جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "the fatimids" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «the fatimids» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تعلیم و تربیت در شکل گیری تمدن اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. حکومت های اسلامی از آغاز تشکیل، با تکیه بر تعلیم و تربیت و با توجه به میزان اهتمامی که بر این موضوع داشتند، توانستند به مراتبی از تمدن دست یابند. تطبیق و مقایسه نقش تعلیم و تربیت در تمدن سازی بین حکومت فاطمیان مصر و انقلاب اسلامی ایران، موضوعی است که هنوز مورد پژوهش موردی واقع نشده است. مطالعات پیشین به صورت جداگانه و پراکنده موضوع تمدن اسلامی و تعلیم و تربیت را در دولت فاطمیان مصر و انقلاب اسلامی ایران بسیار بررسی نموده اند. با نگاهی به مسیله تعلیم و تربیت در حکومت فاطمیان مصر و رویکرد و عملکرد این دولت در برخورد با این موضوع و هم چنین با توجه به بیانات امام خمینی (رحمه الله علیه)؛ بنیان گذار انقلاب اسلامی و امام خامنه ای (مد ظله العالی)؛ به عنوان پرچم دار و نظریه پرداز انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی، جایگاه تعلیم و تربیت در تمدن سازی واکاوی شد. ما پی بردیم که تعلیم و تربیت یک امر حیاتی و ضروری در شکل گیری تمدن اسلامی است. و برای تولید فکر و ایده به توجه تعلیم و تربیت ویژه نیازمند است؛ یافته های این تحقیق نشان می دهد برای ایجاد و شکوفایی تمدن اسلامی، لازم است حوزه ها و مراکز تعلیم و تربیت به معنی مطلق از توجه ویژه ای برخوردار باشند و بیشترین سرمایه گذاری در این امور مهم صورت گیرد تا إن شاء الله شاهد صدور و جهانی شدن تمدن اسلامی باشیم.
کلید واژگان: تعلیم و تربیت, تمدن اسلامی, فاطمیان مصر, انقلاب اسلامیEducation has a special place in the formation of Islamic civilization. From the beginning of their formation, Islamic governments were able to achieve a level of civilization by relying on education and considering the level of attention they paid to this issue. The adaptation and comparison of the role of education in civilization building between the Fatimids of Egypt and the Islamic Revolution of Iran is a subject that has not yet been studied. Previous studies have separately and scatteredly investigated the issue of Islamic civilization and education in the Fatimid government of Egypt and the Islamic Revolution of Iran. Looking at the issue of education in the Fatimid government of Egypt and the approach and performance of this government in dealing with this issue and also considering the statements of Imam Khomeini (may God have mercy on him); The founder of the Islamic Revolution and Imam Khamenei (Madd Zollah Al-Ali); As the standard-bearer and theoretician of the Islamic revolution and the new Islamic civilization, the place of education in civilization building was analyzed. We realized that education is a vital and necessary thing in the formation of Islamic civilization. And to produce thoughts and ideas, special education and training is needed; The findings of this research show that for the creation and flourishing of Islamic civilization, it is necessary for the areas and centers of education to have special attention in the absolute sense, and the most investment should be made in these important matters. May Allah witness the exportation and globalization of Islamic civilization.
Keywords: Education, Islamic Civilization, Egyptian Fatimids, Islamic Revolution -
نشریه تاریخ، پیاپی 63 (زمستان 1400)، صص 235 -254یکی از مهم ترین فعالیت های هسته مرکزی دعوت، شامل تالیف آثاری در الهیات-کلام-فلسفه-فقه با تاکید بر اندیشه امامت محوری به عنوان اصول دین به تحلیل و اثبات حقانیت نص امامت فاطمیان می پردازد. در این مرحله داعیان ایرانی به عنوان کارگزاران ایدیولوژی خلافت، تلاش نمودند از طریق فعالیت نظری به تدوین آثار کلامی- فلسفی در تبیین ساخت قدرت مذهبی- سیاسی فاطمیان بپردازند. داعیان و متفکران ایرانی با تکیه بر تعالیم شیعی و آشنا با فلسفه و حکمت و با استعمال آیات و احادیث در تبلیغ و تبشیر و تعالی سیادت کاریزمایی امام- خلیفه فاطمی نقش بارزی ایفا نمودند. تلاش داعیان در دربار فاطمی تلفیق علم ودین بود واز طریق آن دو در پی اثبات و تبیین علمی اقتدار امامت فاطمی در برابر مخالفان و رقیبان بودند، بطوری که داعیانی چون کرمانی، سجستانی، الموید شیرازی، ناصرخسرو و... با توجه به اوضاع سیاسی- مذهبی عصر خویش خواستار تحکیم قدرت سیاسی- مذهبی خلافت فاطمی در برابر مخالفان و رقیبان بودند، چنانکه ابویعقوب سجستانی با روش تحلیل عقلانی و علمی، امامت فاطمیان را تحلیل و تفسیر نمود.کلید واژگان: داعیان ایرانی, نهاد دعوت, فاطمیان, کلام و فلسفهHow Iranian claimants use theology and philosophy to strengthen the authority of the Fatimid ImamateJournal of History, Volume:16 Issue: 63, 2022, PP 235 -254One of the most important activities of the central core of the invitation, including writing works in theology-theology-philosophy-jurisprudence with emphasis on the idea of the central Imamate as the principles of religion, analyzes and proves the legitimacy of the text of the Fatimid Imamate. At this stage, the Iranian da'is, as agents of the caliphate ideology, tried to compile theological-philosophical works to explain the construction of the Fatimid religious-political power through theoretical activity. Relying on Shiite teachings and familiar with philosophy and wisdom, and using verses and hadiths, Iranian da'is and thinkers played a significant role in propagating and preaching the charismatic sovereignty of the Fatimid Imam-Caliph. The efforts of the da'is in the Fatimid court were a combination of science and religion, and through them they sought to prove and scientifically explain the authority of the Fatimid Imamate over the opponents and rivals, so that da'is such as Kermani, Sajestani, Al-Muayyid Shirazi, Naser Khosrow, etc., according to the political situation. - The religious of their time wanted to strengthen the political-religious power of the Fatimid Caliphate against the opponents and rivals, as Abu Ya'qub Sajestani analyzed and interpreted the Fatimid Imamate through the method of rational and scientific analysis.Keywords: Iranian da', is, the institution of invitation, the Fatimids, theology, philosophy
-
موقعیت جغرافیایی اندلس و اینکه از سه جهت با دریا احاطه شده، باعث شد تا مسلمانان بندرها و لنگرگاه های متعددی در اطراف آن بنا کنند. در سال های آغازین ورود مسلمین به اندلس و در آغاز حکومت امویان، دریانوردی و ناوگان نظامی از امور مهم به شمار نمی آمد، زیرا فرمانروایان مسلمان سرگرم استقرار حکومت و سرکوب قیام های داخلی و نبردهایی در خشکی بودند. اما امویان از زمان عبدالرحمن اوسط (حک 238-206 ق) و پس از حملات نورمان ها به سواحل اندلس در سال 229 ق، اهتمام ویژه ای به ساخت ناوگان نظامی مبذول نمودند و در واقع آغاز پایه گذاری و توجه به دریانوردی را در اندلس از این زمان باید دانست. از این پس، امیران اموی، اهتمام بسیاری به تقویت ناوگان نظامی داشته و از نیروی دریایی استفاده ی زیادی برای مقابله با نورمان ها و محدودکردن نفوذ فاطمیان نمودند. این توجه به امور دریانوردی باعث شد تا در اندلس پادگان ها و استحکامات دریایی متعددی بنا گردیده و منصب امیرالبحر از جایگاه والایی برخوردار شود. المریه مهم ترین بندر نظامی گردید و در تعدادی از بنادر، کارخانه های کشتی سازی ساخته شد.
کلید واژگان: اندلس, دریانوردی, نورمان ها, فاطمیان, استحکامات دریاییThe geographical location of Andalusia and the fact that it was surrounded by the sea in three directions, led the Muslims to build several ports and harbors around it. In the early years of the Muslim conquest of Andalusia and the beginning of the Umayyad rule, navigation and navy were not important, as Muslim rulers were engaged in establishing government and suppressing internal uprisings and land battles. From the time of Abd al-Rahman al-Awsat (206-238 AH), and after the Norman invasions of the coast of Andalusia in 229 (AH), the Umayyads paid special attention to the construction of the military fleet. In fact, the beginning of the establishment and attention to navigation in Andalusia should be considered from this time. From then on, the Umayyad emirs made great efforts to strengthen the navy and used the navy extensively to counter the Normans and limit the Fatimid influence. This attention to maritime affairs led to the construction of numerous garrisons and fortifications in Andalusia, and the position of Amir al-Bahr enjoyed a high status. Al-Mariyah became the most important military port, and shipyards were built in a number of ports.
Keywords: Andalusia, Navigation, the Normans, the Fatimids, the Naval Fortifications -
از نخستین دهههای ظهور اسماعیلیه در فضای مذهبی دنیای اسلام، داعیان و متفکران این فرقه اقدام به نگارش آثار متعددی در زمینههای مختلف فلسفی، کلامی، اعتقادی، حقایق و امثال آن نمودند. گرایش موضوعی نویسندگان این آثار در ادوار مختلف حیات سیاسی، اجتماعی و مذهبی این فرقه تا پایان قرن هفتم هجری، بسته به عواملی چون قدرت یا ضعف سیاسی نظام دعوت، غیبت یا حضور امام در جامعه و مانند آن تغییر مینمود. جایگاه تاریخنگاری در ادبیات مکتوب اسماعیلیه و عوامل موثر بر آن، پرسشی است که در این مقاله درصدد پاسخگویی بدان هستیم. به نظر میرسد که تاریخنگاری اسماعیلیان به دلیل رابطهی انکارناپذیر امام با تاریخ و تاکید بر تعالیم باطنی بهعنوان راهنمای اصلی بشر در سیر تاریخی خود، ازنظر کمی از جایگاه بالایی در میان مکتوبات اسماعیلیان برخوردار نیست، زیرا ازنظر اسماعیلیان، این رویدادهای زندگی مادی بشر نبود که حایز اهمیت بوده و آن را شایستهی ثبت تاریخی مینمود، بلکه تکامل معنوی بشر بر اساس رهنمودهای باطنی امام از منشایی فرامادی حایز اهمیت بود. لذا تاریخ تنها بهعنوان دانشی در خدمت مکتب اسماعیلی و بهعنوان وظیفهای دینی در مشروعیتبخشی و معرفی سلسله امامان برحق به پیروان، حایز اهمیت بود. این سطح از توجه به تاریخ نیز تحت تاثیر عوامل متعددی که در این مقاله بدان پرداخته میشود، در ادوار مختلف تاریخ اسماعیلی دارای نوسانهایی است. روش پژوهش در این مقاله، روش زمینهای است و برای گردآوری دادهها از شیوهی کتابخانهای استفادهشده است.
کلید واژگان: تاریخ نگاری اسماعیلی, اسماعیلیان, نخستین, فاطمیان, طیبی ها, نزاریان -
موضوع امامت اساسی ترین رکن اعتقادی شیعه و فرق آن است. قرامطه به عنوان شاخه ی شناخته شده از اسماعیلیه براساس اعتقاد به امامت محمد بن اسماعیل، نواده امام جعفر صادق (ع)، شکل گرفت. حامیان امامت محمد بن اسماعیل(مبارکیه) پس از مرگ او به دو گروه منشعب شدند: دسته ای ضمن انکار مرگ محمد بن اسماعیل او را هفتمین و آخرین امام که همان مهدی و قائم آخرالزمانی و یا الوالعزم خواهد بود، دانستند. این گروه سلف قرامطه قلمداد می شوند و گروه دیگری که اقلیت اند با پذیرش مرگ محمد بن اسماعیل، سلسله امامت را در فرزندان و ذریه او جاری دانسته، در ائمه فاطمیان مصر تجلی یافتند. با شروع دوره کشف و اعلان ظهور عبیدالله المهدی اختلاف بر سر موضوع راهبری نهضت اسماعیلیه و امامت آن تشدید شد و قرمطیان با جدایی از پیکره اسماعیلیان فاطمی بر دعوت قدیم پای فشردند. تغییر خط مشی جدایی طلبان قرمطی این سوال اساسی را مطرح نمود که مبانی فکری قرمطیان درباره امام چیست؟و تفاوت موضوع امامت قرمطیان با فاطمیان در چیست؟ تبیین فرضیات مطرح توصیفی - تحلیلی متکی بر آثار کتابخانه ای است.
کلید واژگان: امامت, اسماعیلیان, محمد بن اسماعیل, قرامطه بحرین, فاطمیانImamate of Shiism and its difference is the basic issue. Qaraamate as a recognized branch of the Ismaili Imamat of Muhammad bin Ismail on believing, the grandson of Imam Jafar Sadiq (AS) was formed. Supporters of Imam Muhammad bin Ismail (Mobarkyhe), after his deathm, were split into two groups: Meanwhile, the death of Muhammad ibn Ismail batch deny him the seventh and last Imam, the Mahdi and the End Time or vice olleazm be considered. This group the ancestors of Qaraamate are considered and other minority groups to accept the death of Muhammad ibn Ismail, Imamat series on children and the current seed, he knew, were manifested in the Egyptian Fatimid Imams. Announcing the advent of Mahdi Obaidullah dispute over its leadership and Imamat Ismaili movement was intensified Separation from the body of the Fatimid Ismaili old Invite (daa'wate qhadim) and Qaraamate insisted. Policy changes separatist Ramtrh Qarmat fundamental question that intellectual foundations Qarmatiyan What about Imam changed? Furthermore, fundamentals imamate legitimacy Qarmatiyan what? In order to answer these questions with appropriate assumptions for plans with a descriptive analysis based on hypothesis testing library books will be achieved.
Keywords: Imamat, Ismaili, Muhammad bin Ismail, Qaraamate Bahrain, the Fatimids -
از ویژگی های تاریخ نگاری در دوره فاطمیان، ظهور سبک جدیدی بود که در کنار تاریخ سیاسی، جنبه های مختلف تاریخ اجتماعی، از جمله مسائلی چو ن نحوه عملکرد دولت در اداره امور مالی، قضایی، اداری و نظامی و نظام تشکیلاتی را مورد توجه قرار می داد. در این نوشتار شماری از قدیم ترین نگاشته هایی که در باب تاریخ تشکیلات اداری و مالی در دوره فاطمیان یا اوایل دوره ایوبی، نوشته شده و خود از مصادر تاریخ نگاری متاخرتر قلمداد می شوند، معرفی و در باب اهمیت و اعتبار این منابع، توضیحاتی به اختصار ارائه شده است.
کلید واژگان: فاطمیان, تاریخ نگاری, منابع تشکیلات اداری و مالیFatimid historiography is featured by the appearance of a new style which considered together with the political history,various aspects of social history, like quality of state s operoution in managing financial, judicial administrative and military affairs, and organizational system. This paper is to introduce some of the oldest scripts which have written on the history of administrative and financial organizations in Fatimid era or in the beginning of Ayubid era and are counted as later sources of historiography, and also is to discuss the importance and validity of these sources briefly.Keywords: social Fatimids, Historiography, Sources of administrative, financial organizations
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.