به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « miracles » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عباس اسدآبادی *

    پدیده معجزه امر خارق عادت که آن را انبیاء الهی به منزله دلیل بر صدق نبوت خود بهئ مخاطبان نشان می دهند گفتنی است که از اعجاز انبیاء یکی از مباحث مهم کلامی است که از دیر باز مورد توجه متکلمان امامیه قرار گرفته ودیدگاه های مختلفی در این مورد وجود دارد. این مقاله در پی آن است تا موضوع اعجازانبیاء را از منظر عبدالرزاق لاهیجی وملا صدرا بطور تطبیقی مورد کنکاش قرار بدهد واشتراکات وافراقات دیدگاه ایشان را درباب اعجاز انبیاء بیان کند. سئوال اصلی در این مقاله این است که معجزه از منظر ملا صدرا ولاهیجی چیست وچه اشتراکات وافتراقاتی بین دیدگاه این دواندیشمند وجود دارد که باستناد به،ادله قرآنی 248سوره بقره، 10 سوره ابراهیم، انعام آیه 37. وبا روش توصیفی وتطبیقی به این سوال پاسخ داده شده است، تفاوت سحر با معجزه، ونیزاهداف معجزه پیامبران ازدیدگاه علامه لاهیجی وملاصدرا از دیگر موضوعاتی است که در این نوشتار به آن اشاره شده است ودلایل هر کدام از آیات قرآن در این باره ارائه گردیده است. یافته های تحقیق این است که انبیاء دارای اعجاز بودند وبین دیدگاه ملا صدرا و لاهیجی در باب اعجاز انبیا ء اشتراکات وافراقاتی وجود دارد.

    کلید واژگان: معجزه, نبوغ, ادله, سحر, کرامات, اهداف}
    Abbas Asad Abadi*

    The discussion of the miracles of the prophets is one of the important theological topics that has been receiving the attention of Imamiyya theologians for a long time. There are different views on this matter. This article seeks to explain the miracles of the Prophets from the perspective of Abdul Razzaq Lahiji and Mulla Sadra. express them in this regard. Qur'an's proofs are based on verses such as: 248 Surah Baqarah, 10 Surah Abrahimi, verse 37 of Enam. It has been cited, the difference between Sahar and Miracles and the objectives of the prophets' miracles have been examined from the point of view of Allameh Lahiji and Mulla Sadra, and the reasons for each It has been presented in this regard and some verses of the Quran have been cited to explain this issue.

    Keywords: Miracles, Genius, Proofs, Charms, Virtues, Goals}
  • محمدامیر احمدزاده، مهناز کوهی*

    ابوالحسن علی بن محمدبن حبیب بصری ماوردی از بزرگ ترین فقهای شافعی در قرون 4 و 5 هجری بوده است که به دلیل آثار متعددی که در موضوع سیاست به نگارش درآورده، جایگاه مهمی در تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام دارد. اعلام النبوه یکی از آثار بازمانده ماوردی است که با موضوع اثبات نبوت حضرت محمد (ص) با تکیه بر نشانه های پیامبری وی نوشته شده است. با توجه به اینکه این کتاب در زمره آثار سیره نگاری قرار می گیرد و نیز با توجه به اینکه تاریخ نگری به معنی چگونگی تفکر تاریخی مورخ است، پژوهش حاضر به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است: تاریخ نگری یا اندیشه های تاریخ نگارانه ماوردی در اعلام النبوه چگونه بوده است و از طرف دیگر اندیشه های کلامی او چه تاثیری بر تاریخ نگاری اش داشته است؟ نگارندگان با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به این نتایج دست یافتند: ماوردی در سخن از روایات مبتنی بر معجزه و نیز ارائه تاریخ زندگی پیامبر (ص) بینش تاریخی داشته است. وی علی رغم رویکرد الهیاتی به مسئله اعجاز، در توجه به عناصر تاریخی (زمان- مکان- موقعیت)، تسامح در شناخت راوی، توجه به امکان وقوع اخبار تا حد ممکن و نیز توجه به نقد و تحلیل، بینش تاریخی خویش را نشان داده است. همچنین رویکرد کلامی او در بحث اعجاز قرآن و پذیرش عصمت پیش از نبوت، مانند معتزله بوده و به دلیل مخالفت اشاعره با عصمت پیش از نبوت، می توان رویکرد کلامی وی را در این اثر مانند معتزلیان دانست.

    کلید واژگان: ماوردی, اعلام النبوه, تاریخ نگری, اعجاز, معتزلی}
    MohammadAmir Ahmadzadeh, Mahnaz Koohi *

    Abul Ḥasan Ali b. Mohammad b. Ḥabib Basri Māwardī was one of the great Šafi'i jurists in the 4th and 5th Hijri centuries, who occupies an important place in the history of political thought in Islam due to the numerous works he wrote on the subject of politics. “A’lām al-Nubuwwah” is one of Māwardī's surviving works written on the subject of proving the prophethood of the Prophet Mohammad (peace be upon him) by referring to his prophetic signs. Considering the fact that this book is one of the biographical works, and also considering the fact that the historical perspective means the historian's way of historical thinking, the present study attempts to find an answer to the question of what was the historical perspective or Māwardī's historiographical thoughts in “A’lām al-Nubuwwah”, and on the other hand, what was the impact of his theological thoughts on his historiography? The authors arrived at these results through a descriptive-analytical approach and, the use of library sources: Māwardī had a historical insight when he spoke about the miracle-based narratives and also presented the history of Prophet’s (pbuh) life. Despite the theological approach to the issue of miracles, he showed his historical insight by paying attention to historical elements (time-place-situation), showing tolerance in knowing the narrator, paying attention to the possibility of the arrival of news as much as possible, as well as criticism and analysis. His theological approach in discussing the miracles of the Quran and the acceptance of infallibility before prophethood was also similar to that of the Muʻtazila. Due to Ash'ari 's opposition to infallibility before prophethood, his theological approach in this work can be considered similar to that of the Muʻtazilites.

    Keywords: Māwardī, A’lām al-Nubuwwah, Historical Perspective, Miracles, Muʻtazili}
  • باب الله محمدی نبی کندی*

    اعتقاد به وجود معجزه یکی از اصول پذیرفته شده بیشتر مسلمانان است و بسیاری از آیات و روایات نیز به این مسئله اشاره دارد، با این وجود برخی از اهل قرآن شبه قاره هند، این امر را انکار کرده اند. قرآن بسندگان در این باره به دو فرقه منقسم شده اند. گروهی معجزات مربوط به قبل از پیامبر (ص) را می پذیرند و فرقه دیگر به تمامه وجود معجزات را به دلیل تعارض با قوانین طبیعت انکار کرده اند. آنان برای اثبات ادعای خویش برخی از آیات قرآنی همچون؛ انشقاق ماه، ولادت حضرت عیسی (ع) و سخن گفتن وی در گهواره، متمثل شدن فرشته بر حضرت مریم (ع) و مهیا شدن غذای بهشتی بر ایشان، را بر معانی مجازی و تاویل (براساس معیار خویش)، حمل کرده اند و معانی اصلی آن را انکار کرده اند و آن را برخلاف قوانین طبیعت دانسته اند. از این رو، تحقیق پیش رو بر آن شده، آراء قرآنیان شبه قاره را با روش توصیفی- انتقادی، با تکیه بر اقوال دانشمندان فریقین مورد ارزیابی قرار دهد.

    کلید واژگان: معجزه, حضرت مریم (ع), حضرت عیسی (ع), قرآنیان شبه قاره, سر سید احمدخان, غلام احمد پرویز}
    Babollah Mohamadi *

    Belief in the existence of miracles is one of the accepted principles of most Muslims, and many verses and hadiths also refer to this issue, however, some people of the Qur'an in the Indian subcontinent have denied this. The Qur'an has been divided into two sects in this regard. One group accepts the miracles related to before the Prophet (PBUH) and the other sect has completely denied the existence of miracles due to the conflict with the laws of nature. To prove their claim, they used some Quranic verses such as; The splitting of the moon, the birth of Jesus (pbuh) and his speaking in the cradle, the appearance of an angel on Mary (pbuh) and the preparation of heavenly food for her, have been carried on metaphorical meanings and interpretation (according to their standards) and the meanings They have denied its originality and considered it against the laws of nature. Therefore, the upcoming research is aimed at evaluating the opinions of the Qur'anists of the subcontinent with a descriptive-critical method, relying on the statements of foreign scholars.

    Keywords: Miracles, Hazrat Maryam (AS), Hazrat Jesus (AS), Koranians of the subcontinent, Sir Seyyed Ahmad Khan, Ghulam Ahmad Parvez}
  • قاسم خانجانی*

    نقل اخبار مربوط به معجزات و دلایل در زندگی امامان (ع) که برای اثبات امامت و حقانیت امامان (ع) پدید آمد از مباحث رایجی است که در باره هر یک از امامان معصوم (ع) صورت گرفت و در کنار نقل وقایع تاریخی و حوادث دوران زندگی امامان (ع) مطرح شد. یکی از مباحثی که در نقل این اخبار وجود دارد، تکرار یا مشابهت برخی از این معجزات برای دو یا چند امام معصوم (ع) است. مسیله این تحقیق این است که چگونه برخی از این اخبار معجزات به شکلی یکسان به چند امام نسبت داده شده است؟ بر اساس منابع موجود، یکی از این معجزات مربوط به ادعای زنی به نام زینب است که خود را همان زینب دختر امیرالمومنین علی (ع) معرفی کرد؛ اما با معجزه امام، ماهیت وی روشن و دروغ گفتن او آشکار شد و به دروغ گویی خود اعتراف کرد. این معجزه به چند امام نسبت داده شده است. در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه بررسی منبع و اسناد خبر، برخی از عوامل موثر در نقل این معجزه برای بیش از یک امام بررسی شده و روشن خواهد شد که حتی اگر اصل ماجرا درست باشد؛ اما رخ دادن آن در زمان سه امام به یک شکل، قابل پذیرش نیست.

    کلید واژگان: اخبار معجزه, معجزات, امام هادی(ع), متوکل, زینب کذابه}
    Ghasem Khanjani *

    The transmission of reports regarding miracles and proofs in the lives of the Imams, which aim to establish their Imamate and legitimacy, is a common topic discussed by each of the infallible Imams alongside the narration of historical events and incidents during their lives. One of the subjects present in the transmission of these reports is the repetition or similarity of certain miracles attributed to two or more infallible Imams. This research aims to explore how some of these miracle accounts have been attributed similarly to multiple Imams. Based on available sources, one of these miracles is related to a claim made by a woman named Zainab, who identified herself as the daughter of Imam Ali. However, through the miracle of an Imam, her true nature was revealed, and she confessed to her falsehood. This miracle has been attributed to multiple Imams. In this article, through a descriptive-analytical method and examination of the sources and documentary evidence, some of the influential factors in the transmission of this miracle to more than one Imam will be investigated and clarified, demonstrating that even if the essence of the story is true, its occurrence in the time of three Imams, in the same manner, is not acceptable.

    Keywords: Miracle Accounts, Miracles, Proofs, Imam Hadi, Mutawakkil, Zainab al-Kadhdhaba}
  • علیرضا عبادی، نجم الدین گیلانی*

    بیان مسیله: 

    یکی از مباحث پرمناقشه عرفان اسلامی، متصورشدن قدرت کرامت گونه برای شیوخ متصوفه است که قرابت معنایی و محتوایی بسیاری به معجزه دارد. با این تفاوت که معجزه مخصوص پیامبران و کرامت، کارهای خارق العاده اولیاءالله است. با سازمان یافتن طریقت ها در میانه های قرن پنجم هجری و ضعف شدید حکومت سلجوقی بعد از شکست سنجر (م. 552 ق.) از غزان و فروپاشی اوضاع اجتماعی و سیاسی، کرامت مدلولی متفاوت یافت و به کارهای فوق بشری مرشد طریقت اشاره می کرد. پیر و مراد دیگر تنها یک شخص روحانی صرف نیست؛ بلکه مانند قهرمانان اسطوره ای با قدرت الهی تصویر می شود که نظم و قوانین الهی حاکم بر طبیعت را می شکند. کرامات مسیر سفر سالک را مانند سفر قهرمان اسطوره ها ترسیم می کند که شیخ از مسیر بسیار سخت و صعبی گذر کرده تا توانسته است به چنین قدرت مافوق انسانی دست یابد و از ثمرات آن، مریدان و حامیانش را بهره مند کند. نظریه «تک اسطوره» جوزف کمپبل، انطباق بسیاری با مسیر سفر روحانی سالک دارد.

    روش

    در این مقاله منابع مکتوب عرفانی و تاریخی مربوط به سیر حرکت عارف تا رسیدن به کمال گردآوری شد؛ سپس آن مفاهیم با سه مرحله «جدایی»، «تشرف» و «بازگشت» نظریه کمپبل تطبیق داده شد.

    نتایج و یافته ها

    از تطابق یادشده به این نتیجه می توان رسید که هدف از خلق کرامات، ساخت چهره ای اسطوره ای از عارفان است تا آنان را قهرمانان مذهبی عصر جدید معرفی کنند.

    کلید واژگان: عرفان, کرامات, اسطوره, جوزف کمبل, سلجوقیان}
    Alireza Ebadi, Najmodin Gilani *

    One of the controversial issues of Islamic mysticism is the conception of dignified power for Sufi sheikhs, which has a great semantic and content affinity with miracles. The difference is that miracles for the prophets are the extraordinary deeds of the saints. With the organization of sects in the middle of the fifth century AH and the severe weakness of the Seljuk government after the defeat of Sanjar (d. 552 AH) from Ghozan and the collapse of social and political conditions, miracles found a different symbolic dignity and referred to the superhuman works of the sect. Mystics are no longer mere spiritual persons; rather, they are portrayed as mythical heroes with divine power who break the divine order and laws governing nature. Miracles depict the path of the seeker’s journey like the journey of the hero of the myths, in which the sheikh went through a very difficult path in order to achieve such a superhuman power and benefit his disciples and supporters from it. Joseph Campbell's theory of monomyth (one myth) is very much in line with the seeker's spiritual journey. In this study, by collecting written mystical and historical sources related to the path of the mystic's movement to perfection and by matching those concepts to the three stages of separation, accession, and return of Campbell's theory, we can come to the conclusion that the purpose of creating miracles is the creation of mythical figures of mystics is to introduce them as religious heroes of the new age.

    Keywords: mysticism, Miracles, Myth, Joseph Campbell, Saljuq}
  • محمد محدثی، لیلا نجفیان رضوی*

    تنوع ترکیب عقیدتی ساکنان مصر و شام و تساهل مذهبی فاطمیان در قرن چهارم و پنجم هجری، مسلمانان را با چالش‎‍ها و شبهات جدیدی مواجه کرد. این امر توجه خاص اندیشمندان مسلمان را به حفظ انسجام و تثبیت عقیده معتقدان به دین اسلام در این مناطق به دنبال داشت. پویایی ابوالفتح کراجکی (م.449ق) و توجه پنهان و آشکار او در نگارش آثارش به دفاع از حقانیت دین اسلام، با این مقدمه فهم پذیر است؛ از این رو، با در نظر داشتن روش متکلمان آن دوره یعنی استفاده از تاریخ- در کنار حدیث و استدلال عقلی- برای اثبات عقاید، پرسش اصلی پژوهش حاضر، نحوه بهره ‎‍گیری کراجکی از گزارش‎‍های تاریخی برای دفاع از اسلام ‎‍است. نتیجه این پژوهش که با رویکرد معناکاوی و بهره‎‍گیری از مفهوم «انگاره» انجام شده است، نشان می‎‍دهد روش کراجکی در دفاع از حقانیت اسلام، پیوندزدن وقایع تاریخی مشهور با جنبه‎‍ های اعجازی کتاب خدا (خبر از آینده) و زندگی پیامبر (ص) بوده ‎‍است؛ امری ‎‍که امکان وقوع معجزات را پذیرفتنی‎‍تر ‎‍کرده ‎و نفی انگاره‎‍ های ایجادشده توسط مسیحیان در منطقه و ایجاد دو انگاره «ما هم مانند آنها هستیم» (با برجسته‎‍ سازی اشتراک معجزات پیامبران) و «ما بهتر از آنها هستیم» (پیوند معجزات و پیشگویی ‎‍ها با تاریخ به وقوع پیوسته) را به دنبال داشته ‎‍است. در این روش، پذیرش این معجزات یا انگاره ‎‍ها، با پذیرش حقانیت پیامبر خدا (ص) و قرآن همراه بوده و درنهایت تثبیت عقیده حقانیت دین اسلام را سبب می‎‍شده ‎‍است.

    کلید واژگان: ابوالفتح کراجکی, دفاع از اسلام, آیات تاریخی, گزارش‎‍های تاریخی, معجزه, انگاره}
    Mohammad Mohadesi, Leila Najafian Razavi *

    In the fourth and fifth centuries of Hijri, Muslims faced new challenges and doubts based on the diversity of the ideological composition of Egyptian and Levant inhabitants and the religious tolerance of the Fatimids. The special attention of Muslim scholars was instrumental in maintaining the coherence and consolidation of Muslim beliefs related to Islam in these areas. The covert and overt attention can be understood from this point of view in Abu al-Fath Karajaki’s writings to defend the righteousness of Islam (449 AD). Therefore, the central question of the current research has arisen when considering the method of the theologians of that period, which was to use history along with hadith and rational reasoning to prove their beliefs, and Karajaki's way of using historical reports to defend Islam. This study was conducted using the meaning analysis approach and the concept of ‘Schemata’. It shows that Karajaki's method was to link famous historical events in defending the authenticity of Islam with the miraculous aspects of God’s book (news of the future) and the Prophet’s life (PBUH). It makes the possibility of miracles more acceptable. As Christians created the negation of the schemata in the region, it led to the creation of the ideas ‘we are like them’ (by emphasizing the commonality of the prophets' miracles) and ‘we are better than them’ (miracles and prophecies connected with history). In this way, the approval of the authenticity of the Prophet (PBUH) and the Qur'an are in line with the approval of these miracles or schemata. Finally, it has also led to the establishment of the legitimacy of Islam.

    Keywords: Abu al-Fath Karajaki, Defense of Islam, Historical Verses, Historical Reports, Miracles, Schemata}
  • علیرضا عبادی، نجم الدین گیلانی*

    شیخ احمد جامی، ملقب به «ژنده پیل»، از عارفان مشهور عهد سلجوقی بود که در روستای «نامق» متولد و در تربت جام خانقاهی برپا ساخت. او از طریق کرامات و آموزه های خود نقش زیادی در تحولات اجتماعی، مذهبی و اقتصادی تربت جام داشت. نقش او به گونه ای موثر بوده است که امروزه نیز مزار او یکی از مشهورترین زیارتگاه های مریدان و دوستداران او به حساب می آید. یکی از راهکارهای مسلک های صوفیانه برای جذب مریدان بیشتر و منکوب کردن مخالفان استفاده از قدرت مافوق انسانی شیخ یا همان کرامت بود. ذکر کرامات عرفا تنها حکایاتی برای سرگرمی و سرخوشی مریدان نیست؛ بلکه آن تبدیل به گفتمانی شد که صوفیان برای تامین منافع گوناگون از جمله مذهبی و اقتصادی سود می بردند. مبنای این پژوهش کتاب «مقامات ژنده پیل» نوشته محمد غزنوی است که شرحی کرامت گونه زندگی شیخ احمد جام(م. 536 ه.ق) را به تصویر می کشد. تشریح و تحلیل داده ها و منابع تاریخی نشان می دهد که از نظر مذهبی طریقت های صوفیانه در برابر رقبای مذهبی و مسلکی از گفتمان کرامت برای اقناع گری مخالفان و مریدان سود می بردند. از لحاظ اقتصادی نیز با رشد چشمگیر تعداد خانقاه ها و مریدان از دوره سلجوقی(590-429 ه.ق)، تامین مایحتاج روزانه نیازمند منابع وسیع مالی بود و این امر سبب ساز پیوند با گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی می شد.  کرامت نیز ابزار مناسبی برای پذیرش دواطلبانه کمک مالی این اقشار بود.

    کلید واژگان: احمد جامی, کرامات, کارکرد مذهبی, کارکرد اقتصادی, سلجوقی}
    Alireza Ebadi, Najmedin Gilani*

    Sheikh Ahmad Jami, nicknamed " Zhende Peel ", was one of the famous mystics of the Seljuk era who was born in the village of "Namaq" and established a monastery in Torbat Jam. Through his Miracles and teachings, he played a great role in the social, religious and economic developments of Torbat-e Jam. His role has been so influential that even today his tomb is considered one of the most famous shrines of his disciples and lovers. One of the strategies of the Sufi sects to attract more disciples and suppress the opposition was to use the sheikh's superhuman power or Miracles. Mentioning the miracles of mystics is not just a story for the entertainment and joy of the disciples; Rather, it became a discourse that the Sufis used to pursue various interests, including religious and economic. The basis of this research is the book "Maghamat of Zhende Peel" written by Mohammad Ghaznavi, which describes the miracles of the life of Sheikh Ahmad Jam (d. 536  data and sources shows that religiously Sufi sects used the Miracles discourse against religious and manner rivals to persuade opponents and disciples. Economically, with the significant growth of the number of monasteries and disciples from the Seljuk period (529-429 AH), Providing daily necessities required vast financial resources. This provision to links with various social and political groups. Karamat was also a good tool for voluntary acceptance of financial aid from these groups.

    Keywords: Ahmad Jami, Miracles, religious function, economic function, seljuk}
  • حسین حسینیان مقدم*، احسان جعفری پور

    المعجزه للانبیاء والکرامات للایمه عمل یقوم علی عنصری العلم والقدره. المعجزه علم خارق للقوانین الطبیعیه من دون ان یتعارض مع العلاقات السببیه والعلیه فی نظام الخلق وعلامه ظاهره لإثبات نبوه الانبیاء وإمامه الایمه×؛ وتسمی الکرامات بالمعجزه فی بعض الاحیان. وقد روی علماء الشیعه منذ القدم الکثیر من کرامات الایمه التی ترکت اثرا بالغا علی الادب الشیعی. لکن بما ان بعضها لم یکن یتماشی مع القضایا التاریخیه، فقد احدثت بعض الخلافات. تسعی هذه الدراسه ان تسلط الضوء علی معجزات الإمام الحسن العسکری من اقدم مصادر الشیعه الاساسیه، عبر المنهجیه التاریخیه ودراسه الوثایق الموثوقه. کما اعتمدت الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی الذی یعتمد علی الوثایق التاریخیه، لمعرفه شخصیه الرواه وان تلقی الضوء علی التیارات الفکریه للرواه من اجل التقرب إلی واقع الاحداث وحقیقه الوقایع. وقد اظهرت الدراسه ان معظم اخبار الکلینی (م.329ق) والخصیبی (م.358م) الوارده عن حیاه الإمام العسکری× تختص بمعجزات هذا الإمام. وعلی الرغم من ان الکلینی والخصیبی کانا معاصرین واتفقا علی المعجزات المذکوره عن الإمام، إلا ان الاخبار الوارده عن الرواه والروایات کانت مختلفه مع بعضها

    کلید واژگان: الإمام الحسن العسکری, المعجزات, الکلینی, الخصیبی, علم الإمام, قدره الإمام}
    Hossein Hosseinian Moghadam, Ehsan Jafaripour *

    Miracles for prophets and dignity for imams are actions based on the two elements of knowledge and power and acts contrary to natural habit and inconsistent with the relationship of causality in the system of creation and a concrete sign to establish the prophethood of prophets and the imams’ imamate. Sometimes dignity is referred to as a miracle. Shia scholars have narrated many miracles to imams for a long time, which has been effective in promoting Shia literature, but since some of them are apparently not in line with historical issues, it has caused discussions. This article examines the documents of the miracles of Imam Hassan Askari in the oldest Shia works with a large volume, via a historical method, and according to the description and analysis based on historical documents, the studies of the personality of the narrators and paying attention to the narrators’ currents of thought in order to get closer to the reality of the events, it has been shown that a lot of the news of Koleyni (329 AH) and Khasibi (358 AH) from the life of Imam Askari are dedicated to his miracles. News that despite the fact that the two authors are contemporaneous and share the principle of miracle writing, their narrators and narrations are different.

    Keywords: Imam Hasan Askari, miracles, Koleyni, Khasibi, Imam’s knowledge, Imam’s power}
  • حسین الهی نژاد، سید مصطفی بهشتی نژاد*

    قرآن کریم از سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین سخن می گوید و بعضی از ایشان را به عنوان الگوی مومنان مطرح می کند. پیامبران با ایفای دو نقش مهم، کاروان بشر را به سوی آینده موعود سوق داده اند؛ نخست، تربیت انسان های صالح و دوم، برپایی نمونه ای کوچک از تمدن آرمانی به همراه صالحانی که تحت هدایت آنان تربیت شده اند. پرسش اساسی این است که یاران تراز حرکت انبیاء، دارای چه ویژگی هایی بودند که منتظران ظهور امام زمان(ع) می توانند با الگوگیری از آن ویژگی ها برای زمینه سازی ظهور قدمی بردارند. این نوشتار درصدد بازشناسی ویژگی های نیروهای تراز حرکت انبیاء است و در آن سعی شده ضمن بیان این ویژگی ها، به منتظران ظهور امام زمان(ع) کمک کند با پرورش ویژگی های رفتاری در خود، زمینه یاری آن امام را فراهم آورند. در تحلیل انتظار برای ظهور امام چند نظریه مطرح است. برخی معتقدند هر چه ظلم و فساد بیشتر باشد ظهور زودتر اتفاق می افتد گروهی نیز معتقدند با پرورش نیروهای تراز، باید زمینه ظهور آن حضرت را فراهم کنیم. این مقاله درصدد اثبات نظریه دوم است که منتظرین ظهور امام می توانند با الگوگیری از ویژگی های یاران تراز انبیاء، بهترین زمینه سازان برای ظهور امام زمان(ع) باشند. ویژگی های تراز را با سه رویکرد معرفتی(اندیشه ای)، گرایشی(قلبی)، کنشی(رفتاری) می توان مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق تنها به رویکرد کنشی و رفتاری ویژگی ها با روش توصیفی و تحلیلی و با فن کتابخانه ای و اسنادی پرداخته تا به مهم ترین ویژگی ها نظیر ولایت پذیری، حق طلبی، تلاش پیگیر و ثبات قدم منتج شود.

    کلید واژگان: پیامبران الهی, امام مهدی(ع), ظهور, زمینه سازی, نیروهای تراز}
    Hossein Elahinejad, Seyed Mustafa Beheshtinejad *

    The quality and how to recognize Imam Zaman (AS) when he appears is one of the issues that occupy the human mind. At first glance and consideration of some narrations, it seems that there are challenges in this regard. Some of these challenges include the call of the devil, doubt, denial and apostasy, bad scholars, sensationalism, the plurality of right and wrong fronts and claimants.The correct explanation of the contents of the aforementioned hadiths, as well as the hadiths that say: "The order of the Imam of the Time is brighter than the sun"; It plays a significant role in reducing challenges, giving hope and speeding up the recognition of Imam Zaman (AS) when he appears.In this research, we tried to investigate and analyze the research subject with available library sources.

    Keywords: challenge, age of appear, understanding Imam Zaman, Doubt, denial, sensationalism, clarity of matter, Miracles}
  • سعید بخشی*، مجتبی خانی

    کیفیت و چگونگی شناخت امام زمان در هنگام ظهور از مسایلی است که ذهن انسان را به خود مشغول می کند. در نگاه اول و ملاحظه برخی روایات به نظر می رسد که چالش هایی در این باره وجود دارد برخی از این چالش ها عبارتند از ندای شیطان، شک، انکار و ارتداد، عالمان سوء، حس گرایی، تکثر جبهه حق و باطل و مدعیان. تبیین صحیح مفاد روایات مذکور و نیز روایاتی که می گویند: «امر امام زمان (ع) روشنتر از خورشید است»؛ نقش قابل توجهی در کاستن چالش ها، امیدبخشی و تسریع در شناخت امام زمان (ع) در هنگام ظهور دارد. در این تحقیق کوشیدیم با منابع کتابخانه ای موجود به بررسی و تحلیل موضوع مورد تحقیق بپردازیم.

    کلید واژگان: چالش, عصر ظهور, شناخت امام زمان(ع), شک, انکار, حس گرایی, وضوح امر, معجزات}
    Saeed Bakshi *, Mojtaba Khani

    The quality and how to recognize Imam Zaman (AS) when he appears is one of the issues that occupy the human mind. At first glance and consideration of some narrations, it seems that there are challenges in this regard. Some of these challenges include the call of the devil, doubt, denial and apostasy, bad scholars, sensationalism, the plurality of right and wrong fronts and claimants.The correct explanation of the contents of the aforementioned hadiths, as well as the hadiths that say: "The order of the Imam of the Time is brighter than the sun"; It plays a significant role in reducing challenges, giving hope and speeding up the recognition of Imam Zaman (AS) when he appears.In this research, we tried to investigate and analyze the research subject with available library sources.

    Keywords: challenge, age of appear, understanding Imam Zaman, Doubt, denial, sensationalism, clarity of matter, Miracles}
  • زهرا حسنوند، محمدحسین توانایی سره دینی*، محمدرضا موحدی، محمدعلی ایازی
    پیامبر حق است و پیروی از از او موجب بیداری انسان ها و رسیدن به کمالات انسانی می باشد. تفاسیری از این قبیل در اشعار مولوی او را غایت آفرینش و مظهر انسان کامل نشان داده است. مکتب و طریقت مولانا بدون وازه عشق هرگز معنا پیدا نمی کند و این عشق باید توام با عشق پیامبر باشد. این عشق دنباله رو عشق الهی و عرفان است و غایت هدف مولانا در همین نکته نهفته است. این مقاله به صورت توصیفی - . باید توجه کرد که تصویر این شخصیت الهی در اشعار مولوی با توجه به آیات قرآنی با معجزاتش تکمیل می شود. از جمله سایل نوازی ،تقرب به حق ،واسطه ی خداو وخلق خدا بودن، هدایتگری پیامبر(صلی الله علیه وسلم) مواردی هستند که در پرتو تفاسیر قرآنی در اشعار مولانا جلوه یافته اند. در نظر مولوی تنها پذیرش آیات الهی از جمله آیات مرتبط با پیامبر (صلی الله علیه وسلم) کافی نیست بلکه باید در پرتو این آیات و معرفت الهی به معجزات پیامبران از جمله معجزات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) ایمان آورد. باید توجه داشت که سیره و شخصیت حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) چراغ مسیر عارف بوده و معجزات ایشان همانند دژ مستحکمی است که عارف را از مخاطرات مصون می سازد. از دیدگاه مولوی معجزه خواست و تقدیر الهی است که به پیامبران از جمله پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) به جهت شخصیت آنان عطا شده است.
    کلید واژگان: شخصیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم), مولانا, قرآن, اشعار عرفانی, معجزه, تفاسیر, مثنوی معنوی}
    Zahra Hasanvand, Mohammad Hossein Tavanaiee Sareh Dini *, Mohammad Reza Movahedi, Mohammad Ali Ayazi
    The Prophet is the truth and following him awakens human beings and achieves human perfection. Such interpretations in Rumi's poems have shown him to be the end of creation and the manifestation of the perfect man. Rumi's school and way of life will never find meaning without love, and this love must be accompanied by the love of the Prophet. This love is a continuation of divine love and mysticism, and the goal of Rumi lies in this point.. Rumi considers the attainment of perfection and knowledge as well as happiness in following the Prophet and continuing his path. It should be noted that the image of this divine figure in Rumi's poems is completed with his miracles according to Quranic verses. Among the hospitality, nearness to the truth, intercession of God and God's creation, guidance of the Prophet are some of the things that have appeared in the light of Quranic interpretations in Rumi's poems. According to Rumi, it is not enough to accept the divine verses, including the verses related to the Prophet , but in the light of these verses and divine knowledge, one must believe in the miracles of the prophets, including the miracles of the Holy Prophet . It should be noted that the character of Prophet Mohammad is the beacon of the mystic and his miracles are like a stronghold that protects the mystic from danger.
    Keywords: Character of the Holy Prophet Rumi, Quran, Mystical Poems, Miracles, interpretations, spiritual Masnavi}
  • لطفعلی عبداللهی واشان*، مجید معارف، سید محمدعلی ایازی

    یکی از وجوه اعجاز که مفسران قرآنی را به تدبر وا داشته اعجاز محتوایی است؛ این نوع از اعجاز با مفاهیم درونی قرآن ارتباط دارد و اگر چه میتوان مولفه های گونا گونی را برای آن برشمرد، اما مولفه های مورد اتفاق فریقین را میتوان اختاف ناپذیری، اخبار از غیب، بواطن قرآن، اعجاز علمی وجامعیت قرآن دانست که شامل محورهایی نظیر قانونگذاری، هدایتی، حقوقی، مسایل اخاقی و... میشود و آنچه از تطبیق استنتاج میگردد معین آنست که توجه به این نوع اعجاز در طی قرون مختلف با شدت و ضعف هایی روبرو بوده که در سیر زمانی مختلف هر یک از فریقین توجه و عنایت ویژه بدان داشتهاند و اختافات مبنایی در طرح مساله، باورها و روش طرح با یکدیگر دارند برای مثال در مورد بطون قرآن کریم با وجود قبول و مسلم دانستن این مولفه در نقل اهل سنت با اندک اغماض از پیامبر (ص) یا صحابه بحثی مطرح نمیشود در حالی که شیعه بدان عنایت و اهتمام ویژه داشته است یا در مبنا تشیع بر خاف اهل سنت بر این باور است تنها مرجع حقیقی برای دفع شبهات معصومان میباشند و آنها عالم به قرآن هستند. بنابراین این نوشتار میکوشد با رویکردی توصیفی_ تحلیلی مولفه های اعجاز محتوایی را از منظر مفسران شیعه و سنی مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اعجاز, شیعه, اهلسنت, محتوی, اختافناپذیری, قرآن کریم}
    Lotf Ali Abdollahi Vashan*, Majid Maarif, Seyyed MohammadAli Ayazi

    One of the aspects of miracles that have made the Qur'anic commentators ponder is the miracle of content of the Quran; This  type of miracle is related to the inner concepts of the Qur'an, and although various components can be enumerated for it, but the components agreed upon by both parties can be considered as indisputability, news from the unseen, the inside layers of the Qur'an, scientific miracles, and the comprehensiveness of the Qur'an, which include axes such as legislation, guidance, legal, ethical issues, etc.. What can be deduced from the comparative study reveals  that the attention to this type of miracle during different centuries has been faced with intensity and weaknesses, which in the different time course, each of the two groups  has been paid special attention to it, and has  fundamental differences in the formulation of the problem, beliefs and methods of formulation with each other, for example, regarding the inside layers ( بطون) of the Holy Qur'an, despite accepting and considering this component as certain,  no discussion is made  in the words of the Sunnis, while the Shia has paid special attention to it, or on the basis , the Shia, contrary to the Sunnis, believe that infallibles are the only real authority to dispel the doubts and they are knowledgeable about the Qur'an. Therefore, this article  tries to analyze the components of content miracles from the point of view of Shiite and Sunni commentators via a descriptive-analytical approach.

    Keywords: Miracles, Shia, Sunnis, content, indisputability, Holy Quran}
  • محمدمهدی تقدیسی*، سیده فاطمه حسینی میرصفی، صمد مومنی

    درباره رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نظریه ای است که می گوید آن حضرت معجزه ای جز قرآن نداشته است. این نظریه در بین مسلمانان و غیرمسلمانان (مستشرقین) از قدما و معاصرین طرفدارانی دارد. قرآنیون اهل سنت معاصر با پذیرش معجزه بودن قرآن، از انتساب هرگونه معجزه به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) ابا دارند.مبانی ایشان «تقابل معجزات النبی با اصل علیت»، «عدم حجیت سنت» و «تفکیک دو بعد بشری و رسالی پیامبر»(صلی الله علیه و آله وسلم) می باشد. نوشتار حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که نفی هرگونه معجزه برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) برچه مبانی استوار است؟ آیا این مبانی تحمل نقد را دارند؟ روش مطالعه در این تحقیق از نوع پژوهش اسنادی، به صورت توصیفی تحلیلی و با هدف نقد مبانی این جریان فراهم آمده است. درک ناقص از اصل علیت، ناتمام بودن استدلال ها، برخورد گزینشی با آیات قرآن کریم و بی توجهی به روش های تفسیری از نقد های وارد براین نگره است.

    کلید واژگان: قرآنیون, معجزه, معجزات النبی, مبانی}
    MohammadMahdi Taqhdisi *, Seyedeh Fatemeh Hosseini Mirsafi, Samad Momeni

    There is a theory about the Messenger of God (peace and blessings of God be upon him) that says that he did not have a miracle other than the Qur'an. This theory has supporters among the ancients and contemporaries among Muslims and non-Muslims (Orientalists). Contemporary Sunni Qur'ans, by accepting that the Qur'an is a miracle, are reluctant to attribute any miracle to the Holy Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). His principles are "confrontation of the miracles of the Prophet with the principle of causality", "lack of authority of the Sunnah" and "separation of the two human dimensions and the message of the Prophet" (peace and blessings of Allaah be upon him). The present article seeks to answer the question: What are the basics of denying any miracle for the Holy Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)? Do these foundations tolerate criticism? The study method in this research is a descriptive-analytical documentary with the aim of criticizing the principles of this process. Incomplete understanding of the principle of causality, incompleteness of arguments, selective approach to the verses of the Holy Quran and disregard for interpretive methods are some of the criticisms of this view.

    Keywords: Quranians, Miracles, Miracles of the Prophet, fundamentals}
  • فاطمه دست رنج*، علیرضا طبیبی، افسانه کوه رو، محمد دهقانی

    سند روایات از مختصات مطالعات حدیث پژوهی مسلمانان است. و تحلیل های سندی احادیث سرشار از اطلاعات مفید تاریخی است. یکی از کلماتی که امروزه از مباحث مهم علوم قرآنی به شمار می رود، کلمه «معجزه» است. این کلمه در قرآن به کار نرفته ا ست و به جای آن از کلمات «آیه، بینه، برهان و سلطان» استفاده شده است. تا قبل از قرن چهارم کلمه «معجزه» در هیچ  کتابی دیده نشده است. حتی کتاب های لغت که عهده دار رسیدگی به الفاظ هستند نیز با وجود  بررسی مشتقات فراوانی از این کلمه، آن را تعریف نکرده اند. اما وجود آن در روایات معصومین (عهم) که قبل از قرن چهارم می زیسته اند این شبهه را به وجود می آورد که مبدع این کلمه ایمه؟عهم؟ هستند. هدف از انجام این پژوهش آن است که آیا معصوم خاصی این کلمه را ابداع کرده و یا  اینکه توسط فرد خاصی کلمه معجزه وارد روایات شده است؟ در پایان با روش تقاطع گیری ثابت می شود  که معصومین؟عهم؟ این کلمه را به کار نبرده اند و کلمه «معجزه» از قرن چهارم به بعد بر اساس  روند نظام مندی ایجاد شده است. از طرفی به نظر می رسد که محرم شیخ صدوق (م381ق) نخستین شخصی است که کلمه معجزه را وارد روایت شیعه نموده است، زیرا ایشان در همه سند های این روایت وجود دارد. همچنین همان روند نظام مند در آثار تالیفی ایشان نیز وجود دارد.

    کلید واژگان: روایات, سند, شیخ صدوق؟رح؟, معجزه}
    Fatemeh Dastranj*, Alireza Tabibi, Afsaneh Kouhro, Mohammad Dehghani

    The Sanad of hadiths is one of the characteristics of Muslim hadith studies and the document analysis of hadiths is full of useful historical information. One of the words that is considered as an important topic in Quranic sciences today is the word "miracle". It is the word "miracle". This word has not been used in the Qur'an and instead the words "verse, statement, argument and sultan" have been used. Until the fourth century, the word "miracle" did not appear in any book, not even dictionary dictionaries, which have been responsible for word processing, despite defining many derivatives of the word. But its existence in the narrations of the Infallibles (AS) who lived before the fourth century It raises the suspicion that they (AS) are the creators of this word. The purpose of this research is whether a certain infallible person invented this word or whether the word miracle was narrated by a certain person? In the end, it is proved by historical-analytical method that the Infallibles (AS) did not use this word and the word "miracle" has been created from the fourth century onwards based on a systematic process. On the other hand, due to the fact that Sheikh Saduq[AD 381 AH] is present in all the documents of these hadiths And there is the same systematic trend in his other writings He is the first person to include the word miracle in the hadiths.

    Keywords: Narrations, sanad, Saduq, miracles}
  • جمال طالبی قره قشلاقی*
    معتزله به عنوان یکی از مذاهب کلامی در جهان اسلام، نقش تاثیرگذاری در پیشرفت علوم مختلف قرآنی داشته است. اعجاز قرآن یکی از مباحث پیچیده و دشوار در حوزه علوم قرانی است که از ابتدای نزول قران مورد اهتمام علمای مسلمان به ویژه معتزله قرار گرفت، و از رهگذر آن دیدگاه های ارزشمندی توسط بزرگان این مذهب همچون نظام، جاحظ، و عبدالقاهر جرجانی ارایه شد. در مقاله حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی به نقد و بررسی دیدگاه های معتزله در زمینه اعجاز قرآن پرداخته شد. و به طور ویژه سه دیدگاه صرفه، اخبار از غیب و اعجاز بلاغی قرآن مورد بررسی قرار گرفت. مهم ترین نتیجه پژوهش این است که معتزله در حوزه صرفه با اعتقاد به اینکه خداوند انگیزه آوردن کتابی همچون قرآن را از اعراب گرفت، راه را به خطا رفتند، اما در زمینه اخبار از غیب و اعجاز بلاغی دیدگاه های مقبولی در محافل علمی ارایه نمودند، و در نهایت به نظریه نظم قرآن رسیدند.
    کلید واژگان: قرآن, اعجاز, معتزله}
    Jamal Talebi Qara Gheshlaghi *
    The Mu'tazilites, as one of the theological religions in the Islamic world, have played an influential role in the development of various Qur'anic sciences. The miracle of the Qur'an is one of the most complex and difficult topics in the field of Qur'anic sciences, which has been considered by Muslim scholars, especially the Mu'tazilites, since the revelation of the Qur'an, and through which valuable views have been presented. In the present article, with a descriptive-analytical approach, the views of the Mu'tazilites on the miracle of the Qur'an were criticized. In particular, three views of economics, news of the unseen and the rhetorical miracle of the Qur'an were examined and the views of Mu'tazilite scholars in the field of the above three theories were examined. The most important result of the research is that the Mu'tazilites went astray in the field of economy, but presented acceptable views in scientific circles in the field of news of the unseen and rhetorical miracles.
    Keywords: Quran, Miracles, Mu', tazilites}
  • مجتبی گراوند*، مهناز کوهی، محمدعلی چلونگر

    بررسی شخصیت حضرت محمد(ص) از مهم ترین موضوعات در تاریخنگاری اسلامی بوده است که در مباحث سیره و مغازی مورد توجه مورخان و محدثان اسلامی قرار گرفته است. این موضوع از نیمه دوم قرن دوم هجری، به صورت مستقل و با عنوان «دلایل النبوه» مورد توجه نویسندگان مسلمان قرار گرفت. در نگارش کتاب های «دلایل النبوه» با هدف دفاع از شخصیت پیامبر(ص) در برابر شبهاتی که بروز کرده بود، به معرفی معجزات و نشانه های پیامبری حضرت محمد(ص) پرداخته می شود. سوال اصلی پژوهش این است که دلایل نگاری چیست و چه مولفه هایی دارد؟ پژوهش حاضر ضمن بررسی جایگاه این آثار در تاریخنگاری اسلامی، با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی چگونگی پیدایش آنها و بررسی محتوای کتب دلایل می پردازد. بر این اساس از مهم ترین نشانه های پیامبری حضرت محمد9 که در آثار دلایل نگاری به آنها اشاره شده می توان به بشارات انبیای گذشته به پیامبری حضرت محمد(ص)، ارهاصات و معجزات آن حضرت اشاره کرد.

    کلید واژگان: ارهاصات, اعلام النبوه, دلائل النبوه, سیره پیامبر(ص), معجزات}
    Mojtaba Garavand *, Mahnaz Koohi, Mohammad Ali Cheloungar

    Analyzing the personality of Prophet Mohammad (P.B.U.H) is among the most significant topics of Islamic historiography which has been considered by historians and narration scholars in issues of conducts and battles. This topic attracted Islamic authors' attentions from the second half of the second Islamic century independently bearing the title of "dala'il Al-Nabowah" book. This book states the miracles and signs of the Prophet aiming at defending the Prophet's personality against the raised misgivings about him. The main research question is that what is writing reasons and what criteria does it have? Having studied the position of these works in Islamic historiography using a descriptive-analytical research method, the researchers investigate the quality of their advent and the content of this book. Accordingly, the most important signs of the Prophethood of the Prophet of Islam as mentioned in writing reasons works are the previous prophets' enunciation to the Prophet Mohammad's coming, his wonder works, and his miracles.

    Keywords: Wonder works, aʿlām al-nabowah, dala'il al-nabowah, the Prophet's conduct, miracles}
  • سید محمد سلطانی*
    شناخت دستگاه معرفتی عرب پیش از اسلام نقش مهمی در درک صحیح رسالت اسلام دارد. یکی از اجزاء این دستگاه فکری، امور خارق العاده در اندیشه عرب جاهلی است که با شناخت این زمینه فکری، می توان درک روشن تری از ماهیت و کارکرد معجزه رسول خدا9 به دست آورد. نگاشته پیش رو با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی-تحلیلی بخشی از وضعیت فکری-فرهنگی جامعه عرب پیش از اسلام را که به درک جامعی از چگونگی تعامل عرب جاهلی با رخدادهای شگفت انگیز و خوارق عادات -و به تبع آن، معجزات- کمک می کند تبیین نموده است. بنابر یافته های این پژوهش، مهم ترین اشخاصی که در دوره جاهلی ادعای برخورداری از قدرت های فوق العاده را داشته اند بزرگان دینی معابد، کاهنان، راهبان مسیحی و ساحران بوده اند. بنابراین منشا امور خارق العاده در نظر عرب دوره جاهلی لزوما یک منشا الهی نبوده، اما ادعای نبوت و داشتن رابطه خاص با خداوند (یا خدایان) عمدتا از این طریق قابل اثبات بوده است. در چنین شرایطی پیامبر اسلام9 نیز برای اثبات نبوت خویش و هم برای غلبه بر سایر رقبای دینی خویش ناگزیر از ارایه معجزه بوده است اما چون به طور غالب صاحبان این قدرت ها ساحر و یا کاهن به شمار می آمدند، معجزه اصلی پیامبر اسلام از سنخ عقلی و به گونه ای منحصر به فرد به-صورت یک کتاب بروز نمود و وی از قبول تقاضاهای مکرر در نشان دادن معجزات حسی خودداری نموده است.
    کلید واژگان: خوارق عادات, معجزات پیامبر(ص), جاهلیت, جزیره العرب, کهانت, سحر}
    Seyyed Mohammad Soltani *
    Understanding the pre-Islamic Arab epistemological system plays an important role in understanding the mission of Islam. One of the components of this system is the extraordinary affairs in the ignorant Arab thought, which by knowing this field of thought, one can gain a clearer understanding in the nature and function of the miracle of the Prophet. This study, using library resources and in a descriptive-analytical manner, has explained a part of the intellectual-cultural situation of the pre-Islamic Arab society; That part which provides a comprehensive understanding of how the pre-Islamic Arabs interacted with amazing events and habits consequently, miracles. According to the findings of this study, the most important people who claimed to have extraordinary powers in the pre-Islamic period were the religious leaders of temples, priests, Christian monks and sorcerers. Thus, the origin of supernatural affairs in the eyes of the pre-Islamic Arabs was not necessarily a divine origin, but the claim of prophecy and having a special relationship with God (or gods) was largely proven in this way. In such circumstances, the Prophet of Islam (PBUH) had to perform a miracle to prove his prophethood and to overcome his other religious rivals. But since most of the possessors of these powers were considered sorcerers or priests, the main miracle of the Prophet of Islam appeared in a unique way in the form of a book and he refused to accept repeated requests in sensual miracles.
    Keywords: historical context, supernatural habits, Miracles, ignorance, Arabian Island, priesthood, mag}
  • محمدحسین بیات*، نجمه قربانی افخم، عباس اشرفی

    قرآن در بسیاری از سوره ها به نقل وقایعی از امت های گذشته می پردازد. وجوه گوناگونی از این داستان ها قابل بررسی است که یکی از مهم ترین آن ها اعجاز و امور خارق العاده ای است که در بستر نقل حوادث گوناگون مطمح نظر قرار گرفته است. برخی با تکیه بر تفسیری که علم از وقایع جهان پیرامون بشر ارایه می کند، به تاویل این داستان ها پرداخته اند. آن ها معتقدند بازخوانی امور خارق العاده در قصص قرآن با نظرداشت دست یافتن علوم تجربی به تبیین علی و معلولی بسیاری از رخدادها، همراه با پیشرفت علوم انسانی و پیدایش دیدگاه های مختلف، می تواند در بسیاری از موارد وجود اعجاز در این داستان ها را با تردید مواجه سازد. آیت الله جوادی آملی از جمله مفسرانی است که با تکیه بر ادله گوناگون، دیدگاه های منکران را نقد نموده است. تحلیل آرای ایشان در این حوزه، با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و نیز ابزار نمودار، مبانی و گام های استدلالی مواجهه با رویکردهای مخالف اعجاز در داستان های قرآن را نمایان می سازد که در نوشتار حاضر مورد توجه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: آیت الله جوادی آملی, قصص قرآن, معجزات و امورخارق العاده, عقل, علم}
    Mohammadhosein Bayat *, Najmeh Qorbani Afkham, Abbas Ashrafi

    In many surahs, the Qur'an deals with the events of the past generations. Various aspects of these stories can be explored, one of the most important of which is the miraculous and extraordinary affairs that have been considered in the context of various events. Some rely on these stories based on the interpretation that science provides about the events of the world around human beings. They believe that the recounting of extraordinary affairs in the Qur'an's stories, in spite of the fact that the empirical science has been discovered and the explanation of many events, along with the advancement of human science and the emergence of different theories, can in many cases cause doubt in these stories. In contrast, another group of commentators has emphasized the existence of a miracle element in the stories of the Qur'an and accepted it. Ayatollah Javadi Amoli is one of the commentators who, based on various arguments, criticized the views of the disbelievers. Analyzing his opinions in this area, using the descriptive-analytical method as well as the chart tool, reveals the bases and arguments in confronting the opposing miracle approaches in the stories of the Qur'an, which is considered in the present paper.

    Keywords: Ayatollah Javadi Amoli, Qur'an's Stories, miracles, extraordinary affairs, Intellect, Science}
  • محمدرضا لایقی

    ارادت ورزی و رابطه مرید و مرادی، رکن اصلی سلوک صوفیانه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های سنت صوفیانه، چهره قدسی و معنوی است که از مشایخ ترسیم می‌شود. یکی از مهم‌ترین پی رنگ‌های این تصویر، کرامات و خوارقی است که از شیخ و مراد صوفی صادر شده، او را در جایگاهی الاهی و حیرت انگیز می‌نشاند. این کرامات که به وفور به‌صورت کتبی و شفاهی ازسوی مریدان فرق تصوف در مورد بزرگان خود گزارش می‌شود، به فرهنگ عامه نیز راه یافته است.
    ناقدان تصوف تاکنون این کرامات و خوارق را یا ساخته‌هایی جعلی و دروغین مریدان این گروه‌ها دانسته‌اند، یا آن را محصول روش‌هایی نامتعارف و غیر مشروع، مانند سحر، شعبده، ارتباط با جنیان، ریاضات غیر شرعی و مانند این ها ارزیابی کرده‌اند.
    نگارنده در این نوشتار نخست مسئله ارادت را طرح کرده و کوشیده است که با بررسی جوانب مختلف آن، موقعیت و حالت ذهنی مریدانه را ترسیم کند؛ پس از آن، این احتمال را به میان آورده است که بخش مهمی از گزارش‌های مریدان فرقه های صوفیانه در باب کرامات مشایخ خود، زاییده ذهن ارادت ورزی است که به طور خودکار حالت ارجاعی یافته و هر پدیده و رویدادی را ناخودآگاه، به کرامت و خارق عادتی ازسوی شیخ نسبت می‌دهد و آن را به شکلی قطعی و احساسی گزارش می‌کند.
    نگارنده در این پژوهش از تلفیق دو شیوه کتابخانه‌ای و تجربه نگارانه بهره برده و پس از مستندسازی مدعیات خود به آثار مکتوب صوفیه، تجربه‌های عینی خود از سال ها رویارویی با مریدان این گروه‌ها را نیز ذکر کرده و به تحلیل و جمع بندی پرداخته است.

    کلید واژگان: تصوف, ارادت ورزی, ذهنیت مریدانه, کرامات, خواب}
    Mohammad Reza Layeghi

    The relationship between disciple and sheikh is the main foundations of Sufi conduct. One of the most important features of the Sufi tradition is the sacred and spiritual face depicted from the Sheikhs. Miracles of Sheikh put him in a divine position in Sufi tradition. These miracles, which are abundantly reported in writing and orally by the followers of the Sufi sect about their Sheikhs, have also found their way into popular culture. The critics of Sufism have so far considered these miracles to be fake and false constructions of the followers of these groups, or as the product of unconventional and illegitimate methods, such as magic, juggle, communication with jinn and the like. In this article, the author first raises the issue of devotion and tries to draw the position and mental state of the disciple by examining its various aspects. The author then explores that the important part of Sufi sect's reports on the merits of their Sheikhs is produced by their minds, which are devoted to the Sheikh and automatically interpret any phenomenon or event as a dignity of the Sheikh subconsciously. In this research, a combination of two library and empirical methods has been used.

    Keywords: Sufism, Eevotion, Discipleship mentality, Miracles, Sleep}
  • مهدی دهقانی

    توسل و طلب امداد فرمانروایان، عالمان، صوفیان و سایر اقشار جامعه به امامان شیعه (علیهم السلام) و سایر بزرگان دین، سنتی تاریخی و متداول بود که در دوره سلطنت فرمانروایان صفوی که دارای تباری صوفیانه و مدعی انتساب به ائمه معصومین (علیهم السلام) بودند، به‎نحو برجسته تری جریان یافت زیرا مریدان و لشکریان قزلباش نیز با توجه به سنت صوفیانه مرشد کامل طریقت صفویه اعتقاد راسخی به کرامات بزرگان دین داشتند. به همین جهت، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است: پادشاهان صفوی چه پیوند معنوی با امام رضا (علیه السلام) داشتند؟ برای پاسخگویی، با بررسی مقوله‎هایی مانند سنت توسل شاهان صفوی به کرامات روحانی بزرگان دین از جمله امام هشتم شیعیان، به ویژه به هنگام رویارویی های نظامی، به این برآورد می رسیم که شرایط متنوعی چون موقعیت ویژه مزار امام رضا (علیه السلام) در مسیر راه های منتهی به کشورهای غالبا متخاصم ازبکان و گورکانیان هند و همچنین عدم دسترسی دائمی و مستقیم حکومت صفوی به مرقدهای ائمه شیعه (علیهم السلام) در عتبات موجب شده بود تا به فرمان پادشاه صفوی، نذورات و صدقات فراوانی برای اقدام‎های مذهبی و عمرانی متعدد در قالب سرکار فیض آثار انجام شود که کارویژه‎های مذهبی مختلفی برای فرمانروایان صفویه ازجمله برگزاری دعای ولی نعمت با حضور عالمان برجسته و شخصیت های سیاسی نظامی تبعیدشده و همچنین مناقشات مذهبی با عالمان ازبک داشت. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق تاریخی و شیوه جمع آوری داده های کتابخانه ای از منابع دست اول تاریخی، پس از توصیف و طبقه بندی تحولات مرتبط با طلب کرامات روحانی و اقدام‎های مذهبی فرمانروایان صفوی در مرقد امام هشتم شیعیان، به تحلیل و تفسیر این ویژگی ها و تاثیرهای آن بر شرایط سیاسی نظامی حکومت صفوی می پردازد.

    کلید واژگان: پادشاهان صفوی, امام رضا (علیه السلام), کرامات, سرکار فیض آثار, نذورات}
    Mehdi Dehghani

    The appeal of the rulers, scholars, sufis and other sections of society to the Shiite Imams and other religious leaders was a historic and common tradition during the reign of the Safavid rulers who had Sufi descent and claimed to be attributed to the infallible Imams (as) flowed more prominently, because the disciples of Ghezelbash also believed in the Sufi tradition of the full-time disciple of the Safavid clergy, and had a strong belief in the greatness and miracles of the elders of the religion. Therefore, the present study seeks to answer this question: How did the Safavid kings have a spiritual connection with Imam Riḍā (as)? To answer, by examining issues such as the tradition of resorting to the Safavid kings to the clerics of the religious elders, including the eighth Shiite Imam, especially during military confrontations, it is estimated that various conditions such as the special position of Imam Reza (as) on the route leading to the often hostile Uzbek and Indian Gurkan states, as well as the permanent lack of direct access by the Safavid government to the shrines of Shiite Imams in the holy centers, had led to many religious acts and vows by the order of the Safavid king, which had various religious specialties for the Safavid rulers, including the blessings of prominent scholars and exiled political-military figures, as well as religious conflicts with Uzbek scholars, including holding prayer of Wali Nin’mat (The owner of blessings) in the presence of prominent scholars and deported political-military figures, and it also had religious disputes with Uzbek scholars. The present study, using historical research method and method of collecting library data from first-hand historical sources after describing and categorizing the developments related to the clerical miracles and religious practices of the Safavid rulers in the shrine of the eighth Shiites, analyzes and interprets these features and their effects on the political-military conditions of the Safavid government.

    Keywords: The Safavid Kings, Imam Riḍā (as), Miracles, vows}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال