به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معماری ایرانی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سپیده کمائی، احمدرضا کابلی *

    میزان موفقیت فضاهای فرهنگی همواره در گرو حضور انسان و بهره گیری از همچنین فضاهایی بوده است. وجود فضاهای فرهنگی علاوه بر احیای فرهنگ و هنر، در پی افزایش تعاملات اجتماعی و همبستگی انسانی بوده است. یکی از اصلی ترین دیدگاه های معماری ایرانی توجه به بعد اجتماعی انسان و نیاز او به حضور در اجتماع است. در این مقاله سعی شده است بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی و تحلیل محتوایی پیرامون مبانی نظری پژوهش، به بررسی و ارزیابی تاثیر شاخص های معماری ایرانی و ویژگی های منحصر به فرد آن بر روی تعاملات اجتماعی انسانها در فضاهای فرهنگی پرداخته شود و فرض شده است فضاهای فرهنگی بستری متشکل از فعالیتها و روابط اجتماعی و انسانی است و در پایان پس از تحلیل های صورت گرفته مشخص گردید هویت معماری ایرانی و عناصر تشکیل دهنده آن منطبق با نیازهای هویتی انسان و هویت اجتماعی اوست و همواره توجه به این شاخص ها و عناصر موجب دعوت او به برقراری ارتباط و تمایل به مشارکت در تعاملات اجتماعی است.

    کلید واژگان: عناصر هویت ساز, معماری ایرانی, تعاملات اجتماعی, فرهنگ, فضای فرهنگی}
    sepideh Kamaei, AhmadReza Kaboli*

    The success rate of cultural spaces has always depended on human presence and utilizing the spaces. The cultural spaces have sought to increase social interactions and human solidarity in addition to the revival of culture and art. One of the primary views of Iranian architecture is to pay attention to the social dimension of man and his need to be present in society. The present sought to investigate and evaluate the impact of Iranian architectural indicators and their unique features on the social interactions of humans in cultural spaces based on library and field studies and content analysis about the theoretical foundations. It has been hypothesized that cultural spaces are a platform consisting of social and human activities and relationships. The analyses revealed that the identity of iranian architecture and its constituent elements are in line with the identity needs of man and his social identity, and always paying attention to these indicators and the elements invites him to communicate and participate in social interactions.

    Keywords: Elements of Identity, Iranian Architecture, Social Interactions, Culture, Cultural space}
  • مژگان رضاپناه، وحید قبادیان*، فرشته حبیب

    امروزه در آرامگاه های معاصر، مدنظر دادن مولفه های هویت ساز معماری ایرانی اسلامی، به دست فراموشی سپرده شده است؛ به گونه ای که آرامگاه های دوران معاصر ایران به مکان های بی هویت و بی معنا تبدیل شده اند؛ ازاین رو هدف پژوهش تبیین مولفه های هویت معماری ایرانی در آرامگاه های حافظ در عصر متاورس است و سوال پژوهش این است که چگونه می توان در عصر متاورس در آرامگاه های ایران، مولفه های هویت معماری ایرانی را احصا و فهم نمود؟ حال در این راستا از روش تحقیق استدلال استقرایی استفاده شده است. شیوه گردآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه ای است. نتایج نشان داد که در عصر متاورس که مبتنی بر واقعیت های مجازی و دنیای مجازی است، مولفه هایی همچون احساس حضور واقعی، تعامل، پایداری، فرازمانی و هزینه کم می تواند موجب باز زنده سازی مولفه های هویت ساز معماری ایرانی در آرامگاه های امروزی گردد. با توجه به آنکه عصر متاورس عصری مبتنی بر تجلی مدرنیته در دنیای مجازی است، تلفیق عناصر کالبدی سنتی و مدرن در فرم، مصالح و هندسه هنگام شبیه سازی می تواند مناسب باشد؛ همچنین به کارگیری الگوهای زیست محیطی و اقلیمی همچون الگوی باغ و کوشک، عناصر پنج گانه طبیعت و توجه به اقلیم منطقه می تواند ضمن حفظ پایداری، صرفه اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد.

    کلید واژگان: آرامگاه حافظ, عصر متاورس, فلسفه معماری, معماری ایرانی, هویت}
    Mojgan Rezapanah, Vahid Ghobadian *, Fereshteh Habib

    Nowadays, in contemporary tombs, the consideration of identity-building components in Islamic Iranian architecture has been forgotten. In such a way, the tombs of contemporary Iran have turned into meaningless places. Therefore, the research aims to explain the identity components of Iranian architecture in the tombs of Hafez in the Metaverse era. The research question is how to quantify and understand the identity components of Iranian architecture in the tombs of Iran in the Metaverse era. In this regard, the descriptive-analytical research method has been used, and the method of collecting information is through library studies. The results showed that in the age of the metaverse, which is based on virtual realities and the virtual world, components such as real presence, interaction, stability, transcendence, and low cost can revive the identity-building components of Iranian architecture in today's tombs. Considering that the metaverse era manifests modernity in the virtual world, the combination of traditional and modern physical elements in form, materials, and geometry can be appropriate when simulating. Additionally, the use of environmental and climatic patterns, such as the garden and pavilion pattern, the five elements of nature, and attention to the region's climate, can lead to economic savings while maintaining sustainability.

    Keywords: Architectural Philosophy, Hafez Tomb, Identity, Iranian Architecture, Metaverse Era}
  • فاطمه زائری، لیلا زارع*، روزبه نقشینه، حمیدرضا وطن خواه
    بازارهای ایرانی به غیر از جنبه اقتصادی و مبادله کالا به عنوان یکی از مهم ترین مراکز برقراری ارتباط و مناسبات اجتماعی در هر شهر محسوب می شد. علت حضور موفق افراد در این مکان وجود ساختار بازارها و اندام های تشکیل دهنده آن که هر یک دارای هویتی مستقل و پیوندی معنادار برای حضور افراد و فعالیت های انسانی بوده است. در واقع الگوها و چیدمان فضایی مناسب در بازارهای ایرانی پیوندی مستقیم با لایه های کالبدی و معنایی برای ایجاد تداوم در معماری بازار به وجود آورده اند که از فضاها هم زمان به طور مستقل و در ارتباط با یکدیگر از آن ها استفاده شود. فهم نحوه اثر گذاری چیدمان فضایی در بازار و تاثیر الگوهای موجود در که موجب ایجاد تجربه در فرد می شود، از اهداف پژوهش است. بر این اساس، این پژوهش به بررسی بازار کفاش های تهران می پردازد. این پژوهش کاربردی، از نوع توصیفی تحلیلی و با رویکرد کیفی است که با روش بررسی اسنادی، مردم نگاری و فنون کار میدانی، مشاهده غیر مداخله ای به جمع آوری اطلاعات و با روش استدلال و تحلیل های گرافیکی به تحلیل اطلاعات پرداخته است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی انطباق ویژگی ها عینی الگوهای فضایی بازار کفاش های تهران بر ادراک ذهنی و تجربه فرد و شاخصه های خروجی های حاصل از آن می پردازد. با توجه به مطالعات صورت گرفته بر اساس یافته های پژوهش، نتیجه حاصل شده همگام بودن و ارتباط چیدمان فضایی و ارتباط متقابل نظام های کارکردی کالبدی و ادراکی در بازار کفاش ها منجر به خلق معنی در فضا و تاثیر آن بر تجربه افراد حاضر در بازار می گردد.
    کلید واژگان: بازار, الگوی فضایی, معماری ایرانی, تجربیات فرد}
    Fatemeh Zaeri, Leila Zare *, Roozbeh Naghshineh, Hamidreza Vatankhah
    Apart from the economic aspect and the exchange of goods, Iranian markets were considered as one of the most important centers of communication and social relations in every city. The reason for the successful presence of people in this place is the existence of the market structure and its constituent organs, each of which has an independent identity and a meaningful link for the presence of people and human activities. In fact, patterns and proper spatial arrangement in Iranian markets have created a direct link with physical layers and a meaning to create continuity in the architecture of the market so that the spaces can be used independently and in connection with each other at the same time. Understanding the effect of spatial arrangement in the market and the effect of existing patterns that create experience in the individual is one of the goals of the research. Based on this, this research examines the shoe market of Tehran. This applied research is of a descriptive analytical type with a qualitative approach, which collects information with the method of document review, ethnography and field work techniques, non-interventional observation and analyzes the information with the method of reasoning and graphic analysis. The present study examines how the objective characteristics of the spatial patterns of Tehran shoe market adapt to the subjective perception and experience of the individual and the characteristics of the resulting outputs. According to the studies conducted based on the findings of the research, the result obtained is the synchronicity and connection of the spatial arrangement and the mutual connection of the physical and perceptual functional systems in the shoes market leads to the creation of meaning in the space and its effect on the experience of the people present in the market.
    Keywords: Bazaar, Spatial Pattern, Iranian architecture, individual experiences}
  • سارا محمدزاده اکبری*
    زمینه و هدف

    اهمیت روزافزون سوخت های فسیلی در قرن اخیر و کمبود منابع تجدیدناپذیر بر روی زمین منجر به انقراض حیات بشر شده است. در سال های اخیر تغییری به سمت روش های پاک تر صورت گرفته است که در آن آلودگی انرژی ناشی از منابع تجدیدناپذیر به حداقل می رسد. هر اقلیم شرایط و ویژگی های خود را دارد و این گرایش به معماری پایدار در معماری سنتی ایران است. اهمیت استفاده از انرژی به منظور ارایه راه حل در تمام سطوح افزایش می یابد. ایران به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند آفتاب یکی از مناطق مناسب برای بهره مندی از نور خورشید است و می توان با بهره گیری از ویژگی های اقلیمی و ویژگی های عناصر سنتی معماری پایدار، با در نظر گرفتن کارایی و بهره وری، عملکرد آسایش را افزایش داد. شاخصه های مهمی مانند: جهت گیری بر اساس سه دسته بندی رون نهادینه شده و الگو برای ساختار شهر و خانه در ایران، دیوارها از نظر مصالح و ضخامت، فرم سقف ها، رنگ و بازشوهای سطوح خارجی خانه های سنتی و... استفاده نمود به طوری که میزان مصرف انرژی را کاهش داد تا بتوان از مشکلات زیست محیطی شهر رهایی یافت.

    روش بررسی

    روش پژوهش در مقاله حاضر از روش توصیفی- تحلیلی به انجام رسیده و به منظور گردآوری اطلاعات و داده ها از روش کتابخانه ای بهره گرفته شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    با بررسی نظریه ها از استدلال منطقی برای مستندات متون صورت گردیده که در این روش تلاش می شود مباحث راهبرد کیفی و مفهومی در این پژوهش تسری داده شود و در انتهای پژوهش شاخص های پایداری در خانه های سنتی ایران ارایه گردید؛ چنانکه از بهره وری انرژی خانه های سنتی ایران ایده و درس هایی جهت دستیابی به یک طراحی مطلوب برای معماری مدرن امروز گرفت.

    کلید واژگان: خانه های سنتی, معماری ایرانی, انرژی تجدیدپذیر, معماری پایدار}
    Sara Mohammadzadeh Akbari *
    Background and Aim

    The increasing importance of fossil fuels in the last century and the lack of non-renewable resources on earth has led to the extinction of human life. In recent years, there has been a shift towards cleaner methods where energy pollution from non-renewable sources is minimized. Each climate has its own conditions and characteristics, and this is the trend towards sustainable architecture in the traditional architecture of Iran. The importance of using energy to provide solutions increases at all levels. Due to its location on the sun belt, Iran is one of the suitable areas to benefit from the sunlight, and it is possible to increase the comfort function by taking advantage of the climatic features and the features of the traditional elements of sustainable architecture, taking into account efficiency and productivity. important indicators such as: orientation based on three institutionalized rune categories and models for city and house structure in Iran, walls in terms of materials and thickness, form of roofs, color and openings of external surfaces of traditional houses, etc. were used so that the amount of consumption It reduced the energy so as to be able to get rid of the environmental problems of the city.

    Methods

    The research method in this article is descriptive-analytical, and the library method was used to collect information and data.

    Findings and Conclusion

    By examining the theories of logical reasoning for the documentation of the texts, in this method it is tried to spread the qualitative and conceptual strategy issues in this research, and at the end of the research, the indicators of sustainability in the traditional houses of Iran were presented; As he got ideas and lessons from the energy efficiency of traditional Iranian houses to achieve a desirable design for today's modern architecture.

    Keywords: traditional houses, Iranian architecture, Renewable Energy, Sustainable Architecture}
  • محمدرضا جوادی یگانه، حسنا اسماعیل بیگی*

    معماری در هر جامعه متاثر از هنجارها و ارزش های حاکم بر آن جامعه است. معماری ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در طول تاریخ چند هزارساله خود در پیوند با فرهنگ و شیوه های زیست ایرانیان تکامل یافته است. درون گرایی و پنهان کاری در معماری و نیز تفکیک اندرونی و بیرونی در خانه های سنتی، یکی از ویژگی های برجسته معماری ایرانی است. در این مقاله به ارتباط این جلوه معماری با اخلاق اجتماعی ایرانیان در دوره قاجار پرداخته و به دنبال ریشه های مشترک دوگانه درون و بیرون در معماری و شخصیت ایرانی در شرایط اجتماعی ایران هستیم. روش تحقیق در این مقاله تفسیری تاریخی و با اتکا به داده های به دست آمده از سفرنامه های سیاحان اروپایی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که ناامنی اجتماعی موجود در جامعه، که خود درنتیجه عواملی چون شیوه های حکومت استبدادی و خودسرانه بوده، عامل موثری بر شکل گیری این روحیه در افراد و متعاقبا در خانه ها و سایر بناها بوده است و این امر با توجه به پیشینه ها و ارزش های فرهنگی ایرانیان به صورت های مشخصی بروز و ظهور یافته است.

    کلید واژگان: معماری ایرانی, درون گرایی, اندرونی و بیرونی, درون و بیرون, ناامنی اجتماعی, سفرنامه, اخلاق اجتماعی, پنهان کاری}
    MohammadReza Javadi Yeganeh, Hosna Esmaeelbeigi *

    Architecture in every society is influenced by the norms and values of that society. Iranian architecture is no exception to this rule and has evolved throughout its several thousand years of history in connection with Iranian culture and ways of life. Introversion and concealment in architecture, as well as the separation of interior and exterior in traditional houses, is one of the prominent features of Iranian architecture. In this article, we have discussed the relationship of this architectural manifestation with the social ethics of Iranians in the Qajar period and we are looking for the common roots of the dual inside and outside in Iranian architecture and personality in Iran's social conditions. The research method in this article is a historical interpretation based on the data obtained from the travelogues of European tourists. The findings of the research show that the social insecurity in the society, which itself was the result of factors such as authoritarian and arbitrary government methods, has been an effective factor in the formation of this spirit in people and subsequently in houses and other buildings, and this is due to the background The cultural values of Iranians have emerged in specific ways.

    Keywords: Iranian architecture, introversion, internal, external, inside, outside, social insecurity, travelogue. social ethics, concealment}
  • مریم اکبری، رضا بهبهانی*، هما ایرانی بهبهانی
    توجه بیش از حد به قدرت لایزال استدلال و بی توجهی به فضاهای نهفته ذهنی، بحران های ناشی از گسست بین انسان معاصر و محیط مصنوع را ایجاد نموده است. براین اساس بازشناسی ریشه های پیوستگی ذهن و عین در عرصه های معماری گذشته اهمیت می یابد. این پژوهش با هدف شناخت عرصه عرفانی در معماری درونگرای ایرانی به مکاشفه عرصه دیگری در فراسوی آیینه وجود می پردازد. بدین منظور مبانی نظری پژوهش به صورت خاص بر جایگاه پدیدار آیینه در فلسفه سهروردی و نقش آن در معماری درونگرای ایرانی تاکید دارد. پرسش اصلی پژوهش به چگونگی پدیدارشدن ماهیت فضا در معماری می پردازد. روش کیفی این پژوهش شناخت شناسی مبتنی بر دیدگاه فلسفی تفسیرگرایانه بوده که با بهره گیری از راهبرد استدلال منطقی در پی شناخت واقعیت درونی فضا - مکان است. نتایج این پژوهش بیان می کند که انکشاف وجه دیگر چیزها و بازشناسی عرصه فراسوی آیینه با گذار از شیوه های نگاه درون و برون در عرصه های معماری درونگرای ایران میسر می شود. در این گذار «رویارویی ذهن و عین»، منجر به «دگرگونی معنوی و درونی فرد» شده و به «عرصه دیگری به نام دنیای عرفان» موجودیت می بخشد. براین اساس سلسله مراتب حضور در فضای معماری درونگرا با فلسفه سهروردی انطباق یافته و فرد با گذار از هفت مرحله؛ محنت جدایی از برون، وصال به درون، بیداری، حیرت، فنا و غوطه وری در عمق هزارتو، بازگشت و انکشاف یک پدیدار آیینه، به عرصه دیگر وجود هدایت می شود. در نهایت این مسیر، عرصه عرفان در فضاهای درونی معماری پدیدار خواهد شد.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, معماری درونگرا, فلسفه اشراق, پدیدار آیینه}
    Maryam Akbari, Reza Behbahani *, Homa Irani Behbahani
    Paying too much attention to the eternal power of reasoning and ignoring the latent mental spaces has created crises of the gap between the contemporary human and the artificial environment. Therefore, it seems vital to recognize the roots of the connection between the mind and the body in the fields of architecture in the past. Aiming to identify the mystical field in the Iranian introverted architecture, this study investigates another field, beyond the realm of existence mirror. The theoretical foundations of the research specifically refer to the position of the phenomenon of mirror in philosophy of Illumination and its role in the Iranian introverted architecture. The main research question refers to how the essence of space appears in the architecture. The qualitative method of this research is based on an interpretive philosophical view that uses the methodology of logical reasoning to explore the inner reality of space-place. The results show that the development of other sides of things and the recognition of the field beyond the realm of mirror would be possible by the transition from the methods of looking inside and outside in the fields of Iranian introverted architecture. Meanwhile, “the confrontation of mind and object” leads to “internal and external transformation of the human being” and creates “another realm called the world of mystics". The degree of presence in the space of introverted architecture is adapted to Suhrawardi's philosophy and passing through the seven steps of: the trouble of separation from the outside, joining to the inside, awakening, astonishment, annihilation, immersion in the depths of maze, the return and development of a mirror phenomenon, the human enters another realm of existence. At the end of this path, the mystics will appear in the interior spaces of architecture.
    Keywords: Introverted Architecture, Illumination Philosophy, Mirror Phenomenon, Iranian Architecture}
  • امین الله طلائی، فریبرز دولت آبادی*، کاوه بذرافکن

    یکی از عوامل مهمی که می تواند پاسدار فرهنگ رضوی باشد و از این فرهنگ متعالی و موثر به گونه ای خاص صیانت کند، معماری است. مسیله معماران و هنرمندان متعهد به قصد فوق این بوده است که باید با استفاده از ظرفیت های خلاقه هنر و معماری به گسترش این فرهنگ -که به یقین امتداد فرهنگ نبوی است- بپردازند. تکریم و تثبیت و ترویج ارزش های حرم حضرت رضا علیه السلام همچون نماد برجسته ارادتمندی به فرهنگ رضوی همواره ، محمل بحث های مختلفی از ابعاد مختلف بوده است. برای مثال بافت تاریخی پیرامون این مضجع شریف توانسته در بستر زمان محمل تداعی های رفتار سازی از فرهنگ رضوی باشد. فرهنگی که خود مبتنی بر استذکار و استمرار ولایت الله است. نکته در خور تامل این است که مرمت بافت تاریخی مذکور همواره در تشدید حرفه ای گری های معمارانه و تنفیذ نگاه فن سالارانه به فراموشی سپارده شده است؛ در حالی که مرمت کنندگان این بناهای تاریخی - بیش و پیش از هرچیز- خود را بسان زایری مخلص می یافتند که باید به قدر بضاعت در بروز بارقه های معنایی فرهنگ رضوی بکوشند و جامع سعی بلیغ و اهتمام فصیح به تن در پوشند.براین اساس این تحقیق می کوشد تا فراتر از "نقش" به "ماموریت" مرمت بافت تاریخی حرم حضرت رضا (ع) هم بپردازد و با نگاهی ساختارگرایانه و نظام مند به رابطه های معنادار حاکی از مرمت بپردازد. ماهیت تحقیق کیفی و روش انجام آن توصیفی_تحلیلی می باشد .

    کلید واژگان: معماری ایرانی, اسلامی, مرمت بافت های تاریخی, نقد الگوهای مرمت, حرم مطهر امام رضا علیه السلام}
    Aminallah Talaei, Farieborz Dolatabadi *, Kaveh Bazrafkan

    One of the most important aspects of using tangible heritage in the field of historic buildings is to pay attention to their sphere of influence and valuable assets in terms of culture, art and society. Meanwhile, the issue of adapting these cultural elements to the needs of different time periods has become a challenging area in the process of part of the interventions in this field.The need for an efficient and holistic process in the field of physical interventions in tangible heritage has become more important than these interventions. Accordingly, the present study seeks to investigate this area in a case study of the holy shrine of Razavi with the aim of identifying and reporting the policy process of physical interventions in the surrounding context and identifying its effects on the social arena of neighbors.In this way, it seeks to answer the key question of how the tangible and intangible heritage of the holy shrine of Razavi has been present in the process of re-creation and physical intervention of the restorations. For this purpose, using the qualitative research method, library resources have been collected and their interpretive analysis has been done for the purpose of comparative study.

    Keywords: Protective restoration, Historical context, Cultural heritage, Physical intervention, Traditional buildings}
  • زینب تمسکی، مهرداد قیومی بیدهندی*
    مورخ هنر و معماری، به تصریح یا تلویح و دانسته یا ناآگاه، در کار تفسیر خود رویکردی جمع گرا یا فردگرا دارد. خشم و انکارهای برانکو میترویچ، یگانه منبعیست که مستقلا و از منظری فلسفی تاریخی به تبیین در تاریخ نگاری هنر می پردازد و با تکیه بر واقع گرایی، تبیین جمع گرا را ناموجه می شمارد. در این مقاله استدلال های متنوع میترویچ استخراج و طبقه بندی شده تا از امکان تبیین جمع گرایی بدون این اشکالات بحث شود. اساسی ترین ایرادهای طرح شده بر تبیین جمع گرا ذات باوری، نادیده انگاری اراده آزاد، مبهم بودن ساز و کار اثرگذاری جمع بر فرد، روشن نبودن وضعیت هستی شناختی جمع ها و انگیزه نادرست مورخان از تبیین جمع گرایانه مبتنی بر خودشیفتگی و خودبرتربینی قومی و ابزار قرار گرفتن برای تنظیم غرور ملی است. با تکیه بر دستاوردهای تازه علوم شناختی از این بحث خواهیم کرد که چطور این اشکالات شامل هر نوع تبیین جمع گرایانه در تاریخ نخواهد بود. استقلال شناخت و نفوذناپذیری ادراک در برابر تفکر مهم ترین استدلال میترویچ برای توجیه فردگرایی به منزله یگانه راه علمی و واقع گرایانه تبیین تاریخ است. در این مقاله موقعیتی را در تاریخ معلوم می کنیم که حتی با اتخاذ موضع متافیزیکی و هستی شناختی همسو با ماتریالیسم میترویچ، تبیین های جمع گرای معتدل در تاریخ نگاری معماری می تواند هم چنان معتبر و حتی ناگزیر باشد.
    کلید واژگان: روش شناسی تاریخ نگاری هنر, تبیین جمع گرا, معماری ایرانی, عامل و ساختار, برانکو میترویچ}
    Zeinab Tamassoki, Mehrdad Qayyoomi *
    This paper attempts to extend Ladislav Kesner and Richard Elbridge's insights toward collectivist explanation in art historiography in response to Branko Mitrovic's critique in “Rage and Denials”. A counterexample situation in architectural historiography is propounded to elucidate how a collectivist explanation in a moderate realist form is not only apt but, in some cases, inevitable. It relies on our primary claim, the possibility of some non-essentialist, non-ideological, non-deterministic and non-egocentric collectivist explanations, regarding the main faults assigned to collectivist stances in art historiography by Branko Mitrovic. The Counterexample situation explains the possible actions not implemented and decisions not taken in designing a building. In addition to the choices that led to the final formulation of the artwork, one must also consider the other options available, those possible choices that were left out, to clarify feasible limitations and, conversely, the choices that led to the emergence of the work. Even considering that all final decisions merely result from chemical interactions in actors' brains, one cannot judge alternative options the same way, some of which did not even occur in the artist's mind or the network of agents involved. The repetition of dismissing these alternative options during a long-durée, thus the formation of a pattern, cannot be explained by the individualistic stance proposed by Mitrovic.
    Keywords: Philosophy of Art History, Collectivist Historical Explanation, Agent, Structure, Art Historiography, Branko Mitrovic}
  • غلامرضا معروف*، نادر شایگان فر

    به سبک ادبی و معماری که در سده های آغازین تمدن اسلامی در خراسان بزرگ به وجود آمد، شیوه خراسانی گفته می شود. پژوهش حاضر سبک خراسانی را در این دو رسانه هنری بازشناسی می کند و سعی دارد به روش توصیفی و تفسیری به این پرسش پاسخ دهد که در پیوستار زمانی-مکانی موردمطالعه، چه اشتراکات و تفاوت‌هایی را می توان در شعر و معماری جست‌وجو کرد، همچنین اصطلاح تخصصی خراسانی در کدام‌یک از دو حوزه جامعیت معنایی بیشتری داشته است. بر این اساس، ویژگی های قابل انطباق، مشابهت ها، مشترکات، تقابل ها و تضادهای این دو را برمی شمارد و پس از مرور مفهوم سبک و تبیین شیوه سبک شناسی ساختارگرا، جایگاه خراسان در مقام خاستگاه جنبش های ملی (ابومسلم خراسانی و غیره)، فکری (عرفان خراسانی در برابر عرفان بغداد)، زبانی (فارسی دری به‌عنوان زبان ملی)، هنری (فلزکاری، سفال گری، معماری، ادبیات) توصیف و ویژگی های سبکی شعر و معماری خراسانی تبیین و تحلیل می شود. از رهگذر این مطالعه تطبیقی می توان به این نتایج اشاره کرد: هر دو هنر در ادامه سنت هنری ساسانی، در گستره جغرافیایی و دوره زمانی تقریبا مشترک پس از یک وقفه آغاز می گردند و بنیان گذار یک «رنسانس فرهنگی» برای آیندگان می شوند. در معماری خراسانی، مصالح، بوم آورد هستند و در شعر خراسانی واژگان، بومی. سادگی، بی‌پیرایگی و پرهیز از پیچیدگی، صفت مشترک هر دو است. در معماری، پلان عربی و ساختمان، ایرانی است و متناسب با آن در شعر خراسانی قالب عربی، مضمون ایرانی را حمل می کند. معماری خراسانی شیوه ای درون گرا مردم وار است درحالی‌که شعر خراسانی مادی‌گرا و بیشتر در خدمت مضامین اشرافی است. حاصل تحلیل اینکه شباهت های شعر و معماری سبک خراسانی در دو سطح زبانی -فرمی و ادبی- زیبایی‌شناختی مطرح است، درحالی‌که این دو در سطح فکری و فرهنگی ناقض جهان بینی های یکدیگرند. این تناقض معانی غایب این تعریف را فرامی خواند و نشان می دهد اصطلاح تخصصی سبک خراسانی در معماری به‌اندازه‌ شعر جامعیت معنایی ندارد، زیرا فقط در مسجد مصداق یافته و از بناهای مجلل مذکور در منابع تاریخی، غفلت کرده است.

    کلید واژگان: سبک مطالعه تطبیقی, سبک خراسانی, شعر فارسی, معماری ایرانی}
    GholamReza Maroof*, Nader Shayganfar

    The literary and architectural style that emerged in the early centuries of Islamic civilization in the Great Khorasan is called the Khorasani style. The present study recognizes the Khorasani style in these two artistic areas and tries to seek answers in a descriptive and interpretive way for the commonalities and differences that are sought in poetry and architecture in this definite period of time and place. We also try to understand that in which of the two areas the Khorasani terminology has a more comprehensive meaning. Accordingly, the applicable characteristics, similarities, commonalities, contraries and contradictions of these two areas are enumerated, and after reviewing the concept of style and explaining the structural style of constructivism, Khorasan's position as the origin of national movements - (Abu Muslim Khorasani, etc.), intellectual (Khorasani mysticism versus Baghdad mysticism), linguistic (Persian Dari as the national language), artistic ( Metallurgy, pottery, architecture, literature) description and stylistic features of Khorasani poetry and architecture are explained and analyzed. Through this comparative study, the following results can be traced: Both of these fields following the Sassanid artistic tradition, in a relatively common geographical and temporal period after a break begin their existence and become the founders of a new movement and model for the future. In Khorasani architecture, materials are ecological, and in Khorasani poetry, words are native. Simplicity, complication distance and avoidance of complexity are common traits of both artistic areas. In architecture, plan is Arabic and construction is Iranian, and in accordance with it, in the Khorasani poetry, the Arabic format carries the Iranian theme. Khorasani architecture is an introverted, populist style, while Khorasani poetry is materialistic and more in the service of aristocratic themes. The result of the analysis is that the similarities of Khorasani style poetry and architecture are at two levels of linguistic-formal and literary-aesthetic beauty, while the two are at the intellectual and cultural level that contradict each other's worldviews. This discrepancy questions the absent meanings of this definition and shows that the specialized term of Khorasani artistic style in architecture does not have as much meaning as its comprehensive poetry, because it has only been applied in the mosque and neglected the luxurious buildings mentioned in historical sources.

    Keywords: Comparative Study, Khorasani Style, Persian Poetry, Iranian Architecture}
  • صاحب محمدیان منصور*، هادی ندیمی، زهره تفضلی

    مطالعات انجام شده در حوزه هندسه در معماری ایرانی بسیار دامنه دار و متفاوت است. در این مطالعات، هندسه به معانی گوناگون مورد نظر قرار گرفته، و تبعا انواع مختلفی از انتظام هندسی در معماری ایران قابل شناسایی است. هر کدام از این انتظام های هندسی به طور منفرد در پیشینه پژوهش در معماری ایران مورد مطالعه فراوان قرار گرفته اند. اهمیت تبیین این انتظام های هندسی در نسبت با یکدیگر بسیار مهم و قابل توجه است و می تواند از بسیاری از خلط های رخ داده جلوگیری نماید.با توجه به توضیحات ارایه شده مسئله اصلی این پژوهش این است که: در آراء محققان معماری ایران، چه انواعی از انتظام هندسی را می توان شناسایی کرد؟ و فرضیه این پژوهش این است که انتظام های هندسی در معماری ایران، دارای اقسام و مراتب مختلفی است که تاکنون به صورت واضح و روشنی در کنار هم تبیین نشده اند. در این تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی، آراء محققان در حوزه هندسه مورد بررسی قرار گرفته است. انتخاب متون در این پژوهش، بر اساس انتخاب هدفمند از میان متونی که به شبکه مفاهیم پیوسته با هندسه (مقولات اولیه)، در معماری ایران مرتبط هستند انتخاب و کدگذاری اولیه شده است. سپس متون انتخابی بر اساس مشابهت های موضوعی طبقه بندی و نام گذاری شدند (مقولات محوری) و مجددا همین مقولات محوری نیز در اساس مشابهت های موضوعی طبقه بندی و کدگذاری ثانویه شده اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که انتظامهای هندسی موجود در معماری ایران عبارتند از؛  انتظام هندسی ابعاد انسانی، انتظام هندسی اقلیمی، انتظام هندسی نیارش، انتظام هندسی زیبایی شناسی فرمی و انتظام هندسی زیبایی شناسی آرایه ها. لازم به ذکر است که در نهایت این انتظام های هندسی در یک منظومه درهم تنیده و غیر قابل انفکاک به نام هندسه معماری ایرانی تبلور می یابند و لذا هدف اصلی از تبیین آنها کسب شناخت نسبت به هرکدام به صورت مجزا است که باعث تنویر ذهن و فهم ساز و کار آنها می شود.

    کلید واژگان: هندسه, انتظام هندسی, تحلیل محتوای کیفی, معماری ایرانی}
    Saheb Mohamadianmansoor *, Hadi Nadimi, Zohre Tafazzoli

    Studies conducted in the domain of Iranian architecture are extensive as well as diverse. In these studies, different meanings of geometry are considered, and consequently, a wide variety of orders of Iranian architecture can be identifiable. Extensive studies are conducted on each of these geometrical orders of Iranian architecture. The importance of elaboration on these geometrical orders in comparison to each other is of great importance and considerable. Moreover, it would be able to prevent many of the errors that occurred. Taking into account the mentioned explanations, the underlying theme of this research is that what types of geometrical orders can be recognized among the votes of Iranian architectural research? This research is based on an assumption that geometrical orders of Iranian architecture have various types and levels which are elaborated till today. In this research, the qualitative content analysis method is applied to study the votes of the researcher. Choosing texts for this research and initial coding was based on the targeted selection among texts connected to the network of consistent concepts with geometry (basic concepts) in relation to Iranian architecture. Afterwards, selected texts were classified and named based on the similarities in fields (main topics), and again, these topics are secondly classified and named based on the similarities in fields. The results obtained from the geometrical orders of Iranian architecture include Geometrical orders of Human dimensions, climatic geometrical orders, geometrical orders of organization, aesthetic form geometrical orders and aesthetic arrays geometrical orders. It is noteworthy that these geometrical orders crystalize from the galaxy of Iranian geometrical architecture woven and impartible; therefore the primary goal of their identification is to gain cognition toward individually to shed light on them.

    Keywords: Geometry, Geometric Order, qualitative content analysis, Iranian architecture}
  • سید رسول موسوی *، اسدالله جودکی، سحر عبدالهی
    دوره غزنوی یکی از دوران درخشان معماری تشریفاتی ایرانی است. یکی از آثار این دوره «کاخ مسعود سوم» است که در «ربض» شهر غزنه قرار دارد. به رغم انجام پژوهش هایی در ارتباط با این بنا، از جزئیات معماری، عناصر فضایی و خاستگاه الگوی ساخت شان شناخت فراگیری وجود ندارد. پژوهش پیش رو با طرح این مساله می کوشد با مطالعات اسنادی که داده های آن با «رهیافت تاریخی» مورد تفسیر قرار گرفته اند، ساختار این کاخ را بررسی کند. برایند پژوهش نشان می دهد که این کاخ در نحوه ارتباط حجره ها از طریق یک پیش حجره با میانسرا در گونه معماری تشریفاتی، ساختاری نوآورانه عرضه کرده است. کالبد این کاخ به فرهنگ معماری ایرانی گرایشی بیش از دیگر کاخ های غزنوی داشته است. جز طرح قلعه مانند که آن را به نمونه های اموی و عباسی در شامات و میان رودان نزدیک می کند و طرح چهارصفه ای میانسرا و «فرودسرا» که به رغم کاربرد فراگیر در معماری ایرانی، پیشینه اش به معماری اواخر هزاره چهارم ق.م بین النهرین بازمی گردد، در اجرای دیگر عناصر فضایی، گرایش ایرانی گری را به روشنی می توان دید؛ هشتی های چندگانه ورودی، تالار «نه گنبدی» نگهبانان، ترکیب صفه بار و تالار تخت، ساختار فرهنگی-اجتماعی «اندرونی» و «بیرونی» کالبد و کتیبه ای با زبان «فارسی دری» و درون مایه حماسی ازاره مرمری میانسرا، این گرایش را اثبات می کنند.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, گونه تشریفاتی, غزنه, کاخ مسعود سوم}
    Seyyed Rasool Mousavi *, Asadullah Jodki, Sahar Abdollahi
    Ghaznavid period is one of the most brilliant era of Iranian architecture because of building ceremonial monuments. Before the late centuries of Islamic epoch, Ghaznavid period is the only time that architectural monuments of this type have been left remarkably. One of this monument which is excavated and appearedis “the palace of Masoud III” in the north eastern Rabad of Ghazni. In spite of noteworthy studies about this monument, no comprehensive acknowledgments achieved from architectural details and spatial elements. This weakness is more manifest in studying the origin pattern of constructingspatial elements. By proposing the mentioned problem, this study attempts to search the body structure of the palace according to documentary studies which theirs information interpreted and analyzed by “historical approach”. The results show that the palace presented aninnovative structure in the way connecting chambers by an ante-chamber with courtyard inceremonial architecture type. The structure of the palace is more trended to Iranian architectural tradition than other Ghaznavid palaces. Except fortified pattern which resemble it to Umayyad and Abbasid models in levant and Mesopotamia and also the four alcoves(4soffe) plan of central courtyard that despite widespread usage in Iranian architecture, it was traced back to the late 4 millenium B.C. in Mesopotamian architecture, Iranian tendency can be seen clearly in constructing other spatial elements; Multi entrance vestibule, nine bay (Nuh Gunbad) hall for guardians, composition of ceremonial alcove and throne hall, cultural-social construction of two units “Andarūni” and “Bīrūnī”, inscription in Dari Persian and heroic concept of the marble frieze of the central courtyard prove this tendency.
     
    1.Introduction
    Early Hijri century’s monuments have a very important role in the history of Iranian architecture. This importance is due to the few number of monuments that have been left in cultural geography of Iran. A significant part of these monuments are related to defensive and religious architecture. Although historical sources have mentioned the ceremonial architecture, there is not so much traces of them. In the period of Ghaznavids besides the construction of schools, mosques and castels, many palaces were built which, unlike previous periods, a large number of them has left. From this point of view, perhaps it is better to say the Islamic ceremonial architecture has started comprehensively in this period. Most of these buildings are located in the outer areas (rabaz) of the historic city of Bost which is now called Lashkargah or Lashkaribazar. Ghazni as the capital of this empire, turned to the center of attention since Mahmoud bin Stubketin (421-388 AH) until Bahramshah (522-511 AH), the late ruler of Ghaznavid. In this period, each ruler had built his own Dar-ul-amara (palace of governors). Bayhaqi, the historian and author, has recorded the name and position of many of them. One of these sultans, Massoud III (507-492 AH), built a palace on the hillside in a location between the so-called Rawda and the city of Ghazni, which was revealed by the archeological excavations of the Italian group. Despite of the importance of this monuments in the history of Iranian architecture, studies which have conducted on this palace have not reached to any significant result; its design, structure, and spatial components have not been compared to identical examples; hence, there is no precise knowledge of its origin.
     
    2-Research method and research questions

    The present research by making a comprehensive study on the structure of the Massoud III palace, aims to, in particular, represent its image based on the historical sources and architectural findings and in broad-spectrum depict the ceremonial architecture of Iran and its spatial structure in the fifth century AH. In this regard there are two main questions: First, what is the origin of the construction pattern and the special elements of the mansion? And second, how was the Iranian rulers’ mansions in the early centuries of the Islamic era or generally how these buildings were constructed and designed?
      
    3)Discussion
     The city of Ghazni, the center of Ghazni Province, is located in the eastern part of Afghanistan. Also, it is located in the route which is connecting the two major cities of Kandahar and Kabul. Because of such vital situation, some historical geographers consider it as one of the Khorasan docklands or Indus river deposits. This city and district were among the foundations of the ancient settlements’s formation. Ghazni is the "Zabolestan" of the most famous literary and narrative texts that many Iranian heroes have emerged from. Due to its location on the hill side of the Hindu Kush Mountain (2300 meters above sea level), it has a moderate climate and has been used continuously throughout the pre-Islamic period until the middle Ages of the Islamic era as a summer residence. After being destroyed by Ya'qūb-i Layth-i Saffārī in the second half of the third century (256 AH), The city was rebuilt by Amr Lith. Its zenith was during the Islamic era when The Ghaznavid rulers chose it as the center of their government. Its position alongside the commercial highways led to call it as the "great Indian market". However by the attack of the ruler of the mountainous land of Ghor in 546 AH and burning the center of the Ghaznavids' rule, the situation of the city had weakened. The Mughal invasion in 618 AH was the final blow to the city and its architectural monument. Since then, although the Ilkhans and Timurid have been trying to rebuild the city, it had never reached to its magnificence situation of the Ghaznavid era.
    The Masud III palace is located on the north-east of Ghazni. As some scholars have said, it is located in a district of the Ghazni area which other Ghaznavid rulers had built their palaces too. In the neighborhood of this location, the historical sites of "Shabhar" and "Afghanshal" are located.
     
    4-Conclusion
    Some special elements were identified in this palace which seems to have been their first appearance in a ceremonial design; the new experience is how cluster access around the middle class into this space is through a prehistoric one. This way of communicating, which later became typical of the spaces surrounding the Safavid period schools and caravansaries, had previously been seen only in the inn of Sangi in Natanz which is belonging to the early Islamic era. But it seems to be an innovation in the architecture of ceremonial buildings. The palace court by marble arrays arranged in its outer walls is one of the most valuable memorials of Iranian architectural history. These marble blocks carry an inscription in the Persian Dari language in commemoration of Sultan Massoud III and his family.
    The significance of these arrays is that an architectural monument for the first time experiences a long, epic non-Arabic scripts. This issue can be undoubtedly attributed to the movement that had come about with the advent of Ferdowsi and the creation of his gracious work of Shahnameh.
    The overall findings of the research show that, despite the researchers' emphasis on the effect of the Umayyad palaces specially the palace of Mashatte in the design and pattern of the Masud III palace, the palace's body has more than any other known examples of the Ghaznavid era benefited from the Iranian architecture pattern.
    Aside from the castle structure of the palace which like Lashkar Gah, can be compare with the Umayyad and Abbasid palaces, many special elements of the palace have Persian origin and can be traced back to the pre-Islamic era in Iran. If we refer to the four-dimensional plan of the intermediate land to Mesopotamian origin, other special elements of the mansion such as the nine-hall pattern of the Chamber of Guardians and House Guardians, the multiple entrance vestibules, the spatial structure of the bar and the flat room and its inscription with the epic theme, express the Persian origin of the palace.
    The palace's socio-cultural structure is also more Iranian than most other examples. Two common parts in the Iranian architectural culture, namely, interior and exterior, clearly can be identified in the palace. The small and independent architectural unit of the southwest corner is Indoor and a large spatial elements and the related elements to it was the official reception of the court.

    Keywords: : Iranian Architecture, Ceremonial Type, Ghazni, Palace of Masoud III}
  • سمیرا ملک میرزایی، سید سجاد کاظمی*، یونس مرادی
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی مولفه های تاثیر گذار کاهش جرم در مجتمع های قضایی ایرانی با تغییر در ساخت و ساز این مجتمع ها با عناصر طراحی محیطی، به خصوص طراحی محیطی ایرانی است. دوری از معماری ایرانی امروزه باعث یک نواختی، افسردگی و در نتیجه جرم می شود. این موضوع به بررسی چرایی ایجاد تنش و عمدتا ارتکاب جرم در حوزه ی مجتمع های قضایی ایرانی می پردازد و هدف آن بررسی اصول طراحی محیطی و روش های پیشگیری جرم با حفظ زیبایی، اهمیت این مکان ها و ارایه ی پیشنهادها جهت انجام پروژه های آن به شکلی صحیح می باشد. این پژوهش به صورت کیفی و روش تجزیه اطلاعات به شکل استدلال های جرم شناسانه است. بررسی ها نشان می دهد فاصله از اصول پیشگیرانه ی معماری ایرانی می تواند زمینه ساز ارتکاب جرم ، به خصوص توهین، نزاع، سرقت ها و... در اطراف یا درون این مجتمع ها باشد.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, پیشگیری, مجتمع های قضایی, جرم}
    Samira Malekmirzaei, Seyyed Sajjad Kazemi *, Younas Moradi
    The present study seeks to investigate the effective components of crime reduction in Iranian judicial complexes by changing the construction of these complexes with elements of environmental design, especially Iranian environmental design. Avoidance of Iranian architecture today causes monotony, depression and consequently crime. This article examines the reasons for creating tension and mainly crime in the field of Iranian judicial complexes and its purpose is to study the principles of environmental design and crime prevention methods while maintaining the beauty, importance of these places and providing suggestions for its projects to The shape is correct. This research is qualitative and the method of analyzing information in the form of criminological arguments. Studies show that the distance from the preventive principles of Iranian architecture can lead to crime, especially insults, quarrels, thefts, etc. around or inside these complexes.
    Keywords: Iranian architecture, Prevention, judicial complexes, crime}
  • مریم سادات رضوی پور *، محمد مهدی ذاکری
    بحران هویت در عصر حاضر از جمله مشکلاتی است که متخصصین در هر حوزه در تلاش برای برون رفت از آن می باشند. این امر در کشوری چون ایران که صاحب تمدنی درخشان با قدمت چند هزار ساله است، بسیار جدی تر به نظر می آید. اهمیت توجه به هویت ایرانی اسلامی تا آنجاست که براساس مفاد فصل اول قانون برنامه پنجم توسعه، پاسداری از فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی به عنوان تکلیف برای دولت آورده شده است. حال با توجه به آن که پروژه های مسکن مهر بزرگترین طرح دولتی ساخت مسکن بعد از انقلاب در مقیاس کل کشور می باشد، انتظار می رود چنین پروژه هایی، با وسعت شهر های جدید در سطح کشور، نمادی از هویت ایرانی اسلامی باشند و باعث ترویج و اشاعه ی فرهنگ ناب اسلامی ایرانی به جای تقلید و از خود بیگانگی گردند. این پژوهش در پی یافتن مولفه های هویت ساز ایرانی اسلامی معماری مسکن است و به طورکلی نحوه بهره گیری از شاخص های هویتی ایرانی اسلامی در معماری پروژه های مسکن مهر را بیان می نماید. مقصود از این نوشتار شناسایی عوامل هویت ساز معماری ایرانی اسلامی با هدف بررسی میزان و نحوه به کارگیری آن در پروژه های مسکن مهر استان تهران (پردیس فاز سوم) می باشد. جهت دست یابی به این اهداف، پژوهش به شیوه کیفی و توصیفی تحلیلی انجام شده و با استدلال منطقی نتایج حاصل شده است. یافته های تحقیق حاکی از عدم بهره گیری از کافی از شاخصه های معماری ایرانی اسلامی و نیز کم توجهی به استفاده از شاخص های هویتی برای طرح و ساخت مجموعه ای با اصالت و شایسته ی ایران اسلامی می باشد.  
    کلید واژگان: هویت ایرانی اسلامی, معماری ایرانی, معماری اسلامی, مسکن مهر}
    Maryam Sadat Razavipour, Mohammad Mahdi Zakeri
    Identity crisis is one of the contemporary problems which experts in any fields try to solve it. It is more important in Iran as a country with brilliant culture and civilization.
    In the content of the first program of the fifth development law, Iranian Islamic culture and identity is regarded as a regulation for the goverrnment, so it is expected that Mehr residential complex which is the most important governmental building project after the revolution be the symbol of Iranian and Islamic identity and spread the pure spirit of it instead of imitation. This assay is seeking for Iranian and Islamic individuality factors related to the residential architecture and generally analysis the existence quality  of these factors in the Mehr residential complex (phase 3) in Pardis city in Tehran. In order to achieve these aims, research method which is used in this essay is descriptive and analytical and by logical reasoning conclusion were defined. The research findings indicate that Iranian Islamic architecture elements were not sufficiently utilized and shows the lack of using identity factors for the design and construction which be suitable for a worth Iranian Islamic complex.
    Keywords: Iranian Islamic identity, Iranian architecture, Islamic architecture, Mehr residence}
  • فاطمه گودرزی *، حمیدرضا شریف
    حکمت اشراق سهروردی با در برداشتن مفاهیم حکمی ایرانی- اسلامی، می تواند مبنایی برای بررسی نقش مفاهیم حکمی در هنر ایرانی- اسلامی ایرانی در نظر گرفته شود. بر این اساس، هدف این پژوهش، پاسخ به این پرسش است که نمود مفاهیم حکمت سهروردی در معماری و موسیقی ایرانی به چه شکل صورت پذیرفته است. بدین منظور ابتدا به تبیین مفاهیم حکمت اشراق سهروردی پرداخته شده است؛ سپس به صورت مجزا نمود این مفاهیم به صورت استدلالی و تحلیلی در دو حوزه معماری و موسیقی ایرانی بررسی گشته و در نهایت تطبیق این دو حوزه بر اساس مفاهیم عنوان شده صورت پذیرفته است. یافته های پژوهش حاکی از این امر است که نمود مفاهیم حکمی اشراقی سهروردی به روشنی در هر دو حوزه معماری و موسیقی ایرانی قابل مشاهده و بررسی می باشد و آراء سهروردی می تواند به عنوان مبنای تطبیق مفهومی معماری و موسیقی ایرانی در نظر گرفته شود.
    کلید واژگان: سهروردی, حکمت اشراق, مطالعه تطبیقی, معماری ایرانی, موسیقی ایرانی}
    Fatemeh Goodarzi, Hamid Reza Sharif
    Ishraqi philosophy comprising Iranian-Islamic philosophy can be considered as the basis for the study of the role of the philosophical concepts in the Iranian- Islamic art. The aim of this research is to answer the question of how the concepts of Suhrawardi's illumination have been displayed in the Iranian architecture and music. For this purpose, firstly, the concepts of Suhrawardi's illumination have been discussed; then, these concepts have been investigated in the Iranian architecture and music. Finally, a comparative study has been done in these two areas based on the mentioned concepts. The findings of the study suggest that the concepts of Ishraqi philosophy can be clearly observed in the Iranian architecture and music and Suhrawardi's views can be considered as the basis for the conceptual adaptation of these two.
    Keywords: Suhrawardi, Ishraqi Philosophy, Comparative Study, Iranian Architecture, Iranian Music}
  • ابراهیم مرادی *، زهرا جمالوندی
    مسجد به عنوان عنصری اساسی در جامعه اسلامی همواره جایگاه مهمی در معماری ایرانی - اسلامی داشته و از این نظر مورد توجه بوده است. مساجد بر اساس معماری خاص خود، عناصر مشترکی دارند که آنها را از سایر بناهای مذهبی متمایز می سازد؛ از جمله این عناصر می توان به گنبد، مناره، شبستان، محراب و صحن اشاره کرد که با توجه به فرم و کارکردشان، در قسمت های مختلف مسجد قرار می گیرند. در این مقاله، علاوه بر نگاهی به عناصر مشترک مساجد ایران، مساجد شهر ایلام نیز از نظر اجزای تشکیل دهنده، مورد تحلیل قرار گرفتند. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد و داده ها به شیوه پیمایشی و با مطالعات کتابخانه ای و مراجعه به محل (بررسی میدانی) گردآوری گردید. نتیجه تحقیق نشان می دهد که از بین تمام مساجد شهر ایلام (27 مسجد) تنها دو مسجد جامع و صاحب الزمان، دارای تمامی عناصر مشترک مساجد ایرانی هستند؛ همچنین در بین عناصر مورد اشاره، تنها شبستان و محراب در تمامی مساجد ایلام مشترک می باشند و سایر عناصر تنها در بعضی از مساجد رعایت شده؛ به نحوی که از مناره تنها در 15 مسجد، از صحن تنها در 10 مسجد و از گنبد تنها در 5 مسجد استفاده شده است و این امر، ضعف موجود در معماری مساجد شهر ایلام را نسبت به سایر مساجد کشور نشان می دهد.
    کلید واژگان: عناصر مشترک مساجد, مسجد, معماری ایرانی, اسلامی, شهر ایلام}
    Ebrahim Moradi *, Zahra Jamalvandi
    Mosque as an essential element in human society has an important place in Iranian- Islamic architecture so that its architecture has always been considered. According to their specific architecture, mosques have similar elements distinguishing them from other religious buildings including the elements; Domes, minarets, nave, altar and floor which based on their form and function are in different parts of the mosque. The current study investigates common elements in Iranian mosques. Also, the mosques in the city of Ilam have been analyzed according to their constituent components. The research method is descriptive – analytical and methods of data collection are survey field study and referring to the location for library study.
    The results show that there are about 27 mosques in the city of Ilam. Among the mosques surveyed only two mosques have all common elements such as the Iranian mosque Domes, minarets, nave, altar and floor are. Also, among the elements mentioned only two elements of the nave and the altar are common in all mosques of Ilam Mosques and other architectural elements are observed only in some mosques in such a way that the minaret of the mosque were in 15, using the mosque courtyard in 10, and the dome of the mosque was observed in five mosques. The lack of full application of the elements that have been identified as symbolized in mosques, approves the weaknesses of mosques in the city of Ilam compared to other mosques in the country. For this purpose, at the end of the article, some suggestions have been provided for solving the problems.
    Keywords: mosque, common elements of mosques, Iranian-Islamic architecture, Ilam}
  • مرضیه علی پور *
    در دوره سلجوقیان هنر و معماری ایران از رشد و تحول چشمگیری برخوردار شده بود. این دوره را میتوان سرآغاز استفاده از کاشی های رنگارنگ در معماری و زمینه یی برای رونق و پیشرفت تزئینات در دوره های بعدی خواند. همچنین آجرکاری، گچبری و رنگ آمیزی در معماری و نیز ایجاد نقوش متفاوت در پوشش بناها از جمله هنرهایی بودند که در معماری عصر سلجوقی کاربرد گسترد هیی یافتند. از این رو، گرایش به تجمل گرایی درآثار این دوره عامل مهمی در پیدایش رنسانس هنری محسوب میشود. این مقاله با اتخاذ روش توصیفی ضمن معرفی معماری دوره سلجوقی، به بررسی ویژگی ها و اسلوب معماری اسلامی قرون پنجم و ششم ه.ق، در قلمرو هنر و معماری ایرانی میپردازد.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, دوره سلجوقی, عناصر تزئینی, آجرکاری, گچبری, کاشیکاری}
    Marzieh Alipoor *
    During the Seljuk era, Iranian art and architecture experienced significant growth and change. This period can be said to mark the beginning of the use of colorful tiles in architecture and paving the way for the flourishing and progress of decorative arts in later periods. Some of the arts which were widely employed in the architecture of the Seljuk era included brick work, stucco decoration, coloring, and creating various designs in the exterior sides of buildings. Accordingly, the love of luxury, as manifested in the architectural works of this period, is considered to be an important factor in the development of artistic renaissance. Following a descriptive method, while introducing the architecture of the Seljuk period, this paper examines the features and methods of Islamic architecture of the fifth and sixth centuries (AH) in the realm of Iranian art and architecture.
    Keywords: Iranian architecture, Seljuk Period, decorative elements, brick work, stucco artwork, tiling}
  • کریم خان محمدی*، حوریه بزرگ، زینب صدیقی
    معماری به مثابه هنری که تداعی گر عبودیت و توسعه بندگی است، از گذشته جایگاه وحدت و یکپارچگی و وجه تمایز فرهنگ اسلامی ایرانی بوده است. این هنر، اما، با ورود مدرنیته از آماج آن محفوظ نمانده و دستخوش تغییر های محسوس شد. پیامد معماری مدرن مبتنی بر نگرش های راسیونالیسم و پوزیتیویسم، فضاهای تهی و خالی از روح است که گرچه به مدد بالاترین امکانات علمی و فناوری موجودیت یافته، اما گویی هنوز در انتظار نفس مسیحایی است که در آنها روحی بدمد. هستی انسان در ماهیت فضایی و موجودیتش، موجودیتی در جهان و درهم تنیده با آن است؛ لذا، زیست جهان جغرافیایی به خصوص جنبه های فضایی آن، اساس زیست جهان اجتماعی است. انسان با ادراک انفسی فضا به یک «این همانی با فضا» می رسد و هویت خود را در آیینه فضای پیرامونش می بیند. باتوجه به تاثیر های فضا بر نوع ادراک انسانی و غنای معماری ایرانی اسلامی ازیک سو و تحول های مدرن معماری معاصر ایران ازسوی دیگر، مقاله حاضر با مطالعه موردی «خانه عباسیان» به منزله محیطی با عناصر متمایزکننده سبک معماری ایرانی اسلامی و به مدد روش پدیدارشناسی و شیوه های آن ازجمله بررسی اسناد، مصاحبه و مشاهده مشارکتی، ادراک بازدیدکنندگان این خانه را به مثابه کنشگران بررسی انسان شناختی کرده است. ادراک حس آرامش در خانه، ادراک حس معنویت نسبت به سقف های گنبدی، دریافت قابلیت های مکانی خانه در جهت خلوت گزینی، ابراز علاقه مندی به سبک معماری خانه و توانایی کنشگر معاصر بر رمزگشایی از اصل حجاب، نمونه هایی از نتایج تحقیق است.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, اسلامی, خانه عباسیان, پدیدار شناسی مکان, تاثیر فضا و کالبد}
    Karim Mohamadi *, Huriye Bozorg, Zeynab Sedighi
    Architecture, as an art which evokes worship and devotion, has been the ground of unity and integrity and a distinguishing feature of the Iranian-Islamic culture since centuries ago. However, with the arrival of modernity, architecture underwent tangible changes. Modern architecture is based on the rationalism and positivism of empty spaces, and even though endowed with the highest scientific facilities and technologies, it is in need of a spiritual breath to be blown upon it.
    Human existence has a spatial nature; its essence is in the world, and intertwined with it. Therefore, the existence of the geographical life world, especially its spatial aspects, is the basis of the existence of the social life world. With an Introversive perception of space, human being comes to an “identity with space” and sees his own identity in the mirror of the surrounding space.
    Taking into account the effects of space on human perception and the richness of Persian architecture on one hand, and the modern developments in contemporary architecture in Iran on the other , this paper is a case study of “The Abbasian House " as a place with distinguishing elements of Iranian-Islamic architecture by means of the phenomenological method.
    The perception of relaxation in the house, the spiritual perception towards the domes, the perception of the spatial potentialities of solitude in the house, the expression of interest for the architectural style of the house and the ability of the contemporary (visitor) to decode the veiling principle, are among the results of this study.
    Keywords: Iranian Islamic architecture, The Abbasian House, the phenomenology of place}
  • حسن ستاری ساربانقلی*، المیرا زاهدیان
    ایرانیان با توجه به فرهنگ اسلامی و سیر بالندگی خود در محیطی مبتنی بر اصول اسلامی، کمتر موردی از عناصر زندگی خود را بدون لحاظ کردن فرهنگ و جهان بینی اسلامی بیان می نمایند که فضای سبز و مسکن نیز جدای از این امر نیست. این پژوهش با بررسی توصیفی _ تحلیلی آیات قرآن و تفاسیر موجود و نیز متون معتبر اسلامی از جمله نهج البلاغه، نهج الفصاحه و غررالحکم و تحلیل بیست خانه، سعی دارد زوایا و مفاهیم اسلامی مرتبط با فضای سبز در معماری مسکونی ابنیه سنتی ایران را استخراج کند. در نهایت نتیجه ای که از این مقاله استنباط می شود، نشان می دهد ایرانیان با شناخت و درک و به کارگیری ابزاری آیات قرآن کریم و متون مذهبی تلاشی وافری را برای انطباق و بازسازی محیط زیست خود بر اساس آموزه های اسلامی داشته اند که از جمله این موارد می توان به طور خاص توصیفات و تصورات ارائه شده از بهشت را در فضای سبز و باغ ایرانی ملاحظه کرد. پرسش های اصلی تحقیق بر این قرارند که شاخصه های توصیفی فضای سبز در متن قرآن کریم و متون معتبر مذهبی چه بوده است و قرآن کریم و متون معتبر مذهبی درباره عناصر فضای سبز در ابنیه مسکونی چه الگویی را ارائه می دهند؟
    کلید واژگان: قرآن کریم, معماری اسلامی, معماری ایرانی, فضای سبز, معماری مسکونی}
  • تعاملات اجتماعی و پوشیدگی زنان: خوانش بصری بازنمایی پوشش زنان، در فضاهای خصوصی و عمومی در نگاره های اصیل ایرانی
    سیده راضیه یاسینی
    چگونگی بازنمایی بصری پوشش زنان در اجتماعات خصوصی و عمومی، با نظر به فرهنگ دینی اسلام و ادبیات ایران اسلامی در نگاره های ایرانی موضوع این مقاله است. روش تحقیق، خوانش نشانه های مشترک در زبرمتن نگاره ها و تحلیل بینامتنی آنها، به منظور دریافت کارکرد نظام زبانی و موقعیت زمانی مربوط به آنها در خصوص پوشش زنان در نگاره ها بوده است. در این رویکرد، هر نگاره دارای نظام زبانی به هم پیوسته ای تلقی شد که نشانه هایی از هنر تصویری، کلام ادبی و نیز آموزه های دینی در آن به تجمیع رسیده بود. تداخل همزمان این متون در آثار نگارگری، تحلیل ترامتنی را به عنوان خوانشی فراگیر در فهم معنای نگاره ها اقتضا کرد و از اینرو آثار منتخب بر این مبنا تحلیل شدند. نمونه ها به طور هدفمند انتخاب شدند و در خوانش آنها، چگونگی بازتاب تصویر پوشش زنان در اجتماعات عمومی و خصوصی و نوع حضور اجتماعی زنان مد نظر قرار گرفت.
    پرسش اصلی آن بود که تعامل اجتماعی زنان در نگاره ها باتوجه به متغیر پوشش، چگونه بازنمایی شده است و آیا نوع بازتولید تصویری از پوشش زنان در نگاره ها، به موقعیت مکانی آنها در فضاهای عمومی یا خصوصی مرتبط است؟ نتایج تحلیل آثار نشان داد که تصویر زنان در نگاره ها، واجد مستوری ذاتی است که ارتباط چندانی با حضور ایشان در فضای عمومی یا خصوصی ندارد و زنان در هر دو فضا، با رعایت حدود پوشش توصیه شده به نمایش درآمده اند.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, اسلامی, خانه عباسیان, پدیدار شناسی مکان, تاثیر فضا و کالبد}
    A Phenomenological Study of Islamic Architecture in Iran Visual reading of representing women veil In private & public places at Iranian Classic Paintings
    Seyede Razieh Yasini
    The way of visual representing women cover in private & public communities by considering religious culture of Islam & Islamic Iranian literature at Iranian paintings (miniatures) is the subject of this paper. The research method is reading common signs in miniatures hypertexts and analyzing their intertextuality to find the functions of lingual system & the context of miniatures on the women veil. In this approach, each painting includes a cohesive lingual system which combined signs of visual art, literal discourse & religious teachings. Simultaneous presence of these text in Iranian paintings, obliged transtextual analysis as comprehensive reading at comprehending these paintings. Thus selected works were analyzed based on this method. The sample was selected purposively and the reflection of women veil in public & private communities and the kind of their social presence were considered at reading paintings. The main question of this paper is: considering women veil, how the social interactions of women have been represented at Iranian paintings? Is the way of visual representing women veil at miniatures is dependent on their location in public & private places? The findings of paintings analysis shows that women images at Iranian paintings include an intimate concealing which is not so much dependent on the women presence in public or private places and the women have been imaged at both places by religious advised veil.
    Keywords: women, social interactions, Iranian paintings, veil}
  • آمنه بختیار نصرآبادی، حسنعلی بختیار نصرآبادی، مریم انصاری
    مقاله حاضر در صدد است با تحلیل زیباشناختی فضاهای آموزشی پیش فرض هایی را برای طراحی ارائه دهد که بتواند با توجه به مبانی زیبایی شناسی اسلامی، قابلیت هایی در فضاهای آموزشی ایجاد نماید که فرایندهای ادراک، احساس، خردورزی و رفتارهای فراگیران را در جهت پویایی و غایتمندی انسان مسلمان قرار دهد. روش تحقیق به صورت تحلیلی-استنباطی است که با استفاده از متون و تحلیل دیدگاه ها و تجربه های موجود صورت گرفته است. نتایج نشان داد این امکان وجود دارد که با توجه به قابلیت های زیبایی شناسی محیط های آموزشی، بتوان فضاهایی را طراحی کرد که پتانسیل های موجود را در افراد شکوفا سازد و دامنه ای از ویژگی های زیبایی شناختی را برای فراگیران به ارمغان آورد، که بتواند هماهنگی، آرامش، قدرتمندی، دلپذیری، پراحساسی و گیرایی در آنان ایجاد کند. بر این مبنا اصول زیبایی شناسی اسلامی هدفمندی زندگی، جوشش اجتماعی و همراهی علم و دانایی را با جستجوگری در فضاهای آموزشی در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: مولفه ها, زیبایی شناختی, فضاهای آموزشی, معماری ایرانی, اسلامی}
    Ameneh Bakhtiar Nasrabadi, Hasanali Bakhtiari Nasrabadi, Maryam Ansari
    The present article is an attempt to investigate educational space from the viewpoint of aesthetic to find some presuppositions which can make change in educational spaces according to Islamic aestheticism which can, in turn, direct the learners’ behaviors in the process of perception, feeling, thoughtfulness toward dynamism and the final goal of Muslim human. The methodology used is analytic-inferential which uses texts, analysis of views and the experiences. The findings delineated that it is possible, through the capabilities of the educational spaces, to design spaces that can actualize the present potentials of students and bring about a range of aesthetic features which can create harmony, calmness, power, pleasure, spirit, and attraction for students. On such bases, the principles of Islamic aestheticism have taken the goal-orientation of life, social involvement, and accompaniment of science and wisdom along with inquisitiveness in educational spaces into consideration
    Keywords: parameters, aestheticism, educational spaces, Islamic, Iranian architecture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال