به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « context » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • زهرا نادعلی*، دانا طالب پور، محمد شفیق اسکی

    امروزه زبان شناسی شناختی یکی از دانش های سودمند در تبیین دقیق معانی ارزشمند نهفته در آیات قرآن کریم است. یکی از بحث های مهم این حوزه، نظریه شکل و زمینه است که توسط تالمی، زبان شناس مشهور آمریکایی، مطرح شده است. به کمک آن می توان ارتباط معنایی میان کلمات فواصل را با بافت آیات بررسی کرد و درک عمیق تری درباره آن ها به دست آورد. یکی از نام های برجسته الهی «رحیم» است که بسامد بالایی در قرآن کریم دارد و در سوره بقره دوازده بار تکرار شده است. هم نشینی این اسم با اسم هایی چون تواب، غفور، رحمن و رووف و تاخر اسم رحیم از اسمای دیگر را می توان در پرتو نظریه «شکل و زمینه» تالمی تحلیل کرد. تحلیل داده ها نشان می دهد که تکرار اسمای الهی در سایه تاثر از بافت هر آیه است و دلالت ویژه خود را دارد و ازسوی دیگر، طبق نظریه شناختی نشان دهنده اهمیت جایگاه آن ها نسبت به یکدیگر است. در این میان، اسم های مزدوج غفور و رحیم بیشترین تکرار را در سوره بقره داشته اند تا معنای آن ها در دل مومنان بیشتر تثبیت شود و بدانند که رحمت پروردگار و مغفرت او فراگیر است و همواره شامل حال بندگان می شود و رحمانیت و تواب بودن و مغفرت و رافت الهی همه از منبع لایزال رحمت الهی سرچشمه می گیرند. اگر اسمای الهی را زمینه تلقی کنیم و محتوای سوره را شکل در نظر بگیریم، در می یابیم که موضوع بیش از یک سوم آیات این سوره حضور خداوند در زندگی است.

    کلید واژگان: معناشناختی, بافت, سوره بقره, اسم «رحیم», تالمی}
    Zahra Nadali *, Dana Talebpour, Mohammad Shafigh Aski

    Nowadays, cognitive linguistics is one of the sciences that is useful in the exact clarification of valuable hidden meanings of the Quranic verses. The theory of "figure and ground" is one of the important issues in this field proposed by Talmy, the famous American linguist. By using this theory, it is possible to examine the semantic relation between the interval words and the context of the verses and gain a deeper understanding of them. "Raḥīm" is one of the prominent Divine Names which has a high frequency in the Holy Quran and has been repeated twelve times in Surah al-Baqarah. By using Talmy's theory of figure and ground, it is possible to analyze the syntagmatic relation between the Name and other Divine Names such as "Tawwāb", "Ghafūr", "Raḥmān", and "Raʾūf" as well as its posteriority between other Names. Analysis of the data shows that the repetition of the Divine Names is influenced by the context of each verse and has its own denotation. On the other hand, according to the cognitive theory, it represents that the position of some of them is more important than others. Meanwhile, the coupled Names "Ghafūr" and "Raḥmān" have the most repetition in Surah al-Baqarah to become their meaning more established in the believers' hearts, and they know that His grace and forgiveness are extensive and include all the Servants forever. Also, the divine mercy, repentance-accepting (Tawwāb), and divine affection (Raʾfat) originate from the everlasting source of His grace. If we consider the divine Names as the ground and the content of the Surah as the figure, we will find that the subject of more than a third of the verses of the Surah are about Allah's presence in life.

    Keywords: Semantics, Context, Surah Al- Baqarah, Name Raḥīm, Talmy}
  • Muhammad Hamza*, Nur Nordin

    Reviewing related literature shows deviation from Searle’s felicity conditions has not been given attention. The present paper aims to investigate pragmatic deviation from Searle’s (1969) felicity conditions of illocutionary speech acts in the previous president of the US, Donald Trump’s political language. A qualitative method is used to gather and examine the data. The instrument consists of three oral documents which are chosen purposefully: (1) Trump’s discourse to a group of his supporters in Illinois state, (2) Trump’s meeting with Broadcasters MacCallum and Baier on Fox News Channel, and (3) Trump’s interview with Broadcaster Cooper on CNN Channel. The paper uses a discourse analysis method to study these documents. Findings reveal that Searle’s conditions (propositional content, preparatory, sincerity, essential) are deviated from in Trump’s political speeches: (1) Representative acts by making false claims without providing any evidence, (2) commissive acts by committing himself to do a future action, but Trump fails to fulfill it, (3) directive acts by ordering Joe Biden’s administration to prevent immigrants from entering the US, but Trump’s order cannot be done, (4) expressive acts by jokingly apologizing to his wife because he does not do anything wrong that pushes him to make an apology to her and thus has no real intention to do this act, and (5) declarative acts by declaring they are going to end Pelosi’s career politically, but she is not done.  It is also found that deviation from these conditions happens as a means of persuading, influencing, threatening, mocking, and attacking others.

    Keywords: Trump, Pragmatic Deviation, Felicity Conditions, Illocutionary Speech Acts, Context}
  • فواد مولودی*
    مقاله حاضر، تاملی در متن «قصه حمزه» (تحریر کهن حمزه نامه) و نسبت آن با شبکه متون عیاری پهلوانی است. از یکجانب، کوشیده ایم با تمرکز بر شکل متن موجود و شیوه محاکات در آن، مختصات اشکال متقدم و ناموجود آن را دریابیم و از جانبی دیگر، تلاش کرده ایم شیوه اتصال فرم این قصه به زمینه اجتماعی را نشان دهیم. این اتصال را با بحث در باب ایده های پیشینی و شبکه تخیل روایی پیگیری کرده ایم. برای این منظور، چهار مساله را در نسبت با یکدیگر بررسی کرده ایم: نسبت حمزه بن عبدالمطلب قصه با حمزه آذرک؛ کلی گویی در محاکات و ضعف در دراماتیزه کردن قصه و تکرارهای روایی کم جاذبه؛ ردپای اشکال ناموجود قصه به قراین متن موجود و ناهمگونی و ناهماهنگی روایی آن و اتصال ایده های پیشینی و الگوی زیرساختی این متن با شبکه متون عیاری پهلوانی و تفاوت آن با متون دیگر در روساخت روایت و شیوه اجرا. در «قصه حمزه» چند ایده پیشینی ، بازنمایی و انضمامی شده اند: «هماهنگ شدن جهان»، «سازگاری پدران و پسران»، «طلب معشوق از سرزمین بیگانه»، «محوریت شاه/پهلوان در نظم اجتماعی»، «ورود تفکر عامه در روایت رسمی در قالب عنصر عیار»، «فهم ناشدگی مناسبات عینی و واقعی اقتصادی» و «ارجاع به زمان و مکان دیگر به منظور مصون ماندن از اعمال قدرت». علیرغم اتصال شبکه ای «قصه حمزه» با دیگر متون عیاری پهلوانی، و هماهنگی آنها در انضمامی کردن ایده های مشترک پیشینی، این قصه در تنظیم و پرداخت روساخت و در شیوه اجرای مولفه های روایی، اختصاصاتی ویژه دارد.
    کلید واژگان: قصه حمزه, متن و زمینه, شبکه تخیل روایی, محاکات, شکل ناموجود}
    Foad Moloudi *
    “The Story of Hamzeh” is considered an ancient version of Hamzehnameh produced after the Safavid era. This prose version is known as one of the oldest Ayyari-Pahlavi texts (epic and heroic texts) in the history of Persian literature. This study sought to examine the narrative heterogeneity of the work. It focused on the form to prove that the work is an outcome of historical and narrative mixture. The Story of Hamzeh is like t other Ayari-Pahlavi texts such as Samak Ayyar and Bighmi’s Darabnameh, specially in terms of formation and prior foundational ideas. The study showed that among the recurring themes represented and flourished in The Story of Hamzeh are the harmonization of the world; the compatibility between fathers and sons; seeking the beloved from a foreign land; the centrality of the king/pahlavan in the social order; the integration of popular thought into the official narrative through the Ayyari element (chivalry element). Despite the underlying interconnection between The Story of Hamzeh and other Ayyari-Pahlavi texts, this work possesses distinctive features in terms of its surface structure and narrative components.
    Keywords: The Story Of Hamzeh, Text, Context, Network Of Narrative Imagination, Similes, Non-Existent Form}
  • محبوبه موسائی پور*، زهره نریمانی

    به دنبال جستجو برای تبیین اهداف روشنگرانه خداوند برای انسان، درنگ در آیات قرآن نشان از کاربست هر واژه در جایگاه معنایی منحصر به خود را دارد. این امر گاهی از سوی برخی مفسران و مترجمان قرآن مورد غفلت واقع شده و بعضا در مواردی، حق جایگاه معنایی برخی کلمات را آنگونه که باید ادا ننموده اند. این پژوهش با هدف جبران این خلا، به بررسی یکی از این واژه ها، واژه مستقیم، در بستر تمرکز بر کتب لغت، بافت قرآن، تفاسیر و ترجمه های قرآن و با نگاه همزمانی به معنا پرداخته است و کوشیده تا با روش توصیفی تحلیلی به تبیین حوزه معنایی ویژه این کلمه از حیث معنای دقیق تر و آگاه بخش تر بپردازد. یافته ها نشان می دهد؛ مستقیم در قرآن، در معنای اولیه راست یا نهایتا درست معنای کاملی نیست و نوعی ایستایی، رسیدن و عدم پویایی را به ذهن مخاطب خود، القا میکند اما در مفهوم تخلف ناپذیری، محافظت و دوام و پیوستگی، محوریت کاملتر داشته؛ در راستای انتقال پیام قویم قرآن، هدایتگری بیشتری دارد.

    کلید واژگان: بافت, صراط, مستقیم, دوام}
    Mahbubeh Mousaeipour*, Zohreh Narimani

    Following the search for the explanation of God's enlightened goals for man, Darang in the verses of the Qur'an shows the use of each word in its unique meaning.This matter has sometimes been neglected by some commentators and translators of the Qur'an, and in some cases, they have not given the right to the semantic position of some words as they should. With the aim of compensating this gap, this research has investigated one of these words, the direct word, in the context of focusing on dictionaries, the context of the Qur'an, interpretations and translations of the Qur'an and with a simultaneous view of the meaning, and has tried to use a descriptive method. An analysis should explain the special semantic field of this word in terms of a more precise and informative meaning. The findings show; In the Qur'an, direct is not a complete meaning in the primary meaning of right or ultimately correct, and it induces a kind of stasis, reaching and lack of dynamism to the mind of its audience, but it has a more complete focus in the concept of inviolability, protection, durability and continuity; In line with conveying the strong message of the Qur'an, it has more guidance.

    Keywords: Context, Direct, Direction, Durability}
  • زهرا محب پورحقیقی*، محمد شریفانی

    همواره روش تطبیق در حصول به میزان حقیقت در اغلب موضوعات از موثرترین روش هاست.در عصر حاضر کتاب تفسیر مواهب الرحمن و المیزان از جمله تفاسیر فاخر عصر ماست که در نگاه کلی روش اجتهادی قرآن به قرآن شاخصه هردو تفسیر است.مقاله حاضر پس از تبیین ساختار کلی این دو تفسیر و اشاره به ویژگی های هر کدام در مقام تطبیق و مقایسه با به کارگیری روش قرآن به قرآن، تبیین مفردات واژگان و مساله مهم سیاق در هردو تفسیر پرداخته شده است.لکن در مقام مقایسه پرداختن به تبیین دقیق و جامع و گسترده معنای واژگان لغات از مولفه های شاخص تفسیر مواهب است که بحق از سبک نوینی برخوردار است. همانگونه که پرداختن بهمساله سیاق بعنوان یک نوآوری فاخر از خصوصیات بسیار مهم تفسیر المیزان است و در نهایت باید اعتراف کرد بهره گیری از هردو تفسیر میتواند مارا به فهم عمیق و جامع قرآن رهنمون کرد که این هنر مقاله حاضر است.

    کلید واژگان: مواهب الرحمن, المیزان, روش قرآن به قرآن, معناشناسی واژگان, سیاق}
    Zahra Mohebpoor Haghighi *, Mohammad Sharifani

    The method of adaptation is always one of the most effective methods in obtaining the truth in most subjects. In the present era, the book of Tafsir Al-Rahman Al-Rahman and Al-Mizan is one of the great interpretations of our era, which in general view the method of ijtihad of the Qur'an to the Qur'an is a characteristic of both interpretations.After explaining the general structure of these two interpretations and referring to the characteristics of each in the position of comparison and application of the method of the Qur'an to the Qur'an, the present article explains the vocabulary and the important issue of the context in both interpretations. The detailed, comprehensive and extensive explanation of the meaning of words is one of the key components of the interpretation of blessings, which truly has a new style. As dealing with the issue of context as a noble innovation is one of the very important characteristics of al-Mizan's interpretation, and finally, it must be admitted that the use of both interpretations can lead us to a deep and comprehensive understanding of the Qur'an, which is the art of this article.

    Keywords: Muhabeh Al-Rahman, Al-Mizan, The Method Of The Qur&#039, An To The Qur&#039, An, Semantics Of Words, Context}
  • مهرداد عرفانیان جلالی*، الهه صادقی برزانی
    در اکتساب زبان دوم، فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه نیازمند آن هستند که که توانمندی زبانی و مفهومی خود را جهت درک استعاره ها گسترش دهند. درک استعاره ها در اکتساب زبان دوم فرایند پیچیده ای است و تحت تاثیر عوامل گوناگونی می باشد. بر اساس نظریه ربطمندی، ادراک شامل جست و جو برای مرتبط ترین تفسیر از یک لفظ از طریق فرایندی موسوم به تلاش پردازش می باشد. استعاره ها تلاشی هستند برای ایجاد تاثیر شناختی از طریق انطباق مفاهیم از یک دامنه (دامنه ی مبدا) به دامنه ی دیگر (دامنه ی مقصد). مطالعه ی حاضر از طرح تحقیقی ترکیبی (کیفی-کمی) پیروی کرده است. هدف از این مطالعه، شناخت نقش بافت در ادراک استعاره ها توسط فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه می باشد و انجام و تکمیل آن در هشت جلسه صورت گرفته است. بدین منظور، در هر جلسه تعداد 10 استعاره به 30 فراگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در سطح فرامیانه که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند داده شد. از فراگیران خواسته شد که پس از خواندن متنی از مجموعه داستان های کوتاه مارک تواین، معنای استعاره ها را حدس بزنند. سپس بافت پیرامونی شامل همان استعاره های مرحله ی اول در اختیار فراگیران قرار گرفت. نتایج تی-تست حاکی از وجود تفاوت معنادار بین ادراک استعاره ها درون و برون بافت پیرامونی آنهاست (مقدارP=0/00 ؛  P < 0/05). در مواجهه با استعاره های نو، فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه تمایل دارند به بافت پیرامونی متوسل شوند زیرا هیچ دسترسی به دیگر منابع ندارند. یافته های مطالعه حاکی از آن است که بافت پیرامونی عنصری کلیدی جهت فراهم کردن تاثیر شناختی برای تفسیر استعاره ها محسوب می شود، زیرا سرنخ های بافت پیرامونی انتظارات ربطمندی را تامین می کند.
    کلید واژگان: تاثیر شناختی, تلاش پردازش, سرنخ های بافت پیرامونی}
    Mehrdad Erfanian Jalali *, Elahe Sadeghi Barzani
    In second language acquisition, EFL learners need to develop both linguistic and conceptual proficiency to grasp metaphoric expressions. Understanding metaphors in second language acquisition is complex and influenced by various factors. According to Relevance Theory, comprehension involves the search for the most relevant interpretation of an utterance by means of a mechanism known as processing effort. Metaphors are seen as a way to create cognitive effect by mapping concepts from one domain (source domain) onto another (target domain). This study followed a mixed, cross-sectional design (qualitative-quantitative analysis).  The present study aimed at identifying what role context plays in EFL learners’ understanding of metaphors and took eight sessions to complete. To this end, in each session, 10 metaphors were given to 30 Upper-intermediate EFL learners who were selected based on convenience sampling. The EFL learners were required to guess the meaning of the metaphors after reading a text from Mark Twine’s short stories. Then, the learners were provided with contexts including the same metaphors in the first phase. The results of the t-test indicated a significant difference between understanding of contextualized and decontextualized metaphors (p value = 0.000; P <0.05). In facing with novel metaphors, EFL learners tend to resort to context as they had no access to any other sources. The findings of the study imply that context is a key element to provide cognitive effect for the interpretation of metaphors since contextual clues satisfy expectation of relevance.
    Keywords: Cognitive Effect, context, Contextual Clues, Processing Effort}
  • عبدالله میراحمدی*، شهلا حقی
    سوره های قرآن از مجموعه هایی از آیات به هم پیوسته و منسجم تشکیل شده و این پیوستگی ناشی از انواع ارتباطی است که بین آن ها وجود دارد و شامل ارتباط های لغوی و دستوری و منطقی می گردد. انسجام به سازوکار درون متنی زبان گفته می شود که سخنور را در ایجاد و برقراری ارتباط در هر جمله یا بین جملات یاری می دهد؛ به بیان دیگر، انسجام به روابط ساختاری-واژگانی متن اطلاق می گردد..به این منظور در پژوهش حاضرنخست دیدگاه شاخص ترین مفسران درباره مکی و مدنی بودن این سوره تحلیل می شود وبه طور ویژه نیز سه تفسیری که به روش ترتیب نزول نگارش یافته، مفصل تر بررسی و دیدگاه مفسران این تفاسیر درباره مکی یا مدنی بودن سوره مزمل وچگونگی ارتباط میان بخش های این سوره وهم چنین میزان کارآیی تفاسیر تنزیلی در شیوهمواجهه با آیات استثنا شده و این امکان که پیوستگی متنی میان سوره دلیلی بر مکی یا بودن سوره ای به طور کامل باشد، تبیین می گردد.در ادامه با درنظر گرفتن زبان شناسی نقش گراونظریه انسجام متن با توجه به بافت وسیاق تا آن جاکه قابل انطباق بر محتوای قرآن باشد، عوامل پیوستگی ساختاری و متنی سوره مزمل بررسی ودر پایان، نمونه هاومصادیق مورد نظر در دو جدول ارایه می شود.
    کلید واژگان: سوره مزمل, پیوستگی متنی, پیوستگی لغوی, سیاق, بافت}
    Abdollah Mirahmadi *, Shahla Haghi
    he chapters of the Quran are composed of interconnected and cohesive verses, and this cohesion stems from the various types of relationships between them, including lexical, syntactic, and logical connections. Coherence refers to the intra-textual mechanism of language that assists the speaker in creating and maintaining communication within each sentence or between sentences; in other words, coherence refers to the structural-lexical relations of the text. Therefore, in this research, first, the perspective of the most prominent interpreters regarding the Meccan and Medinan nature of this chapter is analyzed. Specifically, three interpretations written in the order of revelation are examined in detail, along with the interpreters' views on the Meccan or Medinan nature of Surah Al-Muzzammil and how the sections of this chapter relate to each other, as well as the effectiveness of the interpretations in dealing with exceptional verses and the possibility that the textual coherence between chapters as a possible evidence of the chapter as being entirely Meccan is speculated. Furthermore, considering the linguistic role and the theory of textual coherence in relation to the context and structure, the factors of structural and textual coherence in Surah Al-Muzzammil are investigated, and finally, examples and relevant instances are presented in two tables.
    Keywords: Quran, Al-Muzzammil, structural, textual coherence, context, coherence of text}
  • حسین علی نجفی، ناصر پورصادق*، حامد رحمانی

    رهبری، رویکردی است در حوزه سازمان و مدیریت که به دلیل تنوع در برداشت ها عمدتا به گونه رهبر- محور ارائه شده و نقش پیروان و زمینه در معادله رهبری نادیده انگاشته شده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل رهبری متناسب با سازمان های دولتی ایران است. این پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. برای استخراج ابعاد و طراحی مدل از روش فراترکیب و مصاحبه با متخصصین موضوعی و برای آزمون مدل از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی، مفاهیم مشترک و مرتبط با رهبری در سه حوزه رهبر، پیرو و زمینه از ادبیات نظری، تحقیقات پیشین و مطالعات بومی و اسلامی در سه مرحله تلخیص، مقوله بندی و موجب شناسایی 320 مضمون پایه و 20 مضمون ثانویه گردید. درنهایت 20 مضمون شناسایی شده در سه دسته اصلی رهبر، پیرو و زمینه طبقه بندی گردید. پیش از فراترکیب، برای استخراج مضامین از مطالعات بومی و اسلامی از مزیت روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمی فرضیه های پژوهش بر روی نمونه ای شامل 300 نفر از خبرگان سازمان های دولتی کشور شامل سازمان های دفاعی، فرهنگی اجتماعی و توزیعی بررسی شد. یافته های بخش کمی نشان داد، بعد رهبر و بعد پیرو به ترتیب با ضریب بتای 096/0 و 094/0 و بعد زمینه با ضریب بتای 082/0 بر رهبری تاثیرگذار است. مفهوم سازی سازه رهبری با مفاهیم رهبر، پیرو و زمینه بر اساس آموزه های دین اسلام نوآوری پژوهش محسوب می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد با ملاحظه هم زمان هر سه سازه رهبر، پیرو و زمینه می توان به حل پیچیدگی ها و پویایی های محیطی پرداخت.

    کلید واژگان: رهبری, رهبر, پیرو, زمینه}
    Hosain Ali Najafi, Naser Poursadegh *, Hamed Rahmani
    INTRODUCTION

    Leadership is one of the most vital roles and duties of a manager. The inadequacies caused by the increase in the size of the government and the expenses of the government sector, more than ever, reveal the importance of changing government management and paying attention to the role of leaders. In this article, the authors have concluded that according to the multiple characteristics of government organizations in the present era, among the theories, models, and new concepts of leadership, attention to characteristics of the leader, follower, and context can be an efficient approach for leadership in government organizations. On this basis, considering human knowledge management with an Islamic and Quranic perspective, a new model has been designed to fill the gap in the literature.

    THEORETICAL FRAMEWORK

    Avolio (2012) believes that leadership comes to the fore when a leader interacts with followers in a specific context, and all work together to achieve a common goal or a set vision. Many researchers have emphasized the need to pay attention to the mutual interactions of the three dimensions of leader, follower, and context. Leadership research has gone through different paths. Leadership in Islamic culture is a blessing given by God to humanity. Talib Hasham (1991) considers leadership in the organization to be aligned with Sharia. The life-giving school of Islam is a comprehensive and perfect religion with rules and regulations for all aspects of human individual and social life. Leadership in Islamic culture is a blessing that God has made available to humanity; for that, He puts a blessing on man's neck. Therefore, in Islamic culture, man is a creature created by God and covers all his needs and shortcomings in his life. The most critical need is how to use facilities and tools i.e. leadership and management. In terms of management, it is logical and necessary for societies to have a forward-looking view of their growth and survival and plan accordingly. Leadership can pave the way for motivating everyone's determination toward the realization of the desired future, decision-making, and capacity-building for the continued life of the organization. Therefore, the present research has designed a new image of leadership by referring to Islamic texts and considering the aspects of the leader, follower, and context to provide a practical solution for the leaders and managers of the organization.

    METHODOLOGY

    This research was done in a mixed method. For extracting the dimensions and designing the model, the meta-synthesis method and interview with thematic experts have been used, and the structural equation modeling method has been used to test the model. In the qualitative part, the concepts related to leadership in the three areas of leader, follower, and context from theoretical literature, previous research, and native and Islamic studies were summarized and categorized in three stages and led to the identification of 320 basic themes and 20 secondary themes. These 20 themes were finally classified into three main categories: leader, follower, and context. Before meta-synthesis, the advantage of the qualitative method of content analysis was used to extract themes from native and Islamic studies. Based on a sample of 300 experts from defense, cultural, social, and distribution organizations, the quantitative part examined the research hypotheses. The findings of the quantitative section showed that the leader dimension and the follower dimension have a beta coefficient of 0.096 and 0.094, respectively, and the background dimension has a beta coefficient of 0.082.

    RESULTS & DISCUSSION

    Leadership is one of the topics that can create the power of clear foresight to achieve goals in both leaders and followers. The findings of the present research show the dimensions of leadership in the three dimensions of the leader with the components of projection and foresight, encouraging and empowering, cleaning and organizing, competence, servanthood and good deeds, the dimension of the follower with the components of self-leadership and multi-dimensionality, empowerment and development, responsibility and resilience, moderation and moderation, jihadi activity and moral virtues and the context dimension with the components of social, political, cultural, economic, legal and legal contexts, security, national and international and technology have been identified and explained. The results of the quantitative section indicate that the combined attention to all three dimensions of leader, follower, and context has been able to explain 82% of the significant impact of leadership. Also, the influence of the leader dimension is stronger than the other two dimensions. The leader dimension alone can predict 93% of the meaningful impact of leadership. At the same time, the correlation of the leadership dimension with the dimensions of leader and followers is stronger than the correlation of the leader and context.

    CONCLUSIONS & SUGGESTIONS

    The results of the present study based on the significant impact of all three dimensions of leader, follower, and context in the leadership of Iranian government organizations were consistent with several other studies that emphasized the identified dimensions in different areas of leadership. Also, by simultaneously considering all three structures of leader, follower, and context, it is possible to solve the complexities and dynamics of the environment. In future research, researchers can investigate the mediation role in the relationship between leader, follower, and context and the mutual correlation between these dimensions and its impact on the leadership of Iran's government organizations.

    Keywords: Leadership, Leader, Follower, context}
  • مالک عبدی*، محمدرضا الشیرخانی، عاید جدوع حنون، حسن فالح رشاش

    لقد کان السیاق ولایزال اداه اساسیه فی فهم المعانی الغامضه، بل واکتشاف مقاصد المتکلم فی استعمال حروف دون حروف، وکلمات من دون اخری، وعبارات غریبه احیانا بدل اخری الف المتلقی تلقیها، فینکشف النص فی تجل جدید، لتاخذ قراءته منحی لم یکن لیظهر، لولا مباشره السیاق وإسهامه فی ذلک. فالقارئ وهو یقرا نصا ما، یتلقی حروفه وکلماته ومقولاته فی مسار ذهنی معین، یستدعی من خلال المسافات الاولی التی کتب فیها هذا النص، مستحضرا عاملین اساسیین فی ذلک: اولهما نسق النص، من خلال سوابق الکلمات والجمل ولواحقهما وما إلی ذلک من الانساق الداخلیه الترکیبیه؛ والآخر هو معرفته بالمتکلم؛ وکلما زادت معرفه القارئ بالمتکلم، زاد اقترابه من إدراک ملابسات الخطاب التی انتج فیها. فإن النص القرآنی کتاب مقدس حظی بقراءات عده تختلف باختلاف المرجعیات الثقافیه التی ینطلق منها الکاتب؛ ومن هذه القراءات نظریه السیاق ومدی تاثیره علی المعنی؛ فسیکون هدفنا فی هذه الدراسه هو الحصول علی مجموعه من اللافتات السیاقیه الممیزه التی قام حب الله من خلالها بتجسید المعنی القرآنی وتوجیه دلالاته فی نطاقات معینه. إذا سنتناول فی بحثنا هذا   ووفق المنهج الوصفی التحلیلی السیاق لما له من اهمیه فی تحدید المعانی وفهم النص القرآنی، وقد استاثرت اصول النظریه السیاقیه باهتمام بعض الباحثین المحدثین منهم الشیخ حیدر حب الله؛إذ وجد فی هذه النظریه ما ینبهنا علی فهم النص القرآنی وتفسیره، ویجنبنا الوقوع فی الخطا. وإجمال نتائج البحث یبین لنا ان تحدید دلاله اللفظ فی النص یکون اقرب إلی قصد صاحب النص؛ ومن نظریه السیاق واثرها الواضح فی توجیه الدلاله، نتعرف علی القصد الإلهی المراد من دلالات الالفاظ فی القرآن الکریم، واتضح کذلک من خلاله ان النصوص القرآنیه لا یکون فهمها فهما شاملا إلا من السیاق القرآنی بالنظر إلیه کوحده سیاقیه کبری؛ لان القرآن الکریم یفسر بعضه بعضا، وقد تنبه حب الله لهذه الوتیره السیاقیه الموثره فی نصوصه بشکل حاسم.

    کلید واژگان: السیاق, الدلاله, توجیه الدلاله القرآنیه, حیدر حب الله}
    Malek Abdi *, Mohammadreza Shirkhani, Ayed Jaddoe Hannoun, Hasan Falih Rashash

    The context is an essential tool in understanding ambiguous meanings and even discovering the intentions of the speaker in the use of letters, words, and sometimes strange phrases. The reader, while reading a text, receives its letters, words, and sayings in a specific mental path and recalls it through the first spaces in which this text was written. The Qur’anic text has received several readings that differ according to the cultural references from which the writer departs. Among these readings is the theory of context and the extent of its impact on meaning. In this study, we dealt with the context because of its importance in defining meanings and understanding the Qur’anic text. The origin of the contextual theory dates back to the ancient Arabs. They had pioneering efforts in caring for the context circle at the scientific and theoretical level, such as Al-Jahiz and Abd al-Qaher al-Jurjani. This topic has also captured the attention of modern researchers. One of them is Sheikh Haidar Hobbollah, who has found foundations and issues that, due to the compatibility of structural aspects with the meanings of the words of the Holy Quran, inform us of the understanding of the text of the Quran and its interpretation in a more expressive and accurate way. It prevents us from making mistakes in the process of understanding the meanings of the Qur'an. We find that the theory of context and the extent of its impact on the meaning was not overlooked by our early scholars, as they were looking at the meaning of the word in the Holy Qur’an without neglecting the circumstances surrounding it. Al-Jahiz, Ibn Jinni, and Abdul Qaher Al-Jurjani focused on knowing pronunciations from the contexts contained. The systems theory of Abd al-Qaher al-Jurjani had a clear impact on defining the meanings of words according to their contexts. We also know that the text and the textual structure have a unique role in understanding the meanings of the text in general, so that the meaning of each word in the text is not determined except through the structure in which it is placed, and that the overall structure of the text may be devoid of content meaning.  Modern scholars may state that the meaning is revealed only through the contextualization of the linguistic unit, i.e. placing it in different contexts. Likewise, the meaning of the semantic units cannot be described or determined except after we have noticed all the semantic units that are adjacent to them. Accordingly, searching for the meaning of words requires an analysis of the contexts and situations in which they occur, even those that are non-linguistic. It is based on the fact that scholars of the orientalists and contemporary Arabs have tried to present various models or divisions of the types of contexts through which the meaning can be directed along with the hidden and secondary connotations that the literary text may not suggest at the first glance. Among these classifications is Kurt Emmer’s four-way division. It includes 1) linguistic, 2) emotional, 3) situational and structural, and 4) cultural aspects. Each of these four areas or divisions includes examples that reveal to the audience the secret of multiple and sometimes different meanings that may occur for a word throughout the context. In other words, this is what leads us to deal with Sheikh Haider's structural thoughts with his semantic view of some verses of the Quran, in order to highlight the importance of this semantic context in revealing the face of the hidden meanings in the Holy Quran as the best and highest literary text that has been revealed so far. The importance of the Qur’anic context lies in identifying the secrets of the Holy Qur’an and its subtleties, as it is a great principle of interpretation that must be relied upon in interpretation. The study identifies the miraculous secrets of the Holy Qur’an from the perspective of Sheikh Haidar Hobbollah and clarifies the impact of the context in knowing the significance of the Qur’anic text. It approves a focal point in examining the facts of the Qur’anic text on the basis of the semantic contextualization approach adopted by Sheikh Haidar Hobbollah.

    Keywords: Context, Significance, Directing The Qur'anic Significance, Sheikh Haidar Hobbollah}
  • مینا شمخی، حمید ایماندار، جواد شکور*

    سیاق از مهمترین قراین در فهم مراد الهی است که در تفاسیر ساختارنگر از ابزارهای اصلی مفسر محسوب می گردد. با توجه به اهمیت تفسیر الاساس سعید حوی در میان این تفاسیر، ضرورت دارد تا تعداد دفعات به کارگیری سیاق ذیل هر کارکرد، احصاء و برداشت هایش نیز در بوته نقد قرار گیرد تا دقت مفسر در بهره مندی از سیاق در حل اختلافات تفسیری روشن شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است که براساس یافته های این پژوهه، حوی از سیاق در 357 مورد که مشتمل بر 12 کارکرد از جمله توسعه و تحدید گستره دلالت الفاظ، اثبات پیوستگی آیات به ظاهر گسسته، فهم نوع ادوات و... می شود، بهره برده است که تعدد کارکردها به معنای توجه مفسر به موضوعات مختلف است. حوی هر چند به کاربست های متعدد سیاق توجه داشته اما در کارکردهایی همچون فهم آیات و سور مکی و مدنی، کشف واحد نزول، اختیار قرایت و...  که در زمره کاربردهای سیاق محسوب می شوند، توجهی نداشته است همچنین عدم توجه کافی به انواع سیاق، برتری دادن عقاید خویش و آراء دیگران بر آن، سبب ضعف در برداشت هایش شده است.

    کلید واژگان: سیاق, تفسیر, تفسیر ساختارنگر, تفسیر الاساس, سعید حوی, آیات ادبی}
    Mina Shamkhi, Hamid Imandar, Jawad Shakour*

    Context is one of the most important signs in understanding the divine meaning, which is considered one of the main tools of the interpreter in structuralist interpretations. Considering the importance of Saeed Hawwā's Tafsir al-Asās among these interpretations, it is necessary to count the number of times the context is used under each function, and its interpretations are also criticized so that the interpreter's precision has been revealed in using the context in solving interpretive disputes. The research was done with descriptive-analytical method and using library resources, based on the findings of this research, Saeed Hawwā has used from the context in 357 cases, which includes 12 functions, including the development and limitation of the meaning of words, proving the continuity of the verses, which apparently seems to be incoherent, and understanding the type of tools and etc. The multiplicity of functions means the commentator's attention to different subjects. Although Saeed Hawwā has paid attention to the many applications of context, he has not paid attention to functions such as understanding Meccan and Madani verses and surahs, discovering the descent unit, choosing readings, etc., which are among the uses of context. Also, has not paid enough attention to various contexts, and giving priority to one's own opinions and the opinions of others over them, has caused weakness in his perceptions.

    Keywords: Context, Interpretation, Structuralist Interpretation, Tafsir al-Asās, Saeed Hawwā, Literary Verses}
  • حمید رضا طوسی، نوشین علیپور*، احمد خالدی
    قرآن منبع اصلی دین، ایمان و فرهنگ معنی بخش زندگی مادی و معنوی انسان است. آنچه اهمیت دارد فهمیدن معنای آیات آن در همه ادوار و مخصوصا در عصر امروزی است؛ هرچقدر انسان در عصر امروزی از مفهوم و ترجمه قرآن آگاهی بیشتری یابد از آثار و برکات آن و به ویژه از فهم بیشتر بهره مند می شود و برعکس اگر کسی از قرآن چیزی نفهمد به همان اندازه نیز از هدایت و آثار و برکات قرآن بی بهره می ماند. قرآن کریم جامع‏ترین و ارزنده‏ترین منبع ناب اسلامی در جهت هدایت و سعادت انسان است که از دیدگاه دانشمندان ترجمه در فهم و درک قرآن حایز اهمیت است. قرآن کریم پس از خدای سبحان از هر چیزی برتر است. نقش ترجمه در فهم قرآن از منظر اندیشمندان پژوهش انجام گیرد؛ به روش توصیفی تحلیلی پژوهشی در خصوص نقش ترجمه در فهم قرآن از منظر اندیشمندان با تاکید بر دیدگاه امام خامنه ای انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهدکه «ترجمه» ناظر بر توجه به سیاق و قرایت آموزه های وحیانی موجب تاثیرگذاری در حوزه فهم کتاب آسمانی، انس با کتاب خدا، درک موعظه الهی و توجه خاص به معانی بنیادین در قالب کلمات کلیدی و محوری قرآن از دیدگاه مقام معظم رهبری و پاره ای از اندیشمندان اسلامی می گردد.
    کلید واژگان: ترجمه, فهم قرآن, قرائت, سیاق, امام خامنه ای, اندیشمندان اسلامی}
    Hamidreza Tousi, Noushin Alipour *, Ahmad Khdiale
    The Quran represents the primary source of religion, faith, and the essence of both material and spiritual life for humanity. Understanding the meaning of its verses holds paramount importance, especially in contemporary times. The more one comprehends the concepts and translations of the Quran in the modern era, the more they benefit from its effects, blessings, and particularly, a deeper understanding. Conversely, a lack of understanding of the Quran leaves one devoid of its guidance, blessings, and impacts. From the perspective of scholars, translation plays a crucial role in comprehending and understanding the Quran. The Quran is the most comprehensive and valuable Islamic source for guiding humanity, second only to Allah. This research focuses on the role of translation in understanding the Quran based on scholars' perspectives, particularly emphasizing Imam Khamenei's viewpoint. Employing a descriptive-analytical research method, this study delves into the significance of translation in understanding the Quran, emphasizing scholars' views and Imam Khamenei's perspective. The findings highlight that "translation" encompasses attention to context, recitations, divine teachings' comprehension, and a particular focus on fundamental meanings using Quranic keywords and core concepts according to the viewpoint of Ayatollah Khamenei and a segment of Islamic scholars.
    Keywords: Translation, Understanding Quran, Recitations, context, Imam Khamenei, Islamic Scholars}
  • عاطفه زرسازان*

    قرآن کریم، معجزه پیامبر اسلام (ص) و تحدی به آن در آیات متعددی آمده است؛ لکن اندیشمندان در وجوه کیفی و کمی تحدی دچار اختلاف گشته اند. پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش حکمت موجود در تفاوت مضمون آیات تحدی، با روش توصیفی - تحلیلی به نگارش درآمده است. بعد از نقل و تحلیل انگار ه های موجود، با بازخوانی آیات تحدی و با تاکید بر سیاق که از ابزارهای شناخته شده درک معنا در فهم قرآن است، مشخص گردید: 1. در سوره  اسراء تحدی صورت نگرفته است؛ 2. تحدی در سوره یونس با یک سوره از حیث تبیین مجملات کتب آسمانی دیگر است؛ 3. تحدی در سوره هود تکرار بدون اختلاف اخبار گذشتگان در سبک ها و سور مختلف است ؛ 4. تحدی در سوره طور تکرار مطالبی است که تلاوت آن نه تنها ملالت نیاورده، بلکه هم سبب لرزش قلوب و هم آرامش دلهای اهل ایمان گردد؛ 5. تحدی در سوره بقره با سوره ای است که در عین انزال تدریجی آن، مطالب آن موید یکدیگر و بدون هیچ تناقضی است؛ آن هم از فردی امی و بالآخره 6. تحدی در سوره قصص تحدی با کتابی مشتمل بر عقاید، احکام و اخلاقیاتی است که موجب هدایت بشر در دنیا و آخرت گردد. نظر مختار افزون بر آنکه با سیاق آیات هماهنگ است، چالش های موجود منطق تنزلی را نداشته و با روایات ترتیب نزول نیز قابل جمع می باشد.

    کلید واژگان: تحدی, آیات تحدی, سیاق, قرآن کریم}
    Atefeh Zarsazan *

    The Holy Qur'an is the miracle of the Prophet of Islam (PBUH), in which challenges (tahaddῑ) to it are mentioned in several verses; however, thinkers have had differences in the qualitative and quantitative aspects of this challenge. Using the descriptive-analytical method, this research, which was written in response to the question of wisdom in the difference in the content of Tahaddῑ verses, after quoting and analyzing the existing concepts, by re-reading the verses of the challenge and emphasizing the context, which is one of the most well-known means of understanding the meanings of the Qur'an, proves that challenges are as follows: in Surah Al-'Isrᾱ' the challenge has not been done while a challenge in Surah Yunus with one Surah in terms of explaining the summaries of other holy books, a challenge in Surah Hud repeating the news of the past in different styles and chapters without differences, a challenge in Surah Toor in the way of repeating the contents which not only does not cause boredom but also cause simultaneous in the hearts to tremble and the hearts of the believers to calm down, and a challenge in Surah Al-Baqarah with a surah whose contents are mutually supportive and without any contradictions, even though it was revealed gradually, also from an 'Ummῑ person (as a person who did not go to school), and finally, the challenge in Surah Al-Qasas with a book containing beliefs, rules and morals that guides people in this world and the hereafter.

    Keywords: challenge, verses of challenge, context, Holy Qur'an}
  • علی اصغر آخوندی*، محمدحسین مدنی

    شبکه های به هم پیوسته مفهومی بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که با دقت و بررسی می توان از آنان پرده برداری کرد. «فاصله» نیز که در بخش انتهایی ساختار برخی آیات قرار دارد با آیات نزدیک به هم، دیگر آیات سوره و به ویژه با مفاد و محتوای همان آیه پیوند معنایی محکمی دارد. اما سوال اساسی آن است که ارتباط معنایی فواصل با یکدیگر و با محتوای آیه چگونه است؟ آیا می توان ارتباط و پیوند معنایی را در انواع و گونه های خاصی دسته بندی کرد؟ قرآن پژوهان و مفسران، ابعاد محدودی از این ارتباط را بازگو کرده اند، اما پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی بر محور معرفی اهتمام المیزان و نوآوری های آن در تبیین ارتباط فواصل با محتوای آیات، شکل گرفته است. تلاش علامه طباطبایی در این عرصه، علاوه بر کمک به تفسیر آیات، اعجاز و زیبایی های بیانی قرآن کریم را نیز بیشتر نمایان می سازد. این تحقیق با استخراج نمونه های تفسیری از المیزان، گونه های متعددی از ارتباط معنایی فواصل با محتوای آیات را ارائه داده و نوآوری علامه طباطبایی در این زمینه را منعکس ساخته است. بر پایه نتایج این پژوهش، در تفسیر المیزان سیزده گونه پیوند معنایی فاصله با محتوای آیه از حیث موضوع و چهار گونه از حیث مخاطب بازیابی شده است که شواهد متعددی آن ها را همراهی می کند.

    کلید واژگان: فاصله (فواصل), المیزان, علامه طباطبایی, ارتباط معنایی, تفسیر قرآن به قرآن, سیاق}
    Aliasghar Akhondi *, Mohammadhossein Madani

    There are many interconnected conceptual networks in the Holy Qur'an, which can be uncovered with careful investigation. "Fasilah" which is located at the end of the structure of some verses has a close semantic connection with the verses that are close to each other, other verses of the Surah and especially with the contents of the same verse. The main question is that how is the semantic connection between the endings of the verses with each other and with the body of that verse? and could we categorize that connections? Quranic scholars and commentators have recounted limited aspects of this relationship, but the present research is based on the introduction of al-Mizan's effort and its innovations in explaining the relationship between intervals and the content of the verses. Al-Mizan's effort in this field, in addition to helping to interpret the verses, also reveals the wonders and expressive beauties of the Holy Quran. By extracting examples of interpretation from al-Mizan, this research has presented several types of semantic connection between intervals and the content of verses and has reflected Allameh Tabatabai's innovation in this field. Based on the results of this research, in the interpretation of al-Mizan, thirteen types of semantic connection between the distance and the content of the verse can be identified in terms of subject and four types in terms of audience, which are accompanied by numerous evidences from al-Mizan.

    Keywords: Fasilah (Favasel), Al-Mizan, Allameh Tabatabaei, Semantic Connection, Qur'an-To-Qur'an Interpretation, Context}
  • روح الله نجفی*

    جمعی از اهل تفسیر، در بیان سبب نزول آیه تمنای رسول (پنجاه و دوم حج) ادعا کرده اند که شیطان به وقت تلاوت قرآن توسط پیامبر، جملاتی در تایید مقام شفاعت معبودهای مشرکان، بر زبان پیامبر روان کرد و چون خاستگاه سخن آشکار شد، پیامبر محزون و غمدیده گشت. در پی این ماجرا، آیه مزبور فرود آمد و به پیامبر، تسلا داد که شیطان به وقت تلاوت رسولان پیشین نیز القائاتی می نمود اما خدا القائات شیطان را از بین می برد و آیات خود را تثبیت می کند. تحقیق حاضر در پی آن است که دریابد ادعای ناظر بودن آیه تمنای رسول به قصه فوق، تا چه حد پذیرفتنی است؟ در این راستا، تحلیل متن سوره نشان می دهد که ارتباط مفروض، ناپذیرفتنی است، زیرا از آیه چهل و دوم تا پنجاه و هفتم، سیاقی پیوسته وجود دارد و آیه پنجاه و دو را تنها در این سیاق می توان فهمید. بر وفق سیاق، مکیان مشرک، فرارسیدن سریع عذاب های آسمانی را خواهان هستند و فرانرسیدن عذاب را دلیل بر ناتوانی رسالت محمدی می شمرند. پاسخ قرآن به ایشان آن است که پیامبران پیشین نیز هرگاه تمنا نمودند که نشانه های بیم آور خدا فرا رسد، شیاطین در برابر آن تمنا، شبهه افکنی کردند. با این همه، سرانجام عذاب آمد و نشانه های عبرت آموز خدا به انجام رسید و شبهات شیطان برچیده شد.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, سیاق, سبب نزول, شیطان}
    Rouhollah Najafi*

    A group of Quranic commentators have claimed that the reason for the revelation of Surah Hajj, verse 52 (the "verse of the Prophet's Desire") was an incident in which Satan whispered words affirming the position of intercession of the idols worshipped by the polytheists, while the Prophet Muhammad (peace be upon him) was reciting the Quran. Upon discovering the source of these words, the Prophet became saddened and distressed. Subsequently, this verse was revealed, providing solace to the Prophet and informing him that Satan had also made insinuations to previous prophets, but Allah dispels these satanic insinuations and establishes His verses. This study aims to investigate the validity of the claim that Surah Hajj, verse 52 is connected to the aforementioned story. In this regard, an analysis of the textual context of the Surah reveals that the proposed connection is untenable. This is because there is a continuous context from verse 42 to 57, and verse 52 can only be understood within this context. According to the context, the Meccan polytheists were demanding the swift arrival of divine punishment and considered its delayed arrival as evidence of the ineffectiveness of Muhammad's prophethood. The Quran's response to them is that previous prophets also expressed a desire for the manifestation of God's fearsome signs, and in response to these desires, the devils cast doubts. However, punishment eventually came, and God's instructive signs were fulfilled, and the devils' doubts were dispelled.

    Keywords: Quran, interpretation, context, cause of revelation, Satan}
  • ساجد زارع*، محمدمهدی سمتی

    اصطلاح آشنایی زدایی ادبی پس از مطرح شدن توسط شکلوفسکی منتقد شکل گرای روس مورد توجه بسیاری از پیروان مکتب نقد فرمالیسم قرار گرفت. در نقد فرمالیسم با تکیه بر بررسی عناصر درون متن در پی آن است که از جنبه های آشنایی زدایی در این عناصر پرده بردارد؛ لذا شخصیت -نویسنده، رویدادهای اجتماعی و تاریخی که پیرامون اثر ادبی رخ داده است در نقد فرمالسیتی تا حد زیادی نادیده گرفته شده و با تمرکز بر شکل و بافت زیانی متن، بررسی میزان انسجام و ادبیت متن مورد تحلیل قرار می گیرد. از این رو یکی از مهم ترین مباحثی که با اصول فرمالیسم پیوند می خورد نظریه باقت زبانی است زیرا هر یک از این دو نگرگاه نقدی به شیوه متن کاوی به بررسی یک اثر ادبی می پردازد و این مهم از طریق تحلیل بافت زبانی اثر ادبی و عناصر تشکیل دهنده آن در سطوح مختلف از جمله سطح واژگانی، دستوری، بلاغی و آوایی حاصل می شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر نظریه بافت زبانی به بررسی نمود آشنایی زدایی در شعر «الحریه» سروده احمد مطر در سطح زبانی و درونمایه می پردازد. نتایج نشان می دهد که مفهوم آزادی و تقابل آن با اسارت در این قطعه شعر به شکلی نامتعارف به تصویر کشیده شده است. گزینش هدفمند واژگان و اصوات حروف، چینش عبارت ها در کنار یکدیگر و کاربست آرایه های بلاغی همسو با بافت زبانی متن همگی در راستای ایجاد آشنایی زدایی در عناصر زبانی و درون مایه شعر به کار رفته اند.

    کلید واژگان: نقد فرمالیسم, آشنایی زدایی ادبی, بافت زبانی, احمد مطر, الحریه}
    Sajed Zare *, Mohammadmehdi Semati

    Analysis of defamiliarization in ‘Alhurria’ as composed by Ahmad Matar within the Context Theory framework. The term ‘defamiliarization which usually appears in the formalists’ works is in fact a major item of their literary theory and implies the application of expressions and strategies to make the discourse as ‘literary’; in other words, it attempts to make the perception of words as unconventional, unusual and unfamiliar. The basic tenets of formalistic theories mainly rely on the criticism of the ‘form’. In this view, form means any element which can create a cohesive composition in relation to other interrelated elements provided that each element plays its role in the whole system. In this way, every part of the text like imagery, prosodic meter, rhyme, syntax, syllables, voiced and voiceless consonants, figures of speech, etc. constitutes the form. It focuses on the intertextual elements and attempts to uncover defamiliarization realizations of the text; therefore, it overlooks issues like the author’s character, and social and historic contextual factors surrounding the literary work. On the other hand, linguistic forms and properties are analyzed so as to examine the cohesion and literary aspects of the text. Since its formulation by Shkolovsky, the Russian formalist critic, defamiliarization has attracted many critical formalism adherents. In other words, formalism embraces the Context Theory and analyzes the literary text including its lexical items, grammatical structure, rhetorical devices and phonological properties. The term ‘context’ has attracted a lot of attention in modern linguistics. In general, a context can be viewed from both linguistic and extralinguistic perspectives. Extralinguistic context refers to the outside of the text conditions affecting and crystalizing the author’s words. In addition to out of the text factors, linguistic function of each textual element in lexical, syntactic, semantic and phonological levels can be analyzed in relation to the linguistic aspects of the text and the way they affect the literary work. The present study, hence, enjoyed a descriptive-analytical research method and a formalistic theoretical framework to show linguistic and inner representations of defamiliarization in ‘Alhurria’ as composed by Ahmad Matar. This piece of poem is composed of lexical items which conceptualize freedom. The poet attempts to illustrate himself or any other free person as a driven away captive distressed by the confinement sufferings. The first representation of defamiliarization in ‘Alhoriah’ can be seen in an overall perspective it presents. It means that the poet gives such an uncommon picture of freedom that one can live a free life even in captivity. Purposeful selection of some lexical items has made the poet’s language as distinguished and prominent. In addition, with respect to defamiliarization features represented in the preceding analysis, it seems that the concept of freedom is depicted such a way that, in depth of captivity and confinement, one can live a free life. Such a freedom cannot be interpreted as the liberation of man’s body from chains and shackles. It is, on the other hand, faith crystalized in the character and nature of the liberated man, spreading over other organs of his body in a way that even the most evident human emotions originated from sorrows and anguish, anxiety and mental confusion are conceptualized very differently from the way they are conventionalized in the native’s beliefs. In symbolic imagery, this concept shows itself as a drop of tear released from the prison of an eyelid as if destiny and the end of all captives ended in liberation, liberation from both material and spiritual imprisonment. This way, defamiliarization offers a far-fetched unconventional imagery of liberty, for the poet has revealed the concept of freedom as a fantastic idea to show that it can be perceived even in depth of captivity. By using verbs with a special semantic load and with a gentle and purposeful arrangement of words next to each other and its coexistence with emphatic letters at the syntactic level, the intensity of defamiliarization of the text of the poem has been increased. Also, in order to induce the sense of violence, suffocation and unpleasantness of captivity and the sense of pleasantness and continuity of freedom, letters have been used in each of the words that phonetically correspond to the linguistic context of the text. The results indicated that the concept of liberty and its confrontation with captivity is depicted unconventionally in this poem. Purposeful selection and arrangement of phonemes, lexical items and rhetorical devices tend to support defamiliarization throughout the text. the Keywords of this study are formalistic criticism and literary defamiliarization and context, and Ahmad Matar and Alhurria.

    Keywords: Formalistic Criticism, Literary Defamiliarization, Context, Ahmad Matar, Alhurria}
  • فرشته غلامی*، حسین اصلی پور، غلامرضا کاظمیان، سعید زرندی
    خط مشی صنعتی فعال راهی است که اکثر کشورهای ثروتمند امروزی از طریق آن به رشد اقتصادی خود دست یافتند. با این حال، اثربخشی آن سال هاست که مورد سوال می باشد چرا که کشورها و بخش-های مختلف صنعت، نتایج متفاوتی را از آن بدست آورده و برخی موفق و بسیاری دیگر شکست خورده اند. از این رو مشخص کردن شرایطی که منجر به موفقیت (شکست) این ابزارها در خط مشی صنعتی می شود جالب خواهد بود. از جمله اصلی ترین این شرایط را می توان در بافت و زمینه خط مشی صنعتی جستجو کرد. از این رو در این مقاله با استفاده از از رویکرد تطبیقی مورد محور و با روش تحلیل مضمون به شناسایی عناصر بافت خط مشی صنعتی در صنعت خودرو پرداخته شده است. بر اساس نتایج تحلیل، این عناصر در دو سطح (1) کلان و (2) صنعت قابل مطالعه است. در سطح کلان، مولفه-های زمینه مندی و ظرفیت دولت، سهولت تجارت، بزرگی و حجم اقتصاد، محیط کسب و کار با ثبات و جذاب، دسترسی به بازارها، لجستیک خوب، و زمینه نوآوری و در سطح صنعت، مولفه های اندازه صنعت، هزینه تمام شده صنعت، رقابت در صنعت، جهت گیری صنعت، و زیرساخت حمایتی صنعت قرار گرفته اند. ارزیابی درست از وضعیت کنونی بر اساس عناصر شناسایی شده بافت خط مشی در یک کشور و تطبیق آن با دیگر کشورها یک گام مهم در مسیر دستیابی به یک الگوی تطبیقی خط مشی صنعتی سازگار و اثربخش خواهد بود.
    کلید واژگان: خط مشی صنعتی, بافت, مطالعات تطبیقی, صنعت خودرو}
    Fereshte Gholami *, Hossein Aslipour, Gholamreza Kazemian, Saeed Zarandi
    Active industrial policy is the way that most of today's rich countries achieved their economic growth. However, its effectiveness has been questioned for years because different countries and industry sectors have obtained different results from it and some have succeeded and many others have failed. Therefore, it will be interesting to determine the conditions that lead to the success (failure) of these tools in the industrial policy. One of the most important of these conditions can be found in the context of the industrial policy. Therefore, in this article, by using the case-oriented comparative approach and the method of thematic analysis, the identification of the elements of the industrial policy context in the automobile industry has been addressed. Based on the results of the analysis, these elements can be studied at two levels (1) macro level and (2) industry level. At the macro level, the components of infrastructure and government capacity, ease of trade, size and volume of the economy, stable and attractive business environment, access to markets, good logistics, and innovation environment, and at the industry level, industry size, cost, competition, industry orientation, and support infrastructure are placed. A correct assessment of the current situation based on the identified elements of the policy context in a country and comparing it with other countries will be an important step in the direction of achieving a consistent and effective comparative industrial policy model.
    Keywords: Industrial Policy, Context, Comparative Studies, Automotive Industry}
  • Farideh Beiranvand, Ahmad Vedadi, Alireza Amir Kabiri, Zahra Boroumand
    Objective

    The purpose of this article was to investigate the antecedents and consequences of the conceptualized model of health leadership for the promotion of employee health in the hospitals of Lorestan University of Medical Sciences, Health and Medical Services.

    Methods

    The research method employed was qualitative, using thematic analysis, and was applied in nature. The participants in the study included some experts in the field of management in the health sector, who were selected based on purposive sampling. Fourteen individuals were chosen based on specific criteria (management service history in the health sector, willingness to be interviewed, general management experiences, publications in the health and management fields). The sample size was also determined basedon the principle of theoretical saturation. The research tool was semi-structured interviews, which were developed through several rounds of feedback with experts. Its validity was confirmed through expert opinions, and reliability was assessed through inter-coder agreement coefficient. Data were analyzed using coding method.

    Findings

    The results indicated that for identifying the antecedents and consequences of health leadership in the hospitals of Lorestan University of Medical Sciences, there are four overarching themes (health leadership, health leadership mechanisms, antecedents of health leadership, and consequences of health leadership) and 22 organizing themes.

    Conclusion

    The findings of the research provide an opportunity to respond to well-beingand as a part of identifying significant prominent themes in human capital, particularly aiding and supporting management in reducing turnover and relocation for the health of employees.

    Keywords: Management, Health Leadership, Context, Followers, MedicalSciences}
  • اصغر منتظر القائم*، سید محمد موسوی نسب مبارکه، سید اصغر محمودآبادی
    روایتی منسوب به امام علی بن ابی طالب (ع) حکایت از آن دارد که ایشان در دوران حکومتشان فرموده اند: «لا یفضلنی احد علی ابی-بکر و عمر إلا جلدته حد المفتری». با این حال روایات دیگری از ایشان در تعارض با این موضع قرار دارد. نظر به این اختلاف، مسیله پژوهش حاضر اعتبارسنجی انتساب روایت حد مفتری به علی (ع) است. بدین منظور سعی شده با استفاده از قراین مختلف سندی و تاریخی، این روایت خارج از چارچوب کلامی، با رویکردی تاریخی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته و ظرف زمانی و مکانی پیدایش و خاستگاه گفتمانی و جریانی آن تبیین گردد. این پژوهش از جمله نشان می دهد که به احتمال بسیار، تحریر ناظر به تفضیل این روایت در دهه 90 قرن نخست هجری در بوم کوفه تکوین یافته و سپس تحریری دیگر از آن حداکثر در طی نیمه نخست قرن دوم تطور یافته است. علاوه بر این، به لحاظ گفتمانی بستر اولیه پیدایش این خبر مسیله «رتبه بندی خلفا» بوده است.
    کلید واژگان: علی بن ابی طالب (ع), خلفا, روایت حد مفتری, جریان شناسی, بوم شناسی, تاریخ گذاری}
    Asghar Montazer Al-Qaem *, Sayyed Mohammad Mousavinasabmobarakeh, Sayyed Asghar Mahmoudabadi
    A hadith attributed to Ali ibn Abi Talib (AS) states that he warned during his reign: “Whoever considers me superior to Abu Bakr and Umar, I will punish slander on him.” Another tahrir (version) of this warning threatens to punish those who condemn the first two caliphs and not those who exalt Ali (as). This paper attempts to validate the attribution of the hadith to Ali (AS) outside the theological framework, with a historical approach, explaining its origin discourse and within the current temporal and spatial context.The results showed that the tahrir concerning the “Tafdhil” (superiority) of this hadith was most likely developed in the 90s of the first century AH in Kufa. Then another tahrir concerning the condemnation of the first two caliphs, at most evolved during the first half of the second century. Religious debates on the Caliphs legitimacy and ranking were also the historical context for the emergence and evolution of this hadith.
    Keywords: ʿAlī ibn Abī Ṭālib (AS), caliphs, Defamation Punishment hadith, tendency, context, dating}
  • الهه وکیل زاده دیزجی، یوسف ادیب*، زرین دانشور، بهنام طالبی

    پژوهش حاضر با هدف تعیین فرایند تکوین هوش معنوی دانش‏ آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه به روش نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل پارادایمی کوربین و اشتراوس (2008) انجام شده است. مطالعه در شهر تبریز و در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفته است. مشارکت‏ کنندگان در پژوهش 21 دانش آموز دوره دوم متوسطه، معلمان و افرادی بودند که با دانش آموزان در ارتباط اند. برای نمونه گیری از رویکرد هدفمند و روش نمونه گیری نظری و برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع داده ها استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با نرم افزار MAXQDA10 کدگذاری شده اند. به منظور افزایش اعتبار یافته ها از روش زاویه بندی پژوهشگر و چک کردن داده ها از سوی شرکت‏ کنندگان استفاده شده است. نتایج نشان داد که شکل‏ گیری هوش معنوی، فرایندی پیچیده است که از عوامل درونی و بیرونی تاثیر می پذیرد. از آنجا که داده ‏ها حاکی از تغییر و تحول در کنش/واکنش و عواطف و روحیات افراد در یک روند تکاملی با گذشت زمان و تغییر در شرایط زمینه‏ ای است، لذا در این مطالعه فرایند به صورت مراحلی پیوسته و درهم تنیده و مرتبط به هم توصیف می ‏شود. همچنین با توجه به ماهیت کیفی بودن روش، توالی دقیق و مبتنی بر مراحل ثابت برای آن شناسایی نشده است، اما با استنباط از تجارب زیسته و تفاسیر به عمل آمده از سوی مشارکت‏ کنندگان می توان گفت که این فرایند با درک اهمیت هوش معنوی آغاز می شود و با الگوپذیری و کسب تجارب معنوی شکل می‏ گیرد و به پیامدهایی می انجامد. در این پژوهش دستیابی به آرامش درونی به مثابه پدیده مرکزی مفهوم ‏پردازی شده است.

    کلید واژگان: هوش معنوی, زمینه, فرایند, پیامد, پدیده مرکزی}
    E. Vakilzadeh Dizaji, Y. Adib*, Z. Daaneshvar, B. Taalebi

    To understand the process by which Spiritual Intelligence (SI) is developed a group of 21 Tabrizi high school students, along with their teachers and people who interacted with them, were interviewed in a semi-structured way, to the point of data saturation. The collected data were content analyzed and their validity was increased through triangulation and participants’ feedback. Results show that the process of developing SI is rather complex as it is affected by both internal and external factors and consequently can only be described as a set of intertwined stages that their exact order is not fixed, yet with inferences made from the participants’ life experiences and their interpretation of findings, it can be said that the process starts with the realization of the SI’s importance and goes through stages of model selection and gaining of spiritual experiences that lead to consequences among which internal peace and quiet which is conceptualized as the central phenomenon in this research.

    Keywords: spiritual intelligence, context, process, consequence, central phenomenon}
  • زنگ رونگ وانگ*

    ضرب المثل، یکی از فرم های زبان است که هم از فرهنگ تاثیر می پذیرد و هم بر فرهنگ تاثیر می گذارد. به آسانی پیداست که ضرب المثل در متون مطبوعاتی، به ویژه در تیتر اخبار زبان فارسی و چینی زیاد به کار می رود، اما بعضی وقت ها با وجود ظاهر مشابه، کاربرد و پس زمینه آنها کاملا متفاوت است. ازاین رو تمرکز این تحقیق، مبتنی بر این سوال اصلی است که چطور در کلاس «خواندن متون مطبوعاتی»  ضرب المثل های فارسی را به غیرفارسی زبانان تدریس می کنیم. بر اساس مطالعات صورت گرفته، شباهت و تفاوت کاربرد، پس زمینه ضرب المثل های دو زبان و روش تدریس تحلیل و بررسی خواهد شد. هنگام خواندن اخبار دو کشور، به دلیل تفاوت های فرهنگی ممکن است میان خوانندگان سوءتفاهم پیش آید. به عنوان یک زبان آموز و مترجم باید روش ترجمه مناسب تر را انتخاب کنیم تا درک متقابل میان مردم دو کشور تقویت شود.چکیدهضرب المثل، یکی از فرم های زبان است که هم از فرهنگ تاثیر می پذیرد، و هم در فرهنگ تاثیر می گذارد. به آسانی پیداست که ضرب المثل در متون مطبوعاتی، به ویژه در تیتر اخبار زبان فارسی و چینی زیاد به کار می روند، اما بعضی وقتها کاربرد و پس زمینه ی آنها یکسان نیست. از این رو تمرکز این تحقیق، مبتنی بر این سوال اصلی است که چطور در کلاس «خواندن متون مطبوعاتی» ضرب المثل های فارسی را به غیر فارسی زبانان تدریس می کنیم. بر اساس مطالعات صورت گرفته، درباره ی کاربرد شباهت و پس زمینه های تفاوت دو زبان، روش تدریس ضرب المثل و فرهنگ مربوط به آنها و راه ترجمه ی مناسب تحلیل و بررسی خواهد شود.

    کلید واژگان: آموزش زبان فارسی, ضرب المثل, متن مطبوعاتی, پس زمنیه ی زبان, روش تدریس زبان}
    Susan Susan *

    Proverb is a form of language that is influenced by culture and also influences culture. Proverbs are widely used in newspaper materials, especially in news headlines. However, due to different cultural backgrounds and contexts sometimes similar proverbs may have opposite meanings. This article will analyze the similarities and differences of Persian proverbs in the context of existing research, and explore how to teach Persian proverbs to non-native Persian speakers through newspaper reading courses. When reading news from different countries, readers may misunderstand the content due to cultural differences. As language learners and translators, it is essential to choose a more appropriate way of translation to enhance mutual understanding and reduce misunderstandings between the two nations.Proverb is a form of language that is influenced by culture and also influences culture. Proverbs are widely used in newspaper materials, especially in news headlines. However, due to different cultural backgrounds and contexts sometimes similar proverbs may have opposite meanings. This article will analyze the similarities and differences of Persian proverbs in the context of existing research, and explore how to teach Persian proverbs to non-native Persian speakers through newspaper reading courses. When reading news from different countries, readers may misunderstand the content due to cultural differences. As language learners and translators, it is essential to choose a more appropriate way of translation to enhance mutual understanding and reduce misunderstandings between the two nations.

    Keywords: persian language learning, prover, newpaper, Context, Teaching method}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال