به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « governmental jurisprudence » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سعید اشیری*

    این مقاله در پی ارائه ی پاسخ به این پرسش اصلی است که با رویکرد مطالعات میان رشته ای و با استفاده از الگوی خادم - مخدوم، چگونه می توان از نقاط مشترک و دستاوردهای میان مطالعات گفتمان (به مثابه خادم) با دانش فقه (به مثابه مخدوم) سخن گفت؛ بر این پایه، مطالعات گفتمان در توسعه ی دستگاه روش شناختی اصول فقه می تواند موثر باشد، از جمله در شناخت فرآیند تکون معرفت در منطق فهم دین و توسعه ی معنایی مبحث دلالت، موجب توسعه ی مباحث و استفاده از ظرفیت های این مطالعات شود. مطالعات گفتمان، امکان توسعه ی فقه اجتماعی را با تمرکز بر شناخت تغییرات اجتماعی، توسعه ی شناخت عرف و توسعه ی موضوع شناسی فراهم خواهند کرد. این مقاله با طرح «شان گفتمانی ولی فقیه» به مهم ترین دستاوردهای مطالعات گفتمان در فقه حکومتی پرداخته است.

    کلید واژگان: منطق فهم دین, روش شناسی, روش شناسی ارتباطات, مطالعات گفتمان, فقه, فقه حکومتی, مطالعات میان رشته ای}
    Saeed Ashiri*

    This article addresses the main question that by using the service provider-served model in interdisciplinary studies, how can we talk about common areas and achievements between discourse studies (service provider) and Fiqh (served) knowledge.Based on this, discourse studies can be effective in the methodological development of the principles of jurisprudence, including in understanding the process of creating knowledge in the logic of understanding religion and the semantic development of the subject of denotation. Discourse studies will enable the development of social jurisprudence by focusing on the recognition of social changes, the development of the knowledge of customs and the development of thematics.This article has discussed the most important achievements of discourse studies in governmental jurisprudence by stating discourse creation in the theory of Guardianship of the  Fiqh (Islamic Jurist).

    Keywords: Discourse Studies, Jurisprudence, Governmental Jurisprudence, Interdisciplinary Studies}
  • مهدی خطیبی *

    سفته بازی در فقه، اصطلاح خاصی محسوب نمی شود و زیرمجموعه بیع و کسب درآمد از طریق خرید و فروش قرار می گیرد. کسب درآمد از طریق سفته بازی و خرید و فروش با روی کرد فقه فردی، فی نفسه جایز است. اما با روی کرد فقه حکومتی (روی کردی که در آن تاثیرات فتوا در نحوه اداره جامعه توسط حاکمیت نیز دیده می شود و پاسخ به استفتا از سوی حاکمیت در جوامع اسلامی معمولا نیازمند چنین روی کردی است) الزاما به همین نتیجه ختم نمی شود. در شرایطی که بسیاری از سودجویان با سفته بازی در بازار ارز، سکه، طلا، مسکن، خودرو و حتی مصالح ساختمانی ثبات بازار را هدف قرار می دهند و زمینه اضرار به میلیون ها نفر از مردم کشور را فراهم می کنند، نمی‎توان به راحتی عمل شان را سفته‎بازی مجاز دانست. نتایج تحقیق حاضر که به روش اجتهادی و با روی کرد فقه حکومتی به سرانجام رسیده نشان می دهد، اگر سفته بازی باعث اختلال نظام شود و جامعه را به سمت بحران سوق دهد و به بی ثباتی بازار و قیمت ها منجر شود، ممنوع است، حتی اگر حاکم شرع حکمی در این زمینه صادر نکرده باشد. هم چنین بر اساس نظریه منطقه الفراغ، حاکم اسلامی می تواند با لحاظ مفاسد مترتب بر چنین معاملاتی یا با احراز مصلحت در ممنوعیت سفته بازی، آن را منع کند.   

    کلید واژگان: سفته بازی, فقه حکومتی, حکمرانی اقتصادی, اقتصاد اسلامی}
    Mahdi Khaṭibi *

    Speculation in jurisprudence is not considered a special term but is included in the subcategory of business transaction and earning money through buying and selling. Earning money through speculation and buying and selling is in itself permissible if a personal or individual approach to jurisprudence is taken. However, if governmental approach to jurisprudence is adopted as a result of which the effects of judicial opinion (fatwa) can be traced in the way society is managed by the government, and given the fact that the response to a request for a judicial opinion from the government in Islamic societies usually requires such an approach, it does not necessarily end with the same result. In a situation where many profit seekers set the stability of the market as their target by speculating in the currency, gold, coins, housing, car, and even construction materials market and create the ground for harming millions of people in the country, their actions cannot be easily considered as legal speculation. The findings of the current research which were completed by the method based on independent reasoning (ijtihādi) trying governmental jurisprudence approach to the problem, show that if speculation causes disruption of the system and leads the society to a crisis causing instability of the market and prices, it is prohibited, even if a Muslim well-qualified jurist has not issued a ruling in this regard. Likewise, based on the theory of the “discretionary sphere of the Law”, the Islamic ruler can prohibit speculation considering the corruptions associated with such transactions or by determining expediency in the prohibition of speculation.

    Keywords: Speculation, Governmental Jurisprudence, Economic Governance, Islamic Economy}
  • احمد رهدار، معصومه مرادی آریان*
    شکل گیری مناسبات جدید در عرصه بین الملل، مسیر را برای ورود بازیگران غیردولتی هموار و دیپلماسی را از انحصار دولت ها خارج نموده است. نقش محوری مردم به عنوان بازیگران جدید این عرصه از مهم ترین تحولات چند دهه اخیر است. دیپلماسی شهروندی نوع جدیدی از دیپلماسی است که در آن شهروندان به عنوان نمایند گان غیررسمی دولت نقش ایفا می کنند. از آنجا که دیپلماسی به عنوان پیشانی سیاست خارجه در فضای دیپلماتیک موجود مبتنی بر پارادایم اندیشه لیبرال دموکراسی طراحی و متناسب با این الگو، مدل های مختلفی از آن اجرا می گردد؛ ضرورت ایجاب می کند که در نظام مبتنی بر فقه اسلامی، دیپلماسی شهروندی نیز از منظر فقه حکومتی که وجه ارتقاء یافته فقه سنتی و جواهری است؛ به عنوان خاستگاه حکومت دینی و متغیر اصلی تولید قدرت و مدیریت اجتماعی حاکمیت از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال اصلی است که فقه حکومتی- به عنوان کلان نظریه فقهی مدیریت اجتماعی حکومت اسلامی- از چه ظرفیتی در کارآمدی دیپلماسی شهروندی برخوردار است؟ نتایج حاکی از آن است که فقه حکومتی با توجه به پویایی وگستردگی در قلمرو، علاوه بر شمول تمام ابعاد فقه فردی، می تواند بنابر اقتضاء، بر مبنای تکلیف گرایی اجتماعی مردم در حکومت دینی، تعریف نقش هویت بخش و رسالت جمعی برای آحاد یک ملت، تولید نرم افزار و انسجام سیاست گذاری و ارتقاء اهداف دیپلماسی شهروندی منضبط کننده، تسهیل گر، پشتیبان، هدایت گر و تعدیل کننده آن باشد و از این رهگذر کارآمدی آن را به عنوان یکی از ابزارهای موثر سیاست خارجی فراهم سازد.
    کلید واژگان: فقه حکومتی, دیپلماسی, کارآمدی, دیپلماسی شهروندی, روابط بین الملل}
    Ahmad Rahdar, Masome Moradi *
    New international relations have paved the way for non-governmental actors to enter the diplomatic arena, moving beyond states' monopoly. The pivotal role of people as new players in this field is one of the most significant developments of recent decades. Citizen diplomacy is a new type in which citizens act as unofficial government representatives. Since diplomacy, as the forefront of foreign policy in the existing diplomatic space, is designed based on the liberal democracy paradigm, various diplomacy models are implemented accordingly. This necessitates an examination, from the perspective of the jurisprudence of governance in the system based on Islamic jurisprudence, of citizen diplomacy, which is rooted in the elevated principles of traditional and jewel-like jurisprudence. It serves as the foundation for religious governance and the primary variable for producing power and social management by examining it from various angles. In this regard, this research seeks to answer the central question: What capacity does jurisprudential governance, as the grand jurisprudential theory of social management in Islamic governance, possess in the effectiveness of citizen diplomacy? The results indicate that jurisprudential governance, considering its dynamism and comprehensiveness, can, in addition to encompassing all aspects of individual jurisprudence based on the social duty of people in religious governance, define an identity-building and collective mission role for the entire nation. It can act as a disciplined, facilitating, supportive, guiding, and moderating force, ensuring the effectiveness of citizen diplomacy as one of the practical tools of foreign policy.
    Keywords: governmental jurisprudence, diplomacy, Efficacy, Citizen Diplomacy, International Relations}
  • مهدی سرمست شوشتری

    خمس یکی از مهم ترین احکام مالی اسلام است که بسیاری از فقها و دانشمندان اقتصاد اسلامی آن را به عنوان یکی از اصلی ترین مالیات های اسلامی و مهم ترین منابع درآمدی دولت اسلامی معرفی کرده اند. در دولت مدرن در صورت عدم پرداخت مالیات توسط مودی مالیاتی، دولت اقدام به اخذ مالیات از موجودی حساب وی می کند؛ یا اینکه از برخی حقوق شهروندی وی را محروم می کند تا ملزم شود مالیات را پرداخت نماید. این شیوه الزام به پرداخت مالیات و ضمانت اجرا و جرایم سنگین مالیاتی در کشورهای مختلف شیوه ای رایج است. در زکات نیز جواز اخذ بدون رضایت در صورت عدم تمکین وجود دارد. مساله اصلی این پژوهش، بحث بر سر امکان شرعی الزام قانونی به پرداخت خمس توسط حاکمیت است. روش شناسی این مقاله در پاسخ به مساله مذکور روش اجتهادی با رویکرد فقه حکومتی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اولا بر اساس مبانی فقه حکومتی، خمس حق الاماره و متعلق به حاکم اسلامی است. همچنین با بررسی ادله شرعی و با اقامه چهار دلیل اثبات شد که دولت اسلامی از منظر شرعی و به لحاظ نظری مجاز است کسانی را که خمس خود را نمی پردازند به نحوی الزام به پرداخت کند. البته دو ملاحظه مهم در این خصوص وجود دارد: اولا تمرکز دولت ها بخصوص دولت اسلامی باید بر تقویت انگیزه های درونی و ایمان قلبی افراد باشد نه فقط قواعد الزام آور. ثانیا این پژوهش ازلحاظ نظری و فقهی به این مساله پرداخته و یافته های تحقیق به معنی توصیه سیاستی برای شرایط فعلی ایران نیست.

    کلید واژگان: خمس, الزام به پرداخت, ضمانت اجرا, فقه حکومتی, قواعد الزام آور, مالیات}
    Mehdi Sarmast Shoshtari

    Khums is one of the most important financial rules of Islam, which many jurists and Islamic economists have introduced as one of the main Islamic taxes and the most important sources of income for the Islamic state. . In the modern government, if the people do not pay taxes, it decides to collect taxes from the people in the people's accounts or deprive them of some citizenship rights so that they have to pay the taxes. This method of obligation to pay tax and guarantee of execution and heavy tax crimes is common in different ways. In Zakat, it is permissible to collect without consent in case of non-compliance. The main subject of this research was the debate on the possibility of the legal obligation to pay khums by the government. The methodology of the article is in response to the issue of the same method of ijtihad with this governmental jurisprudence. The research indicates that, firstly, according to the jurisprudence principles of the government, khums belongs to the Islamic ruler. Also, by examining the Shariah proofs and presenting four reasons, it was proved that the Islamic government is allowed to pay those who do not accept Khums in a certain way from the Shariah point of view. There are two important points in this regard: First, governments, especially the Islamic government, should not only have binding rules to strengthen the inner spirits and heart faith of people. Secondly, this research deals with this issue theoretically and jurisprudentially, and the findings of the research do not mean a policy recommendation for the current conditions of Iran.

    Keywords: Khums, Obligation to Pay, Performance Guarantee, Governmental Jurisprudence, Binding Rules, Tax}
  • میلاد چراغی*، محمد قاسمی

    بررسی و تطبیق آموزه های دو رویکرد فقه فردی و فقه حکومتی در «عرصه قانونگذاری» و اتخاذ رویکردی که بتواند فقه را به عنوان منبع و نرم افزار مدیریت جامعه فعال کند، مساله تحقیق حاضر است. بنابراین، سوال محوری تحقیق حاضر با توجه به وجود دو رویکرد فقه فردی و فقه حکومتی در عرصه استنباطات فقهی از یک سو و ضرورت تطابق قانون بر موازین شرعی از سوی دیگر، این خواهد بود که با کدام رویکرد می توان به مقصود شریعت در عرصه اجتماعی دست یافت؟ مدعای تحقیق این است که با اتکا بر جریان آموزه های فقه حکومتی در مقام قانون گذاری، می توان موضع گیری مناسبی در راستای پیاده‏سازی مقاصد شریعت اتخاذ نمود. بر این اساس، با تکیه به روش تطبیقی و تحلیلی نشان داده می شود که با ترجیح آموزه های فقه حکومتی می توان فقه را به کنش گر فعال در عرصه اجتماعی و به ویژه در قانون گذاری تبدیل نمود و با اعتماد به رویکرد فقه حکومتی در قالب محتوا، قوانین شریعت را به وسیله «قانون گذاری» در جامعه، ساری و جاری ساخت.

    کلید واژگان: فقه, فقه حکومتی, فقه فردی, فقه قانون, قانون گذاری}
    Milad Cheraghi *, Mohammad Ghasemi

    Examining and applying the teachings of the two approaches of individual jurisprudence (Feqhe Fardi) and governmental jurisprudence (Feqhe hokumati) in the "legislative field" and adopting an approach that can activate jurisprudence as a source and implement for management of society, is the problem of the present research. Therefore, the central question of the current research, considering the existence of two approaches of individual jurisprudence and governmental jurisprudence in the field of jurisprudential inferences on the one hand, and the necessity of conforming the law by Sharia standards on the other hand, is that which approach can be used to achieve the purpose of Sharia in Social arena? The claim of the research is that by relying on the teachings of governmental jurisprudence in the legislative status (Maqāme Qānungozaari), it is possible to adopt a suitable position in the direction of implementing the purposes of Shari'a. Therefore, relying on the comparative and analytical method, it is shown that by preferring the teachings of governmental jurisprudence, jurisprudence can be turned into an active actor in the social arena, especially in legislation, and by trusting the approach of governmental jurisprudence in the form of content, the laws of Shari'a can be applied and exerted in the society by "Legislation".

    Keywords: Jurisprudence, governmental jurisprudence, Individual Jurisprudence, Jurisprudence of law, Legislation}
  • مصطفی جعفرپیشه فرد *

    سکولاریسم رفتاری مهم ترین عامل ایجاد فساد اقتصادی و محور ایجاد ظلم و ناعدالتی‎های اجتماعی در نظام اسلامی است. در مقام حل این مشکل، برای مقابله با فساد اقتصادی کارگزاران، نظارت درونی و بیرونی در قالب اقداماتی نظیر وضع قوانین، نظارت مجلس و ایجاد موسسات و مراکز قضایی همواره مورد توجه  بوده است، ولی این قبیل اقدامات مبارزه با معلول است و اساسی نیست. مقاله پیش رو با بهره گیری از شیوه اجتهادی و روش توصیفی تحلیلی به مساله منشا فساد اقتصادی  کارگزاران می پردازد، راه کار اساسی برای مقابله ریشه ای با این آسیب خانمان سوز با بازخوانی فقه اهل بیت: و از منظر فقه حکومت و بهره گیری از سیره حکومتی حضرت امیرالمومنین، ممنوعیت فعالیت های اقتصادی کارگزاران را به عنوان راه کاری بنیادین برای مبارزه با فساد اقتصادی می داند و بر اساس آن بر این باور است که ممانعت حاکمیت از فعالیت های مالی کارگزاران که به طور طبیعی و معمول به رانت اقتصادی منتهی می شود و ایجاد شکاف بین مناصب دولتی و فعالیت اقتصادی کارگزاران، امری ضروری می باشد.

    کلید واژگان: فقه حکومتی, فعالیت اقتصادی, کارگزاران نظام, نظام اسلامی}
    jafar pishah *

    Behavioral secularism is the most important cause of economic corruption and the axis of creating oppression and social forms of injustic in the Islamic regime. In solving this problem, internal and external supervision in the form of measures such as drafting laws, putting into effect the supervision of the parliament and the establishment of judicial institutions and centers have always been taken into consideration. However, taking such measures are a fight against what we may call the ‘effect’ and thus not being essential. The present article deals with the question of the source of economic corruption of the governmental agents drawing upon the discretional and the descriptive-analytical method. It also considers the basic strategy to fundamentally confront this devastating corruption possible by re-reading the jurisprudence developed by the Ahl al-Bait. And from the perspective of governmental jurisprudence and of Imam Ali’s method of governance, it regards the prohibition of the economic activities of govrmental agents as a fundamental strategy for fighting against economic corruption, and, accordingly, he believes that the measures taken by the government to prevent its agents from financial activities, which naturally and usually lead to economic rent, and to create a gap between governmental positions and the economic activity of the agents are necessary.

    Keywords: governmental jurisprudence, economic activity, agents of the regime, Islamic system (regime)}
  • محمدرضا ارمک، سید حسن عابدیان، سید محمدمهدی احمدی

    فقه اسلامی، همان گونه که به احوال فردی و شخصی نظر دارد به همان اندازه نیز ناظر به مسایل اجتماعی می باشد. بدین معنا که اسلام در قالب مسایل شخصی و فردی خلاصه نمی گردد، بلکه ماهیت اجتماعی اسلام بر جنبه های فردی آن غلبه دارد. فعالیت در زمینه درآمدزایی، یکی از مواردی است که شارع مقدس توجه جدی به آن دارد. کسب درآمد یک موضوع فردی نیست، بلکه اجتماع را تحت تاثیر قرار می دهد. معاملاتی مانند خرید و فروش کالای قاچاق در جوامع امروزی، به ویژه جوامع اسلامی همانند جمهوری اسلامی ایران، باعث ضررهای جبران ناپذیری شده است و منجر به تزلزل بازار مسلمین شده است. این پژوهش درصدد بیان حکم فقهی این نوع معاملات با توجه به احکام حکومتی می باشد. در ابتدا بعد از مقدمه و مفهوم شناسی قاچاق، به ذکر ادله ی مشروعیت صدور حکم حکومتی و گستردگی جواز صدور آن و نیز وجوب اطاعت و حرمت مخالفت از این نوع احکام پرداخته و در انتها، مخالفت قاچاق کالا و معاملات قاچاقی با احکام حکومتی بیان خواهد شد. در ادامه، مباحثی در مورد مصلحت اندیشی در جامعه اسلامی تحت ولایت ولی فقیه بیان شده و در نهایت به برخی از مسیولیت های دولت و حکومت اسلامی، در مخالفت با قاچاق و معاملات مربوط به آن، با در نظر گرفتن مصلحت عامه اشاره خواهد شد.

    کلید واژگان: قاچاق, خرید و فروش, فقه حکومتی, احکام حکومتی}
    Mohammadreza Armak, Seyed Hasan Abedian, Seyed Mohammad Mahdi Ahmadi

    Islamic jurisprudence pays as much attention to social issues as it does to individual and personal circumstances. In other words, Islam is not limited to personal and individual issues, but the social nature of Islam overcomes its individual aspects. Activity in the field of earning money is one of the things that the holy shari'ah pays serious attention to. Making money is not an individual matter, but it affects society. Transactions such as buying and selling smuggled goods in today's societies, especially Islamic societies such as the Islamic Republic of Iran, have caused irreparable damage and have led to the instability of the Muslim market. This study states the jurisprudential ruling of this type of transaction according to government rulings. After the introduction and conceptualization of smuggling, the reasons for the legitimacy of the issuance of a government rulings, and the expansion of its issuance, as well as the obligation to obey and prohibition of opposition to such rulings, are stated. Finally, the opposition of smuggling goods and smuggling transactions will be expressed by government rulings. In the following, the issues of expediency in the Islamic society under the guardianship of the Supreme Leader are discussed. Finally, some of the responsibilities of the government in the Islamic society in opposing smuggling and related transactions will be discussed, taking into account the public interest.

    Keywords: Smuggling, Transactions, Governmental jurisprudence, Government rulings}
  • رسول علیخانی، اکبر فلاح، محمدعلی خیراللهی

    درحوزه فقه حکومتی سه رویکرد را می توان متصور شد؛ رویکردهای روش شناسانه، رویکردهای موضوعدرحوزه فقه حکومتی سه دیدگاه را می توان متصور شد؛ دیدگاه های روش شناسانه، دیدگاه های موضوعشناسانه و دیدگاه های ناظر بر استنباط کل. دیدگاه روش شناسانه و موضوع شناسانه روشن می سازد که فقه حکومتی و فقه سنتی، از جهت ساختاری اختلافی با یکدیگر ندارند. آنچه سبب جدایی این دو دیدگاه از یکدیگر می شود، زاویه دید این دو دیدگاه به مسایل و دگرگونی در نوع احکام مشابه و ملزومات اجرایی حکومت است. این تیوری ها نوعی وسعت بخش روش شناختی و موضوع شناختی از(نگاه فردگرایانه) به(نگاه حاکمیتی)بوده، هرچند ماهیت این تیوری ها، درون مایه ای از ریوس و مسایل فقهی موجود است. دیدگاه های متناظر بر فهم کلی نگر حاوی دو فکر و باور است. تیوری شهید صدر که بر این پایه استوار است که، دستورات اسلام را هرگز نمی بایست به عنوان دستوراتی که قرابتی بایکدیگر ندارند و هر کدام ارایه کننده ی دستوری جداگانه و غیروابسته نسبت به دیگر دستورات است، مورد پژوهش قرار داد؛ چرا که این احکام در بدو امر بی ارتباط به نظر می رسند. در حالی که اگر به شکل مجموعه ای و به صورت یک کل مورد بررسی قرار بگیرند، متوجه می شویم که در حقیقت در یک مدار حرکت می کنند و از اهداف و قواعد و نظریات اساسی اسلام و به تعبیری از زیر بناهای مکتب کشف می کنند. نظریه دوم نیز مربوط به برخی نویسندگان و فرهنگستان علوم اسلامی است. مزیت این دو نظریه، توجه به استنباط نظام مند احکام و تفصیل در روش های اصولی استنباط است که در نظریه دوم بیشتر مورد بحث قرار گرفته.

    کلید واژگان: جایگاه فقه, جمهوری اسلامی ایران, فقه حکومتی, نگاه حاکمیتی}
    Rasoul Alikhani, Akbar Fallah, MOHAMMADAli Kheyrolahi

    In the field of government jurisprudence, three views can be imagined; Methodological views, subject viewsEpistemologies and perspectives on total inference. The methodological and thematic point of view makes it clear that governmental jurisprudence and traditional jurisprudence are not structurally different from each other. What separates these two views from each other is the perspective of these two views on issues and changes in the type of similar rulings and executive requirements of the government. These theories have been a kind of methodological and thematic broadening from (individualistic view) to (sovereign view), although the nature of these theories is a theme of the existing jurisprudential outlines and issues. Corresponding views on Klinger's understanding contain two thoughts and beliefs. Martyr Sadr's theory, which is based on the premise that the precepts of Islam should never be examined as precepts that are not related to each other and each of them presents a separate command and is independent of the other commands; Because these rulings seem irrelevant at first. On the other hand, if they are examined collectively and as a whole, we find that they are in fact moving in a circle and discovering the basic goals, rules, and theories of Islam, in other words, the foundations of the school. They do. The second theory is related to some writers and the Academy of Islamic Sciences.

    Keywords: position of jurisprudence, Islamic Republic of Iran, governmental jurisprudence, governance view}
  • مسعود فیاضی *، روح الله محمدی

    بر اساس اصل چهارم قانون اساسی همه قوانین و مقررات کشور باید بر اساس اسلام باشد. اقتضای عمل به این اصل اتخاذ راهبرد تقنین مبتنی بر شرع است، اما شورای نگهبان عملا بر اساس راهبرد عدم مغایرت با شرع عمل می‌کند. دلیل آن هم این است که علوم دینی از جمله فقه، یا علم مورد نیاز مواجهه با مسایل مزبور و در نتیجه راه حل اصلی را تولید نکرده‌اند یا مواجهه آنها با این مسایل به صورت تک‌نگاری و صرف نظر از پیامدهای اجتماعی و ارتباطات گسترده مسیله با ساحتهای مختلف جامعه و به اصطلاح در قالب فقه مستحدثات بوده است. برای رفع این نقیصه، اندیشمندان ایده فقه نظام را مطرح کرده‌اند. از این جهت مباحث مختلفی در این سالها بین حوزویان در خصوص چیستی فقه نظام و کارکردش مطرح شده است. اما نظرات مطرح شده، از انسجام و جامعیت کافی برخوردار نیست و در بسیاری موارد نیز وارد قلمرو علوم انسانی شده است. مضافا اینکه هر یک از این نظرات در مقام عمل کارآمدی خود را ثابت نکرده است. در این مقاله تلاش شده است، نظرات مختلف در مورد فقه نظام مطرح شده و ضمن نقد مختصر آنها تعریف مختار از فقه نظام ارایه گردد.

    کلید واژگان: فقه نظام, علوم انسانی اسلامی, نظامات اجتماعی, نظامات حکمرانی, فقه حکومتی}
    MASOUD FAYAZI *, Ruhollah Mohammadi

    The systematic jurisprudence has been proposed among the jurists as a jurisprudence that can meet the needs of government and society. Many differences in its definition among thinkers are mostly due to incorrect perception of Islamic humanities and its relationship with jurisprudence. For this reason, by developing a concept of jurisprudence from minor jurisprudence to major jurisprudence, some have tried to put the issues related to humanities in this regard under the umbrella of jurisprudence and call it the systematic jurisprudence. In this article, after reviewing the existing perceptions of the systematic jurisprudence, the systematic jurisprudence is introduced as a jurisprudence whose approach is systematic, it is a subset of government jurisprudence, the division of issues in it is based on social systems and governance, social systems and governance in it are produced by the Islamic humanities, not by itself, it has systematic features such as coherence and interaction between components, and finally, in each of these areas, there is a general unity that acts as the spirit that governs all the rules and identifies them.

    Keywords: The systematic jurisprudence, Islamic humanities, Governmental jurisprudence, Government rules, Social systems, Systems of governance}
  • محمدرضا کیخا*، مجتبی سرگزی، امیر بارانی
    بر خلاف حکومت های غیردینی که تنها دغدغه تامین رفاه دنیایی شهروندان خود را دارند، حکومت اسلامی علاوه بر آن، وظیفه دارد شرایط مناسب برای دین داری را نیز تامین نماید. ارتداد، منکری است که غیرمستقیم در قوانین ایران جرم انگاری شده است و ضرورت پیشگیری از آن، بدین جهت است که می تواند نظم اجتماعی را مختل سازد و جایگاه والای دین را تضعیف نماید و سعادت شهروندان اسلامی را از حیث روحی به خطر بیندازد.
    پیشگیری قاطعانه شارع مقدس از منظر کیفر در قبال ارتداد، حکایت از اهمیت بالای مقابله با این جرم دارد؛ ولی مستفاد از روح حاکم بر قوانین اسلام و سیره ایمه اطهار: در جهت تقابل با مقوله ارتداد، این مطلب است که ابتدا از روش های پیشگیرانه وضعی و اجتماعی استفاده گردد و در نهایت با پیشگیری کیفری اتمام حجت شود؛ مقاله حاضر با تکیه بر روش کتابخانه ای و تحلیلی به بررسی وظیفه تربیتی حکومت در این راستا و نیز جنبه های پیشگیرانه اجتماعی پرداخته و با احصاء علل ارتداد در چهار دسته کلی، راه کارهایی هشت گانه ارایه نموده تا حکومت اسلامی با به کار بستن آن، بتواند موجبات کاهش دین گریزی و جرم ارتداد را فراهم آورد.
    کلید واژگان: حکومت, پیشگیری از جرم, ارتداد, مرتد, تعزیر, دولت و فقه حکومتی}
    Muhammad Reza Kaykha *, Mujtaba Sargazi, Amir Bārāni
    nlike non-religious governments, which are only concerned with providing the worldly welfare of their citizens, the Islamic government, in addition to that, has the duty to provide suitable religious atmospheres. Apostasy is a sin that is indirectly criminalized in Iran's laws, and it is necessary to prevent it because it can disrupt social order, weaken the lofty status of religion, and endanger the spiritual well-being of Muslim citizens.
    The decisive prevention of the holy Lawgiver from the point of view of punishment for apostasy indicates the tremendous importance of confronting this crime. However,  what can be concluded from the the laws of Islam and the normative conduct of the imams, in order to confront apostasy, is that preventive social and legislative methods should be used first, and finally, if no other measures work to prevent it, the apostate should be subjected to capital punishment. The present article, relying on the library and analytical method, examines the educational duty of the government in this regard, and by highlighting the causes of apostasy under four general categories, it presents eight solutions so that the Islamic government may, by applying them, reduce apostasy and the renunciation of religious beliefs.
    Keywords: Government, Crime Prevention, Apostasy, apostate, Discretionary punishment, government, governmental jurisprudence}
  • سید احمد خاتمی، محمدحسن دهقان، رضا مقیسه*

    مطابق اندیشه امام خامنه ای، تشکیل تمدن نوین اسلامی، هدف غایی انقلاب اسلامی است. از سوی دیگر در دوران غیبت کبری و بر پایه نظریه ولایت فقیه، اسلامی بودن حکومت و به دنبال آن شکل گیری تمدن اسلامی نوین، منوط به حاکمیت ولی فقیه است که تحقق این مهم نیز در پرتو بهره گیری از فقه حکومتی امکان پذیر است. پرسش این است که در منظومه اندیشه امام خامنه ای، «ولایت فقیه» و «فقه حکومتی» چه نوع نقشی در «تشکیل تمدن نوین اسلامی» دارند؟هدف مقاله توصیف میزان نقش «فقه حکومتی» و «ولایت فقیه» در «تمدن سازی نوین اسلامی» بر پایه اندیشه رهبر معظم انقلاب است، که برای این منظور با بهره گیری از روش تحلیل مضامین، به واکاوی این نقش در اندیشه آیت الله خامنه ای پرداخته ایم.یافته های تحقیق نشان می دهد در منظومه فکری امام خامنه ای، همان گونه که ولایت فقیه و رویکرد فقه حکومتی در تحقق مرحله اول و دوم انقلاب اسلامی (انقلاب و نظام اسلامی)، ضروری و زیرساختی بوده اند، در تحقق آخرین مرحله از مراحل پنج ‎گانه انقلاب، یعنی تمدن نوین اسلامی نیز نقش اساسی و محوری دارند.

    کلید واژگان: فقه حکومتی, ولایت فقیه, تمدن نوین اسلامی}
    Sayyid Ahmad Khatami, MohammadHassan Dehghan, Reza Moghiseh *

    According to the thought of Imam Khamenei, formation of the new Islamic civilization is the ultimate goal of the Islamic Revolution. On the other hand, at the time of the Major Occultation and based on the theory of Wilayat al-Faqih, being an Islamic government and as a result the formation of the new Islamic civilization depends on the sovereignty of Wali al-Faqih and the realization of this important issue is possible in the light of utilizing governmental jurisprudence. However, the question is: What are the roles of Wilayat al-Faqih and governmental jurisprudence in the formation of the new Islamic civilization in the thought of Imam Khamenei?The present article aims at describing the role of governmental jurisprudence and Wilayat al-Faqih in the formation of the new Islamic civilization based on the thought of the Supreme Leader of the Revolution, to do so, this role was analyzed in the thought of Ayatollah Khamenei by using thematic and content analysis method.The findings show that in the intellectual system of Imam Khamenei, as Wilayat al-Faqih and governmental jurisprudence approach were necessary and fundamental in the realization of the first and second stages of the Islamic Revolution (Revolution and Islamic System), they play basic and fundamental roles in the realization of the last stage of the five stages of the Revolution, i.e. the new Islamic civilization.

    Keywords: governmental jurisprudence, Wilayat al-Faqih, new Islamic civilization}
  • خدیجه افشین*
    پیشرفت و توسعه جامعه انسانی سبب بروز نیازهای جدید به ویژه در عرصه موضوعات اجتماعی می گردد که ضرورت پاسخ گویی به آنها با حفظ مقاصد الشریعه در صورتی که مصلحت محرز گردد، مورد تایید شرع است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ گویی به این پرسش اساسی است که: مصلحت عمومی چه جایگاهی در احکام استصلاحی دارد که منتج به فقه حکومتی فرامذهبی می شود؟ یافته های پژوهش نشان می دهد گسترش اجتماع انسانی بالتبع پرداختن به مسایل مستحدثه که مبتنی بر مصلحت عمومی هستند را می طلبد. در این راستا به کاربستن استصلاح ضابطه مند که تحت حاکمیت روح شریعت قرار دارد، شرعی و عقلی است و لذا این گونه کارکرد استصلاح از صغریات سنت و یا عقل به شمار می آید که احکامی اجتماعی دایرمدار مصالح عامه را صبغه فرامذهبی می بخشد و بنابراین گرچه استصلاح منبعی غیرمنصوص است، لکن سازوکاری است که کلیت شریعت بر آن حکومت داشته و بر همین اساس است که برخی فقهای امامیه در موضوعاتی نظیر بیمه، احتکار و مالکیت معنوی و قانونگذاران در مباحث منافع عمومی و مسایل مستحدثه حقوقی که جنبه حکومتی دار ند به اتکای مصالح عامه، استصلاح را در قالب سنت و یا عقل به کار می بندند.
    کلید واژگان: استصلاح, فقه حکومتی, موضوعات اجتماعی و حکومتی, مصالح عامه, فرامذهبی, روح شریعت}
    Khadijeh Afshin *
    The progress and development of human society causes new needs, especially in the field of social issues, the need to meet them while maintaining the purposes of Sharia is accepted by the Sharia, if the expediency is approved. The present study is aimed at answering the basic question that: What is the place of public expediency in the rules of Istislah that result in trans-religious governmental jurisprudence? Research findings show that the expansion of human society requires dealing with emerging issues that are based on the public expediency. Therefore, applying systematic Istislah under the authority of the spirit of Sharia is legal and rational and thus this kind of application of Istislah is from the presumptions of Sunnah or rationality that gives the social rulings based on public expediency a trans-religious character, so although Istislah is an unspecified resource, it is a mechanism generally governed by Sharia. Therefore, some Imami jurisprudents in subjects such as insurance, hoarding and intellectual ownership, and the legislator in  issues like public expediency and emerging legal issues that have a governmental aspect, relying on the public expediency, use Istislah in the form of tradition or reason.
    Keywords: Istislah, governmental jurisprudence, Social, Governmental Issues, Public Expediency, Trans-religious, The spirit of Sharia}
  • Ahmad Vaezi *
    In the contemporary era, the social justice has been focus of special attention, and explained and interpreted variously in the form of the theories of justice. In the climate of the Islamic thought, the belief in the perfection of Shariʿa and the capacity of the Islamic teachings for optimal management of the human societies has brought about a belief in self-sufficiency of Shariʿa and no need to any attempt for some movements such as identity neo-Salafism. In the present article, while explaining the view of identity neo-Salafism regarding the status of Shariʿa in establishing justice with a focus on Sayyid Quṭb's thought, we attempt to explore various aspects of the discussion on the relationship between Shariʿa and social justice. In this way, we try to present a vivid picture of the function of jurisprudence and Shariʿa in the sphere of establishing social justice as defined by Islam.
    Keywords: social justice, Neo-Salafism, Sayyid Quṭb, Shariʿa, governmental jurisprudence, Martyr Maṭahhari}
  • مجتبی الهی خراسانی*، علی ثناگو

    توسعه معابر و خیابان ها و در مجموع، شبکه های ارتباطی، استخوان بندی شهرها هستند و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شکل دهی ساختار شهر به شمار می روند و رشد، پویایی، اقتصاد شهر و کلیه فعالیت های ساکنان یک شهر، ارتباط روشنی با شبکه معابر دارد. با توجه به پیشرفت جوامع و گسترش شهرنشینی و بروز مشکلات و محدودیت های بسیار در بافت های ناکارآمد شهری، نیاز است سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرای طرح های عمومی و عمرانی توسعه معابر صورت پذیرد. اما در مسیر اجرای توسعه معابر شهری جهت تامین منافع شهروندان، با حقوق و منافع اشخاص در حوزه ملکیت و منافع و حقوق مرتبط تعارضاتی ایجاد می شود که همواره سازش پذیر نیست و نیازمند مبنایی فقهی برای حل آن تعارضات است. راه حلی مناسب برای حل این تعارضات، خوانش «قاعده لاضرر» با رویکرد ولایی  حکومتی توسط امام خمینی و آیت الله سیستانی است. قاعده لاضرر در این خوانش، نمایانگر اختیارات و وظیفه حاکم شرع در نفی ضرر از عامه است و در این خوانش، شهرداری به عنوان بازوی اعمال حاکمیت و ماذون از آن ناحیه است و در مسیر عملیات توسعه، نه اینکه حق دارد بلکه وظیفه تعریض معابر دارد و شهرداری موظف است برای رفع تعارض حقوق خصوصی و منافع عمومی، هر کجا که نفی ضرر از عامه ثابت شود به نفع حقوق و منافع عمومی اقدام کند، گرچه به ضرر حقوق و منافع خصوصی باشد. نتایج حاصل از این دیدگاه، حقوق عموم شهروندان را بهتر و بیشتر تامین می نماید و طرح مصوب شهرداری در فرض دارا بودن شرایط قانونی و تصویب بالاترین مقام این نهاد، همان حکم حکومتی است.

    کلید واژگان: تعریض معابر, منافع عمومی, تعارض حقوق و منافع, قاعده لاضرر, حکم حکومتی, امام خمینی, آیت الله سیستانی}
    Mojtaba Elahi Khorasani *, Ali Sanagou

    The development of passageways, streets and communication networks are the framework of cities in general. They are one of the main factors shaping the structure of the city that play the role of its vital arteries. There is a clear relationship between the development of the city, the growth of its land price, the dynamics and economy of the city, and all the activities of the inhabitants of the city with the passageways network. The development of societies, the expansion of urbanization, and the emergence of many problems and restrictions in inefficient urban contexts, have created the need for policy-making, planning, and the implementation of public and development projects in the urban context. To solve this challenge, improvement and renovation plansconsider widening the passages as one of the appropriate solutions. Regarding the implementation of the principles and rules of these plans or not, there is a conflict between public rights and interests and private rights and interests of individuals. In this study, the reading of ‘LāḌarar’ maxim with the approach of the governmental jurisprudence of Imam Khomeini and Ayatollah Sistani is introduced as the appropriate criterion for solving this conflict.According to this theory, the maxim of ‘LāḌarar’ represents the authority and duty of the Islamic judge (ḥākim al-sharʻ) in denying harm (ḍarar) to the public.Accordingly, there is no doubt that the municipality has public power, but based on the theory of governmental jurisprudence, the municipality is appointed by the guardian-jurist (walī al-faqīh) as the arm of governing. In the course development process, the municipality does not have the right but the duty to widen the passageways. To resolve the conflict between private rights and public interests, the municipality is obliged to act in favour of public rights and interests wherever the denial of harm (ḍarar) to the public is proven, even if it is to the detriment of private rights and interests. The results of this view provide better and greater protection for the general rights of citizens and in cases of refusal and withdrawal, there is no need for a governmental decree, because the plan approved by the municipality, assuming it has legal conditions and the approval of the highest official of this institution, is the same as the governmental decree of the ruler.
    Keywords: Widen the Passageways, Urban Management, Conflict of Rights and Interests, the ‘lā ḍarar’ Maxim, Governmental Decree, Governmental Jurisprudence, Ayatollahs Khomeini and Sistani.

    Keywords: Widen the Passageways, Urban Management, Conflict of Rights, Interests, the ‘lā ḍarar’ Maxim, Governmental Decree, governmental jurisprudence, Ayatollahs Khomeini, Sistani}
  • حسین سلطان محمدی *، فاطمه سلطان محمدی'

    این نوشتار با عنایت به اختلاف نظریه‌پردازان در مساله افزایش یا کاهش جمعیت و در پاسخ به این سوال است که حکم تکثیر موالید و افزایش جمعیت در صورت تضعیف اسلام و امنیت ملی چیست؟ این مقاله که به روش اسنادی و با مراجعه به آیات و روایات سامان‌یافته است، با هدف تبیین و تشریح موضوع فرزندآوری و تکثیر موالید، مبتنی بر مبانی فقهی و اصولی و با اتکا بر نظامات فقه شیعه در راستای اشاعه ارزش‌های دینی در عصر کنونی سامان پذیرفته است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که با تعمق در مجموعه آیات و روایات می‌توان اذعان نمود منظومه فکری و راهبردی شریعت اسلام در زمینه جمعیت به شکل یک قضیه حقیقی و به صورت یک خط مشی دایمی و همیشگی، همان تکاثر کمی و کیفی جمعیت، به منظور افزایش قدرت و توان جامعه اسلامی و استقرار دین حق بوده است. هم‌چنین به اقتضای درک قطعی عقل، مطلوبیت تکثیر نفوس را می‌توان برداشت نمود و چنین استنباط کرد که تحدید نسل مومنین، زمانی که موجب تضعیف اسلام گردد و امنیت ملی را به مخاطره اندازد، نه تنها جایز نیست، بلکه تکثیر موالید ضروری و لازم است.

    کلید واژگان: مبانی فقهی, فرزندآوری, افزایش جمعیت, کنترل موالید, فقه حکومتی}
    Hussein Sulṭān Muhammadi *, Faṭemeh Sulṭān Muḥammadi

    Taking into account the differences among theoreticians over the problem of increase in population or decrease in population, this article explores to find an answer to this question that “what can be decided on the problem of human reproduction and population growth if this may result in undermining Islam and in threatening national security?” Drawing upon documentations and with reference to the Quranic verses and traditions, this article has been organized to explain the problem of childbearing and reproduction of generations based on the jurisprudential principles and various Shi’i jurisprudential systems in line with the dissemination of religious values in this modern age. Findings of the research indicate that upon careful deliberation on the collection of the Quranic verses and traditions, it can be claimed that the intellectual and strategic system of Islamic Law in the field of population in the from of a factual proposition and of a permanent policy, is nothing but the quantitative and qualitative multiplication of population which is intended to increas the power and authority of the Islamic community and to establish the Divine religion. Likewise, as reason dictates, one can detect the desirability of proliferation of population, and comes to the conclusion that birth control or population control, when resulting in undermining Islam and threatening the national security, is not permissible. On the contrary, it is necessary to proliferate population.

    Keywords: jurisprudential principles, childbearing population growth, birth control, governmental jurisprudence}
  • غلامحسین الهام، سید صولت مرتضوی، عباس کعبی

    نظر به این که حکومت اسلامی از سابقه اجرایی چندان طولانی برخوردار نیست، بررسی بایسته‌های ساختاری خبرگان با توجه به مفروض ولایت ‌فقیه، ضروری به نظر می‌رسد. اصول 107 و 109 قانون اساسی مبین اهمیت عمل کرد خبرگان در کلیت نظام اسلامی است. این اصول با معرفی کارکرد خبرگان در زمینه انتخاب و معرفی رهبری، نشان‌دهنده ماهیت موسع مفهوم کارشناسی یا خبرویت صرف هستند. «نظارت» که در حقیقت و به مفهوم صحیح‌تر به لحاظ مبانی فقهی و قانونی، در صیانت از استمرار و تداوم صفات رهبری معنا داشته و «ولایت» خبرگان که در خصوص مسایل مربوط به اعلام اجتهاد نسبت به مردم بوده و نوعی ولایت تعلیقی است، ارتباط وثیقی با ماهیت کارکردی و تبیین جایگاه خبرگان و ولی ‌فقیه در نظام اسلامی دارد. هم‌چنین تشکیل هیات اندیشه‌ورز بنا به توصیه مقام معظم رهبری به مجلس خبرگان و تبیین راهبردهای اساسی و مهمی از جمله در امور بنیادین نظام و ملت و ترغیب این نهاد به ایفای نقش فعال‌تر و راهبردی از مواردی است که در تبیین روی کرد این مقاله اثرگذار است. در همین راستا، تلاش نویسنده بر آن است تا مواردی را جهت ارتقای هدف‌گرای خبرگان مطرح سازد تا این نهاد هر چه بیش‌تر به بنیان‌های اسلامی خود نزدیک شود.

    کلید واژگان: مجلس خبرگان, فقه حکومتی, قانون اساسی, ولایت فقیه, هیات اندیشه ورز}
    Gholāmhusein Ilhām, seyed solat mortazavi baba heidari, Abbās Ka ̒ bī

    Regarding the fact that the Islamic Government in Iran has not enjoyed longstanding executive experience, it seems to be necessary to study the structural requirements of the Assembly of Experts for the Leadership. The articles 107 and 109 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran make clear that, on the whole, the functions of the Experts are important as far as the Islamic system is concerned. Identifying the functions of the Experts in the field of electing and declaring the Supreme Leader, the mentioned articles in the Costitution show how significant and extensive the concept of expertise is in the Constitution. “Supervising”, which, in fact, finds its real, or rather, legal and jurisprudential expression in monitoring the current leader to make sure he continues to meet all the criteria listed in the Constitution, has a close relationship with the functional nature of the Experts and with the explanation of the position of the Experts, as they have been authorized by the laws to vet candidates for ijtihÁd proficiency, as well as the Muslim Guardian Jurist (wali-e faqih) in the Islamic system. The authority of the Assembly of Experts for the leadership is that of a suspensive (taÞliqÐ) kind. Likewise, the establishment of the think tank as suggested to the Assembly of Experts by the Grand Leader, AyatullÁh Khamenei, and the explanation of the major and significant approaches, including approaches to the fundamental issues of the government and the nation as well as the encouragements to this institution to play a more active and strategic role, are among the cases which help to explain the adopted approach to the issues in this article. In this connection, the writer tries to cast light on some points which make clear the objectives the Assembly of Experts follows to come closer to its Islamic foundations as much as possible.

    Keywords: Assembly of Experts (for the Leadership), governmental jurisprudence, Constitution, the, the guardianship of a Muslim jurist, the body (structure) of the think tank}
  • محمدصادق رجبی

    بلایای طبیعی و برخی بیماری‌های واگیردار، قدمتی به پهنای تاریخ بشر دارد. مقابله با برخی حوادث اجتماعی و علاج آن؛ مانند سیل، زلزله و بیماری‌های همه‌گیر نظیر کرونا، تنها از عهده افراد بر نمی‌آید و نیازمند تصمیمات کلان و امکانات گسترده است که در اختیار افراد نیست و باید از اختیارات حکومتی و ابزارهای در اختیار آن بهره برد. اما آیا حکومت در این شرایط، وظایف و مسوولیت‌هایی را بر عهده دارد، یا فقه هیچ مسوولیتی را متوجه حکومت نکرده است؟ بر اساس طایفه‌ای از روایات، اهتمام به امور مسلمین و دفع ضرورت از آن‌ها بر همگان از جمله حکومت لازم و واجب است. همان گونه که برخی از فقها تصریح کرده‌اند، با توجه به قراینی، به نظر می‌رسد امور عام مسلمین مراد روایات است و با توجه به این‌که در حوادث اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مسلمین نیاز به کمک‌رسانی دارند، این امر جز از حکومت ساخته نیست. هم‎چنین با توجه به این که اقدامات دولت جزء مصالح قطعی جامعه به شمار می‎رود، بر طبق عنصر مصلحت در فقه، وظایف و اختیاراتی بر عهده حکومت است.

    کلید واژگان: فقه حکومتی, اختیارات حکومتی, بلایا, بلایای طبیعی, بیماری های واگیردار}
    mohammadsadegh raiabi

    Natural calamities and certain epidemic diseases are as old as the human history. Nobody alone can cope with natural events such as floods, earthquakes, and epidemic diseases like Coronavirus disease. To cope with them, firm decisions must be made and all governmental facilities should be made use of. The question arises whether the Islamic government undertake responsibilities and perform its duties in these conditions or not. Or the case may be that fiqh does not place any responsibility for these things on the government. According to a set of traditions (riwÁyÁt), it is incumbent upon everybody, including members of the government, to make all their efforts to take care of Muslims’ affairs and resolve their problems. As some Muslim jurists (fuqahÁ) have explicitly stated, taking care of the general affairs of the Muslims are intended by the traditions, and in view of the fact that in the case of social or natural events, Muslims are in more need of help than any other time, they cannot be helped but by their government. Furthermore, regarding the fact that the measures taken by the state are definitely part of the public interests, according to the principle of expediency in Islamic fiqh, the government should assume responsibilities for ensuring public interests.

    Keywords: governmental jurisprudence, governmental authorities, calamities, natural calamities, epidemic diseases}
  • محمد قربانی مقدم

    قاعده ای رایج در کتب فقهی وجود دارد تحت عنوان حرمت اعانه علی الاثم که برگرفته از دومین آیه سوره مبارکه مایده است. اما این قاعده در حقیقت بخشی از یک قاعده کلی به نام تعاون است که به دلیل نگرش غلط به مفاد و مفهوم آیه، تنها به بخشی از آن؛ یعنی قسمت دوم توجه شده که همان نیز به نحو ناقصی است. این مشکل که ناشی از نگرش فردی به ادله و قواعد فقهی است، موجب فهم نادرست یا ناقص برخی ادله شده تا جایی که منجر به اعراض از برخی از آن ادله شده است. در این مقاله کوشش می شود، تا با بررسی این قاعده از منظر فقه حکومتی، کارکردها و ظرفیت های قاعده تعاون واکاوی شود. به این منظور کارکردهای این قاعده در چهار سطح بررسی می شود که عبارت است از: تاسیس حکومت دینی، تاسیس و حمایت از نهادها و تشکیلات انقلابی، قانون گذاری و تکالیف فردی.

    کلید واژگان: فقه حکومتی, قاعده تعاون, قانون گذاری, امر به معروف, نهی ازمنکر}
    mohammad ghorbanimoghadam

    There is a current maxim in books of jurisprudence labeled as the ‘prohibition of cooperation in sin and aggression’ which has its root in the second verse of the Surat al-MÁidah. However, the maxim is, in fact, part of a universal (general) maxim designated as ‘cooperation’ which has not been fully taken into consideration as a result of a false conception of the whole content or implication of the verse, or rather, because of partial view of its content. In other words, only part of the verse has been brought into focus, which does not give a full view of the whole content of the verse. This problem, which is caused by a personal view of the jurisprudential arguments and rules, has brought about a misconception or a narrow conception of the arguments so that some of these arguments have been the subject of refutation. In this article, an attempt has been made to explore the functions and capabilities of the maxim of cooperation by studying it from the perspective of governmental jurisprudence. Furthermore, functions of the maxim are studied at four levels: formation of religious government, establishment of revolutionary institutions and organizations and lending support to them, legislation and personal obligations.

    Keywords: governmental jurisprudence, maxim of cooperation, legislation, enjoining the good, forbidding the evil}
  • حسن رضازاده مقدم، عباسعلی سلطانی*، محمدتقی فخلعی

    اجرای احکام شرعی و تصدی امور مهم و عمومی جزء وظایف حاکم شرع یا مجتهد جامع الشرایط است و اقدام خودسرانه و بدون اذن حاکم شرع آحاد جامعه در این امور پسندیده نیست. احکامی چون حدود در فقه وجود دارد که در بدو امر به نظر می رسد اجرای آن ها برای مردم عادی جایز شمرده شده، درحالی که در حیطه عمل عموم قرار گرفتن آن ها به هرج ومرج در جامعه انجامیده و ظاهرا مغایر نظم عمومی است. این نوشتار با بررسی مصداقی شماری از این احکام در پی پاسخ گویی به این سوال است که آیا سپردن آن ها به دست عموم با نظم عمومی مغایرت دارد یا خیر. نتیجه به دست آمده اینکه این قبیل احکام در ظرف  عدم استقرار حکومت اسلامی و سیطره فقه فردی و  ترجیح مصالح شخصی بر مصالح عمومی، صادر شده است. اما در شرایط استقرار حکومت صالح اسلامی و سیطره فقه اجتماعی و سیاسی، در برابر احکام حکومتی محکوم است. برخی از احکام مغایر نظم عمومی نیز از باب اضطرار صادر شده و مقید به شرایط اضطرار است. اثبات این نکته که هرجا فقهای عظام، جز برخی معاصران، از «نظام» یاد کرده اند مقصودشان نظم عمومی است نیز از دستاوردهای این پژوهش است که به صورت کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی تدوین شده است.

    کلید واژگان: نظم عمومی, مغایرت با نظم عمومی, احکام مغایر نظم عمومی, فقه حکومتی, اذن حاکم}
    Hassan Reza Zade Moghaddam, Abbas Ali Soltani *, Mohammad Taghi Fakhlaei

    Execution of religious precepts and managing the important and public affairs is among the duties of the sharia ruler or the highly qualified religious jurist and the arbitrary action as to these affairs by members of society without the authorization of sharia ruler is not acceptable. There are precepts in the Islamic jurisprudence including prescribed punishments whose execution by ordinary people, at first sight, appears to be permitted while if they fall within the competence of the public, this leads to chaos in the society and is, apparently, against public order. The present paper, through case studies on a number of such precepts, seeks to answer the question whether assigning them to the public contradicts the public order or not. The conclusion is that such precepts were issued at a time when the Islamic state was not established and the individual jurisprudence prevailed and private interests were preferred over public interests. However, in situations the righteous Islamic state is established and the social and political jurisprudence prevails, the precepts of the governmental jurisprudence are given priority over the above said precepts. Some precepts which contradict the public order and have been issued due to necessity are restricted to exigent circumstances.  Proving the point that whenever the great jurists have mentioned order they have intended public order is also an achievement of this research which has been performed using library tools and through descriptive-analytical method.

    Keywords: public order, contradiction with public order, precepts contradicting the public order, governmental jurisprudence, the ruler’s authorization}
  • مجید نورزاد کوهساره، حمید مسجدسرایی*

    نظریه «فقه نظامات اجتماعی» برای اولین بار توسط شهید صدر(ره) در کتاب «اقتصادنا» تبلور یافته و به عنوان رویکردی جدید در تفقه معرفی گردیده است که در آن مجتهد اسلامی، متفاوت از نگاه خرد و فردی، به فقه و مقوله ی اجتهاد، با یک نگاه سیستمی و مجموعی در پی تحلیل مسایل فقهی برآمده و در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی بر می آید؛ لذا همچنان که فقه فردی و متعارف، متکفل بیان احکام و تکالیف فردی بوده و رسالت دینی شدن افعال و رفتار آحاد مکلفان را بر عهده دارد، فقه نظام نیز - ضمن مستظهر بودن به بنای عقلا و منطقه الفراغ به عنوان یکی از عناصر اصلی این رویکرد - متکفل استنباط احکام ساختارها و مناسبات حکومتی و اجتماعی در راستای اداره و مدیریت دینی و الهی جامعه می باشد. بنابراین فقه نظام، یک رویکردی است حکومت ساز و اجتماع پرور و حاکمیت آفرین در عرصه ی فقاهت و اجتهاد، که رقبایی را به همآوردخود می خواند و به ستیز با آنها می پردازد. «فقه سکولار» و «فقه اجتماعی» به عنوان دو رویکرد اصلی در مقابل رویکرد «فقه نظام» مطرح می باشند که این مقاله با تاکید بر بازخوانی این دیدگاه ها و طرح اشکالات وارده بر رویکرد فقه نظام و نقض آنها، به این نتیجه اصرار می ورزد که تمامی رویکردهای مقابل، مردود بوده و توان صف آرایی در برابر رویکرد ادعایی را ندارند.

    کلید واژگان: شهید صدر(ره), فقه نظام, فقه حکومتی, فقه اجتماعی, فقه سکولار, رویکردهای رقیب}
    Majid Nourzad Kohsareh, Hamid Masjedsaraei *

    Firstly, the theory of "jurisprudence of social systems" was crystallized by Shahid Sadr in the book Iqtisaduna (Our Economics) and has been reported as a new approach in jurisprudence, in which the Islamic mujtahid, different from the micro and individual view, to jurisprudence and the category of ijtihad, with a systematic and comprehensive view seeks to analyze jurisprudential issues. He or she seeks to infer the "social systems" from religious sources. Therefore, as individual jurisprudence is responsible for expressing individual rules and duties and is responsible to religionize the actions and conduct of individuals in the jurisprudence of the system, while relying on the Rationalists' decision and the mantaghat-al-faragh. As one of the main elements of this approach, the jurisprudence of the system is responsible for infering the rules of governmental and social structures and relations in order to administer the religious and divine management of society. Therefore, the jurisprudence of the system is an approach that creates the government, society and sovereignty, and in the field of jurisprudence and ijtihad, it competes with its rivals."Secular jurisprudence" and "social jurisprudence" are considered as the two main approaches in front of the "jurisprudence of the system" approach. This article, by emphasizing the re-reading of these views and proposing the problems and disadvantages of the approach of the jurisprudence of the system in order to violate them, insists on the conclusion that all the opposite approaches are rejected and do not have the power to resist in front of the claimant approach.

    Keywords: Shahid Sadr, Jurisprudence of system, Governmental Jurisprudence, Social jurisprudence, Secular jurisprudence, Rival approach}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال