تبیین به دست می آید این است که اگر انسان را موجودی جاودانه و باارزش بدانیم، جنین نیز که انسانی بالقوه است، واجد ارزش بوده و سقط کردن آن قبیح است.

    کلید واژگان: جاودانگی انسان, سقط جنین, استدلال بالقوگی, اخلاق کاربردی, قبیح بودن سقط جنین}
  • محمدرضا میرزایی

    یکی از مباحثی که در فقه اسلامی و حقوق ایران و افغانستان به آن توجه شده، بحث سقط جنین است. این مسیله علاوه بر اینکه از نظر فقها حرام است، در قانون نیز جرم انگاری شده است به طوری که مرتکب، به مجازات های مقرر، محکوم می شود. البته قانونگذاران، مواردی را از باب قاعده الضرورات تبیح المحظورات در سقط جنین استثنا نموده است. این مقاله با برسی مبانی فقهی(آیات و روایات) و حقوقی(قوانین موضوعه) کوشیده است تا علل حرمت و جواز سقط جنین را از نظر فقه اسلامی و حقوق ایران و افغانستان بیان نماید. بر اساس آیه شریفه «انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعا بصیرا»(انسان: 2)، فقها و حقوقدانان مبدا پیدایش انسان را نطفه می دانند که تبدیل به جنین شده و سپس در آن روح دمیده می شود. به همین جهت، جنایت وارده برجنین را در هر مرحله که باشد، در واقع جنایت بر انسان بی دفاع تلقی نموده اند که عقلا و شرعا ممنوع شده است. پدیده سقط جنین از زمان های قدیم در میان ملل مختلف و انسان ها رواج داشته و در جهان امروز هم یک آسیب مشترک تلقی می شود که به انگیزه های مختلف اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی روی می دهد که جامعه امروزی در برخورد با این مسیله تصمیمات متفاوتی را اتخاذ نموده اند، به طوری که برخی از آن ها تجویز، برخی منع و برخی دیگر در شرایط خاص اجازه داده اند.

    کلید واژگان: جنین, سقط جنین, جرم, مجازات, حرام, قتل نفس}
  • مظاهر اصالتی*، عبدالرزاق حسامی فر

    سیمون دوبووار به عنوان مادر فمنیسم، مهم ترین عامل در مبارزات زنان در قرن نوزدهم است. او معتقد است زنان در هر دوره از زندگی خود، مورد ظلم واقع می شوند و این ظلم نتیجه فشاری است که از جامعه مردسالار بر آنها وارد می شود. دوبووار، زنان را دعوت به مبارزه علیه این ظلم می کند اما همه مشکلات وارد شده به زن ها را متوجه مردان نمی داند. او تحت تاثیر فلسفه هایدگر و سارتر و با بهره گیری از دیدگاه های اگزیستانسیالیستی، زنان را ابژه ای در برابر سوژه، دیگری در برابر من و «بودن» در برابر «شدن» می نامد. از نظر او زنان در هر دوره ای از زندگی خود به عنوان جنس دوم تلقی شده اند و برای دستیابی به من حقیقی و متعالی خود باید از آنچه که به آنها تحمیل شده است، فراتر بروند. دوبووار در یک فصل ازجنس دوم، با پرداختن به تاثیرات مادر شدن برای زنان، مصایب و مشکلات زنان را بازگو می کند. در این مقاله دیدگاه دوبووار در باب موقعیت زنان به عنوان ابژه، دیگری و جنس دوم در نقش مادری تحلیل و بررسی می شود و نشان خواهیم داد که چرا از دیدگاه او مادر شدن، نمی تواند زنان را  از «دیگری» رها سازد.

    کلید واژگان: موقعیت زنان, مادری, اگزیستانسیالیسم, دیگری, سقط جنین}
    Mazaher Esalati *, AbdulRazaq Hesamifar

    As the mother of feminism, Simone de Beauvoiris the most important element of the women's struggles in 19th century. Sheholds that women are under oppression in each period of their lives and this oppressionstems from a male-dominated society. Simone de Beauvoirasks women to struggle against this oppression but she didn't direct all problems imposed on women against men. Under the influence ofHeidegger and Sartre's philosophies and drawing on existentialistic views, she considers women as the object versus the subject, the other versus I and the being versus the becoming. In her view, women have been regarded as the 2nd sex in any period of their lives and to have access to their real and transcendent self, they should go over the situation that has been imposed upon them. In one chapter of her 2nd sex, she deals with the impacts of motherhood upon women and retells the women's disasters and problems. The present paper is an attempt to analyze and assessed Beauvoir's views on women's situation as the object, the mother and the 2nd sex who has the role of motherhood and then proceed to show that why becoming a mother cannot leave women from otherness.

    Keywords: women, Situation, Motherhood, Existentialism, Otherness, Abortion}
  • کوثر میرزایی، آسیه حدادی دلاور، فهیمه جهانیان، منصوره زارعان

    سندرم داون یکی از ناهنجاری های کروموزومی است که موجب نقص ذهنی و جسمی جنین می گردد. این سندرم مشکلات فراوان معنوی و مادی برای والدین به ویژه مادران ایجاد می نماید. شدت این مشکلات به حدی است که این بیماری بر طبق حقوق بین الملل و ایران، جزء مصادیق قانونی جواز سقط جنین محسوب می شود. طبق قانون سقط درمانی ایران، بر اساس قاعده لاحرج، در صورت یقین و نظر سه پزشک، امکان سقط جنین ناقص الخلقه وجود دارد. بدین ترتیب، اگر نگهداری جنین ناقص الخلقه برای مادر حرج به همراه داشته باشد، می تواند اقدام به سقط کند. این در صورتی است که از نظر اکثر فقها، نگهداری از کودک سندرم داون تحت قاعده لاحرج قرار نمی گیرد. بنابراین به حرمت سقط جنین سندرم داون فتوا داده اند. با توجه به اختلاف فتوا با قانون، مادر در دوراهی سقط یا حفظ جنین قرار می گیرد و با چالش هایی روبروست. یکی از چالش هایی که می توان بیان کرد، عبارت است از فشارهای روحی و عاطفی که ناشی از تعارض بین جواز سقط جنین و حرمت آن می باشد که این امر سبب می شود تا مادران در تحیر و سرگردانی قرار بگیرند. این نوشتار درصدد است تا تقابل بین فتوا و قانون را بررسی کند و به این نتیجه برسد که اخلاق، دین و عرف عقلا، مادران را بر حفظ جنین تشویق می کند؛ زیرا شروط لازم برای سقط جنین سندرم داون باید یقینی باشند و این امر مانع به کارگیری راحت قاعده لاحرج می گردد؛ ولی فرجام کار به تصمیم مادران بستگی دارد. این مقاله به روش کتابخانه ای و بر اساس آخرین فتاوای علما در زمینه خاص سقط جنین سندرم داون تدوین شده است.

    کلید واژگان: سقط جنین, سندرم داون, حقوق, جنین ناهنجار, جنین معیوب, عقب افتادگی ذهنی و جسمی}
    kosar mirzaei, Asiyeh haddadi, fahimeh jahaniyan, mansore zarean

    Down syndrome is one of the chromosomal abnormalities that causes mental and physical defects of the fetus. This syndrome causes many spiritual and material problems for parents, especially mothers. The severity of these problems is such that according to international and Iranian law, this disease is considered one of the legal examples of abortion. According to Iran's medical abortion law and based on the La Ḥaraj rule, there is a possibility of abortion in the case of certainty and the opinion of three doctors. In this way, if keeping a malformed fetus causes Ḥaraj to the mother, she can have an abortion. While, based on the opinion of most jurists, taking care of a Down syndrome child does not fall under the rule of La Ḥaraj. Therefore, they have issued a fatwa against Down syndrome abortion. Due to the difference between the fatwa and the law, the mother is at the crossroads of abortion or keeping the fetus and faces challenges. One of the challenges that can be expressed is the mental and emotional pressure caused by the conflict between the permissibility of abortion and its sanctity, which causes mothers to be perplexed and confused. This article is examined the contrast between the fatwa and the law and concluded that morals, religion and customs rationally encourage mothers to preserve the fetus, Because the necessary conditions for Down syndrome abortion must be certain, and this prevents the easy application of the La Ḥaraj rule. but the outcome depends on the decision of the mothers. This article has been compiled in the library method and based on the latest fatwa of scholars in the special field of Down syndrome abortion.

    Keywords: abortion, Down syndrome, Law, abnormal fetus, defective fetus mental, physical retardation}
  • محمدجعفر صادق پور*
    ماده (56) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب (1400)، به مساله مهم سقط جنین اختصاص یافته است. در این مقرره تلاش شده تا کاستی ها و نیز اشکالات بنایی و مبنایی که در ماده واحده سقط درمانی مصوب (1384) و تبصره واحده ماده (718) قانون مجازات اسلامی مصوب (1392) وجود داشته است، برطرف شود. این تلاش ستودنی اما با برخی کم توجهی‎ها همراه شده که مجموعا منتهی به بروز ابهامات و اشکالاتی در ماده مذکور شده است. ابهام در مرجع صدور مجوز سقط، ترکیب توجیه ناپذیر اعضای کمیسیون سقط قانونی و شرایط ابهام آلود اعضای آن، ابهام در مفهوم جدی بودن تهدید، پافشاری بر فعلی بودن و غیرقابل تحمل بودن حرج، ابهام در کیستی ولی و بالاخره ابهام در نشانه های ولوج روح از مهمترین چالش ها و ابهاماتی است که در ماده (56) قانون حمایت از خانواده وجود دارد. نویسنده در این نوشتار، ضمن مراجعه به منابع کتابخانه ای، با اتخاذ رویکردی توصیفی و تحلیلی کوشیده است مفاد ماده فوق الذکر را واکاوی نماید و مهمترین اشکالات موجود در این مقرره را بررسی نماید و بدین ترتیب راه را برای اصلاح و تقویت این مقرره هموار سازد.
    کلید واژگان: سقط جنین, حرج, تهدید جانی, کمیسیون سقط, قانون حمایت از خانواده}
    Mohammadjafar Sadeghpour *
    ( 56 ) The rule of protecting the family and youth of the adopted population (2021) is devoted. It has been tried , in this provision , to the shortcomings , as well as the apparent defects and the basis in theabortion (2005) and article ( 718 ) of the islamic punishment law approved (2013) , it must be resolved . This is an admirable effort , but with some innovations that have resulted in some confusion and errors in the matter mentioned above . Uncertainty in an abortion authority , an unjustified compound of members of the abortion commission and the ambiguous condition of its members , ambiguity in the sense of the seriousness of the threat , the insistence on being present and intolerable , ambiguity in art , and finally ambiguity in the signs of the psyche is one of the most important challenges and ambiguity that exists in article ( 56 ) of the family protection law . by referring to library sources , the author has tried to analyse the provisions of the mentioned article and examine the most important drawbacks in this provision and thus pave the way for the improvement of this provision.
    Keywords: abortion, Death threat, abortion commission, Family protection law}
  • حمید ستوده*، محمدجواد طوسی

    مقاله حاضر، به تبیین جایگاه کرامت انسانی در استدلال های فقهی و حقوقی می پردازد. هدف از این پژوهش، بررسی فقهی حقوقی جایگاه کرامت در تدوین قانون است. بدین منظور، ابتدا با روش توصیفی تحلیلی به بررسی رابطه کرامت با حقوق و جایگاه کرامت انسان در فرایند استنباط احکام فقهی پرداخته شده و به عنوان نمونه، کاربرد آن در ختم عامدانه حیات جنین و انسان در قالب سقط و اوتانازی به اختصار بحث شده است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد فقه شیعه، نص محور است؛ نه کرامت محور؛ ولی در احکام الهی، حرمت و کرامت انسانی، مورد نظر شارع مقدس بوده است. ازاین رو، می توان ادعا کرد در دوران بین برایت و کرامت، ادله کرامت انسانی به عنوان یک اصل اولی، مقدم بر ادله برایت است؛ هرچند این اصل، مادامی معتبر خواهد بود که دلیل اجتهادی معتبری بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به همنوایی احکام الهی با رعایت حرمت و کرامت انسانی، می توان ظهور ادله این اصل را همانند ظهور سایر نصوص شرعی تلقی کرد و از باب نمونه، به اقتضای دلالت آن، اقدامات ایجابی ختم عمدی حیات در خصوص سقط جنین و اوتانازی را جایز ندانست.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, استنباط, اصل, حق حیات, سقط جنین, اوتانازی}
    Hamid Sotudeh *, Mohammadjavad Tousi

    This article explains the status of human dignity in jurisprudence and legal arguments. The purpose of this research is to examine the jurisprudential-legal status of dignity in the compilation of law. Thus, I have first discussed the relationship between dignity and law, and the status of human dignity in the process of deduction of jurisprudential rules using a descriptive-analytical method; and as an example, I have briefly discussed its application in the intentional termination of the life of human and fetus in the form of euthanasia and abortion. The result of this research is that Shi’a jurisprudence is text-oriented, not dignity-oriented, but God has observed human dignity and sanctity in the Divine decrees. Therefore, one can claim that when an issue is either a case of the “principle of bara’ah” or the “principle of dignity”, the evidences on human dignity  as a primary principle - is prior to the evidences of the bara’ah principle; although the principle of dignity is valid as long as there is no contrary ijtihadi reason. Considering the harmony of the Divine decrees and human sanctity and dignity, one can interpret the literal meaning of the evidences of this principle similar to the literal meaning of other religious texts; for example, according to the implication of these evidences, the affirmative steps of intentional termination of life regarding abortion and euthanasia are not permitted.

    Keywords: human dignity, Inference, principle, right to live, abortion, Euthanasia}
  • سید عبدالله میرخندان*

    هدف پژوهش حاضر بررسی حق سقط جنین برای زنان در اخلاق اسلامی می باشد. جامعه پژوهش کلیه متون و منابع مکتوب اخلاق اسلامی می باشد. نمونه پژوهش مطالب مرتبط با حق سقط جنین برای زنان در اخلاق اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. داده ها به صورت تحلیل محتوا انجام شد. نتایج نشان داد که دو استدلال عمده در مورد سقط جنین ارادی، در بین متفکرین غیرمسلمان وجود دارد؛ یکی استدلال بر تملک مادر بر بدن خود برای سقط جنین و دیگری شخصانیت جنین. با توجه به دیدگاه اخلاق اسلامی در خصوص سقط جنین مشخص شد که استدلال بر تملک مادر بر بدن خود برای سقط جنین تا اندازه ای درست است؛ به این معنا که مادر در صورت متضرر شدن در برخی موارد می تواند اقدام به سقط کند. هم چنین معیار شخصانیت اجمالا از دیدگاه اخلاق اسلامی مورد قبول واقع شده است؛ و در این زمینه شارع مقدس مبنایی مطرح می کند که فصل الخطاب و در حقیقت دلیلی نقلی و تعبدی است. از این منظر، جنین پیش از چهارماهگی شخص محسوب نمی شود. این دیدگاه در خصوص شخصانیت جنین را می توان شخصانیت اسلامی نام نهاد که با آن چه دانشمندان علوم تجربی می گویند متفاوت است. در آموزه های اسلامی سقط جنین به صورت اختیاری و ارادی که به مرگ جنین منتهی شود، مشروع نیست مگر در جایی که جان مادر در خطر است و یا این که روح در جنین دمیده نشده و وجود آن برای مادر ضرر غیرمتعارف و قابل ملاحظه ای داشته باشد.

    کلید واژگان: سقط جنین, اخلاق اسلامی, زنان}
    Seyed Abdullah Mirkhandan *

    The purpose of the current research was to investigate the right to abortion for women in Islamic ethics. The research universe included all written texts and references of Islamic ethics. The research sample subsumed the subjects related to abortion right for women in Islamic ethics texts. The research method was descriptive-analytical. The data was analyzed via content analysis procedure. The results showed that there were two main arguments about voluntary abortion among non-Muslim thinkers. One argument was the mother's ownership of her own body for abortion, and the other was the fetus's individual identity. According to the perspective of Islamic ethics regarding abortion, it was found that the argument that the mother owns her own body for abortion would be correct to some extent; This meant that the mother could have an abortion if she might be harmed in some cases. Also, the criterion of fetus's individual identity would be generally accepted from the Islamic ethics point of view and in this context, the Holy Law put forward a basis that would be the final words and in fact, a proof of narration and devotion. From this point of view, a fetus before four months would be not considered a living creature. This view regarding the individual identity of the fetus could be called Islamic fetus's individual identity, which would be different from what scientists of experimental sciences discussed. According to Islamic teachings, willing and voluntary abortion that leads to the death of the fetus would be not legitimate unless the mother's life would be in danger or the spirit had not been blown into the fetus and its existence had an unusual and considerable harm to the mother.

    Keywords: abortion, Islamic ethics, Women}
  • دل آرا مقدسیان، احمد شجاعی*، محمدحسین صائینی

    سقط جنین یکی از موضوعات مهم است که همواره محل بحث و اختلاف نظر بوده است. در این مقاله تلاش شده به بررسی این سوال مهم پرداخته شود که شرایط سقط جنین از منظر پزشکی، فقه و حقوق کیفری در پرتو سلامت مادر چیست؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی سوال مورد اشاره پرداخته شده است. یافته ها بیانگر این امر است که از منظر پزشکی چانچه سلامت مادر و یا جنین در خطر باشد، اقدام به سقط درمانی لازم است. در فقه اسلام، به طور اجماعی فقها به طور مشخص سقط جنین را گناه و ممنوع دانسته و در حقوق کیفری ایران نیز سقط جنین ممنوع است. مهم ترین شرط جواز سقط جنین در فقه، سلامت و عسر و حرج مادر است. از منظر فقهی درصورتی که جان مادر درخطر قرار داشته باشد با استناد به قواعد فقهی چون لاضرر و عسر و حرج، سقط جنین قبل از ولوج روح، جایز است. در حقوق موضوعه نیز یکی از شرایط سقط جنین سلامت مادر ذکر شده است. البته در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شرایط سقط جنین با محدودیت هایی مواجه شده و موارد چون حرج مادر باید از سوی قاضی تعیین شود و درخواست حرج مادر کفایت نمی کند.

    کلید واژگان: سقط جنین, سلامت مادر, ولوج روح, عسر و حرج}
    Delara Moghadasian, Ahmad Shojaei *, MohammadHossein Saieni

    Abortion is one of the important issues that has always been the subject of debate and disagreement. The purpose of this article is study on the conditions of abortion from the perspective of medicine, jurisprudence and criminal law in the light of mother's health. The findings indicate that from the medical point of view, if the health of the mother or the fetus is in danger, it is necessary to perform a therapeutic abortion. In Islamic jurisprudence, jurists have unanimously considered abortion to be a sin and prohibited, and abortion is also prohibited in Iranian criminal law. The the health and distress of the mother is most important condition for the permission of abortion in jurisprudence. From a jurisprudential point of view, if the mother's life is in danger, to abort the fetus before the soul is breathed into the body, citing jurisprudential rules La-Zarar is permissible. The health of the mother is also mentioned in the law as one of the conditions for abortion. In the Family and Youth Protection Law, the conditions of abortion are limited, and cases such as mother's harassment must be determined by the judge, and the mother's request for harassment is not enough.

    Keywords: abortion, Mother's Health, Soul Breathing in the Body, Hardship, Severe Hardship}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال