به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فقه و حقوق ایران » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد احمدی نسب*، سجاد شهبازی احمدی
    در مطالعه حاضر، به بررسی فقهی احکام مرتبط با سوگند در محاکم قضایی پرداخته شده است. ارائه شواهد به دادگاه برای اثبات یا دفاع از یک دعوا، دارای آثاری است که ضرورت فهم و شناخت این آثار برای استفاده به موقع از «دلیل» و کسب موفقیت در فرآیند دادرسی را اجتناب ناپذیر می سازد. از میان دلایل مختلف، سوگند نفی علم، به دلیل سکوت قانون گذار و تفاوت نظرات فقها، نیازمند تحقیق و بررسی عمیق تری است. سوگند نفی علم، که در واقع یک نوع سوگند خاص است، می تواند تاثیرات ویژه ای بر دعوا داشته باشد، چه از نظر دعوای مرتبط با علم و چه دعوای اصلی. در صورت امتناع از ادای سوگند، می تواند آثار قابل توجهی از جمله رد یا پذیرش ناموفق سوگند توسط مدعی به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، با پذیرش وجود برخی تاثیرات مشابه بین سوگند نفی علم و سایر انواع سوگند، معافیت از ادای سوگند خاص و عدم قابلیت اثبات دعوای اصلی تنها با ادای سوگند، از جمله تاثیرات اختصاصی سوگند نفی علم به شمار می روند.
    کلید واژگان: آثار, سوگند, نفی علم, فقه, حقوق ایران}
    Mohammad Ahmadinasab *, Sajjad Shahbazi
    This study undertakes a jurisprudential examination of oaths pertinent to judicial proceedings. Presenting evidence to the court to substantiate or defend a claim carries profound implications, emphasizing the imperative of comprehending and acknowledging these ramifications to effectively deploy "evidence" and succeed in the litigation process. Among the evidence types, the oath of denial of knowledge warrants deeper investigation and scrutiny due to the legislative silence and divergent juristic opinions surrounding it. The oath of denial of knowledge, constituting a distinct category of oath, can exert unique influences on the dispute, encompassing the dispute concerning knowledge and the primary lawsuit. Refusal to undertake such an oath may precipitate significant consequences, including the claimant's rejection or unsuccessful validation of the oath. Moreover, while acknowledging specific analogous effects between the oath of denial of knowledge and other oath types, exemptions from undertaking a specific oath and the incapacity to substantiate the principal claim solely through the oath represent particular impacts of the oath of denial of knowledge.
    Keywords: Works, oath, negation of science, Jurisprudence, Iranian Law}
  • مهدی دیدا، سلامه ابوالحسنی*، نغمه فرهود
    در پژوهش پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی سیاست جنایی تقنینی و قضایی ایران در حوزه جرایم اقتصادی با تاکید بر فقه و حقوق ایران پرداخته شده است. جرایم اقتصادی دارای ماهیت پیچیده ای است و امروزه به یک مساله حاد در سطح ملی و بین المللی تبدیل گردیده که در صورت عدم کنترل علاوه بر تبعات ،سیاسی ،اقتصادی، اجتماعی و امنیتی می تواند کارآمدی، مشروعیت و حتی بقای حکومتها را به چالش بکشد. به منظور حل این معضل فراگیر در گام نخست بایستی به شناسایی همه ابعاد و ویژگیهای جرم اقتصادی پرداخت و پس از آگاهی نسبت به این مهم عوامل و زمینه های بروز آن را از نظر فقهی و حقوقی به دقت مورد شناسایی قرار داد. جرم انگاری جرایم اقتصادی یکی از ابزارها و مکانیزم های سیاست جنایی هر کشور، در مقابله با بزهکاری و انحرافات اقتصادی است؛ که اگر بر اساس سیاستی معقول و منطقی و مبانی مستحکمی صورت نگیرد نه تنها نتیجه مطلوب به دست نخواهد داد بلکه خود موجب پیدا شدن معضلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری خواهد شد. سیاست جنایی قضایی جرایم اقتصادی هسته اصلی سیاست جنایی کشور است و در قبال جرائم اقتصادی ماموریت جرم انگاری؛ ارعاب، تنبیه و ناتوان سازی مجرمین در
    کلید واژگان: سیاست جنایی, سیاست تقنینی, سیاست قضایی, جرایم اقتصادی, فقه و حقوق ایران}
    Mehdi Dida, Salameh Abolhasani *, Naghmeh Farhoud
    In the upcoming research, a descriptive-analytical method has been used to examine Iran's legislative and judicial criminal policy in the field of economic crimes, with an emphasis on Iran's jurisprudence and law. Economic crimes have a complex nature and today it has become an acute problem at the national and international level, which in case of lack of control can challenge the efficiency, legitimacy and even the survival of governments in addition to political, economic, social and security consequences. . In order to solve this pervasive problem, in the first step, it is necessary to identify all the dimensions and characteristics of economic crime, and after being aware of this important factor, it must be carefully identified from the jurisprudential and legal point of view. The criminalization of economic crimes is one of the tools and mechanisms of the criminal policy of every country in dealing with crime and economic deviations; If it is not based on a reasonable and logical policy and solid foundations, not only will it not give the desired result, but it will also cause many economic and social problems. The judicial criminal policy of economic crimes is the core of the country's criminal policy, and
    Keywords: criminal policy, legislative policy, Judicial policy, economic crimes, Iranian jurisprudence, law}
  • احمد پورابراهیم*
    فعالیت و خدمات انسان ها در گرو سلامتی جسم و روح آنهاست از آنجایی که انسان ها در زندگی خود همواره دچار تالمات جسمی و روحی بوده اند، لذا اشتغال به طبابت از ضروریات زندگی بشر به شمار می رود. با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری این موضوع، لازم است چهارچوب وظایف و گستره و قلمرو اختیارات قانونی پزشکان به صورت دقیق و شفاف مشخص باشد تا از سویی از روبرو شدن با ادعاهای بی اساس بیماران و یا کسان آنها و در نهایت از محکومیت های دور از عدالت و تحمیل مسیولیت های احتمالی که ممکن است موجب دلسردی آنها شود، مصون و در امان باشند و از سوی دیگر افرادی که بعنوان بیمار به طبقه پزشک مراجعه می کنند و احیانا به خاطر عدم مهارت و یا عدم تخصص پزشک و یا به دلیل بی احتیاطی و بی مبالاتی او و یا در بعضی از مواقع به لحاظ تعمد پزشک دچار فوت یا نقص عضو و غیره می شوند، حقشان ضایع نگردد و با شفاف شدن جوانب موضوع و نهادهای مسیول، جهت احقاق حق خود به آنها مراجعه کنند. پزشک متعهد است که در جهت بهبودی و سلامتی بیمار از هیچ تلاشی دریغ نکند و حصول نتیجه و شفای بیمار خارج از تعهدات پزشک است، زیرا این امر از عهده و اختیار پزشک خارج است. باتوجه به اهمیت این مسیله تحقیق حاضر در این راستا به بررسی ضمان و مسیولیت پزشک در فقه و حقوق ایران پرداخته است.
    کلید واژگان: برائت, مسئولیت پزشک, فقه, حقوق ایران}
    Ahmad Pourebrahim *
    The activity and services of human beings depend on the health of their body and soul. Since human beings have always suffered from physical and mental sufferings in their lives, so practicing medicine is considered a necessity of human life. Given the importance and effectiveness of this issue, it is necessary to clearly and clearly define the scope of duties and scope and scope of legal authority of physicians to face the baseless claims of patients or their relatives and ultimately avoid convictions. Justice and the imposition of potential responsibilities that may discourage them are safe and secure, and on the other hand, people who go to the doctor as a patient, possibly due to lack of skill or expertise of the doctor or due to carelessness. And his negligence or in some cases, due to the doctor's intentional death or disability, etc., their rights will not be lost and with the transparency of the aspects of the issue and the responsible institutions, they will refer to them to realize their rights. The physician undertakes not to spare any effort for the recovery and health of the patient, and achieving the result and healing of the patient is beyond the physician's obligations, because this is beyond the physician's authority. Due to the importance of this issue,
    Keywords: innocence, physician responsibility, Jurisprudence, Iranian Law}
  • احمد راستگردانی، محمود قیوم زاده *، محمدرسول آهنگران

    نکاح معاطاتی یکی از مباحث چالشی و مهم در حیطه فقه خانواده است. منظور از نکاح معاطات،  انعقاد رابطه زوجیت بدون صیغه ایجاب و قبول است. برخی فقها با پذیرش این نکته که الفاظ در تحقق ایجاب و قبول موضوعیتی ندارند، مدعی صحت نکاح معاطاتی شده اند، اما قول مشهور، عدم صحت چنین عقدی است که توسط امام خمینی (ره) بیان شده است. به نظر می رسد باوجود آیات و روایات، اجماع و سیره مسلمین، قول مشهور از قوت بیشتری برخوردار است. از دیدگاه امام خمینی (ره) مقتضای قاعده جریان معاطات در هر عقد و ایقاعی این است که انشای آن به فعل ممکن باشد؛ زیرا فعل نیز مانند قول، وسیله ایجاد و ایقاع اعتباری است. درنتیجه در این مقاله به تبیین فقهی حقوقی ازدواج بدون عقد لفظی (معاطاتی) از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته شد. بدین منظور به روش تحلیلی توصیفی و در راستای بررسی این موضوع، با درنظر گرفتن آرای امام خمینی و دیگر فقها، صحت نکاح معاطاتی واکاوی شده است.

    کلید واژگان: ازدواج, ازدواج معاطاتی, دیدگاه امام خمینی (ره), فقه, حقوق ایران}
    Ahmad Rastgordani, Mahmoud Qayoumzadeh *, Mohammad Rasoul Ahangaran

    Mu’atati marriage is one of the challenging and important issues in family jurisprudence. Some jurists, accepting the point that words are not relevant in the fulfillment of demand and acceptance, have claimed the validity of the marriage of mu’atati, but most jurists believe that such a marriage contract (Aqd) is not valid, which was stated by Imam Khomeini. It seems that despite the verses and hadiths, the consensus and the sirah (lifestyle) of Muslims, the view of most jurists is more valid. From the point of view of Imam Khomeini, the requirement of the principle of Mu’atat in every marriage and Iqaa (Those pronouncements which do not require participation of two parties) is that its composition should be turned into the deed. Because the deed, like the word, is a means of valid creation and iqaa. As a result, in this article, the jurisprudential explanation of marriage without a verbal contract (mu’atati) was dealt with from the point of view of Imam Khomeini. For this purpose, the validity of mu’atati marriage has been analyzed by descriptive analytical method and in line with the investigation of this issue, taking into account the views of Imam Khomeini and other jurists.

    Keywords: marriage, Mu’atati marriage, the view of Imam Khomeini, Jurisprudence, Iranian law}
  • احمد راستگردانی، محمود قیوم زاده*، محمد رسول اهنگران
    نکاح معاطاتی یکی از مباحث چالشی و مهم در حیطه فقه خانواده است. منظور از نکاح معاطاتی انعقاد رابطه زوجیت بدون صیغه ایجاب و قبول است. برخی فقها با پذیرش این نکته که الفاظ در تحقق ایجاب و قبول موضوعیتی ندارند، مدعی صحت نکاح معاطاتی شده اند؛ اما قول مشهور عدم صحت چنین عقدی که توسط امام خمینی(ره) بیان شده است. به نظر می رسد با وجود آیات و روایات، اجماع و سیره مسلمین، قول مشهور از قوت بیشتری برخوردار است. از دیدگاه امام خمینی(ره) مقتضای قاعده جریان معاطات در هر عقد و ایقاعی است که انشای آن به فعل ممکن باشد؛ زیرا فعل نیز مانند قول، وسیله ایجاد و ایقاع اعتباری است. در نتیجه در این مقاله به تبیبن فقهی حقوقی ازدواج بدون عقد لفظی(معاطاتی) از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته شد. بدین منظور به رشو تحلیلی توصیفی و در راستای بررسی این موضوع، با درنظر گرفتن آرای امام خمینی و دیگر فقها، صحت نکاح معاطاتی واکاوی شده است.
    کلید واژگان: ازدواج, ازدواج معاطاتی, دیدگاه امام خمینی (ره), فقه, حقوق ایران}
    Ahmad Rastgordani, Mahmood Ghayomzadeh *, Mohamad Rasoul Ahangaran
    Marriage is one of the most challenging and important issues in the field of family jurisprudence. Conventional marriage means concluding a marriage relationship without a concubine. Some jurists, by accepting the fact that words have no subject in fulfilling the requirement and acceptance, have claimed the validity of reciprocal marriage; But the famous saying of such a contract is not true, which was expressed by Imam Khomeini. It seems that despite the verses and hadiths, the consensus and manners of Muslims, the famous saying is more powerful. From Imam Khomeini's point of view, it is necessary to follow the rule of the flow of concessions in any contract and event that can be written into action; Because the verb, like the promise, is a means of creating and concluding a credit. As a result, in this article, the legal jurisprudence of marriage without verbal contract (contractual) from Imam Khomeini's point of view was explained. For this purpose, descriptive analytical bribery and in order to study this issue, taking into account the views of Imam Khomeini and other jurists, the validity of the marriage contract has been investigated.
    Keywords: Marriage, reciprocal marriage, Imam Khomeini's view, Jurisprudence, Iranian Law}
  • توحید عبادی، علیرضا لطفی*، ابراهیم نوشادی
    حق حبس یکی از مهمترین حقوقی است که در حقوق ایران با توجه به منشا فقهی آن و در حقوق کانادا با توجه به منشا نظام کامن لایی مورد توجه بوده است هرچند در حقوق کانادا به گستردگی حقوق ایران و فقه این حق مورد توجه نبوده است. حق حبس یکی از وسایل مهم ضمانت اجرای تعهد قراردادی است، متعاقدین با انعقاد عقد خود را ملزم می‏کنند آنچه را که در اثر عقد پذیرفته اند، اجرا نمایند؛ با وجود این الزام، ممکن است طرفین یا یکی از آنها از اجرای تعهدات خود سرباز زند و موجبات ورود خسارت به دیگری را فراهم آورند. در حقوق ایران و کانادا شاید بتوان فهمید که ضمانت اجرای تعهدات قراردادی انواعی دارد که البته حقوق کشور کانادا و به تبع آن در حقوق ایران و فقه مستقیما وارد مباحث نشدند.
    کلید واژگان: حق حبس, فقه, حقوق ایران, حقوق کانادا}
    Tohid Ebadi, Alireza Lotfi *, Ebrahim Noshadi
    Right of lien is one of the most important rights to have been addressed both in Iran’s and in Canada’s law considering its jurisprudent and the common-laic-system origins, respectively, though it has not been a point of consideration in Canada’s law as wide as it has been in jurisprudence and Iran’s law. The right of lien is one of the important means of guarantee for the execution of contractual obligations. By contract conclusion, both parties are bound to execute whatever they have accepted through the contract, however, despite this bind, there is a probability that both or either parties refuse to execute their contractual obligations and bring about detriments to the other party. In Iran’s and Canada’s law, it is quite understandable that the guarantee for the execution of contractual obligations should have different types which have never been directly discussed upon either in the law of Canada as a country or in the law of Iran or jurisprudence.
    Keywords: Right of lien, jurisprudence, Iran&rsquo, s Law, Canada&rsquo, s Law}
  • امیرحسین مهدیان، اکبر فلاح*، علی فقیهی

    زمینه و هدف:

     بحث تصرف مالی شرکت های سهامی خاص از موضوعات مهمی است که در این مقاله تلاش شده به بررسی آن پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    صلاحیت و اختیارات مدیران شرکت های سهامی خاص که یکی از ارکان شرکت های سهامی محسوب می شوند بر اساس قانون و اساسنامه شرکت مشخص می شود. اختیارات مدیران محدود به عواملی همچون موضوع و اساسنامه شرکت، اختیارات مجامع عمومی و قوانین و مقررات تجاری است. ید مدیران شرکت های سهامی خاص، ید امانی است و مدیران موظف هستند از این موقعیت فقط در جهت منافع سهام داران استفاده کنند به نحوی که منافع شرکت به بهترین وجه ممکن تامین گردد. لذا در قانون تجارت برای هرگونه سوءاستفاده و تقلب، محدودیت هایی در معاملات مدیران با شرکت وضع شده است. محدودیت مدیران در موضوعات مشمول در صلاحیت خاص مجامع عمومی، عدم اعتبار اعمال حقوقی مدیران خارج از موضوع شرکت، منع اخذ تسهیلات از شرکت و ممنوعیت معاملات رقابت آمیز آنها با شرکت در راستای منع تصرفات مالی شرکت از سوی مدیران پیش بینی شده است.

    نتیجه گیری

    تصرف غیرقانونی اموال شرکت از سوی مدیران شرکت های سهامی خاص، تخطی از حدود اختیارات و تکالیف تعیین شده بوده و حسب مورد دارای مسیولیت مدنی و کیفری مانند خیانت در امانت است.

    کلید واژگان: تصرفات مالی, مدیران, شرکت سهامی خاص, فقه, حقوق ایران, ضمان}
    Amir Hossein Mehdian, Akbar Fallah *, Ali Faqihi
    Background and Aim

    The issue of financial seizure of Private limited companies is one of the important issues that in this article will be addressed.

    Materials and Methods

    Thise article is Analytical descriptive and the library method uses.

    Ethical considerations: 

    In this article, Originality of texts, honesty and trusteeship Has been complied with.

    Findings

    The competence and authority of the managers of Private limited companies, in accordance with the law and the articles of association of the company ,are determined. The authorization of directors to factors such as the subject matter and articles of association of the company, the authorization of general assemblies and commercial laws and regulations are limited. What is assigned to the directors is a trust and the directors are obliged to use this position only for the benefit of the shareholders in such a way that the interests of the company are provided in the best possible way. The limitation of directors in matters falling within the special competence of general assemblies, the invalidity of the legal actions of directors outside the subject of the company, the prohibition of obtaining facilities from the company and the prohibition of their competitive transactions with the company in order to prevent financial seizures of the company.

    Conclusion

    Illegal seizure of company property by the directors of Private limited companies is a violation of the limits of authority and duties and, as the case may be, has civil and criminal liability such as betrayal of trust.

    Keywords: Financial Seizures, managers, Private limited companies, Jurisprudence, Iranian Law, Guarantee}
  • سید محمدرضا موسوی فرد، حمیدرضا نوروزیان، محمدرسول انصاری نیا، مسیح محمدی

    تنوع و گوناگونی پاسخ های کیفری، بخشی از تنوعات معنادار و حکمت آمیز سیاست جنایی در اسلام می باشد. از جمله نمودها و نمادهای این حکمت تشریعی جزایی، تشریع کیفرهای ثابت و معین (حدود) و مجازات های نامعین و انعطاف پذیر (تعزیرات) می باشد. برداشت صحیح مستفاد از ادله شرعی و منطبق با اهداف دین اسلام و فلسفه ی مجازات ها در سیاست کیفری اسلام ،اقتضاء دارد که حدود و تعزیرات دو نوع پاسخ کیفری به دو دسته جرایم یکی معین و قطعی که در مقابل جرایم مهم و غیر قابل اغماض اعمال می گردد و دیگری نامعین و غیر قطعی که حدود تعیین و میزان آن بسته به اختیار قاضی است. لکن وجود اختلاف شدید آراء فقهی راجع به جوانب کیفرهای مختلف حدود و خاصه تعزیرات، نشان دهنده ناشناختگی ماهیت واقعی کیفر در فقه و حقوق ایران می باشد. این ناشناختگی فقهی موجب آن شده است که در سیاست جنایی تقنینی، و نیز قضایی، در جمهوری اسلامی ایران، نتایج مثبت مورد انتظار از این تنوع ابزارهای جزایی کمتر به دست آید و تفاوت هایی در این دو پاسخ کیفری بوجود آید. در این راستا نگارنده با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به تبیین جایگاه کیفر در فقه و حقوق جزای ایران می پردازد.

    کلید واژگان: کیفر, حدود, تعزیرات, سیاست جنایی, فقه و حقوق ایران}
    mohammadreza mousavifard

    The diversity of criminal responses is part of the meaningful and wise diversity of criminal policy in Islam. Among the manifestations and symbols of this penal legislative wisdom is the legislation of fixed and certain punishments (limits) and indefinite and flexible punishments (tazirat). The correct interpretation of the Shari'i arguments and in accordance with the goals of the Islamic religion and the philosophy of punishments in the Islamic criminal policy requires that the limits and punishments are two types of criminal responses to two categories of crimes, one definite and definite, which is applied to serious and unforgivable crimes. and the other is indeterminate and indeterminate, the limits of which are determined and the amount depends on the discretion of the judge. However, the existence of strong differences of jurisprudential opinions regarding the aspects of different punishments, especially punishments, shows the ignorance of the true nature of punishment in Iranian jurisprudence and law. This lack of jurisprudence has caused the positive results expected from this variety of penal instruments to be obtained in the legislative and judicial criminal policy in the Islamic Republic of Iran, and there are differences in these two criminal responses. In this regard, the author explains the place of punishment in Iranian jurisprudence and criminal law by using descriptive and analytical method.

    Keywords: Punishment, limits, punishments, criminal policy, Iranian jurisprudence, law}
  • ام البنین علی بخش زاده، مولود گرمرودی ثابت*، عذرا انتخابیان
    این پژوهش ، درصدد بررسی تطبیقی حق آموزش و تحصیل زنان در فقه و حقوق ایران و سند 2030 یونسکو است. تحقیق حاضر از موضوعات میان رشته ای است ؛ که توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به آن پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این امر است که در اسلام طبق حدیث نبوی (طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه) ، صرف نظر از جنسیت ، کسب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است . و در فقه می توان از باب قواعد فقهی چون : اهم و مهم ، تلازم بین حکم عقل و شرع ، مقدمه واجب و امر آمر به انتفای شرط ، به اثبات حق کسب آموزش و تحصیل علوم نافع با شرایطی که در آموزه های دین اسلام آمده است ؛ برای قشر زنان در جامعه اسلامی پرداخت . البته در حقوق ایران و اسناد بین المللی بر برابری حقوق زنان با مردان تاکید شده است اما مفهوم برابری در اسلام به معنای تناسب و نه یکسانی تبیین شده است . این در حالی است که در اسناد بین المللی برابری حقوق زن و مرد به معنای یکسان بودن حقوق آنها می باشد. لذا در خصوص حق تحصیل علی الظاهر هیچ مغایرتی میان فقه و حقوق ایران و سند 2030 وجود ندارد ؛ ولی در مصادیق حقیقی ، این تناقضات به چشم می خورد . اصولا تفاوتهای زیستی و جنسیتی حاصل از اراده و مصلحت الهی ، ناظر به واقعیتهای وجودی انسان است و بحث حقوقی و قوانین در کشورمان ، ناظر بر بایدهای انسانی است ؛ و افراد هر چند در واقعیت های وجودی با هم متفاوت هستند ؛ ولی می توانند در بایدهای حقوقی مثل هم از حقوق متناسب با اصل وجودیشان برخوردار باشند.با تبیین نگرش فقه اسلامی ، قوانین حاکم در ایران و رکن دوم از هدف پنجم سند 2030 ، که از مهمترین اهداف جزیی توانمند سازی همه زنان و دختران ،می باشد؛ که حق آموزش و تحصیل و برخورداری از فرصتهای برابر (تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران) را برای آنان در نظر داشته است ، می توان به این مهم دست یافت .
    کلید واژگان: حق آموزش و تحصیل, فقه و حقوق ایران, سند 2030, یونسکو}
  • مرتضی چیت سازیان، میثم عباسی لاهرودی*، محمد رسایی

    گستردگی فضای سایبر، تمام ابعاد زند گی بشر را به خود معطوف کرد ه است، به نحوی که، جد ایی از این فضا برای برخی قابل تصور نیست. علیرغم مزایای غیر قابل انکار فضای سایبر، متاسفانه با گذشت هرچه بیشتر از عمر آن، بهره برد اری سوء از این فضا زمینه ساز مخاطرات بالقوه و بالفعل بسیاری شده است. این پژوهش، با روش توصیفی و تحلیلی، بر اساس منابع کتابخانه ای موجود ، صورت گرفته و با تتبع در منابع، مبانی فقهی آن بیان شد ه؛ سپس ماهیت و شرایط حقوقی آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش، نشان می د هد معاونت در جرایم سایبری از مصاد یق اعانه بر اثم است، لذا حرمت آن با استناد به ادله قرآنی، روایی و حکم مستقل عقل بر قبح کمک بر گناه اثبات می شود . همچنین مقد مه حرام و قاعد ه لاضرر نیز، به عنوان سایر مبانی فقهی مورد بررسی قرار گرفته است. مصاد یق رفتار معاون د ر فضای سایبر، د ر صورت اجتماع عناصر قانونی، ماد ی و معنوی، واجد مسئولیت کیفری است. البته معاونت د ر جرایم سایبری، گاهی مستقل از فعل اصلی است؛ مانند پورنوگرافی، که مقنن ضمن اهمیت به حفظ عفت عمومی و صیانت از حریم جامعه طی د و ماد ه، معاونت در پورنوگرافی را جرمی مستقل برشمرد ه است و گاهی تابع فعل اصلی است، مانند جرایم علیه محرمانگی، صحت و تمامیت داد ه ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی و... که طبق شرایط مندرج د ر ماد ه 127 قانون مجازات اسلامی قابل مجازات است

    کلید واژگان: اعانه بر اثم, جرایم سایبری, مسئولیت کیفری معاون, قانون جرایم رایانه ای, فقه و حقوق ایران}
    Morteza Chitsazian, Meysam Abbasi Lahroudi *, Mohammad Rasaei

    The vastness of cyberspace has taken up all aspects of human life, in a way that keeping aloof from this space is inconceivable for some people. Despite the undeniable benefits of cyberspace, unfortunately, since its advent, the misuse of this space has created many potential and actual risks. This research has been done by descriptive and analytical method, based on the available library resources, and its jurisprudential principles have been expressed by going through the releval sources and its nature and legal conditions are examined. The result of this research shows that assistance in cybercrime is one of the examples of involving in a sin or wrongdoing. So, its forbidness is proved by citing Quranic evidence, validity and the independent rule of reason on the ugliness of helping sin. Also, the introduction of religiously prohibited and the rule of harmlessness have been studied as other jurisprudential principles. Examples of the acompalice’s behavior in cyberspace, if a combination of legal, material and spiritual elements, is criminally liable. Of course, assisting in cybercrime is sometimes independent of the main act; such as pornography, in which the legislature, while emphasizing the importance of maintaining public decency and protecting the privacy of society in two articles of Penal Code, has considered pornography as an independent crime and is sometimes subject to the main act, such as crimes against privacy, accuracy and integrity of data and systems, computers and telecommunications, etc., which can be punished according to the conditions set forth in Article 127 of the Islamic Penal Code.

    Keywords: Contribution to Sin, Cybercrime, Deputy Criminal Liability, Computer Crimes Law, Jurisprudence, Iranian Laws}
  • مهسا مدنی، زهره فرخی*، مصطفی ماندگار، بهنام انصافی آذر
    نقض حقوق مالکیت فکری، خطایی است که واجد دو جنبه مدنی و کیفری است؛ از نظر مدنی جبران خسارت را به دنبال داشته و به لحاظ کیفری موجب تحمیل مجازات بر ناقض حق می شود. در نظام حقوقی ایران، ماهیت روشنی برای نقض این حقوق در نظر گرفته نشده و اصولا مطالعات ناظر بر آن اهمیتی برای تبیین ماهیت نقض قایل نشده اند. این در حالی است که بررسی و تبیین ماهیت نقض واجد آثار مهمی است. نقض حقوق مالکیت فکری، ممکن است اتلاف به حساب آمده که نتیجه آن، تحمیل تکلیف اثبات ورود ضرر به منظور جبران خسارت است. در مورد نقض حق فکری، گاه اثبات این امر، غیر ممکن است و در نتیجه صاحب حق فکری از جبران خسارت محروم می شود. استناد به قواعد فقهی و حقوقی تسبیب و دارا شدن ناعادلانه نیز در این موارد به همان دلیل، نه تنها مبنایی برای حق جبران خسارت ایجاد نمی کند بلکه در فرض استناد به تسبیب، دشواری امر را بر صاحب حق به سبب تحمیل اثبات تقصیر، دو چندان می سازد. به نظر می رسد، نقض حق فکری در ایران، عملا به مثابه ی «فعل زیانبار صرف» بوده و بنابراین، نقض حق، لزوما منتهی به جبران خسارت نخواهد شد. این مساله با نقش انگیزشی نظام مالکیت فکری در تعارض است. در حالی که در نظام حقوقی آمریکا، با پیش بینی حد اقل خسارات مفروض قانونی، در عمل، مالیت و نقش انگیزشی این حقوق، تایید شده است.
    کلید واژگان: نقض, حقوق مالکیت فکری, اتلاف, دارا شدن ناعادلانه, فقه و حقوق ایران, حقوق آمریکا}
    Mahsa Madani, Zohre Farrokhi *, Mostafa Mandegar, Behnam Ensafi Azar
    Intellectual property rights infringement is wrong that has both civil and criminal aspects. In civil aspect it is followed by compensation and in criminal terms, it causes the imposition of punishment on the violator of the right. In the Iranian legal system, no clear nature is taken into account for this infringement and basically, studies as to it have not considered any significance for explaining the nature of the infringement. Whereas, investigating and explaining the nature of the infringement has important implications. Intellectual property rights infringement may be considered as loss the consequence of which is imposing an obligation to prove the damage caused for compensation. In the case of infringement of intellectual right, its proof is sometimes impossible and as a result the intellectual property right holder is deprived of compensation. Invoking the jurisprudential and legal rules of causation and unjust enrichment in these cases, for the same reason, not only does not provide a basis for the right to compensation, but also doubles the difficulty for the holder of the right to impose a guilty plea in the case of invoking the causation. Intellectual property infringement in Iran appears to be a "mere harmful act" and, therefore, infringement will not necessarily lead to compensation. This contradicts the motivational role of the intellectual property system. While, in the US legal system, by foreseeing the minimum assumed legal damages, ownability and the motivational role of these rights are confirmed in practice.
    Keywords: infringement, intellectual property rights, Loss, Unjust Enrichment, Islamic Jurisprudence, Law of Iran, US Law}
  • علی آتشی *، حسین شفیعی فینی، ابوالحسن مجتهد سلیمانی

    قانون مدنی ایران، خلع و مبارات را طلاق می داند که زوج در پذیرش در خواست زوجه برای جدایی مختار است. در نتیجه، تشریع خلع و مبارات کارکرد چندانی برای زوجه ندارد. از آنجا که عدم امکان جدایی زوجه از زوج با وجود کراهت شدید، مخالف عدالت بوده و ضمن تبعات شدید فردی، می تواند نظم و امنیت خانواده که پایه اصلی اجتماع است را برهم زند و چون بی عدالتی و ظلم و تشریع بی فایده از شارع مذموم است، لزوم بررسی دقیق ماهیت خلع و مبارات احساس می گردد. لذا در این تحقیق با رجوع به منابع اصیل فقه اسلامی شامل کتاب خدا ، سنت پیامبر ، روایات و احادیث و فتاوای فقهای عظام و نیز حقوق ایران و مصر، ماهیت خلع و مبارات مورد بررسی قرار گرفته است. حاصل: همانگونه که در نظام حقوقی مصر در کنار خلع توافقی، وجود خلع قضایی به زوجه امکان می دهد تا با گذشت از کلیه حقوق مالی خود بر عهده زوج، و باز گرداندن مهریه دریافتی، به حکم دادگاه از زوج جدا شود، در فقه امامیه نیز برخلاف خلع توافقی، بر اساس دو نظریه خلع واجب و خلع افتدایی، زوجه می تواند بدون نیاز به موافقت زوج، به طریق مشروع به رابطه زوجیت پایان دهد. در حقوق ایران، علی رغم امکان استناد به نظریات مذکور، استفاده سهل تر از این ظرفیت شرعی، نیازمند تصریح قانونگذار می باشد.

    کلید واژگان: ماهیت, طلاق, خلع, مبارات, فقه, حقوق ایران, حقوق مصر}
  • محمدحسن قاسمی*، سید ابوالقاسم حسینی زیدی، علی ریحانی چمن آباد

    کودکان نقش اساسی در سازمان‌ دهی و هدایت جامعه و تعیین اهداف آن را به عهده دارند و نگاه مثبت به ایشان در گرو برخورداری از حقوق دوران کودکی آن‌ها به نحو کامل می‌باشد و از این رو ضروری است که آحاد جامعه با حقوق شرعی و قانونی کودک آشنا باشند و سپس به آن عمل کنند. در پژوهش حاضر به سبک مساله محور، با روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی تحلیلی، بیان شده است که: در مورد حمایت کیفری از حقوق معنوی کودک در فقه و حقوق اسلامی در مسایلی مانند سوء استفاده از کودکان برای تکدی‌گری، مسایل مربوط به جرایم مواد مخدر، سوء استفاده جنسی از کودکان اعم از زنا، لواط، ازدواج و قذف و جرایم علیه هویت کودک اعم از اختفاء، ربودن و رها کردن کودک مباحث گسترده و حمایت‌های کیفری فراوانی صورت گرفته است؛ البته در مورد برخی از امور مانند عدم اعلام واقعه ولادت کودک، قاچاق کودکان، کار اجباری کودک به دلیل آن‌که از مسایل مستحدثه می‌باشد، بحث فقهی استدلالی صورت نگرفته ولی در حقوق ایران، ضمانت اجرایی برای آن قرار داده شده است.

    کلید واژگان: حمایت کیفری, کودک, فقه, حقوق ایران, حقوق معنوی}

    Children have an important role in organizing and directing the community and defining its  goals, and a positive intuition to them depends on their full enjoyment of their childhood rights. Therefore, it is essential .for the community to have familiarity with the judicial and legal rights of the child and act based on these rights This study, in problem-solving style, with a descriptive-analytical approach and library research method, states that: there are some widely discussed and debated issues in Islamic jurisprudence and law that regards the criminal protection for children's spiritual rights. Matters like abusing children for beggary, drug issues, sexual abuse including adultery, sodomy, marriage, defamation, and issues related to crimes against the child's identity, including kidnapping and abandoning the child. Although in case of some new matters such as the refusal to declare the birth of a child, children trafficking, the forced labor of the child, there are not judicial logical debates but in judicial system of Iran, a practical guarantee has been applied

    Keywords: criminal protection, child, jurisprudence, the judicial system of Iran, spiritual rights}
  • محمدحسن قاسمی*، سید ابوالقاسم حسینی زیدی، علی ریحانی چمن آباد

    به خاطر آن که کودکان در مقابل بزه دیدگی، آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند، می بایست نسبت به بزرگسالان از حمایت بیشتری برخوردار باشند. کودکان سالم و شایسته، نوید جامعه ای پرنشاط و کم تنش را خواهند داد و از این رو، ضروری است که آحاد جامعه با حقوق شرعی و قانونی کودک آشنا بوده و به آن عمل کنند. در پژوهش حاضر به سبک مساله محور، با روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی - تحلیلی، بعد از توضیح مفاهیم بنیادین و ذکر تاریخچه بحث و سن مسئولیت کیفری در کودک، آمده است که اگر شخص بالغ، کودکی را عمدا به قتل برساند - خواه جنین بوده یا متولد شده باشد - در صورتی که شرایط مقرر در فقه و قانون را دارا باشد، مشمول قصاص قرار می گیرد. در مورد جنایت علیه اعضای کودک هم، مباحث گسترده و مفصلی در فقه و قانون مطرح شده، که همگی دلالت بر حمایت کامل فقه از کودکان و برقراری ضمانت اجرایی برای ایشان در حقوق می کند.

    کلید واژگان: حمایت کیفری, کودک, فقه, حقوق ایران, حقوق جسمانی}
  • حامد رستمی نجف آبادی*

    سن رشد و مسئولیت کیفری کودکان و نوجوانان، یکی از مسایل مهم و چالشی حقوق کیفری ایران و دیگر کشورها می باشد، که مورد نقد و اعتراض حقوق دانان  قرار گرفته و مورد اختلاف بین فقهای اسلامی نیز می باشد. این سن که از آن اغلب به عنوان بلوغ یاد می شود، در کشورهای گوناگون، متفاوت است. در قوانین کیفری ایران، این سن متاثر از فقه امامیه می باشد؛ که طبق نظر اکثر فقهای شیعه این سن برای دختران نه سال تمام قمری و برای پسران پانزده سال تمام قمری می باشد؛ اما در ماده 91ق.م.ا. کنار رشد، کمال عقل مجرمان زیر 18 سال مورد بیان مقنن در بحث مسئولیت مدنی نوجوانان قرار گرفته است، که از آن به تحولی شگرف در مسئولیت کیفری نوجوانان یاد می کنند، که به نظر تشخیص رشد و کمال عقل مجرمان کمتر از 18 سال مبنای فقهی دارد. لذا تحقیق حاضر در ابتدا به تبیین مفهوم رشد و مفاهیم مشابه آن یعنی کمال عقل و تمییز پرداخته و اثبات می شود که در اصطلاح فقهی و حقوقی، رشد تنها به مفهوم خاص مدنی اختصاص نداشته و قابل تعمیم به مسایل غیر مالی از جمله امور کیفری نیز می باشد؛ چون که مسایل کیفری به مراتب مهم تر از امور مالی می باشد و به طریق اولی یا حداقل به وحدت ملاک و تنقیح مناط، رشد، در مسئولیت کیفری شرط است. برای این مدعا از قیاس اولویت در مسئله رشد استناد شده و سپس به تبیین قید «کمال عقل»؛ پرداخته شده و با بررسی تطبیقی موضوع سن تمییز، رشد، کمال عقل و مسئولیت کیفری از دیدگاه فقه، حقوق و نقد قوانین موجود، پیشنهادهایی درباره ی سن مسئولیت کیفری اطفال متناسب با رشد عقلی و قوه تمییز آن ها داده می شود و در نتیجه بازنگری در سن مسئولیت کیفری نوجوانان و اتخاذ رویه ی واحد، ضروری به نظر می رسد.

    کلید واژگان: مسئولیت کیفری, رشد, کمال عقل, تمییز, نوجوانان, فقه, حقوق ایران}
    Dr. Hamed Rostami Najafabadi

    The age of the growth and criminal responsibility of children and adolescents is one of the important and challenging issues in Iran and other countries' criminal law, which has been criticized and protest by lawyers and is a matter of dispute between Islamic jurisprudents. This age, often referred to as puberty, varies from country to country. In Iranian penal codes, this age is influenced by Imamieh jurisprudence; according to most Shiite jurisprudents, this age is for girls nine and for lonely fifteen years, but in Article 91 Alongside growth, the courage of intellectuals under the age of 18 has been voiced in civilian civic debate among adolescents, which has marked a dramatic development in juvenile criminal responsibility, which in terms of recognition of the growth and perfection of criminals under the age of 18 years of jurisprudence has it. Therefore, the present research first explains the concept of growth and its similar concepts, namely, perfection and distinction, and it is proved that in the legal and juridical terms, growth is not exclusively devoted to a specific civil concept and can be generalized to non-financial issues, including criminal matters Also because criminal matters are far more important than finance, and the condition is first and foremost, or at least the unity of the criterion and place of spatial planning, in terms of criminal responsibility. For this claim, the precedence of precedence in the growth problem is cited and then explained to the term "perfection", and by comparative study of the subject of age, development, perfection and criminal responsibility from the point of view of jurisprudence, rights and critique of existing laws, suggestions The age of criminal responsibility for children is proportionate to their rational development and their differentiation, and it is therefore necessary to review the age of criminal responsibility of adolescents and adopt a single procedure.

    Keywords: Criminal Responsibility, Growth, Perfection, Detachment, Adolescents, Jurisprudence, Law of Iran}
  • همایون مافی رضا رضایی مقدم
    دلایلی که به منظور اثبات یا دفاع از دعوا به دادگاه ارائه می گردد در صورت موثر واقع شدن دارای آثاری است که ضرورت شناخت این آثار در جهت استفاده به موقع از «دلیل» و توفیق در دادرسی امری غیر قابل اغماض است. از جمله این دلایل، سوگند نفی علم است که با توجه به سکوت قانونگذار و تشتت آرای فقها، مطالعه آثار آن در جهت نیل به گزاره های فوق الذکر نیازمند ژرف نگری بیشتری است. سوگند نفی علم در واقع یک سوگند بتی است که می تواند متضمن آثار ویژه ای بر دعوا اعم از دعوای علم و دعوای اصلی باشد. همچنین در صورت نکول می تواند آثار قابل ملاحظه ای از حیث رد سوگند و ادای سوگند مردوده توسط مدعی بر دعوا ترتب یابد. همچنین با قبول وجود برخی آثار مشابه میان سوگند نفی علم با سایر اقسام سوگند، معاف شدن از اتیان سوگند بتی و عدم قابلیت اثبات دعوای اصلی با سوگند از جمله آثار اختصاصی سوگند نفی علم تلقی شده اند.
    کلید واژگان: آثار, سوگند, نفی علم, فقه, حقوق ایران}
    Homayun Mafi, Reza Rezaee Moqaddam
    The proofs presented to the court of justice for proving or defending a legal case, if proved effective, have certain impacts that the necessity of knowing them in order to timely use the “proof” in legal procedure and success in it cannot be ignored. Among these proofs is the oath of knowledge denial, which due to the silence of the legislator and the jurists’ diversity of views, studying its outcomes requires further in-depth consideration to achieve the above-mentioned propositions. The oath of knowledge denial is in fact a decisive (battī) oath that can comprise of specific effects on the claim of knowledge and the main claim. Similarly, in case of refusal, it can have considerable effect on the claim in terms of rejecting the oath and swearing rejected oath by the claimant. Also, by accepting the existence of some similar effects between the oath of knowledge denial and other types of oath, the exemption from swearing a decisive oath and the non-provability of the main claim by swearing is considered to be among the specific effects of the oath of knowledge denial.
    Keywords: effects, oath, knowledge denial, jurisprudence, Iran's law}
  • عزیزاله فهیمی*
    برای تحقق مسئولیت مدنی وجود سه رکن، زیان، زیان دیده و رابطه سببیت، ضروری است که از زیان در گفتمان فقه و حقوق با عنوان ضرر تعبیر شده است. مقاله حاضر به صورت تطبیقی در بحث از ضرر و مبانی آن در خسارت های زیست محیطی می پردازد. نکته اساسی آن است که خسارت زمانی محقق می شود که تلف یا اتلاف مال غیر به وقوع پیوندد؛ بنابراین اثبات مسئولیت مدنی در گرو اثبات مالیت مواهب طبیعی مورد تخریب است تا با آسیب به آن، ضرر تحقق یابد، پس اثبات مالیت و به تبع آن مالکیت مواهب طبیعی در مرحله آغازین گفتگو از مسئولیت مدنی در قبال آسیب های زیست محیطی قرار دارد. بر این اساس لازم است انواع ضرر مورد بررسی قرار گیرد و سپس با تمسک به عمومات و اطلاعات فقهی و حقوقی در حقوق داخلی و خارجی مال بودن مواهب طبیعی مورد بحث قرار گیرد؛ از جمله موارد قابل استناد در فقه فتاوای برخی فقها در احکام اسلامی است که می تواند مالیت مواهب طبیعی و سپس اثبات مالکیت آن برای عموم را ترسیم نماید، تا پس از تخریب بتوان حکم به مسئولیت در قبال آن داد.
    کلید واژگان: ضرر, محیط زیست, خسارت, فقه, حقوق ایران, حقوق فرانسه, حقوق بین الملل, مالیت}
    Azizollah Fahimi*
    Three elements are needed to form civil responsibility: harm or injury, injured party, and connection between defendant and injury. The injury element is talked about in law and jurisprudence as “harm”. Present paper comparatively studies harm and its basis in environmental damages. The essential point is, damages occur when loss or waste of another’s property happens, therefore proving liability depends on proving that natural resources are considered property so that damaging them would constitute harm. Therefore discussing whether natural resources are property and consequently discussing their ownership is the first stage of discussion about liability regarding environmental damages. Accordingly, it is necessary to explore different kinds of harms, and then using general reasons and legal and jurisprudential information in national and international law, the question of natural resources being property could be debated. Among reasons to be cited are fatwas by Islamic jurisprudents in some Islamic rules which could prove natural resources to be property and then prove their ownership for public, using them, damaging these resources could result in liability.
    Keywords: Harm, Environment, Damage, Jurisprudence, Iranian Law, French Law, International Law, Property}
  • اسماعیل نعمت اللهی*
    براساس قواعد کامن لای انگلستان، برای این که تعهد شخص لازم الاجرا باشد، طرف مقابل یا باید عوض فراهم کند یا این که قرارداد با تشریفات خاصی منعقد شود. سختگیری و انعطاف ناپذیری نظریه عوض موجب شد که دادگاه ها درصدد یافتن معیارهای دیگری برای لازم الاجرا بودن تعهدات برآیند که بتواند نقایص و اشکالات نظریه عوض را جبران کند یا حتی جایگزین آن باشد. مهم ترین این گونه معیارها در انگلستان، نظریه استاپل ناشی از وعده است که بر اساس آن، اگر شخص وعده ای دهد که طرف دیگر بر آن اعتماد و براساس آن عمل کند، وعده دهنده نمی تواند از وعده خود عدول کند؛ هرچند در مقابل این وعده عوضی دریافت نکرده باشد.
    این مقاله درصدد بررسی نظریه استاپل ناشی از وعده و معرفی نهادهای فقهی و حقوقی قابل مقایسه با آن است. در فقه و حقوق ایران نمی توان معادل دقیقی برای این نظریه یافت. با این حال به نظر می رسد می توان آن را با شرط ابتدایی و اسقاط حق مقایسه کرد.
    کلید واژگان: عوض, استاپل, وعده, کامن لا, فقه, حقوق ایران}
    Ismail Nematollahi*
    According to English Common Law rules, in order to be legally enforceable, a contract must be supported by consideration or be in deed. The rigidity of this doctrine caused the courts to seek to find other criteria for enforceability of promises. The most important of these in England is the Doctrine of Promissory estoppel. Under this doctrine, a promise intended to be binding, intended to be acted upon, and in fact, acted on, is binding so far as its terms properly apply. This article seeks to study the doctrine and compare it with similar institutions in Islamic jurisprudence and in Iranian law.
  • استرداد منطقه ی قراردادی در قراردادهای بالادستی نفت و گاز
    محمدرضا افشاری، علیرضا حسین نژاد
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال