به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "structural violence" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • محمدمعین گل باغ، علی مرشدی زاد*

    درخصوص چگونگی برقراری صلح، به عنوان یکی از مطالبات همیشگی جوامع بشری، نظریات گوناگونی مطرح شده است که ازنظر خاستگاه تاریخی، آن ها را می توان در دو قالب کلاسیک و مدرن دسته بندی کرد. ازطرفی، صلح پژوهان معاصر، با نقد انتزاعی و فردی بودن تاکید رویکرد کلاسیک بر آرامش درون و نیز انفعالی و ناکافی بودن تاکید رویکرد مدرن بر صرف نبود جنگ، تلاش فعالانه برای تحقق صلح را مورد توجه قرار داده اند. دراین بین، یوهان گالتونگ، صلح پژوه پرآوازه نروژی، کوشیده است ضمن اشاره به موانع ساختاری، وجه ایجابی تحقق صلح در جوامع انسانی را با مطرح کردن ایده صلح مثبت پررنگ سازد. از این ایده برای تقویت مبانی نظری حوزه امنیت و صلح می توان استفاده کرد؛ ازاین رو، در مقاله حاضر، نخست، آثار گالتونگ را- با محوریت مفهوم صلح مثبت- به روش اسنادی واکاوی کرده و سپس کوشیده ایم  با روش قیاسی، داده های به دست آمده را تجزیه وتحلیل و مولفه های مفهومی و کلیدی تحقق صلح مثبت را استخراج کنیم. در پایان نیز مدلی مفهومی پیشنهاد می شود که آن را می توان برای بررسی وجود زمینه های فکری تحقق صلح مثبت در اندیشه اندیشمندان گوناگون به کار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، چنانچه نفی تضادهای ساختاری ای چون استثمار، استعمار، تبعیض و فقر (در وجه سلبی) با همکاری، برابری سیاسی و عدالت اقتصادی (در وجه ایجابی) همراه شود و سمت وسوی این وضعیت در راستای ایجاد هماهنگی مثبت و احساس همدلی در جامعه باشد، آن گاه صلح مثبت محقق خواهد شد.

    کلید واژگان: یوهان گالتونگ, صلح مثبت, خشونت ساختاری, خشونت فرهنگی
    Mohamadmoein Golbagh, Ali Morshedizad *
    Introduction

    The quest for establishing and preserving peace has been a constant in human societies, giving rise to a multitude of theories and viewpoints. Among these, Norwegian peace researcher Johan Galtung introduced a novel perspective on the concept of peace in 1969, challenging the modern definitions. He argued that peace extends beyond the mere absence of war. Instead, it requires the eradication of all forms of violence and the establishment of enduring peace through the creation of new societal and political institutions, attitudes, and structures.Galtung distinguished between two types of peace: negative and positive. Negative peace, he explained, is focused on preserving peace through diplomatic means. On the other hand, positive peace is about building non-exploitative social structures, irrespective of the likelihood of war. Thus, while negative peace is about upholding the status quo, positive peace aims toward the formation of new structures, which are the outcome of peaceful interactions among individuals and the management of their differences with due regard to the legitimate needs and interests of everyone involved in important matters.Given the extensive body of Galtung’s work and the wide range of his views, this paper attempts to answer the question, “What are the key elements of achieving positive peace in Galtung’s thought?” Furthermore, we seek to develop a conceptual model that explores the potential intellectual foundations for achieving positive peace as perceived by other scholars.

    Methodology

    This study, devoid of any preconceived hypothesis, aims to uncover and elucidate a pattern of relationships among the conceptual elements that constitute positive peace in Galtung’s thought. The research is qualitative, exploratory, and employs a descriptive-analytical approach. Initially, Galtung’s works are examined in the context of positive peace using a document analysis method, which is part of a targeted descriptive study. Subsequently, an effort is made to pinpoint the crucial conceptual elements for achieving this kind of peace using an analogy method grounded in logical reasoning. Finally, a conceptual model is suggested by forming a logical linkage among these elements.

    Result and Discussion

    The research findings show that Galtung, through his unique approach to peace, posits that the objective of peace is not merely to halt war, but also to unify human society by eradicating the roots of structural violence. In fact, he advocates for the development of harmonious and peaceful relationships that integrate the economy, identity, and various groups within society.Within the context of Galtung’s positive peace theory, social harmony cannot be achieved unless a country’s domestic policies address the growing human needs. Without this, the international environment could also become more tense. Thus, by drawing parallels between peacemaking/peace stabilization and the health approaches in disease prevention and treatment, he divides the concept of peace into two types: positive and negative.Galtung proposes at least two therapeutic interventions in the realm of peace: firstly, the remedial measures of negative peace aimed at eradicating violence, and secondly, the preventive measures of positive peace intended to avert the onset of violence. In this context, negative peace underscores the importance of diplomatic peacekeeping initiatives, while positive peace (even in the face of unlikely warfare) concentrates on fostering peace and creating non-exploitative societal structures.Thus, the causes of war should not be solely attributed to the actions of individual or group decision-makers. Instead, the objectives of peace influence a multitude of issues that hinge on fulfilling basic human needs and enhancing the quality of life. In this regard, Galtung advances two topics in parallel. Firstly, he identifies four types of societal relationships - positive harmony, negative harmony, disharmony, and neutrality - and assesses the achievement of positive peace based on the outcomes of these relationships. Secondly, he examines the dynamics of violence and underscores the need to replace the “good” with the “evil”.In summary, this paper strives to draw logical connections among various themes in Galtung’s pacifist thoughts. The concluding remarks suggest that the resolution of structural contradictions, such as exploitation, colonialism/imperialism, discrimination,and poverty, should go hand in hand with corrective efforts to transform violent structures. This transformation requires the collective participation of all society members to shape their own future and to institute political equality and economic justice. Ultimately, if these efforts lead to the establishment of positive harmony and foster a sense of unity within society, then the goal of achieving positive peace will be realized.

    Keywords: Johan Galtung, Positive Peace, Structural Violence, Cultural Violence
  • Vida Rahiminezhad *, Haider AL-Mosawi

    Domestic is a term that encompasses intimate partner violence wherever it occurs and in whatever form. Galtung categorizes violence into three types of direct, structural, and cultural violence. The purpose of this article is to analyze Allende's Violeta (2022) based on Galtung's category of violence and Simeon de Beauvoir's feminist theory. This is a qualitative library-based study. Allende presents female characters who are victims of domestic violence at the hands of their husbands, their partners, and not their fathers. There are different types of domestic violence practiced against women and children in the novel due to the patriarchal perspective, culture, norms, and customs. Structural violence makes the role of cultural violence transparent. It is the role of cultural violence that legalizes structural violence. It is concluded that in order to eliminate domestic violence against women, the cultural violence resulting from the patriarchal system must be replaced with a new culture of anti-oppression, non-violence, and mutual understanding toward women.

    Keywords: Allende, Violeta, domestic violence, Direct Violence, Structural Violence, Cultural Violence
  • سمیه میری*، محمد گنجی

    خشونت ساختاری، یکی از انواع خشونت ها در سراسر جهان می باشد که به تبعیض ها، محرومیت های نظام مند و ممنوعیت های نهادینه شده درجامعه اشاره دارد. برخلاف خشونت فیزیکی، خشونت ساختاری در ساختارهای یک جامعه نهفته است و درتوزیع نابرابر قدرت، مالکیت منابع و فرصت ها نمایان می شود به طوری که؛ زاینده ی برخی پیامدهای اجتماعی و روانی درسطح جامعه و به ویژه زنان و دختران است. هدف از پژوهش حاضر، با توجه به اهمیت موضوع به نقش خشونت ساختاری درکاهش سلامت روان زنان شهر زاهدان می پردازد. داده ها به صورت پیمایشی جمع آوری شده است، جامعه ی آماری کلیه ی شهروندان بالای 20 سال شهر زاهدان، می باشد، با استفاده از فرمول کوکران، نمونه ی آماری تحقیق 384 نفر به دست آمده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی که با استفاده از نرم افزار Pls به دست آمده حاکی از معنادار بودن رابطه بین نقش خشونت ساختاری بر کاهش سلامت روان زنان است، مقدار به دست امده، در این آزمون برابر با 0.578 می باشد که مقداری مثبت است. بر این اساس فرضیه صفر پژوهش رد و فرض مقابل تایید می شود. همچنین تمام ابعاد ابعاد خشونت ساختاری (نابرابری جنسیتی، نظام مردسالار، کمبود امکانات اجتماعی ، عدم حمایت قانونی و عدم دسترسی به فرصت های شغلی برابر) درکاهش سلامت روانی زنان موثر و هریک سهم مشخصی دارند.

    کلید واژگان: خشونت, خشونت ساختاری, کاهش سلامت روانی زنان, شهر زاهدان
    Somayeh Miri *, Mohammad Ganji

    structural violence, is One type of violence, which refers to discrimination, systematic deprivation, and institutionalized prohibitions in society. Unlike physical violence, structural violence lies in the structures of a society and manifests itself in the unequal distribution of power, ownership of resources and opportunities. As a result of some social and psychological consequences at the community level, especially for women and girls. Due to the importance of the subject, the present article deals with the role of structural violence in reducing the mental health of women in Zahedan. Data were collected by survey, The statistical population is all citizens over 20 years of age in Zahedan. Using the Cochran's formula, a statistical sample of 384 people was obtained. The results of factor analysis obtained using PLS software indicate that the relationship between citizenship culture and the smart environment is significant.The value obtained in this test is equal to 0.578, which is a positive value.This basis rejected the null hypothesis of the research and the opposite hypothesis is confirmed.Also, all aspects of structural violence (gender inequality, patriarchal system, and lack of social facilities, lack of legal protection and lack of access to equal employment opportunities) are effective in reducing women’s mental health and each has a specific contribution .

    Keywords: violence, structural violence, reducing women’s mental health, Zahedan city
  • یعقوب احمدی*، محمدصدیق محمدی، فرهاد ابراهیمی

    پیامدها و پسامدهای شیوع ویروس کرونا چنان گسترده است که بسیاری از اندیشمندان حوزه های علوم اجتماعی از شکل گیری جهانی متفاوت با ویژگی های متمایز با عنوان «دنیای پساکرونا» سخن به میان می آورند. چنین بیانی در حقیقت نشان از اهمیت مسئله و گستردگی میزان تاثیرگذاری آن بر جنبه ها و حوزه های مختلف زندگی بشری در اقصا نقاط این کره خاکی دارد. چنین پیامدهایی بدون تردید در مناطق حاشیه ای و کمتربرخوردار در مناطق مختلف جهان و از جمله ایران اثرات ماندگارتر و شدیدتری بر جای خواهد گذاشت. مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه مواجهه و مقابله شهروندان نواحی حاشیه شهر سنندج، و ارزیابی اثرات سکونت در این مناطق بر راهکارها، راهبردها، امکانات و فرصت های شهروندان در مواجهه با مسایل اجتماعی، و در این مورد خاص، ویروس کرونا، تدوین شده است.پژوهش به روش نظریه زمینه ای انجام پذیرفته است و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مصاحبه جمع آوری شدند، داده های به دست آمده با بهره گیری از نرم افزار "اطلس تی" تجزیه و تحلیل شدند. پس از انجام فرایند کدگذاری، و اخذ 56 کد و 5 مقوله اصلی، نهایتا مقوله محوری با عنوان "زنجیره فقدان" به عنوان خروجی نحوه مواجهه و مولفه های پیرامونی شهروندان حاشیه نشین شهر سنندج با کروناویروس مطرح شد. همچنین، بر اساس مدل پارادایمی، مقوله زنجیره فقدان از شرایط علی (علت و معلولی) همچون محرومیت اجتماعی و نابرابری اجتماعی نشیت گرفته است که خود با ظهور عوامل واسطه ای همچون فقدان مهارت و فقدان آگاهی و فقدان حمایت با شرایط زمینه ای چون رکود و تورم، بی اعتمادی، ناامیدی، افسردگی و عدم دسترسی به فضای مجازی به عنوان یک هسته مرکزی قابل شناسایی است. به صورت خلاصه، افراد حاشیه نشین قربانی شرایط اجتماعی و اقتصادی خود هستند و بیشتر از سایر افراد در دوران کرونا مورد هجمه مشکلات قرار می گیرند و این به آن معناست که کروناویروس برخلاف آنچه اشاره شده است، ویروسی "دموکرات" نیست و همه را به یکسان مورد هجوم و آسیب قرار نمی دهد.

    کلید واژگان: بیماری کرونا, زنجیره فقدان, سنندج, حاشیه نشینی, خشونت ساختاری
    Yaghoub Ahmadi *, MohammadSiddiq Mohammadi, Farhad Ebrahimi

    The consequences of the Coronavirus outbreak are so widespread that many social scientists expect the formation of a different world with distinct features called the post-corona world. Such a statement shows the importance of the issue and the extent of its impacts on various aspects and areas of human life around the globe. Undoubtedly, such consequences will have long-term and severe effects on marginal and less-favored areas around the world, including Iran. This study aims to examine how the citizens of Sanandaj’s suburbs confront social problems with a focus on the strategies, facilities, and opportunities of the citizens in the particular case of the Coronavirus. The research was conducted using the grounded theory method. Required data were collected using interviews and was analyzed using Atlas T software. Following the coding process, which yields 56 codes and five key categories, the central category "chain of lack" was introduced as the output of how to deal with the Coronavirus and its surrounding components of Sanandaj’s suburban residents. According to the paradigm model, the term “chain of lack” originates from causal conditions such as social deprivation and social inequality, which can be described with the emergence of mediating factors such as lack of skills, knowledge, and support with underlying conditions such as recession, inflation, mistrust, frustration, depression and lack of access to cyberspace. In brief, marginalized people are victims of their own social and economic circumstances and are more likely to experience problems, indicating that the coronavirus, is not a "democratic" virus, contrary to common belief.

    Keywords: Corona disease, Chain of Lack, Sanandaj, marginalization, structural violence
  • احمدعلی صاحب ناسی، مهدی مطیع*، محمدرضا حاجی اسماعیلی حسین آبادی

    جود خشونت، صلح محقق نمی شود. خشونت فرهنگی و ساختاری، دو مانع اصلی برای دست یابی به صلح پایدار در جوامع و در سطح بین المللی هستند. خشونت فرهنگی به جنبه هایی از فرهنگ اشاره دارد که خشونت را توجیه می کنند یا به آن مشروعیت می بخشند و دین می تواند یکی از منشاهای خشونت فرهنگی باشد. خشونت ساختاری به تبعیض، محرومیت و ممنوعیت های نهادینه شده در جامعه اشاره دارد؛ خشونت ساختاری در ساختارها نهفته است و در توزیع نابرابر قدرت، منابع و فرصت ها نمایان می شود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و با  استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بازخوانی آیات قرآنی مرتبط با صلح و خشونت می پردازد تا موضع قرآن را درباره این دو مقوله (بر مبنای تعریف و گونه بندی یوهان گالتونگ) به دست آورد. در این راستا آیات مربوط به اصول دین اسلام، اخلاق و معنویت اسلامی، هدف بعثت پیامبران الهی و شیوه های دعوت به دین را انتخاب و نسبت آن ها با صلح و خشونت را بررسی می کند. همچنین به مقایسه تطبیقی ویژگی های طاغوت وساختار اجتماعی جامعه تحت سلطه فرعون با مولفه های خشونت ساختاری پرداخته، نتیجه می گیرد اصول اسلام و دیگر آموزه های قرآنی - اسلامی صلح محور و خشونت ستیز بوده، پایه های محکمی برای صلح فرهنگی هستند اماخشونت فرهنگی و خشونت ساختاری را نفی کرده، آن ها را برنمی تابند.

    کلید واژگان: صلح, خشونت فرهنگی, خشونت ساختاری, قرآن, اسلام, یوهان گالتونگ
    Ahmad-Ali Sahib Nasi, Mehdi Moti’ *, Mohammad-Reza Haji Ismaili Hosseinabadi

    For Johann Galtung (a Norwegian sociologist and peace scholar), peace and violence are at odds, and peace cannot be achieved if there is violence. Cultural and structural violence are the two main obstacles to achieving lasting peace in societies and at the international level. Cultural violence refers to those aspects of culture that justify or legitimize violence, and religion can be a source of cultural violence. Structural violence refers to discrimination, deprivation and institutionalized prohibitions in society; structural violence lies in structures and is reflected in the unequal distribution of power, resources, and opportunities. The present study is of qualitative type and uses the descriptive-analytical method to review the Quranic verses related to peace and violence in order to find out the view of the Quran on these two issues (based on the definition and classification of Johan Galtung). In this regard, the Quranic verses related to the principles of Islam, Islamic ethics and spirituality, the purpose of the mission of the divine prophets and the methods of inviting people to religion are selected and their relationship with peace and violence is examined. Moreover, the characteristics of taghut (false deity) and the social structure of the society ruled by pharaohs are compared with the components of structural violence, and it is concluded that the principles of Islam and the Quranic-Islamic teachings are peace-oriented and anti-violence, and they are strong foundations for cultural peace, but they refute cultural violence and structural violence and are not compatible with them.

    Keywords: peace, cultural violence, structural violence, the Quran, Islam, Johan Galtung
  • غلامرضا قلی پور*، نسرین مهرا
    در الگوی دادرسی کرامت مدار، شخص مظنون یا متهم، از حق های بنیادینی بهره مند است که به صرف دستگیری، اتهام و بازداشت از آن ها محروم نمی شود. یکی از این حق ها، «حق بهره مندی از لباس شخصی، متعارف و انتخابی» است؛ به گونه ای که هیچ مقام یا مرجعی نمی تواند این حق را سلب یا او را ملزم به پوشیدن «لباس مجرمانه» کند؛ زیرا، متهم در پناه فرض بی گناهی است و لباس او نیز باید «لباس بی گناهی» باشد؛ آیین رفتار با متهم، باید «برائت محور» باشد نه «مجرمیت محور». وانگهی، لباس متهم، تاثیر مهمی در کیفیت دفاع، تصمیم مرجع قضایی و داوری عموم دارد. این در حالی است که در رویه کنونی نظام عدالت کیفری ایران، متهمین بازداشت شده مجبور به پوشیدن لباس مجرمانه می شوند؛ اقدامی که آنان و بستگان شان را آماج برچسب های منفی می سازد. در پاسخ به اینکه مستند حقوقی رویه کنونی چیست، پژوهش حاضر به این نتیجه رسیده است که این رویه، نه تنها با قوانین داخلی و استانداردهای جهانی دادرسی کیفری هم خوانی ندارد بلکه با اصول راهبردی دادرسی کیفری، به ویژه کرامت انسانی، فرض بی گناهی، قانون مندی آیینی، برابری سلاح ها، بی طرفی و پاسداری از حق های شهروندی نیز در تعارض است. ازاین رو، ضروری است که رویه کنونی با استانداردهای جهانی و اصول راهبردی هماهنگ شود.
    کلید واژگان: لباس مجرمانه, کرامت انسانی, دادرسی منصفانه, رفتار برائت محور, خشونت ساختاری
    Gholamreza Gholipour *, Nasrin Mehra
    In the dignity-oriented model of proceedings, the accused or suspected person enjoys some fundamental rights which cannot be taken away from him/her merely by him/her being arrested, accused or apprehended. One of these rights is the right to wear personal, normal, optional clothing; this shall be in a manner which no entity or agency is authorized to deprive him/her of this right and coerce him/her to put on “criminal garb. This is so due to the fact that until is proven otherwise, the accused is assumed innocent and his/her outfit shall represent this state of guiltlessness. It means, the accused shall be treated under the aegis of the presumption of innocence not the presumption of criminality; ergo, the outfit of the accused plays a significant role in his/ her quality of defense, the judicial decision and the public judgment. Notwithstanding, in the proceedings of the current Iranian criminal justice system, the accused is forced to wear criminal clothes— something that leads into them and their relatives being subject to negative labelling and misjudgment. Apropos of the question “what is the legal base of the current practice”, the present study identified that not only the current practice is not in harmony with the national codes and the international standards, but also it is in conflict with the strategic principles of the criminal procedures, particularly human dignity, the presumption of innocence, procedural legality, equality of arms, impartiality and the protection of citizenship rights. In this regard, it is a particular desideratum that the present practice gets more aligned with the universal standards and the strategic principles.
    Keywords: criminal garb, Human Dignity, Fair Trial, innocence-oriented behaviour, structural violence
  • محمد گنجی*، یعقوب احمدی، محمدصدیق محمدی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خشونت ساختاری در شهر سنندج و پیامدهای آن با روش نظریه زمینه ای انجام شد. مقوله هسته ای حرمان نظام مند به عنوان نظامی القاء شده از محرومیتی بنیادین، فراگیر و همه جانبه کشف و معرفی شد. مطابق با روایت نظری به دست آمده، با تاثیرگذاری متقابل خشونت ساختاری در کنار شرایط زمینه ای و مداخله گر، راهبردهای فرد به شکل تلاش برای سازگاری، تغییر شرایط و یا انحراف ظاهر شده و در مقابل، جامعه به راهبردهای مقابله ای خود جهت کنترل افراد منحرف متوسل می شود. نتیجه آن، شکل گیری پیامدهای اقتصادی شامل تشدید فقر، بیکاری، گرسنگی و شرایط سخت معیشتی و پیامدهای اجتماعی شامل طرد اجتماعی، گرایش به تکرار جرم و آسیب دیدگی خانواده است که در چهارچوبی ازحرمان نظام مند عمل می نمایند. بنابراین، عاملیت فرد و تلاش او برای واکنش درمقابل خشونت ساختاری عملا به عاملی  تبدیل می گردد که ساختار، خشونت خود را شدیدتر و گسترده تر ازگذشته اعمال نماید.

    کلید واژگان: خشونت, خشونت ساختاری, ساختار, عاملیت, حرمان نظام مند
    Mohammad Ganji*, Yaghoub Ahmadi, MohammadSedigh Mohammadi

    The purpose of this study was to investigate the status of structural violence in Sanandaj city and its consequences by using grounded theory method. The core category was systematic deprivation which implied a severe and absolute privation. The emerged theory showed that the mutual effect of structural violence and contextual conditions make individuals attempt to adapt, change conditions, or deviate while the community uses its own strategies to control the deviance. As a results, we see some different economic outcomes such as poverty, unemployment, and hardship and social outcomes like societal exclusion, committing a crime repeatedly, and vulnerability of family. Therefore, the interaction of structural violence and the agent intensifies the misery and deprivation of the individuals.

    Keywords: Violence, Structural Violence, Agency, Systematic Deprivation
  • محمدصدیق محمدی، محمد گنجی*، یعقوب احمدی
    اصطلاح خشونت ساختاری شیوه ای برای توصیف وضعیتی اجتماعی است که در آن به انسان ها صدمه وارد می شود. اندیشمندان این حوزه، خشونت ساختاری را تنزلی اجتناب پذیر در رفع نیازهای انسانی می دانند. در پژوهش حاضر، با تاکید بر تنزل در برخی شاخص های اساسی اقتصادی و اجتماعی، به منزله مصادیق و نمودهای خشونت ساختاری، به این پرسش ها پاسخ داده می شود که وضعیت خشونت ساختاری در شهر سنندج چگونه است و نشانه ها و شاخص های خشونت ساختاری چه دلایل و عوارضی ممکن است داشته باشند. بدین منظور، با تحلیل ثانویه داده های موسسات ارائه اطلاعات و پژوهش های انجام شده، مقوله خشونت ساختاری در شهر سنندج تبیین شده است. یافته ها حاکی از آن است که از نظر شاخص های اقتصادی خشونت ساختاری، شهر سنندج رتبه دوم را در میان مراکز استان های دارای بیشترین آمار بیکاری به خود اختصاص داده و جایگاه نامطلوبی در میان مراکز استان ها از نظر رقابت پذیری اقتصادی دارد و جزء فقیرترین مراکز استان های کشور است. از لحاظ شاخص های اجتماعی خشونت ساختاری نیز این شهر از نظر توسعه یافتگی در شاخص های بهداشت و درمان در جایگاه بیست وپنجم است و از نظر کیفیت زندگی در جایگاه متوسط رو به پایین قرار دارد. نتایج پژوهش نشان دهنده وجود خشونت ساختاری در شهر سنندج است. مسئله ای که پیامدهای آن را می توان در مسائلی نظیر خشونت های بین فردی، افت سرمایه اجتماعی و کاهش مشارکت سیاسی جست وجو کرد.
    کلید واژگان: خشونت ساختاری, آمار بیکاری, رقابت پذیری اقتصادی, کیفیت زندگی, کردستان و سنندج
    Mohammad Sedigh Mohammadi, Mohammad Ganji *, Yaghub Ahmadi
  • حسین سلیمی، ماندانا سجادی*
    در این مقاله بر آنیم تا با استعانت از استعاره نظم شبکه ای، پیوند مفهومی مناسبی میان تحولات نوین نظم بین الملل، با ارتقای سرمایه اجتماعی و صلح پایدار، برقرار سازیم. در این راستا از شکل گیری پدیده ای تحت عنوان سرمایه اجتماعی پل زننده (Bridging social capital) به عنوان یکی از پیامدهای شکل گیری جامعه مدنی جهانی به واسطه پیوندهای شبکه ای میان بازیگران نوین نظام بین الملل، برای بررسی امکان پذیری دست یابی به صلح پایدار بهره جسته ایم. گمان نویسنده بر آن است که شکل گیری جامعه مدنی جهانی در نظام بین الملل که یکی از پیامدهای ساختار بندی شبکه ای نوین نظم جهانی است، با ایجاد نوعی از سرمایه اجتماعی، منجر به کاهش خشونت ساختاری در سطح نظام بین الملل شده و امکان دست یابی به صلح پایدار را فراهم می آورد.
    کلید واژگان: نظم شبکه ای, سرمایه اجتماعی, جامعه مدنی جهانی, صلح پایدار, خشونت ساختاری
    Hosein Salimi, Mandana Sajadi *
    In this article, we have tried to establish an appropriate conceptual link between the evolution of international order and the promotion of social capital and sustainable peace, in the context of “Network Order”. In this regard, we take advantage of the formation of a phenomenon called “Bridging Social Capital” as one of the consequences of creating global civil society through the establishment of networked connection between actors of international system in order to examine the feasibility of achieving sustainable peace. In fact, the question is how can we examine the way of realizing the most important problematic in IR which is to achieve sustainable peace, in the context of networked analysis of the international relations? In other words, under what mechanism makes achieving sustainable peace more possible, considering the dynamics of new global system which lead to the creation of networked relations and the emergence of transnational public space called Global Civil Society? Our main argument in this article is that the formation of global civil society in the international system as a consequence of new network structure of global order leads to reduction in structural violence in the international system and provides the possibility of achieving sustainable peace through the establishment of a kind of social capital.
    Keywords: Network Order, Social Capital, Global Civil Society, Sustainable Peace, Structural Violence
  • علی آدمی*، سعیده ابویسانی
    یکی از مهمترین دغدغه های روابط بین الملل برقراری صلح و پرهیز از خشونت و جنگ، است. برای این منظور، مانیفست ها و منشورهای بین المللی تقریر گشته و سازمانها و نهادهای همکاری فراوانی میان دولتها ایجاد شده است. هدف از این اقدام، هماهنگی میان منافع کشورها و حلوفصل مسائل میان آنها به شیوه ی مسالمت آمیز بوده است. اما آنچه اکنون مشاهده می شود شکست فزاینده ی این تجربه است. در شرایط کنونی، شاهد نوعی خشونت ساختاری در روابط بین کشورها هستیم که ناظر برنحوه ی توزیع قدرت میان آنان و نگاه تکبعدی به حقوق است. گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک پادگفتمان در برابر گفتمان غربی حاکم بر روابط بین الملل، مبانی نظری متفاوتی را برای تنظیم مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ارائه میدهد. در این میان، اصل «عدالت» یکی از مهمترین ابتکاراتی است که انقلاب اسلامی ایران سعی نموده با محوریت آن مبنای نظری نوینی را پایه ریزی کند. اصل عدالت، به عنوان اصل مبنایی، مطلق و «حسن در مجموع»، در مانیفست ها و پیمان های بین المللی و در تلاش برای رسیدن به صلح به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. سوال اینجاست که چگونه گفتمان عدالت ساختاری انقلاب اسلامی میتواند صلح و ثبات جهانی ایجاد نماید؟ عدالت ساختاری بر نبود انحصار قدرت در نظام بین المللی تاکید دارد. اقتضای این امر برقراری توازن حق مدار است. درنتیجه، نظام مبتنی بر عدالت ساختاری، نظام شبکه ای با میزان متناسبی از قدرت کشورهاست که با استفاده از دو نوع عدالت تکوینی و تشریعی، روابط میان کشورها را عادلانه تنظیم کرده و خروجی آن را با معیار عدالت محک می زند. در این نظام، خشونت ها نتیجه طبیعی ساختار و قوانین بین المللی و مشروعیت یافته به وسیله آنان نیستند و در عین حال ضمن کاهش شدید گستره آنان، حالت موردی پیدا میکنند.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, عدالت ساختاری, خشونت ساختاری, نظام سلسله مراتبی, انحصار قدرت, توازن حق مدار
    Dr.Ali Adami*, Saideh Abuyasani
    Establishment of Peace and avoiding violence and war has been one of the significant concerns of international relations. Several international manifests and charters have been written and international organizations and institutions established for cooperation among states. The purpose of these measures is to harmonize interests of states and settle their differences peacefully. But what has been observed till date is increasing failure of this experience. Under current circumstances, we are witnessing a kind of structural violence among states stemming from the nature of distribution of power among them and their single approach to law. The discourse of Islamic Revolution as a counter-discourse of the dominant Western discourse in international relations has different theoretical principles for regulation of economic, political and cultural relations. Among them, the Principe of justice is one of the most innovative measures on whose basis the Islamic Revolution of Iran has tried to develop new theoretical foundations. The principle of justice, as a fundamental, absolute and overall good principle has been neglected in the international manifests and attempts for peace. The question that arises here is: how the structural justice discourse of the Islamic Revolution can establish international peace and stability? Structural justice lays emphasis on the lack of monopoly of power in international system. This requires establishment of a right-based balance. As a result, a system based on structural justice, is a network system with proportionate level of state powers that justly regulates the relations among states by using evolutionary and legislative justice and the outcome will be judged by the criterion of justice. In this system violence is not the legitimized and natural outcome of international structures and law and at the same time while its expanses is reduced it becomes exceptional.
    Keywords: Islamic Revolution, structural justice, structural violence, hierarchical system, monopoly of power, right, based balance
  • محمدرضا دهشیری*
    خاورمیانه به عنوان مستعدترین منطقه ی جهان برای خشونت، آشوب و جنگ، سال هاست در معرض نزاع و درگیری های داخلی و خارجی بوده است که این امر ناشی از عوامل مختلفی از جمله: نظام های ضعیف و دیکاتوری، اختلاف های مرزی میان دولت ها، بافت قبیله ای، تیره ای و سنتی در این منطقه و... می باشد. این امور منجر به ایجاد جنگ و خشونت در خاورمیانه شده است و بازیگران موجود را به گونه ای درگیر نموده است که خشونت را ابزاری برای بقاء و کسب منافع می دانند. ولیکن علاوه بر دلایل فوق، وجود و حضور رژیم صهیونیستی در منطقه با توجه به گرایش ها و تمایل های خشونت طلبی و توسعه طلبی این رژیم در قالب انواع خشونت، خاورمیانه را بیش از پیش ملتهب نموده است. این پژوهش درصدد است چگونگی تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر تشدید خشونت در خاورمیانه را در قالب نظریه خشونت ساختاری گالتونگ بررسی نماید، لذا این فرض را مورد بررسی قرار می دهد که رژیم اشغالگر اسراییل با بهره گیری از شرایط بحران ساز خاورمیانه که آبستن انواع حوادث و خشونت ها می باشد، با تکیه برآموزه های دینی و شرایط جغرافیایی خود و با به کارگیری انواع خشونت از جمله نوع مستقیم و غیر مستقیم منجر به تشدید خشونت در خاورمیانه گشته است.
    کلید واژگان: خشونت طلبی, صهیونیسم, رژیم صهیونیستی, خاورمیانه, خشونت ساختاری
    It is for years that the Middle East is suffering from domestic and foreign-induced conflicts because the region is very prone to violence, uprising and war. The ill-fated situation is chiefly due to weak ruling systems and dictatorships, border disputes among the states, tribal, ethnic and traditional fabric of communities in this region, … These have brought about wars and violence in the Middle East. Under the circumstances, the players are involved in such a way to take violence as a means of survival and for pursuing their interests. In addition to the above, the presence of Zionist regime’s expansionism have resulted in escalation of violence in the region more than ever. This paper intends to study the role of the Zionist regime in escalation of violence in the Middle East, discussed according to Galtung''''s Theory of Structural Violence. Therefore, the hypothesis suggests that the oppressor regime of Israel has misused the critical condition in the Middle East – that is prone to types of clashes and violence – to escalate violence in the region by resorting to the religious instructions and geographical conditions as well as applying direct and indirect means of violence
    Keywords: Violence, Zionism, Zionist Regime, middle east, structural violence
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال