به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تعامل » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تعامل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • موسی کاظمی راد، اصغر منتظرالقائم*، مصطفی پیرمرادیان

    بنا بر عقیده فقهای شیعه هر گونه تعاملی که سبب تقویت حاکمان جایر شود، حرام و ممنوع است. بنا به گزارش های تاریخی عالمانی شیعه به تعامل با دولت آل بویه روی آوردند. از آنجا که فهم دقیق مسایل تاریخی بدون بررسی تحلیلی و تبیین علل اجتماعی ممکن نیست؛ لذا این مقاله به بررسی علل اجتماعی تعامل علمای شیعه با دولت آل بویه می پردازد. سوال مقاله آن است که علل اجتماعی تعامل و همکاری علمای شیعه با امیران آل بویه چه بوده است؟ فرضیه مقاله این است که علل متعددی مانند تاکید اسلام بر تعاون و تعامل، پیشبرد اهداف مذهبی، جلوگیری از انزوا و طرد و سرکوب شیعیان از جامعه، سبب تعامل علمای شیعه با دولت آل بویه شد. از طرفی تعامل و تعاون به عنوان یک ارزش اخلاقی و شیوه رفتار و کردار در مجموعه اندیشه اسلامی جایگاه والایی دارد و به عنوان یکی از اصول کشور داری و مشخصه های دولت آل بویه مطرح است. پایبندی به همین ارزش اخلاقی موجب تعامل دولت آل بویه با علمای شیعه شد. از این رو علمای شیعه نیز به تعامل با آل بویه روی آوردند. این تحقیق با بهره گیری از روش تحلیلی - تاریخی، به بررسی علل اجتماعی تعامل علمای شیعه با دولت آل‎ بویه پرداخته است.

    کلید واژگان: آل بویه, تعامل, تعاون, حاکمان جائر, فقهای شیعه}
    Musa Kazemirad, Asher Montazerolghaem*, Mostafa Pirmoradian

    According to the tenets of Shīʿite jurists, any interaction strengthening the authoritarian rulers is illegitimate and unlawful. Based on historical reports, Shīʿite jurists embarked on interacting with the Buyid dynasty. Regarding the fact that an accurate understanding of historical events is not feasible without analytical investigation and explanation of social factors, this article elaborates on the social reasons behind the interaction of Shīʿite jurists with the Buyid dynasty. The question raised in this study is: What were the social reasons behind the interaction and cooperation of Shīʿite jurists with the Buyid dynasty Amirs? It is hypothesized that were several reasons including Islam's emphasis on interaction and cooperation, realization of religious goals, preventing Shīʿites from being isolated, excluded, and suppressed in society, etc. that gave rise to the interaction of Shīʿite jurists with the Buyid dynasty. On the other hand, interaction and cooperation as an ethical value and a behavior style are of high importance in the Islamic mindset and are considered as one of the principles of the Buyid dynasty and characteristics. Abiding by this moral value instigated the Buyid dynasty's interaction with the Shīʿite jurists who, in turn, started interacting with Buyid as well. This research investigates the social reasons why Shīʿite jurists interacted with the Buyid dynasty, using the analytical-historical method.

    Keywords: Buyid dynasty, interaction, cooperation, authoritarian rulers, Shīʿite jurists.}
  • محمد نجفی، حسن شادپور*، محبوبه اسماعیلی
    مخالفین اصلی دولت و اندیشه اسماعیلی، خلافت عباسی و سلطنت ‏سلجوقی و هم‏پیمانان آن دو بودند.اسماعیلیه نیز در مقابل این مخالفین، بدون واکنش ننشسته و از هر فرصتی برای ضربه زدن به آنان، خصوصا به دولت سلجوقی که در دسترس اسماعیلیان بودند فروگذار نکردند. نتیجه این تقابل ها، مواضع مبتنی بر تضاد میان دولت سلجوقی و اسماعیلیان بوده است. بر این اساس، بررسی زمینه های این تضاد دایمی و فراگیر، ضرورتی است انکارناپذیر که روشن کننده بخشی از تاریخ فکری و سیاسی ایران زمین خواهد بود. از این رو در پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جنش اسماعیلیه و مناسبات و تضادهای آن با دولت سلجوقیان پرداخته و زمینه های مختلف مواضع آنان را مورد ارزیابی قرار می دهیم.نتایج این تحقیق بیانگر آن است رابطه دولت‏بزرگ سنی مذهب سلجوقیان با اسماعیلیان، عموما براساس نگرش مکتب فقهی عالمان سنت و جماعت‏شکل می‏گرفت.علاوه بر این، نبود راهکاری مسالمت آمیز برای ابراز نارضایتی، یکی از عوامل عمده به خشونت گراییدن فرقه اسماعیلیه و تضاد آن با دولت سلجوقی بوده که مهمترین نتیجه و پیامد آن، رادیکالیزه شدن فضای سیاسی و توسل اسماعیلیان به ترور بود. نقطه مقابل این وضعیت، نادیده گرفتن فرصت گفتگو، توسل به قوه قهریه برای سرکوب مخالفان و اعمال فشارها، تبعیضها و محدودیتهای اجتماعی، سیاسی، دینی و فرهنگی از سوی سلجوقیان بوده است.
    کلید واژگان: اسماعیلیه, سلجوقیان, تعامل, تضاد}
    Mohammad Najafi, Hasan Shadpoor *, Mahbibeh Esmaeili
    The main opposition of the Ismailis' government and thought were the Abbasid Caliphate and the Seljuk monarchy. The Ismailis didn't stop to react and utilized any opportunity to harm them, especially the Seljuk government which was accessible for the Ismailis. The outcome of such conflict was confrontation, positions based on conflict a between the Ismailis and the Seljuks. Thus, studying the background of this continuous and pervasive conflict is an undeniable necessity which will reveal a part of Iran's political and intellectual history. Therefore, the current research investigates the Ismailis movement and its ties and conflict with the Seljuk government by using an analytical- descriptive method. Also, their positions will be studied in different viewpoints. The results of the current research indicated that the relationship of the big Sunni government of the Seljuks with the Ismailis was established as based on the attitude of jurisprudence school of the Sunni scholars. In addition, the lack of a peaceful solution to express dissatisfaction was one of the main reasons for the violence of the Ismaili sect and its conflict with the Seljuk government, the most important result and consequence of which was the radicalization of the political atmosphere and the Ismailis' resorting to terror. The opposite point of this situation was the neglect of the opportunity for dialogue, the use of force to suppress the opposition and the application of social, political, religious and cultural pressures, discrimination and social restrictions by the Seljuks.
    Keywords: Ismailis, Seljuks, interaction, Conflict}
  • سید منصور امامی میبدی*
    با توجه به جایگاه برجسته یزد در تمدن ایرانی، اسلامی پژوهش حاضر می کوشد تا مشخص کند نقش وجایگاه اقلیت دینی مسیحی دریزد درعصر پهلوی وجمهوری اسلامی ایران ، تاچه اندازه بوده است؟ دراین پژوهش، روش کار توصیفی- تحلیلی مطالب ، کتابخانه ای وبررسی اسناد دردوره پهلوی (1979م -1926م/1357-1304) وجمهوری اسلامی ایران (2022 - 1979/م 1400-1357) درزمینه نحوه تعاملات مردم یزد، درزمینه های مختلف تجاری- اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، دینی- مذهبی با مسیحیان می باشد. ازبزرگ ترین روابط مسالمت آمیزوتعاملات ادیان، در یزد هرسال اتفاق می افتد و آن در یک اتاقک کوچک که ظاهرا مکان مقدس باستانی- تاریخی هست، می باشد. پیروان هرچهار دین فعال دریزد(اسلام، زرتشت ویهودومسیحی) آن بقعه را اجر نهاده و بسته به نوع نیات درونی خود، در آن نذر و نیاز وشمع روشن می کنندو دعا خوانده و حاجت می طلبند. درحالی که مسیحیان درتبلیغ مسیحیت که درسایه استعمار، مخصوصا انگلیس صورت می گرفت موفقیتی حاصل نکردندومردم یزد تمایل چندانی پیدانکردند.تعداد اندکی ازجمله پژوهش اقلیت های مذهبی دوره قاجار (1926م- 1752م /1304- 1175ق) و یا کتابچه مخبری و... مورد جامعی یافت نشد
    کلید واژگان: مسیحیان, مسلمانان, تعامل, یزد, دوره پهلوی, جمهوری اسلامی ایران}
    Seyyed Mansoor Emami Meibodi *
    Considering the prominent position of Yazd in Iranian civilization, the present study tries to determine the role and position of the Christian religious minority in Yazd during the Pahlavi era and the Islamic Republic of Iran. In this research, the method is descriptive-analytical, library materials and with document review during the Pahlavi period (1926-1926/1304-1979) and the Islamic Republic of Iran (1979-1979/1357-1400 AD) in the field of interactions of the people of Yazd, in various commercial fields, economic, cultural-social, religious with Christians. One of the biggest peaceful relations and interactions of religions happens in Yazd every year and it is in a small room which is apparently an ancient-historical holy place. Followers of all four active religions in Yazd (Islam, Zoroastrianism, Judaism, and Christianity) pay respect to that shrine and, depending on their inner intentions, they make vows, prayers, and light candles in it, pray and ask for needs. While the Christians did not succeed in propagating Christianity under the shadow of colonialism, especially England, and the people of Yazd did not show much desire. A few, including research on religious minorities in the Qajar period (1752-1926 AD/1175-1304 AD) or informative booklets, etc., were not found.
    Keywords: Christians, Muslims, interaction, Yazd, Pahlavi period, Islamic Republic Iran}
  • محمدحسن شیخ الاسلامی، محمدتقی امراللهی*

    پارسی های هند، گروهی از زرتشتیان ایرانی بودند که هم زمان با افول حکمرانی ساسانی و ورود اسلام به ایران، تصمیم گرفتند از جغرافیای سرزمینی ایران خارج شوند. آنها پس از یک سفر پرماجرا و خطرآفرین، سرانجام در سورات و بعدها در گجرات و بمبیی مستقر شدند. آنان در طول قرون، همواره تصویر ایران را به عنوان مام میهن خویش در اذهان خود و نسل های بعدی حفظ کردند و به صورت مستمر با ایران و ایرانیان در ارتباط بودند. این جامعه، ابتدا در حوزه کسب وکارهای کوچک فعال شد، سپس به تدریج و به ویژه با ورود استعمارگران غربی، دوره ای از پیشرفت تجاری، علمی و صنعتی را در میان جامعه کوچک دور از وطن پارسی آغاز کرد. این اقدامات، پیشرفت و بالندگی در جامعه هند و در پی آن، تاثیرگذاری بر امور زرتشتیان ایران را به همراه داشت. امروزه، این گروه مهاجر در شمار اقلیتی مهم، قابل احترام و پیشرو، صاحب نفوذ اقتصادی و نقش اجتماعی منحصربه فردی در آن کشور هستند که گذشته از اهمیت فرهنگی- تاریخی حضور آنها در هند، می توانند برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست گذاری داخلی موثر باشند.

    کلید واژگان: ایران, هند, پارسی های هند, مهاجرت, تعامل}
    Mohammad Hassan Sheikholeslami, Mohammad Taghi Amrollahi *

     The Indian Parsis were a group of Iranian Zoroastrians who, at the time of the fall of the Sassanid rule and advent of Islam to Iran, decided to exit the Iranian political geography. Following an adventurous and dangerous journey, they finally resided in Surat and then Gujarat and Mumbai. Over centuries, they still kept the image of Iran as their homeland in theirs and their next generations’ minds and continuously kept in contact with Iran and the Iranians. This community first entered small businesses, and then gradually, especially after the entrance of the western colonialists, started a trade, scientific and industrial period among the small expatriate Parsi community. These steps brought progress and prosperity for the Indian society and consequently impacted on the lives of the Iranian Zoroastrians. Today, this expatriate group is a major, respectable and advanced minority of political clout and unique social status in that country, who, apart from their historical/cultural presence in India, can be influential for the Islamic Republic of Iran in the domestic policy-making area.

    Keywords: Iran, India, Indian Parsis, Immigration, Interaction}
  • حسن زندیه*، محمدحسین جلیلی قره آغاجی

    همزمان با شروع جنگ اول جهانی، کشور ایران دچار مصایب و مشکلات فراوانی شد و مناطق مرزی در غرب و شمال غرب، مورد تاخت و تاز عثمانی و روسیه قرار گرفت. در این دوره، ایالت آذربایجان، خصوصا شهرهای غرب دریاچه ارومیه، دچار مشکلات عدیده ای شدند. شهرهای ارومیه و سلماس و خوی بیش از دیگر مناطق مورد غارت و کشتار و چپاول قرار گرفتند. اما آنچه مهم است، اینکه در این دوره، مسیحیان ساکن در این منطقه، اعم از آشوری و ارمنی در پی استقلال خواهی و ایجاد سرزمین مستقل برآمدند. کوچ اجباری مسیحیان ساکن شرق عثمانی که به جیلو معروف بودند، از علل مهم ایجاد اندیشه تفکر استقلال خواهی بود. تنوع قومی و زبانی، زندگی عشیره ای و ایلیاتی، حضور فعال میسیونرهای مذهبی و جبهه بندی های سیاسی و سرزمینی دولت های درگیر در جنگ اول جهانی، به ویژه کشورهای همسایه ایران؛ روسیه و عثمانی از عوامل موثر در ظهور ایده و اندیشه استقلال و جدایی طلبی مسیحیان غرب دریاچه ارومیه بود. این پژوهش، در صدد پاسخ گویی به این پرسش است که چرا مسیحیان ساکن غرب دریاچه ارومیه به فکر استقلال افتادند و رویای ایجاد سرزمین آشور را در سر پروراندند و به همدستی با جیلوها و روس ها پرداختند.

    کلید واژگان: جنگ اول جهانی, سرزمین آشور, مسیحیان, غرب دریاچه ارومیه, متفقین, جیلوها, تعامل}
  • زهره جباری، احمد شفیعی نیا*
    نوشتارحاضردرپی پاسخ به این سوال است که مستندات فقهی که برای تعامل بین پیروان مذاهب به کار می رود کدام می باشند؟استفاده از ادله فقهی برای اثبات ضرورت مباحثی همچون تعامل دربین مذاهب مختلف، حاوی تلاش برای بارورسازی لایه هایی متروک مانده از منابع فقهی می باشد؛ بررسی ادله فقهی تعامل مسالمت آمیز، برخوردار از ماحصلی است که نه تنها اهمیتی کمتر از نتایج حرکت صرفا اصلاحی اجتماعی ندارد بلکه روندهای منتهی به شکل یافتگی وحدت اجتماعی را معنی موثرتر و جدیدتر می بخشد. نتایج بدست آمده در این مقال مشتمل بر چهارمحور: دلیل عقلی، دلیل قرآنی وروایی و سیره ایمه:،اصحاب و امامان مذاهب اهل سنت نشان می دهد،که قواعدفقهی «تقدیم اهم بر مهم»،«وجوب دفع ضرر محتمل» و«حفظ حرمت مسلمانان»،«وجوب مودت میان مسلمانان» به عنوان مستند عقلی ونقلی، درحفظ وحدت،و دوری از تفرقه می باشد.وهمچنین ادله های دیگرفقهی ازجمله قرآن وسیره معصومین: واصحاب ، تعامل مذاهب مختلف با یکدیگر را به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر به اثبات می رساند.قصد مقاله این است که ادله ومستندات فقهی همزیستی مسالمت آمیز بین دو تفکر تشیع و اهل تسنن را بررسی نمایم، لازم به ذکراست گفته ها و پیشنهادات مطرح شده درباره وحدت میان شیعه و سنی کمتر با دغدغه هایی فقهی درگیر می باشدبه نظر می رسد که برای کنار زدن دیدگاه های وحدت گریزانه باید وحدت را در فضایی موثرتر و مطرح کرد استفاده از ادله فقهی این فضا را برای ما ایجاد می کند که بتوانیم همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب اسلامی را با قوت بیشتر اثبات نماییم لازم به ذکراست گفته ها و پیشنهادات مطرح شده درباره وحدت میان شیعه و سنی کمتر با دغدغه هایی فقهی درگیر می باشدبه نظر می رسد که برای کنار زدن دیدگاه های وحدت گریزانه باید وحدت را در فضایی موثرتر و مطرح کرد استفاده از ادله فقهی این فضا را برای ما ایجاد می کند که بتوانیم همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب اسلامی را با قوت بیشتر اثبات نماییم
    کلید واژگان: تعامل, فقه مقارن, پیروان مذاهب اسلامی, تعامل فقهی}
  • فرشته کوشکی

    با شکل گیری فرقه ها و گروه های مختلف در جهان اسلام امامان شیعه که پاسداران اسلام و آموزه های آن بودند با روش های مختلف با آنها برخورد می کردند. این روش ها گاه با بحث و مناظره و گاه با روش های اخلاقی، احساسی و عاطفی و به هنگام نیاز با طرد آنها همراه بود. محور اصلی این مقاله برخورد امامان شیعه با شیعه امامیه است. پرسش این مقاله این است که امامان شیعه با این گروه که فرقه ای درون دینی بودند چگونه برخورد و آنها را هدایت می کردند. با بررسی روایات و دسته بندی آنها روش های برخورد ایمه را در چند محور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی- تربیتی و عاطفی تقسیم بندی کرده و اصول و مولفه های اصلی آنها از جمله: ظلم ستیزی، حفظ عزت شیعیان، تلاش در راه انجام بهترین رفتارها، ضرورت شناخت و معرفت ایمه و رعایت حدود الهی استخراج شده است.

    کلید واژگان: روش, امامیه, شیعه, برخورد, تعامل}
  • انسیه سادات حسینی شریف، محمد علی رنجبر
    پیوستگی دین و دولت در حکومت صفویه (1135- 907 ق.)، سبب شده است تعامل دو نهاد دینی و سیاسی و چگونگی آن از مسائل مهم پژوهش در دوره صفویه باشد. هر مقطع از دوره صفویه به دلیل تغییرات سیاسی و اجتماعی و چگونگی عملکرد شاهان، این تعامل از ویژگی خاصی برخوردار است. دوره شاه صفی که از نظر سیاسی آغاز دوره افول صفویه است، مساله تعامل دین و سیاست در آن وضع خاصی دارد. در این بررسی با تامل در آثار به جا مانده از علی نقی کمره ای، تبیین این رابطه مد نظر است. کمره ای از عالمان متوسطی است که تجربه مناصب مذهبی را دارد، در عین حال با نگرش انتقادی از شرایط حاکم در کلیت نهاد سیاسی و مذهبی، به ویژه رابطه شاه با عالمان دینی سخن می گوید. محور دیدگاه کمره ای، حکایت از وجود تنش در این رابطه است و همین نکته، یعنی چرایی این تنش و چگونگی آن از خلال آثار کمره ای مبنای این بررسی است.
    کلید واژگان: شاه صفی, کمره ای, دین, دولت, علما, تعامل}
    Ensieh Sadat Hoseyni Sharif, Nohamad Ali Ranjbar
    Continuity of church and state under the rule of the Safavid dynasty (1135- 907 BC.), has caused religious and political interaction between the two institutions and how it is an important issue of the Safavid period. Each section of the Safavid period due to political and social change and how the kings, this interaction is a special features. Shah Safi politically beginning of the decline of the Safavid, the interaction between religion and politics in a particular situation. In this study, reflecting the legacy of Ali Naqi Kamareee, explain this relationship is concerned. Kamareee is a moderate scholar who has experience religious positions, at the same time he has the critical attitude of the conditions prevailing in the whole political and religious institutions, in particular, he says the king with religious scholars. Centric view of Kamareee reveals a tension in this relationship, And the same thing, that is why this tension and how, through the works of Kamareee is the basis of this review.
    Keywords: Safi, Kamareee, religion, government, scholars, interaction}
  • منصور حیدری
    خلافت فاطمیان (567- 297ه.ق/1171-910م) که به عنوان حکومت رقیب خلافت عباسی(656-132 ه.ق/1258-570م) درشمال آفریقا بر پا شد، از ویژگی های سیاسی و اداری و نظامی ویژه ای برخوردار بود. امامان دوران دعوت پنهانی اسماعیلیه با شبکه دعاه و پیروان پراکنده اما سازمان یافته آنان در سال297 ه.ق/910م توانستند خلافت فاطمی را پایه گذاری نمایند و قدرت سیاسی و نظامی را به صورت رسمی به دست آورند. در این راستا تحولی گسترده در مقام و موقعیت امام اسماعیلی و حلقه های پیرامون وی از شرایط غیر رسمی به شرایط رسمی صورت گرفت که در طی آن سازمان یابی قدرت و باز تعریف عناصر جامعه اسماعیلی در قالب نهادهای اداری و نظامی و سیاسی مرسوم زمانه بود. ساخت دیوانی و نظامی تحت تاثیر آموزه های سیاسی و اجتماعی اسماعیلی و اقتضائات برپایی خلافت شیعی بود که بیش از دو قرن در مصر دوام نیافت. مهم ترین علل آن را باید در ساخت دیوانی و نظامی آنها و چگونگی تعامل دیوانیان و نظامیان و عوامل موثر بر آن جستجو کرد. در این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی بررسی ساخت دیوانی و نظامی و علل هم گرائی و علل واگرایی در تعامل آنها مورد توجه قرار گرفته تا بدین سوال پاسخ داده شود که تعامل دیوانیان و نظامیان در دوره دوم خلافت فاطمی چگونه و تحت تاثیر چه عواملی بوده است؟
    کلید واژگان: خلافت فاطمی, تعامل, دیوانیان, نظامیان}
    M. Heydari
    Fatimid caliphate (900-1180) which was established in the North of Africa as a rival government for Abbasid caliphate (750-1258) enjoyed particular political، administrative، and military features. The religious leaders of Ismailia in the Hidden Call period along with Da’ah network and their scattered but organized disciples could manage to found Fatimid caliphate and formally take up the political and military power in 900 AD. Likewise، there was a great development from informal to formal condition in the Ismailia Imam’s status and position and his circles، during which the power was organized، and Ismailia society elements were reconceptualized in terms of the current conventional administrative، political and military organs. The bureaucratic and military structure was under the influence of political and social Ismailia pedagogy and the demands of Shiite caliphate lasting for about two centuries. The most significant reasons for their fall were the bureaucratic and military structure، the state of interaction between bureaucrats and military، as well as the influential factors. The present study aims at describing and analyzing the bureaucratic and military structure and the reasons for the convergence and divergence in the above-mentioned interactions in order to answer the questions concerning the way bureaucrats and military interacted and the factors which influenced the interaction in the second period of Fatimid caliphate.
    Keywords: Fatimid Caliphate, Interaction, Bureaucracy, Military}
  • سیده لیلا تقوی سنگدهی، بهرام امانی چاکلی
    امرای آل بویه که ایرانی الاصل و شیعه دوازده امامی بودند، بیش از یک قرن توانستند بر خلافت عباسی و بغداد چیره شوند و از لحاظ اجتماعی، فکری و فرهنگی خدمات شایانی در ایران و عراق انجام دهند و ضمنا فضای مناسبی را برای فعالیت های مذهبی و علمی شیعیان فراهم آوردند، چنان چه در این ایام علما و فقهای بزرگ شیعی مانند شیخ مفید، شیخ صدوق و سید مرتضی مشغول تدریس و تعلیم بودند.
    در مقاله حاضر نحوه تعامل یکی از بزرگترین فقهای شیعی یعنی شیخ مفید با امرای بویهی مورد بررسی قرار گرفت، این بررسی نشان می دهد که شیخ از سویی به عنوان یک عالم برجسته شیعه با برگزاری جلسات مباحثه و مناظره، تدوین کتب بسیار و تربیت شاگردان در جهت پویایی فقه و کلام شیعی کوشید و از سویی بر حسب شرایط زمانه با حاکمان وقت که دارای تمایلاتی شیعی بودند دارای ارتباط و تعامل البته بصورت محدود بود و در نزد برخی از امرای بویهی مانند عضدالدوله جایگاه بالایی داشت اما در عین حال شیخ مفید در نیمه دوم زندگی اش که مصادف با ضعف امرای آل بویه و قدرت گیری مجدد خلفای عباسی و در نتیجه تضعیف موقعیت شیعیان بود و در پی درگیری های متعدد شیعی و سنی سه بار تبعید گشتند.
    کلید واژگان: آل بویه, شیخ مفید, درگیری اهل سنت و شیعیان, بغداد, تعامل}
    Leila Taghavi, Bahram Amani
    Iranian Shia commanders of Buveyhid was able to overcome the Abbasid caliphates of Baghdad more than a century. and they perform worthy services of the social, cultural and Intellectual in Iran and Iraq, and also provided Appropriate space for religious and academic activities of Shiites. at this time the great Shiite scholars such as Sheikh Mufid, Sheikh Sadough and seyed Mortazi were engaged in teaching. - In this paper, interactions governors Buveyhid with one of the largest Shiite scholars Sheikh Mufid' was studied, This study shows that on the one hand Sheikh as famous Shia scholar by holding discussant sessions, writing many books and educating students attempted for dynamics of Shiite jurisprudence and theology. On the other hand Depending on the time of He had a limited relationship and interaction with the rulers (They were a Shiite tendencies) he was in great standing with the some commanders of Buveyhid sucha zdaldvlh. But at the same time, sheikh mufid In the second half of his life,(Which coincides with weakness of Buveyhid Rulers and Abbasid power reorientation, and thus weaken the position of the Shiites) exiled Thrice following shia- sunni conflict.
    Keywords: Buveyhid, sheikh Mufid, Sunni –Shia conflict, Baghdad, interaction}
  • مجید حاجی بابایی، ابراهیم اصلانی
    شکل گیری حکومت فراگیر شیعه مذهب صفوی در ایران، زمینه ساز تحول در مناسبات دین و دولت در تشیع گردید. روحانیان به عنوان بخش مهمی از نهاد مذهب در شرایط ویژه و تاریخی ای قرار گرفتند. پادشاهان صفوی نیز در برقراری رابطه با نهاد مذهب با چالش و دشواری روبرو بودند، چرا که آموزه های تشیع می توانست تردیدهای جدی در مشروعیت آنان ایجاد کند. نویسندگان این پژوهش تلاش می کنند تا با تکیه بر منابع، تعامل بین پادشاهان صفوی و روحانیون را بازشناسی کرده و نگاهی جدید را برای تحلیل این پدیده تاریخی معرفی کنند. در این نوشتار نوعی چالش و ناهمسازی در تعامل بین روحانیان و پادشاهان صفوی، علی رغم ظاهر آرام و سازگار آنان با محوریت مشروعیت سلطنت و اختیارات فقیه جامع الشرایط نشان داده می شود.
    کلید واژگان: روحانیت, پادشاهان صفوی, تشیع, تعامل, اختیارات فقیه جامع الشرایط}
    Majid Hajibabaee, Ebrahim Aslani
    The formation of a widespread Safavid Shiite government in Iran made possible serious changes in the relationship between religion and government in Shiism. Clergymen as the main part of religious sect encountered a special and historical situation. The decision on how to interact with Safavids was very fundamental and strategic. Safavids themselves faced a great challenging and complicated situation in establishing a relationship with religious sect, because the principles of Shiism could challenge the government's legitimacy. The present study, through official records and other documentary materials, tries to reinterpret the complications of the interaction the two sides experienced and to open a new perspective for analyzing this historical phenomenon (event). The base of the analysis of the present study is to take into account a sort of conflict and disagreement in the interaction between clergymen and Safavids.
  • محمدتقی منشی طوسی
    در طی تاریخ، تمدن ها و فرهنگ های گوناگون به صورت های مختلف با هم در ارتباط و تعامل بوده و از یکدیگر تاثیر پذیرفته اند. تماس و ارتباط میان این جوامع گاه به صورت مستقیم و در مواردی بشکل غیر مستقیم بوده است. بیشتر این ارتباط ها و تماس ها به صورت صلح آمیز بوده و با تبادل های فرهنگی، علمی، تجاری و...، و تماس و مراوده میان نخبگان و اهل فن آغاز، و نتایج آن در مراحل بعد به کل جامعه، و فرهنگ و تمدن آن ناحیه منتقل می شده است. هم چنین، در بسیاری موارد تماس و ارتباط در ابتدا با رویارویی نظامی و جنگ دو ملت و کشور آغاز می شده، و پس از پایان این مرحله و برقراری صلح و آرامش، دستاوردهای فکری، علمی، و فرهنگی دو ملت غالب و مغلوب مبادله می شده و بدین ترتیب دو ملت و دو تمدن را به یکدیگر نزدیک می کرده است. نکته مهم و قابل توجه در تمامی این تماس ها و ارتباط ها، عامل ترجمه و وجود مترجمان است که همواره خواه به صورت حرکت های فردی، یا به شکل سازمان یافته و تخصصی، در نهضت های ترجمه ی ایران، جهان اسلام، اسپانیا، سیسیل و... موجب تسهیل ارتباط و پیوند میان ملل و تمدن های مختلف شده است.
    کلید واژگان: پیوند, ارتباط, ترجمه, فرهنگ, تمدن, تعامل}
    M. T. Monshi
    In the course of history, cultures and civilizations have always interacted and been influenced by each other in different ways. The interactions have sometimes been direct and at others indirect. Most of the time, these relationships have been peaceful and developed through cultural, scientific, and commercial interactions among experts, elites, professionals and businessmen in the first place. Then, the outcome was incorporated into the whole community, and would be part of the culture and civilization in that region. In many other cases, the beginning of this process was through military confrontation and war between two nations. After the war and settlement of the dispute, the interchange of the intellectual, scientific, and cultural achievements of the victor and the vanquished nations would start and the two opposing nations came closer to each other. A very important point to note in all these interactions and exchange of findings is the place of translation and translators. They played a very significant role, in individual attempts as well as in organized manner in different translation movements like those of Iran, Islamic world, Spain, Sicily, etc, and tried to establish and facilitate the relationship among different cultures and civilizations.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال