به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادبیات سیاسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ادبیات سیاسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسماعیل برواسی*

    بهروز بوچانی پناهجوی کرد ایرانی از نویسندگان معاصر است که نگاره ادبیاش معطوف به تصویرسازی بحرانهای انسانی برآمده از مهاجرت به دنیای غرب و مواجه شدن با واقعیت وارونه ناهمگون با پنداره خود از جهان مقصد بهعنوان آرمانشهر و پدیدار شدن در رخنمود ویرانشهر است. رمان هیچ دوستی جز کوهستان که برونداد تراژدی مرگ انگاره های انسان مهاجر در دستیابی به یوتوپیا و تباهی رویای ساخت- یافته از انگاره غربنگری بهمثابه پناهگاه امن در گریز از ناامنیهای سیاسی- اجتماعی سرزمین مادری است، روایتی رئالیستی از تباهی زندگی مردمی است که سرنوشتشان در گردابه طرد و دیگرستیزی در جامعه مقصد، به زندان و پایمال شدن حقوق و کرامت انسانی و بیخویشتنی و هژمونی سیستم کایریارکال در جهت سایه گستردن بر اراده زندانی میانجامد. از آن روی که تاکنون جستار مستقلی به بررسی پیامدهای مهاجرت جمعیتهای دیاسپوریک و مهاجر در رمان هیچ دوستی جز کوهستان نپرداخته است، نگارنده بر آن است تا به بررسی این پدیده در این رمان بپردازد. مساله بنیادین پژوهش حاضر این است که پیامدهای مهاجرت جمعیتهای مهاجر و دیاسپوریک، چگونه و در چه قالبهایی در این رمان، نمود یافته و با چه مفاهیمی پیوند خورده است؟ جهت بررسی این مساله، نگارنده از روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر بررسی جامعهشناختی پیامدها و بحرانهای برآمده از مهاجرت در این رمان بهره گرفته است. محبوس شدن در زندان و زیستن در فضای هتروتوپیک و دیستوپیایی ، افسردگی و اقدام به خودک شی و بی ارادگی در سیستم کایریارکال از پربسامدترین برآیندهای مهاجرت گروه های دیاسپورایی و مهاجر در رمان هیچ دوستی جز کوهستان است که با رویکرد تاریخی سیاسی همه سونگر ، روایتگر رنجی جانکاه و برآمده از دگرگیسی یوتوپیا به دیستوپیا و محکومیت به زیستن در زندان محصور در هتروتوپیا در فرایند تبدیل مهاجر به سوژه تحت انقیاد سیستم کایریارکال است

    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, مهاجرت, زندان, هتروتوپیا, دیستوپیا, انسانیت زدایی, خودکشی, کایریارکال, هیچ دوستی جز کوهستان}
    Esmaeil Barwasi*

    Behrouz Buchani, an Iranian Kurdish refugee, is one of the contemporary writers whose literary work is focused on portraying human crises arising from migration to the Western world and facing the inverted reality that is incompatible with his idea of ​​the destination world as a utopia and appearing in the form of a ruined city. The novel No Friend But the Mountains, which is the outcome of the tragedy of the death of the imaginations of the immigrant people in achieving utopia and the destruction of the dream built from the idea of ​​Westernism as a safe haven in escaping the political-social insecurities of the motherland, is a realistic account of the destruction of people's lives that their fate in the vortex of rejection and antagonism in the destination society leads to prison and violation of human rights and dignity and alienation and hegemony of the kyriarchal system in order to cast a shadow on the prisoner's will. Due to the fact that so far no independent research has investigated the consequences of the migration of diasporic and immigrant populations in the novel No Friend But the Mountains, the author intends to investigate this phenomenon in this novel. The fundamental issue of the current research is that the consequences of the migration of the immigrant and diasporic populations, how and in what forms are they expressed in this novel and with what concepts are they linked?

    Keywords: Political Literature, Immigration, Prison, Heterotopia, Dystopia, Dehumanization, Suicide, Kyriarchal, No Friend But The Mountains}
  • محمدرضا مهدی زاده، بهرام پروین گنابادی *، مریم محمدی
    زمینه و هدف

    یکی از جریانهای مهم و اساسی شعر معاصر، شعر نمادین یا سمبولیک میباشد. طبق نظر بسیاری از منتقدان و صاحب نظران، از دلایل اصلی گرایش و توجه شاعران معاصر به شعر نمادین، تغییر و تحول فضای سیاسی و اجتماعی ایران در دوران معاصر است. افزون بر این نظر میتوان آشنایی شاعران بصورت اندک اندک با جریانهای شعری اروپایی و مکتب سمبولیسم نیز اشاره کرد. در دوران مشروطه کاربرد نماد بویژه نمادهای مرتبط با عناصر طبیعی و چهارگانه در خدمت بیان مقاصد و اهداف سیاسی-اجتماعی شاعران قرار گرفته است؛ از این رو هدف پژوهش پیش رو بررسی عناصر چهارگانه طبیعت (آب، باد، خاک، آتش) در شعر مشروطه (اشعار میرزاده عشقی، نسیم شمال و عارف قزوینی) است تا مشخص شود چگونه شاعران این دوران از این عناصر در جهت تبیین مقاصد سیاسی و اجتماعی بهره برده اند.

    روش مطالعه

    این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

    توجه به عناصر اربعه همواره در میان فرهنگ و باور ملل گوناگون و از جمله ادیبان و شاعران ایرانی جایگاه و نقش پررنگی داشته است و سبب به وجود آمدن اندیشه ها، تصورات و مفاهیم عمیق و قابل توجهی شده است. این عناصر در شعر فارسی در ادوار گوناگون به اشکال گسترده و هنری نمود پیدا کرده است. در دوران مشروطه، بویژه اشعار میرزاده عشقی، عارف قزوینی، و نسیم شمال، نمادپردازی با بهره گیری از عناصر طبیعت در راستای توجه به مسایل سیاسی-اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

    نتیجه گیری

    میرزاده عشقی، نسیم شمال و عارف قزوینی با توجه به چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش مفاهیمی چون وطن، ویرانگری و عصیان شاهان و حاکمان ظالم، نابودی میهن، از دست رفتن آزادی و استقلال کشور و استعمار آن توسط بیگانگان را به تصویر کشیده اند.

    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, شعر مشروطه, عناصر چهارگانه, نمادپردازی}
    M.R. Mehdizadeh, B. Parvin Gonabadi*, M. Mohammadi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One of the important and fundamental currents of contemporary poetry is symbolic or symbolic poetry. According to many critics and experts, one of the main reasons for the tendency and attention of contemporary poets to symbolic poetry is the change and evolution of the political and social atmosphere of Iran in the contemporary era. In addition to this opinion, we can also mention the familiarity of poets with European poetic trends and the school of symbolism. During the constitutional era, the use of symbols, especially symbols related to natural and four elements, served to express the political-social intentions and goals of poets. Therefore, the purpose of the upcoming research is to examine the four elements of nature (water, wind, Soil, fire) in constitutional poetry in order to specify how the poets of this era have used these elements to explain their political and social goals.

    METHODOLOGY

    This article is based on library studies and descriptive-analytical method.

    FINDINGS

    Paying attention to the four elements has always had a prominent place and role among the culture and beliefs of various nations, including Iranian writers and poets, and has caused deep and significant thoughts, ideas and concepts to appear in Persian poetry in various periods. It has appeared in wide and artistic forms. During the constitutional era, especially the poems of Mirzadeh Eshghi, Aref Qazvini and Nasim Shomal, symbolization using the elements of nature has been paid attention to in order to pay attention to social and political issues.

    CONCLUSION

    Mirzadeh Eshghi, Nasim Shomal and Aref Qazvini, according to the four elements of water, wind, earth and fire, concepts such as homeland, destruction and rebellion of kings and tyrannical rulers, the destruction of the homeland and the loss of freedom and independence of the country and its colonization by foreigners have depicted.

    Keywords: political literature, Constitutional poetry, Four elements, Symbolization}
  • اسماعیل برواسی*
    بختیار علی از رمان نویسان بلندآوازه کرد معاصر است که رویکرد ویژه او در آثار ادبی اش، بازنمایی رنج های مردم کرد در سرزمین های تحت اشغال دولت های توتالیتر و استعمارگر و تصویر انسانیت منکوب شده و به تاراج رفته انسان معاصر در دوره هژمونی جنگ و اسلحه بر سرنوشت مردم ستمدیده و استبدادزده است. رمان بندر فیلی که در آن به تصویرسازی نسل کشی و تبعید کردهای فیلی عراق پرداخته شده، روایتی واقعی از تباهی زندگی کودکی فیلی است که مردمش با انکار هویت روبرو بوده و سرنوشت او و مادرش در گردابه انسانیت زدایی توسط بعثی ها، به رنج و بی بهره گی از آزادی و حق زندگی و پایمال شدن کرامت انسانی می انجامد. از آن روی که تاکنون جستار مستقلی به بررسی انسانیت زدایی در رمان بندر فیلی نپرداخته است، نگارنده بر آن است تا به بررسی این پدیده در این رمان بپردازد. مساله بنیادین پژوهش حاضر این است که بن مایه های انسانیت زدایی، چگونه و در چه قالب هایی در رمان بندر فیلی، نمود یافته و با چه مفاهیمی پیوند خورده است؟ جهت بررسی این مساله، نگارنده از روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر بررسی روان شناختی بن مایه های انسانیت زدایی در این رمان بهره گرفته است. انسانیت زدایی قومی و نژادی، انسانیت زدایی مضاعف، انسانیت زدایی مکانیکی، انسانیت زدایی حیوانی، اهریمن انگاری و ذهن مندی زدایی از پربسامدترین جلوه های انسانیت زدایی در رمان بندر فیلی است که دستاویزی در جهت توجیه پروسه نسل کشی و تبعید و وسیله ای برای ادامه روند تحقیر و شکنجه روحی و جسمی و سیطره افکندن هرچه بیشتر بر سرنوشت قربانی بوده و چرخه تخریب و تباهی شخصیت به عنوان سوژه سرکوب شده و فراموش شده را سرعت بخشیده است.
    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, انسانیت زدایی, دیگرستیزی, ادبیات کردی, بختیار علی, بندر فیلی}
    Esmaeil Barwasi *
    Bakhtiyar Ali is one of the famous contemporary Kurdish writers whose literary works represent sufferings of the Kurdish people in the lands occupied by the totalitarian governments, and on a larger scale, the image of the oppressed humanity of the contemporary man in the era of the hegemony of war and violence. The novel Bandar Fayli, which depicts the genocide and deportation of the Fayli Kurds, is a true account of the destruction of the life of a Fayli child whose people faced denial of their identity. The fate of the child and his mother is caught in the Baathists' vortex of dehumanization resulting in suffering, lack of freedom and the trampling of their human dignity. In the absence of research on the phenomenon of dehumanization that occurs in the novel, the present research is concerned with the ways in which Bandar Fayli represents the forms and mechanisms of dehumanization and their connection with other related concepts. To this aim, the author has used a descriptive-analytical method informed by a psychological study of the dehumanization features in this novel. Ethnic dehumanization, double dehumanization, mechanical dehumanization, animal dehumanization, demonization, and dementalization are among the most frequent manifestations of dehumanization in the novel and serve as a pretext to justify acts of genocide and deportation as means to continue the process of mental and physical torture to exert the utmost control over the victim's fate, in a way that has accelerated the cycle of destruction of the character's personality as a suppressed subject.
    Keywords: Political literature, dehumanization, xenophobia, Kurdish literature, Bakhtiar Ali, Bandar Fayli}
  • اسماعیل برواسی*
    شریف ورزر شاعر کرد عراقی از شعرای معاصر در قرن بیستم است که دوران حیاتش در سایه سیطره رژیم توتالیتر بعث بر اقلیم کردستان سپری شده و شاهد ارتکاب جنایت و نسل کشی بر ضد مردم کرد و رنج و دردمندی آنان بوده است. در چنین شرایطی، ورزر به عنوان شاعری متعهد، سروده های خود را به آینه بازنمایی رنج های مردم و خشونت سیستماتیک و جنایت های رواداشته شده بر آنان از سوی رژیم بعث تبدیل کرده و روایتگر عذاب های مردم بی بهره از حق زندگی و آزادی در سیستم افراط گرای فاشیستی توتالیتر گشته است. از آن روی که تاکنون جستار مستقلی به بررسی پیامدهای هژمونی رژیم توتالیتر بعث در سروده های شریف ورزر نپرداخته است، نگارنده بر آن است تا به تحلیل پیامدهای سیطره رژیم بعث در سروده های شاعر بپردازد. مساله بنیادین پژوهش حاضر این است که جلوه های اقتدارگرایی و تمامیت خواهی منجر به ارتکاب جنایت و خشونت و نسل کشی، چگونه و در چه قالب هایی در سروده های شاعر نمود یافته و با چه مفاهیمی پیوند خورده است؟ جهت بررسی این مساله، نگارنده از روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر بررسی جامعه شناختی بن مایه های سروده های شاعر بهره گرفته است. قتل عام و نسل کشی، کوچاندن قهری و انتقال به اردوگاه های کار اجباری، شکنجه و خشونت سیستماتیک، ویرانگری و تخریب و آوارگی مردم از بارزترین بروندادهای سلطه رژیم توتالیتر بعث بر مناطق کردنشین بوده که در سروده های ورزر بازنمایی شده است و با رویکرد تاریخی سیاسی همه سونگر، روایتگر رنجی جانکاه و خشونت و نسل کشی برآمده از انسانیت زدایی و قتل عامی چندهزار نفره در فرایند هیچ انگاری دیگری بیگانه و غیر عرب بوده است.
    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, شریف ورزر, توتالیتاریسم, جنایت, نسل کشی, خشونت, ادبیات کردی}
    Esmaeil Barwasi *
    Beyond the one-sided tenet based on the self-centeredness of totalitarian and fascist regimes, is engraved the elimination of the other from the domain of power and legitimacy, and the deprivation of human rights and citizenship within the framework of the self-written law of considering the other as an inferior race and a hostile enemy in opposition to the integral values of the totalitarian system which defines everything and everyone in the form of a single self-believer in the manifesto of the central totalitarian state, and, by denying the identity of another as an alien, tries to redefine the collective identity in the framework of extreme and fascist racism. Following such an idea, the present age has turned into a hegemonic era of war, violence bloodshed, and genocide, and, the elimination of racial minorities in order to homogenize the belief-ethnic structure of societies under the domination of totalitarian governments shows itself on the injured face of human rights. The result of a hostile attitude towards others and trying to subjugate racial groups is resorting to violence and horrible crimes which has turned the contemporary period into a scene of prehistoric killings and violent behavior and removed the characteristic of civility, coexistence and peaceful human dialogue from its face.
    Keywords: olitical literature, Sharif Varzer, Totalitarianism, crime, Genocide, Violence, Kurdish literature}
  • اسماعیل برواسی*

    محمد رسول هاوار شاعر کرد عراقی از شعرای معاصر در قرن بیستم است که دوران حیاتش معاصر با سیطره رژیم های فاشیست و سایه افکندن هژمونی امپریالیسم بر اقلیم کردستان در راستای پیشبرد سیاست راهبردی استعمار بوده است. در چنین شرایطی، هاوار به عنوان شاعری متعهد، سروده های خود را به آینه بازنمایی آسیب های سیاسی اجتماعی و اقتصادی ناشی از سیاست های امپریالیستی تبدیل کرده است. در پس زمینه نگرش انتقادی و ضد امپریالیستی شاعر، علاوه بر اشغال و استعمار سرزمین مادری، عواملی بنیادین نهفته است که شاعر را به سوی استعمارستیزی و رویکرد ضد امپریالیسم سوق داده است. از آن روی که تاکنون جستار مستقلی به بررسی عوامل گرایش هاوار به اندیشه ضد امپریالیستی نپرداخته است، نگارنده بر آن است تا به بررسی این پدیده در اشعار وی بپردازد. مساله بنیادین پژوهش حاضر این است که عوامل زمینه ساز رویکرد ضد امپریالیستی، چگونه و در چه قالب هایی در سروده های شاعر نمود یافته و با چه مفاهیمی پیوند خورده است؟ جهت بررسی این مساله، نگارنده از روش توصیفی تحلیل مبتنی بر بررسی جامعه شناسی سیاسی بن مایه های سروده های شاعر بهره گرفته است. جنگ افروزی و نگرش بازرگانی به سرنوشت ملت های استعمارزده، محروم سازی استعمارزدگان و توجه محض به منافع امیپریالیستی کاپیتالیستی، تجارت و رواج مواد مخدر در مستعمره ها، دروغین بودن ادعاها و پروپاگاندای امیپریالیسم درباره حقوق بشر، سکوت امپریالیسم غربی در برابر کشتار مردم کرد و نقش آنان در تباهی سرنوشت کردها در همکاری با رژیم عراق و تعیین دولت های دست نشانده استعماری امپریالیستی برای تامین منافع در کردستان از پربسامدترین عوامل زمینه ساز نگرش ضد امپریالیستی شاعر و کنش دیالکتیکی انقلابی در تقابل با سلطه جویی امپریالیسم است.

    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, محمد رسول هاوار, امپریالیسم, کاپیتالیسم, استعمار, نگرش ضد امپریالیستی, ادبیات کردی}
    Esmaeil Barwasi*

    Mohammad Rasoul Havar, an Iraqi Kurdish poet, is a contemporary poet in the 20th century, that her life time was contemporary with the dominance of fascist regimes and the shadow of imperialism's hegemony over Iraqi Kurdistan in order to advance the strategic policy of colonialism. In such a situation, Havar, as a committed poet, has turned his poems into a representation of the political-social and economic damages caused by imperialist policies. In the background of the poet's critical and anti-imperialist attitude, in addition to the occupation and colonization of the motherland, there are fundamental factors that have led the poet to anti-colonialism and anti-imperialist approach. Since an independent research has not investigated the factors of Havar's tendency towards anti-imperialist thought, the author is determined to investigate this phenomenon in his poems. The fundamental issue of the current research is that how and in what formats are the underlying factors of the anti-imperialist approach manifested in the poet's poems and with what concepts are they connected? In order to investigate this issue, the author has used the descriptive-analytical method based on the sociological investigation of the poet's compositions. War-mongering and commercial attitude towards the fate of colonized nations, depriving the colonized and paying attention to imperialist-capitalist interests, the trade and spread of narcotics in the colonies, the false claims and propaganda of imperialism about human rights, The silence of Western imperialism against the slaughter of the Kurdish people and their role in ruining the fate of the Kurds in cooperation with

    Keywords: Political literature, Mohammad Rasoul Havar, Imperialism, Capitalism, Colonialism, Anti-imperialist attitude, Kurdish literature}
  • هما رفیعی مقدم کاسانی*، رحمان مشتاق مهر، ناصر علیزاده خیاط

    ادبیات غنایی و به تبع آن شعر عاشقانه، مجموعه‏ای از احساسات و عواطف و بازنمایی روابط انسانی است که به شکل گسترده‏ای در ادوار و گفتمان‏های متفاوت، نمودها و کارکردهای گوناگون و حتی متضاد داشته است. شعر عاشقانه معمولا خود را از شعر سیاسی دور می‏کند و به جای ادبیات سیاسی از سیاست ادبیات می‏گوید، اما شعر مدرن ایران که پیوند عمیقی با ادبیات اعتراضی و امر سیاسی دارد، نسبت دیگرگون ه‏ای بین شعر عاشقانه و شعر سیاسی برقرار کرد. شاملو یکی از برجسته ‏ترین شاعران شعر سیاسی است که تخاصم و جدال سیاسی در عاشقانه ‏های او، منشا استعاره ‏ها و ساخت‏ه است. این مقاله با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان و با تاکید بر مفهوم «تخاصم» که از کلیدی‏ترین مفاهیم امر سیاسی است نشان می‏دهد که امرسیاسی از دو جهت با عاشقانه‏ های شاملو پیوند دارد: اولا، این عاشقانه ‏ها نوعی تجربه تازه از بازنمایی روابط انسانی است و ثانیا، در مقابل تجربه‏ های سنت ادبی است، زیرا شاملو با تغییر رتوریک شعر عاشقانه نوعی ادبیات خلق کرد که در روساخت، عاشقانه و در ژرف‏ساخت ادبیات مقاومت است.

    کلید واژگان: احمد شاملو, امر سیاسی, شعر عاشقانه, ادبیات سیاسی, تخاصم}
    Homa Rafiei Moghadam Kasani*, Rahman Moshtaghmehr, Naser Alizadeh Khayat

    Lyrical literature and hence romantic poetry is a collection of feelings, emotions and representations of human relationships which has been widely used in different eras and discourses with various even conflicting functions and manifestations. Romantic poetry, distancing from political poetry, discusses politics of literature rather than political literature. However, modern Iranian poetry, deeply connected with politics and protest literature, establishes a different relation between dramatic poetry and political poetry. Shamlou is one of the prominent poets of political poetry whose antagonism and political conflicts are sources of metaphors and constructions in romance. This paper, based on critical discourse analysis, emphasizing the concept of "antagonism" as a key concept in politics, shows that politics is related to romance in two ways. First, such romances are new experiences to represent human relationships. Second, they are against traditional literature, since Shamlou by changing the rhetoric of romantic poetry created a type of literature that is romance in surface but resistance literature in depth.

    Keywords: Ahmad Shamlou, political matter, romantic poetry, political literature, antagonism}
  • تورج زینی وند*، روژین نادری

    پیوند میان دو دانش ادبیات و سیاست با وجود تفاوت های فراوان در ماهیت، زبان، نگرش، قلمرو، روش و هدف، پیوندی ریشه دار و کهن به شمار می آید که از زوایای گوناگون قابلیت پژوهش و بررسی را داراست؛ اما در این نوشتار، مقصود از پیوند و تعامل میان سیاست و ادبیات؛ ادبیات در مقام و بدیل سیاست یا سیاست در مقام و جایگزین ادبیات نیست، بلکه مساله چگونگی گفتمان جهان ادبیات و سیاست است؛ در حقیقت، مراد از این ارتباط؛ همان شیوه و سبکی است که ادبیات با گزینش آن به طرح مباحث سیاسی می پردازد که از چنین ادبیاتی به «ادبیات سیاسی» تعبیر می شود. افزون بر این، بررسی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل جریان ها و رویکردهای سیاسی در مواجهه با نقد ادبی و ادبیات تطبیقی، از دیگر محورهای این جستار است.در این مقاله نظری و میان رشته ای با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی ضمن اشاره به تفاوت های ساختاری دو جهان ادبیات و سیاست، به بررسی و تحلیل چگونگی داد و ستد و خویشاوندی آن دو در سه حوزه ادبیات سیاسی، ادبیات تطبیقی و نقد ادبی پرداخته می شود.کلمات کلیدی: مطالعات میان رشته ای، ادبیات سیاسی، ادبیات تطبیقی، نقد ادبی، علم سیاست.

    کلید واژگان: مطالعات میان رشته ای, ادبیات سیاسی, ادبیات تطبیقی, نقد ادبی, علم سیاست}
    Touraj Zinivand *, Rojin Naderi

    The connection between the science of literature and the science of politics is an old-fashioned connection; Despite the many differences in nature, language, attitude, territory, method and purpose. It has the ability to research and study from different angles; But in this article, the purpose of the relationship between politics and literature is not "Literature as an alternative to politics or politics as an alternative to literature". Rather, the question is: what is the reflection and presence of politics in the field of literature? In fact, the purpose of this connection; is the same style in which literature deals with political discourse by selecting it, which is interpreted as "political literature." In addition, another focus of this study is the impact and interaction of political currents and approaches in the face of literary criticism and comparative literature. This theoretical and interdisciplinary article examines and analyzes how trade and their kinship are divided into three domains: political literature, comparative literature, and literary criticism while pointing to the structural differences between the two worlds of literature and politics with approach and method. Descriptive-analytical.Keywords: Interdisciplinary Studies, Political Literature, Comparative Literature, Literary Criticism, Political Science.

    Keywords: Interdisciplinary Studies, Political Literature, Comparative Literature, Literary criticism, Political Science}
  • بتول عزیزی جیرآبادی، نرگس اصغری گوار*، علی رمضانی
    یکی از مضامین ادب غنایی در دوره معاصر که ذهن و زبان گویندگان آن عصر را به خود مشغول کرده ، شکواییه های سیاسی و اجتماعی است. شاعران زیادی به این مضامین روی آورده و از اوضاع نابسامان آن دوره سخن سرایی کرده اند. در این مقاله به علت اهمیت دوره معاصر و زبان سیاسی و اجتماعی پرداز شاعران این دوره، به بررسی و تحلیل شکواییه های سیاسی و اجتماعی در شعر دو تن از برجستگان عصر حاضر، پرویز خانلری و مهدی حمیدی شیرازی پرداخته می شود. پرویز خانلری از شاعرانی است که هر چند به دلیل مناصب سیاسی و موقعیت اجتماعی خود به معضلات سیاسی و اجتماعی به صورت صریح نپرداخته ، اما اشعار وی عاری از مفاهیم مذکور نبوده است. درد و رنج مردم جامعه، فریاد از ضد ارزش ها، خفقان سیاسی و عدم آزادی. مضامینی است که در مجموعه شعر وی نمود یافته است. حمیدی نیز از شاعران توانمندی است که قدرت خلق مضامین سیاسی و اجتماعی و اعتراض به وضعیت نامساعد میهن خود را دارد. مجموعه «سال های سیاه» وی در برگیرنده مفاهیم وطنی، سیاسی، اجتماعی و انتقادی است که از اوضاع اسفناک مردم و جامعه، بی لیاقتی حکومت وقت، اعمال ظالمانه و رفتار مستبدانه رژیم پهلوی، قحطی و گرسنگی و برتری دزدان و راهزنان بر پاکان شکایت دارد. لذا در مقاله حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی شکواییه های سیاسی و اجتماعی در اشعار شاعران مورد بحث، از میان انواع شکواییه ها پرداخته می شود.
    کلید واژگان: ادبیات غنایی, ادبیات سیاسی, شکوائیه های سیاسی و اجتماعی, پرویز ناتل خانلری, مهدی حمیدی}
    Batoul Azizi Jirabadi, Narges Asghari Ghovar *, Ali Ramazani
    One concept of lyrical literature in contemporary period which influenced thoughts and languages of speakers of it , is political and social complaints. Focusing on such concepts, many poets talked about instabilities and challenges of that period. This article will examine reasons for the importance of contemporary period and poets’ poems in this period which focuses on political and social issues.This article will also examine social and political complaints in the poems of Parviz Khanlari and Mehdi Hamidi Shirazi;two famous poets of contemporary period. Parviz Khanlari is among contemporary poets who couldn’t refer to political and social problems in his poems because of his political and social position, but he included such problems in his poems implicitly. Social sufferings, objection to anti-values, political repression and absence of freedom are among the concepts included in his anthology of poems. Hamidi is also one of the skilled poets who is capable of referring to political and social issues and complaints against his country’s instabilities. He included political and social issues and complaints in his “Salhaye siah” anthology. In this collection, he referred to people’s pains and problems, inefficiency of the government, brutality of Pahlavi Regime, starvation and superiority of plunderers. This article will examine political and social complaints in a descriptive and analytical manner in the poems of referring poets.
    Keywords: lyrical literature, political literature, Political, social complaints, Parviz Natl-Khanlari, Mehdi Hamidi}
  • رضوان کریمی، احمد ذاکری*

    همان طور که می دانیم ادبیات شفاهی هر ملت، بهترین بیان کننده باورها و ذهنیات یک ملت و سیاست های حاکم بر ایشان است و تاریخ هر ملتی را، می توان با تامل در فرهنگ آن ملت، از جمله ترانه هایشان جستجو کرد. ترانه ها و تصنیف هایی که گاه برای تغییر یک حکومت یا یک سیاست، ملتی را متحد کرده اند و یا طبق شرایط سیاسی خاص، متولد شده اند، مانند اشعار و ترانه های دوره مشروطیت که در این دوره وحدت موضوعی و مضمونی، به چشم می خورد و مضامینی چون دعوت به مبارزه، ترسیم چهره بیدادگری و کج فهمی پادشاهان، بیان جنایات مستبدان داخلی و خارجی و شرح خیانت های آنان به مملکت ایران، ستایش آزادی و شهدای آن و القای امید به آینده، دعوت به مبارزه با یاری گرفتن از عناصری چون ارتقای سطح آگاهی مردم و بزرگداشت شهدای راه آزادی. از این رو جلوه های گوناگون ادب پایداری آیینی، ملی و انسانی شکل گرفت. برای شکوفایی این مولفه ها، عصر مشروطه سهم بسیاری دارد، به دلیل آنکه آغازگر تحولات نوینی در عرصه سیاسی و اجتماعی و به تبع آن تغییراتی در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور همچون دموکراسی بود. در این جستار، سعی بر این است که با بررسی اشعار دوره مشروطه، هماهنگی شاعران و همچنین وحدت موضوعی و مضمونی اشعار را، بررسی نماییم. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی (کتابخانه ای) انجام گرفته است

    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, ترانه, تصنیف, سیاست, مشروطه}
    Rezvan Karimi, Ahmad Zakeri *

    As we know, the oral literature of each nation is the best expressive of the beliefs and minds of a nation and its ruling policies, and the history of any nation can be sought through reflection on the culture of that nation, including their songs. The songs and ballads that sometimes have been united by a state or a policy, or in accordance with certain political conditions, are born, such as the poems and songs of the mashrote period, which are in this period of thematic and thematic unity, and themes such as invitations to The struggle, the depiction of the curiosity of the kings, the expression of the crimes of the domestic and foreign tyrants and their treason to the Iranian nation, the praise of freedom and its martyrs, and the induction of hope for the future, the invitation to fight by helping with elements such as raising the level of people's awareness and commemorating the martyrs Way of freedom Hence, various manifestations of ritualistic, national and humanistic literacy were formed. In order to flourish these components, the mashrote age has contributed a lot, because it initiated new developments in the political and social arena, and consequently, changes in the field of culture and literature of the country such as democracy. In this essay, we try to investigate the poems of the mashrote era, the coordination of the poets as well as the thematic unity of the poems. This research has been done by descriptive-analytical (library) method.

    Keywords: political literature, song, Lyrics, Politics, mashrote}
  • مهدی حسنی باقری شریف آباد*
    یکی از مهم ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران فاصله سال های 1320 تا 1332 است .در این دوره پس از برکناری رضا شاه از قدرت به دست متفقین ، نوعی خلاء قدرت در کشور پدید آمد که در پرتو آن و در نبود قدرتی استبدادی ، فضای باز سیاسی در کشور شکل گرفت که از آن عموما با عنوان دوران «دموکراسی نیمدار» یاد می-شود. در این دوره برای اولین بار پس از سال های آغازین مشروطیت ، احزاب ، گروه ها و دسته های سیاسی با تفکرات و سلایق مختلف مجال عرض اندام می یابند. این مقاله تاثیر این دوران را بر ادبیات ایران مد نظر قرار داده است و با طرح پرسشی پیرامون وضعیت کلی ادبیات سیاسی در حوزه شعر ، تلاش کرده است با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و روش پژوهش توصیفی تحلیلی و تحلیل محتوا درونمایه اصلی آثار مهم ترین شاعران این دوره را بررسی کند. در نهایت این پژوهش به این نتیجه رسیده است که به تبع وجود فضای باز سیاسی در این سال ها و امید به بهبود اوضاع ، درونمایه ادبیات سیاسی ایران در حوزه شعر با تغییر آشکاری نسبت به دوران بسته رضاشاه به سوی مردم گرایی ، تعهد ، دعوت به مبارزه ، واقعگرایی و طرح مضمون های خوشبینانه حرکت کرده است.
    کلید واژگان: تاریخ معاصر ایران, ادبیات سیاسی, شعر سیاسی, شعر معاصر, کودتای 28 مرداد1332}
    Mehdi Hasani Bagheri Sharifabad *
    One of the most important sections of Iran contemporary history is among the 1320 to the 1332. In this period, some kind of power vacume has been occurred in the country after Reza Shah had been collapsed from power by Mottafe qin. As the result of this situation and lacking a dictatorship power, an free political space has been formed typically called a second – hand democracy. For the first time, different parties, groups and political teams with various thoughts and procedures found this chance to introduce themselves in this period after the beginning years of constitution. The effect of this period on Iran literature has been considered in this research and the main content of prospect belonging to the most important poets of this period has been tried to be considered by designing a question about the general condition of political literature in the domain of poetry by using library collecting information and descriptive-analysis method. Ultimately, it has been concluded that because of free political space during these years and expressing hopes to improve the condition, the prospect of Iran political literature in poetry has been faced with clear differences in comparison to Reza shah’s hard period. This condition made the poetry lead to humanity, commitment, inviting to , realism and designing optimistic concepts.
    Keywords: Iran contemporary history, political literature, political poetry, contemporary poetry}
  • محمدنبی سلیم، طاهره طریقت
    در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که ادیبان سیاسی دوره مشروطه به چه میزان با پدیده نوظهور جمهوری خواهی، آشنا شده بودند. هدف ما از این پژوهش دست یابی به شناختی نسبی از مفهوم پدیده وارداتی «جمهوری» در دوران گذار مشروطیت و نیز انواع جهت گیری ها و جبهه گیری هاست که ادیبان از جناح های مختلف بدان دامن می زدند. این پژوهش از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند به ما تصویری دقیق تر از نوع نگرش و بافت فکری ادیبان سیاسی دوران مشروطه (با تکیه بر شاعران آن) ارائه دهد و به نقش کارساز و ظرفیت های بالقوه شاعران و نویسندگان در جریان سازی های متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جهت دهی به پدیده های وارداتی در مسیرهای مورد نظر توجه کند.
    کلید واژگان: مشروطه, جمهوری, شاعران, ادبیات سیاسی}
  • مریم محمدزاده، رحمان مشتاق مهر
    آثار اغلب شعرا و نویسندگان برجسته ایرانی از گذشته تا امروز، آیینه تمام نمای محیط و روزگار زندگی آنان بوده است؛ چنان که بسیاری از آنان در تحلیل و تبیین دشواری های زندگی به مراتب تیز بین تر و حساس تر از سایر دانشمندان اجتماعی بوده اند؛ از خود مردم و در تعامل با آنان بودند و در قبال مسایل و مشکلات جامعه، احساس مسوولیت می کردند؛ در نتیجه با سرودن اشعار سیاسی و اجتماعی، در برابر ناراستی ها و کجروی های هیات حاکم عکس العمل نشان می دادند. چنین افرادی گاهی با لحن آشکار و با شجاعت تمام به بیان انتقادات خود می پرداختند؛ گاهی نیز ترس از قتل و کشتار و چماق تکفیر، آنها را وادار می ساخت که از شیوه غیرمستقیم استفاده کنند و با بهره گیری از زبان پند و اندرز، و یا از زبان حیوانات، پیران، و عقلای مجانین، و یا با استفاده از ابزارهای طنز و هجو، رسالت خود را به انجام برسانند. هدف ما در این مقاله بررسی کلی و نقل نمونه هایی از این نوع اشعار تا اوایل قرن هفتم است.
    کلید واژگان: انتقاد, سیاست, شعر فارسی, ادبیات سیاسی, سنایی, نظامی}
    Maryam Mahammadzade, Rahman Moshtaghmehr
    The most brilliant Persian poets and writers –from past to present time- have reflected the events and condition of their time in their works. Many of them have been more careful, sensitive and witty in analizing the problems of life than other social scholars. They have socialized with people and have felt responsibility about the problems of society. So, they have fought corruption and aberration of the governing class and have criticized bravely.Sometimes, to become safe and secure from murdering and excommunication, they have prefered to choose an indirect way for their
    Aims
    they have either used spiritual leaders, sages, and even animals, as their characters, or have taken advantage of satiric and ironic language in their writings.The writes of this article have tried to ponder this kind of poetry, in general and quote some samples of it as well.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال