به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یهودیت » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رویا هذبی، علیرضا ابراهیم، طاهره حاج ابراهیمی

    تردید یکی از ویژگی های اندیشه ی انسان و عارضه ای شناختی است که از فقدان آگاهی سرچشمه می گیرد و در صورت تداوم، می تواند به ایجاد اضطراب و رفتار وسواسی بیانجامد. امور دینی در سرشت خویش رازآمیز به شمار می روند و بر همین اساس، همواره در معرض تردید، تولید اضطراب و مستعد وسواس هستند. این پژوهش که با روش تحلیلی- تطبیقی و با التفات به یافته های روانشناسی صورت پذیرفته، نشان می دهد که وسواس دینداران در یهودیت و تشیع، تا اندازه ای مرهون رازآمیز بودن امور مقدس است و تا حدی نیز از تفاسیر اضطراب انگیز برخی دینیاران بر متون مقدس سرچشمه می گیرد. از دیدگاه درون دینی، القائات شیطانی هم در ایجاد وسواس سهیم هستند و می توانند رفتارهایی ناهنجار را در پاکسازی بدن از خون و دفعیات و یا خواندن نیایش باعث شوند. درمان وسواس به شیوه هایی چون تغییر نگرش فرد مبتلا نسبت به امور مقدس، تصحیح و تلطیف تفاسیر اضطراب انگیز از متون مقدس، و آگاهی بخشی در مورد نقش شیاطین صورت می گیرد. البته استفاده از روش های شبه دینی (طب سنتی) یا مراجعه به مراکز روان درمانی نیز مرسوم است.

    کلید واژگان: شکیات, تردید دینی, وسواس, یهودیت, تشیع}
    Roya Hazbi, Alireza Ebrahim, Tahereh Haj Ebrahimi

    Doubt is one of the characteristics of human thought and cognitive disorders that originate from lack of awareness and if persisted, can lead to anxiety and obsessive behavior. Religious affairs are inherently "mysterious" and, accordingly, are always subject to doubt, anxiety, and obsession. This research, which has been done analytically-comparatively and with regard to psychological findings, shows that the obsession of religious people in Judaism and Shi'sm is partly due to the "mystery" of the sacred and partly due to interpretations of anxiety. The motivation of some religious people originates from the sacred texts. From an intra-religious point of view, evil instincts also contribute to obsessive-compulsive disorder and can lead to abnormal behaviors in cleansing the body of blood and feces or reciting prayers. Obsessive-compulsive disorder is treated in ways such as changing the sufferer's attitude toward sacred things, correcting and softening anxious interpretations of sacred texts, and raising awareness about the role of demons. Of course, the use of pseudo-religious methods (traditional medicine) or referring to psychotherapy centers is also common.

    Keywords: Complaints, Religious Doubt, Obsession, Judaism, Shi&#039, Sm}
  • محمدعلی خوانین زاده*
    از کاوش های باستان شناختی که در شبه جزیره عربستان انجام شده، شواهدی فراوان کشف شده اند که تصور ما از عربستان پیشااسلامی را دگرگون می کنند. تصویر رایج در نامیدن آن به دوران «جاهلیت» تجلی یافته، که در آن دست کم دو انگاره مهم هست؛ نخست اینکه در عربستان حکومتی مرکزی وجود نداشته و هرج ومرج قبیلگی تا ظهور اسلام فراگیر بوده است؛ دیگر اینکه بت های متعدد به طور فراگیر تا ظهور اسلام پرستش می شدند. در مقابل، در متون کتیبه شناختی داده هایی فراوان یافت می شوند که تصویری روشن تر از وضعیت سیاسی و گرایش های دینی عربستان پیشااسلامی ارائه می کنند. در این نوشتار، ابتدا وضعیت سیاسی عربستان در دوران پایانی باستان در پی سلطه تدریجی پادشاهی حمیر بر سراسر شبه جزیره به اجمال مرور می شود؛ سپس با بررسی نمونه هایی از شواهد فراوان مادی از سه قرن پیش از اسلام پیشینه باور به خدای یگانه مرور و نام خدای یگانه در میان اعراب یهودی و مسیحی بررسی می شود. در نتیجه این بررسی، مشاهده می شود که از حدود دو قرن پیش از اسلام نه تنها شاهدی بر پرستش خدایان چندگانه در کتیبه های یافت شده از مناطق مختلف شبه جزیره دیده نمی شود، بلکه شواهدی فراوان بر یهودیت و مسیحیت یافت شده اند که در آنها تنها خدای یگانه، با نام ها و تعابیر مختلف یاد شده است.
    کلید واژگان: عربستان پیشااسلامی, ادیان, یهودیت, مسیحیت, نام های خدا, رحمانان (الرحمن), الإله}
    Mohammad Ali Khavaninzadeh *
    Numerous archaeological explorations conducted in the Arabian Peninsula have unearthed abundant evidence that reshapes our understanding of pre-Islamic Arabia. The prevalent depiction of this period as "Jahiliyyah" (the Age of Ignorance) is characterized by two significant aspects: first, the absence of a central government in Arabia, with tribal chaos prevailing until the advent of Islam; second, the widespread worship of multiple idols until the emergence of Islam. However, epigraphic texts provide ample evidence that offer a clearer picture of the political situation and religious tendencies in pre-Islamic Arabia. This paper begins by briefly reviewing the political situation in Arabia during the late antiquity following the gradual domination of the Himyarite kingdom over the entire peninsula. Subsequently, by examining various examples of abundant material evidence from three centuries before Islam, the pre-Islamic belief in a single god is revisited, and the name of the single god among Jewish and Christian Arabs is explored. The result of this examination reveals that from about two centuries before Islam, not only is there no evidence of the worship of multiple gods in the inscriptions found in various regions of the peninsula, but also abundant evidence of Judaism and Christianity is found, in which only the one God is mentioned with different names and interpretations.
    Keywords: Pre-Islamic Arabia, Religions, Judaism, Christianity, Names Of God, Rahmanan (Al-Rahman), Al-Ilah}
  • سیده راضیه پورمحمدی، فاطمه دسترنج، سعید کریم پور

    «طومارهای بحرالمیت» که در قرن بیستم کشف شده، به بزرگ ترین کشف کتاب مقدسی قرن بیستم معروف است. چون طومارها بیش از دوهزار سال از دسترس بشر خارج بوده است، ضرورت دارد پژوهش های تطبیقی درخصوص این فرقه و دیگر ادیان صورت گیرد. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی تطبیقی یک جنبه از مباحث توحیدی میان قرآن کریم و طومارهای بحرالمیت است. گردآوری اطلاعات در این نوشتار به شیوه کتابخانه ای بوده و پردازش آنها به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. نتایج این پژوهش نشان دهنده اشتراک قابل توجه مضامین قرآنی و محتوای طومارها درخصوص برخی از صفات خداوند است که از جمله آنها می توان به عدل الهی، کرسی الهی، رحمت عام الهی، حکمت الهی، رحمت عام الهی، هدایت الهی و تقدیر الهی اشاره کرد.

    کلید واژگان: طومارهای بحرالمیت, اوصاف خداوند, اسلام, یهودیت}
  • سید حسین بیریایی*

    در سده های اخیر، کشف آثار نویافته در جهان یهودیت و مسیحیت، به دنبال راه یافت رویکرد انتقادی نسبت به درون مایه کتاب مقدس که از پیامدهای عصر روشنگری بود زمینه ساز بازنگری در تاریخ و تعالیم این دو دین شد. در واقع محققان تلاش کردند با استفاده از منابع کشف شده، به خوانشی جامع و هماهنگ از ادیان مزبور نزدیک شوند. در این بین، اگرچه امکان بهره مندی از برخی داده ها در منابع اسلامی نیز به عنوان مرجعی کارآمد فراهم بوده، تا به امروز چندان التفاتی به آن نشده است. پنداشتی که همیشه متوجه این دسته از گزارش ها بوده آن است که بنابر باورداشت رایج مسلمانان، جملگی آن ها از مجرای ماورایی دریافت شده و ازهمین رو فاقد ارزش تاریخی است؛ بنابراین در این گره گشایی سهمی نخواهد داشت. این مقاله در گام نخست به قرآن توجه کرده و با تکیه بر روایات،به جایز نبودن رویکرد تاریخی نسبت به آیاتش رهنمون شده است؛ آنگاه به سراغ احادیث رفته و امکان رویکرد تاریخی را در آن اثبات کرده است. در این راستا، همه روایات مربوط به تاریخ ادیان به صورت نظام مند شناسایی و موقعیت آن ها فهم و تعیین شد؛ سپس با ابزار گردآوری کتابخانه ای استنادی و روش توصیفی تحلیلی، دلایل و قراین روایی و نیز شواهد تاریخی آن جمع آوری گردید. مطالعه حاضر در انتها به چهار ثمره رویکرد تاریخی نسبت به احادیث دست یافت. به نظر می رسد بیان گزارش متفاوت، تایید درون مایه کتاب مقدس، تکمیل داده موجود در کتب مزبور و انعکاس گزارشی جدید، عمده نتایج رویکرد تاریخی به روایات ادیانی است که در تحقیقات مربوط به کتاب مقدس کارآمد خواهد بود.

    کلید واژگان: رویکرد تاریخی, یهودیت, مسیحیت, قرآن, حدیث, شیعه}
    Seyed Hossein Biriyai *

    In recent centuries, the newly discovered Jewish and Christian books, following the critical approach to the content of the Bible, which was one of the consequences of the Age of Enlightenment, led to a revision of the history and teachings of these religions. In fact, the researchers tried to approach a comprehensive and harmonious reading of the mentioned religions by using the discovered sources. In the meantime, although it is possible to use some data from Islamic sources as an efficient reference, it has not been paid much attention to. The common opinion about this sort of information in Islamic tradition is that according to the common belief of Muslims, all of them were received from the supernatural channel and therefore have no historical value; therefore, it cannot be helpful in solving the problem.  In the first step, this article has paid attention to the Qur'an, and based on the traditions, it has been guided to the inadmissibility of the historical approach to its verses; then the hadiths have been investigated, and the possibility of a historical approach toward them has been proved. In this regard, all traditions related to the history of religions were systematically identified, and their position was understood and determined; then, with the tool of the reference library collection and descriptive-analytical method, narrative reasons and evidence as well as its historical evidence were collected. In the end, the present study achieved four results of having the historical approach to hadiths. It seems that expressing a different report, confirming the contents of the Bible, supplementing the data in the mentioned books and reflecting a new report are the main results of the historical approach to religious traditions that will be effective in the research related to the Bible.

    Keywords: Historical approach, Judaism, Christianity, Quran, Hadith, Shia}
  • سید علی حسنی آملی

    چگونگی تحقق حکومت جهانی مهدوی و چگونگی برخورد امام مهدی علیه السلام با پیروان ادیان، مذاهب اسلامی و مخالفان یکی از عرصه های مهم مهدویت پژوهی در عصر حاضر به حساب می آید. این مقاله درصدد است با روش نقلی- تحلیلی به وضعیت پیروان ادیان الهی و غیر الهی و مذاهب اسلامی و مخالفان در عهد حکومت جهانی مهدوی بپردازد. برای تحقق این امر مقاله در دو بخش تنظیم شده است، بخش نخست به اصل حضور یا عدم حضور پیروان ادیان، مذاهب اسلامی و مخالفان پرداخته است و نتیجه حاصله حکایت از آن دارد که پیروان ادیان الهی چون مسیحیت و یهودیت در آن عهد حضور خواهند داشت، اما پیروان مذاهب مختلف اسلامی و مخالفان حضور نخواهند داشت. بخش دوم به وضعیت گروه های موجود در عهد حکومت جهانی مهدوی پرداخته و نتایج حاصله حکایت از آن دارد که گروه های مزبور در امنیت و آسایش کامل به سر خواهند برد و براساس حقیقت و عدالت با آنها برخورد خواهد شد.

    کلید واژگان: وضعیت ادیان, ادیان غیرالهی, مسیحیت, یهودیت, حکومت جهانی مهدوی}
    Seyed ali Hasani Amoli

    How the Mahdavi world government was realized and how Imam Mahdi (pbuh) treats the followers of religions, Islamic sects and opponents, is one of the important areas of Mahdism research. This article intends to deal with the situation of the followers of these groups during the Mahdavi world government through a narrative-analytical method. To achieve this, the article is organized in two parts, The first part deals with the principle of presence or absence of followers of religions, Islamic sects and opponents, And the result indicates that the followers of the divine religions such as Christianity and Judaism will be present in that covenant, But the followers of different Islamic religions and the opposition will not be present. The second part deals with the situation of the existing groups during the Mahdavi world government, And the results show that these groups will be in complete security and comfort and will be dealt with on the basis of truth and justice.

    Keywords: status of religions, non-divine religions, Christianity, Judaism, opposition, Mahdavi world government}
  • شیما فتورچیان، ابوالفضل محمودی*، مسعود احمدی افزادی، محسن فهیم

    مساله اصل زنانگی و جایگاه آن در ادیان مختلف همواره مورد توجه بوده است. اما در چند دهه اخیر بواسطه جنبش های فمینیستی این مساله، به جوامع شدیدا سنت باوری مانند جوامع یهودی هم رسیده است. موضوع این مقاله، اصل انوثیت و نقش عنصر زنانه در عرفان یهود است که با رویکرد توصیفی تحلیلی و با تکیه برکتاب زهر به آن پرداخته شده است. این مساله در مکتب قباله و در کتاب زهر که مهم ترین کتاب عرفانی قبالاییان است؛ گسترده تر مطرح میشود و اصل زنانگی را بطور خاص با دو سفیرای «بینا» و «ملخوت» (شخینا) بیان می کند. سفیرابانوان بینا و شخینا، دو عنصر زنانه ای هستند که با کارکرد زنانه خود در عالم باعث سریان وجود در عالم هستی شده اند و عالم مادون به سبب اسما و صفاتی که سفیرامادر علوی؛ از ان سوف گرفته، ایجاد شده است. در عالم، اتحاد و زوجیت عناصر زنانه و مردانه سبب حرکت و هماهنگی بین اجزای هستی می شود. شخینا نیز که حضور خداوند و تجلی مونث اوست بواسطه گناه آدم از ان سوف جدا شده و به عالم ماده تبعید شده است. این مساله در قباله آنچنان مهم است که عارف قبالایی یهودیان را سفارش می کند؛ با عمل به تورات و میصواها بار دیگر این وحدت و یگانگی «ان سوف» و «شخینا» را بازگردانند.

    کلید واژگان: اصل زنانگی, یهودیت, زهر, بینا, شخینا}
    Shima Fotourchian, Abolfazl Mahmoodi *, Masood Ahmadiafzadi, Mohsen Fahim

    Issue of the Femininity principle and its place in different religions has always been considered, but in recent decades due to feminist movements, this issue has also reached to traditional Jewish societies. In all religions, the female element has been considered in creation, but we try to take a descriptive-analytical approach, relying on the book of Zohar, to the Femininity principle in Jewish mysticism. This issue, in the doctrine of Kabbalah and in the book of Zohar, which is the most important mystical book of the Kabbalism more extensively expressed and the Femininity principle with “Bina” and “Malchut” (Shekhinah) Sefirot, particulary has been expressed. Bina and Shekhinah Sefirot are two feminine elements that, by their feminine function in the world, have caused the stream existence in the Universe, and the lower world has been created due to the names and attributes that heavenly Supernal Mother took from Einsof. In the world, union of feminine and masculine elements causes movement and harmony between the components of the Universe. Shekhinah, who is the presence of God and His feminine manifestation, is separated from Einsof due to Adam's sin and explusion to the material world. This issue is so important in Kabbalian mysticism and Kabbalian gnostic recommends the Jews to restore the unity of “Einsof” and “Shekhinah” by performing religions duties and practicing the Torah.

    Keywords: Femininity Principle, Judaism, Zohar, Bina, Shekhinah}
  • محممود امیریان*

    دین ازجمله مباحثی است که متصف به حق و باطل می شود. تشخیص دین حق از باطل برای انتخاب دین و عمل به آموزه های آن برای رسیدن به سعادت ابدی اهمیت فراوانی دارد؛ عقل بهترین معیار برای این امر است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی در صدد ارایه مستنداتی برای انتخاب دین معقول است.عقل، انسان را در انتخاب دین مختار قرار نداده؛ بلکه انسان را ملتزم به انتخاب دینی می کند که از حیث مبدا و عدم ستیز آموزه های آن با حکم عقل از سلامت کامل برخوردار باشد. انکار دین و پذیرش هر نوع دینی و حق دانستن همه آنها در زمان حاضر قابل دفاع نبوده و با معیار عقل سازگار نیست؛ ازاین رو باید از بین ادیان موجود دین حق را برگزید. ادیان یهودیت و مسیحیت به علت تحریف در کتب آسمانی شان، انحراف از اصالت خویش و وجود آموزه های مخالف عقل در آنها الزامی در پذیرش چنین ادیانی از سوی عقل نیست؛ بلکه چه بسا مورد نکوهش عقل نیز هست. اسلام تنها دینی است که مورد تایید عقل بوده و معیارهای انتخاب دین حق را دارا است.

    کلید واژگان: دین, حق, معیار, عقل, اسلام, مسیحیت, یهودیت, بی دینی, پلورالیسم, انتخاب دین}
    Mahmoud Amirian

    Religion is among the topics that are described as truth and falsehood. In order to attain eternal felicity through adopting a religion and adhering to its teachings, the discernment of true religion from false one holds great importance; Since there is nothing better than Reason, as a measurement, to select a true religion. The present study, providing a descriptive-analytical method, aims to present rational evidence for selecting and adopting a true religion. Reason does not leave humans free in adopting a religion they want; rather, it obliges them to select a religion that its origin and teachings are not in contradiction with the dictates of Reason. Likewise, denying religions, accepting any kind of religion, and considering all of them, in the present time, as true are not compatible with Reason. The true religion, therefore, must be selected among the existing religions. Judaism and Christianity, due to distortions in their holly scriptures, deviation from their originality, and some their teachings which are in contrary to Reason, not only have no rational obligation to accept, but may also be condemned by Reason. Islam is the only religion that has been affirmed by Reason and possesses the criteria for selecting the true religion.

    Keywords: religion, truth, measurement, reason, Islam, Christianity, Judaism, atheism, religious pluralism, adoption of religion}
  • حسن فرزی*، سید اکبر حسینی قلعه بهمن، محمود نمازی اصفهانی

    تربیت اخلاقی، به معنای فرایند نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در وجود انسان، یکی از مهم ترین رسالت های ادیان الهی به شمار می رود. شاکله کلی این ارزش ها در ادیان مختلف یکسان است اما آموزه های اخلاقی که بروز عملی این ارزش ها هستند، در برخی جزییات متفاوتند. «ایثار» به عنوان یک آموزه اخلاقی مهم، چه جایگاهی در تربیت اخلاقی دارد؟ این نوشتار، با مراجعه به منابع کتابخانه ای و استفاده از روش توصیفی- تحلیلی جایگاه این آموزه را در تربیت اخلاقی بر اساس تعالیم دو شریعت اسلام و یهود بررسی می کند . هردو شریعت، ازخودگذشتگی و ایثار نسبت به دیگران را از مهم ترین آموزه های تربیتی خود مطرح می کنند، اما در تعیین معیارهای آن-به عنوان عمل اخلاقی- تفاوت دارند. توجه به نژاد افراد در تعیین مصادیق ایثار، مهم ترین معیاری است که در آیین یهود -به شکل امروزی آن- وجود دارد؛ به این معنا که ایثار در برابر یک فرد غیریهودی می تواند ارزش منفی پیدا کند. در مقابل، تنها ملاکی که در اسلام، برای ایثار نسبت به دیگران مطرح می شود، این است که بر محور بندگی خداوند باشد. توجه به این محور در مقام عمل باعث می شود تنها دشمنان خداوند و افرادی که مبتلا به آفات اخلاقی ای مثل عجب و تکبر هستند، در گستره ایثار قرار نگیرند.

    کلید واژگان: تربیت اخلاقی, ایثار, نوع دوستی, نژادپرستی, اسلام, یهودیت}
    Hassan Farzi *, Seyyed Akbar Hosseini, Mahmud Namazi

    Moral education, in the sense of the process of institutionalizing moral values in human existence, is considered one of the most important missions of divine religions. The general structure of these values is the same in different religions, but the moral teachings that are the practical manifestation of these values are different in some details. What is the place of "sacrifice" as an important moral doctrine in moral education? This article examines the place of this doctrine in moral education based on the teachings of Islamic and Jewish sharia by referring to library sources and using the descriptive-analytical method. Both Shari'ahs propose selflessness and sacrifice towards others as one of their most important educational teachings, but they differ in determining its criteria - as a moral act. Paying attention to the race of people in determining examples of self-sacrifice is the most important criterion that exists in Judaism - in its present form; In the sense that self-sacrifice against a non-Jew can have a negative value. On the other hand, the only criterion for self-sacrifice towards others in Islam is that it should be based on God's service. Paying attention to this axis in practice means that only the enemies of God and people who suffer from moral diseases such as wonder and arrogance are not included in the scope of self-sacrifice.

    Keywords: Moral education, Sacrifice, Altruism, Racism, and Islam, Judaism}
  • مینا کوهی*، سارا کشکر، غلامرضا ذکیانی، غلامرضا شعبانی بهار

    دین نقش اساسی در زندگی افراد در جوامع امروزی دارد، اما کارکرد آن اصلا محدود به افراد نیست. دین بر روابط افراد، جوامع و حتی دولت ها تاثیر می گذارد؛ لذا در همه عرصه های زیست بشر کارآمد است. میزان دینداری افراد نیز با یکدیگر متفاوت است، اما هر سطحی از دینداری تاثیر مستقیمی بر رفتار، نگرش، احساسات و افکار افراد دارد. مشارکت زنان در ورزش یکی دیگر از موضوعاتی است که جامعه شناسان و محققان ورزشی در چند دهه اخیر بر آن تمرکز کرده اند. تلاش برای شناسایی هر نوع رابطه بین دینداری و مشارکت زنان در ورزش در کشورهای جهان اهمیت اساسی دارد. جستار حاضر با علم به این موضوع، با روش توصیفی-تحلیلی به فعالیت بدنی زنان در دو مذهب ابراهیمی یعنی مسیحیت و یهودیت اختصاص دارد. مطابق یافته های تحقیق، هر دو مذهب مذکور برای جسم انسان ارزشی وافر قائل اند و برای مراقبت و محافظت از این موهبت الهی احکام و فرامینی را اختصاص داده اند؛ هرچند در زمینه برابری زن و مرد در فعالیت جسمانی و ورزش به ویژه در دوره معاصر رویکرد متفاوتی دارند. آمار زنان مسیحی و یهودی شرکت کننده در بازی های المپیک خود گواهی بر تفاوت دیدگاه در برابری جنسیتی این دو مذهب در ورزش و فعالیت های بدنی است.

    کلید واژگان: ورزش, فعالیت بدنی, زنان, مسیحیت, یهودیت}
    Mina Koohi *, Sara Keshkar, Gholamreza Zakiani, Gholamreza Shabanibahar

    Religion plays an essential role in people's lives in today's societies, but its function is not limited to individuals at all. Religion affects the relationships of individuals, societies, and even governments; therefore, it is effective in all areas of human life. The level of religiosity of people also differs from each other, but each level of religiosity has a direct effect on people's behavior, attitude, feelings, and thoughts. Women's participation in sports is another topic that sociologists and sports researchers have focused on in the last few decades. To identify any kind of relationship between religiosity and women's participation in sports in the countries of the world is of fundamental importance. With the knowledge of this topic, the present essay is dedicated to the physical activity of women in two Abrahamic religions, Christianity and Judaism, with a descriptive method. According to the findings of the research, both of the aforementioned religions place great value on the human body and have assigned rules and regulations to take care of and protect this divine ability; however, in the field of equality between men and women in physical activity and sports, especially in the contemporary era, they have a different approach. The statistics of Christian and Jewish women participating in the Olympic Games are a testimony to the difference in the views of the gender equality of these two religions in sports and physical activities.

    Keywords: Sports, physical activity, women, Christianity, Judaism}
  • محمدکاظم حسینی کوهساری*، علی اصغر فروتن

    ادیان ابراهیمی یعنی دین اسلام، مسیحیت و یهودیت در بسیاری از عقاید و احکام عملی باهم قابل مقایسه هستند. مقایسه این ادیان در مسایل اعتقادی بیانگر اشتراکاتی است که حکایت از آسمانی بودن آنها می کند. عقاید و مسایل مشترکی که در آموزه های این ادیان وجود دارد در ادیان بشری و مکاتب فلسفی ادیان شرقی وجود ندارد؛ بنابراین یکی از وجوه امتیاز بین ادیان آسمانی و غیر آسمانی همین عقاید و اصول مشترک این ادیان است. در این نوشتار به روش مطالعه کتابخانه ای موضوعاتی همچون زیارت قبور، شفاعت، توسل، تبرک و تقیه در ادیان ابراهیمی بررسی شده است. امروزه برخی از فرقه های اسلامی شبهاتی القا کرده اند و مدعی هستند که این عقاید با آموزه های ادیان آسمانی سنخیت نداشته و از فرهنگ مشرکان وارد جامعه اسلامی شده اند. در این نوشتار با مقایسه ادیان ابراهیمی ثابت می شود همان گونه که این ادیان در بسیاری از عقاید و آموزه های دیگر مانند توحید، معاد، نبوت و مسایل عبادی اشتراک دارند در این موضوعات نیز اختلافی بین آنها وجود ندارد و باور به این امور با آموزه های آسمانی در تضاد نیست؛ بلکه بیشتر آنها یا منشا شرعی دارند و یا از آموزه های عقلی است که نمی توانند با آموزه های توحیدی اسلام منافات داشته باشند.

    کلید واژگان: ادیان ابراهیمی, ادیان آسمانی, ادیان غیرآسمانی, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    MohammadKazem Hosseini Koohsari, AliAsghar Foroutan

    The Abrahamic religions, namely Islam, Christianity, and Judaism, share many beliefs and practical teachings that can be compared. The comparison of these religions regarding theological issues demonstrates commonalities among them that indicate their celestial nature. The common beliefs and issues found in the teachings of these religions are absent in human religions and philosophical schools of Eastern religions. Therefore, one of the distinguishing aspects between celestial and noncelestial religions lies in these shared beliefs and principles. This paper, applying a library-based research method, examines topics such as visiting graves, intercession, solicitation (tawassul), seeking blessings (tabarruk), and religious concealment (taqiyya) in the Abrahamic religions. Certain Islamic sects have recently raised doubts, arguing that the aforementioned beliefs are incongruent with the teachings of celestial religions and have infiltrated Islamic society from polytheistic cultures. By comparing the Abrahamic religions, this paper demonstrates that, just as these religions share doctrines and teachings in various areas such as monotheism, the afterlife, prophethood, and rituals, there is no difference between them in those subjects. Moreover, the acceptance of those notions does not contradict the celestial teachings; rather, they are either rooted in religious sources or derived from rational teachings that cannot be in conflict with Islamic monotheistic teachings.

    Keywords: Abrahamic religions, celestial religions, non-celestialreligions, Islam, Christianity, Judaism}
  • علی اکبری چناری، محسن شرفایی*
    بحث درباره حقوق دیگری و پاسداشت و نگاه داشت حقوق او از مباحث مهم ادیان الهی است که امروزه نیز جزء دغدغه های مدرن هم شناخته شده است. خدای ادیان ابراهیمی صفات متعددی دارد که رحمت و محبت و خیرخواهی بیش از همه ناظر به توجه او به مخلوقاتش است. رحمت و محبتی که جنبه عام دارد و همه مخلوقاتش را دربرمی گیرد. در یهودیت و اسلام رحمت و محبت جزء صفات بارز خداوند هستند که در هر لحظه و آن از حیات جهان طبیعت و آدمی آنها را یاری می کنند. در سنت مسیحی، خداوند خود محبت است؛ خداوند رحیم و مهربان جهت نجات خلق و رحمت بر او به صورت خدای پسر متجلی شد و برای رهایی بشر از قید گناه به صلیب رفت و بر روی صلیب جان داد. با نظر به درون مایه های متون مقدس ادیان ابراهیمی می توان گفت که به طور قطع «دیگری» تنها محدود به انسان نیست؛ در این متون، با توجه به مبانی دیگردوستی، دیگری شامل خداوند، انسان و سایر آفریده های الهی می باشد. از این رو، انسان دیگردوست کسی است که با انگیزه الهی در راستای کاستن رنج دیگران اعم از همنوع یا سایر مخلوقات قدمی بر می دارد. با این همه، در این متون، بر ارتباط انسان با همنوع بیشترین تاکید شده است. بر اساس متون مقدس ادیان ابراهیمی پدر و مادر همه انسان ها یکی است و همین منشا واحد، و نیز برابری و اشتراک در انسانیت، مبنای انسان شناختی توجه به همنوع نیز هست .نوشتار حاضر با روش توصیفی و تحلیلی می کوشد تا مبانی خداشناختی این سه دین الهی را بررسی و ربط و نسبت آن را با مبحث دیگردوستی تبیین نماید.
    کلید واژگان: دیگردوستی, یهودیت, اسلام, مسیحیت, محبت, رحمت}
  • علی قناعتیان جهرمی، طاهره حاج ابراهیمی*، سید فتح الله مجتبایی، ابوالفضل محمودی
    تخریب معبد دوم به فروپاشی قوم یهود انجامید و شورش های پیاپی و شکست های پس از آن، در حالی که منتظر مسیحای موعود و نجات در آخرالزمان بودند منجر به قتل عام، اسارت و تبعیدشان شد و در نتیجه سرخوردگی و روگردانی برخی یهودیان از دین را به همراه داشت. در این بین، خاخام ها برای امیددادن به مردم و نجات دین یهود، روایت های زندگی پس از مرگ را تحت تاثیر همسایگان زرتشتی شان به شکلی نو تبیین کردند تا این اعتقاد در میان قوم ویران شده یهود تقویت شود که ظالمان به سزای اعمالشان می رسند و نیکوکاران و رنج دیدگان پاداش خواهند گرفت. مقایسه متون مذهبی اولیه یهودی، از جمله طومارهای بحرالمیت، با نخستین متون مکتوب یهودی در قرون وسطا نیز تغییر در نحوه بیان عقاید زندگی پس از مرگ، بهشت و جهنم و دوگانه های خیر و شر و خدا و شیطان را تایید می کند؛ دوگانه هایی که پس از تبعید بابلی و تخریب معبد اول آغاز و در دوره پس از تخریب معبد دوم در پی سرخوردگی های ناشی از شورش های ناموفق و در زمان تدوین تلمود تشدید شد. این تغییرات را می توان با توجه به دلایل تاریخی، از جمله مجاورت و زندگی تحت حکومت های ایرانی، توحیدی بودن ادیان زرتشتی و رفتار ایرانیان با یهودیان در تبعید توضیح داد
    کلید واژگان: معبد دوم, یهودیت, زرتشتی, طومارهای بحرالمیت}
    Ali Ghanaatian Jahromi, Tahereh Hajebrahimi *, Seyyed Fathollah Mojtabaie, Abulfazl Mahmoodi
    The destruction of the Second Temple led to the collapse of the Jewish community. Then successive rebellions and defeats, while Jews were awaiting the promised Messiah and salvation in Apocalypse, led to their massacre, captivity, and exile resulting in frustration and apostasy. In the meantime, intending to hearten the disappointed people and save Judaism, the rabbis expressed the narratives of life after death under the influence of their Zoroastrian neighbors in a new way to strengthen the belief among the devastated Jewish people that the oppressors will be punished for their deeds and the righteous and the oppressed will be rewarded. The comparison of early Jewish religious texts, including the Dead Sea Scrolls, with the first written Jewish texts in the Middle Ages, confirms the change in the way of expressing beliefs about life after death; heaven and hell; and the dualities of good and evil, God and Satan. The dualities began after the Babylonian exile and the destruction of the First Temple. They intensified in the period after the destruction of the Second Temple following the frustrations caused by the failed rebellions and during the compilation of the Talmud. These changes can be explained according to historical reasons, including living in the vicinity and under Iranian governments, the monotheism of Zoroastrian religions, and the behavior of Iranians with Jews in exile
    Keywords: Second Temple, Judaism, Zoroastrianism, Dead Sea Scrolls}
  • خلیل حکیمی فر

    در گفتگوهای بین ادیان رویکردهای نظری هر چند لازم، اما کافی نیست. بهتر است گفتمان با تجربه ای واقعی و بر مبنای آموزه هایی که به کنه ادیان مربوط می شوند، پیش برود. این اتفاق در عمل به وسیله ی اهالی معنا و با تکیه بر باطن ادیان و نیز با گذر از محدودیت های عقاید شخصی و با نگرش مثبت و به همه ی ادیان و تکریم سایر معتقدان قابل رخ دادن است.  مسیله این است که کدام مبنای مشترک می تواند بهترین مبنا برای گفتگوهای ادیان در نظر گرفته شود. توحید می تواند مبنای مناسبی برای گفتگوهای میان ادیان باشد اما واقعیت این است که الهیات ادیان به لحاظ معرفت شناختی محل بحث بسیاری است و در نتیجه به عنوان یک مسیله، نیاز به مطالعات و بحث های بیشتر دارد. عبادت نیز می تواند به عنوان مبنای مشترک ادیان در نظر گرفته شود.  اما عبادت با جلوه های متفاوت در اصل  یک رابطه شخصی و نوعی مواجهه باطنی با خداوند است و محتوای آن در اصل یک تجربه شخصی است. اما آموزه "میثاق" بویژه در ادیان ابراهیمی اصلی بسیار روشن است و نسبت به برخی آموزه های الهیاتی نیاز کمتری به ایضاح دارد. علاوه بر این آموزه میثاق در مقیاسی کوچکتر در زندگی روزانه ما انسانها امری رایج و متداول است و معنا، مفهوم، و نقش آن در زندگی اجتماعی کمابیش برای همگان روشن است. لذا پژوهش حاضر به تبیین آموزه میثاق بعنوان یک مبنای مطلوب در گفتگوی ادیان، با استفاده از منابع مکتوب و با روش تحلیلی می پردازد.

    کلید واژگان: میثاق, گفتگوی ادیان, یهودیت, مسیحیت و اسلام}
    Khalil Hakimifar

    Although theoretical approaches are necessary in interfaith dialogues, they are not sufficient. It is better to proceed with a real experience based on the teachings related to the roots of religions. This can happen in practice based on spirituality and by relying on the inner aspects of religions and also by overcoming the limitations of personal beliefs and with a positive attitude towards all religions and respecting other believers. In this context, monotheism can be a suitable basis for dialogues between religions, but the fact is that the theology of religions is the subject of many debates in terms of epistemology, and as a result, as an issue, it needs more studies and discussions. Worship can also be considered as the common basis of religions. But worship with different manifestations is basically a personal relationship and a kind of inner encounter with God, and its content is basically a personal experience. But the doctrine of "covenant" is very clear, especially in the main Abrahamic religions, and it needs less explanation than some theological doctrines. In addition to this, the covenant doctrine is common in our daily lives on a smaller scale, and its meaning, concept, and role in social life are more or less clear to everyone.

    Keywords: covenant, religious. dialogue, Judaism, Christianity, Islam}
  • نفیسه نوید*

    دیدگاه اسلام در مورد زن و جایگاه وی، با سایر ادیان ابراهیمی، بسیار متفاوت است. با وجود اینکه ادیان الهی، همگی از منبع وحی سرچشمه گرفته اند، اما اختلاف موجود ناشی از تحریفاتی است که در طول تاریخ در آموزه ها و کتب آسمانی آنها به وجود آمده است. آیین تحریف شده یهود، رویکرد منفی نسبت به زن دارد و او را وجودی ثانوی و طفیلی مرد می داند که همواره باید مطیع و در تملک مرد باشد و از حقوق اقتصادی و اجتماعی خویش محروم است. آیین تحریف شده مسیحیت نیز، آفرینش زن را به تبع مرد و برای او می داند. زن موجودی ناقص و در خدمت مرد است و او را فریبکار و اغواگر می داند که همواره باید از شر او در امان بود و لایق بسیاری از حقوق انسانی نیست. دین اسلام، ارزش والایی برای زن قایل است. قرآن خلقت زن و مرد را مستقل و جوهر انسانیت را یکی می داند و زن را همچون مرد، لایق بهره مندی از تمامی حقوق انسانی می داند و او را در رسیدن به مرحله کمال و قرب الهی در ردیف مردان قرار می دهد.

    کلید واژگان: جایگاه زن, ادیان ابراهیمی, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    Nafiseh Navid *

    Islam's view on women and her status is very different from other Abrahamic religions. Although divine religions, all originate from the source of revelation, But the existing difference is due to the distortions that have occurred in their teachings and scriptures throughout history. The distorted Jewish religion has a negative attitude towards women and he is a secondary existence and a human which must always be submissive and owned by a man And she is deprived of her economic and social rights. The distorted religion of Christianity also considers the creation of woman to be according to man and for him. A woman is an imperfect creature and serves a man And she considers her a deceiver and a seducer You should always be safe from his evil and it does not deserve many human rights. Islam attaches great value to women. The Quran considers the creation of man and woman as independent and the essence of humanity as one and he considers women as worthy of benefiting from all human rights and she places her in the ranks of men in reaching the stage of perfection and closeness to God.

    Keywords: Position of women, Abrahamic religions, Islam, Christianity, Judaism}
  • بیتا کریمی نیا، نسار محمدزاده، حسنا محمودی، فاطمه عذرا کمالی *، نشاط جعفری، فاطمه جعفری کلیبر

    نام استر و مردخای در ادبیات نامی است که مخاطب نسبت بدان کنکاوی دارد و درصدد آگاهی از چه و چونی آن است. همین انگیزه باعث این مطالعه گردید. با توجه به نقل‌های مختلف تاریخی در دوران خشایارشا هخامنشی بین ملکه و وزیر خشایارشا و مردخای اتفاقاتی افتاد که منجر به قتل‌عام تعداد زیادی از مردم ایران شد، بنا به بعضی روایت‌ها توطیه وزیر (هامان) برای کشتن یهودی‌ها بی‌نتیجه ماند و ملکه استر و مردخای با خام کردن پادشاه، باعث اعدام وزیر و قتل‌عام ایرانیان شدند. و یهودیان آن روز را به‌خاطر نجات جشن گرفتند و ریشه عید پوریم از همین رویداد است. داستان‌های ضد و نقیض بسیاری درباره‌ این اتفاقات وجود دارد که با توجه به مدارک موجود صحت تاریخی آن مورد تردید است. هدف از این پژوهش، مطالعه نسبتا جامع و دستیابی به اطلاعات قانع‌کننده در باره استر و مردخای بود که این تحقیق به روش کتابخانه‌ای-توصیفی و با مراجعه به منابع معتبر و فیش‌برداری اولیه شکل گرفت. از منابع مورد مطالعه چنان برمی‌آید که معمولا درمورد واقعیت تاریخی این داستان، شک و تردید وجود دارد.

    کلید واژگان: استر, مردخای, هامان, خشایارشا, پوریم, عهد عتیق, کتاب مقدس, یهودیت}
  • محمد مهدی لطفی، مهرداد ندرلو*
    مسیله «نجات» و «ظهور منجی» یکی از  مهم ترین آموزه ها در میان یهودیان است که  پژوهشگران از زوایای مختلف بدان پرداخته اند؛ اما به نظر می رسد تمام جنبه های آن مورد کاوش قرار نگرفته اند. یکی از این جنبه ها بررسی سیر تحول این آموزه در میان یهودیان است که در طول تاریخ پر فراز و نشیب یهودیت، با شدت و ضعف همراه بوده و تحولاتی را پشت سر گذاشته است. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی_تحلیلی و گرد آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای، به بازخوانی تاریخ یهود از آغاز تا زمان پراکندگی پرداخته و تطور این آموزه در میان یهودیان را بررسی کرده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که اندیشه منجی در میان یهود، در این بازه زمانی در ابتدا حالت فرابشری با کارکرد زمینی و مادی داشته است و در طول این مدت، با توجه به حوادث و رخدادها، نگاه به منجی و مسیله نجات، از حالت فرابشری که همان نجات توسط یهوه باشد، خارج و باور به ظهور منجی بشری با نگرش فرجام شناسانه مطرح شده است.
    کلید واژگان: نجات, منجی, یهودیت, اسارت بابلی}
    Muhammad Mahdi Lotfi, Mehrdad Naderloo *
    The concept of "salvation" and the "appearance of the Messiah" is one of the most important teachings among the Jews, which researchers have addressed from various perspectives, but it seems that all aspects of it have not been thoroughly explored. One of these aspects is the examination of the evolution of this doctrine among the Jewish people, which has been accompanied by intensity and weakness throughout the ups and downs of Judaism's history, and has undergone significant changes. The advancing research employs a descriptive-analytical method and data collection in a library-style manner to revisit the history of the Jews from the beginning to the time of dispersion, examining the development of this doctrine among the Jews. The research findings suggest that within the Jewish community, during this period, the concept of a savior initially had a transcendent nature with earthly and material functions. Throughout this time, due to various events and incidents, the perspective on the savior and the concept of salvation evolved from a transcendent state, which was the salvation by Yahweh, to the belief in the advent of a human savior with an eschatological outlook.
    Keywords: salvation, Savior, Judaism, Babylonian Captivity}
  • ناصر پورحسن*، سید یوسف قرشی

    جمعیت یهودیان دنیا، حدود 15میلیون نفر تخمین زده شده که 85درصد آنها در آمریکا و سرزمین های اشغالی سکونت دارند. اگرچه صهیونیسم و یهودیت معادل هم نیستند؛ زیرا تعدادی از یهودیان، ضد صهیونیسم سیاسی اند و تعدادی از غیر یهودیان ، صهیونیست اند؛ با این وصف یهودیان وجه غالب صهیونیسم محسوب می شوند. یهودیان دارای هویت واحدی نیستند. سوال اصلی مقاله عبارتست از: دیدگاه یهودیان آمریکا و یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین نسبت به آرمان های صهیونیسم چگونه است ؟ فرضیه مقاله با استفاده از نتایج موسسه نظر سنجی pew نیز اینگونه صورت بندی شده است: یهودیان ساکن آمریکا و سرزمین های اشغالی به دلیل منابع هویتی و تجربه متفاوت زیستی از نظر اعتقاد به آرمان های صهیونیسم، پایبندی به عقاید و مراسم یهودیت و عملکرد رژیم صهیونیستی دیدگاه های متفاوتی دارند. این اختلاف دیدگاه باعث کنش های سیاسی متفاوتی از جمله کاهش مهاجرت یهودیان آمریکا به سرزمین های اشغالی شده است. صهیونیسم بین الملل، ضمن پذیرش تلویحی این اختلاف، اعمال نفوذ یهودیان در سیاست آمریکا و حتی جهان را مکمل مهاجرت یهودیان سایر مناطق دنیا به سرزمین های اشغالی می داند و می کوشد که این اختلافات را کاهش دهد. هدف اصلی این مقاله، گشایش سویه جدیدی در مطالعات صهیون پژوهی و تببین شکاف های واقعی بین جوامع یهودی بویژه آمریکا و سرزمین های اشغالی و توصیه های سیاستگذارانه دراین زمینه است

    کلید واژگان: آمریکا, صهیونیسم, رژیم صهیونیستی, یهودیت, هویت}
    Naser Pourhassan *, Yousof Qorashi

    The world's Jewish population is estimated at 15 million, 85% of whom live in the United States and the Occupied Territories. Although Zionism and Judaism are not equal; because some Jews are political anti-Zionists and some non-Jews are also Zionists; However, Jews are the dominant aspect of Zionism. Jews do not have a single identity. The main question of the article is: What is the view of the American Jews and the Jews living in the occupied territories of Palestine towards the ideals of Zionism? The hypothesis of the article is formulated using the results of the Pew Survey Institute as follows: Jews living in America and the occupied territories, due to their identity sources and different life experiences, have different views in terms of believing in the ideals of Zionism, adhering to the beliefs and rituals of Judaism, and the performance of the Zionist regime.This difference of opinion has led to a variety of political actions, including a reduction in the immigration of American Jews to the Occupied Territories. International Zionism, while tacitly acknowledging this difference, sees Jewish influence in American and even world politics as complementary to the migration of Jews from other parts of the world to the occupied territories, and seeks to reduce these differences. The main purpose of this article is to open a new direction in Zionist studies and to explain the real gaps between the Jewish communities, especially the United States, and the Occupied Territories, and to make policy recommendations in this regard.

    Keywords: America, Zionism, Zionist regime, Judaism, Identity}
  • روح الله عابدی جزی*
    فراگیرترین ماهیتی که جهان زیستی بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهد دین است. دین دربرگیرنده آرامش ها، جنگ ها، عمران، خرابی ها و... است. هنر ابزار پرقدرت دین در این میانه در کمک به نشر و گسترش عقاید و افکار و مرزداری از آن است. آموزش هنر در جامعه از یک سو در بعد اجرایی به بسط و گسترش و غنای تکنیک ها و زیبایی های هنری و معنوی در دین کمک می کند و از سوی دیگر در بعد مخاطب همچون رسانه اجتماعی مخاطب را به رشد هدایت می کند. هر دین به فراخور فلسفه وجودی اش می تواند طبق محتوای ارزشی اش سفارش دهنده آثار هنری دینی باشد و نهایت استفاده را از هنر ببرد و در مقابل، راز ماندگاری هنر نیز در تعامل با ادیان بوده است، چراکه تاریخ نگاری های هنر در بستر سفارش دهندگان دینی به چشم می خورد و به علت معنویت مکانی آثار هنری هم تا حد امکان حفظ شده است. با این همه، جریان های هنری مولد معنویت و گرایش های فراطبیعی نبودند، بلکه شان الاهی و اجتماعی دین ایجاب می کرد که هنر بستری برای ایجاد انگیزه و تعامل و فضاسازی معنوی باشد.
    کلید واژگان: آموزش هنر, دین, مسجد, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    Roohollah Abedijazi *
    The most pervasive nature that affects the human biological world is religion. Religion includes peace, war, development and destruction, etc. Art is a powerful tool of religion in the meantime by spreading and spreading ideas and thoughts and its boundaries. Art education in society, on the one hand, helps to expand and enrich the artistic and spiritual techniques and beauties in religion, and on the other hand, in the audience dimension, such as social media, leads the audience to growth. According to its existential philosophy, each of the religions can order religious works of art according to its value content and make the most of art. Religious donors have been seen and due to the spatial spirituality of works of art have been preserved as much as possible. Despite this fluid flow of life; The need and understanding of art and art education has helped and art has been a platform for motivation, interaction and spiritual atmosphere.
    Keywords: Teaching art, religion, mosque, Islam, Christianity, Judaism}
  • علیرضا فرهنگ قهفرخی، احمدرضا مفتاح*، سعید بینای مطلق

    در کتب مقدس ادیان ابراهیمی، یعنی عهدین و قرآن، ویژگی هایی محوری به خدا نسبت داده شده است. این ویژگی ها خدا را برای مخاطب قابل شناسایی می کند و تصویری از او در ذهن پدید می آورد. هر یک از این کتب مقدس، به خدای دین خود ویژگی هایی نسبت داده اند که با دیگر ادیان، وجوه اشتراک و افتراقی دارد. این ویژگی ها در همه ابعاد دین نفوذ می کنند و از این رو، بسیار مهم و اساسی تلقی می شوند و فضای دیانت را شکل می دهند. به طور معمول، یک ویژگی خدا در هر دین از بین سایر ویژگی ها دارای اهمیت محوری است و هر ویژگی دیگری مکمل یا پرتویی از آن محسوب می شود. در این مقاله تلاش می شود ویژگی های محوری خدای متشخص در سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام از خلال آیات عهدین و قرآن به دست آید. دانستن این ویژگی های محوری، ما را در فهم بهتر راه خاص هر دین به سوی مقصد متعالی خویش یاری می کند و گفتگو بین پیروان آنها را تسهیل می کند. سه ویژگی روح، کلمه و نور در این سه دین اهمیتی اساسی دارند؛ اما هر یک از این سه، در هر دین نقشی مرکزی ایفا می کنند.

    کلید واژگان: اسلام, مسیحیت, یهودیت, تشخص خدا, کتب مقدس}
    AliReza Farhang Ghahfarokhi, Ahmadreza Meftah *, Saeid Binayemotlagh

    In the sacred books of Abrahamic religions, namely the Testaments and the Qur'an, central features are attributed to God. These features make God identifiable to the audience and create an image of Him in the mind. Each of these holy books has attributed characteristics to the God of their religion that has commonalities and differences with other religions. These characteristics permeate all aspects of religion; therefore, they are considered very important and fundamental and shape the atmosphere of any religion. Normally, one attribute of God is of central importance in every religion among other attributes, and any other attribute is considered a compliment or a ray of it. In this study, an attempt is made to obtain the central characteristics of God in the three religions of Judaism, Christianity, and Islam through the verses of the Testaments and the Qur'an. Knowing these central features helps us to better understand the specific path of each religion toward its supreme destination and facilitates the dialogue between their followers. The three characteristics of spirit, word, and light are of fundamental importance in these three religions, but each of these three plays a central role in each religion.

    Keywords: Islam, Christianity, Judaism, the Personification of God, Holy Books}
  • فاطمه حسینی

    نوشتار پیش رو پیرامون عبادات واجب در یهودیت و اسلام است که یک موضوع بین ادیانی می باشد. اهمیت این تحقیق در این است که انسان همواره به دنبال یافتن حق و دین حقیقی است و مقایسه و مطالعه تطبیقی ادیان به روشن شدن این مسیله کمک شایانی می کند. در این پژوهش با شیوه توصیفی- تحلیلی و به روش کتابخانه‏ای ابتدا به سن بلوغ در یهودیت پرداخته، سپس عبادات یهودیت بیان شده که عبارت اند از : قربانی، نماز، وضو، غسل، واجبات مالی، حضور در خانه ی خدا، کفارات. با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیده که عبادات این دو دین الهی، دارای شباهت‏هایی هستند؛ همانطور که تفاوت‏های قابل توجهی نیز دارند. به نظر می‏رسد عبادات یهودیت در پاره ای موارد سخت تر بوده است؛ اما با این وجود عبادات اسلامی کامل تر و عمیق تر می‏باشند؛ و بیش از مناسک و عبادات یهودیت با زمان و انسان عصر حاضر  هماهنگی دارد و بر اساس مصالح و حکمتهایی می‏باشد.

    کلید واژگان: عبادت, یهودیت, اسلام, فرائض یهود, دین کامل}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال