به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « seljuk » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «seljuk» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Taymour Akbari *

    In the 5th AH / 11th AD century, the Seljuk government was formed in Iran, and over time, they were able to defeat the Abbasid caliphs in Baghdad and the Eastern Roman empire in Anatolia. Before the 5th AH / 11th AD, the Anatolian region was under the domination of the Christian Romans and the churches were considered the religious architecture in this region. The purpose of this research is to investigate the evolution of Seljuks of Rum and Ottoman mosque architecture and the influencing factors in the formation of mosque architecture in the Anatolian region, which was carried out by field, library and descriptive, adaptive and analytical approaches. The results show that the architecture of early Islamic mosques , Roman architecture and Seljuks of Iran played a significant role in the formation of Seljuk architecture in Anatolia , and local architecture played an important role in the formation and evolution of Anatolian mosque architecture

    Keywords: Ottoman, Mosques, Seljuk, Islamic architecture, Beyliks}
  • محمدحسین عزیزی خرانقی*، سمیرا عابدی، سید جلال هاشمی مجومرد

    اقلیم خشک و بیابانی نواحی مرکزی ایران در استان یزد، حرکت شن های روان و ماسه زارهای بی پایان، منجر به ایجاد شرایطی خاص برای استقرارهای انسانی در این بخش از ایران شده است. در طول تاریخ کم آبی، خشکی زمین و هوا، آفتاب سوزان و مخصوصا حرکت شن های روان در دشت یزد - اردکان که موضوع این گفتار است، تهدیدی دایمی برای شهرها و روستاهای مسکون در این خطه بوده و هست. امروزه تا حدی با توجه به پیشرفت های صورت گرفته، خطر حرکت شن های روان کمتر شده؛ ولی حتی در گذشته های نه چندان دور، این موضوع خطری جدی و تهدیدی دایمی برای ساکنین چنین مناطقی به حساب می آمده است. حرکت شن های روان منجر به کور شدن قنوات و دفن شهرها و روستاها در این محدوده شده و ساکنین را مجبور به ترک محل و اسکان در مکان جدیدی می کرده است. اسفنجرد؛ محوطه ای با وسعت تقریبی 85 هکتار، در بخش شمالی شهر مجومرد، شهرستان اشکذر، استان یزد قرار دارد که با توجه به مواد فرهنگی جمع آوری شده از سطح محوطه و مطالعات تطبیقی تاریخی در اوایل دوره صفویه به دلیل حرکت شن های روان در زیر ماسه زارها دفن شده است. این محوطه در آبان ماه سال جاری بازدید و مورد بررسی کوتاه مدت باستان شناسی قرار گرفت و با توجه به غنای آثار شناسایی شده، پرونده ثبتی آن تنظیم و نسبت به معرفی آن اقدام شد. بر اساس شواهد سطحی و مطالعات مقایسه ای، گاهنگاری پیشنهادی برای محوطه، قرن پنج تا نهم هجری قمری (سلجوقی تا آغاز صفوی) است. محوطه در کنار مسیر اصلی شمال به جنوب و خراسان به فارس و اصفهان قرار داشته و با توجه به مستندات تاریخی مکتوب، وجود قنوات متعدد و موقعیت ویژه مکانی، منطقه ای معمور بوده است. مطالعه عکس های هوایی قدیمی و پراکندگی مواد فرهنگی و بقایای معماری سطحی و وسعت محدوده مورد بحث، بیانگر وجود آثاری بسیار غنی مخصوصا از دوره سلجوقی در این محدوده است. فضاهای مسکونی و دیوارهای باغات پیرامون، بیانگر رونق زندگی در این منطقه بوده است.

    کلید واژگان: شن های روان, اسفنجرد, مجومرد, دوره سلجوقی و ایلخانی}
    MohamadHossein Azizi Kharanaghi *, Samira Abedi, Seyyed Jalal Hashemi Majomerd

    The arid desert climate of Yazd province, with its endless flowing sand dunes, has led to the creation of special conditions for human settlements in this part of Iran. Throughout history, the lack of water, the dry land and air, the scorching sun, and especially the movement of flowing sands in the Yazd-Ardakan plain, have been constant threats for the cities and villages in this region. Esfanjerd, extending over ca. 85 hectares, is located in the northern part of the township of Majumerd, Ashkazar district, in the province of Yazd. According to the cultural materials collected from the surface and historical comparative studies the site appears to have been buried under the sands dunes during early Safavid period. Based on the surface material and comparative studies, the 5th to the 9th century AH (Seljuk to early Safavid dynasty) is the suggested chronology for the site. Esfanjerd is located next to the main route from the south to north of Iran, i.e., from Fars to Khorasan via Esfahan, and according to the historical documents, due to the existence of numerous qanats and a strategic location, it was an important region. Old aerial photographs, the scattering of cultural materials on the surface, and the remains of the mudbrick architecture at the site indicate the presence of a very rich settlement from the Seljuk dynasty, in this area. The residential spaces and the walls of the surrounding gardens demonstrate the prosperity of life in this area.

    Keywords: Dune, Majumerd, Esfanjerd, Seljuk, Ilkhanid}
  • محبوبه شرفی*، محمدعلی ساکی

    اختلاف میان امامیه با اشاعره و خلفای عباسی، معلول رسالتی بود که سلجوقیان به عنوان حامیان مذهب سنت و خلافت در برابر تهدیدات علویان و شیعیان برای خود قایل بودند. امامیه، خلافت عباسیان را نامشروع می دانست، اشاعره هم خلافت علویان و اقتدار حاکمیت شیعه را برای اهل سنت قبول نداشت. عداوت عباسیان با شیعیان، باعث رسمیت مذهب اهل سنت و مکتب اشعری شد، مذهب امامیه هم در این عصر رسمیت نیافت. امامیه که خود را اقلیتی در جامعه اکثریت می دید، راهبردشان برای برون رفت از این بحران، تلاش برای هویت یابی، تقابل فکری، رسمیت مذهبی و دولت گرایی در حوزه سرزمینی مشخص بود. اندیشه و هدایت این راهبرد بر عهده بزرگان و اندیشمندان این عصر بود. مجموعه این عوامل، باعث واگرایی و تضاد اندیشه گفتمانی امامیه و اشاعره شد و دو جریان از شیوه های نظری و عملیات فیزیکی در تقابل استفاده کردند. این تحقیق با روش تاریخی مبتنی بر رویکرد توصیفی- تحلیلی می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که: زمینه ها و عوامل موثر در تقابل امامیه و اشاعره در عصر سلجوقی چه بوده است؟ یافته های تحقیق نشان می دهد که زمینه های تاریخی، اعتقادی و عوامل سیاسی و اجتماعی عمده ترین اختلافات امامیه با اشاعره و خلفای عباسی بودند که باعث سقوط آل بویه، ظهور سلجوقیان و تشدید نزاع های رایج کلامی و مذهبی در این عصر گردید.

    کلید واژگان: تقابل, امامیه, اشاعره, آل بویه, سلاجقه}
    Mahboubeh Sharafi *, MohammadAli Saki

    The difference between the Imamiyyah and the Ash'ari and the Abbasid caliphs was a result of the mission that the Seljuqs held for themselves as the supporters of the Sunnah religion and the caliphate against the threats of the Alawites and Shiites. The Imamiyyah considered the Abbasid caliphate illegitimate, and the Ash'ari did not accept the Alevi caliphate and the authority of the Shiite government for the Sunnis. The enmity of the Abbasids with the Shiites caused the officialization of the Sunni religion and the Ash'ari school. Emamiyyah, who saw themselves as a minority in the majority society, their strategy to get out of this crisis was to try for identity, intellectual confrontation, religious formalism and statism in the territorial sphere. The idea and guidance of this strategy was the responsibility of the elders and thinkers of this era. The combination of these factors caused the divergence and conflict between the Imamiyyah and Ash'ari discursive thought, and the two currents used theoretical methods and physical operations in opposition. This research with a historical method based on a descriptive-analytical approach tries to answer the question: What were the factors and effective factors in the conflict between the Imamiyyah and the Ash'ari in the Seljuk era? The findings of the research show that the historical, religious, and political and social factors were the main differences between the Imamiyyah and the Ash'ari and the Abbasid caliphs, which led to the fall of the Boya dynasty, the rise of the Seljuks, and the intensification of theological and religious conflicts common in this era.

    Keywords: Confrontation, Imamiyya, Ash'arite, al-Buwayh, Seljuk, abbasid caliphate}
  • حسین سپیدنامه*، احمد صالحی کاخکی، سید هاشم حسینی، ابراهیم رایگانی

    در منابع تاریخی درباره حضور اسماعیلیان در کوره/ ناحیه ارجان، در جنوب غربی ایران، و به ویژه قلاع و استحکامات آنان گزارش های پراکنده ای در دست است. بررسی و مطالعه باستان شناختی قلعه های منتسب به اسماعیلیان در این ناحیه هدفی است که این مقاله دنبال کرده است. استحکامات موجود در این ناحیه، نشان از اهمیت بسیاری از قلاع و دژهای دفاعی طی سده های میانه اسلامی دارد که تنها با همسنجی آن ها با متون تاریخی و مطالعات اکولوژیکی می توان به اهمیت و جایگاه آن ها پی برد. اسماعیلیان به سبب موقعیت جغرافیایی راهبردی و اهمیت اقتصادی کوره ارجان از اوایل قرن پنجم هجری، به این منطقه وارد شدند. براساس متون تاریخی و همسنجی با شواهد باستان شناختی، قلاع اسماعیلیان در این شامل قلعه های نادر(ناظر)، جلادجان، طنبور و دیرآب بوده که حاکی از حضور پیروان این فرقه در ناحیه ارجان و فعالیت های سیاسی- نظامی آن ها در این ناحیه به ویژه در دوره سلجوقی است.

    کلید واژگان: اسماعیلیان در ایران, قلعه های اسماعیلیه, جغرافیای تاریخی ارجان, رابطه اسماعیلیان و سلجوقیان}
    Hossein Sepidnameh *, Ahmad Salehi Kakhki, Sayed Hashem Hosseini, Ebrahim Raygani

    Neyshabur, IranThe Ismā'iliyah is one of the most important sects of Shīʿite in the early and middle centuries of Islam, and despite the written historical sources indicating their presence in Arrajān State in the southwest of Iran, their castles and fortifications in this area, especially in the mountainous area to the north and east of it, has not been investigated and studied archaeologically so far. The most important goal of this article is the archaeological investigation and study of the castles attributed to them in this area. Therefore, this article seeks to answer that to what extent the number of castles attributed to this political-religious movement is consistent with the historical texts? The method of gathering the data of the article is based on library sources and archaeological survey of the studied castles and also has a descriptive-historical research method with a cultural history approach. The results of the following article show that due to the strategic geographical location and the economic importance of the Arrajān state for Ismā'iliyah, they entered the Arrajan state from the beginning of the fifth century AH. According to historical texts and comparison with archeological evidence, there have been more than four strong forts of the Ismā'iliyah bases that indicates the presence of followers of this sect in Arrajān region and their political and military activities in this region, especially during the Seljuk period

    Keywords: Ismā'iliyah in Iran, defensive fortifications, Casteles Ismā'iliyah, Historical Geographic of Arrajān State, Relationship of Ismā'iliyah, Seljuk}
  • فریده طالب پور *، نگار کاظمی اسفه

    نقوش سفالینه های دوره سلجوقیان بازتابی از باورها، اعتقادات و ذوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگانی است که در سایه حمایت حکمرانان آن دوره توسعه و تکامل یافت و باعث ایجاد تنوع فراوانی در آن نقوش گردید. از نقوش خاص آن دوره که در تصاویر زیادی از سفالینه های دوران اسلامی بر بازوی لباس برخی از زنان و مردان به چشم می خورد «طراز» است. طراز در حکم مدال افتخار و نشان دهنده وفاداری اشخاص به حکومت بود که توسط حکم رانان به افراد عالی رتبه و درباری اهدا می شد. سوال اصلی پژوهش این است که  نمایش طراز بر لباس پیکره ها، حامل چه مفاهیم و کارکردهایی است؟ پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای به بررسی و تحلیل تصاویر سفال هایی از دوره سلجوقیان بپردازد که منقش به طرازند. یافته های پژوهش نشان می دهد که در دوره سلجوقیان طراز از جایگاه والایی برخوردار بوده و در آثار هنری از جمله سفال، ذوق و خلاقیت هنرمندان تحت حمایت اشراف، بستر مناسبی را برای خلق طراز روی پوشاک زنان و تصاویر داستان های افسانه ای، حماسی و ادبی آن دوره ایجاد می کرد که بر مقام و جایگاه اجتماعی مالک ظرف تاکید داشت.

    کلید واژگان: سفال, سلجوقیان, پوشاک پیکره ها, طراز}
    Farideh Talebpour *, Negar Kazemi Esfeh

    Pottery patterns of the Seljuk period are a reflection of the beliefs, opinions and tastes of producers and consumers, which developed under the support of the rulers of that period, and a great variety of types and patterns were created, so that in many images of pottery of the Islamic period on The arms of some women and men's clothes Taraz can be seen. "Taraz" was a medal of honor and showing the loyalty of individuals to the government, which was awarded by rulers to high-ranking and courtiers. The main question of the research is, what concepts and functions does the display of the style on the clothes of the figures carry? The present research aims to investigate and analyze the Seljuk period pottery images that have the image of Taraz by using the analytical descriptive method and collecting information in a library form. The findings of the research show that in the Seljuk period, taraz had a high status and in works of art, including pottery, the creativity of artists supported by the aristocracy provided a suitable platform for the creation of tarz on women's clothing and images of legendary, epic, and literary stories it that era which emphasized on the status and social position of the owner of the container.

    Keywords: Pottery, Seljuk, statues' clothes, Tiraz}
  • نصرت اله طاهرخانی، کوروش فتحی*، بشری دلریش، علی ذاکری
    سلجوقیان که خود یکی از قبایل 22 گانه اغزهای ترکمن بودند، با ایتلاف و اتحاد بین قبایل ترکمن و ایلات ترک به مرزهای شرقی خلافت عباسی هجوم آوردند و اولین حکومت قبیله ا محور را در دوره اسلامی بنیان گذاردند. به همین سبب آنها نقش ویژه ای برای ترکمنان و ترکان در تشکیلات نظامی خود قایل شدند. هدف این پژوهش، شناخت و بررسی نقش قبایل مختلف در ارکان سپاه سلجوقیان است. روش پژوهش به شیوه تاریخی و توصیفی-تحلیلی در چارچوب نظری نظام و هویت مبتنی برقبیله است. پس از توصیف هجوم قبایل ترکمن و ترک به ویژه از قرن چهارم و از بین رفتن مرزهای شرقی ایران به تحلیل نقش هرکدام از قبایل در ارکان سپاه سلجوقی پرداخته شد و این نتیجه به دست آمد که پس از تاسیس حکومت سلجوقیان و همکاری ایرانیان با آنها در اداره حکومت، به تدریج نقش قبایل ترکمن و ترک در سپاه سلجوقیان کم شد و جای آن ها را سواره نظام تعلیم دیده از غلامان ترک گرفت. این قضیه به همراه افزایش قبایل ترکمن و ترک در این دوره در بسیاری از نواحی ماوراءالنهر و خراسان بزرگ و به علاوه روحیه سرکش امرای ترکمن موجب بروز تقابل میان حکومت مرکزی و قبایل شد که در نهایت موجب تضعیف و سرنگونی حکومت سلجوقیان توسط قبایل ترکمن اغز گشت.
    کلید واژگان: قبیله, ترکمن, ترک, سپاه, سلجوقی}
    Nosratollah Taherklani, Korosh Fathi *, Boshra Delrish, Ali Zakeri
    The Seljuks, themselves one of the 22 tribes of the Turkmen Oghuz, invaded the eastern borders of the Abbasid Caliphate with an alliance between the Turkmen tribes and the Turkic tribes, establishing the first tribal government in the Islamic period. For this reason, they gave a special role to the Turkmen and Turks in their military organization. The purpose of this study is to recognize and study the role of different tribes in the pillars of the great Seljuk army. The research method is historical and descriptive-analytical in the theoretical framework of the system and tribal identity. After describing the invasion of Turkmen and Turkic tribes, especially from the fourth century and the disappearance of the eastern borders of Iran, the role of each tribe in the Seljuk corps was analyzed and it was concluded that after the establishment of the Seljuk government and Iranian cooperation with them in administration The government gradually diminished the role of the Turkmen and Turkic tribes in the Seljuk army and was replaced by trained cavalry from Turkish slaves. This issue, along with the increase of Turkmen and Turkic tribes in many parts of Transoxiana and Greater Khorasan during this period, as well as the rebellious spirit of Turkmen rulers, created challenges between the central government and the tribes, which eventually weakened and overthrew the Seljuk rule by the tribes. Turkmen became Oghuz.
    Keywords: tribe, Turkmen, Turk, Sepah, Seljuk}
  • فاطمه سلطانی نژاد*، سید محمد طیبی

    سنت حسنه وقف، یکی از مصادیق بارزاحسان وخیرخواهی است که انسان تحت تاثیرآموزه های انبیاء، آنرا از دیرباز بنیان نهاده و همواره با ایجادبناهای عام المنفعه و معین کردن موقوفاتی برای آنها، به بخش عظیمی از نیازهای جامعه خود پاسخ داده است.به عبارت دیگر، موقوفات توانسته اند در ادوار مختلف تاریخی نقشی موثر ایفاکنند و باکارکردهای مختلف، در تاسیس و تداوم حیات نهادهای فرهنگی، اقتصادی و عام المنفعه تاثیر فراوان داشته باشند.این نوشتار درصدد تبیین نهاد وقف در کرمان در قرن پنجم هجری و طی زمامداری سلجوقیان کرمان  می باشد.بدین منظور ابتدا ضمن بیان شمه ای در باب چگونگی شکل گیری دولت سلاجقه کرمان، نهاد وقف را طی این دوره زمانی مورد بررسی قرار می دهد.و نقش و اهتمام زمامداران سلجوقی را در برپایی موقوفات مشخص می کند. یافته های پژوهش گویای آن است که دردوره حکومت سلاجقه برکرمان، سنت وقف، گسترش قابل توجهی یافت و به دنبال آن،  امور عام المنفعه و انجام گرفتن بسیاری از خدمات رفاهی، مورد توجه حکام و واقفان قرار گرفت.روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش تاریخی با رویکرد توصیفی تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته است.

    کلید واژگان: نهادوقف, کرمان, سلاجقه, ملک قاورد, مسجد ملک}
    Fatemeh Soltaninejad *, Mohammad Tayybi

    The good tradition of devotion (waqf) is one of the evident examples of beneficence and benevolence that man, under the influence of the teachings of the prophets, has established for a long time and has always responded to a large part of the needs of his society by creating public buildings and determining endowments for them. In other words, endowments, with different functions, have played a significant role in various eras and could be largely effective in the establishment and maintenance of cultural, economic and public institutions. This study is to shed light on devotion in Kerman in the fifth century AH, during the Seljuk period. To this aim, after fiving an introduction on how the Seljuk government was formed in Kerman, devotion in this period will be investigated and the Seljuk rulers’ role and efforts in promoting endowments will be identified. The findings suggest that during the Seljuk rule in Kerman, the tradition of devotion had a remarkable expansion, as a consequence of which public affairs and the provision of welfare services came into the attention of rulers and benefactors. The research method was historical with a descriptive-analytical approach and based on library studies.

    Keywords: Devotion, Kerman, Seljuk, Malek Ghavord, Malek mosque}
  • سحر ذکاوت، خشایار قاضی زاده*

    سیاه قلم یا اسود سرب، آلیاژی از ترکیب نقره، مس و سرب آمیخته با گوگرد است که بر سطح فلزات نقره و طلا کاربرد داشته که با کنده کاری یا حکاکی سطح فلز پایه، و با اعمال حرارت آلیاژ بر سطح آن تثبیت شده و به صورت طراحی سیاه رنگی بر سطح براق فلز پایه نمایان می شود. اوج این هنر در دوره سلجوقیان بوده است. با توجه به کاربست شیوه سیاه قلم در میان مسلمانان، ارامنه و صابیین؛ وجود پیشینه غنی این هنر می تواند در هر یک از این اقوام زمینه ای از ابتکار و نوآوری را ایجاد کند. پژوهش پیش رو درصدد شناسایی ویژگی های هنر سیاه قلم دوره سلجوقی و کاربست آن در گسترش هنر فلزکاری معاصر انجام شده است. اطلاعات کتابخانه ای و داده های اسنادی با رویکرد توصیفی-تحلیلی بررسی شده اند و پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به سوالات زیر است: 1- شیوه تزیینی سیاه قلم در دوره سلجوقی چگونه اجرا می شده است؟ 2- چگونه می توان شیوه تزیینی سیاه قلم دوره سلجوقی را در هنر فلزکاری معاصر به کار برد؟ نتایج پژوهش نشان می دهد الهام گیری و کاربست شیوه های هنری میراث تاریخی ایرانی در عین نوآوری و خلاقیت و به کارگیری تکنولوژی روز می تواند در گسترش این هنر فلزکاری در بین اقوام ایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان موثر واقع شود.

    کلید واژگان: ایران, سلجوقیان, سیاه قلم, فلزکاری, معاصر}
    Sahar Zekavat, Khashayar Ghazizadeh *

    Niello is a decorative technique on the engraving surface of silver and gold metal and that usually use to create contrast and look good of engraving motifs on metal surface. The Niello has a very long history and the first examples in Iran have been seen in the metal works of the Sassanid period and the culmination of this art was during the Seljuk period. Also the Niello technique done Among Iran different Native tribes with different religions. Despite the fact that there are differences in the implementation of the Niello technique among Muslims, Armenians and the Ahwaz Mandaean, the rich history of this art can create the conditions for innovation between each of these tribes.The importance of this subject has created the necessity that be done this research look for identify of the Niello art properties in the Seljuk metalwork and how to use it to contemporary metalwork art deployment. Also library and documentary information have been studied with a descriptive-analytical approach. The present research looks for the answer these questions: 1- how was implemented the Niello technique in the Seljuk period? 2- How can use the Seljuk decorative technique in the contemporary metalwork art? The results of the research show that the usage of Iran metal art techniques and decorative motifs of ancient period arts with innovation and creativity and usage of technology can be can expand Niello art among Muslim tribes and non-Muslims, especially the Armenian and Mandaean tribes.

    Keywords: contemporary art, Niello, Metalwork, Seljuk}
  • یعقوب تابش*، محسن پرویش

    سلجوقیان به سبب نداشتن پیشینه کشورداری به یاری دیوان سالاران ایرانی نیاز داشتند. خواجه نظام الملک وزیر دومین و سومین فرمانروای سلجوقی کمک شایانی درزمینه کشورداری به سلجوقیان کرد. یکی از موضوعاتی که به طور برجسته در کتاب سیرالملوک (اثر خواجه نظام الملک) موردتوجه قرارگرفته بیان ویژگی ها و وظایف افرادی است که به استخدام حاکمیت درمی آیند. هدف این پژوهش استخراج مدل شایستگی برای گزینش مستخدمین حکومتی در سیرالملوک است. روش گردآوری داده ها از نوع کتابخانه ای است. در پردازش داده ها روش تحلیل محتوا برای تعیین ابعاد شایستگی و شاخص های آن به کار گرفته شد؛ پس از بررسی سیر الملوک از داده ها به دو شیوه استفاده شد؛ اول توصیف و تحلیل آن ها، در مرحله بعد رسم جداول فراوانی شاخص ها و مدل شایستگی بر اساس محتوا و داده های سیرالملوک. یافته های این پژوهش نشان می دهد شاخص هایی همچون داشتن مهارت شغلی و تجربه، یک شغله بودن، اطاعت از پادشاه و مدارا با مردم، (در بعد حرفه ای)، عادل بودن، نداشتن فساد اقتصادی و اداری، بخشنده و قابل اعتماد بودن (در بعد اخلاقی)، سنی حنفی یا شافعی، خراسانی و مرد بودن (در بعد فردی) و عالم و فاضل بودن (در بعد دانشی) به عنوان مهم ترین شایستگی های کارکنان در سیرالملوک موردتوجه بوده است.

    کلید واژگان: کارکنان, مدل شایستگی, سیرالملوک, خواجه نظام الملک, سلجوقیان}
    Yaqub Tabesh *, Mohsen Parvish

    The Seljuks needed the help of Iranian bureaucrats because they did not have governing the country background. Khajeh Nizam ol-Molk, the minister of the second and third Seljuk rulers ((Alb Arsalan and Malekshah) for approximately three decades provided significant assistance to the Seljuks in governing the country. One of the topics that has been highlighted in the book of Siyar Al-Muluk (by Khajeh Nizam-ol-Molk) is the expression of the characteristics and duties of government employees. The aim of this study is to extract a competency model for selecting employees in Sierra Leone. The data collection method is library type. In data processing, content analysis was used to determine the dimensions of competency and its characteristics; the data were used in two ways after reviewing the course of the kingdom; first, describe and analyze them, in the next step, draw the frequency tables of the indicators and the competency model based on the content and data of Siyar Al-Muluk. The findings of this study show indicators such as having job skills and experience, being a job, obeying the king and being patient with people, (professionally), being fair, not having economic and administrative corruption, being generous and trustworthy (morally). Being a Hanafi or Shafi'i Sunni, being a Khorasanian and a man (individual) and being a scholar and a genius (knowledge) has been considered as the most important competencies of the employees in Siyar Al-Muluk.

    Keywords: Staff, Competency Model, Siyar ol-Moluk, Khajeh Nizam-ol-Molk, Seljuk}
  • محمود صادقی علوی*

    متون ادبی از جمله دیوان اشعار در زمره منابع پژوهش های تاریخی است. اگرچه موضوع دیوان اشعار ارتباط مستقیمی با مباحث تاریخی ندارد و گاهی برخی تاریخ پژوهان تنها از اشارات شاعران، برداشت های تاریخی می کنند، با این همه برخی از دیوان های شعری جنبه های گوناگون تاریخی را نیز موردتوجه قرار داده اند. دیوان ابوالرضا راوندی از جمله این دیوان ها است که اشارات تاریخی فراوانی دارد و در روزگار غلبه سلجوقیان سنی مذهب، توسط یک عالم شیعی به نگارش درآمده است. این پژوهش بر آن است تا با واکاوی قسمت های مختلف این دیوان و کشف و استخراج اشارات تاریخی شاعر در زمینه های گوناگون، اهمیت تاریخی این اثر را به عنوان یک متن تاریخی مغفول مانده از دوره سلاجقه بررسی کند. نتایج حاصل از این پژوهش بیان کننده اهمیت دیوان ابوالرضا راوندی در زمینه تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهر کاشان در دوره سلاجقه و معرفی این دیوان به عنوان تاریخ محلی کاشان در این دوره است.

    کلید واژگان: ابوالرضا راوندی, تاریخ محلی, دیوان ابوالرضا راوندی, راوند, سلاجقه, شعر شیعی, کاشان}
    Mahmoud Sadeghi Alavi*

    Literary texts, including divan, are among the sources of historical researches. Although divan’s topic is not directly related to historical issues, and sometimes some historians only make historical interpretations of the poet’s allusions, some of divans have also considered various historical aspects. Divan of Abu al-Reza Ravandi is one of these divans that has many historical references and was written by a Shiite scholar during the domination of the Sunni Seljuks. This research intends to study the historical significance of this work as a neglected historical text from the Seljuk period by analyzing different parts of this divan and discovering and extracting the poetchr('39')s historical references in various fields. Results of this study indicate the importance of Divan of Abolreza Ravandi in the field of political, cultural and social history of Kashan in the Seljuk period and introduce this divan as the local history of Kashan in this period.

    Keywords: Abolreza Ravandi, Local history, Divan of Abolreza Ravandi, Ravand, Seljuk, Shiite Poetry, Kashan}
  • واکاوی کارکرد، مفاهیم، ساختار و تزئینات مناره خسروگرد سبزوار قرن 6 هجری
    لطف الله کارگری آریان*، محمد خزایی، احمد صالحی کاخکی
    مناره در معماری اسلامی تقریبا عمری به درازای تاریخ اسلام دارد. این عنصر معماری با توجه حاکمان مرکزی و محلی توانسته است به یکی از نمادهای استوار قدرت اسلامی بدل شود که با کارکردهای گوناگون در سرتاسر دنیای اسلام به اشکال مختلف خود را نمایان کند. در دوره ی تاریخی سلجوقی از مناره در اکثر مناطق ایران برای استفاده های همچون میل راهیابی و یادمان پیروزی استفاده میشد. در این دوره مناره ها با تزیینات بسیار و کتیبه های متنوع درراستای بیان مفاهیم مورد نظر سازندگان خود، به مخاطبین ایفای نقش می کردند. این مقاله با هدف دستیابی به شناختی از مناره خسروگرد در ناحیه بیهق خراسان در دوره ی سلجوقی گام برمی دارد و تلاش دارد با بازشناسی آن، به واکاوی کارکرد و مفاهیم نهفته در آن دست یابد. در این مسیر به چیستی و چرایی ساخت این اثر نیز پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مناره خسروگرد یک مناره مستقل بوده که در سال 505 هجری به دستور ابوالقاسم علی ابن سعید نایب وزیر سلطان سنجر بر سر راه مواصلاتی ری به نیشابورساخته شده است. این مناره با دو نوار کتیبه به خط کوفی با شیوه آجر تراش با مضامین دستور ساخت در کتیبه فوقانی و دیگری آیه ای از سوره جمعه بنا شده است و در عین راهنمایی مسافران و تجار، با رهگذران از قدرت مستقر در ناحیه، دین مستقر در مکان و حد شهر سخن می گوید و همچنین با انتخاب آیه کریمه یازدهم از سوره جمعه تلنگری دین محور، به دلباختگان جادهای زر میزند.
    کلید واژگان: مناره, خسروگرد, بیهق, معماری, سلجوقی}
    Analysis of the functions, concepts, structure and ornamentation of the Khosrogerd minaret of Sabzevar, 6th century AH
    Lotfolah Kargariarian *, Mohamad Khazaei, Ahmad Salehi Kakhki
    Minaret in Islamic architecture has almost a lifetime in the history of Islam Considering the rulers, this architectural element has become one of the hallmarks of Islamic power, with its various functions appearing in various forms throughout the Islamic world In the Seljuk period, minarets were used for use such as the path finding mill and memorial of the victory During this period, the minarets with many ornamentation and various inscriptions had played the role of expressing of the concepts desired by their creators.This article aims to achieve a cognition of Khasrogerd minaret in Sabzevar during the Seljuk period and seeks to identify its function and its implications in its recognition In this path, it has also been paid to the nature of this virtu and the research is resulted to the conclusion that The Khosrogerd minaret was an independent minaret, commissioned by Abolqhasem Ali ebn Saeid, the governor of Sultan Sanjar, in the year 505 AH on the way to Nasabur. This minaret is constructed with two inscription strips on the Kofi line with a lacquered bricks style With the themes of the command of construction and verse of the Qur'an,Simultaneously, with the help of travelers, by resorting to possibility of orienting its structure with passers-by, it is based on the power located in the region, the religion based on the place and the city limits.Also, by choosing the 11th verse of the Sura Juma, fillip a religion-driven flip to the lovers of the zar roads.
    Keywords: minaret, khosrogerd, biyhagh.Architecture, Seljuk}
  • محمد افروغ*

    هنر فلزکاری ساسانی، یکی از تاثیرگذارترین هنرهای ایران باستان بر هنرهای دوره اسلامی به ویژه فلزکاری است. در هنر این دوره ابعاد زیباشناختی شامل انواع نقش مایه ها، مضامین و مفاهیم اسطورهای نمادین در هنر فلزکاری جلوه گر شد. با ظهور اسلام و بسط و توسعه هنر فلزکاری، علاوه بر ابعاد زیباشناختی، ابعاد فن شناختی شامل روش ها و فنون ساخت و تزئین در هنر فلزکاری دوران اسلامی و به طور برجسته فلزکاری موصل بازتاب و استمرار یافت. در مکتب فلزکاری به عنوان یکی از برجسته ترین کانون های تولید آثار فلزی در جهان اسلام، انواع آثار فلزی کاربردی با اهداف گوناگون تولید و عرضه می شد. در این آثار به خوبی ردپای انواع نقش ها، مضامین و مفاهیم رایج در دوران امپراتوری ساسانی مشهود است. از این رهگذر، پرسش مهم این مقاله این است که: نقش مایه ها و مفاهیم به کاررفته در آثار فلزی موصل که متاثر از هنر فلزکاری ساسانی است، کدام است؟ چه اینکه شناسایی، بررسی، تحلیل و معرفی مولفه های زیباشناختی فلزکاری ساسانی در آثار فلزی موصل، هدف و ضرورت پژوهش حاضر است. مضامینی همچون شکار (سوار و یا پیاده به همراه تیر و کمان و یا شمشیر)، دو جانور (بزکوهی) در دوطرف درخت مقدس یا زندگی، سلطان (حاکم) به صورت نشسته بر تخت با پاهای کشیده از روبه رو و ملازمان در طرفین و دست بر شمشیر و یا به صورت چهارزانو (و هلال ماه یا جام شراب در دست)، بهرام و آزاده سوار بر مرکب، باده گساری، رقص و موسیقی، نقش های گیاهی شامل درخت (سرو، کاج)، پیچک های درهم فرورفته و به هم پیوسته (اسلیمی)، انواع گل ها (گل نیلوفر، برگ نخلی، گل های چندپر)، حیوانات و پرندگان (شیر، گراز، خرس، فیل، شتر، قوچ و بزکوهی یا پازن، غزال، گوزن، قوچ های پشت به هم، شاهین (عقاب)، پرندگان روبه روی هم) و رشته های مروارید (ردیفی از شکل های گرد کنارهم) از یافته های این تحقیق است. این تحقیق از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و جست وجو در موزه هاست.

    کلید واژگان: ساسانی, سلجوقی, فلزکاری, خراسان, موصل}
    Mohammad Afrough *

    Sassanian metalwork is one of the most influential ancient arts in Islamic art, especially metal working. in the art of this period, aesthetic dimensions including all kinds of mythical and symbolic concepts in the art of metallurgy were revealed. with the advent of Islam and the development of the art of metallurgy, in addition to the aesthetic dimensions, the technological aspects including methods and techniques of making and decorating in the art of the metalwork of the Islamic era and especially the metalwork of Mosul reflected and continued. in the metalwork school as one of the most prominent centers for the production of metal works in the Islamic world, various types of metallurgical works were produced and presented for various purposes. in these works, there are well-known traces of various types of motifs and concepts commonly found in the Sassanid Empire. therefore, the important question of this article is: what are the motifs and concepts used in the works of Mosul metal that is influenced by the art of Sassanian metallurgy? concepts such as hunting (riding or walking along with arrows or arrows or sword), two beasts on either side of the sacred tree or life, the sultan (motif) sitting on the bed with legs stretched out and servants in Two sides and a hand on a sword or in a quadrangle (And the crescent of the moon or cup of wine in hand), Bahram and Azadeh, bass, dance and music, plant motifs including the tree (cypress, pine), tangled and interconnected ivy (slavic), various flowers (lilies , Leafy leaves, multicolored flowers), animals and birds (lion, hog, bear, elephant, camel, ram and gooseberry), gazelle, deer, ram behind me, hawk (eagle), birds in front. Pearl strings (rows of round shapes). is the result of this research? This research is of fundamental type and research method is descriptive-analytical. the method of data collection is in the form of a library and search in museums.

    Keywords: Sassanid, Seljuk, Metal Working, Khorasan, Mosul}
  • حمیده دانشجو*، جواد عباسی، بشری دلریش
    در عصر حکومت های ترک (سلجوقی و خوارزمشاهی) و ایلخانی در ایران با توجه به سنن قبیله ای این اقوام،فرصت مناسبی جهت حضور پررنگ تر زنان درباری در زمینه های مختلف سیاسی و ایفای نقش تاثیرگذارآنان فراهم گردید. یکی از این عرصه های تاثیرگذار، نقش داشتن خاتون های دوران مورد بحث در سیاست مذهبی است. سیاست مذهبی و نقش زنان در حکومت و سیاست دو موضوع مهم و قابل توجه در بررسی وپژوهش های تاریخ ایران اسلامی هستند. با اینحال در مطالعات تاریخی کمتر به طور مستقل و مجزا به پیوند این دو یعنی نقش زنان درباری فعال در عرصه سیاسی در تحولات مذهبی و تعیین سیاست مذهبی توجه شده است. جایگاه مهم مذهب در جامعه ایرانی نیز اهمیت چنین بررسی هایی را دوچندان میکند. این مقاله با روش پژوهشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مستندات تاریخی به بررسی پیوند زنان خاندان حاکم باعرصه دین و سیاست مذهبی در عصر حکومت های ترک (سلجوقی و خوارزمشاهی) و ایلخانی در ایران میپردازد تا میزان و چگونگی این پیوند را مورد بررسی قرار دهد. پیوند زنان دربار با عرصه مذهبی؛ گستره وسیعی از اعتقادات شخصی آنها تا دخالت ایشان در تعیین سیاست مذهبی و ترویج مذهبی خاص و ارتباط با رهبران معنوی جامعه را در برمی گیرد.
    کلید واژگان: زنان دربار, سیاست مذهبی, سلجوقی, خوارزمشاهی, ایلخانی}
    Hamideh Danehjoo *, Javad Abbasi, Boshra Delrish
    In the era of Turkish (Seljuk and Khwarazmshahi) and Ilkhani rules in Iran withattention to tribal traditions of people provided an appropriate opportunity forcourt women to have a more influential role in political arena. One of theseinfluential arenas is the role played by the Khatons of the era discussed inreligious politics. Religious policy and the role of women in government andpolitics are two important and significant issues in the study and researches ofIranian history after Islam. However, in historical studies has been paid attentionfewer to the relationship between these two independently and separately; thatis, role of active women in courts in the political arena in religious evolution andthe determination of religious policy. The important position of religion inIranian society also increase the importance of such studies. This article id bydescriptive and analytical method and relying on historical documentation,examines the relationship between the women of the family of ruler In the fieldof religious and religious politics in era of Turkish(Seljuk and Khwarazmshahi)and Ilkhani rules in Iran in order that examine the rate and quality thisrelationship. relationship of women in courts In the field of religious; consist ofwide rang of their personal beliefs to their Interference in determining ofreligious politics and promoting of particular religion and communicating withthe spiritual leaders of society.
    Keywords: court women, religious politics, Seljuk, Khwarizmshahi, Ilkhani}
  • Hamideh Daneshjoo
    The researchers' literatures are like a mirror in which the social traditions and customs of that period can be seen. Look at this mirror during the reign of the Turkish governments in Iran (Ghaznavi, Seljuk and  Kharazmshahian) and looking for signs and effects of women's political and social presence in both positive and negative aspects can be checked. in fact, it can be said that in this period, given tribal traditions of these tribes, there was a good opportunity for women to be more visible in different fields. This issue also affected on some of the literates' thoughts and opinions, somewhat and caused some of them to recognize the political and social presence of women in their works. However, the dominant trend of patriarchal thoughts in Iran has been remained in the writings of this era. Accordingly, in this paper, the reaction of literates and scholars in the era of Turkish rule (Ghaznavi, Seljuk, and Kharazm Shahi) was examined in two positive and negative aspects regarding the presence of women in political and social spheres by collecting information in resources and researches and using descriptive-analytical method.
    Keywords: women, political, social presence, literate, scholars, Ghaznavi, Seljuk, Kharazmshahi}
  • Mehdi Feyzi Sakha
    Iranshahri's thought, as one of the concepts of the intellectual life of ancient Iran, has greatly reflected in various fields of culture and civilization, particularly in theorizing about political structures, in Iran during the Islamic period. Here, the ideas of thinkers, such as Imam Muhammad Al-Ghazali, who support the Seljuk government are worth considering. Imam Muhammad Al-Ghazali is a poet who follows this approach and has compiled Nasihat Al-Muluk book from compilations like the Ideal Kingdom, the Coherence of Religion, Government, and Justice. Despite advocating caliphate theory, supporting Abbasid Caliphs, and even compiling some books in this regard, Imam Muhammad Al-Ghazali stated a major part of his opinions regarding the Seljuk government based on Iranshahri's concepts. Although there are fundamental differences between Imam Muhammad Al- Ghazali` beliefs and Iranshahri's thoughts in the nature of some of the compilations like Justice, the concepts and elements included in the precepts transmitted to the Islamic period, especially in Ardashir Babakan or Time of Ardeshir book, deeply influenced the formation of Al-Ghazali's thoughts in the Nasihata Al-Muluk book.
    Keywords: Al-Ghazali, Nasihat Al-Muluk, Iranshahri's Thoughts, Seljuk}
  • زهرا ربانی، منیژه قدرتی وایقان
    طریقت های صوفیانه از تاثیرگذارترین گروه های فرهنگی در آناتولی دورۀ سلجوقیان روم بوده و در میان سلاطین، امرا، بزرگان و توده های مردم از شهری و روستایی هواداران بی شماری داشتند. با بررسی اجمالی در باب طریقت های موجود در این منطقه، اهمیت سه طریقت مولویه، اوحدیه و بکتاشیه در رشد و رونق تصوف آشکار می شود. آنچه در اکثر پژوهش های مربوط به وضعیت این طریقت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته حضور و جایگاه زنان در طریقت های مذکور است. نوشتار پیش رو بر آن است تا با رویکرد توصیفی به تبیین و مقایسۀ فعالیت های فرهنگی بانوان در آناتولی دورۀ سلجوقی با تاکید بر این سه طریقت بپردازد. یافته های اساسی پژوهش حاضر نشان می دهد زنانی که تحت تاثیر آموزه های هر یک از طریقت های یاد شده بودند به رغم تفاوت های موجود در وضعیت اجتماعی و میزان بهره مندی از منابع قدرت و ثروت و همچنین تفاوت در میزان پایبندی و رعایت احکام شرعی، به فعالیت های فرهنگی مختلفی نظیر برپایی مجالس دینی و آیین های صوفیانه، حضور در جلسات درس پیر طریقت، ساخت مسجد، حمام، مدرسه و تکیه، پذیرایی از جوانمردان، خلافت و اداره امور خانقاه و اطعام مساکین می پرداختند و با حضور فعال و تاثیرگذار خود در رشد و رونق تصوف در آناتولی دورۀ سلجوقی نقش بسزایی بر عهده داشتند.
    کلید واژگان: آناتولی, سلجوقیان روم, طریقت مولویه, طریقت اوحدیه, طریقت بکتاشیه, زنان, فعالیت های فرهنگی}
    Zahra Rabbani, Manizheh Ghodrati Vayghan
    Sufi cults were of the most effective cultural groups in the Anatolia during Seljuk period of Rome and they had numerous followers among kings, princes, dignitaries as well as rural and urban people. Overviewing the Sufi orders of this region shows importance of three creeds of Mevleviye,Bektashiye and Awhadiyyein growth, expansion and development of the Sufism. The presence and status of women in mentioned creeds haven’t been taken into consideration noticeably and properly at the most of researches which studies these sufi creeds. This study intends to explain, authenticate and compare the cultural activitiesof women in Seljuk period of Anatolia with emphasis on these three creeds through a descriptive method.The results of this study showsthat women who were affected by doctrine of any of the mentioned creeds,despite of their differences in social status and the utilizationamount of resources, power and wealth and also their difference in adherence to beliefs and obedience of religious rules, they dealt with various cultural activities such as holding religious ceremonies and rituals of Sufism, attendinglectures of Sufi masters, building public places such as mosques, baths, schools and tekiehs, caliphate and administration of monasteries and feeding the poor. It seems that they have played a significant role in the growth, expansion and development of Sufism in the Seljuk period of Anatoliathrough their active and influential presence.
    Keywords: Anatolia, Seljuk, Mevlevi order, Bektashi order, Awhadiyye order, wome-n, cultural activities}
  • نسرین بیک محمدی*، سید هاشم حسینی، سپیده مرادی محتشم
    در قرون 5 و 7 ه. ق. دگرگونی عظیمی در تمامی هنرها، صنایع و علوم از جمله هنر سفال گری اسلامی به وجود آمد و به حق دوره طلایی سفال گری بود. سفال گران سلجوقی شیوه لعاب کاری ظروف سفالی را احیا کردند و همچنین پیشرفت سفال زرین فام را می توان به زمان آنان نسبت داد. کاشان در آغاز سده هفتم ه. ق. یکی از مراکز عمده سفالینه شد و به مدت چندین دهه ظروفی را تولید کرد که فنی دقیق و ظریف داشتند. شواهد مکتوب و کاوش های باستان شناسی درباره اهمیت کاشان در این زمینه شکی باقی نمی گذارد؛ چنان که واژه کاشی نیز نام خود را از کاشان گرفته است. تقریبا همزمان با ایران، رقه در سوریه تحت حکومت ایوبیان به یکی از مراکز مهم تولید ظروف سفالین و آثار هنری ظریف تبدیل شد. آثار رقه و کاشان به قدری به هم شبیه هستند که گاه تشخیص آن ها از هم دشوار است. هدف از این مقاله مشخص کردن شباهت ها و تفاوت های موجود بین دو سبک سفال کاشان و رقه و در نهایت مشخص کردن تاثیر و تاثر بین این دو سبک است. در این راستا سعی شده است در این جستار به پرسش های زیر پاسخ داده شود: چه مشابهت ها و تفاوت هایی بین این دو سبک سفالی وجود دارد؟ وضعیت تاخر و تقدم دو سبک سفالی نسبت به یکدیگر چگونه است؟ روش پژوهش در این مقاله بر اساس روش توصیفی و تحلیلی بوده و از منابع کتابخانه ای در جهت تبیین موضوع استفاده شده است. با بررسی آثار سبک سفال زرین فام شهرهای کاشان و رقه می توان به نوعی سبک تلفیقی دست پیدا کرد که تحت تاثیر هنر سفال گری ایران قرار دارد و به نظر می رسد که سبک سفالی کاشان غالب بوده و سفال گران کاشانی توانسته اند بسیاری از شیوه ها و هنرهای تزئینی خود را به رقه منتقل کنند.
    کلید واژگان: سلجوقیان, ایوبیان, سفال زرین فام, سبک کاشان, سبک رقه}
    Nasrin Beyk Mohammadi*, Seyd Hashem Hosseyni, Sepideh Moradi Mohtasham
    In the 5th and 7th centuries A.H., was created great transformation in all arts, industry, and sciences (including pottery art). Seljuk potteries, were restored the glaze technique, so can be attributed lusterware style to them. Kashan at the beginning of the seventh century A.H. was one of the major centers of pottery and for several decades produced wares that they had fine technique. Almost contemporary with Iran, Raqqa in Syria under rule of Ayyubid, was became one of the major centers for the production of pottery and artwork. The traces of Raqqa and Kashan are so similar, so that it is sometimes difficult to distinguish them. The purpose of this article, identify similarities and differences is between two styles of pottery of Kashan and Raqqa, and eventually, identify of interaction is between these two styles. In this regard, in this study, we have tried to answer the following questions: What are the similarities and differences between these two styles of pottery? Which of these two styles of pottery is older? The research method in this article is based on method of descriptive – analytical, and from library resources has been used to explain the subject. By reviewing the traces of lusterware style of Kashan and Raqqa can achieve some kind of fusion style that is influenced by the art of pottery of Iran. So, pottery style of Kashan has been older and potters of Kashan have been able to many of techniques and decorative art themselves transferred to Raqqa.
    Keywords: Seljuk, Ayyubid, Lusterware, style of Kashan, style of Raqqa}
  • حسین مفتخری، محمدحسن رازنهان، قدیر نجف زاده شوکی*، هاشم آقاجری
    ماهیت استبدادی حکومت پادشاهان سلجوقی و جایگاه بی بدیل سلطان در ساختار این حکومت، در تحلیل و بررسی علل فروپاشی سلجوقیان، واجد کمال اهمیت است و ضعف و زوال حکومت جانشینان ملکشاه نیز برآیند چنین بی ثباتی سیاسی بود. با عنایت به این امر، بررسی و شناخت عوامل پدیدآورنده و تشدیدکننده بی ثباتی سیاسی در این برهه تاریخی اهمیت بسیار می یابد. در این مقاله درصدد پاسخ بدین پرسش بوده ایم که میان سیاست های جانشینان ملکشاه از قبیل نزاع بر سر جانشینی، بی توجهی به امور رفاهی مردم، دمیدن به آتش جنگ های مذهبی و درگیری با خلافت و بروز بی ثباتی سیاسی در این دوره چه ارتباطی وجود داشته است؟ چارچوب نظری نگارندگان، نظریه دیوید ساندرز در باب بی ثباتی سیاسی است. بر این اساس، بی ثباتی سیاسی در دوره جانشینان ملکشاه بر مبنای دو مفهوم اساسی تغییرات و چالش ها تبیین و شاخص های آن طی چهار مقوله تغییر هنجار، تغییر مقامات اصلی اجرایی، تغییر مرزها و چالش های خشونت آمیز بازشناسی شده است. دستاورد این تحقیق حاکی از این است که همبستگی چشمگیری میان سیاست های جانشینان ملکشاه و بروز بی ثباتی سیاسی در این برهه تاریخی وجود داشته است.
    کلید واژگان: سلجوقیان, بی ثباتی سیاسی, جانشینان ملکشاه, خواجه نظام الملک}
    Hosein Moftakhari, Mohammad Hasan Raznahan, Ghadir Najafzadeh Shavaki *, Hashem Aghajari
    The despotic nature of the government of Seljuk kings and the unparalleled status of the Sultan in the structure of this government are important in analyzing the causes of the Seljuk collapse. The weakness and decay of the successor of the Malikshah was also a result of such political instability. In this article, we seek to answer the question of what is the relationship between the policies of the successors of Malikshah, such as the struggle for succession, the lack of attention to people's welfare, the blowing up of religious wars, the conflict with the caliphate, and the rise of political instability in this period. The authors' theoretical framework is the theory of David Saunders about political instability. Accordingly, the political instability in the successor of Malikshah is based on two fundamental concepts of change and challenges, and its indicators have been identified through four categories of change of norms, the change in key executive positions, changing borders and violent challenges. The results of this study indicate that there has been a significant correlation between the policies of the successors of Malikshah and the emergence of political instability in this period.
    Keywords: Seljuk, political instability, Malikshah successors, Khwajda Nizam al-Mulk}
  • Shahnaz Moslemi *
    One of the illustrious periods in the field of bureaucracy organization in Iran after Islam was the Seljuq period, during this period, the institution bureaucracy kind of continuity that was based on the administrative structure of the past governments and the measures and decisions of Khajeh Nizam al- Mulk Toosi . The Seljuq period bureaucracy was later used by the next governments; The elements of the continuation of the Iranian administrative system during the Seljuk period were a Nezamiyeh school, Which was the policy of Khajeh Nizam al-Mulk Toosi, the Minister of the Alp Arslan and the king of Seljuk. He took the system of building school from the Al- Bouyeh and Ghaznavids, but organized it in another way in order to build a new class of trusted staff and secretaries to be loyal to the Seljuq regime. The present research tries to analyze the effects and performance of Nizamiyyeh schools on the continuation of the administrative structure of Iran. A topic that has been less respected by researchers. The findings of the research, based on descriptive-analytical method, relying on the main interests and new research, show that the entrance of teachers and graduates of Nizamiyyah schools to the bureaucracy domain for their influence among the people, the inheritance of some positions and the implementation of the rules and regulations.
    Keywords: Seljuk, Khaje Nizam al-Mulk Toosi, Nezamiyeh schools, Administrative structure, Continuity}
  • Azam Bahrami*
    Mragheh is one of the oldest Iranian cities in East Azarbayjan. Although the history of its construction is not clear, based on the available evidences it can be attributed to the time before the Christ. According to Diakonov the history of current area comes bacl to 715 BC and has been a land of Manena state and called Oyshush state. Mragheh was an important city during the Seljuk period and following it was recognized as a scientific city and capital of the country in Ilkhanid period. This research investigates the history of city under the leadership Ahmadyalian family in Seljuk era.
    Keywords: Mragheh, Ahmadyalian, Seljuk, Mongols}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال