به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مناره" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • سید ظاهرشاه حسینی*، محمد الله اکبری

    از منظر نویسنده کتاب معماری اسلامی، ساخت مساجد اسلامی و اجزاء آن، مانند: محراب، منبر، گنبد و مناره، از مسیحیت سرچشمه می گیرد. وی سعی کرده با آوردن مثال هایی برای هر جزیی از عناصر مساجد، ابتدا آن را با معابد و کلیساهای یونانی رومی و مسیحی مقایسه کند و بگوید از آنجا نشیت گرفته است. هدف اصلی او در این کتاب، آن است که منشا معماری اسلامی را مسیحیت معرفی نماید. نویسنده برای رسیدن بدین مقصود، بسیاری از واقعیت های مساجد مسلمانان را نادیده گرفته است. هدف عمدی وی در این میان، برجسته ساختن عملکرد گونه های اصلی ساختمان سازی اسلامی در جامعه قرون میانی است که منجر به پدید آوردن آن بناها شده است. ازاین رو، بررسی محتوایی و ساختاری کتاب مذکور، می تواند راهگشای بعضی از ناگشوده ها در آن باشد.

    کلید واژگان: هیلن براند, معماری اسلامی, مسجد, محراب, مقصوره, منبر, مناره, گنبد
    Seyyed Zahershah Hosseini *, Mohamad Allahakbari

    From the point of view of the author of the book, imposing the concept of the origin of the construction of Islamic mosques and its components such as altar, pulpit, dome, minaret, etc. originates from Christianity. With giving examples for each part of the elements of mosques, he first tried to compare it with Greek-Roman and Christian temples and churches and say that it originated from there. His main goal in this book is to believe that the origin of Islamic architecture is Christianity, and to achieve this goal, the author has ignored many facts of Muslim mosques. His major goal is to highlight the performance of the main types of Islamic construction in the medieval society, which led to the creation of those buildings. Therefore, examining the content and structure of the mentioned book can solve some of the unsolved problems in it.

    Keywords: Helen Brand - Islamic architecture - Mosque - Mihrab - Maqsura - Pulpit - Minaret, dome
  • محمد مهدی مهدوی*، محمدرضا بارانی

    با آنکه در منابع اسلامی، سفارشی درباره ساخت محراب و مناره مساجد نیست، چرا این دو پدیده در معماری عبادتگاه مسلمانان وارد گردیده است؟ در این نوشتار با روش کتابخانه‏ای، چگونگی ورود محراب و مناره در معماری مساجد سده نخست اسلامی و فرضیه این که محراب و مناره برگرفته از آیین ایران باستان، مردم جزیره العرب و معابد یهودیان و مسیحیان است، بررسی خواهد شد. بررسی‏های تاریخی نشان میدهد در سده نخست اسلامی این دو بخش، به معماری مساجد افزوده شده و مساجد جامع؛ فلسطین، کوفه، مدینه، دمشق، قیروان و فسطاط در سده نخست دارای محراب طاقنما بوده و مساجد جامع؛ بصره، فسطاط، دمشق، مدینه، قصبه در رمله فلسطین و قیروان در سده نخست دارای مناره بوده‏اند. مناره در گذشته چهارگوش، حلزونی و استوانه‏ای ساخته می‏شدند و مواد به کاررفته در آن در شرایط اقلیمی و فرهنگ معماری مناطق متفاوت بوده وسپس مناره‏ها بلندتر و باریکتر شده و به عنوان ماذنه کاربرد خود را از دست داده است.

    کلید واژگان: محراب, مناره, سبک معماری, مسجد جامع, مقصوره, قبله
    Mohammad Mehdi Mahdavi*, Mohammad Reza Barani

    Although in Islamic sources, there is no order regarding the construction of the Mihrab and minaret of mosques, why are these two phenomena included in the architecture of Muslim places of worship? In this article, in a library method, followings are discussed: - How the Mihrab and minaret entered the architecture of the first century Islamic mosques? -  The hypothesis that the Mihrab and minaret are derived from the religion of ancient Iran, the people of the Arabian Peninsula and the temples of Jews and Christians. Historical studies show that in the first century of Islam, these two sections(Mihrab and minaret) were added to the architecture of mosques and Grand mosques: Palestine, Kufa, Medina, Damascus, Qairwan and Fustat in the first century had arched Mihrab and Grand mosques: Basra, Fustat, Damascus, Medina, Qasba in Palestine and Qairwan in the first century had minarets. In the past, minarets were made in rectangles, spirals and cylinders shape, and the materials used in them varied in climatic conditions and architectural culture of the regions, and then the minarets became taller and narrower and lost their use as a minaret.

    Keywords: Mihrab, minaret, architectural style, Grand Mosque, Cella, Qibla
  • زهرا پورشعبانیان*

    مناره به عنوان یکی از مهم ترین بنا ها در میان همه گونه های بناهای اسلامی، از نظر تاریخ، فرهنگ و معماری به شمار می آید. این سمبل معماری ، با عملکردهای میل راهنما، ماذنه«جایگاه اذان» و نماد پیروزی تحولات گوناگونی از لحاظ فرم و تزیینات را پشت سر نهاده است. هنرمندان مسلمان تزیینات متنوع همانند کتیبه نگاری بر بدنه مناره ها انجام داده اند. این کتیبه ها به عنوان اسناد زنده تاریخی مفاهیم شاخصی از فرم، تزیینات، موقعیت قرارگیری، بانیان و مواد و مصالح بکار رفته در مناره را نشان می-دهند. یکی از مهمترین بخش های کتیبه نگاری در مناره ها تزیینات قرآنی آن هاست. حال این پرسش مطرح می گردد؛ هدف معماران مسلمان از بکاربردن آیات قرآنی و اسما جلاله در کتیبه ها چه بوده است؟ بر مبنای پرسش فوق هدف پژوهش حاضر در این است که با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع مطالعاتی و بررسی های میدانی به معرفی و تجزیه تحلیل مضامین کتیبه های قرآنی مناره های ایرانی بپردازد، تا زمینه پاسخگویی به پرسش مطرح شده، فراهم گردد. برآیند چنین بررسی را می توان در نشان دادن صورت، به عنوان مظاهری از آیه های حق تعالی مشاهده نمود، مضامین قرآنی با مفهوم یگانه توحید، حضور خداوند و مراتب تقرب را به نمایش می گذارند و بناهای گوناگون را چون مجموعه ای متحد و ظرفی مطابق با تفکر تنزیهی دینی جلوه گر می سازند.

    کلید واژگان: مناره, ایران, کتیبه, آیات قرآنی, اسماء جلاله
    Zahra Poorshabanian*

    Minaret will be considered as a one of the most important buildings among all kinds of Islamic buildings, in historical and cultural and architectural point. This architectural symbol passed with conductor function, Azan Station and various victory revolution symbol in form and decorating. Muslim artists done various decorating like inscription on minarets.These inscriptions as alive historical documents will show indicator concepts from form, decorating, condition, founders and materials which used in minaret. One of the most important section in inscription minarets is Quranic decoration.Now the question is that what is the aim of Muslim architects for using Quranic verses and glory names in inscription? On the base of above question aim of now research is that using from descriptive and analytical procedure and with relying on study sources and checking field to introduce and analyzing themes of Quranic inscriptions of Iranian minarets that answering to said question will be simple. we can see outcome of this research on showing face as a signs of God, Quranic themes with monotheism concept and various buildings like united collection.

    Keywords: minaret, Iran, inscription, uranic verses, glory names
  • واکاوی کارکرد، مفاهیم، ساختار و تزئینات مناره خسروگرد سبزوار قرن 6 هجری
    لطف الله کارگری آریان*، محمد خزایی، احمد صالحی کاخکی
    مناره در معماری اسلامی تقریبا عمری به درازای تاریخ اسلام دارد. این عنصر معماری با توجه حاکمان مرکزی و محلی توانسته است به یکی از نمادهای استوار قدرت اسلامی بدل شود که با کارکردهای گوناگون در سرتاسر دنیای اسلام به اشکال مختلف خود را نمایان کند. در دوره ی تاریخی سلجوقی از مناره در اکثر مناطق ایران برای استفاده های همچون میل راهیابی و یادمان پیروزی استفاده میشد. در این دوره مناره ها با تزیینات بسیار و کتیبه های متنوع درراستای بیان مفاهیم مورد نظر سازندگان خود، به مخاطبین ایفای نقش می کردند. این مقاله با هدف دستیابی به شناختی از مناره خسروگرد در ناحیه بیهق خراسان در دوره ی سلجوقی گام برمی دارد و تلاش دارد با بازشناسی آن، به واکاوی کارکرد و مفاهیم نهفته در آن دست یابد. در این مسیر به چیستی و چرایی ساخت این اثر نیز پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مناره خسروگرد یک مناره مستقل بوده که در سال 505 هجری به دستور ابوالقاسم علی ابن سعید نایب وزیر سلطان سنجر بر سر راه مواصلاتی ری به نیشابورساخته شده است. این مناره با دو نوار کتیبه به خط کوفی با شیوه آجر تراش با مضامین دستور ساخت در کتیبه فوقانی و دیگری آیه ای از سوره جمعه بنا شده است و در عین راهنمایی مسافران و تجار، با رهگذران از قدرت مستقر در ناحیه، دین مستقر در مکان و حد شهر سخن می گوید و همچنین با انتخاب آیه کریمه یازدهم از سوره جمعه تلنگری دین محور، به دلباختگان جادهای زر میزند.
    کلید واژگان: مناره, خسروگرد, بیهق, معماری, سلجوقی
    Analysis of the functions, concepts, structure and ornamentation of the Khosrogerd minaret of Sabzevar, 6th century AH
    Lotfolah Kargariarian *, Mohamad Khazaei, Ahmad Salehi Kakhki
    Minaret in Islamic architecture has almost a lifetime in the history of Islam Considering the rulers, this architectural element has become one of the hallmarks of Islamic power, with its various functions appearing in various forms throughout the Islamic world In the Seljuk period, minarets were used for use such as the path finding mill and memorial of the victory During this period, the minarets with many ornamentation and various inscriptions had played the role of expressing of the concepts desired by their creators.This article aims to achieve a cognition of Khasrogerd minaret in Sabzevar during the Seljuk period and seeks to identify its function and its implications in its recognition In this path, it has also been paid to the nature of this virtu and the research is resulted to the conclusion that The Khosrogerd minaret was an independent minaret, commissioned by Abolqhasem Ali ebn Saeid, the governor of Sultan Sanjar, in the year 505 AH on the way to Nasabur. This minaret is constructed with two inscription strips on the Kofi line with a lacquered bricks style With the themes of the command of construction and verse of the Qur'an,Simultaneously, with the help of travelers, by resorting to possibility of orienting its structure with passers-by, it is based on the power located in the region, the religion based on the place and the city limits.Also, by choosing the 11th verse of the Sura Juma, fillip a religion-driven flip to the lovers of the zar roads.
    Keywords: minaret, khosrogerd, biyhagh.Architecture, Seljuk
  • بابک عالمی*، نغمه اسدی چیمه، صدیقه کمالی زارچی

    پیشینه مناره مسجدجامع کاشان، با توجه به کتیبه آن به سال 466ق بازمی‎گردد. یکی از ویژگی‎های بارز آثار معماری بازمانده از این زمان از جمله مناره‎ها، استفاده گسترده و ماهرانه از آجر و پیوستگی تزیینات آجری با ساختار بنا‎هاست. در مناره کاشان برخلاف سایر نمونه‎های هم‎دوره، کاربست ماهرانه آجر به چشم نمی‎خورد. همچنین تصاویری که از این مناره در هنگام آسیب‎دیدگی نمای آن در دست است، نشان می‎دهد که میان نما و ساختار پیوندی وجود نداشته و نما چون پوسته‎ای مجزا بدنه مناره را در بر گرفته بوده است. همین امر سبب شده تا طی زمین ‎لرزه سال 1192 هجری قمری یا به دلایل دیگر، بدون فروریختن ساختار مناره، نمای آن دچار آسیب جدی شود. به همین دلیل، صورت تزیینات اصیل و اولیه بنا و نیز میزان تطابق تزیینات پس از مرمت با صورت اصیل آن مشخص نیست. هدف مقاله حاضر این است که با بررسی اسناد تصویری، بخش‎های اصیل مناره را شناسایی کند و نسبت تزیینات فعلی را با صورت اصیل آن بسنجد و سپس به علت به‎کارگیری فنی متفاوت از فنون رایج زمانه در ساخت این مناره دست یابد. راهبرد این تحقیق، تفسیری تاریخی و توصیفی تحلیلی است و داده‎های آن از خلال اسناد تصویری و متون و نیز از راه مطالعات میدانی گردآوری شده‎اند. حاصل این پژوهش آن است که طی مرمت، تزیینات مناره اغلب بدون توجه به نقوش قبلی، از نو ساخته شده‎اند. حتی در کتیبه نیز که بر اساس تصاویر دچار آسیب جدی نبوده است، دخل و تصرف‎هایی دیده می‎شود. همچنین درباره تفاوت در فن اجرای تزیینات، بررسی‎ها در این مقاله منجر به این فرضیه شده است که مناره کاشان در دوره سلجوقی از اساس ساخته نشده بلکه مربوط به دوره‎های پیشین و احتمالا جزیی از مسجد اولیه بوده و در دوره سلجوقی نمایی آجری بدان افزوده شده است.

    کلید واژگان: کاشان, مسجدجامع, مناره, ساختار, تزیینات

    Based on its inscription, the history of Kashan’s Jame mosque minaret dates back to 466 A.H. One of the prominent features of remaining architectural works, including minarets, is the vast and subtle use of bricks and the brick ornament’s integrity with the structure of buildings. Unlike other examples contemporary with Jame mosque minaret, there is no trace of subtle brick decoration. Also, the minaret’s pictures at the time of its damaged façade shows that there was no connection between the façade and the structure, and that the façade was a separate shell covering the structure of the minaret, therefore the façade of minaret was damaged severely because of 1192 A.H. earthquake or some other reason while the structure remained whole. Because of afore mentioned facts, the original decoration and the degree of conformity between the post-restoration decoration and the original one is unknown. The purpose of this article is first, to pinpoint the original parts of minaret and evaluate the degree of conformity between the current decoration and the original one, through examining visual documents, and then to uncover the reason behind choosing a different technique in building this minaret. The strategies of this research are historical and descriptive analytical interpretation and its data were gathered thorough visual and text documents as well as field researches. This study resulted in the fact that, during the restoration process, minaret decoration was renewed with no regard for the original design. Even in the inscription, that remained almost intact based on the pictures, signs of interpolation can be seen. Regarding the different decoration techniques, the study led to the hypothesis that minaret was not build in Seljuk period, but rather in earlier periods as a part of the main mosque and was later decorated using bricks in the Seljuk period.

    Keywords: Minaret, Kashan’s Jame Mosque, Decorations, Brickwork
  • نادیه ایمانی، محمدرضا رحیم زاده، احسان طهماسبی*
    شهر گور در فیروزآباد فارس نخستین پایتخت ساسانیان به شمار می رود. دو ویرانه در این شهر وجود دارد که یکی از آن ها بنایی است برج مانند و دیگری ویرانه ای ساخته شده از سنگ های پاک تراش. شماری از مورخان به این آثار اشاراتی کوتاه داشته و برخی پژوهشگران کارکرد آن ها به شکل گذرا بررسی کرده اند. با این همه، چیستی و کارکرد این بناها هنوز مبهم است. بنابراین، هدف اصلی این مقاله دستیابی به روایتی منطقی درباره ی چگونگی زندگی درون این آثار در دوره ی ساسانیان است. از این رو، روش تحقیق آن تفسیری-تاریخی خواهد بود. پرسش های اصلی پژوهش درباره ی اهمیت منطقه ی فیروزآباد و شهر گور در آغاز دوره ی ساسانیان، نام بناهای مهم درون شهر، و کارکرد اصلی این آثار است. برای پاسخ به این پرسش ها، نخست، جایگاه ایالت پارس و فیروزآباد را در آغاز دوره ی ساسانیان را بررسی می کنیم تا به چشم اندازی از موقعیت شهر گور در آن زمان دست یابیم. سپس در بخش دوم مقاله، به مطالعه ی نوشته های مورخان و جغرافی دانان دوره ی اسلامی درباره ی این شهر و آثارش می پردازیم تا بدانیم ساختار کالبدی شهر چگونه بوده و آثار معماری آن در دوره های مختلف چه وضعیتی داشته و به چه نام هایی مشهور بوده اند. در مهم ترین بخش مقاله، کارکردهای دو بنای مشهور میانی شهر را بررسی می کنیم. این کار با مطالعه ی نظرات پژوهشگران معاصر و سیاحان غربی درباره ی این آثار و مقایسه ی این دیدگاه ها را با یکدیگر و تحلیل استدلالشان، و همچنین بررسی تطبیقی با نمونه ای از دوره ی اسلامی صورت خواهد گرفت. در پایان، به این نتیجه رسیدیم که شهر گور یا اردشیرخوره از نظر سیاسی و دینی جایگاه بسیار مهمی در آغاز دوره ی ساسانیان داشته و تا پایان دوره، کمابیش جایگاه آیینی خود را حفظ کرده است. با این که درباره ی بناهای میانی نظرات متناقض بسیاری بیان شده، منطقی ترین نتیجه گیری ما این است که این دو اثر بخشی از مجموعه ای واحد و متمرکز و سلطنتی بوده که پس از فروپاشی ساسانیان به سرعت روبه زوال رفته اند.
    کلید واژگان: گور, اردشیرخوره, ساسانیان, مناره, چهارتاق, کاخ, معبد
    Nadiyeh Emani, Mohammad Reza Rahimzadeh, Ehsan Tahmasbi *
    The first capital of Sassanian Empire was Gour city located in Firuz Abad region. Passing the time, changing governments, and human’s interferences there only some ruins have remained. Two great ruins have still existed in the city, one of them is similar to a tower and the other has been built of dressed stone. Some historians have indicated them briefly and some researcher studied their function shortly. Nevertheless, their essence and function are not clear and no one has done comprehensive survey about them. Therefore, the main purpose of this essay is to reach sensible narration about the quality of living in these monuments in Sassanian era. Thus, the research method is historical – interpretative. The main questions are on the importance of Gour city and Firuz Abad region in early Sassanian period, the essence and names of the monuments, their functions, and the main aim of the establishment of the city and its buildings. Getting that, first, we will study the status of Pars province and Firuz Abad in early Sassanian period in order to reach the perspective of Gour’s status in that time. Next, in second part of the essay, we will study the texts of historians and geographers in Islamic period, between 9th and 19th century, about the city and its monuments to know the city’s structure and the monuments conditions in various periods and their famous names. At the end of this part, we analyzed their narrations and compare them together, because in some texts, we can see some vagueness and repetition. In the most important part of the essay, we study the functions of two central buildings of the city. Achieving this, we studied the contemporary researchers’ and travelers’ attitudes on these monuments and compare them together and analyze their reasoning. We want to get believable narrations about the story of living in these monuments in Sassanian era. To sum up, we found out some results. Gour or Ardeshir Khovarrah might have been the political and religious capital of Iran by the early Sassanian era. Islamic historians have named these ruined Terbal, Eyvan, Kiakhoreh, and Minaret. Maybe they wanted to suggest royal and religious function for these monuments, although it seems that they indicate a palace. According to archaeological and historical evidences, researchers’ attitudes, and sensible reasoning we can reach some narrations about living in these ruins when they were habitable. One of them is the monuments belonged to royal complex and the tower was the symbol of Sassanian kingdom and the other has been built of dressed stone was the space for royal or ritual ceremony. The other alternative for dressed stone building is the open space for ritual washing or even might have been Anahita temple. The last suggestion for this ruin is a place for ossuaries, because these places have not been recognized precisely yet. Finally, we think that these monuments were parts of the royal complex of the city. In this research, we used three main references; first group is historical and geographical texts. When we use these references, face some issues. If we do not investigate them carefully, we might make mistakes in our deductions. The first issue is the editors might have made mistakes in rewriting some words; second, the vague narrations which we don’t know the writer talks about which building; third, repetition of earlier historians’ word in later historians’ word .the other group of references is contemporary researches and diaries which is the source of third part of the essay. Moreover, knowing correct meaning of some words, we used encyclopedias and literary texts which have been mentioned in footnotes and references’ part.
    Keywords: Gour City, Sassanian, Minaret, Palace, Temple
  • امیر حسین صادقی، فریده پورگیو
    به دیاسپورا یا جامعه مهاجران، در عصر حاضر بسیار توجه شده است. حضور جوامع مهاجر در کشورهای «جهان اولی» و مشکل های ناشی از ناسازگاری فرهنگی سبب ورود محققان بسیاری به این حوزه شده است. چند ویژگی برای تعریف جوامع دیاسپورایی یا مهاجر از سوی پیشروان نظریه پردازی این حوزه درنظر گرفته شده است. مهم ترین این ویژگی ها، نحوه تلقی و ارتباط این جوامع با سرزمین مادری است. مقاله حاضر بر آن است تا با تکیه بر نظریه «میل به خانه» آوتار برا به بررسی چگونگی بازنمایی روایی رابطه جامعه مهاجر با سرزمین مادری در رمان مناره اثر لیلا ابوالعلی، نویسنده سودانی الاصل مقیم انگلستان بپردازد. این رمان نویس مسلمان سودانی، با تکیه بر دانش و آگاهی خود «از درون فرهنگ و تمدن اسلام» و همین طور با بهره گیری از تجربه زندگی در غرب، در رمان مناره، تصویر و تفسیر بدیعی از جامعه مهاجران ارائه کرده است. وی با استفاده از مفهوم اختصاصی امت اسلامی که در فرهنگ های دیگر بیگانه است، راهی کاملا جدید برای مهاجران مسلمان، به ویژه زنان مسلمان برای مقاومت در برابر «دیگری سازی» و «به حاشیه رانده شدن» در کشور میزبان و حفظ هویت فرهنگی اصیل فرد مهاجر، پیش رو نهاده است.
    کلید واژگان: آوتار برا, امت اسلامی, دیاسپورا, سرزمین مادری, لیلا ابوالعلی, مناره, میل به خانه
    Amir Hossein Sadeghi, Farideh Pourgiv
    With the high rise of immigration in the world، Diaspora or presence of the immigrants’ communities in the countries of the first world has attracted significant attention from different scholars. The theoreticians of diaspora have considered several characteristics in defining diasporan communities the most important of which is the relationship to the homeland. With regards to such a relationship scholars have always focused on dependency upon the homeland and the desire to return to it. Avtar Brah putting forth the idea of “homing desire” argues that many people and diasporan communities have more an internal desire for “home” as a place of security and safety rather than a return to homeland. In this paper Brah’s views accompanied with the concept of Islamic Ummah are used to analyze Minaret by Leila Aboulela. It is argued that in Minaret a new path is suggested for the immigrant which is based on reliance on religion.
    Keywords: Diaspora, homeland, homing desire, Islamic Ummah, Minaret, Leila Aboulela
  • بررسی میل، مناره های خراسان / با تکیه بر نقش سازه ای و محتوای کتیبه های آن ها
    علی فرخی*، امیر اکبری
    آثار تاریخی خراسان همچون سابقه دیرینه اشاز اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند که در ارائه خدمات به کاروانیان در همه دوره های تاریخی بخصوص در دوره قبل و پس از اسلام پیشتاز بوده است.
    معماری میل ها و مناره های خراسان هم مثل سایر بناها در رفع نیازها و بهره مندی جهت ارائه خدمات به مسافران و کاروانیان از تکامل و تزئینات خوبی برخوردار شدند. میل ها و مناره های تاریخی هم در کنار بناهای عام المنفعه جهت روشن نمودن جراغ یا آتش بر فراز بناها برای راهنمایی در شب ساخته شدند. معماری این بناها در دوره های اسلامی از نظر شکل، مصالح به شکوفایی قابل توجهی رسید. به گونه ای که در این بناها خط کوفی جلوه گر شد و با نوشتن جملات شهادتین«لااله الا الله » و «محمد ان رسول الله » بر دیواره میل ها و مناره ها پرچم اسلام را در جای جای خراسان برافراشته ساختند که هنوز هم مورد استفاده سرزمین اسلامی می باشند.
    میل ایاز، مناره خسروگرد، مناره پامنار، میل کرات، مناره فیروز آباد در خراسان از جمله بناهایی هستند که دراین مقاله از نظر معماری و تزئینات وابسته به معماری و محتوای و مضامین کتیبه های موجود مورد بررسی قرار می گیرند. با بررسی انجام شده می بینیم که همه بناهای یاد شده جدای از ارائه خدمات یک نکته را گوش زد می نمایند آن هم یکتا پرستی است.
    کلید واژگان: میل, مناره, راه, کاروان, خراسان, مضامین, کتیبه
    Ali Farokhi *, Amir Akbari
    The ancient monuments of Khorasan, like its old history, have an especial importance which was pioneer in servicing to the convoys in all the historic eras, before or after Islam. Similar to other buildings, the architecture of Khorasan rods and minarets had proper development and decoration for offering better services to the passengers and convoys. Besides the public buildings, the rods and minarets were constructed for the purpose of turning on a light or fire on top of the buildings for guidance at night. The architecture of these buildings bloomed in the Islamic eras, in a way that Kofi calligraphy appeared in these buildings, by writing the quote of faith testimonies, “there is no god but Allah” and “Mohammad is the profit of the God” on the walls of the minarets and rods, the flag of Islam was raised throughout Khorasan, which has still been used in the Islamic lands. Rod of Ayaz, Khosrogord minaret, Pamenar minaret, Karat rod and Firoozabad minaret in khorasan are all among the buildings whose architecture and related decorations and the content of their inscriptions were investigated in this project. The results indicate that all the mentioned buildings, regardless of service presentation, all reminding one point; Monotheism
    Keywords: rod, minaret, path, convoy, Khorasan, content, inscription
  • عبدالرحیم عناقه، حمید محمودیان، رقیه صابری زاده

    جدایی معماری از عرفان محال می نماید. این همبستگی در بین ادیان الهی وهنر بومی آن کشورها به خصوص شریعت مقدس اسلام آشکارتر است؛ پس می توان گفت عرفان متعلق به ذات وماهیت تمام ادیان است، دین ابزاری موثرتر وسخنگوتر وشارحی برتر از هنر بالاخص معماری معابد و مساجد برای معرفی و حضور خود نداشته است؛ همچنان که معماری نیز هیچ حامی ایی بهتر از دین اسلام نیافته است. آیا می توان با نگاهی به گذشته معماری مساجد ایران تجلی مفاهیم عرفانی را بر روی در ودیوار ویا نقوش و اشکال آن دید؟ مثلا درمعماری مساجد ایران چرا گنبد را به صورت کروی ساخته اند؟ و چرا تمامی سطوح بناها را نقش گل و بوته های انتزاعی وغیر واقعی پوشانده است؟در این مقاله سعی شده به روش اسنادی و مشاهده مستقیم اهمیت هنر معنوی وتجلی عرفان در معماری مساجد ایران مورد بررسی قرارگیرد و زیبایی های فراموش شده، یادآوری گردد ودر نهایت نقش اساسی عرفان در جهت بخشیدن وهدایت هنر وهنرمندان به سوی مقصد الهی شان بیان شود.

    کلید واژگان: تجلی, عرفان, معماری, گنبد, محراب, مناره
    Abdolrahim Annagheh, Hamid Mahmoodian, Roghaye Saberizade

    The link between theosophical schools and architecture of different buildings is so deep and widespread that separation of architecture and theosophy seems impossible. Association between divine religions –especially holy religion of Islam- and local arts of their countries is obvious. So theosophy belongs to nature of all religions. Religions have never found more effective and representative tools than arts especially architecture of temples and mosques، to introduce itself. Besides، architecture has also never found a supporter like Islam. Regarding history of Iranian mosques architecture، can be seen manifestation of theosophical concepts and its design on facade of ancient buildings? For instance، why have domes being built spherical in Islamic architecture of Iran? And why all surfaces of Islamic buildings of Iran are covered with flowers، bushes or abstract designs? This study through documentary and observation research، tries to investigate the importance of intellectual arts and manifestation of theosophy in Islamic mosques architecture، remind forgotten beauties and finally represent fundamental role of theosophy in order to lead arts and artists to divine destinations.

    Keywords: manifestation, theosophy, architecture, dome, altar, minaret
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال