به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « corrective justice » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید نورالله شاهرخی*، حبیب الله رحیمی

    جستجو در تالیف های پیرامون مسئولیت مدنی نشان می دهد امروزه قول مشهور حقوقدانان بر این است که اصلی تحت عنوان اصل جبران همه خسارات وجود دارد که به موجب آن پس از وقوع ضرر به عنوان یکی از ارکان تحقق مسئولیت مدنی، آن ضرر صرف نظر از نوع آن، در صورت جمع دو رکن دیگر مسئولیت (رابطه سببیت و فعل زیان بار) باید جبران شود و نیاز به نص قانونی خاص برای تجویز جبران خسارت در هر مورد وجود ندارد. سوال اصلی مقاله حاضر این است که آیا می توان قایل به جود چنین اصلی در حوزه مبانی فلسفی وحدت گرا در مسئولیت مدنی شد؟ هدف مقاله، بررسی همین امر است. رویه قضایی محاکم در این خصوص، مضطرب است. علیرغم شهرت این اصل بین حقوقدانان، ادعای نویسندگان مقاله حاضر این است که جستجو در مبانی فلسفی و اهداف عمده مطرح در حقوق مسئولیت مدنی به روشنی نشان می دهد هیچ نظریه ای وجود ندارد که مقتضای آن، اصل جبران همه خسارات باشد. فقط از یک نظریه یعنی نظریه جبران خسارت چنین برداشتی ممکن است صورت بگیرد که آن برداشت هم در معرض انتقادهای بنیادین قرار گرفته و امروزه هوادار چندانی در میان فیلسوفان این حوزه ندارد. بر اساس یافته های مقاله حاضر، به نظر می رسد اعتقاد به چنین اصلی، هم از بعد عملی ناممکن و باعث کاهش کارایی مسئولیت مدنی در مهندسی فعالیت های اجتماعی می شود و هم از بعد نظری، فاقد مبنای استدلالی است. پیشنهاد می شود استناد به چنین اصلی به عنوان راهنمایی که در موارد سکوت قانون باید مورد عمل قرار بگیرد از ادبیات مسئولیت مدنی ایران حذف شود.

    کلید واژگان: اصل جبران همه خسارات, بازدارندگی بهینه, عدالت اصلاحی, عدالت توزیعی, مبانی فلسفی وحدت گرای مسئولیت مدنی}
    Seyed Noorolah Shahrokhi *, Habibollah Rahimi

    The study of Iranians’ tort related writings explicates that most of the top jurists believe that there is a maxim called “the principle of full compensation”. Provided that the other two requirements of liability (causation and harmful act) exist, this principle states that all damages, regardless of their type, should be compensated without any need for a specific law prescribing the liability to compensate that kind of damage. Case law is in doubt on how to react to this principle and has since taken two different approaches. Contrary to popular belief, however, our search in the philosophical foundations (and also in the main goals of tort law) shows that there is no theory that stays adamant about compensating all kinds of damages in any circumstances. From only one theory we can infer such a principle, but because of some major defects in this conclusion, it has been widely criticized by tort law philosophers.It seems that the belief in such a principle (of full compensation) is not acceptable neither practically nor theoretically; it is unfeasible in practicality and reduces the power of tort law in organizing and arranging different kinds of social activities, and it is theoretically unsubstantiated. In this article, I propound this idea that invoking this principle should be avoided by our jurists, and as well as our courts.

    Keywords: The Principle of Full Compensation, optimal deterrence, Corrective Justice, Distributive Justice, monist philosophical foundations of tort law}
  • پریسا ابراهیم پور، جابر خدایی سرخانلو*، مجتبی نوروزی

    این مقاله در پی پاسخ به این سوال می باشد که جایگاه عدالت در اندیشه سیاسی ارسطو کجاست؟ پاسخ به این سوال از آن نظر حایز اهمیت است که عدالت به عنوان اصل خردمندانه همزیستی انسان ها، مفهوم بنیانی فلسفه اخلاق، فلسفه اجتماعی و فلسفه سیاسی قدیم و اندیشه های جدید است. ارسطو در تعریف عدالت به گونه ای که اندیشه «برابری» و «میانه روی» را در خود جای دهد، روی می آورد، همچنین اثر گذاری عمیق وی در اندیشه سیاسی فیلسوفان مسلمان بر اهمیت پرداختن به نظریه عدالت ارسطو می افزاید. فرضیه مقاله آن می باشد که ریشه های نظریه عدالت ارسطو در وجود شناسی، اخلاق ارسطویی و عرف یونانی محکم شده است و عدالت نزد او بر اساس مدل کلی طبیعی در وجود شناسی وی معنا می یابد. یافته های این مقاله که به روش توصیفی – تحلیلی بدست آمده است نشان می دهد ارسطو عدالت را به دو معنای اعم واخص تقسیم می کند. عدالت به معنای اعم عبارت است از احترام به قوانین و برابری شهروندان که آن را با فضیلت تعریف می کند و اصلا همان مجموعه فضایل می داند. و عدالت به معنای اخص به دو نوع توزیعی و تصحیحی تقسیم می گردد: عدالت توزیعی، در توزیع افتخار و پول و دیگر چیزهایی که میان شهروندانی تقسیم می شوند که در نظام سیاسی جامعه سهمی دارند، اثر می بخشد و نوع دیگر این عدالت، عدالت تصحیحی، نقش تصحیح در معاملات و ارتباط های میان افراد جامعه را ایفا می کند. رابطه عدالت و برابری بحث مهم ارسطو در مورد عدالت توزیعی است؛ از نظر او عدالت رعایت تناسب است و این که با برابرها به طور برابر و با نابرابرها به طور نابرابر رفتار شود و مواهب و امکانات به تناسب با برابری و نابرابری اشخاص توزیع گردد.

    کلید واژگان: مدیریت, ارسطو, اخلاق, فضیلت, عدالت توزیعی, عدالت تصحیحی}

    This article seeks to answer the question: Where is the place of justice in Aristotle's political thought? The answer to this question is important in the sense that justice as a wise principle of human coexistence is the basic concept of moral philosophy, social philosophy and old political philosophy and new ideas. Aristotle uses the concept of "equality" and "moderation" in his definition of justice, and his profound influence on the political thought of Muslim philosophers adds to the importance of Aristotle's theory of justice. The paper hypothesizes that Aristotle's theory of justice is rooted in ontology, Aristotelian ethics, and Greek custom. And justice finds meaning in him based on the general natural model in his ontology. The findings of this article, which are obtained by descriptive-analytical method, show that Aristotle divides justice into two general and specific meanings. Justice in the general sense is respect for the law and equality of citizens, which defines it with virtue and considers it as the same set of virtues. And justice in a specific sense is divided into two types: distributive and corrective: Distributive justice affects the distribution of honor and money and other things that are distributed among citizens who have a share in the political system of society. And another type of this justice, corrective justice, plays the role of correction in transactions and relations between people in society. The Relationship between Justice and Equality Aristotle's important discussion of distributive justice; According to him, justice is the observance of proportionality, and that equal people are treated equally and inequalities are treated unequally, and that gifts and facilities are distributed in proportion to the equality and inequality of individuals.

    Keywords: Management, Aristotle, ethics, virtue, distributive justice, corrective justice}
  • محمدصادق رمضانی ماهونکی، اعظم انصاری*، سید محمد مهدی قبولی درافشان

    امروزه در حوزه حقوق خصوصی رویکرد غالب نظام های حقوقی در مواجهه با نقض قانون یا نقض تعهدات قراردادی اعطای تضمین‏های مدنی و جبران خسارت زیان دیده به میزان ضرر وارده بر اوست. با این حال، در مواردی زیان دیده خواستار جبران خسارات وارد بر خود نیست؛ بلکه خواستار استرداد منافعی است که دیگری با نقض حق وی به دست آورده است. موضوع نفع محوری به جای زیان محوری مدت هاست در نظام حقوق کامن لا مورد توجه قرار گرفته است. با این ‏حال، همچنان در مبانی اتخاذ چنین رویکردی اختلاف نظر وجود دارد. در جستار حاضر، با روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی مفهوم و تعریف استرداد مبتنی بر خطا، به بیان مبانی یادشده و ارزیابی آن ها و نیز جست وجوی مبانی موجود برای استرداد مبتنی بر خطا در نظام حقوقی ایران پرداخته شده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد توجه به عدالت اصلاحی ارسطو می تواند مبنایی در پذیرش این مفهوم در نظام کامن لا باشد. همچنین توجه به قاعده عدم انتفاع از خطا، تقصیر انتفاعی، و مصالح اجتماعی در حوزه مسئولیت مدنی زمینه ساز پذیرش استرداد مبتنی بر خطا در نظام حقوقی ایران است.

    کلید واژگان: استرداد, تقصیر انتفاعی, زیان محوری, عدالت اصلاحی, نفع محوری}
    MohammadSadegh Ramezani Mahoonaki, Azam Ansari *, Sayyed MohammadMahdi Qabuli Dorafshan

    Nowadays, in the framework of private law, most legal systems prefer to provide remedies and compensation to an injured person in violation of law or breach of contractual undertakings. The amount of the award limits to the loss of the injured. However, in some cases the injured person rather than seeks the incurred remedies or compensation, it seeks the restitution of the benefit that wrongdoer has gained by breach of victim’s rights. Although focusing on the gain-based liability instead of loss-based liability has been considered in Common Law for a long time but it is controversial as to the foundations of restitution for wrongs. With the descriptive-analytical method, the article explains the concept and definition of restitution for wrongs. While it illustrates some foundations of restitution for wrongs, it examines the foundation of such an institution in the Iranian Legal System. The article shows corrective justice cab be considered a foundation for restitution for wrongs in Common Law. Also, the rule “No man shall profit from his wrong”, the Lucrative Fault and social interests in tort law may provide the solution to accept the institution in Iranian Law.

    Keywords: Restitution, Gain-based, Loss-based, Corrective Justice, Lucrative Fault}
  • علیرضا باریکلو*، مهدی برزگر

    در فرضی که بیش از یک عامل در تحقق زیان به دیگری دخیل باشد، پس از احراز سببیت دو یا چند عامل، هر یک از آنها مسئول جبران خسارت در حق زیان دیده خواهد بود. اما چگونه سهم مسئولیت هر یک از عوامل مسئول تعیین می شود و بر چه مبنا و معیاری می توان سهم هر یک از آنان را مشخص و میزان خسارت را توزیع کرد؟ در این مورد سه معیار توزیع مسئولیت به تساوی، توزیع مسئولیت به میزان تاثیر و توزیع مسئولیت به درجه تقصیر عوامل مطرح شده است. در این مقاله، ضمن توصیف فروض مختلف عوامل متعدد، هر یک از این معیارها با توجه به ادله و اصول حقوقی و اهداف مسئولیت مدنی بررسی و اثبات شد که اصل اولیه، توزیع مسئولیت به میزان تاثیر است و با فقد دلیل بر تفاوت در تاثیر افعال عوامل مسئول در ایجاد زیان یا ثاثیر مساوی آنان، معیار توزیع مسئولیت به تساوی اعمال می شود.

    کلید واژگان: عدالت ترمیمی, عدالت اصلاحی, تساوی, درجه تقصیر, میزان تاثیر}
    Ali Reza Bariklu, Mehdi Barzegar

    In an event that more than one factor is involved in the occurrence of a loss to another, after having obtained that two or more factors caused a loss to another, each of them will be responsible for the compensation of the victim. But how is the share of responsibility for each factor determined and on what basis can each share be determined and the amount of damage distributed? Three criteria have been raised in this regard, distribution of responsibility in equality, distribution of responsibility by the extent of influence and distribution of responsibility by the degree of culpability. In this paper, by describing the various assumptions of multiple tortfeasors,  each of these criteria has been investigated according to the arguments and legal principles and objectives of civil liability, and it has been proved that the primary principle is the distribution of responsibility to the extent of influence, and with the lack of evidence and proof for the difference in influence or equivalence of the actions of the responsible actors in causing loss, the distribution of responsibility in equality is applied.

    Keywords: Reparative Justice, Corrective Justice, Equality, Degree of Culpability, the Extent of Influence}
  • فرهاد میرزایی، نسیم کریمی
    هدف از مقاله حاضر بررسی راهکارهای عدالت ترمیمی در جرائم خانوادگی می باشد. خانواده در تمام ادیان الهی، بالاخص در دین اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است و دولت ها راهکارهای مختلفی را برای حمایت از خانواده اتخاذ می کنند. یکی از این اقدامات جرم انگاری در رفتارها و اعمالی است که بنیان خانواده را تهدید می کند و از طرفی عدالت ترمیمی بعنوان سیاست جنایی قابل انعطاف سعی بر این دارد تا با ایجاد سازوکار مناسب، صلح و سازش را در جرائم حوزه خانواده بکار برد، تا بتواند بین بزه دیده، بزهکار و خانواده هایشان رفع خصومت کرده و آنان را به جامعه محلی باز گرداند. بر همین مبنا سوال اصلی پژوهش پیش رو این می باشد که راهکارهای عدالت ترمیمی در جرائم خانوادگی به چه صورت است؟ که به روش توصیفی- تحلیلی به ارزیابی این فرضیه می پردازد که عدالت ترمیمی از طریق ایجاد سازوکار مناسب، صلح و سازش را در جرائم خانوادگی برقرار می نماید. در نهایت یافته ها حاکی از آن است که عدالت ترمیمی با سیاست جنایی که در آن بکار برده می شود، می تواند رابطه مستقیم و موثری در جرائم خانوادگی بالاخص ترک انفاق داشته باشد و حتی می تواند بهتر و موثرتر نسبت به روش های سنتی اجرا شود.
    کلید واژگان: عدالت ترمیمی, جرائم, جرائم خانوادگی, ترک انفاق}
    Farhad Mirzaei, Nasim Karimi
    The purpose of this article is to investigate the corrective justice strategies in family crimes. The family is important in all divine religions, especially in the Islamic religion, and governments adopt different strategies for protecting the family. One of these acts is the criminalization of behaviors and practices that threaten the foundation of the family, and on the other hand, corrective justice, as a flexible criminal policy, seeks to establish a proper mechanism for peace and reconciliation in family crimes, to eliminate hostility between the victim, the perpetrator and their families and return them to the local community. On this basis, the main question of the research is that what are the approaches of corrective justice in family crimes? Using a descriptive-analytical method evaluates the hypothesis that corrective justice establishes a proper mechanism for peace and reconciliation in family crimes. Finally, the findings suggest that corrective justice, as well as the criminal policy that it applies, can effectively and directly contribute to family crimes, in particular the desertion, and can even be better and more effective than traditional methods of execution.
    Keywords: : Corrective Justice, Crimes, Family Crimes, Desertion}
  • حبیباللهرحیمی*، فاطمه طرف
    از سال 1971 میلادی و با انتشار کتاب «نظریه ای در باب عدالت» توسط جان راولز، دیدگاه وی در خصوص عدالت و نحوه اجرای آن در صدر مهم ترین نظریه های مطرح شده در قرن بیستم قرار گرفته است. در دومین اصل عدالت راولز که آن را اصل تمایز می خوانند، بر مفاهیمی همچون برقراری عدالت توزیعی و باز توزیعی، عدالت ماهوی، ایجاد نابرابری به نفع نابرخوردارها و تضمین رفاه اجتماعی برای همگان تاکید می شود. از آنجا که عرصه مسئولیت مدنی نمی تواند نسبت به تحولات ایجاد شده در مفهوم عدالت و نحوه برقراری آن در اجتماع ساکن و بی تفاوت باشد، در این مقاله کوشش شده تا ویژگی های عدالت مطلوب در ماده اول قانون مسئولیت مدنی ایران در چارچوب نظریه عدالت راولز مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. از آنجا که ماده مزبور نقش مهمی در صورت بندی قواعد مسئولیت مدنی در نظام حقوقی کشور دارد، به نظر می رسد مورد مناسبی برای بررسی و مقایسه با جدیدترین نظریات فلسفی پیرامون عدالت باشد. از نظر نویسندگان، این ماده دارای ویژگی هایی نظیر پیروی از صورت گرایی حقوقی، توجه به عدالت صوری(در برابر عدالت ماهوی) و تمرکز بر عدالت اصلاحی(در برابر عدالت توزیعی و باز توزیعی) است که باعث می شود تفاوت های بارزی با تلقی جان راولز از برقراری عدالت در اجتماع داشته باشد.
    کلید واژگان: نظریه عدالت جان راولز, قانون مسئولیت مدنی ایران, عدالت توزیعی, عدالت صوری, عدالت اصلاحی, صورت گرایی حقوقی}
    Habibollah Rahimi *, Fatemeh Torof
    Since 1971, and concurrent with the dissemination of John Rawls’s theory of justice, his views on the concept of justice and its execution in the society has been at the forefront of the recent theories in the twentieth century. In the second principle of this theory (called the principle of difference) Rawls focuses on substances such as distributive and redistributive justice, material justice, inequality in favor of the poors and vulnerable deciles and ensuring welfare for all.
    As we do not expect law and specially the branch of civil responsibility to be indifferent to new approaches toward justice, this essay tries to analyze  the first article of the Iranian civil responsibility Act in the context of Rawls’s theory.It is assumed that this article plays an important role in the legal system in this country. From the authors point of view the discussed article contains some characteristics like following legal formalism, centralization on formal justice (vs. material justice) and tendency to execute corrective justice (vs. distributive or redistributive justice). These features lead to obvious differences with Rawls’s considered approach about justice and equity.
    Keywords: John Rawls’s theory of justice, Iranian civil Liability Act, Distributive Justice, formal justice, corrective justice, legal formalism}
  • محمد مولودی *، بیژن حاجی عزیز، نگین غلامی
    در حقوق ایران، جایگاه توزیع خسارت عمدتا در مصادیقی است که دو یا چند سبب باعث ورود ضرر شده و دخالت فعل هر یک در تحقق زیان، مبنای توزیع خسارت بین آن هاست؛ در حقوق کامن لو، توزیع خسارت در مسئولیت مدنی در معنای گسترده تری مورد توجه قرار گرفته و از بحث تعدد اسباب متمایز است. درواقع، ذیل عنوان توزیع خسارت، به بررسی مصادیقی پرداخته می شود که در آن ها خسارتی که زیان زننده باید قاعدتا به تنهایی بپردازد از طریق راهکارهایی بین تمام یا بخشی از اعضای جامعه توزیع می شود؛ اما مشارکت دادن افرادی که در ایراد ضرر دخالت نداشته اند در جبران خسارت زیان دیده در مسئولیت مدنی بر چه مبنایی استوار است و چگونه می توان آن را در مسئولیت مدنی توجیه کرد؟ تحقق کارآیی اقتصادی و عدالت توزیعی، مبانی توجیه کننده توزیع خسارت بین اشخاص غیر دخیل در ایراد ضرر در نظام مسئولیت مدنی هستند.
    کلید واژگان: تحلیل اقتصادی, توزیع خسارت, عدالت توزیعی, عدالت اصلاحی, کارایی اقتصادی}
    Mohammad Molodi*, Bijan Haji Azizi, Negin Gholami
    In the Iranian laws, loss distribution is mainly the case when two or more causes impose damage and the interference of each one in the realization of damage is the basis for damage distribution between them. In common law, damage distribution in civil liability is considered in a broader sense and it is differentiated from the number of causes. In fact, under loss distribution, those cases are considered where the damages that should reasonably be paid by the imposer are distributed among members of the community via some mechanisms. Mechanisms that distribute damages are strict liability and insurance. Justifying participation of a group of people, who have no role in this damage and giving indemnity, is possible via economic meanslike promoting economic efficiency and realizing distributive justice in society and this is the subject of present study to investigate and analyze these basics.
    Keywords: Economic Analysis, Loss Distribution, Distributive Justice, Corrective Justice, Economic Efficiency}
  • حسن لطفی *
    در دهه های اخیر، دولت ها به طور روزافزونی در قراردادها از جمله قراردادهای کار و مصرف دخالت کرده اند. ماهیت و مبنای این مداخلات جدید محل بحث است و دیدگاه های مختلفی در این خصوص مطرح شده است: دیدگاه اول این دخالت ها را ادامه دخالت های اولیه دولت در قالب حقوق حاکم بر قراردادها و مبتنی بر عدالت تصحیحی می داند. اما دیدگاه دوم آنها را الگویی جدید تلقی کرده و به لحاظ ماهیت و مبنا آنها را متفاوت از دخالت های اولیه و در راستای عدالت توزیعی تفسیر می کند. نتیجه دیدگاه دوم، پیدایش حاکمیت قواعدی با ماهیت حقوق عمومی بر برخی حوزه های حقوق سنتی قراردادها و به عبارتی دیگر نفوذ حقوق عمومی در قلمرو حقوق خصوصی قراردادهاست. در مقاله حاضر ضمن بررسی دیدگاه های مختلف، به نفع دیدگاه اخیر نتیجه گیری می شود.
    کلید واژگان: حقوق عمومی, دخالت, قراردادها, عدالت توزیعی, عدالت تصحیحی}
    Hasan Lotfi *
    The governments increasingly have intervened in contracts in recent decades. The nature and the foundation of these new interventions have been controversial and different viewpoints have introduced about them: First viewpoint treats these interventions as continuation of early ones in contracts and bases them on corrective justice. But, according to second viewpoint, these interventions are considered as paradigm and different from early interventions and based on distributive justice. This viewpoint is resulted in the rule of the public law in some areas of traditional contract law. Finally, this article concludes in favour of second viewpoint ofter scrutiny of different viewpoints.
    Keywords: Distributive justice, Corrective justice, Intervention, Contracts, Public law, instramentalism}
  • محمود باقری، فهیمه طالب زاده طرقبه
    معاملات اوراق بهادار مانند هر معامله دیگری اصولا موضوع حقوق قراردادها قرار می گیرد، با اینحال به دلیل دخالت دولت در معاملات اینگونه اوراق از طریق وضع «مقررات تنظیمی اوراق بهادار»، معاملات اوراق بهادار از جنبه صرفا حقوق خصوصی (عدالت معاوضی)، فاصله گرفته و تا اندازه ای از جنبه حقوق عمومی (عدالت توزیعی) برخوردار شده است. حال اگر در نظر آوریم که اعمال روش های حل تعارض قوانین و تعیین قانون حاکم تنها در حوزه حقوق خصوصی امکانپذیر است و عموما قانونگذاران مانع اعمال روش های حل تعارض قوانین و تعیین قانون حاکم در حوزه حقوق عمومی شده اند، متوجه چالش فراروی حقوق بین الملل خصوصی در مواردی که مقوله معاملات مذکور در حوزه حقوق عمومی قرار می گیرد، خواهیم شد. بنابراین، چنانچه در جریان توصیف، دادگاه مسئله متنازع فیه را داخل در حوزه حقوق خصوصی بداند، قواعد حقوق بین الملل خصوصی جهت حل تعارض قابل اعمال می باشند و در صورتیکه مسئله مورد نزاع داخل در حوزه حقوق عمومی توصیف شود، امکان اعمال قواعد حل تعارض وجود نداشته و قاضی قوانین دولت متبوع دادگاه را به موقع اجرا می گذارد، در این مقاله پس از تبیین انواع رژیم های حقوقی که در معاملات اوراق بهادار جاریست (حقوق اموال، حقوق قراردادها و مقررات تنظیمی اوراق بهادار) به بررسی امکان اعمال قواعد حل تعارض قوانین بر هریک از این رژیم های حقوقی خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: تعارض قوانین, حقوق بین الملل خصوصی, مقررات تنظیمی اوراق بهادار, عدالت معاوضی, عدالت توزیعی}
    Mahmood Bagheri, Fahimeh Talebzadeh Torghabeh
    Securities transactions, like any other transactions, are primarily subject to contract law; however because, of government intervention in trading, these securities, by passing special legal regime called “securities regulations”,can not be considered as a subject of pure private law any longer (corrective justice) as they are also now in a sense under public law (distributive justice).
    If we consider that conflict rules are only applied in private law cases and their application in public law cases has been, generally, prevented by legislators, a challenge for private international law is inevitable in cases that securities transactions place in the field of public law. So, if the court describes the case as a matter of private law, conflict rules can be applied, but if the judge describes the case as a matter of a public law, applying conflict rules is not permitted, and the courts usually apply their own countries, legal regimes.
    In this article, we initially try to shed light on different legal regimes to the extent, which is related to the securities law including property law, contract law and securities regulations. Then we study the possibility of applying conflict rules in each legal regime.
    Keywords: Conflict of laws, Private international law, Securities regulations, Distributive justice, Corrective justice}
  • حسن بادینی*، علی اسلامی فارسانی
    با وجود تحولات صورت گرفته در نظام های مسوولیت مدنی، مفهوم سنتی انصاف که ریشه در اخلاق دارد، کمرنگ نشده است و این مفهوم به تناسب این تغییرات با چهره ای جدید به میدان آمده تا بازیگردان مهمی در صحنه باشد. سهم انصاف در نظریه های توجیهی مسوولیت مدنی (عدالت اصلاحی، عدالت توزیعی و کارایی) و مشاهده مصادیقی از آن در مبانی، ارکان و آثار مسوولیت مدنی این پرسش را مطرح کرده که آیا از انصاف می توان به عنوان یک قاعده در مسوولیت مدنی یاد کرد یا نقش فرعی دارد و استثنایی است بر قواعد عمومی؟ در این مقاله با استقرا در قسمت های مختلف مسوولیت مدنی در نظام های حقوقی سعی شده نقش و جایگاه انصاف در مسوولیت مدنی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. مطالعه انجام شده نشان می دهد که تحولات صورت گرفته در مبانی مسوولیت مدنی، گسترش پاره ای از مسوولیت های محض، نظام مسوولیت مضطر، نقش تقصیر زیاندیده، پیدایش مفهوم تقصیر انتفاعی، میزان دین مسوولیت مدنی و نحوه جبران آن و... بر پایه انصاف استوار است.
    کلید واژگان: انصاف, اخلاق, عدالت اصلاحی, عدالت توزیعی, مسوولیت مدنی, کارایی}
    Hassan Badini, Ali Eslami Farsani
    Despite of developments that have taken place in the systems of liability، fairness is yet effective. The role of fairness in the theory of justification of liability (corrective justice، distributive justice، and efficiency) and instances of that in the basics، parts and effects of liability، propose this question that if fairness is principle or exception? We tried in this essay، by induction at different parts of liability، to study the role and position of fairness in liability. This research shows the developments taken place in the basics of liability، spread of part of strict liabilities، system of distress liability، the role of lost fault، appearance of the concept of fault-profit، debt due to liability، etc. are based on fairness.
    Keywords: Fairness, Morality, Corrective justice, Distributive justice, Liability, Efficiency}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال