به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام خمینی(ره) » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امام خمینی(ره)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یاسر کریمی گیلایه*، حجت فلاح توتکار، باقر علی عادل فر، محسن بهرام نژاد
    قشر معلم و دانش آموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانش آموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استان های کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمان های چالشگر نظام سیاسی و ظهور رهبری ساختارشکن به نام امام خمینی (ره)، شالوده ی بروز نارضایتی و اعتراضات خیابانی را فراهم نمودند و با حضور مستمر در اعتراضات و راهپیمایی ها و توزیع و تکثیر اعلامیه ها و کتب انقلابی دست به کنشگری فرهنگی و انقلابی زدند. این پژوهش می کوشد تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش تاریخی و با تکیه بر منابع اسنادی و تاریخ شفاهی به این پرسش پاسخ دهد که معلمان و دانش آموزان شهرهای مختلف استان گیلان چه نقشی در شکل دهی و بسیج سیاسی نیروها در انقلاب اسلامی داشتند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که آنان از پیشگامان جریان آگاهی بخشی و انسجام سیاسی جهت انجام کنش انقلابی در بین اقشار مختلف جامعه بودند و با کنش های رفتاری و بیانی خود زمینه ی حضور توده های انقلابی را در صحنه ی انقلاب فراهم نمودند.
    کلید واژگان: معلمان, دانش آموزان, استان گیلان, امام خمینی (ره), انقلاب اسلامی}
    Yaser Karimi Gilaye *, Hojjat Fallah Tootkar, Bagher Ali Adelfar, Mohsen Bahram Nezhad
    Teachers and students were one of the most important social forces emerging from the new educational structure in the country, who took a critical stance towards the unbalanced Pahlavi government’s political and social functions. The teachers and students of Guilan province, like their counterparts in other provinces of the country, after the transformation in the social structure, the expansion of the challenging discourses of the political system and the emergence of the destructive leader named Imam Khomeini, have provided the foundation for the emergence of dissatisfaction and street protests and created cultural and revolutionary activism by participating in protests and marches and distributing and reproducting of revolutionary leaflets and books. This research with descriptive-analytical approach and historical method and relying on documentary sources and oral history tries to answer the question, what role did teachers and students of different cities of Gilan province play in the formation and political mobilization of forces in the Islamic Revolution. ? The findings showed that they were among the pioneers of the flow of awareness and political cohesion to carry out revolutionary action among different strata of the society, and with their behavioral and expressive actions, they provided the ground for the presence of the revolutionary masses in the scene of the revolution..
    Keywords: Teachers, Students, Guilan Province, Imam Khomeini, Islamic Revolution}
  • علی جان مرادی جو

    هویت سیاسی یکی از مهم ترین مسایل مهم در پدیده «دولت-ملت سازی» است. از آنجا که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نقشی اساسی در بازسازی هویت ایرانی-اسلامی دارد؛ بنابراین نوع نگاه و تاثیر آن در بعد سیاسی هویت، اهمیت ویژه ای می یابد. در واقع، پایبندی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ایران که بر اساس هویت ایرانی-اسلامی شکل گرفت، باعث استحکام و تحکیم ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران می شود و به تبع آن تاثیرگذاری انقلاب در سطح بین المللی در راستای هویت سیاسی آن گسترش می یابد. نویسنده مقاله با توجه به این موضوع، تلاش کرده است به جستجوی مولفه های داخلی و خارجی و عناصر تشکیل و تحکیم هویت سیاسی انقلاب اسلامی ایران در منظومه فکری امام خمینی(ره) بپردازد. عناصری همچون «استقلال»، «آزادی»، «نه شرقی، نه غربی»، «استکبارستیزی»، «جمهوری اسلامی»، «دشمن شناسی»، «الگوسازی برای سایر ملل مسلمان یا صدور انقلاب» و «حمایت از جنبش های اسلامی و نهضت های رهایی بخش» به عنوان مهم ترین شاخصه های تشکیل و تحکیم هویت سیاسی انقلاب اسلامی ایران معرفی شده و در بخش های مختلف مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند. در پایان این نتیجه به دست آمد که وجود مولفه های فوق باعث شد که ضمن توجه به مفهوم «خودی و دگر» و اتکا به خودباوری، در نگاه اندیشمندان جهان، انقلاب اسلامی در ایران متفاوت و متمایز از دیگر حرکت ها و انقلاب ها و باعث چرخش اساسی در تاریخ، به خصوص نحوه نگاه به ابرقدرت ها شد.

    کلید واژگان: هویت سیاسی, انقلاب اسلامی, استقلال, آزادی, امام خمینی (ره)}
    Alijan Moradi Joo

    Political identity is one of the most important issues in the phenomenon of "state-nation building". Since the victory of the Islamic Revolution in Iran plays a fundamental role in the reconstruction of Iranian-Islamic identity; Therefore, the type of look and its effect in the political dimension of identity is of special importance. In fact, adhering to the goals and ideals of the Islamic Revolution of Iran, which was formed on the basis of Iranian-Islamic identity, strengthens and consolidates the internal structure of the national power of the Islamic Republic of Iran, and as a result, the impact of the revolution on the international level expands in line with its political identity. Considering this issue, the author of the article has tried to search for the internal and external components and the elements of the formation and consolidation of the political identity of the Islamic Revolution of Iran in the intellectual system of Imam Khomeini (RA). Elements such as "independence", "freedom", "neither east nor west", "anti-arrogance", "Islamic Republic", "hostility", "setting a model for other Muslim nations or issuing a revolution" and "supporting Islamic movements and liberation movements" " have been introduced as the most important indicators of the formation and consolidation of the political identity of the Islamic Revolution of Iran and have been analyzed in different parts of the article. In the end, the result was obtained that the existence of the above components caused that, while paying attention to the concept of "inside and other" and relying on self-belief, in the eyes of world thinkers, the Islamic revolution in Iran was different and distinct from other movements and revolutions and caused a fundamental turn in history, especially the way of looking at superpowers.

    Keywords: political identity, Islamic revolution, independence, freedom, Imam Khomeini (RA)}
  • مریم پیامی، فرج الله براتی*، مریم بختیار
    خاستگاه فلسفه عقل و خاستگاه عرفان عشق می باشد و همواره در طول تاریخ مورد بحث صاحب نظران بوده که اصالت با کدام است. در این مقاله نگرش فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) و مولانا و نیز سیر تاریخی این دو مقوله مورد بررسی و بحث واقع شده است، در خصوص اختلاف نظر تاریخی از منظر این دو بزرگوار به این نتیجه رسیدیم که از دیدگاه ایشان هر دو مقوله اصیل و بنیادی هستند و علوم برخاسته از هر دوی این مقولات برای سعادت بشر ضروری می باشند. امام علاوه براینکه فقیه و مجتهدی آشنا به احکام اسلام بودند، فیلسوفی آشنا با تمامی مبانی فلسفه بوده و عارفی به غایت مقصود و مطلوب عرفا رسیده بوده اند و مولانا نیز عارفی بزرگ بوده که با فلسفه بیگانه نبوده و در اشعارشان از حامیان عقل و آن هم عقل کلی بوده اند؛ آنچنان که می فرماید:عقل جزوی عقل را گمراه کرد کام دنیا مرد را بی کام کردمولوی عقل دنیوی را عقل جزیی و عقل عالم دیگر را عقل کلی می داند و جهان عقول را جهان پس از این جهان می داند. امام و مولانا هر دو وحدت وجودی هستند و وحدت شخصیه ی وجود را قبول دارند و بر این عقیده اند که وجود ی واحد و بی نهایت که همان وجود حق تعالی است و تمام هستی و عوالم وجود، تجلی آن وجود واحد هستند؛ تمامی مراتب عالم را فرا گرفته است و قایل به اصالت وجود هستند.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), مولوی, فلسفه, عرفان, عقل}
    Maryam Payami, Farajullah Barati *, Maryam Bakhtyar
    The origin of the philosophy of reason and the origin of mysticism is love, and it has always been discussed by experts throughout history, which one is original. In this article, the philosophical and mystical attitude of Imam Khomeini (RA) and Rumi, as well as the historical course of these two categories are examined and discussed. Regarding the historical disagreement from the point of view of these two nobles, we came to the conclusion that from their point of view, both categories They are original and fundamental, and sciences arising from both of these categories are necessary for human happiness. In addition to being a jurist and mujtahid, he was a philosopher familiar with all the foundations of philosophy, and a mystic who reached the goal of the mystics, and Rumi was also a great mystic who was not alien to philosophy, and in his poems, he was one of the supporters of reason, and that is general reason. have been; As he says:The partial intellect led the intellect astray, the palate of the world made the man tastelessMaulavi considers the worldly intellect as the partial intellect and the intellect of the other world as the general intellect and considers the world of intellects as the world after this world. Both Imam and Rumi are unity of existence and they accept the unity of personality of existence and they are of the opinion that the single and infinite existence which is the Supreme Being and all existence and worlds of existence are the manifestation of that single existence. It covers all levels of the world and they believe in the originality of existence
    Keywords: Imam Khomeini, Rumi, philosophy, mysticism, reason}
  • بتول یوسفی*
    با پیروزی انقلاب اسلامی، مباحث متنوعی در سپهر اندیشه ی سیاسی ایران طرح گردید. در این میان، یکی از موضوعات بسیار مهم و بحث برانگیز، نوع نظام سیاسی بود. از آن جایی که دو علت مهم وقوع انقلاب در ایران، حکومت استبدادی و ضددینی پهلوی بود. انقلاب با ترویج تفکر حضور اجتماعی دین و نقش آفرینی مردم در صحنه ی اجتماعی، به پیروزی رسیده بود؛ این دو اصل (اسلامیت و جمهوریت) در شکل گیری نظام پس از انقلاب نقش اساسی را ایفا نمودند. با طی چند دهه از انقلاب و ورود به لایه های عمیق تر معرفتی، تبیین و تقویت مبانی نظام سیاسی و تعیین نسبت آن با نظام های دیگر در عرصه جهانی، ضرورت پیدا کرد. حضور نظام لیبرال دموکراسی و پشتیبانی تمدنی غرب از این نظام و ادعای جهان شمولی طرفداران آن، چنین ضرورتی را دو چندان می کرد. در این حال، یکی از اولین و مهمترین مسایل، نسبت این دو نظام با یکدیگر بود که در قالب «نسبت اسلام و دموکراسی» طرح گردید. هر چند این مسیله در جهان اسلام سابقه داشت اما چون در ایران نوعی نظام مردم سالار شکل گرفته و در واقع از انتزاع به عینیت رسیده بود، اهمیت بالاتری پیدا کرد. این مباحث زمانی به اوج خود رسید که مقام معظم رهبری، نظریه ی «مردم سالاری دینی» را به عنوان نظامی برآمده از تفکر اسلامی و در ازاء نظام لیبرال دموکراسی مطرح کردند. این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی، انواع خوانش های این نظریه را بررسی کرده و نهایتا با توجه به مبانی تفکر اسلامی و اصول فکری رهبران انقلاب اسلامی به تبیین گفتمان مختار می پردازد. بر اساس نتایج بدست آمده، مردم سالاری دینی برخاسته از مبانی اسلام بوده و اصول مسلم آن از جمله، ارزش مداری، حق محوری، قانون گرایی، رضایت مندی، عدالت محوری، مشارکت عمومی و ارتباط وسیع و عمیق مردم و مسیولین، تماما به مثابه ثمراتی است، که از ریشه ی همین مبانی معرفتی به بار نشسته است.
    کلید واژگان: مردم سالاری دینی, دموکراسی, اسلام, امام خمینی (ره), آیت الله خامنه ای}
    Batoul Yousefi *
    With the victory of the Islamic Revolution, various issues and debates were raised in the sphere of Iranian political thought.Whereas the two most important causes of the Iranian revolution were the authoritarian and anti-religious Pahlavi regime, and the Islamic Revolution had succeeded in promoting the idea of ​​the social presence of religion and the role of the people in the social arena; These two principles played a key role in the formation of the post-revolutionary system.During several decades of the revolution and its entry into deeper and epistemological layers, it became necessary to explain and strengthen the foundations of the political system and determine its relationship with other systems in the world arena.The presence of a liberal democratic system and the support of Western civilization for this system and the universal claim of its supporters doubled such a necessity. One of the first and most important issues was the relationship between the two systems, which was proposed in the form of "the relationship between Islam and democracy." Although this issue existed in the whole Islamic world, but because a kind of democratic system was formed in Iran and in fact it was achieved from abstraction to objectivity and realization,it was seriously raised.These debates culminated when the Supreme Leader introduced the theory of "religious democracy"as a system derived from Islamic thought in exchange for a liberal democratic system.This article examines the autonomous discourse according to the principles of Islamic thought and the intellectual principles of the leaders of the Islamic Revolution
    Keywords: Religious Democracy, Democracy, Islam, Imam Khomeini, _ Ayatollah Khamenei}
  • مهدی ابوطالبی، مهدی یعقوبی *

    مسیحیان در ایران از دیرباز حضور داشته‌اند. این عده اگرچه اقلیتی مذهبی هستند، اما حقوق مشخصی در جامعه اسلامی برایشان در نظر گرفته شده است؛ همان‌گونه که در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی مسیحیان از حقوق تعریف‌شده‌ای برخوردارند. یکی از انتقادها به جمهوری اسلامی ایران این است که غیرمسلمانان، ازجمله مسیحیان در ایران آزاد نیستند و حقوق آنها تضییع می‌شود، درحالی‌که این امر با معیارهای حکومت اسلامی و علوی در تناقض است. پژوهش حاضر با روش «مطالعه تطبیقی تاریخی» در پی پاسخ به این سوال است که رویکرد جمهوری اسلامی در قبال مسیحیان با سیره حکومتی امیرمومنان(ع) تا چه حد همخوانی دارد؟ شواهد مستند، از جمله قانون اساسی و دیگر قوانین جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد: جایگاه پیروان مسیحیت و حقوق شهروندی آنها مانند بهره‌مندی از خدمات اجتماعی، آموزشی و شهروندی، آزادی بیان، و امکان مشارکت سیاسی مدنظر قرار گرفته و رویکرد جمهوری اسلامی در قبال آنها در مسیر معیارهای اسلامی و منطبق با حکومت علوی است.

    کلید واژگان: حکومت علوی, امام خمینی(ره), مقام معظم رهبری, جمهوری اسلامی, اقلیت های مذهبی, مسیحیان}
  • زهرا بیوکی، سید محسن رزمی*، مصطفی رجائی پور

    شان و شخصیت انسان به عنوان یکی از موضوعات اجتماعی، هم در فقه اسلامی و هم در منابع اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که خیلی از مسایلی که برای شخص اتفاق می یافتد، ممکن است بسته به شان او حکمش فرق کند. واژه شان اگر چه در آیات قرآن به امور بزرگ و کارهای عظیم معنا شده ، اما در لغت نامه ها با کفویت و گاهی با شخصیت هم معنی ترجمه شده است. مسیله شان در امور فقهی به عنوان نمونه در موارد حج رفتن، مورد توجه فقها بوده چرا که زیارت خانه خدا، شرایطی دارد که باید رعایت شود از جمله وسیله رفتن به حج که در مورد افراد مختلف با توجه به شانیت آنها فرق دارد و همچنین شانیت گیرندگان خمس و زکات و یا شانیت در امر ازدواج و... . در صله رحم هم که به عنوان یکی از اصول اخلاقی دین مبین اسلام مطرح است، باید شانیت فرد مورد توجه قرار بگیرد. از نظر حقوقی نیز بحث شانیت در مجازات و حکم قاضی در دادگاه مطرح می شود. یکی دیگر از جاهایی که باید شان انسان ها رعایت شود، اموری است که مسیولین جامعه برای ساماندهی وضع اقتصادی کشور از آن بهره می برند. مثلا کمک هایی که دولت به مردم می کند که باید احترام مردم جامعه حفظ شود. از بین فقها، امام خمینی (ره) نظراتی در مورد کرامت انسان ها دارند که این مقاله بیشتر مبتنی بر سخنان ایشان می باشد. این مقاله توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی شانیت پرداخته است. نتایج مقاله بیانگر این امر است که امام خمینی (ره) معتقد به رعایت شان اجتماعی انسان به عنوان یک موجود اجتماعی و دارای هویت و شخصیت ذاتی می باشد. براین اساس، دیدگاه امام خمینی (ره) بر رعایت شان زوجه در غایات نکاح، شان گیرنده زکات و خمس و صدقات در گرفتن صدقات، شان حاجی در سفر به حج، شان فرد در رفت و آمدهای روزمره و صله رحم دلالت داشته است.

    کلید واژگان: شان فردی و اجتماعی, امام خمینی(ره), امور عامالمنفعه}
  • غلامرضا جمشیدیها، ملیحه نیکروش رستمی*

    یکی از مفاهیم راهبردی در اندیشه امام خمینی (ره) که علاوه بر ابعاد ملی، جنبه های بین المللی برای جهان اسلام دارد، وحدت در جهان اسلام است. به اعتقاد امام (ره)، مسلمانان برای رشد و تعالی نیازمند وحدت، همبستگی و همدلی هستند و دور شدن از وحدت اسلامی یکی از عوامل استحاله نظام اسلامی و فرایند تمدن سازی محسوب می شود. با توجه به این اهمیت، مقاله حاضر تلاش دارد با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانه ای به این سوال پاسخ دهد که وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) چه آثاری دارد و در نقطه مقابل، دوری از اتحاد اسلامی (تفرقه) چه تبعات منفی برای جهان اسلام و کشورهای اسلامی خواهد داشت؟ یافته های مقاله نشان می دهد که وحدت اسلامی عامل ارتقا امنیت، پیشرفت، عزت و کرامت امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام است و اگر به جای وحدت، فرایند تفرقه در جهان اسلام گسترش یابد، امت واحده اسلامی تحقق نمی یابد و به از بین رفتن اسلام ناب محمدی (ص)، سلطه قدرت های بزرگ بر جهان اسلام و دوری جوامع اسلامی از استقلال پایدار و همه جانبه منجر می شود.

    کلید واژگان: وحدت اسلامی, امام خمینی(ره), جهان اسلام, امت اسلامی, تفرقه, عزت, امنیت}
    Gholamreza Jamshidiha, Malihe Nikravesh Rostami *

    One of the strategic concepts in Imam Khomeini's thought that, in addition to national dimensions, has international aspects for the Islamic world, is unity in the Islamic world. According to Imam’s thoght, Muslims need unity, solidarity and empathy for development and elevation and moving away from Islamic unity is one of the factors in the transformation of the Islamic system and the process of civilization. Regarding its importance, the present article tries to answer the question of the effects of Islamic unity and on the other hand the negative consequences of moving away from unity (division) for the Islamic world and Islamic countries from Imam Khomeini's point of view, using descriptive-analytical method and library resources. Results show that Islamic unity promotes Islamic Ummah's security, progress and dignity against Islam's enemies. And if instead of unity, division spreads in in the Islamic world a single Islamic nation cannot be realized and that ends up in the destruction of pure Mohammadan Islam, dominance of great powers over the Islamic world and the distance of Islamic societies from lasting and comprehensive independence.

    Keywords: Islamic Unity, Imam Khomeini, Islamic world, Islamic Ummah, division, dignity, Security}
  • حمید بصیرت منش، محمدعلی جودکی *، رقیه کشاورز

    با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران در شهریور 1395 ایران به مهم ترین بحران پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد شد .امام خمینی (ره ) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، مدیریت این جنگ را به دست گرفتند و به کنترل امور پرداختند .هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی تدابیر نظامی امام خمینی (ره ) در مقابله با تهاجم عراق در دوره هشت ساله دفاع مقدس است .پرسش اصلی پژوهش آن است که؛ امام خمینی (ره ) در مدیریت جنگ تحمیلی چه نقشی داشتند؟ فرضیه نوشتار این است که مدیریت امام (ره ) برخاسته از چارچوب ارزشی موردنظر ایشان به عنوان رهبر سیاسی و معنوی جمهوری اسلامی ایران بوده است .مشورت و سهیم کردن متخصصان نظامی و نیز نقش هماهنگ کننده نیروهای سیاسی و مردمی از ویژگی بارز مدیریت رهبر انقلاب بود .این جستار با استفاده از روش تاریخی و تحلیل اسنادی در پی آن است که ابعاد نظامی تدابیر امام خمینی (ره ) را برای مدیریت جنگ جنگ را ، تحمیلی تبیین کند .بر پایه یافته های این پژوهش، امام خمینی (ره ) در سخنرانی های خویش مورد توجه ، به عنوان پدیدهای که میتواند جمهوری اسلامی و اساس اسلام را مورد تهدید قرار دهد قرار داد .ایشان موضوع دفاع در برابر تهاجم دشمن را به مثابه یک تکلیف دینی مطرح کردند و تدابیر نظارت بر روند تحولات ، نظامی ایشان در راستای واگذاری کار تخصصی جنگ به کارشناسان نظامی انسجام دهنده نیروهای مسلح و به ویژه توانایی ، نقش هماهنگ کننده ، جنگ در میادین دفاع از کشور در بسیج نیروهای مردمی قابل تبیین است .تلاش در تقویت سپاه پاسداران و استفاده از توان رزمی و دفاعی این نیرو نیز از دیگر تدابیر مهم نظامی رهبر انقلاب بود.

    کلید واژگان: انسجام و هماهنگی, مدیریت بحران, تدابیر نظامی, امام خمینی (ره ), جنگ تحمیلی}
    MohammadAli Jodaki *, Roghaye Keshavarz

    At the beginning of the imposed war in September 1221 , Iran entered the most important crisis after the Islamic revolution. Imam Khomeini, as the Islamic Revolution leader of Iran, took control of this war and managed the affairs. The purpose of this paper is to investigate Imam Khomeini's military tactics in confronting the invasion of Iraq in the eight-year period of holy defense. The main question of this research is that what was the role of Imam Khomeini in the management of imposed war. The hypothesis of this paper is that the management of imam has been made up of his valued framework as the political and spiritual leader of the Islamic Republic of Iran. Consultation and contribution of military experts and role of coordinator of political and public forces was a prominent feature of the revolution leader management. Using historical methods and documentary analysis, this query looking for that explains the military dimensions of imam’s tactics in the midst of the imposed war management. On the basis of the findings of this study, Imam Khomeini as the chief commander of all the forces from the early days of the invasion of Iraq to Iran, considered the war as a phenomenon that could threaten the Islamic Republic and the foundation of Islam. He managed the issue of war and defense against the enemy's invasion as an individual who was faithful to the principles and foundations of ideal goals. His military tactics was in the line of assigning professional tasks of the war to the military experts: Supervising the trend of war developments in defense fields, the role of Coordinator, the coordination of armed forces and especially the ability to mobilize people's forces can be clarified. Efforts to strengthen the Revolutionary Guards and the use of combat and defensive power of this force were also the main military tactics of leader of the revolution.

    Keywords: Imposed war, Imam Khomeini, military tactics, crisis management, coordination, harmony}
  • بتول یوسفی*

    انقلاب اسلامی از برجسته ترین انقلاب های قرن بیستم میلادی است. این برجستگی به دلایل ظاهری همانند گستردگی سرزمینی و یا تعداد کشته ها و... نبوده؛ بلکه به عظمت در مبانی نظری (هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی)، اهداف و آرمان های انقلاب باز میگردد. بر اساس چنین نگرشی، غایت این حرکت عظیم و الهی، نه صرفا سقوط حکومتی دست نشانده و یا جابه جایی قدرت سیاسی، بلکه بنیان گذاری عالمی جدید و طرحی نو برای آینده بشریت است. از این عالم جدید میتوان تعبیر به تمدن نوین اسلامی کرد. اکنون که از التهابات اولیه انقلاب گذشته و به مرحله بلوغ آن رسیده، ضرورت دارد با امعان نظر به این پتانسیل و ظرفیت، نگرشی عمیقتر به این پدیده اجتماعی افکند؛ چرا که شناخت صحیح انقلاب لازمه و مقدمه شکل گیری تمدن است. به عبارتی دیگر، مرحله تمدن نه به معنای اتمام مرحله انقلاب بلکه تکامل و اوج رشد و ثمردهی آن است. مسلما تکامل نهایی در بستر اولیه آن، یعنی انقلاب شکل میگیرد و در واقع، شکل گیری تمدن نیز آخرین مرحله تکامل و شکوفایی انقلاب است. این مقاله با چنین و بهره گیری از اندیشه رهبران انقلاب (حضرت امام » توصیفی علی «رویکری و با روش خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای)، به دنبال تبین این نگرش است.

    کلید واژگان: انقلاب, تمدن, تکامل, امام خمینی (ره), آیت الله خامنه ای}
    Batol Yousefi*

    The Islamic revolution is one of the most prominent revolutions of the twentieth century. This prominence had not been for apparent reasons like the territorial expansion or the number of deaths and...; But it returns to greatness in theoretical foundations such as (existentialogy, epistemology and anthropology) and goals and ideals of the revolution. Based on such a attitude, the purpose of this divine movement, was not merely the fall of the puppet government, or the displacement of political power, but also it is the founding of a new universe and a new plan for the future of humanity. . This new universe can be interpreted as a new Islamic civilization. Now that the early inflammation of the revolution has gone and its maturity stablished, it is necessary to consider this potential and capacity to have a deeper attitude into this social phenomenon. Because the correct understanding of the revolution is necessary and its’s an introduction to the formation of civilization. In other words, the stage of civilization does not mean the completion of the revolution stage, but its evolution and its growth. Definitely, the final evolution in its primary bed, the revolution, is formed, and in fact, the formation of civilization is the last stage of evolution and prosperity of the revolution. This article is looking for this attitude with such a "descriptive causal" method and taking advantage of the thought of the leaders of the revolution (Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei).

    Keywords: Revolution, Civilization, Evolution, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei}
  • هادی ابراهیمی کیاپی

    از گنجینه های عظیم معارف اسلامی و انقلابی دوران معاصر، مجموعه بیانات امام خمینی(ره) است که منشور تمام نمای انقلاب اسلامی است و در آن، نگاه تمدن ساز و غایت محور امام خمینی(ره)، به مثابه یک سرمایه های اجتماعی تمدن ساز به شمار می رود. مفهوم سرمایه اجتماعی تمدن ساز را می توان مجموعه ای از ادراکات دانست که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک جامعه شده و ظرف وجودی آن را آماده پذیرش ایجاد تمدن بزرگ می کند، از این رو، هدف مقاله حاضر پس از تبیین مفهوم، ابعاد، دیدگاه ها، نظریه ها و مدل هایی برای سرمایه اجتماعی و تمدن بزرگ اسلامی از نگاه صاحب نظران، با نگاهی مبتنی بر سیره نظری انتزاعی در اندیشه امام، تدوین شده است. در این مطالعه، مهم ترین عوامل سرمایه اجتماعی تمدن ساز انقلاب اسلامی از منظر امام که عبارتند از: قیام برای خدا، اعتقاد و باورداشت به وجود مقدس ولی عصر(عج)، مردمی بودن رهبری انقلاب، احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالت خواهی اسلام، اراده و استقامت اسطوره ای و شگفت ملت بزرگ ایران، باور به امدادهای غیبی و نظام سازی اسلامی-انقلابی، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), سرمایه اجتماعی, تمدن, ایران و انقلاب}
    Hadi Ebrahimi Kiyapi

    The collection of the speeches of Imam Khomeini (RA) is one of the great treasures of contemporary Islamic and revolutionary knowledge which is the comprehensive charter of the Islamic Revolution and in which the civilization-making and goal-oriented attitude of Imam Khomeini (RA) is regarded as a civilization-making social capital. The concept of a civilization-making social capital can be considered as a set of understandings which resut in the establishment of optimal relations and participation of the members of a society and prepares its capacity for accepting the great civilization. Therefore, after explaining the concept, dimensions, attitudes, theories and models of social capital and the great Islamic civilization from the viewpoint of scholars, the aim of the present article is designed based on the theoretical abstract conduct in the thought of Imam Khomeini (RA). In the present study, the most important factors of civilization-making social capital of the Islamic Revolution from the viewpoint of Imam Khomeini (RA) are investigated which include raising for the sake of God, believing in Imam Mahdi (Aj), public nature of the leadership of the revolution, reviving the thought of fighting against oppression and seeking justice in Islam, the legendary and amazing will and resistance of the great nation of Iran, believing in the unseen assistances and creating Islamic revolutionary systems.

    Keywords: Imam Khomeini (RA), Social Capital, Civilization, Iran, Revolution}
  • حبیب زمانی محجوب، سیدجلال حسینی

    دیدگاه های امام خمینی(ره) به مثابه معیاری تعیین کننده در تشخیص دامنه الزامات یا بایسته های فرهنگی تحقق تمدن نوین اسلامی، از یک سو، به درستی درک نشده و از سوی دیگر، وزن آن در میانه معیارها، مورد سنجش قرار نگرفته است، از این رو، مقاله حاضر در پی پاسخ گویی به بایسته های فرهنگی تمدن سازی نوین اسلامی-ایرانی از دریچه فکری امام خمینی(ره) است.معظم له هیچ گاه تمدن را مستقلا واکاوی نکرده اما با کاربست روش تحلیل محتوا می توان نگاهش را در این زمینه واکاوی نمود. در نظریه های دگرگونی اغلب، اولویت به توسعه سیاسی و اقتصادی داده می شود اما در دیدگاه امام خمینی(ره) تمدن یا پیشرفت تنها بر پایه مقولات فرهنگی دینی استوار می شود.یافته های مقاله نشان می دهد که تاکید بر قرآن به عنوان نقطه کانونی و بر پایه آن، همسانی دین و سیاست،لزوم حکومت خوب، کاربست انتقادی تمدن غربی و آزادی مثبت یا مشروط بخشی از بایسته های فرهنگی تمدن سازی نوین اسلامی-ایرانی اندیشه امام خمینی(ره) است.

    کلید واژگان: تمدن نوین اسلامی, امام خمینی (ره), تمدن سازی, فرهنگ}
    Habib Zamani Mahjoub, Sayyid Jalal Hosseini

    Viewpoints of Imam Khomeini (RA) as determining criteria in recognizing the scope of cultural requirements and necessities of the realization of modern Islamic civilization are, on one hand, not correctly understood, and on the other hand, their weight among other criteria is not assessed. Therefore, the present article seeks to determine the cultural necessities of establishing the modern Islamic-Iranian civilization from the viewpoint of Imam Khomeini (RA). He never analyzed civilization independently, rather by applying content analysis method, his viewpoint can be analyzed in this regard. In transformation theories, priority is often given to political and cultural development; however, in the viewpoint of Imam Khomeini (RA), civilization or development are only established on the basis of religious cultural categories. The findings of the article show that emphasis on the Quran as the central point and based on it, consistency of religion and politics, the necessity of good governance, critical application of western civilization and positive or conditioned freedom are some of the cultural necessities of establishing modern Islamic-Iranian civilization in the thought of Imam Khomeini (RA).

    Keywords: Culture, Modern, Thought, Imam Khomeini (RA)}
  • عبدالکاظم مجتبی زاده*
    پس از شکل گیری جریان های فکری-سیاسی مذهبی و ملی گرا در تاریخ معاصر ایران، فعالیت هایی درجهت مقابله با نفوذ بیگانگان و تغییر در ساختار سیاسی کشور انجام شد. در این روند، نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران حرکتی برجسته بود. این نهضت با هم گرایی دو جریان مذهبی و ملی گرا برضد استعمار خارجی و استبداد داخلی به وقوع پیوست.
    پرسش اصلی این پژوهش این است که نقش جریان مذهبی در ملی شدن صنعت نفت ایران چه بوده و این تجربه چه تاثیری در روند شکل گیری انقلاب اسلامی ایران داشته است؟
    روش تحقیق این پژوهش، تبیین و تحلیل براساس منابع کتابخانه ای و اسنادی است.
    براساس یافته های این پژوهش، جریان مذهبی در شکل گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت نقشی محوری و اساسی داشته است و به نظر می رسد که بدون حضور و فعالیت این جریان احتمال وقوع این نهضت بسیار ضعیف بوده است. امام خمینی (ره) نیز در آغازین سال های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران از تجربیات جریان مذهبی در ملی شدن صنعت نفت، بهره برداری کرد.
    کلید واژگان: جریان مذهبی, نهضت ملی شدن, صنعت نفت ایران, انقلاب اسلامی ایران, امام خمینی (ره)}
    Abudulkazem Mojtabazadeh *
    Upon formation of intellectual, political, religious, and nationalist movements in the history of Iran, certain activities were staged to confront foreign influence and change in the political structure of the country. In the meantime, Nationalization of the Iranian Oil Industry was an outstanding movement, which took place upon integration of two religious and nationalist movements against foreign colonialism and domestic despotism.
    The principal question of this paper revolves around the role of religious movement in nationalization of the oil industry and on what the impact of this experience was on formation of the Islamic Revolution in Iran.
    The methodology of this research paper is descriptive-analytical based on library sources and documents.
    Based on the findings, the religious movement had had a pivotal role in formation of the Islamic Revolution in the country. It seems that without the influence of this movement, the probability of the occurrence of nationalization of oil industry movement would be low. In early years after the culmination of the Islamic Revolution in Iran, Imam Khomeini enjoyed the experiences of the religious movement in nationalization of oil industry.
    Keywords: Religious Movement, Nationalization of Oil Industry in Iran, Islamic Revolution of Iran, Imam Khomeini}
  • حسن زندیه، علی قنواتی
    جشن های 2500 ساله شاهنشاهی، در مهرماه 1350ش برگزار شد. یکی از اصلی ترین اهداف محمدرضا شاه از برگزاری این جشن ها، کسب مشروعیت برای حکومت خود بود؛ اما حکومت پهلوی در تحریک حس ناسیونالیستی مردم جهت شرکت گسترده در این جشن ها، با وجود تمام تبلیغات خود، تا حدود بسیاری ناکام و عاجز ماند و مردم حضور گسترده ای در جشن ها نداشتند. علاوه بر این، گروه های مختلفی با برگزاری این جشن ها به مخالفت علنی پرداختند. اینکه مخالفان برگزاری این جشن ها در داخل کشور شامل چه گروه هایی بودند و چرا به مخالفت علنی اقدام ورزیدند، مسئله ای است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.
    باید گفت که «روحانیون» و در راس آن‎ها امام خمینیv، «دانشجویان» و در راس آنان دانشجویان دانشگاه تهران، «گروه‎های چریکی» و «عده‎ای از مردم مبارز» ، از جمله گروه‎هایی بودند که به صورت علنی با جشن‎ها به مخالفت پرداختند. چهار علت اصلی این مخالفت ها را می توان این گونه بیان کرد:علت اول: اسلام زدایی، از علل اصلی مخالفت روحانیون مذهبی با جشن ها بود.
    علت دوم: وجود خفقان سیاسی و نبود آزادی‎های دموکراتیک در نظام شاهنشاهی. این در حالی است که محمدرضا شاه به عنوان راس هرم قدرت در حکومت پهلوی، پیش از برگزاری جشن ها و نیز در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح جشن های 2500 ساله، بارها به رعایت حقوق بشر از سوی کورش هخامنشی اشاره و تاکید کرده بود.
    علت سوم: خارجی بودن تدارکات این جشن ها؛ تدارکاتی که در صد بسیار بالایی از آن توسط کشور فرانسه فراهم آمده بود.
    علت چهارم: وضعیت نامطلوب مردم و جامعه‎ ایران از لحاظ اقتصادی در مقایسه با هزینه‎های بسیار گزاف جشن ها.
    کلید واژگان: جشن های 2500 ساله شاهنشاهی, روحانیون, امام خمینی (ره), دانشجویان, محمدرضا شاه}
  • صادق شفیعی، اصغر منتظرالقائم، محمد علی چلونگر
    روابط ایران و عربستان چه مسائلی بوده اند؟ پیروزی انقلاب اسلامی چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان گذاشت؟ تفاوت های مذهبی و ایدئولوژیکی چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان گذاشته اند؟ سایر عوامل تاثیرگذار در روابط ایران و عربستان چه مسائلی بوده و این عوامل در روابط ایران و عربستان چه نقشی داشته اند؟
    این پژوهش بر این فرضیه استوار است که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط ایران و عربستان با چالش و تنش همراه بود؛ به طوری که روابط دو کشور به تیرگی گرایید. در بررسی علل تیرگی روابط دو کشور در این دوره به عواملی مانند ماهیت ایدئولوژیکی دو کشور، پیروزی انقلاب اسلامی و ترس از صدور آن به عرستان، رقابت در بلوک قدرت و نقش قدرت های فرامنطقه ای، جنگ تحمیلی، حج ابراهیمی، مسئله فلسطین، ژئوپلیتیک نفت و گاز خلیج فارس، تشکیل شورای خلیج فارس و برخی دیگر از عوامل می توان اشاره کرد.
    این نوشتار به روش توصیفی و تحلیلی، با تکیه بر منابع اصلی و پژوهشی و با روش کتابخانه ای است و در پاره ای از نمونه ها، از اسناد موجود در مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه استفاده شده است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, عربستان سعودی, جمهوری اسلامی ایران, امام خمینی (ره)}
    Sadegh Shafiei, Asghar Montazer Alghaem, Mohammad Ali Chelongar
    Iran and Saudi Arabia are the main actorsin the Middle Eastbecause of the breadth of the lands, huge repertoires of oil, geopolitical situations. They have a considerable influence in the development of the Middle East. Saudi cities of Mecca and Medina, their claim on the leadership,along with their strategic ties with the Muslim world and America made this country an influential one. Iran also claims to be the leadership in the Muslim world with an independent policy and a supporter of Islamic countries and movements. Due to the desire of both countries to expand their influence among Islamic countries, there is a stiff competition between them. This article seeks to answer the following questions: What were the causes of the decrease in Saudi-Iranian relation in the first decade after the Islamic Revolution in Iran?
    What were the factors contributing to this challenge and tension in relations between Iran and Saudi Arabia?
    What was the impact of Islamic Revolution in Saudi-Iranian relations?
    What were the impact of religious and ideological differences on relations between Iran and Saudi Arabia?
    What were other contributing factors in relations between Iran and Saudi Arabia?
    The study is based on the assumption that relations between Iran and Saudi Arabia in the first decade after the Islamic Revolution has been accompanied by challenges and stress so that relations between the two countries have been strained. Reasons for the worsening of relations between the two countries in this period are: the ideological nature of the two countries, the Islamic Revolution and the fear of its export to Saudi, competition in the power block and the role of regional powers, imposed war, Hajj Ibrahim, Palestinian issue, oil and gas geopolitics of the Persian Gulf, the Persian Gulf Council and so on.
    This descriptive and analytical study is based on primary sources and the research methods is library research. In some cases, the documents Documentation Center and the Ministry of Foreign Affairs were used.
    Keywords: Islamic Revolution of Iran, Saudi Arabia, Islamic Republic of Iran, Imam Khomeini}
  • حسن حضرتی، هادی قیصریان فرد، مینا آونج
    نهضت آزادی ایران از جمله گروه های سیاسی سازمان یافته و فعال در دوره قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در ایام اقامت امام خمینی(ره) در پاریس به او ملحق و همراه و مدافع آن گردید. دانش و تجربه کار تشکیلاتی این جریان سیاسی موجب گردید تا هنگامه تشکیل اولین دولت جدید، اکثریت اعضای آن را به خود اختصاص دهد. در طول جنگ تحمیلی، به ویژه پس از فتح خرمشهر، این جریان سیاسی با استناد به برخی مبانی دینی و اعتقادی اسلام، مواضع و عملکرد متفاوتی با نیروهای انقلابی در خصوص تداوم جنگ و ضرورت پایان دادن به آن اتخاذ نمود. مواضع نهضت آزادی در طول سال های جنگ تحمیلی، از حمایت کامل تا انتقاد شدید از مسئولان و سران نظام جمهوری اسلامی در تغییر بود. آنان در سیاست خارجی، تابع نظریه حسن همجواری و تنش زدایی از طریق دیپلماتیک بودند. تغییر اساسی در مواضع و گفتمان سیاسی نهضت آزادی پس از فتح خرمشهر، به موازات کنار گذاشته شدن از صحنه سیاست، در نهایت آن ها را مبدل به اقلیتی معترض در درون نظام ساخت. این مقاله با نگاهی به نگرش جریان سیاسی مذکور به انقلاب اسلامی و جایگاه جنگ ایران و عراق در گفتمان سیاسی آنان و با تاکید بر نظریه گفتمانی لاکلا و موفه، و نیز «پیوستگی انقلاب و جنگ» مارتین وایت، مواضع و عملکرد نهضت آزادی را در مراحل مختلف جنگ تحمیلی مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, گفتمان, جنگ تحمیلی, نهضت آزادی, عراق, امام خمینی(ره), مهدی بازرگان}
    Hassan Hazrati, Hadi Ghysarianfard, Mina Avanj
    The Freedom Movement of Iran is among political groups that were active before and after the victory of Islamic Revolution and joined and supported Imam Khomeini during his stay in Paris. Knowledge and experience of organizational work helped the movement to form the first cabinet after the victory of the Islamic Revolution. During the Iran-Iraq war, especially after the liberation of Khorramshahr, based on some basic religious principles of Islam, the movement adopted different positions and practices, compared to the revolutionary forces. Regarding the continuation of war or terminating it, the stance of the movement was different from revolutionary forces. Freedom Movement's stances on war fluctuated from full support to harsh criticism of the authorities of the Islamic Republic. They followed a foreign policy based on good neighborliness and détente through diplomatic channels. Finally, a fundamental shift in their stance and political discourse after the liberation of Khorramshahr, side by side with their isolation from political scene, turned them into a dissident minority within the system. This article is an attempt to study the attitude of the Freedom Movement of Iran towards the Islamic Revolution and the status of Iran-Iraq war in their political discourse. Positions and performances of the Freedom Movement in various stages of the war has been studied within the framework of discourse analysis authored by Laclau and Mouffe as well as Martin White's theory of continuity of the Revolution and the War
    Keywords: The Islamic Revolution, discourse, war, Freedom Movement of Iran, Iraq}
  • مجتبی ثقفی نیا، غلامحسن دلاور
    سلامت نظام قضایی هر حکومتی دارای اهمیت ویژه و مهمی می باشد، به طوریکه رعایت و اعمال قوانین و حمایت از حقوق شهروندان هر حکومتی مستلزم وجود دستگاه قضایی و دادرسی مستقل و بی طرف در آن می باشد، چرا که هسته مرکزی و اجرای عدالت در هر کشور، دادگستری آن می باشد که مرکب از قضات عالم، عادل و مستقل می باشد تا بتوانند وظیفه خطیر و سنگین خود را به نحو احسن انجام دهند. عدم وجود این هسته و ناسالم بودن قضات سبب بروز فساد در ارکان جامعه می گردد، چرا که قاضی غیر مستقل و فرمان پذیر توانایی نظارت و اعمال قوانین و به تبع آن، توانائی اجرای عدالت را ندارد و کشور و جامعه به ورطه سقوط و نابودی کشیده خواهد شد. در زمان پیامبر اکرم (ص)، یکی از مهم ترین ویژگی قضات استقلال آنان بوده به طوریکه هیچ مقامی حتی خلفا حق دخالت در امر قضاوت را نداشته اند.
    کلید واژگان: امام خمینی ره, فرمان 8 ماده ای, قضاوت, استقلال قضایی, نظام قضایی}
  • فواد پورآرین*، هادی دل آشوب
    جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی که در سال 1350 برگزار شد، عظیم ترین برنامه تبلیغی و کاربردی دستگاه سلطنت پهلوی بود. از سال 1337 به رغم وجود مشکلات متعدد در کشور، به مناسبت گذشت دو هزار و پانصد سال از پایه گذاری حکومت شاهنشاهی در ایران به دست کوروش هخامنشی، رژیم پهلوی با انگیزه و اهدافی ویژه در پی برگزاری جشن مجلل و پر سروصدایی بر آمد که پیامدهای قابل توجهی داشت.
    این مقاله، با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی انگیزه واهداف پرداخته و نتایج بررسی ها نشان می دهد که دادن اصالت تاریخی به رژیم شاهنشاهی در ایران؛ احیای ارزش های متروک، غیرمنسجم و تحریف شده باستانی آریایی؛ کناز زدن فرهنگ اسلامی و کسب اعتبار و وجهه بین المللی از انگیزه ها و اهداف عمده برگزاری جشن های 2500 ساله بود.
    کلید واژگان: جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی, امام خمینی(ره), محمدرضاپهلوی, تخت جمشید, باستان گرایی}
    Fuad Pourarian*, Hadi Delashoob
    The national celebration of 2,500 years of the Persian Empire, held in 1971, was the greatest publicity and applied program of the Pahlavi government. Despite diversified problems pressing the country, since 1958 the Pahlavi regime embarked on celebrating 2,500 years of the Persian Empire founded by Cyrus the Great. The regime pursued certain goals by observing sumptuous celebrations and they had considerable consequences. This paper has used documentary-library method with a descriptive-analytical approach to study the objectives behind holding these sumptuous ceremonies. Studies show that seeking nobility for the royal regime in Iran, revival of obsolete and distorted ancient Aryan values, abandoning Islamic culture, and gaining international prestige and reputation were among the major objectives behind Holding National Celebrations for 2,500 Years of the Persian Empire.
    Keywords: Holding National Celebrations for 2, 500 Years of the Persian Empire, Imam Khomeini, Mohammad Reza Pahlavi, Takht, e Jamshid, archaism}
  • مرتضی شیرودی*
    سوال: ظهور نسل جوان، از مهم ترین تحولات قرن اخیر در جهان اسلام است و نیازهای روانی و فکری، از بارزترین نیازهای این طبقه، به شمار می آید که اگر جوامع اسلامی از آن غافل شوند، انحرافات و پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت. فاجعه غرب گرایی و بی هویتی جوانان از جمله این پیامدها است که به صورت های مختلف بروز می کند. با نگاهی بر پژوهش های انجام شده قبلی، باید گفت چندان به این موضوع توجه نشده و نهایت کاری که صورت گرفته، این بوده که بیش تر به جنبه های آماری ناکارآمد، تکیه شده، بنابراین چرایی گرایش جوانان مسلمان به غرب هم چنان نیازمند پاسخ است.
    فرضیه: مجموعه ای از عوامل داخلی با تاکید بر نقش بیش تر استعمار فرانو و نیز ویژگی-های جوانی، از عوامل گرایش جوانان مسلمان به غرب به شمار می آید.
    هدف
    شناسایی عوامل گرایش جوانان مسلمان به غرب و مهم تر از آن، یافتن راه های جلوگیری از این گرایش، به منظور به-کارگیری پتانسیل جوانان برای توسعه، از مقاصد این مقاله است.
    روش
    مطالعه تاریخی در پرتو بررسی تحلیلی، راهی است که دست یابی به پاسخ را فراهم می آورد.
    یافته
    مقاله بر لزوم تعیین استراتژی، ضرورت پیش گیری، برنامه ریزی و الگوسازی رفتاری تاکید می کند.
    کلید واژگان: جهان اسلام, امام خمینی(ره), غرب, جوانان, استعما}
    Morteza Shiroudi*
    Emergence of young generation is one of the most important changes in Islamic world in recent century. If their vital mental and intellectual needs are not taken into consideration by Islamic societies, it will lead to disastrous consequences and deviations, including tendencies toward West and depersonalization of young people which can be presented through different forms. The present subject was not analyzed accurately in previous researches, they mostly emphasized on insufficient statistical aspects; therefore, the question of the present paper is: Why young Muslim people have tendencies toward West? Domestic elements and mostly the role of post-colonization along with characteristics of young people are the main reasons of their tendency toward West. Acknowledging the reasons of tendencies toward west among young people and more importantly, finding a proper solution to make the best use of the potential among them in development are the main goals of the paper. Historical study along with analytical examination are the applied methods in achieving the goals. The necessity of applying a strategy, prevention, planning and behavioral modeling are the findings of the paper.
    Keywords: Islamic World, Imam Khomeini, West, Young People, Colonization}
  • مرتضی شیرودی*
    امام خمینی(ره) پرتلاش ترین عالم دینی در مواجهه با مفاهیم مدرن سیاسی است. اما او چگونه این مفاهیم مدرن سیاسی را طی سال های 1340 تا 1360 در دستگاه معنایی سنت اسلامی وارد یا عرضه کرده است؟ بررسی های اولیه نشان می دهد روش امام خمینی(ره) با به کارگیری ابزار اجتهاد و دین، مبتنی بر یک سان پنداشتن مفاهیم مدرن و سنتی در صورت (شباهت در شکل) و مغایرت دانستن آن دو، در سیرت است. این مقاله می کوشد در پاسخ یابی به سئوال این نوشتار؛ تحقیق را در چارچوب نظریه گفتمان دنبال کند، زیرا، گمان می رود: نظریه گفتمان، قادر است بر اساس مولفه های بنیادی چون: دال مرکزی، استیلا یا هژمونی، قابلیت دست رسی و اعتبار، ضدیت، از جاشدگی و... مطالب وسیع و پراکنده ای که در فرآیند بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی در دستگاه معنای امام وجود دارد را تحلیل نماید. هدف آن است که توانایی سنت در مقابله با مدرنیسم نشان داده شود. ارائه و عرضه روشی نو و جدید در تحلیل و توصیف مسائل سیاسی تحت عنوان سنت معطوف به سنت، مهم ترین یافته این مقاله است.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), سنت, مدرنیسم, گفتمان, انقلاب اسلامی}
    Morteza Shiroudi*
    Imam Khomeini made the best endeavors on modern political concepts. But how did he present these modern political concepts in traditional Islamic semantic system from 1340 to 1360 (S.H)? Early researches show that Imam Khomeini, in his method, applied both religion and Ijtihâd (independent reasoning) which are based on considering modern and traditional concepts similar in external form and opposing in conduct. The present paper applied discourse theory in order to answer the raised question of the paper, because it´s been supposed, discourse theory has the ability to analyze extensive and scattered subjects in the process of localization of modern political concepts in Imam Khomeini´s semantic system. This analysis is based on fundamental components like: Nodal point, Domination or Hegemony, Availability and Credibility, Antagonism, Dislocation and etc. The purpose of the present paper is to show the ability of tradition in dealing with modernity. The most important finding of the paper is presenting a new method in analyzing and describing political issues as the tradition (of all Muslims) focused on Shia tradition; (in this method, the author presents a new method which is based on Shia tradition).
    Keywords: Imam Khomeini, Approach, Historical, Religious, Tradition, Modernism, Discourse, Islamic Revolution}
  • مرتضی شیرودی*، سید محمد عابدی
    نهضت فکری امام خمینی (ره)، از یک سو تحول شگرفی در باورها و اذهان عموم جهان به وجود آورد و از سوی دیگر، رهبری این نهضت توانست تنوری هایی را که در جهت نیل به اهداف و آرمان های والایش در نظر داشت، در چشم انداز درخشان انقلاب اسلامی اجرا نماید. با این نگرش اگر به نهضت فکری سیدجمال الدین (ره) نگریسته شود، می توان گفت که هرچند عظمت این نهضت به لحاظ تاثیرگذاری در عرصه جهانی به ویژه در ساحت افکار عموم ملت های مسلمان نقطه عطف در تاریخ معاصر جهان اسلام به شمار می رود، مقاله حاضر در پی پاسخ به این سوال است: زمینه ها، ویژگی ها و راه کارهای سیدجمال الدین در بیداری اسلامی در مقایسه با امام خمینی(ره) چه بوده است؟ این پرسش را می توان با این فرضیه پاسخ داد که زمینه ها، ویژگی ها و راه کارهایی که امام خمینی (ره) برگزید، مناسب ترین گزینه در جهت به ثمر رسیدن این نهضت فکری و انقلابی بود، در حالی که نهضت سیدجمال الدین فاقد آن ها بود. از این رو، آرمان های سیدجمال به صورت کامل تحقق نیافت. هدف از این پژوهش، الگوپذیری از نهضت امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی است. روش پژوهش حاضر، تحلیلی - تبیینی است، زیرا نگارنده سعی دارد زمینه ها، ویژگی ها و راه کارهای نهضت امام خمینی و سیدجمال را باهم مقایسه و ثمردهی هر کدام را روش ننماید. یافته های تحقیق نشان می دهد که ویژگی هایی مانند مرجعیت، حوزه محوری، مردم سالاری دینی، دکترین ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی، نهضت فکری و انقلابی امام خمینی را به ثمر رسانید و آرمان هایش را تحقق بخشید؛ اما این ویژگی ها، در نهضت فکری سیدجمال به چشم نمی خورد.
    کلید واژگان: سیدجمال الدین (ره), امام خمینی (ره), بیداری اسلامی, نقش, عوامل, راهکار}
    Morteza Shiroudi*, Sayyed Muhammad Abedi
    Intellectual movement of Imam Khomeini, on one hand led to a magnificent change in public opinion and beliefs of people on a global scale, on the other hand being the leader of this movement, Imam Khomeini was able to employ the theories which he contemplate in order to achieve his sublime aims and ideals, in a glorious perspective of Islamic revolution. Taking this attitude, if we consider intellectual movement of Jamal ad-Din Asadabadi, it should be said we admit the greatness of his movement in terms of its influence on a global scale, especially in the realm of public opinion of Muslim societies, and it is considered as a milestone in contemporary history of Islamic world. The question of the present paper is: What are the background, characteristics and resolutions of Jamal ad-Din in Islamic awakening, in comparison to Imam Khomeini’s? The assumed hypothesis in order to answer the mentioned question is: The background, characteristics and resolutions employed by Imam Khomeini were the most appropriate decisions in order to accomplish his intellectual and revolutionary movement; while Jamal ad-Din’s movement lacked these characteristics. Therefore, Jamal ad-Din could not achieve his ideals thoroughly. The purpose of the present paper is to consider Imam Khomeini’s movement as a model for Islamic awakening. Because the writer is trying to make a comparison between the background, characteristics and resolutions of Imam Khomeini’s movement and Jamal ad-Din’s, and illustrate their results, the present paper will employ an analytical – explanatory research method. The findings of the present paper show that elements such as Marja’iyah (religious references), Hawza-centrism, religious democracy, the doctrine of Wilayat al Faqih (guardianship of the jurists) and establishing Islamic government helped the intellectual and revolutionary movement of Imam Khomeini accomplish its ideals; while the intellectual movement of Jamal ad-Din Asadabadi lacked these characteristics.
    Keywords: Jamal ad, Din Asadabadi, Imam Khomeini, Islamic awakening, role, Elements, Resolutions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال