به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « existentialism » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدحسن حبیبی، سیاوش حق جو *، فرزاد بالو، مسعود روحانی
    زمینه و هدف

    بهره مندی از «زبان طنز» و «اندیشه اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم» دو ویژگی سبکی داستانهای بهرام صادقی است. این پژوهش به سبک شناسی این داستانها از طریق جستجوی رابطه ای معنادار میان این دو ویژگی سبکی میپردازد و میکوشد به کمک تئوریهای طنز نشان دهد که حضور این نوع زبان در داستانهای وی معنادار است و با اندیشه غالب در آن آثار هماهنگ است. آنچه موجبات چنین جستجو و کوششی را فراهم میکند بسآمد و فراوانی نمودهای طنز و مولفه های اگزیستانسیالیستی در آثار این نویسنده است.

    روش مطالعه

    روش این پژوهش تحلیلی و توصیفی و بر مبنای مطالعه کتابخانه ای در سه حوزه مطالعاتی تئوریهای طنز، اگزیستانسیالیسم، و آثار نویسنده، و جستجوی حلقه های ارتباطی میان آنهاست.

    یافته ها

    در میان سه تئوری کلاسیک موجود درباره عاملیت و مبنای طنز، یعنی نظریه های برتری، تسکین، و ناسازگاری، تئوری اخیر همسو با سبک زبانی و فکری آثار این نویسنده است و رابطه ای منطقی میان زبان و اندیشه محوری آن آثار برقرار میکند.

    نتیجه گیری

    تئوری ناسازگاری، به این سبب که عامل خنده را افشای تهی بودگی رویدادها از الگوی مفهومی شناخته شده شان میداند، هماهنگی بسیار زیادی با افشاگری مشابهی در اندیشه اگزیستانسیالیسم دارد. از این رو، حضور عنصر غالب طنز در سبک داستان نویسی بهرام صادقی اندیشه اصالت وجودی حاکم بر اغلب آثار نویسنده را توضیح میدهد.

    کلید واژگان: داستان, داستان کوتاه, فلسفه طنز, تئوری طنز ناسازگاری, اگزیستانسیالیسم, بهرام صادقی}
    M.Hassan Habibi, S. Haghjo*, F. Baloo, M. Ruhani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The use of humorous language and the thought of Existentialism are two stylistic features of Bahram Sadeghi's stories. This research deals with the stylistics of these stories by searching for a meaningful relationship between these two stylistic features and tries to show with the help of humor theories that the presence of this type of language in his stories is meaningful and is in harmony with the dominant thought in those works. What causes such a search and effort is the abundance of humor and existentialist elements in the works of this author.

    METHODOLOGY

    The method of this research is analytical and descriptive and based on a library study in three fields of study: theories of humor, existentialism, and author's works, and searching for links between them.

    FINDINGS

    Among the three existing classical theories about agency and basis of humor, that is, theories of superiority, relief, and incongruity, the latter theory is aligned with the linguistic and intellectual style of the author's works and establishes a logical relationship between the language and the central idea of those works.

    CONCLUSION

    The incongruity theory of humor, because it considers the factor of laughter to be the disclosure of the emptiness of events from their known conceptual pattern, has a lot of harmony with a similar disclosure in Existentialism. Therefore, the presence of the dominant element of humor in Bahram Sadeghi's story-writing style explains the existentialist thought governing most of the author's works.

    Keywords: Story, Short Story, Philosophy Ofhumor, Incongruity Theory Ofhumor, Existentialism, Bahramsadeghi}
  • Mohammad Hosseini Nassab, Hassan Shahabi *, Najmeh Ghabeli

    This comparative study examines the works of two prominent novelists, Ernest Hemingway and Ahmad Mahmoud, through the lens of Existentialism. Both authors are renowned for their unique styles and themes that probe the human condition and the quest for meaning in life. This research compares their works, including Hemingway’s A Farewell to Arms and The Sun Also Rises and Mahmoud’s The Neighbors and The Scorched Earth to differentiate the similarities and differences in their approaches to Existentialism. Based on an existential perspective, the study aims to examine how characters in the novels of Hemingway and Mahmoud grapple with existential crises, confront the absurdity of life, navigate concepts of freedom and authenticity, and cope with existential anxiety. Results show that while Hemingway's characters often exhibit a stoic acceptance of the absurdity of life and adopt a sense of freedom in their choices, Mahmoud's characters tend to struggle more intensely with existential anxiety and undergo profound existential crises as they confront the complexities of their existence. Moreover, Hemingway's characters typically fail to stick to their true selves and what they believe in, while Mahmoud's characters might struggle more with being true to themselves and finding their own identity

    Keywords: Existentialism, Identity, Responsibility, War, Authenticity}
  • مهدی حسن زاده جوشقان، ابوالفضل ابراهیمی اوزینه *، سوسن نریمانی

    مرگ پیچیده ترین و اساسی ترین مفهوم در نزد برگمان و محور بنیادین و دغدغه اصلی آثارش بود، اما بایدگفت برگمان نیز مانند برسون انسان و دردها و رنج های وی را در معرض دید قرارمی دهد، او به نوعی مسیح انسان هاست. در این پژوهش نگارنده درصدد است تا به بررسی مفهوم مرگ در سینمای وی بپردازد، نتیجه پژوهش حاکی از آن است که برگمان مرگ را به صورت سفری سازنده و عبرت آموز به نمایش درمی آورد که حتما مخاطب به هر نحوی و با هر برداشتی، علاقه مند به همزادپنداری با کاراکتر فیلم شده و با او همراه می شود. اما جاودانه ترین اثر برگمان که در آن دغدغه اصلی خود، یعنی مرگ و جستجوی خدا را به نمایش می گذارد مهر هفتم است. شوالیه ای خسته از جنگ های صلیبی برمی گردد و در جدالی نابرابر بازی شطرنجی را با مرگ آغازمی کند. در این اثر برگمان تقابلی از هنر و تمدن و طبیعت را درصحنه های گوناگون به نمایش می کشد. خلق لحظه های متفاوت از زندگی انسان هایی که هرکدام به نوعی متفاوت می اندیشند و اینکه چگونه هرکدام با مرگ روبه رو می شوند از شاهکارهای برگمان است. اوج نمایش فیلم سکانسی است که در آن شوالیه در داخل کلیسا برای کشیش اعتراف می کند و دوربین با یک نمای بسته و کات دار تصویری را نشان-می دهد که در آن مرگ با شنل سیاهش به جای کشیش نشسته است.

    کلید واژگان: سینمای دینی, برگمان, اگزیستانسیالیسم, مرگ}
    Mahdi Hasanzade Joshaghan, Abolfazl Ebrahimi Ozineh*, Susan Narimani

    Death is the most complex and fundamental concept in Bergman's eyes, which was the main axis and the main concern of his works, but it must be said that Bergman, like Bresson, exposes human beings and their pains and sufferings, he is a kind of Christ of mankind. In this research, the author is trying to investigate the concept of death in cinema, the result of the research indicates that Bergman presents death as a constructive and instructive journey, which the audience must be interested in identifying with in any way and with any perception. The character is filmed and accompanies him. But the most immortal work of Bergman, in which he shows his main concern, i.e. death and the search for God, is the seventh seal. A tired knight returns from the crusades and starts a chess game with death in an unequal fight. In this work, Bergman shows a contrast between art, civilization and nature in various scenes. Creating different moments from the lives of people who each think differently and how each one faces death is one of Bergman's masterpieces. The climax of the film is the scene where the knight confesses to the priest inside the church and the camera shows a close-up shot of Death in his black cloak sitting instead of the priest.

    Keywords: Religious Cinema, Bergman, Existentialism, Death}
  • سمیرا غفاری، سید علی قاسم زاده*
    فلسفه مرگ از بزرگترین چالش های فکری تاریخ بشریت است و تلاش آدمی برای کشف راز و رمز آن از همان بدو خلقت آغاز شده است. بن مایه های اسطوره ای گواه این دغدغه و خارخار اندیشگانی است. از این رو، آگاهی از ماهیت مرگ و به تعبیری مرگ اندیشی به عنوان عنصری مضمونی همواره در بستر آثار خلاق هنری و ادبی بازتابی گسترده دارد؛ گرچه این بازاندیشی شناختی می تواند دو روی منفی و مثبت داشته باشد؛ وجهی که برساحت زندگی انسان سایه وحشت می افکند و گاه او را به پوچی و انتحار می کشاند و وجهی که به سوی معرفتی روح افزا و رشددهنده فضایل اخلاقی سوق می دهد. نظر به این وجه متضاد «مرگ اندیشی و مرگ آگاهی» این جستار به شیوه توصیفی - تحلیلی با تمرکز بر دو مجموعه داستان؛ «یوزپلنگانی که با من دویده اند» از بیژن نجدی و «استخوان های خوک و دست های جذامی» مصطفی مستور، تلاش کرده است نقبی به نگرش انسان ایرانی معاصر - که در بستر و جو مدرنیته و اندیشه های اگزیستانسیالیستی زیسته - بزند. از نتایج تحقیق برمی آید که نجدی با در انداختن صداهای مختلف از رهگذر شخصیت های داستانی خویش با دیدی اگزیستانسیالیستی به «مرگ» نگریسته و کوشیده از منظر زبان استعاری به لایه های باطنی مرگ در تجارب زیستی جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته را بازنمایی کند؛ اما مستور با نگرشی فلسفی تر و گاه با چاشنی معرفت دینی و عرفانی به مساله مرگ ورود می کند تا برای مخاطبان ریشه های اضطراب درونی و روحی برخی طیف های اجتماعی را بازگو کند.
    کلید واژگان: مرگ آگاهی, مرگ اندیشی, مکتب اگزیستانسیالیسم, بیژن نجدی, مصطفی مستور}
    Samira Ghaffari, Seyed Ali Ghasemzade *
    Philosophy of death, one of the biggest enigmas in human history, has always puzzled human beings ever since they were created. The basis of mythology, evolution of human life in the form of immortal cycles of collective unconsciousness irrespective of time and place, is suggestive of this concern. Hence, awareness of the nature of death is reflected extensively as a thematic element in artistic and literary works. However, such cognitive re-thinking can have both negative and positive aspects. One aspect is its terrorizing effect on human life and how it drives life toward vanity and futility while another aspect is its potential for fostering the growth of wisdom, insights and moral values. Considering these contradictory aspects regarding humans’ preoccupation with death, in the present study researchers attempt to explore the attitudes of contemporary Iranians, living in a modern context, by using a descriptive-analytical method and focusing on two stories of The Leopards who have Run with Me by Najdi and Pig Bone and Leper's Hands by Mastoor. Findings suggest that Najdi has had an existentialist view on death which is depicted through his use of different voices/ characters in the story. He has also tried to represent the hidden layers of death in the lived experiences of society in its transformation from a traditional background to a modern one by utilizing a metaphoric language. Mastoor, however, looks at death with a more philosophic view and tries to reflect his concern through depicting the inner and spiritual anxiety of his characters.
    Keywords: Awareness Of Death, Cognitive Rethinking Of Death, Existentialism, Bijan Najdi, Mostafa Mastoor}
  • داود صدیقی*

    امکان یا عدم امکان اخلاق اگزیستانسیال همواره مورد سوال و مناقشه آمیز بوده است. این موضوع به  ویژه از آن حیث مهم است که اگزیستانسیالیست ها به فرد گرایی و سابژکتیویسم شهره اند و از آن حیث که اصول اخلاقی را تنها به عنوان قواعد کلی می پذیرند، بر این باوراند که در موقعیت های عینی، تنها فرد تصمیم گیرنده است. سارتر به صراحت، از این موضع دفاع می کند، اما برای دورماندن از انتقادات کسانی که این موضع را غیرقابل نقد و حتی نسبی گرایانه می دانند، مفهوم «جهان بین الاذهانی» را مطرح می کند. او هرچند تلاش دارد تا به نوعی به اخلاق جهان شمول متعهد باشد و از آنارشیسم اخلاقی برهد، باز هم به نظر، بین ابژکتیویسم و سابژکتیویسم معلق می ماند. کی یرکگور، اما به عکس، بر اساس سابژکتیویسم و در سپهر دینی، به صراحت، امر اخلاقی را تعلیق می کند و بر این باور است که فرد (در مواجهه با خدا) بالاتر از کلی قرار می گیرد و این پاردوکس ایمان است. بر اساس این پارادوکس، فرد از آن حیث که «یگانه» است، خود را با این فرض که نه دون تر، بلکه برتر از امر اخلاقی است، علیه آن توجیه می کند. برای کی یرکگور، حضرت ابراهیم (ع) از این جهت نمونه و مورد خاصی است که در آزمون وحشتناکش، با ایمانی تزلزل ناپذیر با خدا مواجه می شود و «برای رضای او و به خاطر خودش» تسلیم اخلاق باطنی می شود.

    کلید واژگان: اخلاق اگزیستانسیال, اگزیستانسیالیسم, ژان پل سارتر, سورن کی یرکگور, جهان بین الاذهانی}
    Davoud Sedighi *

    The question of whether existential ethics is possible or impossible has always been a subject of debate and controversy. This issue carries particular significance due to the existentialists' reputation for individualism and subjectivism, as they argue that only the individual is the ultimate decision-maker in objective situations. Sartre explicitly defends this stance; however, to address criticism labeling it as uncritical or even relativistic, he introduces the concept of the “intersubjective world.” While attempting to adhere to universal ethics to some extent and distance himself from moral anarchism, he appears to remain suspended between objectivism and subjectivism. In contrast, Kierkegaard, rooted in subjectivism, suspends morality explicitly within the religious realm, asserting that the individual (in relation to God) stands above the universal, exemplifying the paradox of faith. For Kierkegaard, Abraham represents a unique case as the knight of faith, facing an immense test with unwavering faith and submitting to inner morality “for His sake and for his own sake.”

    Keywords: Keywords Existential Ethics, Existentialism, Jean-Paul Sartre, Søren Kierkegaard, Subjectivism, Intersubjective World}
  • محمد باباپور*، منصور فتحی

     انسان، نظامهای ارزشی و اخلاقی موضوع مشترک بین فلسفه اگزیستانسیالیسم و حرفه مددکاری اجتماعی است. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی و پاسخ به پرسش اصلی پژوهش مبنی بر اینکه جایگاه وکاربرد فلسفه اگزیستانسیالیسم در ارزشها و اصول مددکاری اجتماعی چیست، مورد مطالعه قرار گرفته است. روش مطالعه با توجه به هدف پژوهش، بنیادی-نظری است. راهبرد استفاده شده، راهبرد تفسیرگرایی و استدلال منطقی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، اسنادی است. بر اساس مقایسه مفاهیم اصلی اگزیستانسیالیسم با ارزشها و اصول مددکاری اجتماعی می توان گفت این دو حوزه در مقوله های آزادی و اختیار، مسیولیت، فردیت، خودآگاهی، خودتصمیم گیری، مشارکت و تاکید بر تغییر و تحول پذیری و قادرسازی انسان، همگرا و همسو می باشند. این مقوله های مشترک بعنوان اصولی هستند که مددکاران اجتماعی در مداخلات خود به منظور بهبود کیفیت زندگی، افزایش سازگاری و حل مشکلات انسانها باید مورد توجه قرار بدهند.  

    کلید واژگان: انسان, اگزیستانسیالیسم, مددکاری اجتماعی, ارزشها و اصول}
    Mohammad Babapour *, Mansour Fathi

     Human, value and moral systems are the common theme between existentialism philosophy and social work profession. Therefore, the present research has been studied for comparative investigation and the answer to the main question of the research that what is the situation and application of existentialism philosophy in the values and principles of social work. The method of the current research is fundamental-theoretical, strategy used is interpretive strategy and logical reasoning, method of collecting information is library and documents. Based on the comparison of the main concepts existentialism with the values and principles of social work, it can be said these two areas are convergent and aligned in the categories of freedom and discretion, responsibility, individuality, self-awareness, self-determination, participation and emphasis on alteration, transformability and human empowerment. These common categories are the principles that social workers should pay attention to in their interventions in order to improve the quality of life, increase adaptation and solve the human problems.

    Keywords: Human, Existentialism, Social Work, Values, principles}
  • فرخ لطیف نژاد رودسری*

    پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی یک نمونه از متن های سیاه می پردازد که هم عرض با فیلم سینمایی «رقص در غبار» سروده شده  و از خلال آن به این پرسش پاسخ می دهد که متن سیاه مهدی خبازی کناری را می توان جزو کدام یک از جریان ها و گونه های شعری معاصر در نظر گرفت. بنیادهای فلسفی متن سیاه ریشه در اگزیستانسیالیسم و پساساخت گرایی دارد و چنان که می دانیم، پست مدرنیسم تحت تاثیر پساساخت گرایی دریدا شکل گرفته؛ پس فرض اولیه بر آن است که متن سیاه جزو جریان شعر پست مدرن باشد؛ چون در چنین متن هایی بین رویدادهای روایی شعر حذف و شکاف یا ناپیوستگی ایجاد و پیوستگی بیناجمله ای مختل می شود و ناپیوستگی کاهش متنیت و تولید پادمتن را به دنبال دارد؛ به همین دلیل بهترست به جای متن سیاه از اصطلاح پادمتن سیاه استفاده شود. روایات موازی، تکثر معنایی، چندصدایی، تعین ناپذیری و تلاش برای دستیابی به زبان ناخودآگاه، پادمتن سیاه را به شعر زبان که یکی از گونه های شعر پست مدرن است، نزدیک می کند و کاربرد نمادها فرمی معما گونه به شعر می دهد که حاکی از پنهان سازی آگاهانه ی واقعیت است. این ویژگی ها از مختصات شعر هرمسی است که مبانی اگزیستانسیالیستی دارد؛ بنابراین پادمتن سیاه، گونه ای جدید با دغدغه های فلسفی است که ویژگی های شعر زبان و هرمسی را دربردارد و بیانگر تجربه های زیسته ی شاعر در مواجهه با سوالات هستی شناختی و معرفت شناختی است و سیاهی آن بر ابهام در شناخت دلالت دارد.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, پادمتن, پساساخت گرایی, شعر پست مدرن, شعر زبان, شعر هرمسی, متن سیاه, مهدی خبازی کناری}
    Farrokh Latif Nejad *

    Post-structuralist thinking in literature caused the production of texts that lack an sequence of actions in narrative and intentional coherence. These writings, which are called non-text, are actually countertexts that popularize counterculture, and their purpose is to combat and change the conventional standards of syntax and rhetoric, the usual ways of thinking and traditions in culture. Dark countertext  , which was invented by one of the scholars of western philosophy named Dr. Mehdi Khabazi Kenari, was created as a result of the conflicts between his tradition and western philosophy, and he tries to solve it by reproducing the tradition. Therefore, the Dark countertext is an ontological and epistemological issue that shows how the poet looks at mankind and the world and how he lives in a philosophical perspective. Philosophically, blackness in Dark countertext means ontological and epistemological darkness and ambiguity, which is produced as a result of the subject's constant skepticism . It, also, indicates unrecognizability, constant transformation and endless traces from a linguistic point of view, it refers to the non-determinism of language and denies any origin and purpose for language. In this approach, language is living and dying and is in a constant struggle of conscious and unconscious. Language refers to itself to reveal its dysfunctional nature. Words in Dark countertext have independent and temporary territory. The temporary (in) coexistence of words indicates the impossibility of thinking about reality and its expression. Therefore, with Dark countertext, the world is not felt or understood, but merely written.

    Keywords: Darkcountertext, khabazikenari, Postconstructionism, Existentialism, languagepoetry, Hermeticpoetry}
  • Mehrzad Moin *
    The Heideggerian theme of authenticity (Eigentlichkeit) proves crucial to the task of fundamental ontology that Heidegger pursues in Being and Time. Unfortunately, clear and textually based commentary on this notion of authenticity has been sparse. Many prominent readings of authenticity fail to stay true to its purpose in Being and Time, opting instead to render a stronger existentialist reading than is warranted. While such readings of authenticity are truly fascinating as independent conceptions worthy of philosophical attention, they cannot be properly ascribed to Heidegger or the project of Being and Time. The present essay serves as an attempt to correct this course in the scholarship, offering a textually supported account of authenticity that recognizes its role as that which makes manifest the transparency that everyday Dasein lacks—a transparency that can do away with self-concealments and assist Heidegger in his pursuit of an answer to the question of Being qua Being.
    Keywords: Authenticity, Martin Heidegger, 20th Century Continental Philosophy, Existentialism, Being, Time}
  • پرنیا امان، هادی حیدری نیا*، محمود صادق زاده
    اگزیستانسیالیسم، فلسفه نو پا است که از اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد و یالوم، معنادرمان این مکتب است. موضوع تنهایی یکی از مبانی انسان شناختی یالوم در خصوص معنای زندگی است. تنهایی از مضامینی است که انسان در طول تاریخ با آن مواجه بوده و در حوزه های گوناگونی همچون عرفان و تصوف، روان شناسی، فلسفه و عشق، دارای معنی و مفهوم است. به نظر یالوم، چهار اضطراب آزادی، تنهایی، مرگ و بی معنایی، در حقیقت هستی و وجود انسان ریشه دارد. یالوم معتقد است، انسان برای رهایی از این چهار نگرانی، باید به ابداع معنا بپردازد و به حقیقت زندگی که در واقع خدمت به خلق، آفرینش و خودشکوفایی است، پی ببرد. همچنین در شعر سیمین، تنهایی یکی از نمودهای پر رنگ است که بر فضای غزل های او حاکم شده است. سیمین و یالوم هر دو در آثار و نوشته های خود، معتقد به تنهایی بنیادین هستند و درصدد رفع این گونه تنهایی بوده و هرکدام راهکارهای خاصی را ارایه نموده اند. نویسنده در این پژوهش، درصدد آن است تا به شیوه توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای به بررسی و مقایسه مبانی انسان شناختی معنای تنهایی از نظر سیمین بهبهانی و اروین یالوم بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که آیا مضمون تنهایی در شعر سیمین با تنهایی بنیادین یالوم یکسان است؟ و راهکار این دو برای رفع تنهایی و رهایی از اضطراب و دلواپسی در زندگی چیست؟
    کلید واژگان: سیمین بهبهانی, اروین یالوم, تنهایی, اگزیسنتانسیالیسم}
    Parnia Aman, Hadi Heydariania *, Mahmoud Sadeghzadeh
    Existentialism is a fledgling philosophy that emerged from the end of the 19th century, and it is the cornerstone of this school's meaning therapy. Loneliness is one of Yalom's anthropological foundations regarding the meaning of life. Loneliness is one of the themes that humans have faced throughout history and it is a meaning and concept in various fields such as mysticism and Sufism, psychology, philosophy and love. According to Yalom, the four anxieties of freedom, loneliness, death and meaninglessness are rooted in the truth of human existence. Yalom believes that in order to get rid of these four concerns, a person must create meaning and realize the truth of life, which is actually serving creation, creation and self-fulfillment. Also, in Simin's poetry, loneliness is one of the colorful manifestations that dominates the atmosphere of his sonnets. In their works and writings, both Simin and Yalom believe in fundamental loneliness and tried to solve this kind of loneliness and each of them presented specific solutions. In this research, the author aims to investigate and compare the anthropological foundations of the meaning of loneliness in the opinion of Simin Behbahani and Ervin Yalom, using descriptive-analytical method and library tools, and answer the question whether the theme of loneliness in Simin's poetry is the same as the fundamental loneliness of Yalom? And what is the solution for these two to solve loneliness and get rid of anxiety and worry in life?
    Keywords: Simin Behbahani, Ervin Yalom, loneliness, Existentialism}
  • جلیل جلیلی*، سعید نیازی
    توجه به مساله مرگ اصالت و ازخودبیگانگی انسان، یکی از مهم ترین مسائلی است که انسان معاصر با آن درگیر است. غفلت از آن باعث می شود که به تعبیر هایدگر، کویر هر روز گسترده تر گشته و شکاف بین خودبودگی و ازخودبیگانگی غیر قابل کنترل شود. در راستای فهم و مواجهه منطقی با این مساله، تحقیق حاضر به صورت تطبیقی به چیستی و چرایی از خودبیگانگی از نظرگاه دو متفکر برجسته جهان اسلام و غرب علامه محمدتقی جعفری و مارتین هایدگر پرداخته است. بررسی ها نشان می دهد که علامه جعفری ازخودبیگانگی را به دو قسم مثبت و منفی تقسیم می کنند و ازخودبیگانگی مثبت را به معنای قرار گرفتن «خود» در مسیر تحولات منطقی خویش و ازخودبیگانگی منفی را به معنای توجه انحصاری به بعد حیوانی و غفلت از مبدا و معاد می دانند و از نظرگاه هایدگر، از دست دادن درک خود از وجود و معنای جهان خود، واقع شدن تحت سیطره طرح های پیشینی، تبدیل شدن به وجود دم دستی، عدم تلاش و جستجو برای پی بردن به معنای وجود و نیز تبدیل شدن به موجودی ایستا و منفعل انسان را از مدار خودبودگی اصیل و حقیقی خارج و وارد فضایی می کند که «ازخودبیگانگی» نام دارد.
    کلید واژگان: ازخودبیگانگی, خودبودگی, علامه محمدتقی جعفری, هایدگر, دازاین, اگزیستانسیالیسم, اصالت}
    Jalil Jalili *, Saeed Niazi
    Paying attention to the issue of the death of authenticity and alienation of man is one of the most important issues that contemporary man is dealing with ignorning it causes that according to Heidegger; The desert is getting wider every day and the gap between self-being and alienation becomes uncontrollable. In order to understand and face this issue logically, in the present research, the meaning and why of alienation from the point of view of two prominent thinkers of the Islamic world and the West, Allameh MuhammadTaqi Ja’fari and Martin Heidegger, were discussed in a comparative manner. The research shows that for Allameh Ja’fari self-estrangement is divided into two types, positive and negative, and positive self-estrangement means placing the "self" in the path of its logical evolution, and negative self-estrangement means exclusive attention to the animal dimension and neglecting the origin and resurrection. they know and from Heidegger's point of view, losing one's understanding of one's existence and the meaning of one's world, being under the control of previous plans, becoming a passive existence, not trying and seeking to understand the meaning of existence, and also becoming a static being and passive; It takes a person out of the orbit of authenticity and true self-being and enters a space called "alienation from oneself".
    Keywords: Alienation, Selfhood, Allameh Mohammadtaqi Ja’Fari, Heidegger, Dasein, Existentialism, Authenticity}
  • سجاد صادق وند*، قدرت الله طاهری

    علاوه بر اینکه انسان گرایی از رویکردهای اصلی اگزیستانسیالیسم است و انسان شانی معنابخش در آن دارد، دیگری به عنوان باشنده ای که او نیز از وجود خویش آگاه است، در اگزیستانسیالیسم و ادبیات حضوری چندگانه پربحث و گسترده دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که هم مجموعه ای از مفاهیم مربوط به یکی از رویکردهای اگزیستانسیالیستی به مفهوم دیگری که در نظریات متفکرینی چون سارتر به چشم می خورد و در کل نگاهی است بدبینانه، در شعر شمس لنگرودی بازتاب قابل توجهی داشته است و هم نگاه انسان گرایانه و معنابخش به دیگری در اشعار وی دارای مثال های متعدد است. مطالعه ی اشعار نشان می دهد که شاعر در نگاه انتقادآمیز به دیگری، موضوعاتی مانند محدودکردن اختیار و امکان مندی دیگری، سلطه جویی، توده سازی و توده شدگی و تنزل و سقوط رابطه ی اصیل من-تو به من-آن مطرح کرده است و در نگاه خوش بینانه و انسان گرایانه به حضور معنابخش و محوری انسان پرداخته که سبب تعالی است و حتی بر نحوه ی آشکار شدن پدیده ها بر شاعر تاثیر زیادی دارد. از شواهد مثال پرتعداد می توان ادعا کرد که هر دو رویکرد را می توان از مفاهیم اصلی اگزیستانسیالیستی حاضر در اشعار شمس لنگرودی دانست که حاکی از دغدغه های وجودی شاعر است و در چارچوب شعریت و منطق هنری منعکس شده است.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, انسان گرایی, پدیدارشناسی, دیگری, سارتر, شمس لنگرودی, فلسفه ی وجود}
    Sajjad Sadeqvand *, Qodratollah Taheri

    Although humanism is one of the main approaches of existentialism, and human has the meaningful place in this philosophical tendency, one of the main concepts of existentialism is the other; This concept, as a being who is aware of his existence too, has been enormously reflected in literature. The results of this study showed that the concept of the other is significantly reflected through tow main approaches in the poetry of Shams Langroodi, one of Iran's most important contemporary poets. The poet in his negative look toward the other, with topics such as threatening and limiting the freedom and possibilities of the other, domination, turning in to mass or perceive the other as a mass, and falling off from the authentic I-you relationship to I-it, reflects a set of concepts which can be found in the opinions of some existentialist thinkers, and in general, is a pessimistic look, and in the other hand, in his humanistic and optimistic approach deals with the central and meaningful presence of human, which leads to and authentic I-You relationship, and even has a profound effect on the way the phenomena unfold. From the numerous examples it can be argued that both concepts can be regarded as the main existentialist concepts of Shams Langrood's poetry.

    Keywords: the Other, Humanism, Existentialism, Phenonenology, Sartre, ‎Contemporary Poetry of Iran, Shams Langroodi.‎}
  • سجاد صادق وند*، قدرت الله طاهری

    اگزیستانسیالیسم از گرایش‏ های فلسفی مهم معاصر است که به طور گسترده در ادبیات نیز بازتاب یافته است و موقعیت، وضعیت‏های مرزی و مرگ از مفاهیم عمده اگزیستانسیالیستی هستند. در این مقاله بازتاب این سه مفهوم اگزیستانسیالیستی در اشعار شمس لنگرودی بررسی شده است. نتایج و شواهد مثال متعدد حاکی از آن است که اولا، هر سه مفهوم عمده وجودی بازتاب زیادی در اشعار این شاعر داشته ‏اند؛ ثانیا، انعکاس این مفاهیم از مجرای منطق هنری و تمهیدات شعری بوده است؛ و ثالثا، رویکردهایی در این میان پررنگ‏تر بوده‏ اند. چهار زیرشاخه را در بین اشعار منعکس‏ کننده مرگ می‏توان بازشناخت که به ترتیب بسامد بیشتر عبارت اند از: 1. مرگ فروپاشنده، پایان‏دهنده و نابودگر؛ 2. مرگ، یک واقع بودگی و یک وضعیت مرزی؛ 3. مرگ و دل شوره آن؛ 4. مرگ و بیهودگی و یاس. در میان وضعیت ‏های مرزی، وضعیت رنج ‏بردن حضوری قابل توجه در اشعار دارد. شاعر در بازتاب این مفاهیم وجودی، دیدگاه ‏های متنوعی در نظر داشته است و بنابراین رویکرد اگزیستانسیالیستی اشعار انطباق کامل با متفکری خاص ندارد.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, شعر معاصر ایران, مرگ, موقعیت, موقعیت های مرزی, شمس لنگرودی}
    Sajad Sadeqvand*, Qodratollah Taheri

    Existentialism is one of the most important contemporary philosophical currents, widely reflected in literature; situation, Boundary Situations and death are major existential concepts. In this paper, the reflection of the above concepts in the poems of Shams Langeroodi was surveyed. The results and numerous examples show that firstly, these concepts were reflected to a great extent in the studied poems; secondly, these concepts were reflected through artistic logic and poetic arrangements; and thirdly, some approaches and subdivisions can be seen among the results. Four existentialist approaches to death can be seen among the poems, which are, in order of frequency, as follows: 1. Death as a phenomenon that causes decay, ending, and termination 2. Death as a fact and as a boundary situation. 3. Death and anxiety 4. Death and absurdity and futility. Among Boundary situations, suffering is the most significant. The poet has reflected on the concepts from a variety of perspectives, and therefore the existentialist approach of the poems cannot be fully traced back to a particular thinker.

    Keywords: Existentialism, ‌ situation, boundary situations, death, Shams Langeroodi, contemporary poetry of Iran}
  • امید قادری*، حسین ابراهیمی مقدم، روح الله علیزاده

    این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش بسته آموزشی خودشناسی مبتنی بر رویکرد اگزیستانسیالیسم بر باورهای غیر منطقی ارتباطی روی افراد انجام و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه افراد متاهل مراجع کننده به مراکز مشاوره و روانشناسی مناطق 1 و3 شهر تهران با مشکل اختلافات زناشویی بود. در پژوهش حاضر از روش تحقیق تجربی از نوع شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. در نمونه پژوهشی 16 نفر بصورت داوطلبانه که سطح بالایی در باورهای غیرمنطقی براساس پاسخ به پرسشنامه داوطلبانه مراکز مشاوره داشتند، انتخاب شدند و در گروه آزمایش و کنترل هر گروه 8 نفر بصورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باورهای غیرمنطقی ارتباطی آدیلسون و اپشتاین بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انجام 12 جلسه آموزشی گردآوری اطلاعات انجام شد. از روش تحلیل کواریانس چند متغیره یا مانوا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس در متن مانکوا نشان داد که در فرضیه اصلی تحلیل کوواریانس در متغیر باورهای غیرمنطقی زوج ها (sig=0.02, F=6.059) معنادار است. نتایج فرضیه ها فرعی نیز نشان داد که تحلیل کوواریانس در متغیر تخریب کنندگی، باور به تغییر پذیری همسر، باور ذهن خوانی، باور کمال گرایی جنسی و تفاوت های جنسی زوج ها معنادار است. یعنی آموزش خودشناسی مبتنی بر رویکرد اگزیستانسیالیسم بر باورهای غیرمنطقی متاهلین اثربخش است.

    کلید واژگان: خودشناسی, اگزیستانسیالیسم, باورهای غیر منطقی}
    Omid Ghaderi*, HOSEIN Ebrahimimoghadam, Roohallah Alizadeh

    This research was carried out with the purpose of determining the effectiveness of the self-knowledge educational package based on the theory of existentialism on the illogical beliefs of communication on people. The statistical population included all married people who referred to counseling and psychological centers in Tehran's 1st and 3rd districts with marital problems. In the current research, experimental research method of quasi-experimental type of pre-test and post-test design with control group was used. In the research sample, 16 people who had a high level of irrational beliefs were selected voluntarily based on the answers to the voluntary questionnaire of counseling centers, and 8 people were randomly replaced in the experimental and control groups. The data collection tool was Adilson and Epstein's communication irrational beliefs questionnaire, which was conducted with a pre-test and post-test design with a control group and 12 data collection training sessions. Multivariate analysis of covariance or MANOVA method was used for data analysis. The results of the analysis of covariance in the Mankva text showed that in the main hypothesis, the analysis of covariance in the variable of couples' irrational beliefs (sig=0.02, F=6.059) is significant.
    The results of the sub-hypotheses also showed that the analysis of covariance in the variable of destructiveness, belief in the changeability of the spouse, belief in mind reading, belief in sexual perfectionism and sexual differences of couples is significant.
    the self-knowledge education based on the existentialism approach is effective on the irrational beliefs of married people.

    Keywords: self-knowledge, existentialism, irrational beliefs}
  • مظاهر اصالتی*، عبدالرزاق حسامی فر

    سیمون دوبووار به عنوان مادر فمنیسم، مهم ترین عامل در مبارزات زنان در قرن نوزدهم است. او معتقد است زنان در هر دوره از زندگی خود، مورد ظلم واقع می شوند و این ظلم نتیجه فشاری است که از جامعه مردسالار بر آنها وارد می شود. دوبووار، زنان را دعوت به مبارزه علیه این ظلم می کند اما همه مشکلات وارد شده به زن ها را متوجه مردان نمی داند. او تحت تاثیر فلسفه هایدگر و سارتر و با بهره گیری از دیدگاه های اگزیستانسیالیستی، زنان را ابژه ای در برابر سوژه، دیگری در برابر من و «بودن» در برابر «شدن» می نامد. از نظر او زنان در هر دوره ای از زندگی خود به عنوان جنس دوم تلقی شده اند و برای دستیابی به من حقیقی و متعالی خود باید از آنچه که به آنها تحمیل شده است، فراتر بروند. دوبووار در یک فصل ازجنس دوم، با پرداختن به تاثیرات مادر شدن برای زنان، مصایب و مشکلات زنان را بازگو می کند. در این مقاله دیدگاه دوبووار در باب موقعیت زنان به عنوان ابژه، دیگری و جنس دوم در نقش مادری تحلیل و بررسی می شود و نشان خواهیم داد که چرا از دیدگاه او مادر شدن، نمی تواند زنان را  از «دیگری» رها سازد.

    کلید واژگان: موقعیت زنان, مادری, اگزیستانسیالیسم, دیگری, سقط جنین}
    Mazaher Esalati *, AbdulRazaq Hesamifar

    As the mother of feminism, Simone de Beauvoiris the most important element of the women's struggles in 19th century. Sheholds that women are under oppression in each period of their lives and this oppressionstems from a male-dominated society. Simone de Beauvoirasks women to struggle against this oppression but she didn't direct all problems imposed on women against men. Under the influence ofHeidegger and Sartre's philosophies and drawing on existentialistic views, she considers women as the object versus the subject, the other versus I and the being versus the becoming. In her view, women have been regarded as the 2nd sex in any period of their lives and to have access to their real and transcendent self, they should go over the situation that has been imposed upon them. In one chapter of her 2nd sex, she deals with the impacts of motherhood upon women and retells the women's disasters and problems. The present paper is an attempt to analyze and assessed Beauvoir's views on women's situation as the object, the mother and the 2nd sex who has the role of motherhood and then proceed to show that why becoming a mother cannot leave women from otherness.

    Keywords: women, Situation, Motherhood, Existentialism, Otherness, Abortion}
  • سجاد چیت فروش

    بررسی تاریخی دولت مدرن نشان می دهد که این نظام، موجب شکل گیری یک نوع ثبات سیاسی- اجتماعی در جوامع غربی شده است؛ با این حال برخی متفکران اگزیستانس همچون کارل یاسپرس، نقدهایی به مبانی مدرنیسم و در ادامه به دولت مدرن دارند. یاسپرس بر این باور است که دولت برآمده از مدرنیته سیاسی به دلیل غلبه ی تکنیک، عدم واقع بینی، برداشت های سویه دار از وضعیت انسان و در نهایت عدم توانایی در ایجاد ارتباط صحیح بین انسان ها، موجبات شکل گیری یک سیاست توده ای و در ادامه، باعث کاهش استقلال و آزادی واقعی انسان شده است. از این رو وی در تلاش است تا با نقد صحیح این نظام سیاسی، زمینه ی نقش آفرینی بیش تر انسان ها را فراهم آورد. سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که مهم ترین نقدهای یاسپرس به مبانی مدرنیسم و دولت مدرن کدام بوده و راهکار یاسپرس در کاهش اثرات منفی آن چیست؟ در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، نشان داده شده است که در اندیشه ی سیاسی یاسپرس، دو مولفه ی فهم تاریخی و عقلانیت خودآگاه انسان ها، در برابر موانع رشد فرد و جامعه اثرگذار بوده و دولت با استفاده از چنین ابزارهایی، البته با استفاده از یک سیر تربیتی صحیح سیاسی، قادر خواهد بود مخاطرات جامعه ی توده ای مدرن را به حداقل برساند.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, تربیت سیاسی, دولت مدرن, یاسپرس, انسان}
    Sajjad Chitforoush

    A history study of the modern state shows that such a system has led to some sort of political-social stability in Western societies. Nevertheless, some existentialist thinkers such as Karl Jaspers have criticized the foundations of modernism and hence the modern state. Jaspers believes that a state grounded in political modernity results in a mass politics and a deficiency in the genuine human autonomy and freedom because it is dominated by techniques, lacks realism, has biased conceptions of the human condition, and lacks the ability to establish proper relations between people. By criticizing this political system, Jaspers tries to pave the path for an increased human role in politics. The main question of the present research is: What are the main critiques of the foundations of modernism and the modern state in Jaspers’s work and what are his suggestions for alleviation of its negative repercussions? This research draws on the descriptive-analytic method to show that, in Jaspers’s political thought, there are two factors that facilitate individual and social growth: historical understanding and human self-conscious rationality. By deploying these tools, and a proper political training, the government will be able to minimize the threats of a modern mass society.

    Keywords: existentialism, political training, Modern State, Jaspers, Human}
  • نرگس باقری*، محمد تولایی

    مفهوم «باورغلط» اگرچه اولین بار توسط ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی در قرن بیستم و در کتاب هستی و نیستی مطرح شد اما پدیده تازه ای نیست و ریشه در تمامی اعصار گذشته تاریخ بشر دارد. «باورغلط» به عنوان مفهومی فلسفی و روانشناختی، می تواند به راحتی به انکار وجود آزاد بشر، استیصال ودرماندگی و درآخر به پوچ گرایی بیانجامد. ویتوریا، دوک براچیانو و فلامینیو، شخصیت های اصلی نمایشنامه اهریمن سپید اثرجان وبستر از جمله افرادی هستند که در دام خودساخته «باورغلط» می افتند و از انسان هایی طراز اول در جامعه، به وجودی درخود (فی نفسه)، بی اراده و پوچ گرا تبدیل می شوند. برهمین اساس این نمایشنامه را می توان جزو دسته «تیاتر پوچی» به شمار آورد که به یکی از بنیادین ترین مسایل فلسفی بشر می پردازد. مقاله حاضر برآن است که از دریچه تیوری «باورغلط» این شخصیت ها را مورد کندوکاو قرار دهد و تاثیر این باور را بر سیر نزولی اعتقادی و شخصیتی آنها مورد بررسی قرار دهد؛ چراکه آنان به سبب انکار وجود خود، دروغگویی به خود و چنگ یازیدن آگاهانه به «باورغلط»، در توجیه جنایاتشان، خود را درورطه پوچگرایی، سقوط و سرنگونی می اندازند. درنهایت این پژوهش اثبات می کند که تنها راه نجات بشر و البته این شخصیت ها، همانگونه که سارتر اظهار می دارد، ایمان به آزادی، پذیرفتن مسیولیت اعمال خود، استعلا و خودآگاهی است.

    کلید واژگان: اهریمن سپید, سارتر, باورغلط, خودفریبی, جهش اعتقادی, اگزیستانسیالیسم, جان وبستر}
    Narges Bagheri *, Mohammad Tavallaei
    Introduction

    All humans may attempt to evade their mistakes and justify their deeds with different tricks. One of these ways that have a philosophical and ontological root is “bad faith”. In the twentieth century, the French philosopher Joan-Paul Sartre introduced this philosophical concept in his book Being and Nothingness. This concept is one of the fundamental bases of existentialism school but we can discover it in a literary work of hundred years ago, The White Devil, a famous play by John Webster in England too.

    Background of the study:

    The main theme of the White Devil and other plays by John Webster are women in society besides family problems. Though these pictures are painful and agonizing, they give perpetual magnificence to his works (Clark). Cecil believes that this play is the study of sin in the world. The main characters in this play are sinful devils but disguised as white devils which are more dangerous than the real devils. Bogard mentions that Webster discusses the origin of life through the depiction of corruption not only in the court but also at higher levels in society. Also, he wants to illustrate the religious corruption in the Renaissance. The missing point in these studies is the “bad faith” that is ignored and we couldn’t find any research about that. Both Sartre and Webster pay attention to this issue from various countries, nationalities and even far eras in two different fields of study which proves its importance. So It sounded necessary to do a comparative study related to both of these fields and scrutinize the topic.

    Methodology :

    Sartre defined “bad faith” as hiding the truth from oneself, a truth that is related to existence and being. It is somehow synonym with “self-deception”. For a liar to successfully lie to the victim of the lie, the liar must know that what is being said is false. To be successful at lying, the victim must believe the lie to be true. When a person is involved in “bad faith”, the person is both the liar and the victim of the lie. So at the same time, the liar believes the lie to be false, and as victim believes it to be true. So there is a contradiction in that a person in “bad faith” believes something to be true and false at the same time. Sartre observes that “the one to whom the lie is told and the one who lies are the same people, which means that I must know the truth in my capacity as a deceiver, though it is hidden from me in my capacity as the one deceived”, adding that “I must know that truth very precisely, to hide it from myself carefully”. So all the levels happen freely to ignore the truth just like whatever the main characters do in the White Devil to justify their victims.

    Conclusion

    Main characters with the help of “bad faith” consciously change their being from “being for itself” as a free human to an aimless “being in itself” like any inhuman like rocks and air. The present article explores these characters through the theory of “bad faith” and examines the effect of this attitude on the decline of their beliefs. As they deny their freedom, attempt to lie to themselves, and consciously cling to “bad faith” to justify their crimes. All these characters fall into the abyss of absurdism and overthrow. Ultimately, this research proves that the only way to save all human beings and these personalities in this play, as Sartre states, is to change the mindset, believe in freedom, take responsibility for one's actions, transcend, and be self-aware.

    Keywords: The white devil, Jean-Paul Sartre, Bad faith, Self-deception, transcendence, existentialism, John Webster}
  • مریم رامین نیا*، جمیله بایندری بیش کمر، مراد اسماعیلی
    مواجهه شاعران با مرگ بنا به فضای فکری و اجتماعی هر دوره متفاوت بوده است. در دوره معاصر، شاعران مدرن به ویژه شاعران موج نو، زیر تاثیر مدرنیسم و فلسفه اگزیستانسیالیستی قرار گرفتند. بر این اساس مساله اصلی پژوهش تبیین زمینه های مدرنیستی و هستی شناسانه مرگ اندیشی و نمودهای آن در شعر موج نو است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی، ابتدا مولفه های مدرنیستی و آرای فلاسفه مشهور در باره «مرگ»، از سقراط و افلاطون گرفته تا هایدگر، سارتر و بلانشو را بررسی کرده، سپس نمودهای مدرنیستی-اگزیستانسیالیستی مرگ اندیشی در شاعر موج نو را طبقه بندی و تحلیل کرده است.نتایج اجمالی نشان می دهد که شاعران موج نو، مرگ را چون پدیده ای هستی شناسانه و با فردیت و آگاهی خویش درمی یابند. از این رو به مانند شعر پیشامدرن، مرگ اندیشی از نوع عرفانی، تقدیری و حتی خیامی به چشم نمی خورد. در این میان برخی شاعران چون احمدرضا احمدی، بیژن الهی، حسین رسایل، محمود شجاعی و هوتن نجات در مواجهه با مرگ، گرایش های فردگرایانه و مدرنیستی بیشتری دارند و از منظر وجودی به مرگ می نگرند، در برخی چون جواد مجابی، شهرام شاهرختاش، محمدرضا اصلانی و بهرام اردبیلی، گرایش های مدرنیستی و تاملات هستی شناسانه با آمیزه ای از دغدغه های اجتماعی و شرایط نابسامان سیاسی نمود می یابد و در پرویز اسلامپور و حمید عرفان، خفقان سیاسی و نبود آزادی به مرگ اندیشی انجامیده است و گرایش های فردگرایانه ی مدرنیستی در پس زمینه قرار می گیرد.
    کلید واژگان: مرگ, شاعران موج نو, مدرنیسم, اگزیستانسیالیسم}
    Maryam Raminnia *, Jamileh Bayandari Bishkamar, Morad Esmaeeli
    According to intellectual and social atmosphere, poets' encounter with death has been different in each period.In the contemporary period, modern poets, especially the new wavepoets, have been influenced by modernism and existentialist philosophy.Therefore, the main question of this research focuses on explaining modernist and ontological contexts of thinking of death and its manifestations in New Wave poetry.The descriptive-analytical method of this research enables the researchers to first examine the modernist elements and opinions of famous philosophers – notably Socrates, Plato, Heidegger, Sartre and Blanchot – about "death” and then classify and analyze the modernist-existentialist manifestations of death thoughts in New Wave poets. Findings indicate that new wave poets understand death as an ontological phenomenon.Therefore, as in pre-modern poetry, there is no mystical, fateful, or even Khayami type of death thought. Also, while Ahmadreza Ahmadi, Bijan Elahi, Hossein Rasail, Mahmoud Shojaei and Hoten Nejat have more individualistic and modernist tendencies in the face of death, in Javad Mojabi, Shahram Shahrokhtash, Mohammad Reza Aslani, and Bahram Ardabili’s poetry, ontological-modernist tendencies of death-thought are manifested along with a mixture of social concerns and unsettled political conditions; in addition, in Parviz Islampour and Hamid Irfan\s poetry, political suffocation and lack of freedom have led to death thoughts and, hence, modernist individualistic tendencies are placed in the background.
    Keywords: Thinking of Death, New Wave Poets, Modernism, Existentialism}
  • رضا نیکو، عبدالله حسن زاده میرعلی*

    اگزیستانسیالیسم به معنای «اصالت وجود» یا «تقدم وجود» است. این مکتب با سورن کی یرکگارد در دهه 1830 میلادی روی کار آمد؛ گرچه زمینه های آن وجود داشت. تقدم وجود بر ماهیت، مسیولیت، آزادی، دلهره، انتخاب و... از ویژگی های این مکتب است. در اگزیستانسیالیسم، انسان غریب است، چرا که از جنس طبیعت نیست. در مکانی رها شده که نه از جنس اوست و نه برای او ساخته شده. او ویژگی فطری ندارد و ماهیت خود را خودش به وجود می آورد. نخستین هدف اگزیستانسیالیسم آن است که انسان را از هویت خود باخبر سازد و او را نسبت به وجودش و وجود همه انسان ها مسیول کند. او باید با انتخاب آزاد، سرنوشت خود را رقم بزند. اگزیستانسیالیسم در ایران در دهه های چهل و پنجاه با تلاش های سید احمد فردید و علی شریعتی بر سر زبان ها افتاد. مصطفی مستور یکی از داستان نویسان بنام معاصر است. اولین کار ادبی او، دو چشم خانه خیس، در سال 1369 و اولین مجموعه داستانی وی، عشق روی پیاده رو، در سال 1377 به چاپ رسید. در داستان های مستور که بیشتر به اندیشه های ایمانی سورن کی یرکگارد می انجامند به ویژه روی ماه خداوند را ببوس، استخوان خوک و دست های جذامی و من گنجشک نیستم، پاره ای از ویژگی های اگزیستانسیالیستی همچون اصالت وجود، تنهایی، یاس، دلهره، بدبینی و... دیده می شود که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, مصطفی مستور, تقدم وجود بر ماهیت, مسئولیت, آزادی}
    Reza Nikoo, Abdollah Hasanzade Mirali *

    Existentialism means "authenticity of existence" or "primacy of being". This school was founded by Soren Kierkegaard in the 1830s, although its backgrounds were already in use. The primacy of being on nature, responsibility, freedom, apprehension, choice... is a feature of this school. In Existentialism, human is stranger, because it is not been made of nature. He does not have innate features and creates his own nature. The first purpose of existentialism is a stranger man, because he is not made of nature. They are left in a place that is neither of their genders nor made for them. The first purpose of existentialism is to make a man aware of his identity and make him responsible for his own existence and the existence of all human beings. He must make his own destiny with free choice. Existentialism in Iran in the 1940s and 1950s fell on Sayyed Ahmed Fardid and Ali Shariati's efforts. Mostafa Mastoor is one of the famous contemporary story writers. His first literary work, The Two Eyes of Wet House, in 1369, and his first story, Love on the Pavement, was published in 1377. In Mastoor's stories which mostly result in Soren Kierkegaard's faith thoughts especially Kiss the Lovely Face of God and Pig’s Bone and Leper’s Hands, and some of the existentialism features such as the authenticity of existence, loneliness, lust, anxiety, pessimism, and so on which are discussed in this article.

    Keywords: Existentialism, Mostafa Mastoor, primacy of being on nature, responsibility, Freedom}
  • پیمان پاسبان ذوقی، لیدا نامدار، جواد طاهری، غلامرضا حیدری

    اگزیستانسیالیسم از مهم ترین مکتب های فلسفی و ادبی جهان است که در آن، فرد انسانی به عنوان فاعلی آگاه شناخته می شود و در تجربه هستی و نیز لمس معنای وجود به صورت بی واسطه با حقیقت هستی رویارو شده، پوچی زندگی خود را درک می کند. هستی شناسی یا اگزیستانسیالیسم در رابطه با انسان و اصالتش سخن می گوید و بر تقدم وجود بر ماهیت تاکید دارد و همه چیز را از آن انسان می داند. هم چنین مصادیقی از قبیل مسوولیت انسانی، فردیت انسان، گزاف بودن جهان، دلهره و اضطراب، آزادی، تنهایی، وانهادگی، و اوضاع و احوال مرزی از نمود های روشن و بارز مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم می باشند که در شعر معاصر و در اشعار اخوان ثالث نیز به کار رفته اند. اخوان ثالث در دوره ای می زیسته که تفکرات وجودی بر آثار وی اثر گذاشت و درواقع اندیشه این شاعر در تعامل با اندیشه های سارتر قرار دارد.در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانه ای تدوین شده می توان به تصویری از مکتب اگزیستانسیالیسم در شعر این شاعر دست یافت و به ارتباطی متقابل میان تفکرات وی با سارتر پی برد.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, اندیشه های هستی گرایانه, شعر, مهدی اخوان ثالث, ژانپل سارتر}
    Peyman Paseban zighi, Lida Namdar, Javad Taheri, Gholamreza Heydari

    Existentialism is one of the most important philosophical and literary schools in the world, in which the human person is recognized as a conscious agent and in the experience of existence and also the touch of the meaning of existence, he directly faces the truth of existence, the emptiness of his life. understands Ontology or existentialism talks about man and his originality and emphasizes the priority of existence over nature and knows everything from that man. Also, examples such as human responsibility, human individuality, the vastness of the world, apprehension and anxiety, freedom, loneliness, isolation, and border situations are clear and obvious manifestations of the philosophical school of existentialism, which are found in contemporary poetry and in the poems of Akhwan. Third are also used. The Third Brotherhood lived in a period when existential thoughts influenced his works, and in fact, this poet's thought interacts with Sartre's thoughts. In this research, which was compiled using a descriptive-analytical and library method, it is possible to get an image of the school of existentialism in this poet's poetry and realize the mutual connection between her thoughts and Sartre.

    Keywords: Existentialism, existentialist thoughts, poetry, Mahdi Akhwan-Thalath, Jean-Paul Sartre}
  • علیرضا آقا حسینی، رضا نجفی*، حسین ظفری دوازده امامی

    این پژوهش به بررسی آراء رضا داوری اردکانی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین متفکران چهل سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران می پردازد؛ تا نسبت به علل گسست معرفت شناسی در آراء و اندیشه های او نایل شود. سوال اصلی پژوهش این است که چگونه شرایط سیاسی و اجتماعی ایران پسا انقلاب اسلامی، موجب شد تا داوری اردکانی آثار دوره متاخر خود را متفاوت از آثار اولیه ارایه نماید؟ لازم به ذکر است حیات علمی داوری اردکانی دو بعد دارد. یک بعد عقیدتی واعتقادی و بعد دیگر؛ سیاسی- فلسفی. بر اساس آثار و یافته ها، داوری در بعد اول تغییر خاصی نداشته است، اما دربعد دیگر آن که به دو دوره تقسیم بندی گردیده، دچار گسست معرفت شناختی شده است. دوره اول حیات علمی داوری اردکانی، غرب زدگی و به چالش کشیدن غرب که مرکز ثقل پروبلماتیک است ودوره متاخر او گفتمان توسعه و توسعه نیافتگی است که به محور بنیادین تفکر او تحول پیداکرده است. در این پژوهش تلاش شده طبق چارچوب نظری لویی آلتوسر، زمینه های شکل گیری دوره اول و علل و عوامل گسست در دوره دوم که همان توسعه و توسعه نیافتگی است موردبررسی قرارگرفته و رویکرد علمی آن از نگاه داوری اردکانی بیان گردد. در انتها، با مقایسه این دو دوره، پیامدهای جدی آن مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است.

    کلید واژگان: پروبلماتیک, غرب زدگی, گسست معرفتی, موجودبینی, وجودبینی}
    Alireza Agha Hosseini, Reza Najafi *, Hossein Zafari Davazdah Emami

    This research examines the opinions of Reza Davari Ardakani as one of the most influential thinkers of the last forty years in the Islamic Republic of Iran; To reach the causes of epistemological discontinuity in his opinions and thoughts. The main question of the research is how the political and social conditions of Iran after the Islamic Revolution caused Dari Ardakan to present his later works differently from his early works? It should be noted that the scientific life of Ardakani's judgment has two dimensions. one ideological dimension and another dimension; Political-philosophical. According to the works and findings, arbitration has not changed in the first dimension, but in the other dimension, which is divided into two periods, it has suffered an epistemological break. The first period of Ardakani's academic life is westernization and challenging the West, which is the center of problematic gravity, and his later period is the discourse of development and underdevelopment, which has evolved into the fundamental axis of his thinking. In this research, according to Louis Althusser's theoretical framework, the formation grounds of the first period and the causes and factors of discontinuity in the second period, which is development and underdevelopment, have been investigated and its scientific approach has been expressed from the perspective of Ardakani. Finally, by comparing these two periods, its serious consequences have been analyzed.

    Keywords: Problematic, Westernization, Epistemological discontinuity, Existentialism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال