به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « miracles » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «miracles» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدامیر احمدزاده، مهناز کوهی*

    ابوالحسن علی بن محمدبن حبیب بصری ماوردی از بزرگ ترین فقهای شافعی در قرون 4 و 5 هجری بوده است که به دلیل آثار متعددی که در موضوع سیاست به نگارش درآورده، جایگاه مهمی در تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام دارد. اعلام النبوه یکی از آثار بازمانده ماوردی است که با موضوع اثبات نبوت حضرت محمد (ص) با تکیه بر نشانه های پیامبری وی نوشته شده است. با توجه به اینکه این کتاب در زمره آثار سیره نگاری قرار می گیرد و نیز با توجه به اینکه تاریخ نگری به معنی چگونگی تفکر تاریخی مورخ است، پژوهش حاضر به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است: تاریخ نگری یا اندیشه های تاریخ نگارانه ماوردی در اعلام النبوه چگونه بوده است و از طرف دیگر اندیشه های کلامی او چه تاثیری بر تاریخ نگاری اش داشته است؟ نگارندگان با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به این نتایج دست یافتند: ماوردی در سخن از روایات مبتنی بر معجزه و نیز ارائه تاریخ زندگی پیامبر (ص) بینش تاریخی داشته است. وی علی رغم رویکرد الهیاتی به مسئله اعجاز، در توجه به عناصر تاریخی (زمان- مکان- موقعیت)، تسامح در شناخت راوی، توجه به امکان وقوع اخبار تا حد ممکن و نیز توجه به نقد و تحلیل، بینش تاریخی خویش را نشان داده است. همچنین رویکرد کلامی او در بحث اعجاز قرآن و پذیرش عصمت پیش از نبوت، مانند معتزله بوده و به دلیل مخالفت اشاعره با عصمت پیش از نبوت، می توان رویکرد کلامی وی را در این اثر مانند معتزلیان دانست.

    کلید واژگان: ماوردی, اعلام النبوه, تاریخ نگری, اعجاز, معتزلی}
    MohammadAmir Ahmadzadeh, Mahnaz Koohi *

    Abul Ḥasan Ali b. Mohammad b. Ḥabib Basri Māwardī was one of the great Šafi'i jurists in the 4th and 5th Hijri centuries, who occupies an important place in the history of political thought in Islam due to the numerous works he wrote on the subject of politics. “A’lām al-Nubuwwah” is one of Māwardī's surviving works written on the subject of proving the prophethood of the Prophet Mohammad (peace be upon him) by referring to his prophetic signs. Considering the fact that this book is one of the biographical works, and also considering the fact that the historical perspective means the historian's way of historical thinking, the present study attempts to find an answer to the question of what was the historical perspective or Māwardī's historiographical thoughts in “A’lām al-Nubuwwah”, and on the other hand, what was the impact of his theological thoughts on his historiography? The authors arrived at these results through a descriptive-analytical approach and, the use of library sources: Māwardī had a historical insight when he spoke about the miracle-based narratives and also presented the history of Prophet’s (pbuh) life. Despite the theological approach to the issue of miracles, he showed his historical insight by paying attention to historical elements (time-place-situation), showing tolerance in knowing the narrator, paying attention to the possibility of the arrival of news as much as possible, as well as criticism and analysis. His theological approach in discussing the miracles of the Quran and the acceptance of infallibility before prophethood was also similar to that of the Muʻtazila. Due to Ash'ari 's opposition to infallibility before prophethood, his theological approach in this work can be considered similar to that of the Muʻtazilites.

    Keywords: Māwardī, A’lām al-Nubuwwah, Historical Perspective, Miracles, Muʻtazili}
  • محمد محدثی، لیلا نجفیان رضوی*

    تنوع ترکیب عقیدتی ساکنان مصر و شام و تساهل مذهبی فاطمیان در قرن چهارم و پنجم هجری، مسلمانان را با چالش‎‍ها و شبهات جدیدی مواجه کرد. این امر توجه خاص اندیشمندان مسلمان را به حفظ انسجام و تثبیت عقیده معتقدان به دین اسلام در این مناطق به دنبال داشت. پویایی ابوالفتح کراجکی (م.449ق) و توجه پنهان و آشکار او در نگارش آثارش به دفاع از حقانیت دین اسلام، با این مقدمه فهم پذیر است؛ از این رو، با در نظر داشتن روش متکلمان آن دوره یعنی استفاده از تاریخ- در کنار حدیث و استدلال عقلی- برای اثبات عقاید، پرسش اصلی پژوهش حاضر، نحوه بهره ‎‍گیری کراجکی از گزارش‎‍های تاریخی برای دفاع از اسلام ‎‍است. نتیجه این پژوهش که با رویکرد معناکاوی و بهره‎‍گیری از مفهوم «انگاره» انجام شده است، نشان می‎‍دهد روش کراجکی در دفاع از حقانیت اسلام، پیوندزدن وقایع تاریخی مشهور با جنبه‎‍ های اعجازی کتاب خدا (خبر از آینده) و زندگی پیامبر (ص) بوده ‎‍است؛ امری ‎‍که امکان وقوع معجزات را پذیرفتنی‎‍تر ‎‍کرده ‎و نفی انگاره‎‍ های ایجادشده توسط مسیحیان در منطقه و ایجاد دو انگاره «ما هم مانند آنها هستیم» (با برجسته‎‍ سازی اشتراک معجزات پیامبران) و «ما بهتر از آنها هستیم» (پیوند معجزات و پیشگویی ‎‍ها با تاریخ به وقوع پیوسته) را به دنبال داشته ‎‍است. در این روش، پذیرش این معجزات یا انگاره ‎‍ها، با پذیرش حقانیت پیامبر خدا (ص) و قرآن همراه بوده و درنهایت تثبیت عقیده حقانیت دین اسلام را سبب می‎‍شده ‎‍است.

    کلید واژگان: ابوالفتح کراجکی, دفاع از اسلام, آیات تاریخی, گزارش‎‍های تاریخی, معجزه, انگاره}
    Mohammad Mohadesi, Leila Najafian Razavi *

    In the fourth and fifth centuries of Hijri, Muslims faced new challenges and doubts based on the diversity of the ideological composition of Egyptian and Levant inhabitants and the religious tolerance of the Fatimids. The special attention of Muslim scholars was instrumental in maintaining the coherence and consolidation of Muslim beliefs related to Islam in these areas. The covert and overt attention can be understood from this point of view in Abu al-Fath Karajaki’s writings to defend the righteousness of Islam (449 AD). Therefore, the central question of the current research has arisen when considering the method of the theologians of that period, which was to use history along with hadith and rational reasoning to prove their beliefs, and Karajaki's way of using historical reports to defend Islam. This study was conducted using the meaning analysis approach and the concept of ‘Schemata’. It shows that Karajaki's method was to link famous historical events in defending the authenticity of Islam with the miraculous aspects of God’s book (news of the future) and the Prophet’s life (PBUH). It makes the possibility of miracles more acceptable. As Christians created the negation of the schemata in the region, it led to the creation of the ideas ‘we are like them’ (by emphasizing the commonality of the prophets' miracles) and ‘we are better than them’ (miracles and prophecies connected with history). In this way, the approval of the authenticity of the Prophet (PBUH) and the Qur'an are in line with the approval of these miracles or schemata. Finally, it has also led to the establishment of the legitimacy of Islam.

    Keywords: Abu al-Fath Karajaki, Defense of Islam, Historical Verses, Historical Reports, Miracles, Schemata}
  • حسین حسینیان مقدم*، احسان جعفری پور

    المعجزه للانبیاء والکرامات للایمه عمل یقوم علی عنصری العلم والقدره. المعجزه علم خارق للقوانین الطبیعیه من دون ان یتعارض مع العلاقات السببیه والعلیه فی نظام الخلق وعلامه ظاهره لإثبات نبوه الانبیاء وإمامه الایمه×؛ وتسمی الکرامات بالمعجزه فی بعض الاحیان. وقد روی علماء الشیعه منذ القدم الکثیر من کرامات الایمه التی ترکت اثرا بالغا علی الادب الشیعی. لکن بما ان بعضها لم یکن یتماشی مع القضایا التاریخیه، فقد احدثت بعض الخلافات. تسعی هذه الدراسه ان تسلط الضوء علی معجزات الإمام الحسن العسکری من اقدم مصادر الشیعه الاساسیه، عبر المنهجیه التاریخیه ودراسه الوثایق الموثوقه. کما اعتمدت الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی الذی یعتمد علی الوثایق التاریخیه، لمعرفه شخصیه الرواه وان تلقی الضوء علی التیارات الفکریه للرواه من اجل التقرب إلی واقع الاحداث وحقیقه الوقایع. وقد اظهرت الدراسه ان معظم اخبار الکلینی (م.329ق) والخصیبی (م.358م) الوارده عن حیاه الإمام العسکری× تختص بمعجزات هذا الإمام. وعلی الرغم من ان الکلینی والخصیبی کانا معاصرین واتفقا علی المعجزات المذکوره عن الإمام، إلا ان الاخبار الوارده عن الرواه والروایات کانت مختلفه مع بعضها

    کلید واژگان: الإمام الحسن العسکری, المعجزات, الکلینی, الخصیبی, علم الإمام, قدره الإمام}
    Hossein Hosseinian Moghadam, Ehsan Jafaripour *

    Miracles for prophets and dignity for imams are actions based on the two elements of knowledge and power and acts contrary to natural habit and inconsistent with the relationship of causality in the system of creation and a concrete sign to establish the prophethood of prophets and the imams’ imamate. Sometimes dignity is referred to as a miracle. Shia scholars have narrated many miracles to imams for a long time, which has been effective in promoting Shia literature, but since some of them are apparently not in line with historical issues, it has caused discussions. This article examines the documents of the miracles of Imam Hassan Askari in the oldest Shia works with a large volume, via a historical method, and according to the description and analysis based on historical documents, the studies of the personality of the narrators and paying attention to the narrators’ currents of thought in order to get closer to the reality of the events, it has been shown that a lot of the news of Koleyni (329 AH) and Khasibi (358 AH) from the life of Imam Askari are dedicated to his miracles. News that despite the fact that the two authors are contemporaneous and share the principle of miracle writing, their narrators and narrations are different.

    Keywords: Imam Hasan Askari, miracles, Koleyni, Khasibi, Imam’s knowledge, Imam’s power}
  • سید محمد سلطانی*
    شناخت دستگاه معرفتی عرب پیش از اسلام نقش مهمی در درک صحیح رسالت اسلام دارد. یکی از اجزاء این دستگاه فکری، امور خارق العاده در اندیشه عرب جاهلی است که با شناخت این زمینه فکری، می توان درک روشن تری از ماهیت و کارکرد معجزه رسول خدا9 به دست آورد. نگاشته پیش رو با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی-تحلیلی بخشی از وضعیت فکری-فرهنگی جامعه عرب پیش از اسلام را که به درک جامعی از چگونگی تعامل عرب جاهلی با رخدادهای شگفت انگیز و خوارق عادات -و به تبع آن، معجزات- کمک می کند تبیین نموده است. بنابر یافته های این پژوهش، مهم ترین اشخاصی که در دوره جاهلی ادعای برخورداری از قدرت های فوق العاده را داشته اند بزرگان دینی معابد، کاهنان، راهبان مسیحی و ساحران بوده اند. بنابراین منشا امور خارق العاده در نظر عرب دوره جاهلی لزوما یک منشا الهی نبوده، اما ادعای نبوت و داشتن رابطه خاص با خداوند (یا خدایان) عمدتا از این طریق قابل اثبات بوده است. در چنین شرایطی پیامبر اسلام9 نیز برای اثبات نبوت خویش و هم برای غلبه بر سایر رقبای دینی خویش ناگزیر از ارایه معجزه بوده است اما چون به طور غالب صاحبان این قدرت ها ساحر و یا کاهن به شمار می آمدند، معجزه اصلی پیامبر اسلام از سنخ عقلی و به گونه ای منحصر به فرد به-صورت یک کتاب بروز نمود و وی از قبول تقاضاهای مکرر در نشان دادن معجزات حسی خودداری نموده است.
    کلید واژگان: خوارق عادات, معجزات پیامبر(ص), جاهلیت, جزیره العرب, کهانت, سحر}
    Seyyed Mohammad Soltani *
    Understanding the pre-Islamic Arab epistemological system plays an important role in understanding the mission of Islam. One of the components of this system is the extraordinary affairs in the ignorant Arab thought, which by knowing this field of thought, one can gain a clearer understanding in the nature and function of the miracle of the Prophet. This study, using library resources and in a descriptive-analytical manner, has explained a part of the intellectual-cultural situation of the pre-Islamic Arab society; That part which provides a comprehensive understanding of how the pre-Islamic Arabs interacted with amazing events and habits consequently, miracles. According to the findings of this study, the most important people who claimed to have extraordinary powers in the pre-Islamic period were the religious leaders of temples, priests, Christian monks and sorcerers. Thus, the origin of supernatural affairs in the eyes of the pre-Islamic Arabs was not necessarily a divine origin, but the claim of prophecy and having a special relationship with God (or gods) was largely proven in this way. In such circumstances, the Prophet of Islam (PBUH) had to perform a miracle to prove his prophethood and to overcome his other religious rivals. But since most of the possessors of these powers were considered sorcerers or priests, the main miracle of the Prophet of Islam appeared in a unique way in the form of a book and he refused to accept repeated requests in sensual miracles.
    Keywords: historical context, supernatural habits, Miracles, ignorance, Arabian Island, priesthood, mag}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال