به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « oppression » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • نگین خان محمدی اطاقسرا، عبدالله حسن زاده میرعلی *
    زمینه و هدف

     بیداد و داد، همواره در تاریخ، همراه یکدیگر بوده اند و نه تنها در متن زندگانی بشر، بلکه در آثار ادبی و هنری نیز با هم و در برابر هم انعکاس یافته اند. نه تنها ادبیات حماسی، اساطیری، اندرزی، اخلاقی و پایداری، سرشار از روایتهای بیداد و داد است، بلکه ادب تغزلی و عاشقانه فارسی نیز خالی از این نوع مضامین نیست و تنها شخص بیدادگر است که چهره می گرداند و مبدل به معشوق بی عنایت و بی مدارا میشود. پروین اعتصامی از شاعران متقدم دوران معاصر است که در مفصل گذار از عصر مشروطه به عصر جدید تاریخ ایران میزیست. او تغییرات سریع ایران و کاستی ها و نابه سامانیهای جامعه ایرانی را که برخی مختص عصر او و برخی دیگر کاستیهای کهن و مشترک در طول اعصار و ملازم زیست بشری بودند، دید و در شعر خویش انعکاس داد. او برای انعکاس دادن بیمها و امیدها و بیداد و داد در شعر خویش، شیوه هایی را برگزید که در ادب فارسی پیشینه ای دیرینه داشتند، اما پروین با چیره دستی همراه با سادگی و صمیمیت، باری دیگر کارایی این شگردهای کهن را اثبات کرد. صراحت در انتقاد و ابهام در انتساب، تمثیل، مناظره، تلمیح، جان بخشی و دوگانه سازی از زمره این شگردها هسنند. پروین همچنین لطافتی را با شیوه بیان خویش همراه ساخت که مختص اوست و نتیجه روح زنانه وی است. در این پژوهش به بررسی شیوه های تبیین بیداد و داد و ترسیم چهره بیدادگران و دادگران در شعر پروین اعتصامی پرداخته میشود.

    روش تحقیق: 

    پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است. اساس پژوهش بر دیوان پروین اعتصامی با مقدمه ملک الشعرای بهار است و برای گزینش نمونه ها و شواهد، همه دیوان بررسی شده است.

    یافته ها

     پروین به خلاف نظر برخی منتقدان، شاعری منتقد است اگرچه نمیتوان او را شاعری انقلابی به شمار آورد. او در انتقادهای خویش، به موضوع بیداد و داد، بسیار میپردازد. مهمترین شگرد او در تبیین دوگانه بیداد و داد، صراحت در انتقاد و ابهام در انتساب است. شگردهای دیگری که او برای تبیین بیداد و داد به کار میگیرد، برای حفظ چتر ابهام بر سر شعر اوست. او برای تامین و تضمین این ابهام، از مناظره و تمثیل بهره وافر میبرد و مناظره و تمثیل در شعر او هنگامی که یک سویش غیرانسان باشد، لاجرم به تشخیص می انجامد. همچنین پروین در راستای تامین ابهام در انتساب، از تلمیح بهره میبرد و انتقادهای صریح خویش را به شخصیتهای تاریخی منسوب میدارد و برای برجسته شدن بیداد و داد، دست به دوگانه پردازی وسیع می زند.

    نتیجه

     شعر پروین اعتصامی، آمیزه ای از اخلاق و عاطفه و تصویرپردازیهایی است که با استادی تمام در عین دنباله روی شیوه شاعری پیشینیان، محصول شعری امروزین و در خور احوال امروزیان را پدید آورده است. او با تکیه بر تمثیل و مناظره و با گزینش قالب قطعه به عنوان مهمترین قالب شعری خویش، به انعکاس حال و روز مردمان ایرانی در یکی از خطیر ترین مقاطع تاریخ ایران پرداخته است. پروین اعتصامی به اقتضای زن بودن و به پیروی از پوشیده گویی سنت شده در شعر کلاسک فارسی،در بسیاری از مناظرات، سخنش را در لفافه بیان میکند. همچنین بیداد و داد در شعر او لزوما انسانی نیست و می تواند کیهانی باشد.

    کلید واژگان: پروین اعتصامی, شیوه بیان, بیداد, داد, تمثیل, مناظره}
    N. Khan Mohammadi Ataghsara, A. Hassanzadeh Mirali*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    oppression and justice have always been together in history and have been reflected not only in the context of human life, but also in literary and artistic works. Not only the epic, mythological, admonitional, moral and sustainable literature is full of stories of oppression and justice, but Persian lyrical and romantic literature is also not devoid of these themes and it is only the oppressor who turns his face and turns into an indifferent and intolerant lover. Parvin Etisami is one of the leading poets of the contemporary era, who is in the transition from the constitutional era to the new era of Iranian history. He saw the rapid changes in Iran and the shortcomings and imperfections of the Iranian society, some of which were specific to his era, while others were ancient and common throughout the ages and inherent in human life, and he reflected them in his poetry. In order to reflect insurances and hopes, oppression and justice in his poetry, he chose methods that had a long history in Persian literature, but Parvin proved once again the effectiveness of these ancient methods with mastery combined with simplicity and sincerity. Clarity in criticism and ambiguity in attribution, allegory, debate, allusion, revitalization and dualization are among these methods. Parveen also added a tenderness to her expression that is unique to her and is the result of her feminine spirit. In this research, the ways of explaining oppression and justice and drawing the faces of the oppressors and the righteous in the poetry of Parvin Etisami are discussed.

    METHODOLOGY

    The current research is descriptive and analytical and based on library studies. The basis of the research is Parvin Etisami's Diwan with an introduction by Malek Al-Shaarai Bahar, and to select examples and evidence, all the Diwans have been examined.

    FINDINGS

    Contrary to the opinion of some critics, Parvin is a critical poet, although he cannot be considered a revolutionary poet. In his criticisms, he deals a lot with the subject of oppression and justice. His most important technique in explaining the duality of oppression and justice is frankness in criticism and ambiguity in attribution. Other methods he uses to explain injustice and justice are to keep the umbrella of ambiguity over his poetry. To provide and guarantee this ambiguity, he makes ample use of debate and allegory, and debate and allegory in his poetry, when one side is inhuman, inevitably leads to recognition. Also, in order to provide ambiguity in attribution, Parvin uses allusions and attributes his frank criticisms to historical figures. Sharp dichotomy is a lot to highlight the duality of injustice and justice in his poetry.

    CONCLUSION

    Parvin Etisami's poetry is a mixture of morals, emotions and imagery, which he created with mastery while following the poetic style of the ancients, creating a modern poetic product suitable for today's conditions. Relying on allegory and debate and choosing the format of the poem as the most important form of his poetry, he has reflected on the present and the day of the Iranian people in one of the most dangerous periods in the history of Iran. Parveen Etisami, as a woman and following the tradition of veiling in classical Persian poetry, speaks in a veil in many debates. Also, in his view, oppression is not necessarily human and may be cosmic.

    Keywords: Parvin Etisami, Expression, Oppression, Justice, Allegory, Debate}
  • Sajjad Gheytasi, Ali Salami *
    There have been major changes in African contemporary literature. It depicts the decentralized realities that Africans experience in the increasingly interconnected world going beyond singular narratives. The devolution of ethnic cultures and the rise of a generation struggling with fragmented identities are reflected in the emergence of new African voices both within and outside of the continent. One of the best examples of this trend is the novel Americanah by Chimamanda Ngozi Adichie. Adichie crafts a story that skillfully combines disparate cultural elements—Nigerian and American—while providing a nuanced examination of self-identity and the feeling of being other through the journey of Ifemelu and Obinze. This article centers on Adichie’s use of the idea of decentralized realities to illustrate the challenges faced by African migrants who have to reassess who they are in the face of societies that frequently marginalize their cultures. Americanah draws attention to the intricacy of cross-cultural encounters as well as the ongoing discussions and conflicts surrounding identity and belonging. In a world where borders—both physical and cultural—are always changing, the characters grapple with the idea of where they truly belong. The article explores how Adichie illustrates the psychological and emotional costs of navigating a world that does not always acknowledge their multiple identities by looking at their individual journeys. In the end, Adichie’s Americanah explores the complex realities of the diaspora in a profound way as a representative work of contemporary African literature. The book promotes empathy and a greater comprehension of the complexity of individuals torn between cultures by making the reader confront preconceived ideas about identity and belonging.
    Keywords: Decentralized Realities, Oppression, Diaspora, Identity, Americanah}
  • میترا بهرامی *، ناصر کاظم خانلو
    زمینه و هدف

    برخی از آیات قرآن کریم بواسطه محتوا و پیام خاص و عمیق خود، بازتاب بیشتری نسبت به سایر آیات در آثار نویسندگان، شعرا و مفسرین بر جای داشته اند. آیه شریفه 72 سوره احزاب از جمله آیاتی است که در مراد و معنای آن اختلافات زیادی بین مفسران و قرآن کریم و عارفان وجود دارد. لذا با توجه به تاثیر وسیع این آیه در کتب تفسیری و عرفانی، به بررسی نظرات و مستندات چهار تن از مفسران و عرفا در باب معنای امانت و چگونگی حمل آن بر عالم و علت ابای مخلوقات از پذیرش آن و چگونگی پذیرش انسان پرداخته و در آخر علت وصف انسان به ظلم و جهل مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش مطالعه

    در مقاله حاضر از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. در ابتدا آثار و منابع مرتبط با موضوع بدقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند، سپس درباره آیه موردنظر و دیدگاه چهار تن از مفسران و عارفان مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها

    از نظر مفسرین و عرفای موردمطالعه، انسان تنها موجودی است که صلاحیت و شانیت حمل امانت را دارد، و این پذیرش از سوی انسان با اختیار و اراده همراه بوده است. کتب تفسیری موردمطالعه امانت را به امور گوناگونی تعبیر میکنند، اما کتب عرفانی موردمطالعه، امانت را تعبیر به » عشق و معرفت» نموده اند و محبت را حاصل معرفت الهی میدانند.

    نتیجه گیری

    مفسران موردمطالعه انسان را به سبب برداشتن امانت، ظلوم و جهول میدانند و ملامت مینمایند، اما عارفان موردنظر به علت تمجید خداوند از محبوب خود و ایجاد رابطه عاشقانه دوسویه، این دو واژه را واژگانی مثبت و عامل مدح انسان میدانند نه ذم او.

    کلید واژگان: آیه امانت, مفسران, ظلوم و جهول, روض الجنان, کشف الاسرار, مرصادالعباد, مثنوی معنوی}
    Mitra Bahrami *, Nasser Kazem Khanlou
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Some verses of the Holy Quran have been reflected more than other verses in the works of writers, poets and commentators due to their specific and deep content and message. The honorable verse 72 of Soreh Ahzab is one of the verses whose meaning and meaning there are many differences between the commentators of the Holy Qur"an and mystics. Therefore, according to the wide influence of this verse in the interpretation and mystical books, he examined the opinions and documents of four commentators and mystics about the meaning of trust and how it is carried in the world and the reason why creatures are afraid of accepting it and how it is accepted by humans. The reason why man is described as cruelty and ignorance has been investigated.

    METHODOLOGY

    In this article, the descriptive-analytical method and the study of library resources have been done. At first, the works and sources related to the subject have been carefully studied and examined, then the relevant verse and the views of four commentators and mystics have been exami

    FINDINGS

    According to the studied commentators and mystics, man is the only being who has the authority and dignity to carry trust, and this acceptance by man was accompanied by free will. The studied interpretive books interpret trust as various matters, but the studied mystical books interpret trust as "love and knowledge" and consider love as the result of divine knowledge.

    CONCLUSION

    The commentators under study consider man to be oppressive and ignorant because of the withdrawal of trust, but the mystics in question consider these two words to be positive words and cause the praise of man, not to blame him, due to God"s praise of his beloved and the creation of a two-way romantic relationship.

    Keywords: Ayah Amanat, commentators, oppression, ignorance, Ruz al-Jinnan, Kashf al-Asrar, Mersada al-Abad, Masnavi Ma'anavi}
  • عیسی امن خانی*

    رابطه دموکراسی و نظریه‏های ادبی چگونه است؟ برخی این رابطه را علت و معلولی دانسته، از بی‏واسطه بودن رابطه این دو گفته‏اند؛ علت و معلولی به این جهت که یکی (دموکراسی) علت دیگری (نقد/ نظریه ادبی) است و بی‏واسطه به این معنا که هیچ واسطه/ میانجی‏ای میان آن ها وجود ندارد. اما به نظر می‏آید که نسبت این دو پیچیده‏تر از آن باشد که در وهله نخست به نظر می‏آید، چراکه نه تنها رابطه نظریه ادبی و دموکراسی پیچیده و چندوجهی  است، بلکه واسطه/ میانجی‏هایی چون اقلیت‏ها نیز در آن نقشی تعیین کننده دارند. دموکراسی به عنوان یک نظام سیاسی سابقه‏ای طولانی دارد. علی رغم این پیشینه طولانی و تحول پیوسته آن در طول تاریخ، هنوز بسیاری از مسائل آن حل ناشده باقی مانده و راه حلی قطعی برای آن پیدا نشده است. یکی از این مسائل اقلیت‏ها هستند. آرمان دموکراسی اداره جامعه به وسیله همه مردم است، اما وجود اقلیت‏ها که معمولا به دلیل سرکوب، مشارکتی در جامعه ندارند تحقق چنین آرمانی را دور از دسترس و دشوار ساخته است. حل این مسئله دشوار دغدغه بسیاری از نظریه پردازان و به ویژه نظریه پردازان دموکراسی بوده است؛ وضع قوانینی برای حمایت از اقلیت‏ها و... یکی از این راه حل‏هاست. نظریه‏های ادبی نیز یکی از این راه حل‏ها برای حل مسئله اقلیت‏ها هستند. نظریه‏های ادبی که هر کدام به یک یا چند گروه از اقلیت‏ها مانند زنان، مهاجران، «بدویان» و... می‏پردازند تلاش می‏کنند تا با رهایی اقلیت‏ها از انقیاد دیگران، زمینه را برای مشارکت آن ها در جامعه فراهم سازند و از این طریق دموکراسی را تعالی بخشند.

    کلید واژگان: دموکراسی, نظریه ادبی, اقلیت ها, سرکوب}
    Issa Amankhani*

    What is the relationship between democracy and literary theories? Some individuals have considered this relationship as cause and effect, they have said that the relationship between the two is direct; Cause and effect in the sense that one (democracy) is the cause of another (criticism/literary theory) and direct as there is no intermediary/variable between them. But it seems that the relationship between these two is more complicated than it appears primarily, because not only the relationship between literary theory and democracy is complex and multifaceted, but mediators such as minorities also play a role in it. Democracy as a political system has a long history. Despite this fact and its continuous evolution throughout history, many of its issues still remain unsolved and no definitive solution has been found. One of these issues is "minorities". The ideal of democracy is the management of society by all people, but the existence of minorities - who usually do not participate in society due to oppression - has made the realization of this ideal far from reach and difficult. Solving this difficult issue has been the concern of many theorists, especially democracy theorists. Establishing laws to protect minorities and so on has been one of these solutions. Literary theories are also one of these solutions to solve the problem of minorities. Literary theories - each of which deals with one or more groups of minorities such as women, immigrants, natives, etc. - attempt to free the minorities from the subjugation of others and provide the basis for their participation in the society. In this way, democracy will be exalted.

    Keywords: Democracy, Literary theory, Minorities, Oppression}
  • الهه هادیان رسنانی *

    یکی از مبانی کلامی مطرح در میان مفسران مسلمان، مسیله عصمت پیامبران است. ظاهر متشابه برخی آیات قرآن کریم با این مبنا، ناسازگار می نمایاند. ازجمله مهم ترین این آیات، آیاتی است که واژه «ظلم» و غفران آن را درباره برخی پیامبران مطرح می کنند. سوال اصلی این است که با توجه به مبنای عصمت، چه راهکار تفسیری و تاویلی برای تبیین و رفع تشابه این گونه آیات وجود دارد؟ و این تفسیر و تاویل، چگونه در ترجمه آیات، قابل بازنمایی است؟
    اکثر ترجمه های قرآن بدون توجه به تفسیر و تاویل و تنها بر اساس معنای اصطلاحی واژگان، به ترجمه این دست آیات اقدام کرده اند که در بیشتر موارد، علاوه بر عدم موفقیت در رفع تشابه آیه، بر تشابه آن نیز افزوده اند.
    این آیات درباره سه پیامبر بزرگ خدا یعنی حضرت آدم (ع)، حضرت موسی (ع) و حضرت یونس (ع) نیز مطرح است که در این مقاله کوشش شده به روش تحلیلی- توصیفی، با عدول از مفهوم اصطلاحی «ظلم» و «غفران» و مراجعه به ریشه واژگان و نیز با توجه به فضای سیاق این آیات، ترجمه ای دقیق بر اساس رویکرد تفسیری منطبق با مبنای کلامی عصمت، ارایه شود. نتیجه حاصل از این پژوهش، آن است که به نظر می رسد، یکی از مهم ترین راهکارها برای رفع تشابه آیات متشابه، رجوع به مفهوم لغوی واژگان باشد که در تفسیر و ترجمه صحیح آیات متشابه بسیار موثر خواهد بود.

    کلید واژگان: قرآن, عصمت, پیامبران, ظلم, غفران, آیات متشابه}
    Elaheh Hadian Rasanani *

    One of the bases of belief raised among Muslim commentators and scholars is the issue of infallibility of prophets. The problematic appearance of some verses of the Holy Quran shows that they are incompatible with this basis. Among the most important of these verses are the verses that mention the words "oppression" and "forgiveness" about some prophets.
    The question is, considering the basis of belief in the infallibility of the prophets, what is the interpretive solution for explaining and interpreting such verses? And how can this interpretation be shown in the translation of the verses?
    Translations of the Qur'an have often translated such verses without paying attention to the interpretation and based solely on the idiomatic meaning of the words, which in most cases, in addition to failing to solve the problem of the verse, have also added to its difficulty.
    These verses are mentioned about God's great prophet Adam (pbuh), Prophet Moses (pbuh) and Prophet Yunus (pbuh) in the Quran, which has been tried in this article in an analytical-descriptive way, ignoring the term "oppression" and "Forgiveness" and by referring to the roots of the words and also considering the space of these verses, a translation is presented that is in accordance with the principles of the infallibility of the prophets.
    The result of this research is that one of the most important solutions to solve the problem of some verses is to refer to the lexical meaning of the words, which will be very important in the correct interpretation and translation of the verses.

    Keywords: Quran, infallibility of prophets, Adam, Moses, Yunus, Oppression, Forgiveness, Difficult verses}
  • محمدابراهیم روشن ضمیر، علی اکبر حبیبی مهر*

    دیدگاه های مفسران درباره تفسیر آیه 117 سوره هود باعث پیدایش مباحث فراوانی شده است. سازگاری یا ناسازگاری اصلاح گری با ظلم در یک جامعه از آن جمله است. اختلاف نظر مفسران به اندازه ای است که برخی را به این باور رسانده که این آیه جزء آیات متشابه است. یافته های این پژوهش در ذیل این آیه، به ویژه امکان جمع اصلاح و ظلم در یک جامعه نشان از آن دارد دیدگاه مفسرانی که عبارت «بظلم» را در محل حال از ضمیر فاعلی لیهلک یا مرجع این ضمیر یعنی ربک دانسته و آن را قیدی توضیحی می دانند و در نتیجه قائل به عدم امکان اصلاح و ظلم در یک جامعه هستند، افزون بر هم سویی با نظر مشهور مفسران، از پشتوانه شواهد استوار قرآنی و روایی برخوردار است که هرگونه کار ظالمانه از جانب خدا را نفی می کند. دیدگاه مقابل که نتیجه آن امکان سازگاری اصلاح با ظلم در یک جامعه است، افزون بر عدم تکیه بر ادله استوار، در تعریف ظلم دچار مشکل است. با توجه هم سویی دیدگاه اول با دیگر آیات قرآن، می توان با اطمینان ادعای متشابه بودن این آیه را غیر قابل قبول دانست.

    کلید واژگان: متشابه, ظلم, شرک, اصلاح, آیه 117 سوره هود}
    Mohammadibrahim Rowshanzamir, Aliakbar Habibimehr *

    The commentators' perspectives on the interpretation of Verse 117 of Sūra Hūd have given rise to numerous discussions. Among these is the compatibility or incompatibility of reform with oppression in a society. The divergence in commentators' opinions is such that some believe this verse to be among the ambiguous verses. The findings of this research, particularly regarding the possibility of combining reform and oppression within a society, indicate that the viewpoint of commentators who consider the phrase "with oppression" as an adverbial modifier of the subject pronoun in "to destroy" or its antecedent, "your Lord," and thus regard it as an explanatory clause, leads to the conclusion that the coexistence of reform and oppression in a society is not possible. This view, in addition to aligning with the prevalent opinion among commentators, is supported by robust Quranic and narrative evidence that negates any unjust act by God. The opposing view, which results in the possibility of reconciling reform with oppression in a society, not only lacks solid evidence but also encounters problems in defining oppression. Considering the alignment of the first viewpoint with other Quranic verses, one can confidently deem the claim of ambiguity of this verse as unacceptable.

    Keywords: The Ambiguous Verse (Al-Mutashābih), Oppression, Polytheism, Reform, Hūd, 117}
  • محمد دانش نهاد*، محمدحسن وکیلی

    عصمت حضرت آدم (ع) یکی از موضوعات چالشی در علوم تفسیر و کلام است به گونه ای که ظاهر آیات و روایات برای برخی موجب این تصور گردیده که حضرت آدم (ع) در زمان بی توجهی به نهی از شجره، معصیت کرده و از عصمت برخوردار نبوده است. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات همراه با مقارنه آراء، در پی اثبات عصمت حضرت آدم (ع) از طریق روش تفسیر قرآن به قرآن است. بر این اساس، ابتدا آیات عام دال بر عصمت حضرت آدم (ع) بیان می شود و آنگاه، ادله ارشادی بودن نهی از شجره که منافاتی با عصمت ندارد، بر مبنای روش تفسیر آیه به آیه تحلیل می گردد. در گام نهایی، واژگان موهم عدم عصمت حضرت آدم (ع) نیز، بر مبنای روش تفسیری گفته شده تحلیل می شوند. از جمله نتایج تحقیق اینکه اولا، آیات ﴿لا ینال عهدی الظالمین﴾ و ﴿فینسخ الله ما یلقی الشیطان﴾ به طور عام، دال بر عصمت حضرت آدم (ع) هستند، ثانیا، از میان دلایل ارشادی بودن نهی از شجره، تنها یک دلیل بر ارشادی بودن نهی دلالت ندارد و مابقی ادله، دلالتشان تام است و ثالثا، بر اساس روش تفسیر قرآن به قرآن، هیچ یک از واژگان «ظلم»، «عصیان»، «غوایت»، «توبه» و «خسارت» منافاتی با عصمت حضرت آدم (ع) ندارد.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن به قرآن, حکم ارشادی, عصمت حضرت آدم(ع), ظلم, ترک اولی, توبه, شیطان}
    MOHAMMAD DANESHNAHAD *, Mohammadhasan Vakili

    The infallibility of Prophet Adam (pbuh) is one of the challenging topics in the sciences of interpretation and theology in such a way that the appearance of verses and narrations has caused some people to think that Prophet Adam (pbuh) disobeyed the prohibition of genealogy and did not have infallibility. . This research, with the method of collecting and analyzing information along with the comparison of votes, seeks to prove the infallibility of Hazrat Adam (pbuh) through the method of interpreting the Qur'an to the Qur'an. Based on this, first the general verses indicating the infallibility of Prophet Adam (pbuh) will be stated, and then the evidence of the prohibition of genealogy, which does not contradict with infallibility, will be analyzed based on the method of verse-by-verse interpretation. In the final step, the important words of the infallibility of Hazrat Adam (pbuh) are also analyzed based on the mentioned interpretation method. Among the results of its research that: 1- The verses "La Yanala Ahdi Al-Zalamiin" and "Fiansakhu Allah Ma Yulqi Al-Shaitan" generally indicate the infallibility of Prophet Adam (pbuh). 2- Among the reasons for the prohibition of genealogy, only one reason does not imply that the prohibition is directive, and the rest of the reasons are complete. 3- According to the method of interpretation of the Qur'an, none of the words oppression, rebellion, rebellion, repentance, and damage contradicts the infallibility of Adam (pbuh).

    Keywords: Interpretation of the Qur', an to the Qur', an, Instructive order, Infallibility of Hazrat Adam (pbuh), Oppression, Abandoning the first, Repentance, Satan}
  • محمد پوریاور چوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده
    ایهام که در شمار دلپذیرترین و ظریف ترین هنرهای کلامی است، در جوامع استبدادی و حکومت های اقتدارگرا، بهترین شیوه برای بیان دردهای اجتماعی و مجرای فریاد اعتراض آمیز و البته محتاطانه است. حافظ که یکی از شاعران برجسته قرن هشتم است، از این آرایه در اشعارش برای نقد اوضاع آشفته و نابسامان آن دوران بسیار سود جسته است. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش ایهام در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات خواجه شیراز بپردازد تا اولا میزان تاثیر هجوم چنگیز و حکومت مغولان در این دوره بر مضمون رایج در غزلیاتش بازنموده و ثانیا برجسته ترین ایهام های غزلیات شاعر با کارکرد سیاسی و اجتماعی شناخته شود. این تحقیق نشان می دهد که بیشترین انتقادات ایهام آمیز حافظ متوجه پادشاهان ستمگر و ریاکار مغولی است و در میان انواع ایهام، بسامد ایهام تناسب و ایهام مجرد بیش از گونه های دیگر آن است.
    کلید واژگان: بدیع معنوی, ایهام, ستم, ریا, غزلیات حافظ}
    Mohammad Pooryavar Choobar, Ahmadreza Nazari *, Masoomeh Nazari
    Īhām is among the most pleasant literary devices and the best way to express social woes and a medium through which to express discontent, albeit conservatively, in societies under authoritarian rule. Hafiz extensively employed this rhetorical embellishment to criticize the tumultuous situation, not least in his Ghazals. Relying on the descriptive-analytical method, this inquiry delves into the īhām-loaded poetry of Hafiz aimed at social and political issues. It will shed light on the influence of Mongol invasion of Persia and the dominance of Genghis Khan’s successors in the Hafiz’s poetry. It also identifies the most prominent instances of īhām with socio-political function in his poetry. The results suggest that the best part of social and political īhāms is aimed at the corrupt establishment, principal among them the hypocrite Mongol rulers. As well, two types of īhām were used more frequently than the other ones: tanāsub and mujarrad.
    Keywords: rhetorical embellishment, Īhām, Oppression, hypocrisy, Hafiz’s Ghazals}
  • علی علوی

    تمدن مجموعه اعتقادات قلبی و باورهای آشکارشده مردمی است که نیازهای اجتماعی آنان را با ایجاد یک تشکل در کنار هم نشانده است؛ به طوری که برای رفع نیاز خود اصول زندگی اجتماعی را پایه ریزی کرده-اند. قرآن کریم از افول تمدن های بسیاری با هدف ایجاد عبرت از عوامل ناکامی های آنان سخن به میان آورده است. آیات مربوطه علت محوری نابودی آن تمدن ها را ستمگری و خوی استکباری همه یا بخشی از مردم برشمرده شده است. به همین سبب قرآن هرچند در بین مسلمانان توصیه به مدارا و گذشت می کند و گاه آن را تنها راه کسب فضایل مادی و معنوی می شمارد، سکوت و رکون در مقابل ظالم را به شدت تقبیح و نکوهش می کند. آنچه نگارنده در این مقاله با روش توصیف و تحلیل اسناد کتابخانه به آن پرداخته است، بررسی ظلم به عنوان مهم ترین علت افول برخی تمدن های بشری است. در این راستا ابعاد مختلف ظلم و عواقب آن که می تواند تمدن چندهزارساله را نابود کند، مطرح شده است. به نظر نگارنده گذشته از آثار تکلیفی ظلم و پیامدهای آن در قیامت، قرآن کریم در آیات متعدد ظلم را به عنوان عامل افول تمدن ها برشمرده است و مخاطبان خود را از آن پرهیز می دهد. قرآن بر این مهم پای می فشارد که ظلم، هم موجب ایجاد روحیه نفاق عمومی در جامعه می شود و هم بر دشمنان بیرونی وی افزوده می گردد واین دو از درون و برون زوال تمدن را به دنبال دارند.

    کلید واژگان: تمدن, ظلم, اسلام, قرآن}
    Ali Alavi *

    Civilization is the collection of heartfelt beliefs and revealed beliefs of people who have put their social needs together by creating an organization in such a way that they have established the principles of social life to meet their needs. The Holy Quran has mentioned the decline of many civilizations with the aim of creating a lesson about the causes of their failures. In the relevant verses, the central cause of the destruction of those civilizations is the tyranny and arrogance of all or part of the people. For this reason, although the Qur'an recommends tolerance and forgiveness among Muslims, and sometimes considers it the only way to acquire material and spiritual virtues, But he condemns silence and silence in front of the oppressor and severely condemns him. What the author has addressed in this article with the method of describing and analyzing library documents is the examination of oppression as the most important cause of the decline of some human civilizations. In this regard, various aspects of oppression and its consequences that can destroy a civilization of several thousand years have been proposed. In the author's opinion, aside from the obligatory effects of oppression and its consequences in the Day of Judgment, the Holy Quran has listed oppression

    Keywords: Civilization, Oppression, Islam, Quran}
  • سید مصطفی موسوی اعظم*، زهرا قاسم زاده
    تعادل، یکی از ایده های محوری در تاریخ فکری سیمون وی است که با بررسی آن می توان رخنه نگرش خاص او را در تمام ابعاد زندگی به نظاره نشست. سیمون وی، در خلال شرح خویش از مفهوم تعادل تلاش دارد با حفظ ارزش های انسانی میان انسان و نیروهای حاکم در طبیعت و همچنین، میان انسان و نیروهای حاکم در جامعه هماهنگی ایجاد کند. او با کمک گرفتن از معنای کار، تعادل را برای رسیدن به عدالت در بستر جامعه بررسی می کند. وی از رهگذر ایده تعادل مفاهیمی چون قدرت، حیثیت و جامعه سرکوب شده را تحلیل می کند و انقلاب را برای نجات جامعه سرکوب شده ناکارآمد می داند. سیمون وی نشان می دهد که آدمی چگونه می تواند با تغییر در نگرش به زندگی و عنصر رضایت، خود را از «سلطه» رهایی بخشد و ازطریق پیوند با امر غیرشخصی میان انسان و تمام نیروهای حاکم، اعم از اجتماعی و طبیعی، و میان خودش و آنها تعادل ایجاد کند. بدین نحو، تعادلی که وی مطرح می کند، نه تنها به هیچ گونه حزب و یا سیاستی وابسته نیست، حتی از متکی بودن به علم که دستاورد بشری جهت سهولت در زندگی است، به دور است. هدف از نگارش این مقاله آشنایی مختصر با فلسفه سیاسی سیمون وی با محوریت آموزه «تعادل» است که تاکنون به آن توجه نشده است.
    کلید واژگان: سیمون وی, تعادل, کار, سرکوب, قدرت, حیثیت}
    Mostafa Mousavi Azam *, Zahra Qasemzadeh
    Equilibrium is one of the central ideas in Simone Weil's intellectual history, which can be examined to recognize the bias of her attitude in all aspects of her life. Through the expression of equilibrium, Simone Weil, by preserving human values, tries to create a harmony between man and the forces that govern nature, as well as between man and the forces that govern society. With the help of the meaning of work, she examines the equilibrium in order to achieve justice in the context of society in such a way that the human personality remains intact. Through the idea of equilibrium, she analyzes concepts such as power, prestige, and oppressed society, and considers the revolution ineffective in saving an oppressed society. Simone Weil shows how man, by changing his attitude to life, can free himself from domination with the help of the element of satisfaction; and how man, through connecting with impersonal matter between man and all the ruling forces (both social and natural), can make an equilibrium between himself and them. In this way, the equilibrium which she puts forward is not only dependent on any party or policy, but also free from reliance on science, which is the human achievement of making life easier.
    Keywords: Simone Weil, equilibrium, work, oppression, Power, prestige, consent}
  • سید محسن آزیز*، محمد صحرایی اردکانی، محمود حائری، حسین خدایار
    قاعده منع مجازات مضاعف یکی از اصول عقلی پذیرفته شده حقوق کیفری است که بر پایه آن، مجرم را برای ارتکاب یک جرم، تنها یک بار می توان مجازات کرد. این قاعده به اصل عدالت ریشه می برد و فی نفسه مورد پذیرش اسلام بوده و لازم الاتباع است. در قوانین پس از انقلاب اسلامی، چنانچه مجازاتی که ابتدا بر مجرم تحمیل شده، به گونه ای متفاوت از آنچه در شرع برای جرم ارتکابی او تعیین شده، باشد، قاعده منع مجازات مضاعف مورد پذیرش قرار نگرفته و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 تنها در تعزیرات غیرمنصوص شرعی این قاعده را پذیرفته است. نتیجه این رویکرد این است که مجرم افزون بر مجازات غیرشرعی نخستین، باید مجازات شرعی را نیز تحمل کند که با اصل عدالت و روح حاکم بر شریعت اسلام سازگار نیست. در این پژوهش، با بررسی مبانی نظرات شورای نگهبان در این زمینه، فتاوای مراجع تقلید معاصر و تحلیل پژوهش های مربوطه، رویکرد شورای نگهبان در عدم پذیرش این قاعده در تعزیرات منصوص شرعی، مورد نقد قرار گرفته و مبانی عدم پذیرش این قاعده در تمام مجازات ها، با محوریت قاعده منع مراجعه به قاضی طاغوت، بررسی شده است. از آنجا که مشهور فقها معتقدند اگر حضور نزد قاضی فاقد صلاحیت، به ناچار و بدون اختیار باشد، رجوع به وی جایز و رای او نافذ است و از آنجا که در امور کیفری، حضور مجرم در محکمه غیرصالح و مجازات وی معمولا خارج از اختیار اوست، باید حکم قاضی مربوط را نافذ دانسته و مجازات مضاعف را بر مجرم اعمال نکرد.
    کلید واژگان: مجازات مضاعف, محاکمه مجدد, ترافع, طاغوت, قضاوت}
    Sayyed Mohsen Aziz *, Mohammad Sahraee Ardakani, Mahmood Haery, Hoseyn Khodayar
    The principle of the prohibition of double punishment is one of the accepted principles of criminal law, according to which every crime should only be punished once. This rule is accepted by Islam and it is imperative to abide. In the aftermath of the Islamic Revolution, this rule has not been accepted if the original punishment was not religious; however, the Islamic Penal Code, adopted in 1392, only accepts this rule in non-legal sanctions. The result of this approach is that the offender, in addition to the primary punishment, must tolerate the religious punishment that is not compatible with the rational principles and the spirit that governs the Islamic law. In this research, by examining the bases of Guardian Council's views on this issue, the fatawa of contemporary imitation and analysis of relevant researches, the Guardian Council's approach to non-acceptance of this rule has been criticized in the sanctity of Shari'ah and, moreover, Adoption of this rule in all punishments has been based on the principle of non-refoulement to the judiciary. Since the famous jurisprudents believe that if the presence of a judge in a lack of authority is in vain and without authority, the reference to him is permissible and his vote is valid, and since in the criminal matters the presence of the offender in the court of law and his punishment are usually It is beyond his discretion that he should consider the verdict of the judge concerned and avoid double punishment for the offender.
    Keywords: Double Punishment, Retrial, Oppression, Tyranny, Judgment}
  • مصطفی کاظمی نجف آبادی*، یاسر حاجی پور

    هرچند در آثار فقهی، خلق‎پول از منظر اکل مال به باطل و... بررسی شده اما با توجه به حجم زیاد خلق‎ پول بانک‎های خصوصی و تاثیرات گسترده آن بر مقوله عدالت، ارزیابی فقهی خلق‎ پول بانک‎های خصوصی از منظر عدالت و ظلم، ضروری می‎باشد. سوال اصلی این است که به چه دلایلی خلق ‎پول بانک‎های خصوصی ظلم محسوب می‎شود و آیا مصداق قاعده فقهی حرمت ظلم می‎باشد؟ تحقیق حاضر که با روش توصیفی−تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه‎ ای صورت گرفته، نشان می‎دهد که با توجه به تحلیل ترازنامه‎ای، خلق‎پول بانک‎های خصوصی، با دو تبیین، مشمول قاعده حرمت ظلم است: 1.درآمدزایی عظیم بانک‎های خصوصی از محل حق‎ آقایی ناشی از خلق‎ پول با حمایت بانک ‎مرکزی 2.تضعیف (فاحش) در قدرت‎خرید دارندگان پول در فرض خلق ‎پول گسترده بانک‎های‎ خصوصی. در نهایت، با توجه به این نتایج، پیشنهاد سلب قدرت خلق‎ پول از بانک‎های ‎خصوصی مطرح می‎شود.

    کلید واژگان: خلق پول, بانک خصوصی, قاعده فقهی عدالت, پول اعتباری}
    Mostafa Kazeminajafabadi *, Yaser Haje Poor

    Although in jurisprudential works, the creation of bank money has been examined from the point of view of titles such as the return of wealth to falsehood, etc., but considering the large volume of money creation of private banks in new economies and its wide-ranging effects on the category of justice, the jurisprudential evaluation of creation of the money of private banks is necessary from the point of view of justice and oppression. The main question is, by what means, the creation of private banks' money is considered oppression, and is the oppression of these funds acceptable from a jurisprudential point of view? The current research, which was carried out with the descriptive-analytical method and the collection of library data, shows that according to the balance sheet analysis, the creation of money of private banks is subject to the rule of sanctity of cruelty in two ways: 1. Generating huge income. Private banks from the place of royalties resulting from money creation with the support of the central bank, 2. Gross losses in the purchasing power of money holders in the assumption of extensive money creation by private banks. Finally, according to these results, the proposal to remove the power of money creation from private banks was proposed.

    Keywords: creation of money, private bank, legal rule of justice, credit money, oppression}
  • محمد پوریاورچوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده
    در سده های تاریک هفتم و هشتم هجری که دوره چیرگی خونخواران تاتار و فرمانروایی حاکمان نالایق ستمکار بر  ایران بود، اشعار انتقادی به شیوه ای رساتر از ادب اعتراض در قرن ششم، به منصه ظهور رسید. در بحبوحه آن دوران خفقان زده، سعدی و سیف فرغانی، دو تن از آزاداندیشانی بودند که هریک به سبک و سیاقی خاص، در اشعارشان به مسایل جامعه فروپاشیده آن روزگار پرداختند. از آنجا که خودرایی حکومت های ضدمردمی، قلم و بیان را در زندان هزارتوی استبداد به اسارت کشیده بود، به ناچار این شاعران برای به نقد کشیدن اوضاع آشفته و نابسامان آن دوران به آرایه های بدیعی رمزآلود، به ویژه ایهام روی آوردند. این پژوهش بر آن است که با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و مقایسه ای به بررسی و مقایسه کارکرد آرایه ایهام در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات شاعران مذکور بپرازد تا اولا میزان تاثیر هجوم چنگیز و حکومت مغولان در این دوره بر مضمون رایج در غزلیات شان بازنموده شود و ثانیا برجسته ترین ایهام های غزلیات شاعران مذکور با کارکرد سیاسی و اجتماعی و وجوه تشابه و افتراق آن ها شناخته شود. برآیند نهایی این تحقیق نشان می دهد که کاربست روش «ایهام» در بیان مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات سعدی نسبت به غزلیات سیف تنوع و بسامد بیشتری دارد. بیشترین انتقادهای ایهام آمیز این دو شاعر متوجه صاحبان قدرت است. از میان انواع ایهام، ایهام مجرد و تناسب به ترتیب در غزلیات سعدی و ایهام تناسب و تضاد در غزلیات سیف از نمود بیشتری برخوردارند.
    کلید واژگان: بدیع معنوی, ایهام, غزل, ستم, ریا, سعدی شیرازی, سیف فرغانی}
    Mohammad Pouryavar Choubar, Ahmadreza Nazari Charvadeh *, Masome Nazari Charvadeh
    In the dark seventh and eighth centuries AH, which was the period of domination of the Tatar bloodthirsty and the governance of the unworthy cruel rulers over the cultural Iran, critical poems emerged in ways deeper than the protesting literature in the sixth century. In this period, Saadi and Saif Farghani were two liberals who each addressed the issues of the disintegrated society of that time. Since the arbitrariness of anti-people governments had captured the pen and speech in the labyrinth of tyranny, these poets inevitably turned to cryptic novelties, especially equivoque , to criticize the turbulent situation of the time. Based on a descriptive-analytical and comparative method, this study aims to investigate and compare the function of equivoque in raising political and social issues in the Ghazal of the mentioned poets in order to firstly explain the impact of Genghis Khan invasion and Mongol rule in this period on the common theme in their Ghazal and secondly, the most equivoques of the Ghazal of the mentioned poets is known by their political and social functions and their similarities and differences, as well. The final result of this research shows that the application of "Equivoque " method in raising political and social issues in Saadi's Ghazal is more frequent than Saif’s. Most of the equivoques criticisms of these two poets are directed at those in power. Among the types of equivoque , abstract equivoque and equivoque of proportion are more prominent in Saadi's Ghazal and equivoque of proportion and contradiction in Saif's Ghazal, respectively.
    Keywords: Spiritual innovation, Īhām, Ghazal, Oppression, hypocrisy, Saadi Shirazi, Saif Farghani}
  • Hajar Khademzadeh Yeganeh, Seddiqeh Fijani

    According to the Statement of the Second Step of the Revolution, one of the main slogans of the Islamic Revolution, which plays an important role in its maintenance, is the motto of justice, and one of the most significant factors threatening justice and consequently leading to the fall of Islamic society is the prevalence of oppression in society. Verses 45 to 52 of Sūrah Al-Naml are among the key verses in which oppression has been introduced as one of the causes of the downfall of a society. Since today’s world is a world full of oppression at all levels, including individual, social, political and economic ones, raising awareness among human societies for recognizing the consequences of oppression can certainly play an influential role in eradicating it and creating an Islamic society. Following the mentioned verses, the present article intends to examine and analyze the role of oppression in the fall of the Islamic society by the descriptive-analytical method. Through the study and analysis of the interpretations following these verses, it was concluded that oppression has irreparable consequences for the Islamic society. For instance, it causes discord and division, and as a result, religious truths are distorted, divine blessings are lost, social security is destroyed, the oppressors dominate the Islamic society and eventually, these factors lead to the gradual fall of the Islamic society.

    Keywords: oppression, fall, Islamic society, the Statement of the Second Step of theRevolution}
  • فاطمه یوسفوند، سهم الدین خزائی*، محسن رحمتی

    یورش تیمور، تخریب اراضی، ویرانی شبکه های آبیاری، افزایش اراضی بایر و رکود نسبی در وضعیت کشاورزی را درپی داشت. اما پس از تثبیت حکومت، تیموریان با انجام اصلاحاتی بر آن بودند تا ویرانی ها را جبران کرده و در زمینه رفاه حال کشاورزان اقداماتی انجام دهند. در پژوهش حاضر تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر داده های موجود در منابع، این مسیله را مورد توجه قرار دهد که وضعیت کشاوران تا چه اندازه از تحولات سیاسی عصر حاکمان تیموری تاثیر پذیرفته است؟ دستاوردهای پژوهش نشان می دهد که سلاطین تیموری برای رفاه حال کشاورزان، که همواره مهمترین تامین کننده مواد غذایی و درآمد حکومت بودند، اقداماتی در حمایت از آنها انجام می دادند، اما این اقدامات یا کافی نبود و یا شرایط برای حاکمان به گونه ای پیش می رفت که سبب می شد تا همه قوانین و دستورات صادره را نادیده بگیرند تا چند صباحی بیشتر بر اریکه قدرت بمانند. درواقع اجرای عدالت در حق کشاورزان تنها مربوط به زمانی بود که اوضاع آرام بود و حاکمان مقتدرانه در راس امور قرار داشتند، اما به محض اینکه اوضاع کشور بحرانی می شد، حاکمان تیموری همه قوانین و دستورات صادره را فراموش کرده و با اخذ مالیات های غیرمتعارف و تحمیلات گوناگون زندگی را بر کشاورزان سخت می کردند. از نتایج سوء این مالیات های سنگین و بدون حساب، شورش، فرار و مهاجرت کشاورزان بود و زوال کشاورزی در این دوره خود گواه اوضاع بد کشاورزان است.

    کلید واژگان: تیموریان, کشاورزان, سیاست دوگانه, عدالت, ظلم}
    Fatemeh Yousefvand, Sahmeddin Khazaee *, Mohsen Rahmati

    Timur invasion resulted in land degradation, destruction of irrigation networks, increase in barren lands, and a relative stagnation in the agricultural situation. But after the establishment of the government, the Timurid made reforms to compensate for the destruction and to take measures for the welfare of the farmers. In the present study, an attempt has been made to use the descriptive-analytical method and relying on the data available in the sources, to consider the extent to which the situation of farmers has been affected by the political developments of the Timurid rulers? The findings show that the Timurid sultans took steps in support of the peasants, who have always been the most important suppliers of food and government revenue, but these measures were either insufficient or conditions for the rulers was going on that caused them to ignore all the rules and orders issued in order to stay in power for a few more mornings. In fact, the administration of justice for farmers was only relevant when the situation was calm and the rulers were in power, but as soon as the situation in the country became critical, the Timurid rulers forgot all the issued laws and orders and collected taxes Unorthodox practices and hardships made life difficult for farmers. One of the consequences of these heavy and incalculable taxes was the revolt, flight and migration of farmers, and the decline of agriculture in this period is evidence of the poor situation of farmers.

    Keywords: Timurids, farmers, dual politics, Justice, oppression}
  • نسرین درویش نوری کلاکی، طیبه عارف نیا*، طاهره سلیمی
    زمینه و هدف

    رانت خواری یکی از جلوه های فساد است که آثار آن در حوزه اقتصاد بسیار قابل توجه است. پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی تاثیر رانت خواری بر اقتصاد از منظر فقهی بپردازد.

    مواد و روش ها

    روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفری و مراجعه به متون فقهی، اسناد حقوقی، مقالات و تحقیقات نگاشته شده در این زمینه است.

    یافته ها

     رانت خواری دارای انواعی از رانت اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی، قضایی و امنیتی است و به دلیل دسترسی ایجاد کردن برای عده ای و محروم ماندن عده ای دیگر، از مظاهر ظلم و فساد است. در فقه، رانت خواری عملی قبیح و حرام اعلام شده است.

    ملاحظات اخلاقی

     پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن اصول اخلاقی در ارجاع دهی و استفاده از منابع فقهی و متون دست اول نگارش شده است.

    نتیجه گیری

    شکوفایی اقتصادی نیازمند کار و تلاش مولد و دوری از روش هایی است که باعث دسترسی عده ای به منافع و محروم ماندن عده ای دیگر شود. از این جهت، رانت باعث نابرابری، ظلم و ستم و همچنین شکل گیری باندهای مافیایی ثروت و قدرت می شود. فقه اسلامی مخالف ثروت اندوزی نامشروع از جمله رانت خواری است.

    کلید واژگان: رانت, فقه, اقتصاد, ظلم, عدالت اقتصادی}
    Nasrin Darvish Nouri Kolaki, Tayebeh Arefnia *, Tahereh Salimi
    Background and Aim

    Rent-seeking is one of the manifestations of corruption, the effects of which are very significant in the field of economics. The present study seeks to investigate the effect of rent-seeking on economics from a jurisprudential perspective.

    Materials and Methods

    The method used in the present study is the analysis of criminal content and reference to jurisprudential texts, legal documents, articles and research written in this field.

    Findings

    Bribery has a variety of information, economic, political, social, educational, judicial and security rents and is a manifestation of oppression and corruption due to providing access to some and depriving others. In jurisprudence, practical rent-seeking has been declared ugly and forbidden.

    Ethical considerations

    The present study has been written based on ethical principles in referring to and using jurisprudential sources and first-hand texts.

    Conclusion

    Economic prosperity requires productive work and effort and avoidance of methods that allow some to access the benefits and deprive others. For this reason, rent causes inequality, oppression, as well as the formation of mafia gangs of wealth and power. Islamic jurisprudence opposes illegitimate amassing wealth, including rent-seeking.

    Keywords: Rent, Jurisprudence, Economy, Oppression, Economic Justice}
  • مفهوم هویت و عاملیت زنان در رمان ندیمه اثر مارگارت اتوود یکی از مفاهیم مورد بحث در جهان متکثر و چندفرهنگی کنونی، مقوله هویت می باشد که در آثار ادبی نیز به آن پرداخته شده است. نظریه های ادبی و فلسفی متفاوتی تمرکز خود را بر بررسی مفهوم هویت در ادبیات قرار داده اند که اخیرترین آن ها نقد پسااستعماری می باشد. گایاتری چاکراورتی اسپیواک از منتقدین پسااستعمارگری با رویکرد فمینیسم، به مساله اقلیت ها در هر جامعه ای می پردازد و نشان می دهد که چگونه زن ها و رنگین پوستان توسط سیستم قدرت به حاشیه رانده شده و مورد ظلم قرار می گیرند. از این منظر، سیستم های سیاسی و ایدیولوژیک، هویت را از افراد گرفته تا آنها قادر نباشند خود را به عنوان سوژه هایی انسانی و دارای تاثیرگذاری تاریخی مطرح کنند. هدف از این مطالعه بررسی روش هاییست که عاملیت زنان در رمان ندیمه اثر مارگارت اتوود چنان توسط قدرت محو شده که آنها به شی وارگی و فرودستی دچار شده اند. این تحقیق در پایان نشان می دهد که چگونه زنان فرودست و سرکوب شده راه هایی برای اعتراض و بیان خویش می یابند.
    کلید واژگان: عاملیت زنان, ستم و فشار, مطالعات پسااستعماری}
    Fatemeh Pourjafari *
    Identity is a contested concept in the presently diverse and multicultural world, and is reflected in the works of literature as well. Great numbers of theoretical works have been applied to literary works concerning the issue of identity, the most recent of which is postcolonial criticism. Spivak, the prominent figure in postcolonial feminist criticism, mainly concerns her theory with the struggle of the minority (the colonized or the females) against the oppression and injustice of the dominant system of power, which denies them an identity through which, they would assert themselves as dynamic agents who can act in history, rather than being acted upon. The aim of this study is to analyze the ways by which the female characters of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale, are objectified as groups rather than individuals, and in Spivak’s words, subalterns who have no voice and their identity is affected by the ideological system of power. The researcher eventually indicates that the subaltern, though being silenced, would find her own way to assert her subjectivity.
    Keywords: Female othering, Oppression, Postcolonial studies}
  • سیده زهرا مبلغ*

    یکی از مهم ترین نقدهای معاصر به متافیزیک، نقد خشونت نهفته در متافیزیک و خشونت برآمده از آن است. لویناس و دریدا نمایندگان بارز این دیدگاه بوده اند که هرکدام به شیوه ای، درباره لوازم و استلزام های خشونت بار متافیزیک استدلال کرده اند. لویناس با تحلیل فرایند مفهومی و کلی سازی هر امر متفرد در متافیزیک، توضیح می دهد که روش متافیزیک مستلزم اولا محو کردن وجه انضمامی و تفاوت های دیگری و ثانیا تملک دیگری برای خود است. از این جهت، متافیزیک بنیاد خشونت را در نظر و سپس در عرصه عمل استوار و توجیه می کند. دریدا همزمان با انتقال بنیاد خشونت از متافیزیک به زبان، معتقد است عدم خشونت محض ممکن نیست و به جای عدم خشونت، باید با آگاهی به ساختارهای خشونت و به کمک نوشتار، به سوی اقتصاد خشونت پیش رفت. در این مقاله، نخست نقدهای لویناس و دریدا به خشونت متافیزیک شرح داده می شود و سپس توضیح خواهم داد که بخشی از این نقدها خود نوعی خشونت در حق متافیزیک و نادیده گرفتن برخی از مهم ترین وجوه تاریخ آن است.

    کلید واژگان: نقد متافیزیک, خشونت, فراموشی دیگری, سرکوب, لویناس, فروتنی}
    Zahra Moballegh *

    One of the most radical criticisms by contemporary philosophers against metaphysics refers to the violence embedded in and developed by metaphysics. This criticism rejects the possibility of thinking about Being arguing that metaphysical thought due to its insistence on thinking clearly and distinctly, and for its method of transcendence results in suppression, possession, and tyranny. Different versions of this criticism unravel many secret points within the history of philosophy; yet, they all relate a specific narration of the history of philosophy that can be criticized itself. Many of such criticisms involve a kind of bias, sophistication, and negligence in their reading (and interpreting) of the history of philosophy. They rarely refer to philosophical texts, and their claims seldom are supported by a close reading of a text in its context. Contrary to this criticism, a different narration of the story of philosophy can be provided in which metaphysics and morality have the same origin. This article studies two versions of the criticisms against metaphysical violence: that of Levinas, as the most significant critic of metaphysics, and of Mc Cumber, as he has explained in more details how metaphysical violence transpires on the realm of act. Then, an explanation will be provided to argue for another narration of metaphysics in which metaphysics is a moral act in its origin and in its development: it requires to be humble in front of reality, and to be in search of the common foundation between the self and the other.

    Keywords: Criticism of metaphysics, Violence, forgetting the other, Oppression, Levins, Humility}
  • پریسا فرهادی*، احمد نظری، علیرضا صابریان
    ظلم ستیزی یکی از آرمانهای انبیاء به شمار می آید که در منابع گران سنگ روایی مورد تصریح قرار گرفته است. این مفاهیم، زمانی برجسته می شدند که مردم تحت سلطه حاکمان مستبد قرار داشتند و اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رو به وخامت می گذاشت. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی، مهمترین مصادیق و مولفه های ظلم ستیزی از قرآن و نهج البلاغه و سایر منابع دینی در جوامع با حکومت مردم سالار مورد واکاوی قرار گرفته است. با استفاده از کتب لغت و تفسیر، مفاهیم اصلی بحث، یعنی؛ ظلم، هلاکت، جامعه و سنت، به طور دقیق بررسی و اشاره ای هم به سایر عوامل مهم در فروپاشی جوامع شده است. در ادامه به بررسی موردی ظلم و مصادیق آن در آیات قرآن کریم و کتب دینی پرداخته شده و در مرحله بعد با تکیه بر نظر قرآن در مورد ظلم ستیزی در حکومت مردم سالار دینی مورد بررسی قرار گرفته است، بر همین اساس فقط جوامعی که قرآن به آنها تصریح کرده، ذکر شده است و در خاتمه به علت هلاکت جوامع به واسطه ظلم و تاثیر آن در هلاکت پرداخته شده است. نتایج مقاله حاکی است که خداوند با فرستادن پیامبران در پی ستاندن حق مظلومان و ایفاد حق در این عالم است، اما آنچه موجب شده ظلم ستیزی در جوامع انسانی به طور کامل اجرا نشود، ظلم با همه انواعش بوده است و اینکه علت اصلی هلاکت اقوام در آیات الهی، ظلم است و سایر عوامل مطرح هم، زیرمجموعه ظلم قرار می گیرند.
    کلید واژگان: حکومت مردم سالار, مردم سالاری دینی, ظلم ستیزی}
    Ahmad Nazari, Alireza Saberian
    Oppression is one of the ideals of the prophets, which is specified in the precious sources of narration. These concepts were highlighted when the people were ruled by authoritarian rulers and the political, social and economic situation deteriorated. In this study, relying on descriptive-analytical method, the most important examples and components of oppression of the Qur'an and Nahj al-Balaghah and other religious sources in societies with democratic government have been analyzed. Using dictionaries and commentary, the main concepts of the discussion, namely; Oppression, destruction, society and tradition have been carefully examined and other important factors in the collapse of societies have been mentioned. In order to provide accurate information about the Qur'an, a case study of oppression and its examples in the verses of the Holy Qur'an and religious books has been studied. On this basis, only the communities specified by the Qur'an are mentioned, and in the end, the why and the cause of the destruction of the communities due to oppression and its effect on the destruction are discussed. The results of the article show that God seeks the right of the oppressed and the expression of truth in this world by sending prophets, but what has prevented oppression from being fully implemented in human societies is oppression in all its forms and that the main cause of the destruction of tribes in Divine verses are oppression and other factors are subordinated to oppression.
    Keywords: democratic government, Religious Democracy, Oppression}
  • داود اسماعیلیی*، محمدرضا حاجی اسماعیلی، اکرم مختاری

    از ویژگی هایی که قرآن برای انسان برشمرده دو ویژگی «ظلوم» و «جهول» در پایانه آیه امانت تامل برانگیز است. نگاه خداوند به انسان در ابتدای همین آیه با تصریح به این دو ویژگی به ظاهر تناقض نمون است؛ زیرا این دو وصف پس از بیان عرض امانت و پذیرش آن از جانب انسان که بر عظمت و بزرگی وی دلالت دارد، واقع گردیده است. این تناقض نمایی آشکار در ظاهر آیه باعث گردیده تا مفسران قرآن در مواجهه با آن دو نگرش گوناگون در دو طیف مدح و ذم ارایه نمایند. این پژوهش پس از بازخوانی آرای مفسران قرآن و تحلیل محتوای اندیشه های تفسیری ایشان با تاکید بر قراین درون متنی و سیاق آیات، باورمند گردیده که این دو ویژگی از جمله صفات انسانی است که آدمی در این آیه از قرآن کریم بدان ستوده شده. نتیجه آنکه تناقض ظاهری موجود در آیه امانت در پرتو شناخت این قراین و تاکید بر سیاق قابل رفع است.

    کلید واژگان: امانت, حمل, انسان, ظلوم, جهول}
    Davod Esmaely *, MohammadReza Hajiesmaeili, Akram Mokhtari

    Among the characteristics that the Quran enumerates for human beings of ‘oppression’ and ‘ignorance’ at the end of the verse are thought provoking. God’s view of man at the beginning of this verse by specifying these two characteristics is a seemingly contradictory example; Because these two descriptions have occurred after expressing the breadth of trust and accepting it by man; which indicates his greatness and greatness. This obvious contradiction in the appearance of the verse has caused the commentators of the Quran to after two different attitudes in the two spectrums of praise and condemnation. This study, after reading the opinions of the Quran and analyzing the content of their interpretive thoughts with emphasis on the contextual context and context of the verses, has come to believe that these two characteristics are among the human attributes that are praised in this verse of the Holy Quran. The conclusion is that the apparent contradiction in the light of recognizing these evidences and emphasizing the context.

    Keywords: Trust, Transportation, Human, oppression, ignorance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال