به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تجلی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تجلی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید محمدی کیش، فرح نیازکار *

    عرفان نظری اساسا بر پایه های تفکر و شناخت بنا شده است، در این رویکرد معرفتی، سالکین سیر الی الله، با نفی وجود از کثرات عالم، آن ها را مظاهر اسماء و صفات و تجلی وجود حق دانستند. اما به نظر می رسد بینش وحدت وجود در تجلی اعیان، پیش از آرای عرفان نظری، در ایران اوستایی نیز وجود داشته است، که نشانی از دیرینگی مفاهیم عرفانی در ایران باستان دارد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل مشابهت های مفهوم تجلی در این دو بینش عرفانی و حکمی است که به شیوه توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد. بر این اساس پرسش اصلی تحقیق آن است که تفسیر تجلی صور علمیه الهی در عالم وجود چه شباهت هایی با سیر نزول فروشی های زرتشتی از جهان مینوی به عالم خلقت دارد؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که دیرینگی تجلی علم خداوند در حقایق موجودات عالم امکان در ایران اوستایی نیز مشاهده می شود. همچنان که در مزدیسنا صور معنوی که در ابدان بشر ساکن است، از مرکز حقیقت صادر گردیده و با نام امشاسپندان فروهری شناخته می شوند؛ در عرفان نظری نیز صورت معنوی تعینات هستی اعیان ثابته نام دارند که در مظاهر عالم متجلی هستند و انسان کامل مظهر تجلی ذات حق است.

    کلید واژگان: عرفان اسلامی, فروهر, اعیان ثابته, تجلی, ابن عربی, اوستا}
    Saeed Mohammadi kish, Farah Niazkar *

    Theoretical mysticism is basically based on thinking. In this epistemological approach, seekers of the journey to God emphasize on exploratory thinking and intuitive insight into the manifestations of existence and divine gifts, but it seems that the view of the unity of existence in the manifestation of the nobility precedes the opinions. Theoretical mysticism also existed in Avestan Iran, which indicates the longevity of mystical concepts in ancient Iran. The purpose of this study is to evaluate and analyze the similarities between the concept of manifestation in these two mystical and theological disciplines, which are examined in a descriptive-analytical manner. Accordingly, the main question of the research is that what are the similarities between the interpretation of the manifestation of divine theological forms in the world of existence and the descent of Zoroastrian lands from the Minoan world to the world of creation? The results of the research show that the delay in the manifestation of God's knowledge in the facts of the creatures of the world of possibility is also observed in Avestan Iran. As in Mazdasna, the spiritual forms that reside in human bodies are issued from the center of truth and are known as Amshaspandan Faruhari; In theoretical mysticism, the spiritual form of the determinations of existence are known as the fixed nobles, which are manifested in the manifestations of the world, and the perfect human being is the manifestation of the essence of truth.

    Keywords: Avesta, Farvahar, Islamic Mysticism, fixed nobles, Manifestation, Ibn Arabi}
  • مینا کامبین*، زهره زرشناس، فرزانه گشتاسب
    فرینش یکی از اساسی ترین موضوعات هر دینی به شمار می رود که نمایانگر بخش مهمی از جهانبینی پیروان آن است. گاهان بخشی از اوستاست که نسبت به سایر بخش ها بیشتر به چگونگی آفرینش پرداخته به طوری که می توان گفت آفرینش یکی از مضامین مهم گاهانی به شمار می رود. با توجه به این که آفرینش در دین زردشتی بیشتر از منظر اسطوره شناسی بررسی شده است ضروری به نظر می رسد که دیدگاه گاهان نیز در این مورد روشن شود. در گاهان برای بیان چگونگی آفرینش از اصطلاحاتی چون زاییدن، آفریدن و ساختن استفاده می شود که هر کدام در جای خود نگاه متفاوتی به آفرینش را می رساند. به منظور روشن ساختن چگونگی رخداد آفرینش در گاهان، در مقاله حاضر مفهوم آفرینش با توجه به سه واژه نام برده بررسی شده و با مقایسه کاربرد آنها نتیجه گیری می شود که در گاهان باور به وجود سه مرحله مختلف از آفرینش دیده می شود که با زایش آغاز و سپس ملزومات آن بخشیده و در نهایت اجزای آن ساخته می شده است و زایش آغازین که با اصطلاح «هستی نخستین» عنوان می شود فقط منحصر به اورمزد بوده است. این نگرش دیدگاهی عرفانی را به مقوله آفرینش نشان می دهد.
    کلید واژگان: گاهان, آفرینش, اهورامزدا, هستی نخستین, تجلی}
    Mina Kambin *, Zohre Zarshenas, Farzaneh Goshtasb
    The most important concept of religions is “creation” which can shows the most important part of their followers' worldview. Gāhān is a part of Avesta which considers creation more than other part, such a way that, it can be said creation is the main contents of Gāhān. As regards that creation has been studied from the perspective of mythology. So it seems important to display Gāhān approach to creation. Expressions such as “generating”, “creating” and “constructing” were used to express the quality of creation and each of them had a special view of the creation in different conditions. In order to clarify creation quality in Gāhān, in this paper the "creation" concept will be studied according to these three words and, by comparing their application it will be deduced that there was a belief in the existence of three different stages of creation that started with “generating” then its requirements were donated and finally its components were constructed and the first generating was called as “primal existence” and it belonged only to Ohrmazd. Such an attitude shows a mystical view of creation.
    Keywords: Gāhān, Creation, Ahurāmazdā, primal existence, manifestation}
  • علی حسن سهراب نژاد، رضا محمدی*
    نوروزعلی سورانی (1220-1290ه..ق) یکی از چهره های برجسته یارسان به شمار می آید که دارای دیوانی آیینی است که با گویش کردی گورانی به بررسی مسایلی مانند: خداشناسی، انسان شناسی، مسایل فلسفی و دینی و...، پرداخته است. با توجه به این که تاکنون درباره این شاعر و مبحث هستی شناسی در کلام او پژوهشی مستقل انجام نشده است، پژوهش حاضر به «بررسی هستی شناسی عرفانی» در کلام او می پردازد. بحث هستی و هستی شناسی یکی از مسایل مهم در عرفان اسلامی است که به عنوان غنی ترین اندیشه در آثار نویسندگان و شعرای عارف بازتاب و نمود چشمگیری دارد. هستی شناسی یک اصطلاح است که در آثار متاخر با عناوین انسان شناسی، معرفت شناسی، شناخت جهان و...، از آن یاد می شود؛ بنابراین یکی از اهداف اصلی این پژوهش شناساندن بهتر این سراینده توانمند به غیر کرد زبانان و پی بردن به افکار و اندیشه های وی می باشد. جامعه آماری شامل دفتر کلام نوروزعلی سورانی است که با شیوه کتابخانه ای و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد سورانی در لابه لای دفتر کلام به بحث خداشناسی، انسان و چگونگی آفرینش او و تمامی موجودات، بحث معاد و روز محشر، تجلی ذات و صفات، اسرار خداوندی، اعتقاد و باور به روز ظهور اشاره داشته است و این موارد بیانگر جلوه های هستی شناسی در دفتر اوست.
    کلید واژگان: هستی شناسی, خداشناسی, تجلی, نوروز علی سورانی}
    Ali Hassan Sohrabnejad, Reza Mohmmadi *
    Nowruz Ali Sorani (1220-1290 AH) is considered one of the prominent figures in the Yarestani tradition. He has a divan of a religious nature, written in Gorani Kurdish, in which he explores various issues such as theology, anthropology, philosophical and religious matters, and more. As no independent research has been conducted on this poet and the subject of ontology in his words, the present study focuses on the Mystic ontology in the writings of Nowruz Ali Sorani. The discussion of being and ontology is one of the important issues in Islamic mysticism, which is reflected as the richest idea in the works of mystical writers and poets. Ontology is a term that is mentioned in recent works with the titles of anthropology, epistemology, cognition of the world, etc. Therefore, one of the main objectives of this research is to introduce the capabilities of this poet to non-Kurdish speakers and to explore his thoughts and ideas. The statistical population includes the book of Nowruz Ali Sorani, which has been analyzed in a library method, using the content analysis technique. The research results indicate that Sorani discusses topics such as theology, human beings, creation, the afterlife, the Day of Judgment, manifestation of the essence and attributes, divine secrets, belief in the Day of Resurrection, and more throughout his writings, indicating the aspects of ontology in his divan.
    Keywords: ontology, theology, Manifestation, Nowruz Ali Sorani}
  • سعید مزروعیان*

    اندیشه وحدت وجود در تاریخ عرفان اسلامی با نام ابن عربی پیوند خورده است و قدرت نفوذ این اندیشه تا جایی است که می توان ادعا کرد پس از ابن عربی هیچ نوشته یا سروده ای درباره عرفان نیست که به نوعی این اندیشه را نمایندگی نکرده باشد. بحث وحدت و کثرت که از مهم ترین مباحث در ارتباط با اندیشه وحدت وجود و مفهوم تجلی است به دلیل خاصیت متناقض نمایی آن برای تبیین و توضیح محمل تمثیلات متعددی در آثار ابن عربی و شارحان او بوده است. در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است انواع این تمثیلات در اشعار شمس مغربی که از مشهورترین شاعران وحدت وجودی در شعر فارسی است مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به تاثیرپذیری قابل توجه شمس مغربی از ابن عربی و آثار او مشخص شد که اکثر تمثیلاتی که او درباره وحدت و کثرت استفاده کرده است ریشه در آثار خود ابن عربی دارد و او کمترین تصرفات شاعرانه را در این تمثیلات انجام داده است زیرا نحوه استفاده ابن عربی از این تمثیلات بسیار دقیق بوده است و هر گونه دخل و تصرف در آنها از سوی مغربی می توانست به تحریف مفاهیم بینجامد.

    کلید واژگان: ابن عربی, شمس مغربی, وحدت و کثرت, تجلی, تمثیل}
    Saeed Mazroeian *

    The idea of the unity of existence in the history of Islamic mysticism is linked to the name of Ibn Arabi, and the influence of this idea is such that it can be claimed that there is no writing or poem about mysticism after Ibn Arabi that has not represented this idea in any way. The discussion of unity and plurality, which is one of the most important issues related to the idea of unity of existence and the concept of manifestation, has been due to its contradictory nature to explain and Enlightenment many allegories in the works of Ibn Arabi and his commentators. In this research, which has been done by descriptive-analytical method, the types of these allegories in the poems of Shams Maghribi, who is one of the most famous poets of existential unity in Persian poetry, have been studied and analyzed. Considering the remarkable influence of Shams al-Maghribi on Ibn Arabi and his works, it became clear that most of the allegories he used about unity and plurality are rooted in Ibn Arabi's own works, and he made the fewest poetic acquisitions in these allegories because of the way he used them. Ibn Arabi has been very careful about these allegories, and any intrusion and occupation by the Maghrebi could have distorted the concepts.

    Keywords: Ibn Arabi, Shams Maghribi, Unity, plurality, manifestation, exemplify}
  • احمد شریعت پناه، ناصر حسینی*، اردشیر صدر الدینی
    یکی از مباحث مهم و قابل توجه در عرفان اسلامی، مبحث تجلی است. به گونه ای که شعرای اهل عرفان و تصوف در اکثر دیوان اشعار خود به صورت گسترده به موضوع حسن و جمال محبوب پرداخته اند. دیوان شاعر عارف عرب زبان، ابن فارض (576-632 ق) و ملای جزیری کرد (975- 1050ق)، سرشار از تجلی جمال محبوب است و نام آنان در حوزه عرفان و تصوف در کنار نام کسانی همچون شیخ شهاب الدین سهروردی، ابن عربی، صدرالدین قونوی، مولوی بلخی و مولانا خالد شهرزوری جای گرفته است و اشعار آنان که مزین به موضوع زیبایی بودند، در حلقه های ذکر صوفیه سروده می شده اند. در این مقاله دیوان اشعار این دو شاعر عارف، با تکیه بر زیبایی جمال محبوب، به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اشعار هر دو شاعر وجه تشابه فراوانی به هم دارند. این تشابهات بیان می دارند که موضوع حسن و جمال در هر زمان و به هر زبان، از حیث محتوی و شیوه بیان، از یک سرچشمه فکری و فطری جاری شده است.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, جمال محبوب, تجلی, ابن فارض, ملای جزیری}
    Ahmad Shariatpanah, Naser Hosseini *, Ardashir Sadraddini
    One of the important topics that is visible in the subjects of Islamic mysticism and is worthy of research is the topic of manifestation. The poets of mysticism and Sufism have extensively discussed the topic of beauty and popular beauty in most of their poems. The Works of the mystic poet of Arabic language, Ibn Faraz (576-632 AH) and the Kurdish poet, Mullah Jaziri (975-1050 AH), is full of manifestations of the beloved’s Jamal. Their names in the field of mysticism and mysticism are next to the names of people such as Sheikh Ishraq Suhrawardi, Ibn Arabi, Sadr al-Din Qonavi, Maulvi Balkhi and Maulana Khalid Shahrzuri, and their poems, which were decorated with the theme of beauty, were written in the circles of Sufiya Zikr. In this article, the poems of these two mystical poets, relying on the beauty of Jamal of the Beloved have been analyzed in a descriptive-analytical way based on the American comparative school. The research results show that the poems of both poets have many similarities. These similarities show that the topic of beauty and beauty has flowed from an intellectual and natural source in every time and in every language, in terms of content and expression.
    Keywords: Islamic Mysticism, Beloved’s Jamal, Manifestation, Ibn Faraz, Mullah Jaziri}
  • رقیه شفق کلوانق، رامین محرمی*، شکرالله پورالخاص، عسگر صلاحی

    «مشاهده و یقین» از احوال عرفانی است. عارفان، شهود تجلی ذات را مشاهده، و طمانینه دل بر حقیقت اشیاء را، بدون هیچ شک و ظنی، یقین می نامند. نگارندگان در این پژوهش، به بررسی نوع تلقی ابن عربی و مولانا از احوال عرفانی مشاهده و یقین پرداخته اند؛ نیز اندیشه ها، باورها و تجربه های مشترک و متفاوت این دو اندیشمند حوزه تصوف و عرفان اسلامی را در این باب بازنموده اند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، مبتنی بر تبیین وجوه اشتراک و اختلاف ساختاری و کلی است. براساس یافته های پژوهش، ابن عربی و مولوی مشاهده را در ارتباط با تجلی به کار می برند و بر آن اند که منظور از مشاهده، مشاهده تجلیات حق است، نه خود حق؛ ولی ابن عربی بحثی متفاوت از مکاشفه نیز ارایه می دهد و عقیده دارد مکاشفه از مشاهده بالاتر است. مولوی در توصیف مراتب اول و دوم یقین، دو وجه دانش و بینش را مطرح می کند. هر دو اندیشمند بر آن اند که یقین چیزی است که انسان در آن بر بصیرت و بینش باشد و حق الیقین زمانی پدید می آید که خداوند، عارف را در نفس الامر و واقع حکمی واجب بر او و یا در خطاب به خود قرار دهد. ابن عربی می کوشد در تبیین یقین شناسی، خارج از دایره شریعت قدم برندارد؛ به همین علت است که یقین در نظر او ارزشی دینی و عرفانی دارد که شرط دستیابی به آن در گرو عبادت است.

    کلید واژگان: مشاهده, مکاشفه, تجلی, یقین, ابن عربی, مولوی ‏}
    Rogayeh Shafag, Ramin Moharami *, Shokralah Pouralkhas, Asgar Salahi

    ‘Observation and certainty’ is a mystical condition. Mystics observe the intuitions of manifestations and confidently call the proof of the truth of things, without any doubt (certainty). In this comparative study, the authors, while examining the type of Ibn Arabi and Rumi's perception of the mystical state of ‘observation’ and ‘certainty’, have revealed the common and different thoughts, beliefs, and experiences of these two scholars in the field of Sufism and Islamic mysticism. This study is based on the descriptive-analytical method, explaining the commonalities and structural and general differences. The results of the study show that Ibn Arabi and Rumi use observation in relation to manifestation. They believe that observation is about observing the manifestations of God, not God himself. However, Ibn Arabi presents a different discussion of revelation and believes that revelation is higher than observation. In describing the first and second levels of certainty, Rumi presents two aspects of knowledge and insight, and both thinkers believe that it is certain that man has some vision and insight. Moreover, the last point regarding ‘certainty’ is when God puts the mystic in the essence of the work and in the occurrence of a mandatory sentence. Ibn Arabi tries not to step outside the scope of Shari'a in explaining certainty. That is why, in his view, certainty has a religious and mystical value, the condition of which depends on worship.

    Keywords: Observation, Revelation, Manifestation, Certainly, Ibn Arabi, Rumi}
  • امیرحسین مدنی*

    در مثنوی، تمثیلی آمده است که در آن مولانا «جسم» را به جوی و «روح» را به آب رونده تشبیه کرده است و با اینکه آب، مدام در حال حرکت است؛ اما به نظر ساکن می رسد و مولانا به ناگزیر توجه خلق را به حرکت و سیر خاشاک بر روی آب جلب می کند و اینکه اگر رفتن آب حیات را به چشم سر نمی بینند، باری، به چشم دل در جوی و سیر نبات تامل کنند. در این تمثیل، اساسی ترین اندیشه های عرفانی مولانا نهفته است؛ از جمله: خلق جدید و اینکه سراسر هستی برخلاف ظاهر ثابت، پیوسته در حال تجدد و دگرگونی است و هر لحظه «مرگ و رجعتی» دارد. این آفرینش مدام از دید عارف، حضور دایمی خداوند و نیازمندی همیشگی جهان هستی به حضرت حق را اثبات می کند و اینکه فیض الهی، لحظه به لحظه در عالم ماده جاری می شود؛اما سرعت این ایجاد و اعدام و اتصال دایم میان عالم بی صورت و جهان صورت، هستی را به ظاهر ساکن جلوه می دهد. نگارنده در این مقاله کوشیده است به موضوع خلق جدید یا همان اراده های متجدد حق از دیدگاه مولانا اشاره و ارتباط این مفهوم اساسی را با مفاهیمی چون حرکت جوهری، تجلی، زمان، عالم غیب، نوجویی و نوطلبی عارف بیان کند و به این نتیجه برسد که نوشدن حال ها و رفتن کهنه ها (خلق جدید)، غم و دلتنگی را از ضمیر عارف می زداید و شادی و درلحظه زیستن را برای او به ارمغان می آورد.

    کلید واژگان: مولانا, خلق جدید, تجلی, مرگ و رجعت, زمان}
    AmirHossien Madani *

    Mowlānā has likened the body to a stream and the spirit to the flowing water in an allegory in his Masnavi. Although water is constantly running, many believe it to be stagnant and therefore Rumi draws the perforce attention of populace to the movement of brushwood on the water and that, if they do not see the passing of life through their eyes, let them reflect on plant life and river through heart. This allegory contains Rumi’s fundamental mystical thoughts, including the new creation and the fact that the whole universe, despite its stagnant and still picture, is being constantly refreshed and undergoes a transformation, hence there is a “death and recurrence” in every moment. In the perspective of this mystic, this constant creation proves the permanent presence of God, the universe’s constant need of Him and that God’s grace is flowing through the material world each and every moment. But the fast speed of this creation and destruction and the constant connection between the physical and spiritual worlds makes the world look stagnant. The author of this paper has attempted to address the new creation or God’s renewed wills from Rumi’s viewpoint. The author has also sought to connect this fundamental concept to concepts such as substance theory, manifestation, time, the Unseen, and the Mystic’s eagerness for exploring novelty and innovativeness. It concludes that renewal of the present in full flow and the departure of the old removes Mystic’s grief and heartsickness and brings him happiness and a sense of living in the moment.

    Keywords: Mowlānā, New Creation, manifestation, Death, Recurrence, time}
  • سمیه خادمی، عظیم حمزئیان*، قدرت الله خیاطیان، لیلا هوشنگی
    خدایی که در عرفان، توسط عارفان مسلمان معرفی و تبیین شده است، دارای وجود و وحدت شخصی است. کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرزای، درباره بیان مکاشفات او از تجلیات و تمثلات حق در هدایت و کشش سالکان به سوی خویش است. روزبهان در این اثر، ظهورات و جلوات حق را بیان نموده است. هدف این پژوهش در پی پاسخ گویی به این پرسش هاست که روزبهان تا چه اندازه از اندیشه عرفا در خدای متشخص پیروی کرده است؟ پیشینه معرفتی روزبهان در حوزه عرفان اسلامی، و آشنایی او با آیات و روایات، تا چه اندازه در شکل گیری مکاشفات او از خدای متشخص موثر بوده است؟ اندیشه خدای متشخص در کشف الاسرار، از نگاه معرفت شناختی چگونه قابل تحلیل است؟ نوشتار حاضر با روش تحلیلی توصیفی به نگرش این عارف، در رابطه با تجلی خداوند و نحوه حضور او در جهان پرداخته است. خداوند برای هدایت و کشش روزبهان به سوی خویش به شکل خدای متشخص و در قالب پیر و شیخ، چوپان، نوازنده، ترکان زیبارو، رقصنده، ساقی، موذن، قصاب، شیر، گل سرخ، نور، سنگ های قیمتی و خاص، تجلی کرده است. نتایج به دست آمده، گویای آن است که روزبهان از اندیشه خدای متشخص در سنت عرفا پیروی کرده و این تشخص را در نمودها و گونه های مختلف بیان نموده است و قرآن کریم، روایات و عرفای گذشته در شکل گیری اندیشه او موثر بوده و از منظر معرفت شناختی، این اندیشه قابل توجیه است.
    کلید واژگان: روزبهان بقلی, کشف الاسرار, تجلی, حضور حق, خدای متشخص}
    Somayyeh Khādemi, Azim Hamzeiān *, Qodratollāh Khayātiān, Leilāh Hooshangi
    The God introduced by the Muslim mystics has an individual existence and unity. Kashf al-asrār (The Unveiling of Secrets) by Ruzbehan Baqli is about his mystical experiences of the Truth, the manifestations of God and ways of guiding the holy travelers (sālek) towards Him. The purpose of this study is to answer these questions: To what extent does Ruzbehan follow the Muslim mystics about the individual God? To what extent is his epistemological background and his familiarity with Quranic verses and the Tradition (hadith), effective in shaping his mystical experiences about the individual God? How can the idea of individual God in Kashf al-asrār be analyzed from an epistemological point of view? By using analytical-descriptive method, the present article examines the views of Ruzbehan Baqli about the manifestation of God and how He is present in the world. God appears in the form of an individual One and manifests Himself in the shape of sage, shaykh, shepherd, musician, beautiful Turkish man, dancer, cupbearer, muezzin, butcher, lion, red rose, light, valuable and expensive stones, for directing and attracting Ruzbehan toward Himself. The findings reveal that on the subject of individual God, Ruzbehan follows the tradition of the Muslim mystics; he expresses this individuation in different ways; the Holy Quran, the Tradition (hadith) and the ideas of the mystics of the past have influence in shaping his thoughts; and finally, his ideas are justifiable from an epistemological point of view.
    Keywords: Rouzbahan Baghli, Kashf al-asrār, Manifestation, The Presence of God, The Individual God}
  • داود اسپرهم، مائده سادات دربندی*
    گلشن راز یکی از متون مطرح در زمینه عرفان نظری است و تاثیرپذیری شبستری از اندیشه های ابن عربی در این کتاب بر همه روشن است. این پژوهش به تحلیل محتوای گلشن راز می پردازد تا مشخص شود ابیات آن ذیل چه عناوینی تقسیم بندی می شوند و درنهایت اندیشه محوری و حاکم بر این مثنوی چیست. از آنجا که عرفان نظری بر سه قطب خداشناسی، انسان شناسی و عالم شناسی استوار است، ابیات کتاب ذیل این سه قطب قرار می گیرند. به منظور تحلیل محتوای متن، 70 درصد از کل ابیات نمونه گیری شدند و مشخص شد که هر بیت با درنظرگرفتن بافت هر واحد متن، ذیل کدام قطب قرار می گیرد. درنهایت بسامد هر قطب تعیین شد. نتایج نشان می دهد بحث درباره انسان و ارتباط حق-انسان بیشترین سهم از کل ابیات را دارد. این مسئله ریشه در این عوامل دارد: 1. شانی که قرآن و حدیث برای انسان قائل اند، 2. بازبستگی شناخت خدا به شناخت انسان مطابق حدیث نبوی، 3. باور به کون جامع بودن انسان و واسطه فیض بودن انسان کامل در عرفان نظری، و 4. اهمیت سلوک نزد متصوفه و تلاش آنان برای رسیدن به وصال حق در عرفان عملی.
    کلید واژگان: گلشن راز, تحلیل محتوا, عرفان نظری, تجلی, انسان}
    Davood Sparham, Maedeh Sadat Darbandi *
    Gulshan-i Raz is one of the most important texts in theoretical mysticism and the influence of Ibn Arabi’s thoughts on Shabestari is evident in Gulshan-i Raz. This study analyzes the content of Gulshan-i Raz to clarify how the verses could be classified thematically and what the pivotal thought dominating the work is. Since theoretical mysticism is based on theism, anthropology and cosmology, verses are categorized under these three poles. In order to analyze the text, 70% of verses were sampled and it was determined how each verse should be categorized under each pole considering the context of each unit of text. Finally, the frequency of each pole was measured. The results show that discussion about human and the relation between God-human is the most frequent issue in Gulshan-i Raz. This issue is rooted in these factors: firstly, the elevated status of human in the Sublime Qur’an and Hadith; secondly, dependence of theism on human recognition according to Prophetic Hadiths; thirdly, belief in comprehensiveness of human being and perfect man’s function as mediator of grace in theoretical mysticism; and fourthly, the importance of conduct (sulook) to the Sufis and their attempt to eventually become united with God in practical mysticism.
    Keywords: Gulshan-i Raz, content analysis, Theoretical Mysticism, manifestation, Human}
  • احمدرضا نظری چروده *، بهرام خوشنودی
    اگرچه معنای اولیه ساقی «شراب ریزی باده گردانی» است،در متون عرفانی اما با حفظ کارکرد اولیه اش، توسع مفهومی یافته،به مقام«جان جانان و ساقی باقی»هم رسیده است. وقتی مرکزی ترین موضوع هستی شناسان مولوی عشق است،وشادی و بی غمی از اصلی ترین مظاهر آن، پیداست ساقی هم چه نقش محوری خواهد داشت،تاآنجاکه مولانا حتی برای رهایی از یگانه غم خود که همانا گرفتاری آدمی در این جهان خاکی است از ساقی که« دستگیر عاشقان است مدد می جوید.بررسی واژه ساقی در غزلیات شمس نشان داد که مولانا وظایف بسیاری برای ساقی قایل است اما نکته مهم ومعنادار این است که مولوی حتی از کارکردهای مادی و معمول ساقی چون » باده ریزی و..« برداشتی نمادین وآن سری دارد، چرا که معتقد است ساقی باید شراب انگوری را به »محبوسان غم « بدهد و عارفان »از می هم خوشدل ترند«.
    کلید واژگان: شعر عرفانی فارسی, مولانا, غزلیات شمس, ساقی, دریافت باطنی, تجلی}
  • تقی اجیه، نفیسه آقاخانی *
    الفاظ و معانی بلند قرآن کریم، سرشار از اصطلاحات و رمزهایی است که بیشتر، شالوده و بنیان عرفان اسلامی را تشکیل می دهد. آیه رویت یا آیه تجلی (اعراف: 143) یکی از پرکاربردترین آیات قرآن کریم در تبیین مبانی عرفانی است. شرح معراج موسی(ع) و قرارگرفتن در خطاب «لن ترانی»، در متون عرفانی منظوم و منثور فارسی بازتاب بسیاری داشته است. عارفان به تفسیر و تحلیل اندک و ساده مفسران از این آیه بسنده نکرده اند. آنان همواره کوشیده اند تا با توسل به داستان موسی(ع)،برداشت های نو و ژرفی از آیه ارائه دهند و افزون بر بیان آموزه های عرفانی از احوال سالک در مسیر سلوک نیز یاد کنند. هدف این مقاله مقایسه و تبیین جنبه های تمایز و تشابه آرای مفسران و عارفان درباره این آیه و بررسی و تحلیل بهره گیری عارفان از محتوای آن است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل تطبیقی متون انجام می شود. آنچه با مطالعه و کنکاش در این آثار به دست می آید، بیانگر استشهادهای پیاپی این دو گروه به آیه تجلی در پنج بحث اصلی است: تقاضای رویت، شهود پروردگار، پاسخ لن ترانی خداوند، تجلی بر کوه طور، بیهوشی موسی(ع). عارفان با استفاده از زبان رمزی و اشاری خود از آنها به محبت، شوق، مشاهده، غیرت، تجلی و فنای سالک یاد کرده اند و این مباحث را شرح و تبیین می کنند.
    کلید واژگان: آیه تجلی, موسی, دیدار خداوند, شوق, تجلی, فنا}
    Tage Ejieh, Nafese Aghakhani *
    The words and meanings of the Holy Quran are rich and have terms and mysteries that often form the basis of Islamic mysticism. Verse 143 of Sura Araf called "sighting verse" or "verse of manifestation" is one of the most widely used verses of the Holy Quran in explaining the mystical foundations that describes the ascension Moses (peace be upon him) and referred to as "Len Trani" and has a wide reflection in Persian scriptural and mystical books. In contrast to the commentators, mystics did not appreciate the slight and simple analysis of the subject matter of this verse, and have always sought to draw new and profound impressions through the story of Moses (peace be upon him) expressing their mystical teachings and mentioning the status of the seeker on the path to the journey. The purpose of this paper is to compare and distinguish between the opinions of commentators and mystics about this verse, and to analyze the utilization of this verse by mystics. This has been done by comparative analysis of texts. What is achieved by studying these works indicates that these two groups repeatedly invoke the verse in five major topics of the demand for sight, the Lord's witness, the Lord's response, the manifestation of the Mount, and the anesthetics of Moses (peace be upon him). Using their codenames and references, mystics have interpreted them as love, enthusiasm, observance, zeal, manifestation, and mortality of the seeker, and have explained and described these topics.
    Keywords: Sighting Verse, Moses, Meeting of God, Enthusiasm, Manifestation, Mortality}
  • هاشم باقرزاده *، مهدی نوریان، محمود براتی خوانساری
    موضوع این مقاله، بررسی دیدگاه های عرفا درباره مراتب تجلی با توجه به قصه های قرآنی میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمد(ص) است. خدا در حق موسی فرمود: «جاء موسی» و درباره پیامبر گفت: «اسری بعبده.» عرفا با توجه به این مساله، میقات و معراج را سفری عرفانی می دانند. موسی طالب، مرید، محب و سالک مجذوب بود. در مقابل، محمد مطلوب، مراد، محبوب ومجذوب سالک بود. همچنین، موسی دچار« صعقه» شد و با تجلی حق دچار تغییر حالت گردید و درمقام تفرقه، تلوین، سکر و فنا بود. اما پیامبر که سرمه «مازاغ البصر» داشت؛ در شب معراج همانگونه که رفته بود، بدون هیچ تغییری باز آمد و در مقام جمع و تمکین و صحو و بقا بود. در ذیل این موضوع، پاسخ صوفیان به این که چرا موسی «لن ترانی» شنید و پیامبر توانست خدا را شهود کند، تحلیل می شود. در میقات، وجود بشری موسی باقی بود و به همین دلیل از خدا «لن ترانی» شنید. ولی پیامبر ترک حجاب اعظم نفس کرده بود و توانست خدا را شهود کند. نویسندگان مقاله برای مقایسه مقام موسی و پیامبر و تبیین مراتب تجلی عارض شده بر این دو نبی، به مطالعه مهمترین متون منثور عرفان اسلامی پرداخته اند و دیدگاه عرفا را در این زمینه واکاویده اند.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, تجلی, مراتب تجلی, میقات حضرت موسی(ع), معراج حضرت محمد(ص)}
    Hashem Bagherzade *
    Epiphany is one of important concepts in the Islamic Mystics. One of the grounds of the mystics’ studies on this concept, is the issue of prophets’ epiphany and particularly two Quranic stories of the Miqat (the Stated Place) of Moses (PBUH) and the Ascension of Muhammad (PBUH). Therefore, the aim of the present study is the investigation of mystics’ perspectives about the Epiphany levels and status of Moses and Muhammad in their epiphany exposures. Under this aim, Sufis’ answers about the reasons of Muhammad’s observing God at the Ascension Night and Moses’ not seeing God, in spite of his demand, are analyzed. The researchers, by referring to the most important mystical prose texts (from the beginning to the 8th century AH), explained the issue. By investigating mystical ideas, it was identified that they considered the differences of the two messengers in these issues that Muhammad has the attributes of “Blessings abstractor, desired, master, seeker fascinated, beloved,” and enjoys the statuses such as: docility, fondness, awareness, and peace of mind. In contrast, Moses is “future, seeker, disciple, fascinated seeker, and lover” and enjoys the statuses such as: distress and mental disturbance, awe, ecstasy, confusion of mind, and patio in the Path of God. In general, the factor of Muhammad’s superiority over Moses is in the issue of epiphany, i.e. he has freed from the world veil, while Moses lives in this veil.
  • مهناز طوسی*
    امروز دیگر اسمی از عرفان و سیر و سلوک نیست وکمتر کسی پیدا می شود که به این مفاهیم اهمیتی بدهد. شاعران و نویسندگان نیز به این موضوع کمتر پرداخته اند و بیشتر مسائل روز مورد توجه بوده است. شهریار یکی از شاعرانی است که با تاثیر از مکتب عرفان حافظ به بیان مبانی عرفانی خود پرداخته است..با توجه به اینکه شهریار در خانواده ای مذهبی بزرگ شده و بعد از تحول بزرگی که درقسمتی از زندگی او رخ داد، شهریار بیش از پیش به گرایشهای عرفانی روی آورد، تا جایی که در اشعار او به وضوح آشکار می شود. او رسیدن به کمال را رسیدن به عرفان می داند.
    این مقاله درصدد است که نگرشهای عرفانی شهریار را با مطالعه اشعارش بررسی کرده و در مقایسه ای با اشعار عرفانی حافظ قرار دهد.
    کلید واژگان: شهریار, حافظ, تجلی, تسلیم و رضا, جبر و اختیار, توبه}
  • فرشته صفاری*، عباس گنجعلی

    شخصیت والای مولا علی(ع)و جملات ناب آن حضرت در آثار منظوم و منثور اکثر هنرمندان مسلمان و یا حتی غیرمسلمانان نمود داشته‌است و هم‏ اکنون نیز در عرصه ‏‏های گوناگون هنری اهمیت و شان والایی دارد. یکی از بارز‏ترین نمونه ‏های تاثیر‏پذیری، شاعر معاصر لبنانی، جبران خلیل جبران است که گر‏چه مسیحی‏ است، اما در ابراز ارادت به ساحت مقدس آن حضرت از دیگران عقب نمانده‌است. در جملات او، به افکاری بر‏می‏خوریم که ناخودآگاه جملات نهج‌البلاغه را در ذهن تداعی می‏سازد. در ادبیات فارسی نیز ناصرخسرو قبادیانی یکی دیگر از شخصیت‌هایی است که یکه‌تاز عرصه ارادت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) و خاندان مطهر او می‌باشد و ما در اشعار وی نیز شاهد تاثیر‏پذیری از آن امام همام هستیم. هدف از این جستار تطبیقی که با روش تحلیلی‌ توصیفی انجام گرفته‏، نمایاندن اعتقادات علوی از دریچه اشعار این دو شاعر است که گرچه در یک زمان نزیسته‏اند، ولی احادیث مبارک علوی فرا روی آثارشان قرار دارد.

    کلید واژگان: تجلی, سیره تربیتی, نهج البلاغه, جبران خلیل جبران, ناصر خسرو قبادیانی}
  • محمدرضا ساعدی رودی *، محمدرضا صرفی، عنایت الله شریف پور
    عرفان اسلامی در پرتو کتاب آسمانی قرآن، روایات و احادیث معصومان(علیهم السلام)، در مباحث هستی شناسی و توحید، سرشار از غنای فکری و ژرف اندیشی است که هر بار با دقت و تامل در این معارف، افق های جدید و فضاهای گسترده تری، مکشوف و مفتوح می گردد. برخی از این مفاهیم، در نتیجه جذبه و الهام است و برخی جنبه استدلالی و توصیفی دارد که در ساحت آموزه های قرآنی و دینی حاصل می شود.عرفان، در مباحث هستی شناسی و توحید، سرشار از غنای فکری و ژرف اندیشی است که هر بار با دقت و تامل در این معارف، افق های جدید و فضاهای گسترده تری، مکشوف و مفتوح می گردد. این مقاله به منظور تطبیق نور در دیدگاه ابن عربی و مولانا، نوشته شده و در این خصوص، به توصیف و تحلیل پرداخته شده است.
    کلید واژگان: تجلی, نور, ابن عربی, مولانا}
    Mohammadreza Saedi Roodi *, Mohammadreza Sarfi, Enayatollah Sharifpour
    The Islamic mysticism expressed, under the protection of the holy Quran and also under the category of the innocent believers, is enriched in the debates of the theology. With close attention in these findings new horizons and broadening situations are explored.
    Some of these concepts are the result of heart absorptions and some are considered from the point of reasoning and explaining, which are acquired in the atmosphere of Qurnic instructions.
    mysticism through ontological and unity subjects is full of intellectual richness and deep thinking so that new horizons and wider scopes are opened and uncovered in any new consideration and contemplation.
    This article is written to accommodate the light (Nour) in Ibne Arabi and Molana approaches.
    By scrutinizing the works of these two great mystics in this field, the subject is analyzed and described.
    Keywords: Emanation, Light (Nour), Ibne Arabi, Molana}
  • علی نظر نظری تاویرانی*، سعید امامی

    جستار حاضر کوشیده است مفاهیم "فره" در اوستا و شاهنامه ی فردوسی و " تجلی" (تجلی حق بر قلب عارف) در عرفان اسلامی را با "ذات" در "آیین یاری" بررسی و مقایسه کند. در ابتدا، برای آشنایی با آیین یاری، شناختی اجمالی از این آیین ارایه شده است. سپس با شرح و توضیح هریک از موارد مذکور و اشاره به شباهت ها و تفاوت های آن ها، به این نتیجه می رسد که فره و تجلی و ذات بسیار به هم شبیه بوده و هرسه سبب سروری و برتری دارندگان آن ها بر دیگران می شود. این سه اصطلاح را می توان، با وجود تفاوت هایی که دارند، گونه های مختلف یکدیگر در آیین زردشتی، عرفان اسلامی و آیین یاری دانست. گفتنی است در بخش فره ارتباط آن با "کاریزما" در مباحث مربوط به علوم اجتماعی و سیاسی نیز بررسی شده است.

    کلید واژگان: اوستا, شاهنامه, فره, آیین یاری, ذات, عرفان, تجلی}
    Alinazar Nazari Tavirani *, Saed Emami

    The paper is a comparative study of the concept “Khvarenah” in Avesta and Shahnameh and “Tajalli,” in Islamic mysticism with “Zat,” in Yarsanism. The paper begins with a brief introduction into Yarsanism. Then the paper proceeds to analyze each of the above mentioned concepts and explain their similarities and differences. The results of the study show that these three concepts are closely related and any person who is imbued with any of them can enjoy superiority over others. These three concepts, despite their differences, are shown to be three variations of a single quality in Zoroastrianism, Islamic mysticism and Yarsanism respectively. In the case of “Khvarenah,” similarities to the concept of charisma in sociology and politics are demonstrable.

    Keywords: Avesta, shahnameh, Khvarenah, Yarsanism, Zat, mysticism, Tajalli Poet, Nizami of Ganja, Kurdish Imitative Poets, Khosrow & Shirin, Syllabic Meter}
  • احمد خاتمی، مرتضی هادیان
    تساهل به مثابه یکی از مهمترین دیدگاه های تاریخ اندیشه بشری بر آزادی ادیان و مذاهب تاکید می ورزد و در عرفان ایرانی – اسلامی یکی از موضوع های محوری است. این مقاله کوشیده است که به تبیین تساهل بپردازد و با تکیه بر متن مثنوی معنوی، منشا و ویژگی های تساهل را در نظام فکری مولوی بنمایاند. دو نظریه «وحدت موجود» و «تجلی و ظهور» منشا فکری تساهل عرفانی مولوی است. او با بهره گیری از این دو نظریه کوشش دارد که در هستی به انسان مقامی والا دهد و در دفاع از آزادی عقیده، همه مذاهب و ادیان را به رسمیت شناسند. بنابراین کثرت گرایی دینی، رستگاری پیروان همه مذاهب، رهایی از انانیت، باطنی گرایی، نسبی گرایی و تاکید بر اخلاق عملی از ویژگی های تساهل در منظومه مثنوی معنوی است.
    کلید واژگان: تساهل, وحدت موجود, تجلی, مولوی, انسان}
  • جمشید باقرزاده، روشنک فولادوند، فاروق نعمتی
    عرفان علمی است که از ذات اسماء و صفات خداوند بحث می کند و این که چگونه سالک از شناخت اسماء و صفات خداوند به ذات الهی رهنمون می شود و نیز طریقه ای است که در آن دل از ناپاکی ها تصفیه و از اخلاق طبیعی دور می شود و صفات بشری در آن از میان می رود. صوفی از خواهش های نفسانی اجتناب می ورزد و به صفات روحانی نزدیک می شود و در نهایت به علوم حقیقی و باطنی دست می یابد. صوفیان باطن گروی را بر ظاهر گروی، رشد معنوی را بر شریعت پرستی و تزکیه نفس را بر تعاملات اجتماعی ترجیح می دهند. در بحث خداشناسی صوفیه بیش آن که در مورد غضب و قهر و جلال خداوند صحبت کنند،از رحمت، لطف و جمال او سخن می گویند. شاعران صوفی در اشعارشان اصطلاحات و رموز خاص خود را دارند. لذا می توان گفت شعر صوفی در واقع نوعی شعر سمبلیک و مملو از شور، شوق و غرق شدن در دریای بی کران الهی است. تیجانی یوسف بشیر، شاعر معاصر سودانی، گرایش های صوفیانه داشت و به فرقه تیجانیه منسوب بود. از همین رو، اشعارش مملو از مفاهیم تصوف است. او در سروده هایش بارها مفاهیم کشف و شهود، وحدت وجود، تجلی و شطحیات را به کار برده است. در این مقاله سعی شده تا به شیوه توصیفی- تحلیلی، اندیشه های صوفیانه در اشعار این شاعر معاصر سودانی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
    کلید واژگان: تیجانی یوسف بشیر, عرفان, کشف و شهود, وحدت وجود, شطح, تجلی}
    Jamsid Bagherzadeh, Roushanak Fouladvand, Faroogh Nemati
    Tijani yousef Bashir (1912-1937) was a big and modern contemporary poet of sudan. His only poetical works - Ashragheh- receive attention of literati and critics. Tijani poem is a complet mirror of his individual and social life. Because he has sufia tendencies and he belong to Tijanieyeh sect, Tijani’s poems were full of Sufism concepts. He used intuition and detection concepts in his poems repetitively. In his satirical poem, he talked about unity of existence, and related it only to God and knew creatures as God’s attributes manifestation. Sometime Tijani say shatah (A maner in which sufia tell agitated speech and they are wander) as a Sufism style, because of wandering.
    He talked about metaphysical concepts such as soul, genii, death and wisdom in his poems. When we looked at his Ashragh poetical works page by page, this is obvious very well that Tijani as a person who knows the Koran by heart, used Koran verses in his poem. Because sudan was colonized by England and Tijani’s neighbors were Christian, so he believed to religion pluralism and he believed that all religions and their followers such as Christianity were pure.
    Keywords: Tijani Yusef Bashir, Mysticism, Revelation, Unity of Being, Word of Ecstasy, Manifestation}
  • آزاده پیله وریان، مهوش قویمی
    اسطوره ها نماد یا تمثیلی از حقایق عقلانی هستند و اشتیاق به کارگیری مجدد آن ها برای ابراز واقعیت های زمان معاصر نیز از همین جا نشات می گیرد. بسیاری از نویسندگان و نمایشنامه نویسان فرانسه در قرن بیستم، اسطوره های دوران باستان را باز نویسی نموده اند. از میان آن ها می توان به ژان ژیونو اشاره کرد که در اثر سه گانه خود اسطوره پان را باز آفرینی کرده است. کنجکاوی درباره نحوه حضور این اسطوره در اثر سه گانه پان ما را برآن داشت تا با یاری جستن از روش ژیلبر دوران به بررسی سه رمان وی بپردازیم. این تحقیق بر ما آشکار می سازد که اسطوره پان در این اثرسه گانه حضوری نهفته و نمادین دارد و همواره در پس عناصر طبیعی و یا شخصیت های داستان پنهان است. در واقع، تجلی این اسطوره در سه رمان ژیونو بیانگر جهان بینی خاص وی وبرخی از هم عصرانش است.
    کلید واژگان: اسطوره پان, تجلی, عناصر طبیعت, چهره های داستانی, جهان بینی, ژیونو}
    Azadeh Pilehvarian, Mahvash Ghavimi
    Les mythes sont considérés comme une forme symbolique ou allégorique de la vérité rationnelle. De là vient l’intérêt de leur réutilisation pour exprimer des réalités contemporaines. Beaucoup d’écrivains et de dramaturges français du XXe siècle ont réécrit les mythes antiques entre autres Jean Giono qui a recréé le mythe de Pan dans sa trilogie. Étant curieux de connaître la manière dont ce mythe se manifeste dans la Trilogie de Pan, nous avons étudié ses trois romans recourant à la démarche de Gilbert Durand. Cette étude nous a révélé que le mythe de Pan a une présence latente et symbolique dans cette trilogie, dissimulé soit derrière les éléments naturels, soit derrière les personnages du roman. Au fait, ce mythe pastiché dans les trois romans de Giono, révèle la vision du monde particulière de l’auteur et de certains de ses contemporains.
    Keywords: Mythe de Pan, incarnation, éléments naturels, personnages, vision du monde, Giono}
  • مریم فریدی، مهدی تدین
    ابن فارض از بزرگترین سرایندگان شعر صوفیانه در ادبیات عرب است و مولانا نیز خداوندگار عشق و عرفان در ادبیات فارسی است و زیباترین و مهمترین مضامین عرفانی در اشعار این دو یافت می شود. جهان بینی و نگرش این دو عارف بزرگ، با یکدیگر شباهت های قابل توجهی دارد و در بسیاری از موضوعات عرفانی مشابهت و مطابقت تام دارد. زیربنا و شالوده اعتقادشان بر وحدت حق و ادراک آن است و هر دو را باید قائل به وحدت شهود دانست. وحدت حق از مهمترین مباحثی است که در عرفان از دیر باز مطرح بوده است؛ این اندیشه سترگ در اشعار مولانا و ابن فارض نمود خاصی دارد و این دو با شهودی عاشقانه به وحدت حق دست یافته اند و با زبان رمز وتمثیل آن را بیان کرده اند. این دو عارف بزرگ، اگرچه هر کدام شیوه خاصی در سلوک داشته اند ولی به یک نتیجه واحد رسیده اند و آن رسیدن به وحدت از طریق عشق و شهود و فنا و... است. در این جستار تلاش می شود تا مقوله وحدت و چگونگی نایل شدن به آن، در اندیشه و آثار منظوم این دو عارف شاعر بررسی و با هم مقایسه شود.
    کلید واژگان: مولوی, ابن فارض, وحدت, وحدت شهود, وحدت حق, تجلی}
    M. Faridi, M.Tadayon
    Ibn Fairz is one of the greatest composers of Sufi poems in Arab literature; on the other hand، Molana is the master of love and mysticism in Persian literature and the most beautiful and important mystical themes are found in their poems. The worldview and attitude of the two great poets have notable similarities and in many mystical issues they are completely similar. The foundation of their view is “the unity of God” and its understanding، and they should be considered as believers in the unity of understanding. Unity of God is one of the most important issues which has been under discussion in mysticism for a long time. This idea has a special manifestation in the poems of Molana and Ibn Fariz. The two great mystics have achieved the unity of God via loving epiphany and have expressed it via symbolic and allegorical language. Though each of them had a different manner of Progression، they have achieved the same result، i. e. reaching the unity through love، epiphany، annihilation etc. Accordingly، the issue of “unity” and the quality of achieving it is explored and compared in the thought and poems of the two mystic-poets.
    Keywords: Molavi, Ibn Fariz, unity, unity of perception, unity of God, manifestation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال