به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ghadir » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Ghadir » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حمیدرضا مطهری

    یعد تبیین موضوع الغدیر اهم حدث شهدته الساحه الشیعیه ورمزا التشیع، لدی علماء الاندلس کاقصی غرب العالم الإسلامی والنقطه الناییه من هذا العالم المترامی الاطراف، فکانت له اهمیه بالغه. تسعی هذه الدراسه ان ترد علی سوال حول موضع هولاء العلماء تجاه الغدیر وترصد الاسباب التی تجعل آراء هولاء العلماء مختلفه عن غیرهم وترصد اوجه التمایز بین آراءهم وآراء غیرهم تجاه الموضوع. لقد اعتمدت الدراسه علی المنهجیه الوصفیه التحلیلیه وبالنظر إلی المعطیات التاریخیه، لکی تبین ان علماء الاندلس کانوا تحت وطاه تیارات سیاسیه وثقافیه وطایفیه علی وجه خاص، ولهذا کانت لهم آراء مختلفه تجاه الموضوع. لکن اهملت جماعه هذا الامر ولم توله الاهمیه اللازمه وجماعه اخری لم تهتم بالامر واکتفت بتببن الحدیث الشهیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» من دون الإهتمام بمضمونه وما یحمله من دلالات. لکن جماعه اخری اولت له إهتماما کبیرا وتناولته بعقیده وإیمان.

    کلید واژگان: الغدیر, اهل البیت, علماء الاندلس, التشیع}
    Hamid Reza Motahari *

    The explanation of Ghadir as the most important symbol of Shia is very important from the viewpoint of Andalusian scholars as the westernmost part of Islamic lands. The current article aims to answer the question "what point of view they had towards Ghadir and explain the reasons for the difference in this point of view". The findings of this study, via a descriptive analytical method based on historical data, suggest that Andalusian scholars had a different view of Ghadir under the influence of political and cultural currents, especially the religious situation. One group has ignored it without paying attention to and some other groups without referring to the main event, have explained some of the stories and speeches mentioned there such as the famous hadith of the Prophet " Whoever I am the Mawla of, Ali is his Mawla", but they haven't paid attention to its content and origin. Some have given it in detail and looked at it with faith.

    Keywords: Ghadir, Ahl al-Bayt, Andalusian scholars, Shia}
  • علی اکبر عباسی*

    البحث الحالی عباره عن دراسه لآراء ابن ابی الحدید فی واقعه الغدیر والنص الجلی علی خلافه الإمام علی× الوارده فی اشهر مصنفاته اعنی شرح نهج البلاغه. اسلوب البحث وصفی وتحلیلی وینطلق من فرضیه انه علی الرغم من ان ابن ابی الحدید لا یری فی واقعه الغدیر نصا جلیا إلا انه فی الوقت نفسه یوکد علی اهمیه الواقعه ویستعرض فی کتابه المذکور امثله مهمه لإقامه احتفالات عید الغدیر مع الترکیز علی طبیعه العقیده الإمامیه بتلک الاحتفالات. یتوصل هذا البحث إلی ان ابن ابی الحدید المعتزلی یعترف بواقعه الغدیر وعبارات التکریم والثناء التی قالها رسول الله| فی حق الإمام علی× حتی انه یستعرض من منطلق نظره التسامح التی یحملها آراء کبار علماء الإمامیه فی مساله النص علی خلافه الإمام امیر المومنین×، ویذکر ادعیه رسول الله| المرویه فی حق الإمام امیر المومنین×. کما انه یتناول فی کتابه شرح نهج البلاغه الاحتفالات التی یقیمها الشیعه فی یوم غدیر خم وفلسفه إقامتها، وهو الموضوع الذی قلما تطرقت إلیه المصادر غیر الإمامیه التی یعود تاریخها إلی ما قبل حمله المغول. لکنه مع ذلک یرفض الإذعان للروایات التی تشکل نصا جلیا فی إمامه الإمام علی× ویجد له فی التاویل مهربا.

    کلید واژگان: الغدیر, الإمام علی, ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغه, معتزله بغداد}
    AliAkbar Abbasi

    The examination and study ofIbnAbi al-Hadid's view about Ghadir and clear text on the succession of Imam Ali in his most significant work, the description of Nahj al-Balaghah is the "main issue" of this paper, which has been carried out in a descriptive and analytical method.The hypothesis of this study is that even though IbnAbi al-Hadid does not consider the Ghadir event as a clear text for the caliphate of Ali, he emphasizes its importance and mentions important examples of the celebration of Ghadir in his work, emphasizing the type of belief of the Imamiyah in those celebrations.Based on the findings of this study, IbnAbi al-HadidMu'tazili accepts the event of Ghadir and the praise of the Messenger of God (Prophet Mohammad) from Ali and even mentions the views of the Imamiyahscholars in the context of the text on the caliphate of ImamAli with his tolerance.He also mentions the prayers of the Prophet for Ali in Ghadir.In his work, he has also rejected the celebrations of Shias on the anniversary of GhadirKhum and its philosophy, a topic that was less discussed in non-Imamyah works before the Mongol invasion.He does not accept or interpret the narratives that are consideredclear text on the Imamate of Imam Ali.

    Keywords: Ghadir, Imam Ali, IbnAbi al-Hadid, description of Nahj al-Balaghah, Mu'tazileh Baghdadi}
  • محسن الویری*

    یستند الشعر٬ باعتباره من اهم الوسایل لنقل المعنی و الارتباط مع المخاطبین، إلی رکنین اساسیین هما: الفکر و الخیال ضمن إطار الجمالیه اللغویه المحکمه. و عندما تستقر الفکره علی هودج الخیال فإنها تدخل قلب المخاطب و ذهنه من اوسع الابواب.وهکذا کان مصیر حادثه الغدیر التی اصبحت موضوع بعض القصاید منذ السنوات الاولی لوقوعها، فقد کان لشعراء الغدیر٬ کرواه للحدیث النبوی الشریف٬ دور لا یستهان به فی إبقاء تلک الحادثه حیه فی قلوب المخاطبین علی مر العصور و بیان الابعاد المختلفه لها.یتناول کاتب المقاله - بعد تقدیم إیضاح موجز - مفهوم الشعر و مکانته فی الثقافه الإسلامیه٬ و اتخاذ القصیده الجلجلیه لعمرو بن العاص بن وایل (43ه) التی انشدت فی القرن الهجری الاول نموذجا، حیث ستخوض المقاله فی دلالاتها٬ و بیان دور شعر الغدیر فی توضیح تفاصیل التاریخ٬ و ابعاد حادثه الغدیر٬ و تحدید هویه اتباع مدرسه آل البیت (علیهم السلام) و إعطایهم تلک الهویه.الکلمات المفتاحیه: الغدیر؛ الشعر؛ القصیده الجلجلیه؛ عمرو بن العاص بن و ایل؛ إعطاء الهویه.

    کلید واژگان: الغدیر, الشعر, القصیده الجلجلیه, عمرو بن العاص بن وائل, إعطاء الهویه}
    Mohsen Alviri

    Poetry as one of the most fundamental ways of conveying meaning and connection with others is based on the two pillars of thought and imagination in the linguistic figures of speech. The thought that sits on the wing of imagination is easier to be engraved in the heart and mind of the audience. Ghadir event has been the subject of some poems since the very first years after its occurrence. The poets of Ghadir, as the narrators of this prophetic hadith, have played an undeniable role in keeping it alive, lasting, impressing the audience and explaining the various dimensions of Ghadir. After a brief explanation of the concept of poetry and its place in Islamic culture, this paper has tried to focus on the ode of Joljolieh composed by Amr ibn al-'As ibn Wa'il (43 AH) in the first century AH and by analyzing the implications of this poem, the study also seeks to show the contribution of Ghadir's poetry in the historical description and explanation of the dimensions of Ghadir's event and turning it into an identity sign for the followers of the Ahl al- Bayt school or giving them an identity.

    Keywords: Ghadir, Poetry, Ode of Joljolieh, Amr ibn al-'As ibn Wa'il, Identification}
  • وجیهه میری*، مصطفی پیرمرادیان

    نوروز بر نخستین ماه سال خورشیدی اطلاق، و در قالب جشنی باشکوه در ایران پیش از اسلام برگزار می شده است؛ پس از اسلام، در دوران بنی امیه و به خصوص در عهد بنی عباس، نوروز، جانی دوباره یافت تا اینکه در عصر صفوی، به عنوان عصر بازیافت وحدت ملی ایران پس از اسلام، به شکوه سابق خود دست پیدا کرد؛ هدف موردنظر این پژوهش تبیین چیستی و چرایی پیوند میان جشن باستانی نوروز با آموزه های شیعی به خصوص جشن غدیر در عصر صفوی است؛ هدفی که پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی - تحلیلی به دو پرسش پیرامون آن پاسخ دهد:  1- شواهد پیوند نوروز با  غدیر در عصر صفوی چیست؟ 2- چرا در عصر صفوی نوروز با آموزه های شیعی مقارن سازی شد ؟     شواهد پیوند میان نوروز و غدیر در عصر صفوی را می توان در برخی مصادر حدیثی، سفرنامه ها و نوروزنامه هایی که در آن دوران تالیف شد ریشه یابی نمود. این مقارن سازی تلاشی بود از سوی حکومت صفویه به منظور گسترش تشیع میان ایرانیان، مقابله با دولت سنی مذهب عثمانی، بهره مندی از هدایای نوروزی و استحکام نوروز.

    کلید واژگان: : تشیع, صفویه, غدیر, نوروز, نوروز نامه}
    Vajiheh Miri *, Mustafa Pirmoradian

    Nowruz is the first month of the solar year which was held in the form of a glorious celebration in pre-Islamic Iran; After Islam, during the Bani Umayyad period, and especially during Bani Abbas, Nowruz was revived until it reached its former glory in the Safavid period, (as the period of restoring the national unity of Iran after Islam). The purpose of this study is to explain what and why the connection between the ancient celebration of Nowruz and Shiite teachings, especially the celebration of Ghadir in the Safavid period; The present study tries to answer two questions in this regard by descriptive-analytical method- What is the evidence of the connection between Nowruz and Ghadir in the Safavid era? 2- Why was Nowruz compared to Shiite teachings in this period? Evidences of the connection between Nowruz and Ghadir in the Safavid period can be traced to some hadith sources, travelogues and Nowruz-letters that were written at that time. This comparison was an attempt by the Safavid government to spread Shiism among the Iranians, to oppose the Ottoman Sunni state, to use the gifts of Nowruz, and to strengthen Nowruz

    Keywords: Shiism, Safavid, Ghadir, Nowruz, Nowruz letter}
  • محمود مطهری نیا*
    جانشینی پیامبر(ص) از قرن ها پیش مورد بحث و گفتگو میان مسلمانان بوده و در این میان شیعه دلایل محکم و متقنی در اثبات باور مبنی بر نص و جانشینی علی(ع) ارائه کرده است. در خدشه به این باور و تواتر غدیر مخالفان تشیع می گویند: «اگر چنین است که هزاران صحابه در غدیرخم حضور داشتند و همه شنیدند که رسول خدا(ص) علی(ع) را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی(ع) اعتراض نکرد.» در نوشتار حاضر با استناد منابع تاریخی و گاه منابع حدیثی و از منظرهای مدیریتی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به بررسی دلایل موفقیت گردانندگان سقیفه در تصاحب منصب جانشینی رسول خدا(ص) می پردازیم.
    کلید واژگان: سقیفه, خلافت, پیامبر اکرم(ص), امام علی(ع), ابوبکر, عمر بن خطاب, غدیرخم}
    Mahmood Motaharinia*
    Since centuries ago, the subject of prophet’s succession has been discussed by Muslims and, in the meantime, Shi`ism has proposed strong and accurate religious text-based reasons in favor of Ali’s succession. To oppose this belief and the validity of Ghadir, the opponents of Shi’ism say: “if it is so that thousands of the companions were present in Gadir and heard the prophet`s speech of Ali`s succession after the death of the prophet, why did not one out of thousands come to protest against usurpation of Ali’s right”. Referring to the historical and, to some extent, the sources of Hadith as well as managing, political, military, cultural, and economic aspects, the paper analyzes the reasons of the success of the founders of Saqeyfah for occupying the prophet’s succession.
    Keywords: Saqeyfah, Caliphate, Holy Prophet, Imam Ali, Abubakr, Umar Ibn Khattab, Ghadir, e Khom}
  • دکترمحمدنبی سلیم*، سید عباس وزیری
    پیامبر اسلام (ص) در واپسین سفر خود به مکه و دریکی از مهم ترین اجتماعات مسلمانان، مکلف شد تا تداوم بعثت و کمال دین و اتمام نعمت را با انتصاب جانشین خویش به فرجام رساند؛ اما مدتی نگذشت که وصیت نبی مکرم اسلام در هیاهوی سقیفه به فراموشی سپرده شد و سیر حوادث، فرجام ناخوشایندی را برای غدیر رقم زد.رخدادهای سرنوشت ساز این دوران یعنی ازاجتماع غدیرخم تا برگزاری جلسه سقیفه بنی ساعده، در زمینه شناخت روند تحولات سیاسی و مذهبی تاریخ صدر اسلام، آن چنان از اهمیت برخوردار است که توجه همه جانب های را به تحلیل موشکافانه وقایع سه ماهه آخر حیات پیامبر اسلام می طلبد.
    این مقاله قصد دارد تا با نگاهی به دو روایت از حوادث این ایام، یعنی روایات مندرج در کتاب های تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری، به عنوان دو منبع اصلی برای شناخت رویدادهای تاریخی اسلام، به واکاوی تحولات و سیر تغییرات پدید آمده در فاصله وقایع غدیر تا سقیفه بپردازد. این رویکرد که مساله مهم جانشینی و خلافت را مدنظر قرار داده، می کوشد تا ثابت کند که نقشه راه طراحان برتری طلبی قریش و محدودیت زمانی برای تثبیت سفارش پیامبر در غدیر بود که باعث شد ثمره توصیه رسول خدا برای جانشین شایسته خویش، درجریان اجتماع سران قریش به بار ننشیند.
    کلید واژگان: جانشینی پیامبر (ص), یعقوبی, طبری, غدیر, سقیفه}
    Mohammad Nabi Salim*, Seyed Abbas Vaziri
    In his last trip to Mecca and his participation in one of the most important Muslims’ communities (Haj), prophet Muhammad (p.b.u.h.) was to complement his mission by appointing his successor for the sake of the religion perfection as well as the completion of God’s blessings. But soon, because of the tumult in Saqifa, the prophet’s testament was forgotten and the course of events marked an unhappy ending for the Ghadir. Destined events of this period, from the gathering in Ghadir to a meeting in Saqifah, have dramatically affected the early history of Islam. So, it is of crucial importance to scrutinize the matter and develop a subtle analysis of the events in the last three months of the prophet’s lifespan in order to have a better understanding of the political and religious movements in process at that time. This article aims at looking at the matter by drawing on important sources, namely the narratives contained in two historians’ books: Yaqobi’s and Tabari’s. It is also intended to analyze the developments and changes arising from the events from Ghadir to Saqifah. Finally, intending to analyze the issue in terms of succession, this study takes the approach and tries to prove that it was the Qoraish overambitious leaders’ plot at Saqifah council, as well as time limitation, that led to the unfruitful realization of the prophet recommendations in relation to the appointment of a praiseworthy successor.
    Keywords: Succession of the prophet of Islam, Yaqobi, Tabari, Ghadir, Saqifah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال