به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادبیات نمایشی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ادبیات نمایشی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • الهه فیضی مقدم، محمد عارف*، محمدرضا شریف زاده

    هدف این مقاله، خوانش بیش متنی مظاهر دگردیسی در آثار غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه ژراژ ژنت است. بیش متنیت یکی از اقسام پنج گانه ترامتنیت ژنتی ست که به اقتباس، برگرفتگی و تاثیر متن پیشین بر متن پسین می پردازد. این نظریه شامل دو دسته کلی، همانگونگی (تقلید) و تراگونگی (تغییر و دگرگونگی) است. دگردیسی از مهم ترین عوامل شگفت آور در اساطیر، قصص عامیانه و افسانه ها است. در این فرآیند تغییراتی به طور ناگهانی یا تدریجی در ظاهر و گاه در باطن موجودات شکل گرفته و آنها از صورتی به صورت دیگر تبدیل می شوند و به پیکری نو با کنش های متفاوت دست می یابند. همچنین گاهی در ساختار ترکیبی جلوه یافته و به صورت مخلوقاتی مرکب از انسان، حیوان، گیاه و جماد نمایان می گردند. ادبیات خاستگاه و سرچشمه حضور این مظاهر است و در طی زمان بر یکدیگر تاثیرات دوسویه و متقابل داشته اند. این اثرگذاری و اثرپذیری بزنگاهی است که می توان با رویکرد بیش متنی به آن پرداخت، به ویژه در ادبیات معاصر ایران که در این زمینه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مظاهر دگردیسی در سیزده داستان، یک رمان، شش نمایشنامه و سه فیلمنامه غلامحسین ساعدی حضور دارند. در این مقاله با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی این مظاهر در سه گروه دگردیسی به طور جداگانه مشخص و طبقه بندی گردیده و براساس تحلیل محتوای کیفی ارزیابی شده است. در نهایت با استناد به چارچوب نظری بیش متنیت میزان تاثیرپذیری مظاهر مورد بحث در آثار ساعدی از ادبیات کهن و افسانه های عامیانه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که غلامحسین ساعدی این مظاهر را گاهی با تاثیر مستقیم و گاهی به طور غیرمستقیم از ادبیات باستانی، روایات مذهبی و باورها و افسانه های عامیانه (پیش متن) در آثار داستانی و نمایشی خود (بیش متن) استفاده نموده است، اما در اغلب موارد از خلاقیت و تخیل خود برای خلق آنها و در جهت پیش برد فضای داستان بهره برده است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, ادبیات نمایشی, بیش متنیت, دگردیسی, غلامحسین ساعدی}
    Elahe Feizimoghadam, Mohammad Aref *, Mohammadreza Sharifzadeh

    The purpose of this article is the hypertextuality study of manifestations of metamorphosis in Gholam-Hossein Sa'edi's works according to Gérard Genette's theory of hypertextuality. This theory is one of the five types of Genette's theory of transtextuality which concentrates on inspiration, derivation and effectiveness of the hypotext on the hypertext. Besides, this theory includes two basic types, imitation and transformation. Metamorphosis is considered as one of the most remarkable elements in myths, folk tales, and legends. Based on this process, unexpected and gradual changes demonstrate themselves in the appearance and sometimes in the conscience of the creatures and they transform from one form to another while displaying different performances. Moreover, sometimes they can appear in the combined structure of humans, animals, plants, and objects. Literature is the origin of presence of these manifestations and they have had mutual effects on each other over the time. The mutual impressiveness and effectiveness provide an opportunity to study them with respect to the theory of hypertextuality especially by considering contemporary literatute as the target resources which fewer researchers have focused on it. The results of the study demonstrate that the manifestations of the metamorphosis exist in thirteen stories, one novel, six plays, and three screenplays written by Gholam-Hossein Sa'edi. In this article, based on the descriptive-analytical method, these manifestations were classified and determined in three different groups and then they were studied based on a qualitative content analysis. At the end, impressiveness of these manifistations in Gholam-Hossein Sa'edi's works from ancient literature and folk tales has been studied according to the hypertextuality theoretical framework. The results represent that Gholam-Hossein Sa'edi sometimes has used these manifestations with direct and indirect influence of ancient and religious narratives and folk tales (hypotext) in his works (hypertext), however, in most of the time, he has used his creativity and imagination to make these manifestations in favor of progress of the story.

    Keywords: fiction literature, dramatic literature, hypertextuality, Metamorphosis, Gholam-Hossein Sa'edi}
  • سپیده امیری*، فتح الله زارع خلیلی، رحمت امینی

    مفهوم «بدن» فراتر از مجموعه ای از اندام ها و کارکردهای تابع آناتومی و فیزیولوژی می باشد. بدن در مباحث علوم انسانی و هنر، بیش و پیش از هرچیز، واجد ساختار نمادین می گردد. ساختاری که جایگاهی برای طرح افکنی فرهنگ، در بغرنج ترین صورت ها فراهم می آورد. در این پژوهش، وجوهی از مفهوم بدن، با نظر بر اثری نمایشی پی گرفته می شود. یعنی نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل»، نگاشته شده در دهه ی چهل شمسی، بقلم غلامحسین ساعدی. اثری که به وضوح تحت تاثیر گفتمان پسااستعماری سربرافراشته پس از جنگ جهانی دوم می باشد. مقطعی که گفتمان چپ بر فضای روشنفکری غالب آمد. این گفتمان نشان خود را در آثار ادبی/هنری تولید شده، ثبت کرد. نشانی که در سطوح مختلف آثار نمایان می گردد. از این بین، سطح «بدن» مدنظر پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش، به جهت اجرا و پیشبرد، توصیفی-تحلیلی است. این امر با بهره از منابع کتابخانه ای ممکن گشته است. همچنین، در راستای واکاوی وجوه گونه گون «بدن» در این نمایشنامه، دسته بندی هایی انجام پذیرفته است. ابتدا به «جنسیت؛ ظاهر؛ پوشش بدن» نظر انداخته می شود. در وهله بعد به «اداها و حرکات بدن»، و پس از آن نیز به «سکون بدن و ایجاد توهم و تصور حرکت» و دلالت های آن پرداخته خواهد شد. در نهایت بر مبحثی تامل خواهیم داشت که مختص به این اثر است. یعنی بهره گیری متفاوت ساعدی از قابلیت بدن، که در «دگردیسی بدن» شکل یافته است. نتایج حاصله در تحلیل، حکایت از آن دارد که ساعدی با بهره از قابلیت های بدن، هویت سازی (و یا حتی بی هویت ساختن) را به انجام رسانده. برای مثال با تحول فرم بدن شکارچی ها، به سمت وسوی بدنی حیوانی، آن ها به عنوان «دیگران-غیر خودی ها» طرد می نماید. به عبارتی، تاکید بر خودی ها- یعنی ورزیلی ها-، که به غیریت سازی تازه واردها -موسیو و شکارچی ها- ختم می شود، از طریق مفهوم بدن است که صورت می پذیرد.

    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, غلامحسین ساعدی, چوب به دست های ورزیل, بدن}
    Sepideh Amiri *, Fathollah Zarekhalili, Rahmat Amini

    The concept of "body" goes beyond a set of organs and functions that are regulated by the laws of anatomy and physiology. The body, above all, has a symbolic structure that provides a medium for the projection of cultural forms in their broadest forms. In this study, examples of this assumption will be followed in the study of plays produced in the Iranian dramatic literature of the Sixties and Seventies. An era that was accompanied by fundamental changes. In the mid-1970s, two-thirds of the country's population was young people under the age of 30. The country's education system also grew slightly to threefold. Influenced by the "post-colonial" discourse that flourished after World War II, this broad class at one point turned to the leftism; And turned to jihad in opposition to the regime of the time. The objection manifested in the literary / artistic productions - which are considered works in praise of the mass uprising -. This resistance is manifested in different levels of works; Among these, the "body" will be considered in the present study. Among the works of Art/Literary, an outstanding play by Gholam-Hossein Saedi, “Chub be Dast-haye Varsail” will be analyzed. In order to analyze the various aspects of the "body" in this play, first of all "gender; Appearance" is considered. In the next part, "body movements", and after that, "body stillness and creating illusion and imagination of movement" and its implications will be discussed. Finally, we will consider a topic that is specific to this play. the unique aspect of ‘body’, which has shown itself in the "Metamorphosis of the body”. Results indicate that the process of emphasis on the certain dimensions of body, helped the writer to alienate some characters. This process is possible by usage of the body's capabilities, for example by transforming shape of the body towards the animal figure.

    Keywords: Dramatic literature, Gholam Hossein Saedi, &ldquo, Chub be Dast-haye Varsail&rdquo, body}
  • حمزه محمدی ده چشمه، شیما کرباسی

    ادبیات ایران یکی از شاخصه های تمدن دیرپای ایران است که دربردارنده آداب و رسوم و هنر این سرزمین است. نمایش نیز گونه ای ادبی است که از دیرباز در فرهنگ این سرزمین مطرح بوده‌است.در کهن ادبیات فارسی نمی توان بخش مستقلی را به عنوان ادبیات نمایشی در نظر گرفت؛ ولی از آن جا که ادبیات کهن فارسی و هنر سرچشمه های واحدی دارند، می توان گفت نوشته های ادیبان هنرمند ایرانی، نشان از انس آن ها با هنر نمایش داشته ، ادبیات نمایشی نیز از دیرباز همگام با هنرهای دیگر چون موسیقی و نقاشی در کنار ادبیات رشد کرده است. ادب فارسی تصویرساز و معناآفرین است و مخاطب را بر آن می دارد که برای دریافت بهتر متن در ذهن خود به تصویرسازی بپردازد و از این جا است که یک تعامل هنرمندانه میان نویسنده و خواننده شکل می گیرد و به وسیله کنش خواندن و اجرای آن ها، قابلیت نمایشی آثار جلوه گر می شود. از آن جا که نمایش به منزله رسانه جهانی است و یکی از بهترین راه های معرفی ادبیات غنی ایران؛ پژوهش پیش رو می کوشد با روش توصیفی و تحلیلی، قابلیت های نمایشی این گونه آثار را که گمنام مانده و ابزاری توانمند برای نمایش تاریخ، هنر، فرهنگ و اندیشه های ایرانی است، مورد بررسی قرارداده و جایگاه این آثار را در حوزه ادبیات نمایشی بیان کند. عمده ترین هدف این پژوهش، آشکار ساختن قابلیت های نمایشی و کشف وجوه پنهان دراماتیک در متون ادب فارسی است تا از طریق آن بتوان پیوند این متون کهن را با هنر نمایش مورد بررسی قرار داد.

    کلید واژگان: ادبیات کهن فارسی, اقتباس, وجوه نمایشی, ادبیات نمایشی}
    Hamzeh Mohammadi, Shima Karbasi

    Iranian literature is one of the hallmarks of Iran's long-standing civilization that embodies the customs and art of this land. The play is also a literary genre that has long been prevalent in the culture of this land and has remained in the form of mourning, surrealism, glorifying dances, painting, similitude and ta'ziyeh and more. Ancient Persian literature cannot be regarded as a stand-alone literature, but since ancient Persian literature and art have the same source, It can be said that the writings of the Iranian artist's literatures have been marked by the art of the show, and the dramatic literature has long been synonymous with other arts such as music and painting alongside literature. Persian literature is illustrative and meaningful and encourages the audience to visualize the text in order to get better And it is from this that an artistic interaction is formed between the writer and the reader, and by the act of reading and performing them, the dramatic capacity of the works is manifested. There is no doubt that ancient literature is the basis for the "representation of species" which can be seen in many works such as the works of the military, Attar, Rumi, Ferdowsi, Beihaqi, oufi, Tasuji and others. Since the play is the home of world media and one of the best known ways of enriching Iranian literature; The present study seeks to examine the dramatic capabilities of such works that remain anonymous and a powerful tool for the representation of Iranian history, art, culture and thought And express the place of these works in the field of theatrical literature.

    Keywords: Ancient Persian Literature, Adaptation, Theatrical Forms, Theatrical Literature}
  • Issa Omotosho Garuba*

    Theorizing about literature over the centuries has been a significant intellectual exercise of high degree that has, among other things, majorly kept the study of literature afloat. The thrust of theory, on this note, is to give perspectives to literature; that is, a conceptual framework for its critical investigation. Against this background, this study has also attempted to conceptualize a relatively novel critical framework in dramatic studies which has been referred to as ‘existential-tragedy’. The concept is woven around the philosophical nexus of Absurdism and Tragedy with the theoretical assumption drawn from the Nietzschean principle of ‘Primal Unity’ in Birth of Tragedy. It encapsulates man as a being in existence who is caught up in an enclosed journey between creation and annihilation, and who constantly demonstrates an unconscious awareness to this underlying reality through his series of engagements in life. This unconscious phenomenon is contextualized in this study as ‘death anxiety’ which silently characterizes man’s struggles with life, as actors on the stage. Ultimately, the study is being established as a move towards theorizing a new conceptual framework and/or critical context, not only in the analysis of tragic and absurd plays, but also in literary criticism at large.

    Keywords: Dramatic Literature, Existentialism, The Existential-tragic, Primal Unity, Absurdism}
  • مریم کریمیان، جواد مهربان قزل حصار*، رضا اشرف زاده
    ادبیات، زیبایی آفرینی در زبان است و ادبیات تعلیمی، آن دسته از آثار ادبی را شامل می شود که با زبانی ادبی و هنرمندانه به تعلیم و هدایت انسان ها بپردازند. ادب تعلیمی در ایران یکی از پردامنه ترین انواع ادبی است؛ به طوری که اگر یک اثر ادبی کاملا از نوع تعلیمی نباشد و در انواع حماسی، غنایی و یا نمایشی قرار گیرد، باز تعلیماتی در آن نهفته یا آشکار است. این مقاله پس از تحلیل ادبیات تعلیمی در قلمرو زبانی و ادبی به بررسی این نوع ادبی در قلمرو فکری می پردازد. در قلمرو فکری، ادبیات تعلیمی از نظر محتوایی در شاخه های تربیتی، آموزشی و نیز در دیگر انواع ادبی مورد تحلیل قرار گرفته است. در هرکدام از انواع ادبی تعلیماتی با همان درون مایه به صورت غیرمستقیم وجود دارد. در ادبیات غنایی، تعلیمات بر پایه احساسات انسانی است و شاعر ضمن توصیف و بیان احساسات شخصی خویش در موضوعات مختلف به بیان تعلیمات عاشقانه، عارفانه، آیینی، فلسفی و طنز نیز می پردازد. در ادبیات حماسی، تعلیمات انقلابی، جنگ و پایداری جایگاه ویژه ای دارند. در ادبیات نمایشی، محتوای ارزشی و اخلاقی به صورت غیرمستقیم در آثار نمایشی استفاده می شود که نقش تربیتی آن ها به ویژه برای کودکان و نوجوانان، اهمیت زیادی دارد. وجود ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر، نشانه ای از «ادبیات متعهد» در آن آثار است.
    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, ادبیات غنایی, ادبیات حماسی, ادبیات نمایشی, قرن چهاردهم}
  • بهروز محمودی بختیاری، ساغر منشی
    بخش عمده ای از آیات قرآن کریم در قالب تعامل گفتاری بیان شده اند و از منظر گفتمان دراماتیک قابل بررسی هستند. در این پژوهش نخست انواع مختلف دیالوگ و همینطور تعاریف و مفاهیم اصلی آن ها مرور می شوند و ثانیا گفتمان و دیالوگ به مثابه گفتمان مورد توجه قرار می گیرند. سپس در چهارچوب مذکور، از دایره گسترده دیالوگ های قرآنی بر رخداد گفتاری حضور فرشتگان در منزل حضرت ابراهیم (ع) تمرکز می شود که در آیاتی از سوره های هود، حجر، عنکبوت و ذاریات مطرح شده است. همچنین ضمن مرور دنباله ها و نوبت های گفتاری در آیات پیش گفته، تحقق یا عدم تحقق شاخص های هر یک از اقسام دیالوگ در این رخداد نیز بررسی می شود. بر این اساس می توان گفت که تعاملات موجود در رخداد گفتاری حضور فرشتگان در منزل حضرت ابراهیم (ع) کم وبیش هم سو و منطبق با چهارچوب گفتمان دراماتیک و واجد ویژگی های ساختاری و کارکردی تبیین شده هستند؛ در نتیجه می توان آن ها را بدون تغییر یا با اعمال کمترین تغییرات در اقتباس های قرآنی مورد استفاده قرار داد.
    کلید واژگان: قرآن, تحلیل گفتمان, دیالوگ دراماتیک, ادبیات نمایشی, ابراهیم (ع)}
    Saghar Maneshi
    A great amount of the verses in the Holy Qoran deal with communicative correspondences, and are therefore good cases to be analyzed in terms of dramatic discourse. This article aims to study the different types of dialogue in general, and then studies dialogue as an important mode of discourse. Then, on the basis of the current theories in discourse analysis, it studies the story of the presence of the angles in Abraham's house, which takes place according to the verses 69-73 in Hud chapter, 51-58 in Hijr chapter, 31-32 in Ankabut chapter, and 24-34 in Zariyat chapter. The present article studies the turns of the dialogues, and their dramatic potentials to proceed the story. The article concludes that the interactions available in this story and its likes may be set well in the framework of dialogue analysis, and this approach can pave the way for better dramatic adaptations of the Holy Qoran.
    Keywords: Qoran, Discourse Analysis, Dramatic Dialogue, Dramatic Literature, Abraham}
  • شهلا شکیبایی فر، محسن پیشوایی علوی، علی نجفی ایوکی
    مقاله حاضر در چارچوب نظریه پل کاستانیو، به تبیین نقش زبان و قابلیت های متعدد آن در آفرینش عناصر ساختاری نمایش نامه ی" مخبا رقم 13" محمود تیمور می پردازد. هدف از انجام این مقاله بررسی انواع گوناگون ضربان های گفت وگویی و کارکردهای متنوع آن در نمایش نامه یاد شده است.
    نتایج مقاله بیانگر آن است که ضربان های گفت و گویی به عنوان بنیادی ترین واحدهای قابل تشخیص کنش های فکری و زبانی بخش عمده ای از متن نمایشنامه را تشکیل داده، امکان ظهورگسست و تغییرات آنی را در معنی ایجاد می نمایند. علاوه بر این، پژوهش حاضر نشان می دهد، در گفتمان این اثر به دلالت های زبانی و فرا زبانی توجه عمده ای شده و نویسنده ضربان های گفت وگویی را در سطوح گسترده ای به کار برده است. ترجیع بند پردازی پربسامد ترین تکنیک گفتاری می باشد و از حذف، مکث و قطع که از دیگر تمهیدات زبانی هستند به عنوان عاملی برای شخصیت پردازی ، فضاسازی، گره افکنی و کشمکش استفاده شده است.
    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, ضربان گفت وگویی, پل کاستانیو, محمود تیمور, مخبا رقم 13}
    Shahla Shakibaee far, Mohsen Pishvaiialavi, Ali Najafi ivaki
    his article in the structure of the theory of Paul.c. Castango to explain the role of the language and it`s multiple abilities in creation of the structural elemants of the Mahmoud Teymour’s drama “Shelter No. 13”, considering. The current stady aimed at investigating different type of Dialogic beat and various functions in the Mahmoud Teymour’s drama “Shelter No. 13.
    The results of this research indicate that Dialogic beat are known as the most basic recognizable unit of linguistic and intellectual actions and it constitute the main part of the drama and with an emphasis on rapid time break can altering ongoing flow of the means also the result obtained indicate that linguistic and metalinguistic implications are highly considered in discourse of this drama and conversational pulses are used in high level. “tum talking” is the most frequent conversational technique and refrain “riffing”, “deletion”, “halt” and “cut” are other linguistic tools that the writer used them as a factor to “analyze the thoughts and emotions”, “space creation”, “conflict” and “expressing the intensity of crisis”.
    Keywords: Dramatic Literature, Dialogic beat, Paul Castanio, Mahmoud Teymour, Shelter No. 13}
  • فرهاد کاکه رش*، رقیه قلیزاده
    ادبیات نمایشی بستر مناسبی جهت تبیین جایگاه فرهنگ ایثار است و در بررسی مضامین ایثار و فداکاری و شهادت در ادبیات نمایشی، آذربایجان غربی یکی از الگوهای درخور توجه بوده و سهم بسزایی در بازآفرینی حوادث و ارزش های ایرانی و اسلامی دارد. در نمایشنامه نویسی دفاع مقدس، مفاهیم ایثار و فداکاری که مفاهیمی خاص به شمار می روند، همواره مورد توجه نمایشنامه نویسان بوده است و جهان بینی و شناخت نمایشنامه نویس هم از جنگ و دفاع، در بروز این مفاهیم تاثیرگذار بوده و نقد و تحلیل این آثار در شناخت نقاط ضعف و قوت آن ها نقش فزاینده ای داشته و دارد. در این مکتوب، نگارندگان تلاش کرده اند با معرفی سه اثر نمایشی «بدریه، ما ادری»، «برادرها می میرند» و «خاکی میان آسمان»، نحوه نمودهای ایثار در آن ها را بررسی کرده و با الگویی از این گونه آثار، به واکاوی علل و عوامل موثر در تجلی ایثار در این متون نمایشی بپردازند. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و به صورت پژوهش موردی بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. توجه نویسنده به موضوعات ملی، خانوادگی، دینی و عاشقانه نیز منعطف بوده و حضور زن و مرد به نسبت تقریبا برابر قابل توجه است. هدف اصلی از مقاله حاضر «تحلیل نمایشنامه ها و تعیین جایگاه ایثار در آن ها»ست. یافته های پژوهش نشان می دهد، درمجموع نود مرتبه در نمایشنامه مورد نظر به مولفه های ایثار توجه شده است. همچنین توجه نویسنده به موضوعات ملی، خانوادگی، دینی و عاشقانه نیز منعطف بوده است. حضور زن در این عرصه می تواند به عنوان ویژگی اصلی نمایشنامه های استان آذربایجان غربی محسوب شود.
    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, ایثار, دفاع مقدس, تحلیل مضمون}
    Farhad Kakerash *, Roghaieh Hagian
    Playwriting in war, certain concepts are concepts of sacrifice and dedication that in this concept has the effect of critiquing and analyzing the works, to identify the strengths and weaknesses of the role has become increasingly. In this paper, the authors have tried to present three dramatic and "Badriya, I did not know", "brother die" and "the heaven on earth", with an example of how expressions of devotion to review these works, to analyze the causes and Factors affecting the expression of devotion in their text. The study was qualitative and case study for the content analysis method was used to analyze data. Made according to the latest national, familial, religious and richness Attention was also a significant presence of male and female ratio is approximately equal to the original aim of the paper "Analysis of the plays and position devotion in them," The the present study show The result, In total, 90 times depending on the play of devotion components is considered. The author also draws attention to issues of national, family, religion is also flexible. The presence of women in this field can be considered as the main feature plays in Western Azerbaijan province.
    Keywords: dramatic literature, sacrifice, holy}
  • سیروس جمالی، پروین فرازمند *
    نماد نشانه ای از امری است که امر دیگر را القا می کند. در این شیوه، هنرمند، واقعیت ها را نه به طور مستقیم بلکه به صورت نشانه ها ارائه کرده است. در هنرهای نمایشی، نمایشنامه ها بر پایه نمادها استوار هستند و شکل گرفته اند. در معماری، معمار می تواند با استفاده از زبان الگوها بناها را شکل دهد. در این پژوهش، هدف بررسی کاربرد نماد در ادبیات نمایشی و معماری است و مقایسه تفاوت ها و شباهت های نماد در فضاهای معماری و متن نمایشنامه ی پرنده آبی اثر موریس مترلینگ. روش به کار رفته تحلیلی توصیفی و ابزار به کار رفته مطالعات کتابخانه ای و تحلیل داده های حاصل است. نمایشنامه ها، جامعه آماری و نمایشنامه ی پرنده آبی نمونه آماری می باشند. نتیجه این است که با فضا نیز می توان تخیل ایجاد کرد و بیننده فضا را آن طور که خود تصور می کند درک می کند و می توان رنج و غم را در بنا با استفاده از عناصر فیزیکی نشان داد. همچنین می توان در نوشته های ادبی و نمایشی با استفاده از کلام، هندسه و تزیینات، ایده طراحانه و عناصر را وارد روح کار کرده و احساسات خواننده را درگیر نمود.
    کلید واژگان: نماد, نشانه, معماری, ادبیات نمایشی, نمایشنامه, پرنده آبی}
    Siroos Jamali, Parvin Farazmand *
    A symbol is a mark or word that indicates, signifies, or is understood as representing an idea, object, or relationship. It is something that is represented by something else and a physical object that stands for another object, person, or idea. It is the sign of the object or something that adds to the feeling of an object or the other. In this way, the artist offers facts, not directly but as symbols. Symbolism is the representation of one thing for another using a person, object, or idea. It is also a powerful force for communicating meaning; certain themes or ideas affect the mind of the audience more pro foundly when presented indirectly through a symbol than when presented overtly. However, symbolism has a different usage in different aspects of art and symbols appear differently and in every course are unique and the meaning of this word in psychology or literature, drama, architecture, etc... are not the same. In architecture, it`s clear that architecture is not simply the ‘design of buildings’ that are mere physical enclosures. On the contrary, it is an expression of thoughts, preferences, beliefs and emotions in built form, symbolically communicating and imparting relevance to its users. In that field, architects can use patterns to shape the building and create unique buildings with the same patterns. Symp toms can be a contributing factor in promoting a sense of place with the audience. On the other hand, dramatic art is another aspect of art that uses symbols and symbolism. There are many kinds of symbols. Normally, dramatists weave clues into the work to indicate that certain elements are intended to be taken as symbols. The Blue Bird is a famous play in symbolism whose text and places have symbols in themselves. In this study, the researchers aimed to compare the differences and similarities of symbolism features in dramatic literature and architecture in Maurice Maeterlinck’s play The Blue Bird. The method used is descriptive analytical and the tools used are library studies and analysis of data from library studies. As a result, in some cases, places can create imagination and viewers can percept what they are, and the pain and sorrow can be shown in physical elements. Also we can use physical elements in writings and dramas with words and emotions. Using words, geometry and decorations, ideas and elements engage emotions of the reader.
    Keywords: symbolism, architecture, dramatic literature, The Blue Bird}
  • محمد جعفر یوسفیان کناری، مرجان برات طرقی
    مقاله حاضر سعی دارد تا با ردیابی شاخص های فرهنگ عامه در روند تولید متون نمایشی ایران به راهکارهای بومی سازی ادبیات نمایشی توجه نشان دهد. این مطالعه به شیوه میان رشته ای سعی دارد نقش تاثیرگذار فرهنگ عامه را در پردازش الگوهای بومی نگارش خلاق برای هنرهای نمایشی بررسی کند. حمید امجد به عنوان یکی از نمایشنامه نویسان نسل متاخر ایرانی به دلیل بهره گیری از وجوه متنوع فرهنگ عامیانه در خلق و بازنمایی جهان نمایشی آثارش نمونه پژوهشی مناسبی تلقی می شود تا شاخص هایی نظیر زبان گفتار، باورها و آداب و رسوم، رفتارها یا نشانه های رایج در فرهنگ عامیانه ایران مورد تحلیل قرار گیرند.
    این تحقیق با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و به شیوه مواجهه مستقیم با متن های نمایشی تدوین شده و با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی تلاش می کند تا ظرفیت های بالقوه فرهنگ عامه ایران را در سازماندهی ایده و تحقق آنها به کمک شگردهای نمایشنامه نویسی را موکد سازد. یافته های این تحقیق نشان می دهد پاره ای از مهم ترین شاخص های فرهنگ عامه ایران نظیرداستان های عامیانه، ضیافت های عامیانه، زبان عامیانه به طرق گوناگون در روند خلق نمایشنامه های حمید امجد مورد توجه واقع شده است. مقایسه ای تطبیقی با برخی مفاهیم و عناصر نمایشی نظیر شخصیت پردازی، موضوع نمایشی، خلق فضاهای اقلیمی و نیز لحنی فرهنگی، کاربرد وجوه غالب متفاوتی از این حیث را نشان می دهد. در نهایت این مقاله نشان می دهد که بکارگیری عناصری از فرهنگ عامه در نحوه سازماندهی اطلاعات نمایشی به نحو قابل توجهی نشان از تمایل این نویسنده برای خلق یک الگوی درام بومی دارد.
    کلید واژگان: فرهنگ عامه, ادبیات نمایشی, حمید امجد, پستوخانه, شب سیزدهم}
    Mohammad Jafar Yousefian Kenari, Marjan Barat
    This paper aims to examine the major effects of popular culture of folklore culture in the production process of Iranian dramatic literatureand studying the solutions for localizing the literature. This interdisciplinary study, tries to discuss the effective roll of folklores roll of developing Indigenous patterns of creative writing for the dramatic arts. Hamid Amjad, as one of the Iranian contemporary dramatists, uses various aspects of folk culture in create and representing dramatic world, and his works are proper example for research for studying some factors such as
    language and tone, beliefs and customs, behaviors and subjects, and common signs of Iranian folklore culture.
    This study is organised with gathering library data and the method of direct expose of dramatic texts, and with analytical method tries to determine the potential of Iranian folklore culture in organizing the ideas and realize them using techniques of playwriting. Findings of this research shows that some of the most important indexes of Iranian folklore culture, like folk tales, folk feasts and folk language was attend in creating dramatic texts by Hamid Amjad. Comparative comparison with some dramatic concepts and elements, like characterizations, subject, creating folk spaces and native language and culture, shows the different aspects of this usage. finally, research shows that using the elements from folklore.
    Keywords: popular culture, Dramatic literature, Hamid Amjad, The Rear Den, The thirteenth Night}
  • عاطفه نیکخو *، یدالله جلالی پندری
    هفت لشکر از جمله نمونه های «طومار جامع نقالان» در عهد قاجار است که به وسیله نقالی گمنام در سال 1292 هجری قمری کتابت شده است. هفت لشکر در اصل نام یکی از نبرد- روایت های مشهور نقالی است که از روی شهرت و رواج بر یکی از طومارهای جامع نقالان نیز اطلاق شده است. جنبه روایی متن، عامل پیوستگی و ارتباط ادبیات و نمایش است. روایت داستان با حرکات نمایشی و قرار گرفتن راوی به جای اشخاص مختلف و تقلید حالات و حرکات آنان، روایت داستانی را به سمت روایت نمایشی هدایت می کند که به آن «داستان گویی نمایشی» گفته می شود. در این میان، گرچه نقال، در روایت خود به الگوپذیری از نقل های کهن نظر داشته است، اما دخل و تصرف های ذهنی- ساختاری او، زمینه جهت دهی نمایشی متن را فراهم ساخته است. بنابراین ظرفیت های نمایشی طومارها، ما را بر آن داشت تا در این مقاله به بررسی ساختار نماشی طومارجامع بپردازیم. براین اساس، در ابتدا با تعریف ساختار نمایش دراماتیک و بیان تفاوت میان این ساختار و ساختمان روایی طومار مورد نظر، درصدد تبیین الگوی ویژه ای برآمدیم. نتایج حاصل از این پژوهش در نهایت ما را با کاربرد الگوی ساختاری بارت به شکل روایت و حوادث تودرتو به عنوان «اپیزود»، ساختمان نمایش رویدادگرای «روایت در روایت» و متفاوت با درام اوجگاهی در طومار جامع نقالان رهنمون ساخته است که به شکل جدول و نمودار نمایشی- روایی نشان داده شده است. این الگوی نمایشی، ساخت مایه نمایشی خود را در قالب افزایش کنش و بر هم افزود نقش ویژه ها بر روایت اصلی در قالب نمایش رویدادگرا آشکار ساخته است. همچنین بهره گیری از رویدادهای همگرا و گسترش نمایش در عمق و توجه مخاطب به چگونگی حوادث در طول درام به جای تمرکز بر پایان آن، از جمله ویژگی های تعلیقی برآمده از این نوع ساختمان نمایشی است.
    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, نقالی, طومار جامع نقالان, هفت لشکر, ساختار نمایش رویدادگرا}
  • بهروز محمودی بختیاری، سمیه سلیمیان*
    پدیده ادب یکی از مقولاتی است که همواره مورد توجه پژوهشگران رشته های مختلف همچون روان شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی قرار گرفته است. در حوزه مطالعات کاربردشناسی زبان نیز به مقوله ادب کلامی پرداخته می شود. یکی از مفاهیمی که به دنبال ادب در زبان شناسی مطرح می شود بی ادبی کلامی است. افراد مختلفی همچون گافمن(1967)، براون ولوینسون (1987)، بوسفیلد (2008)، کالپپر (1996،2003،2011)، یوهانی رودانکو (1996) به بررسی مقوله ادب/ بی ادبی کلامی پرداخته اند. علیرغم مطالعات فراوانی که در زمینه الگوهای بی ادبی در فرهنگ غرب انجام شده است، این مفهوم در زبان فارسی چندان مورد کاوش قرار نگرفته است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی کارکرد این پدیده در زبان فارسی از طریق توصیف آن در نمایش نامه «صیادان» برگرفته از مجموعه نمایش نامه روی صحنه آبی نوشته اکبر رادی است. علت انتخاب متون نمایشی نیز آن است که این متون بی شک بازتابی از زندگی روزمره مردم و محاورات آن ها هستند. الگوی نظری ای که در بررسی داده های این پژوهش استفاده شد الگوی ارائه شده از سوی کالپپر (1996؛2003؛2011) است؛ یعنی ترکیبی از الگوهای بی ادبی (1996؛2003) و عواملی همچون هنجارهای اجتماعی، بافت و احساسات (2011). پرسش های این پژوهش عبارتند از: 1. کدام یک از راهکارهای پیشنهاد شده از سوی کالپپر در نمایشنامه صیادان به کار رفته است؟ و 2.کدام راهکار بیش از بقیه از سوی تعامل کنندگان به کار گرفته شده است؟ نتیجه آنکه پرکاربردترین راهکار در صیادان بی ادبی ایجابی و کم کاربردترین راهکار مربوط به کنایه نیش دار بود. راهکارهایی که مرکب از چند راهکار بودند در مرتبه دوم و بی ادبی سلبی در مرتبه چهارم قرار گرفت. ادب کنایه دار نیز در میان داده ها یافت نشد. علاوه بر این، موارد جدید نیز معرفی شدند.
    کلید واژگان: ادب کلامی, بی ادبی کلامی, تحلیل گفتمان, ادبیات نمایشی, اکبر رادی}
    Behrooz Mahmoodi Bakhtiari, Somayye Salimiyan*
    Politeness phenomenon is one of the subjects which have been observed by researchers of different domains , e.g. psychology, sociology and anthropology. Politeness has also been investigated in the area of pragmatics. One of the concepts following politeness is linguistic impoliteness. Different people such as Goffman (1967), Brown and Levinson (1987), Bousfield (2008), Culpeper (1996;2003;2011) and Rudanko (1996) have worked on (im)politeness phenomenon. . In spite of the large amount of investigation on western culture, less research has been worked out on this notion in Persian. So, the aim of this study is investigating the function of this notion through describing it in Sayyadan drama of Ruye Sahneye Abi series written by Akbar Radi. The data was investigated through the five strategies proposed by Jonathan Culpeper (1996; 2003) on linguistic impoliteness and the notions, e.g context, social norms and emotions, he added later in 2011. The most frequently used strategy was positive impoliteness and the least used one was mock impoliteness. The synthetic ones were at the second level and negative impoliteness was at the fourth level. There was no withhold politeness among the data. Finally, new cases were introduced.
    Keywords: Linguistic politeness, Linguistic impoliteness, Discourse Analysis, Akbar Radi, Dramatic literature}
  • ابراهیم محمدی، مریم افشار
    سینمای بهرام بیضایی را می توان نوعی «ترجمان تصویری اسطوره» دانست؛ این البته ازجهتی، خود یکی از مشخصه های اصلی روایت و ادبیات (اینجا ادبیات نمایشی) مدرنیستی و پسامدرنیستی است. بیضایی در امروزی کردن اسطوره ها و برداشتی نو از آن ها، و گاه اسطوره سازی و اسطوره شکنی و نیز نزدیک کردن ساختار روایی آثارش به اسطوره اهتمام ویژه ای دارد. البته، کشف و تبیین جنبه های گوناگون شکلی و ساختاری اسطوره مانندی آثار سینمایی بیضایی بدون مراجعه به آرا و نظریه های اسطوره شناسان ساختارگرایی، مانند کلود لوی استروس ممکن نیست. در این نوشتار، با تکیه بر دیدگاه روایت شناسان و اسطوره شناسان ساختارگرا (ازجمله پراپ، برمون، تودوروف، بارت و استروس)، شکل و ساختار پرداخت زمان در چهار اثر سینمایی بیضایی: «چریکه تارا» (1357)، «مرگ یزدگرد» (1360)، «شاید وقتی دیگر» (1366) و «مسافران» (1370) با الگوی اسطوره ای آن سنجیده و نشان داده شده است که در روایتگری سینمایی او، زمان به ساختار اسطوره ای اش نزدیک و به بیان روشن تر، رویدادمحور، بی پایان، سنجه ناپذیر، ایستا، شکسته، مقدس و آیینی می شود.
    کلید واژگان: ترجمان تصویری اسطوره, زمان اسطوره ای, ادبیات نمایشی, سینما, بهرام بیضایی}
    Ibrahim Mohammadi Mohammadi, Maryam Afshar
    Bahram Bayzai’s cinema can be considered as a visual interpretation of the Persian myth. Bayzaihas tried to modernize the myths and present new versions of them by breaking the old versions and making new ones. In this way، he makes the narrative structure of his works closer to the myth. Discovering and elaborating different aspects of form and structure of Bayzai’s works will not be possible without considering the theories of structuralists such as Claude Lévi-Strauss. In this article، drawing on structuralism and narratology in the works of theorists such as Prop، Barthes، and Strauss، the form and structure of the time in four of Bayzai’s works have been compared to their counterpart،mythical narratives. I have concluded that in his cinematic narration time becomes closer to its mythical structure; in other words، time becomes endless، fixed، and sacred.
    Keywords: Bahram Bayzai, visual interpretation of myth, mythical time, dramatic literature, cinema}
  • علی شیخ مهدی، مصطفی مختاباد
    مقاله حاضر در پی تبیین این مسئله است که هرگونه بررسی ریشه ای نمایش تعزیه به ناگزیر به جست وجوی پیشینه شناسی نمایش در ایران منجر می شود. از این رو، آنچه را که پژوهشگران فرنگی و ایرانی در این زمینه انجام داده اند، این مقاله با استفاده از شیوه کتابخانه ای و مراجعه به اسناد و با روش تاریخی - توصیفی به بررسی و نقد دیدگاه ها، کتاب ها و مقالات پژوهشگران رویکردهای هشت گانه مذکور پرداخته است. در پایان، این مقاله به این نتیجه رسیده است که پای بندی پژوهشگران رویکردهای مذکور برای یافتن خاستگاهی واحد برای نمایش ایرانی تعزیه باعث گردیده است که آنان از گستردگی ارتباط نمایش با سایر منابع خاستگاهی غفلت بورزند و از این رو افق های ناگشوده نمایش در ایران همچنان کشف نشده باقی بماند.
    کلید واژگان: شرق شناسی, نمایش دینی, تعزیه, ادبیات نمایشی}
    Ali Sheikhmehdi, Mostafa Mokhtabad
    This article seeks to explain that any fundamental study about Taziyeh inevitably leads to a chronological investigation of theatrical play in Iran. Therefore, this article, has reviewed the studies conducted by western and Iranian scholars in this field and the eight approaches, using documents and the library references, and employing a historical-expository methodology. Finally, it draws the conclusion that these scholars’ persistence in finding a single origin for the Iranian theatrical play of Taziyeh has led them to ignore its extensive connection with other possible original sources; hence, there remains a lot to be explored about the theatre in Iran.
  • نگرش و دیدگاه اخلاقی آرتور میلر در نمایشنامه نویسی
    رجبعلی عسکرزاده
  • بهزاد قادری سهی
    معمولا قرون وسطی را دوران زوال ادبیات نمایشی دانسته اند، زمانی که قدرت کلیسا «بازیگری» را ناجور می دانست، مگر آن که خود بر آن نظارت یا در آن شرکت داشته باشد. این گفتار، با نگاهی به پاره ای از شگردهای مردم در اجرای نمایش های رایج در اروپای غربی در قرون وسطی، به نقش پویای مردم در دگرگونی و شکل دهی متون نمایشی آن دوران می پردازد. با این سخن، می توان گفت که متون نمایشی قرون وسطی خود جایگاه تنش های سیاسی- اجتماعی میان دستگاه های قدرت و مردم بوده است و، بر خلاف تلقی رایج، مردم با «دستکاری» متون مصوب، دیدگاه های خود را وارد هرم قدرت می کردند و این روند به سرشاری اصول زیبا شناسی ادبیات نمایشی کمک کرد.
    کلید واژگان: قرون وسطی, ادبیات نمایشی, مخاطب, زیباشناسی, قدرت, سیاست, تاریخ}
    The Medieval period is usually known for the demise of dramatic literature mainly because the Church considered "acting" a sin unless supervised by authorities. This article, by reviewing performance strategies common among European people in the medieval period, discusses people's interventionist roles in re/shaping liturgical 'texts'. It argues that the religious rituals of the period were sites of socio-political tensions between authorities, on the one hand, and the people, on the other. The aim is to challenge the dominant idea of the pre-modern era, that is, the medieval period, in which power was disseminated to people on a top-to-bottom basis only. In other words, the article contends that people were busy negotiating their own versions of body/politic(s) with authorities.
  • سید حبیب الله لزگی، مهران (مهدی) حجوانی
    در این مقاله به تعریف «خشونت» با توجه به چهار حوزه فلسفه ، سیاست، جامعه شناسی و روان شناسی پرداخته می شود و این که آیا منشا و ریشه اش در نهاد انسان است و یا بیرون از آن. ابزارهای ا‎عمال خشونت (حوزه فکر، زبان و عمل) مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در این باره بحث می شود که راه مبارزه با خشونت، سرکوب غرایز انسانی نیست، بلکه کنترل و هدایت آن هاست. سپس تعریفی از مدارا و ظرایفی که در مفهوم آن قرار دارد ارائه می گردد. محور اصلی مقاله بررسی خشونت و مدارا در ادبیات کودک است. نگارنده همچنین بر آن است که نشان دهد افسانه های اژدها، و دیو و جن، پری مصداق خشونت در ادبیات کودک نیستند. در خاتمه به تحلیل و بررسی خشونت در دو نمایشنامه کودکانه پرداخته می شود.
    کلید واژگان: خشونت, ادبیات نمایشی, کودک, کودکان}
  • سام شپرد و ادبیات نمایشی مدرن و پست مدرن
    رجبعلی عسگرزاده
    ادبیات نمایشی آمریکا از روزهای آغازین، همواره سیر تکاملی را پشت سر گذاشته است. این نوع ادبیات، که به صورت جدی در قرن بیستم آغاز می شود با نمایشنامه های یوجین او نیل شناخته می شود. همزمان و پس از او نمایشنامه نویسان متعددی ظهور کردند که برجسته ترین آنها تنسی ویلیامز و آرتور میلر هستند. این دو به همراه او نیل نمایشنامه نویسان مدرنیست محسوب می شوند. با ظهور ادوارد البی نوع جدیدی از این ادبیات ظهور می کند که ناشی از تئاتر آبسورد اروپاست. پس از البی، نمایشنامه نویسان مطرح دیگری که با آغاز پست مدرنیسم پا به عرصه نمایشنامه نویسی...
    کلید واژگان: نمایشنامه, ادبیات نمایشی, مدرنیسم, پست مدرنیسم, سام شپرد}
  • علی شیخ مهدی، محمود طاووسی، محمدرضا خاکی، حبیب الله لزگی
    هرچند داستان گویی نمایشی در سرزمین ها و زمان های مختلف همواره وجود داشته، در ایران روال رو به رشدی نداشته است. پیش از اسلام، گوسان های پارتی و خنیاگران ساسانی، هنگام داستان گویی از موسیقی، رقص و آواز و احتمالا همراهی چند بازیگر بهره می گرفتند. این نوع داستان گویی در جریان تغییر مذهب ایرانیان از آیین زردشت به اسلام، جوهره خود را حفظ کرد، اما برخی ویژگی های خود را از دست داد و بر بازیگری داستان گو اتکا پیدا کرد. در دوره اسلامی به سبب محدودیت هایی که در پی تفسیر آموزه های دینی برای هنرهای تجسمی و نمایشی به وجود آمد.
    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, داستان, داستان گویی, نمایش, نمایش گری}
    Ali Sheikh Mahdi, Mahmood Tavoosi Mohamma Reza Khaki, Habib Allah Lezgui
    Story-telling has always existed through time in different lands. However, it so appears that it has not undergone much of a development in Iran. Before the emergence of Islam in Iran, the Parthian Gossans and Sassanind musicians made use of music, dance, songs, probably a number of actors and actresses. In the course of change of religion from Zoroastrianism to Islam, story-telling preserved its nature, though it lost its characteristics such as dance and music, mainly relying on the artistic features of the narrator. Due to restraints existing in the Islamic period which followed the interpretations of the religious teaching concerning arts and drama, story-telling was somehow limited to the narration of merely one person called "Tazieh" (passion play). The very same constraint, however, reinforced drama and became the source of development for Tazieh.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال