به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سمک عیار » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سمک عیار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نفیسه خلیل طوسی، بتول فخراسلام *، پروین دخت مشهور
    زمینه و هدف

    جامعه پذیری به روندی گفته میشود که هر فرد در طول زندگی خود تجربه میکند و بر اساس آن، با مجموعه ای از ارزشها، عرفها و هنجارها آشنا میشود و با نظرداشت آن، نقشهای گوناگونی را در جامعه میپذیرد. این مقوله نمودهای بارزی را در شخصیت فرد جامعه پذیر به وجود می آورد و در برابر، اگر این فرایند بدرستی انجام نشود، از او فردی جامعه گریز پدید می آورد. در فرهنگ ایرانی، راه های متنوعی برای جامعه پذیر کردن افراد وجود دارد که برگزاری بزمها و مجالس شادی از آن جمله است. بخشی از این فرهنگ دیرینه در کتابهای هزار و یک شب و سمک عیار منعکس شده است. این مقاله با هدف بررسی کارکرد بزمها با عنایت به مفهوم جامعه پذیری در آثار مذکور نوشته شده است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است.

    یافته ها

    نتایج تحقیق نشان میدهد که در جریان برگزاری بزمها مواردی چون انتقال فرهنگ، شکوفاسازی توانمندیها، نهادینه سازی ارزشها و هنجارها، آموزش مهارتها و نقشها، ایجاد همبستگی بینافردی و پایداری نظام اجتماعی بعنوان اهداف جامعه پذیری مشاهده شده است.

    نتیجه گیری

    در مجموع، اگرچه بزمها در سطح روساخت برای ترویج شادمانی بوده، در ژرفساخت با هدف تقویت مناسبات بینافردی برگزار میشده است.

    کلید واژگان: هزار و یک شب, سمک عیار, بزم, جامعه, جامعه پذیری, فرهنگ}
    N. Khaliltosi, B. Fakhreslam*, P. Mashhoor
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Socialization is said to be a process that every person experiences during his life and based on it, he gets acquainted with a set of values, customs and norms and accepts various roles in the society. This category creates obvious manifestations in the personality of a sociable person and on the other hand, if this process is not done correctly, it creates a person who avoids society. In Iranian culture, there are various ways to socialize people, which include holding festivals and joyous gatherings. A part of this ancient culture is reflected in the books Hezar o Yek Shab and Samak Ayyar. In this research the function of shindy has been investigated with regard to the concept of socialization in the mentioned works.

    METHODOLOGY

    This research was written with reference to library sources and descriptive-analytical method.

    FINDINGS

    The results of the research show that in the course of holding festivals, things like: transferring culture, flourishing abilities, institutionalizing values and norms, teaching skills and roles, creating interpersonal solidarity and stability of the social system have been observed as the goals of socialization.

    CONCLUSION

    Although at the superficial level, festivals were held to promote happiness, but in depth, they were held with the aim of strengthening interpersonal relationships.

    Keywords: Hezar o Yek Shab, Samak Ayyar, Shindy, Society, Sociability, Culture}
  • زهرا خاکباز*، ناصر نیکوبخت

    یکی از وجوه اهمیت منظومه غنایی ویس و رامین، زنده کردن فرهنگ ایران باستان است، امری که در داستان سمک عیار - قصه ای ایرانی که در دوره سلجوقیان نگاشته شد - نیز مشهود است. نوع حکومت داری، آیین نوش خواری، جنگیدن، سوگند خوردن، تفریح و شکار بزرگان و... در این دو اثر کاملا مطابق با فرهنگ ایران قبل از اسلام است. در خلال داستان سمک، ابیاتی از ویس و رامین تضمین شده که نشان می دهد این منظومه، مطمح نظر نویسنده سمک بوده است لیکن معمولا سمک عیار را اثری حماسی قلمداد می کنند و به همین علت، تاکنون بینامتنیت این داستان با هیچ اثر غنایی دیگری بررسی نشده است. باتوجه به منظوم بودن ویس و رامین و منثور بودن سمک عیار، غنایی بودن یکی و حماسی قلمداد شدن دیگری، در این مقاله به روش توصیفی و تحلیل محتوا به این پرسش پاسخ داده شده است که آیا می توان نشانه های بینامتنیت را در این دو اثر ردیابی کرد؟ نگارندگان ضمن بررسی هر دو اثر، هفت مولفه مهم را از منظر بینامتنیت بررسی کرده که عبارتند از: منشا عامیانه، اشاره مشترک به نام خورشید شاه، نقش منفی دایه، نامه نگاری، نقش آفرینی زنان، نقش ویژه موسیقی و خنیاگری و نوع سوگندها.

    کلید واژگان: بینامتنیت, سمک عیار, ویس و رامین}
    Zahra Khakbaz *, Naser Nikoubakht

    One of the main aspects of Veis and Ramin poem is its attempt at reviving ancient Iranian culture, what we can also observe in the story of Samak-e- Ayar an Iranian story written in the time of Seljuk Empire. The two works borrow certain cultural elements such as the type of governing, drinking custom, war, swearing, entertainment, hunting, among others from the pre-Islamic era. There are some mentions of Veis and Ramin in the story of Samak Ayyar which shows that the author was aware of this former work. However, Samak-e- Ayyar is considered an epic work and thus far, no intertextual analysis of these two works has been done. As Veis and Ramin is written in poetry, and Samak-e-Ayar in prose, the former lyrical and the latter epic, this study aims to provide an intertextual reading of the two works. The findings suggest seven intertextual elements: the folkloric origin, common reference to sun-king, the negative role of nurse maid, letter writing, role playing of women, the role of music and different types of swears.

    Keywords: Intertextuality, Samak-e- Ayyar, Veis, Ramin}
  • طیبه پرتوی راد*، علیرضا پورشبانان
    از آغاز تاریخ سینما، اقتباس از ادبیات، سهم چشمگیری از آثار نمایشی اعم از فیلم های سینمایی، تلویزیونی و سریال‏ها را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از گذشت بیش از یک قرن، توجه به اقتباس از آثار ادبی در ژانر پویانمایی (انیمیشن) روند رو به گسترشی را در سینما تجربه می‏کند. در این میان، بهره مندی از ادبیات عامه روایت‏محور برای تولید آثار نمایشی، یکی از بزنگاه‏های مناسب استفاده از گنجینه ادبیات فارسی است. در این پژوهش تلاش می‏شود به روش توصیفی تحلیلی و با نگاهی میان‏رشته‏ای، ظرفیت‏های سمک عیار به عنوان یکی از محبوب‏ترین آثار این نوع ادبی، برای ساخت یک اقتباس سریالی پویانمایی بررسی شود؛ بر این اساس، به نظر می‏رسد با توجه به ساختار پرماجرا و درون مایه های متنوع و سرگرم‏کننده در بستر انواع گره‎افکنی و گره‏گشایی‏های بی شمار داستانی که دربردارنده کشمکش‏های عمل‎محور و تعلیق‏ساز و نقاط بحران، اوج و فرودهای فراوان است، این قابلیت وجود دارد تا با گزینش و پرداخت شخصیت های متنوع و محبوب این متن و با تکیه بر انواع موقعیت‏ها و صحنه پردازی های هیجان انگیز، از آن در ساخت سریالی در ژانر پویانمایی استفاده کرد.
    کلید واژگان: ادبیات عامه, سمک عیار, اقتباس, سریال و پویانمایی}
    Tayebeh Partovirad *, Alireza Pourshabanan
    Since the beginning of the history of cinema, adaptation of literature has taken a significant share of dramatic works, including television films, series, and movies in the world, and after more than a century, attention has been paid to the adaptation of literary works in the genre. Animation is a growing trend in cinema. In the meantime, benefiting from narrative-oriented popular literature for the production of dramatic works is one of the appropriate ways to use the treasure of Persian literature. This issue is investigated in this research with a descriptive-analytical method and an interdisciplinary perspective. The capacities of Samak Ayar as one of the most popular works of this type of literature should be investigated for making an animated serial adaptation. Based on this, it seems that there are many ups and downs due to the adventurous structure and diverse and entertaining themes in the context of countless kinds of tying and unraveling of the story, which includes action-oriented and suspenseful conflicts and crisis points. There is a capacity to use these elements in the creation of a series in the animation genre by selecting and paying attention to various and popular characters of this text and relying on all kinds of situations and exciting scenes.
     
    Keywords: Popular Literature, Samak Ayar, Adaptation, Serial and Animation.
     
    Introduction
    Considering the vastness of Persian literature and especially classical literature in different presentation structures and in poetry and prose formats, it can be claimed that even a poem, a historical text, or a travelogue may have this capacity to be adapted. In other words, in this view of adaptation, the analysis is not focused on the mere presence of some dramatic elements, which are present in many literary and non-literary works, but the qualitative level of these elements, along with their frequency and repetition, will determine their desirability for adaptation.
    From this point of view and considering this in the range of classical Persian popular literature, there are various popular stories suitable for adaptation in various theatrical formats, including movies (live and animated), serials, theater, and even computer games. By introducing and analyzing works with characteristic features for their adaptation and reproduction in all kinds of media, we can create more hope in strengthening the process of interaction between cinema and native literature in accordance with Iranian culture, which depends on the skill and the artistry of the filmmakers. In this way, in the present research, one of these types of works, namely Samak Ayar by Arjani, is considered from the perspective of quantitative and qualitative elements suitable for adaptation in the form of animation. The main research question is: What are the favorable characteristics of this work of popular literature to become a visual version compared to other similar works?
     
    Materials and Methods
    In this research, first, by using documentary and library resources, the history, definitions, and characteristics related to the field of popular literature are taken into consideration. Then, using the descriptive-analytical method, the story of Samak Ayar has been investigated and analyzed in the context of popular literature and romance and with the approach of emphasizing the favorable indicators for adaptation in the production of animation series.
     
    Redearch
    Findings
    The exaggerations and dramatic dialogues have the capacity to become a popular adaptation in the form of a multi-season series with local and national approaches, such as the animation series of Pahlavanan. Based on this, the accurate selection of themes, characters, events, and the updating of physical and mental challenges, along with the selection of appropriate tone, language and expression, and the integration of advanced two-dimensional and three-dimensional technical techniques are suggestions for making a fascinating animation.
     
    Discussion of Results and
    Conclusions
    Considering the results of the present study, although the works of classical Persian literature have not been written for the show, there are brilliant works such as the story of Samak Ayar in this literary treasure, which has a high capacity to become a serial. Especially in the context of animation production, its capacities are more visible since this text relies on a long, eventful, and exciting narrative, in accordance with the Aristotelian structure, while having dramatic characterizations, detailed, and varied illustrations and scenes, fascinating incidents, numerous and varied conflicts and exaggerations. Considering the commonalities of animation and computer games in structure, the suggestion of making an adaptation game from this work will not be out of mind and can be considered as an independent research topic with this approach.
    Keywords: Popular Literature, Samak Ayar, Adaptation, Serial, Animation}
  • فاطمه مهرابی*

    گذر از پدیدار رنگ به معنا، فرایندی است که از دیرباز تاکنون نزد متفکران متعدد با سویه های فکری متفاوت همواره مطرح بوده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که، در یک مثلث معنایی متشکل از مخاطب، مولف و اثر هنری، صرف نظر از قصد مولف و وجه بیانگری اثر، اگر مخاطبی به شیخ نجم الدین کبری در مورد تجلیات انوار رنگی آگاه باشد در مواجهه با یک اثر هنری چگونه آن اثر را خوانش می کند؟ ازاین رو با بهره گیری از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هانری کربن به تحلیل آراء شیخ نجم الدین کبری دراین باره پرداخته شد و با ماحصل این بررسی و روشی توصیفی و تحلیلی رنگ های یک اثر هنری را مورد نقد یا خوانش مخاطب محور قرار داد و درنهایت به این نتیجه رهنمون شد که هنگامی که یک اثر هنری بر مبنای آراء نجم کبری مورد قضاوت قرار می گیرد، می توان از مشاهده محض گذشت و به نوعی شهود شخصی دست یافت که در مورد نمونه مطالعاتی این نوشتار، نتیجه شهود بدین قرار بود که نگاره موردمطالعه به واسطه ترکیب بندی بندی عمودی و رنگ بندی دو ساحتی اش تبیینی از تعین انوار رنگی ای است که نجم کبری از آن سخن می گوید.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی رنگ, نجم الدین کبری, هانری کربن, نگارگری, سمک عیار}
    Fatemeh Mehrabi *
    Introduction

    Persian painting is one of the critical contexts for the emergence and design of Persian and Islamic wisdom, which has a long life in the history of illustration of this land. The main issue of this research is to reflect on the use of Persian painting from philosophical principles affecting its color and light. The Persian painter uses various techniques to create this meta-sensory space, one of which is wisdom-based coloring. The primary purpose of this research is to study and analyze the views of Najmuddin Kobra to use them in the audience-oriented critique of works of art. However, the question that guides this paper to achieve its goal is that if the audience is aware of Najmuddin Kobra's views on the manifestation of the colored lights, how do they read that work encountering with a work of art?

    Methodology

    Accordingly, Sheikh Najmuddin Kobra's views were analyzed in this study through Henry Corbin's hermeneutic phenomenology, and later, an artwork's colors were analyzed with a descriptive and analytical method by the audience. The present paper intends to adopt this approach to read the views of Sheikh Najmuddin Kobra and then consider the practical application of these views on a work of art to find an answer to the problem brought up in this article.

    Discussion

    In the case study of the present paper, the slightest visual and color details in a mystical ideal system such as the mysticism of Sheikh Najmuddin Kobra can be part of a set of conventional cultural codes. The general basis of Najmuddin Kobra's views on the concept of intuition has been formed by himself. To explain his views, the Sheikh refers to what he calls "the path of observation." In his view, the dual levels of observation are such that forms and fantasies are perceived first, and in the second place, essences are revealed by colors. Of course, it should be noted that in Najmuddin Kobra's thought, color is not an accident but a kind of manifestation of meaning. In addition to this, he mentions two types of observations which are as follows:Mundane observation: Attention to the earth, occult observation, related to shapes and colors, seas and wells, and the like.Transcendental observation: Attention to the sky, apparent intuitive observation related to the sun, moons, and stars, and any subjective intuition.Najm Kobra begins his discussion on the intuition of colored light with the question of "In the path of observation, how different are existence, soul and devil?" In answering this question, he mentions a system based on the three factors of existence, soul, and devil and describes the intuition of colored light based upon the diversity of the effects of each factor.
    Existence effects; According to Najm Kobra, existence in the first degree is the infinite darkness and gloom that attracts the seeker, and when there is a little purity and light in it, it corrects itself and finds a unique purity and becomes a white cloud.
    Soul effects; According to Sheikh, a person's soul is melted in the color of the sky as soon as it appears, and if the devil dominates it, it will burn like dark springs or fire. Sheikh attributes each visible light due to the effects of the soul to one of Amara, Lavameh, or Motma'ina.
    Devil effects; Najm Kobra believes that the devil is a fiery fire in which no purity is felt and is accompanied by darkness and blasphemy and embodied in the body of optimism.To overcome the evil effects of existence, soul, and devil, Sheikh proposes solutions such as the reminder and appearance of a helping angel or a heavenly witness and finally finds his way to see the light through allegories about the deserts to be traveled, mountains, plains, rivers, wells, and the sea which are to be understood. Finally, he describes his system of colored light as follows:Green; green is the sign of the life of the heart.Red; if it is not cloudy, the color of fire is a sign of the life of effort and power. If it is cloudy, it is a sign of intensity and unhappiness, and it means that the seeker is suffering due to a struggle with the soul and the devil.Blue; blue is the color of life.Yellow is a sign of weakness and disability.Finally, Najm Kobra speaks of a timeline through which humans with struggle can observe black light, dark shades of red and dark shades of blue seen as the green light, light shades of red, light shades of blue, and yellow. To experience this change in intuition, the Sheikh mentions a tool called heart. From one way, he likens the setting of this transformation, the seeker's existence, to a well in which man is at the beginning and end of the path and in an absolute state of darkness. After experiencing these transformations of the heart, a green light shines on the wellhead, and in a short time, it pervades everywhere so that no trace of the initial darkness remains. He describes how the heart transforms through the seven levels of existence and mentions the seven wells above which a sky and a constellation existed, talking with man from the bottom of the well. Sheikh considers the emergence of this light is possible when the man has borne the heavy burden of Mujahideen, so if a great intellect is revealed to him, the colors will also appear on him. The second factor causing the appearance of this light is the mention of the heart, one of the signs and symptoms of which is that the human being sees a source of light in front of him that flows as fast as possible, and the seeker feels calm when he sees it.This paper has studied a painted folio from the book Samak-e Ayyar of the Al-Injou period, currently kept in Oxford's Bodleian Library. This painting shows the story of the capture of Faghfor Shah in the battle with Daburah, who finally Samak rushes to his aid and saves him from the well. The set of colors used in this painting are six: black, two shades of red, green, blue, yellow, and white. The colors used in the lower part of the painting are black, blue, yellow, and red, and all the colors used in the upper part are white, red, purple, blue, yellow, and green, and all are bright and shiny. The black color at the bottom of the image is like a dark cloud that is the product of the appearance of purity and light in the seeker and the promise of his ascent from the depths of absolute darkness. In this painting, the predominant color of Faghforshah's dress is opaque red, and Najm Kobra considers it as a symbol of trouble and unhappiness, which is consistent with the situation of Faghfor Shah who is trapped in a well and is worried and anxious to get rid of it and has struggled and intensified. All four colors, light black, red, blue, and dull yellow, are the product of the turbidity existing in Faghfor's life. The celestial witness which has led Faghfour to get rid of this darkness is Samak Ayar, whose three colors of green, purple and white are evident in his clothes simultaneously, and he is the one who will ultimately lead to Faghfour's liberation and freedom.

    Conclusion

    The findings of this study indicate that the components, composition, color, theme, and meaning behind this painting are entirely consistent with the theoretical foundations of Sheikh Najmuddin Kobra. The painter has beautifully shown this difference by combining the image into lower and upper parts and coloring it into two opaque and explicit modes. Criticism is placed on the role depicted in it and the apparent meaning derived from the observer text. An audience-oriented critique can indicate the degree of human ascent from the well of darkness.

    Keywords: Color Phenomenology, Najmuddin Kubra, Henry Corbin, Persian Painting, Samak Ayyar}
  • سارا جمالی، اکبر صیادکوه*
    سمک عیار نوشته فرامرز بن خداد، قدیم ترین اثر در حوزه ادبیات داستانی زبان فارسی است. اگر چه این داستان بلند عامیانه، از منظر هنر داستان نویسی، نقص هایی دارد، بسیار جذاب و سرگرم کننده است. سمک عیار پر از نشانه های زندگی اجتماعی است؛ ولی یکی از گفتمان های پربسامد آن عشق است. داستان با عشق شاهزاده حلب، خورشید شاه به مه پری، دختر فغفور چین، آغاز می گردد و تقریبا تمام روی دادهای آن حول محور این عشق می گردد. موضوع مقاله حاضر بررسی و تحلیل شیوه ها و شگردهای وصف عشق، معشوق و عاشق در این داستان است. نویسندگان مقاله می خواهند بر طرز تلقی نویسنده از عشق و ملایمات آن تامل کنند و دریابند که او برای باز نمود ویژگی های عشق و احوال عاشق و معشوق و صحنه های دیدار و به هم آمیزی عشاق، کدام ابزارهای بلاغی را به کار گرفته است.داده های این پژوهش با روش کتابخانه ای به دست آمده و پس از مقوله بندی، با استفاده از روش کیفی، تحلیل و توصیف شده است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که در سمک عیار، عشق اساسا «جسمانی»، «اشرافی» و «مردسالار» و مرکز دایره کنش های نیک و بد اشخاص داستان است. این عشق چنان قدرتمند است که می تواند عاشق را، در طلب معشوق و رسیدن به وصال از حلب به چین بکشاند. ابزارهای بلاغی نویسنده برای تجسم این احوال، تشبیه، استعاره، کنایه و به ویژه وصف هنری، بوده است.
    کلید واژگان: سمک عیار, عشق, وصف, تصویر, گفتگو}
    Sara Jamali, Akbar Sayadkooh *
    Samak Ayar written by Faramarz Ibn Khodadad is the oldest work in the field of Persian fiction. Although this long folk tale has its drawbacks in terms of the art of storytelling, it is very fascinating and entertaining. Samak is full of signs of social life; But one of the most frequent discourses is love. The story begins with the love of the prince of Aleppo, Khurshid Shah, to Mehpari, the daughter of Faghfor China, and almost all of its events revolve around this love. The subject of this article is to study and analyze the methods and techniques of describing love, lover and lover in this story. The authors of the article want to reflect on the author's perception of love and its tenderness and find out which rhetorical tools he used to reveal the characteristics of love and the lover and the scenes of meeting and merging lovers.The data of this research were obtained by library method and after categorization, were analyzed and described using qualitative method. The results of the research show that in Samak Ayar, love is basically "physical", "aristocratic" and "patriarchal" and is the center of the circle of good and bad actions of the characters in the story. This love is so powerful that it can draw the lover to China in search of the beloved and to reach the carpenter from Aleppo. The author's rhetorical tools to visualize these situations have been similes, metaphors, ironies, and especially artistic descriptions.
    Keywords: Samak Ayar, love, description, image, conversation}
  • علی زرینی*، حمید طاهری

    در سبک شناسی ویژگی های روساخت اهمیت زیادی دارند. روساختی که نویسنده برای بیان ژرف ساخت مدنظرش از بین روساخت های ممکن برمی گزیند زیرمعناها، طنین ها، تداعی های سبکی و بلاغی را به وجود می آورد؛ بنابراین، ساختار نحوی یک متن در شکل گیری سبک آن نقش مهمی برعهده دارد. داستان سمک عیار از برجسته ترین داستان های پهلوانی- عیاری است که در قرن ششم مکتوب شده است. در این پژوهش، لایه نحوی این داستان و تناسب آن با درون مایه اثر به شیوه توصیفی - تحلیلی بررسی شده است که مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از: ایجاز هنرمندانه، بسامد بالای فعل در جملات، فراوانی جمله های کوتاه، مستقل و هم پایه، تقدیم فعل و جابه جایی ارکان جمله به دلیل اغراض بلاغی، فراوانی فعل های کنشی و حرکتی و ایجاد صدای فعال، فراوانی افعال ساده و پیشوندی، بروز وجهیت (مدالیته) در فعل جمله، غلبه وجه اخباری، آهنگ افتان و خیزان در کلام. پیوند جمله ها آمیخته ای از سبک گسسته و هم پایه است که نوعی حرکت و روانی به داستان بخشیده است. می توان گفت که ساختار نحوی این داستان متناسب با درون مایه آن است و در رسانگی، صراحت، دلپذیری و لذت بخشی آن نقشی اساسی دارد.

    کلید واژگان: سمک عیار, سبک, لایه نحوی, سبک شناسی لایه ای}
    Ali Zarini *, Hamid Taheri

    In stylistics, surface structures are very important. The surface structure that the author chooses from possible surface structures to express his view of deep structure causes to produce sub-meanings, resonances, stylistic, and rhetorical devices. Thus, the syntactic structure of a text plays an important role in its style. The story of Samak-e Ayyar is one of the most prominent championship chivalry written in the sixth century. Using the descriptive-analytic method, this study examines the syntactic layer of the tale and its proportion to the theme. The most important features are artistic conciseness; high frequency of verbs in sentences; abundance of short sentences, independent and dependent sentences; the beginning of verbs, displacement part of sentences because of rhetorical motive, the abundance of active and state verbs, and creating active voice, use of prefixed verbs, the emergence of grammatical mood in verbs of sentences, dominant of the indicative mood, rising and falling intonation in speech. Also, linking sentences are a mixture of discrete and coherent styles that give the story some kind of movement and fluency. It can be said that the syntactic structure of this story is proportional to its theme and plays a key role in its conveyance of meaning, clarity, enjoyment, and acceptance.

    Keywords: Samak-e Ayyar, Style, syntactic layer, layered stylistics}
  • مختار کمیلی*

    سمک عیار از فرامرزبن خداداد ارجانی از داستان های عامیانه فارسی است که پرویز ناتل خانلری براساس یگانه دست نویس این داستان که در کتابخانه بادلیان آکسفورد نگاهداری می شود، آن را تصحیح و منتشر نموده است. در دست نویس سمک پاره ای از واژه های عبارات و بعضی از ابیات، مغلوط است و نام پاره ای از شخصیت های داستانی، سهوا به جای نام شخصیت های دیگر آمده است. خانلری در متن مصحح خود بسیاری از این سهوها را تصحیح نموده، اما پاره ای دیگر همچنان در متن باقی است. نگارنده در این مقاله، این لغزش ها را تصحیح کرده است. روش ما در تصحیح ابیات مغلوط، رجوع به دیوان گویندگان این ابیات و در تصحیح واژه های نادرستی که در عبارات منثور آمده، قیاسی است. مصحح سمک در مجلدی جداگانه با عنوان شهر سمک، معانی بسیاری از واژه ها و ترکیب های این داستان را که در لغت نامه ها مدخل نشده اند، ضبط نموده است. با این همه، معنی چند واژه که واژه های گویشی و محلی اند، از این مجلد فوت شده است. معنی این واژه ها با استناد به فرهنگ های گویشی و مفاد عبارات، در این مقاله آمده است. نتیجه پژوهش این که تصحیح داستان سمک عیار، با دقت فوق العاده انجام گرفته و اغلاط آن اندک است. باز آوردن این اغلاط به صورت درست خود و ضبط معانی واژه های مغفول مانده، خواننده را در روان تر خواندن این داستان و دریافت مفهوم دقیق و پاره ای جملات، مددرسان است.

    کلید واژگان: سمک عیار, تصحیح, معنی واژه, اغلاط}
    Mokhtar Komaily *

    Samak-e Ayyar by Faramarz ibn Khodadad Arrajani is a Persian folk tale that Parviz Natel-Khanlari corrected and published based on its only manuscript kept in Bodleian Library, Oxford University. In the manuscript of Samak-e Ayyar, some words, phrases, and verses are mistakenly used, and the names of some of the fictional characters are inadvertently mentioned instead of the names of other characters. Natel-Khanlari corrected many of these slips and errors in his revised text, but others remain. This article seeks to correct these slips. The method employed for correcting erroneous verses is to refer to the poem collections of the narrators of these verses and present the correct forms via a deductive method. In a separate volume entitled The City of Samak, the editor of Samak-e Ayyar has recorded the meanings of many words and expressions that have not been included in dictionaries. The meaning of these words is given in this article concerning dialect dictionaries and the meanings of the phrases. The research results show that the correction of Samak-e Ayyar was done with great care, and its slips and errors are minimized. Retrieving these errors correctly and capturing the meanings of the neglected words helps the reader read this exhilarating story more eloquently and understand the precise and narrow meaning of some of the sentences

    Keywords: Samak-e Ayyar, Arrajani, Correction, meaning of words, errors, slips}
  • سید مرتضی حافظی*، مهدی نجف زاده، محدثه جزایی

    پست مدرنیسم طغیانی علیه باورهای تک بعدی و تک صداست که در قالب هیچ ذهن و مرز خاصی جای نمی گیرد و هر لحظه و در هر مکانی سر برمی آورد و در قاب یک اثر هنری متجسم می شود. اگرچه برای پست مدرنیسم قواعد و قاعده های قطعی و تعریف مشخصی بیان نشده و مشخصه های آن نیز تا کنون به صورت منسجم تدوین نشده است، درباره ارتباط آن با زبان تقریبا تردیدی وجود ندارد. زبانی تلقی کردن پست مدرنیسم سبب می شود بتوان پیوندی میان متون ادبی تاریخی و پست مدرنیسم ایجاد کرد. یکی از مهم ترین داستان های ادبی   تاریخی ایران سمک عیار است که به نظر می رسد با داستان های پست مدرن قرابت دارد. بر همین اساس، پرسش کلیدی نوشتار حاضر این است که آیا می توان مولفه های مشابهی میان پست مدرنیسم و داستان سمک عیار یافت. برای پاسخ گویی به این پرسش، با استفاده از روش توصیفی، پست مدرنیسم به مثابه یک وضعیت درنظر گرفته شده است که برخلاف باور غالب مدرنیستی، می تواند به نوشته های تاریخی تعمیم یابد. بر همین اساس، با استفاده از تحلیل روایی بنیان های سه گانه زمان، ساختار و روایت، داستان سمک عیار بررسی شده است. دستاورد کلی پژوهش بیانگر آن است که کاربست پست مدرنیسم در این اثر کاملا مشهود است و مولفه هایی همچون عدم قطعیت در زمان داستان، لرزان بودن چارچوب های ساختاری به واسطه عناصری از متون دیگر، تک گویی های درونی شخصیت ها و همچنین درهم ریختن مرز داستان و واقعیت در این سیر به مدد ما آمده است.

    کلید واژگان: سمک عیار, پست مدرنیسم, زمان, ساختار, روایت}
    Seyed Morteza Hafezi *, Mehdi Najafzadeh, Mohadeseh Jazaei

    Postmodernism is a revolt against one-dimensional and monophonic beliefs that do not fit into any particular mind or boundary, and it emerges at any moment and in any place, embodied in the frame of a work of art. There are no definite rules and regulations in postmodernism and its characteristics have not been compiled in a coherent way so far, but there is almost no doubt about its connection with language. The linguistic conception of postmodernism makes it possible to make a connection between historical texts and postmodernism. One of the Iranian stories which seems to be closely related to postmodern fiction is "Samak-e Ayyar". This research intends to study and analyze the components of postmodernism in the story of "Samak-e Ayyar" using narrative analysis of the three foundations of time, structure, and narrative. The general result of the research shows that the use of postmodernism in this work is quite obvious, and the components such as uncertainty at the time of the story, the shakiness of the structural frameworks due to the elements from other texts and the inner monologues of the characters, as well as the blurring boundary between fiction and reality in this journey can give us a better picture of the story.

    Keywords: Samak-e Ayyar, postmodernism, time, structure, narrative}
  • طاهره حسنی، محمدعلی داودآبادی فراهانی*، محمدرضا قاری
    زمینه و هدف

     سمک عیار معروفترین اثر داستانی عامیانه فارسی است که در قرن ششم پدید آمده و در دسته‌بندیهای ادب داستانی در ذیل رمانس قرار میگیرد. گفتگو یکی از مهمترین عناصر داستانی آن است که نقش بسزایی در شناساندن شخصیتهای داستان دارد. بررسی و تحلیل عنصر گفتگو موضوع اصلی این پژوهش است. در این مقاله سعی بر آنست که کارکرد و نقش گفتگو در سمک عیار مورد واکاوی قرار گیرد.

    روش مطالعه

     پژوهش پیش‌ رو مطالعه‌ای نظری است که به شیوه کتابخانه‌ای و روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه موردمطالعه، سمک عیار به تصحیح پرویز ناتل خانلری بوده، که توسط نشر آگاه منتشر شده است.

    یافته‌ ها: 

    گفتگوها در سمک عیار بدنبال روایت می‌آیند و به دو صورت، مستقیم و غیرمستقیم نمود دارند. بیشتر گفتگوها کوتاه هستند و سلامت نثر کلاسیک قرن ششم را نشان میدهند. شخصیتها در این اثر صدای متمایزی ندارند.

    نتیجه‌ گیری:

     کارکرد و نقش گفتگو در سمک عیار بصورت مناظره کردن، مجادله و کشمکش بین شخصیتها نمود پیدا کرده است. مستدل کردن کلام، با زبان ملایم و استدلال عیاران، وزیران و عالمان تحقق یافته است. بعضی حقایق، قضاوتها و دیدگاه ها از زبان شخصیتها بیان شده که مخاطب فقط از دید راوی نبیند و به دموکراتیک کردن کلام منجر شده است. عشق، استغاثه و مناجات، گفتگو را عاطفی و احساسی کرده است، کنش شخصیتها باعث شناخت مخاطب از آنها شده است و همذات‌پنداری با قهرمانان را به همراه داشته است. در گفتگوها به وقایع و ماجراهایی اشاره میشود که به پیشبرد روایت کمک میکنند. فضاسازی شاد یا غم‌آلود با دیدن خوابی یا گرفتن طالعی در گفتگو بوجود آمده است. توصیف در گفتگو به معرفی یا شناخت بیشتر منجر شده است. با گفتگو فرود و اوج‌گیری داستان، گره‌افکنی و گره‌گشایی بهتر جلوه کرده است. گفتگو به سیر شتاب زمانی رمانس سمک عیار کمک کرده است.

    کلید واژگان: رمانس, سمک عیار, عناصر داستان, گفتگو, شخصیت}
    T. Hassani, M.A. Davoodabadi Farahani*, M.R. Ghari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Samak-E-Ayyār is one of the most famous Persian folktale which has flourished in 6th century and it is known as romance. dialogue is one of the critical elements of fiction which has got the effective role in identifying the characters. Study and analysis of dialogue element are the main topic of this research. In this paper the researcher tries to analyze the dialogue function and role in Samak-E-Ayyār.

    METHODOLOGY

    The present research is organized based on library resources and descriptive- analytical method. basically, this paper has studied Samak-EAyyār corrected by Parviz Natel Khanlari and published by Agah Press.

    FINDINGS

    Following narration in Samak-E-Ayyār, there are direct and indirect dialogues. Most dialogues are short and reflex the pure classic prose of sixth century. In this work characters haven’t got distinct representation.

    CONCLUSION

    The function and role of dialogue in Samak-E-Ayyār have been demonstrated as argument, discussion and conflict. To reason the discourse, the mild language and errant’ reasoning, ministers and scholars are realized. Some facts, judgments and views are narrated by characters as well as narrator and it leads to democratic discourse. Love, suppliant and prayer are the reasons of emotional and sentient dialogue, characters’ performances make the audiences know them and bring along identification with the heroes. Dialogues are going to show as followings: They reflex events and adventures which help the narrative progress. Happy and sad settings are created by dreaming and astrology. Descriptions in dialogue deal to further introduction or recognition. Story’s climax and anticlimax, complication and denouement are appeared superiorly. Besides dialogues help the time acceleration of in Samak-E-Ayyār.

    Keywords: romance, Samak-E-Ayyār, elements of fiction, dialogue, character}
  • کوروش فتحی*
    آموزش و تدریس تاریخ با توجه به ضرورت ها و تحولات اجتماعی نیازمند بهره گیری از منابع و شیوه های متنوعی می باشد و ادب پهلوانی یکی از این عرصه ها است. ادب پهلوانی بخشی از ادبیات عامه است. ادب عامه شامل طیف وسیعی از دانش ها و معارف عامه از جمله قصه ها، افسانه ها، مثل ها و معماها است. ادبیات عامه ماهیتی میان رشته ای دارد و در پیوند مستقیم با دانش و علوم مختلف از جمله تاریخ می باشد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش ها است : متون ادب پهلوانی چه کاربردی در آموزش تاریخ دارد؟ چگونه می توان با استفاده از ادب پهلوانی تدریس موثری در درس تاریخ داشت؟ روش پژوهش ، روش تاریخی و به شیوه توصیفی- تحلیلی می باشد. سه متن ادب عیاری شامل سمک عیار، حسین کرد شبستری و امیر ارسلان نامدار، که از نظر اطلاعات تاریخی و اجتماعی، ظرفیت بالایی در تدریس تاریخ دارند، بررسی شده و یافته های مقاله نشان می دهد که متون ادب پهلوانی به دلیل ماهیت ساده و صریح و جذابیت شنیداری، می تواند در تعمیق آموخته های تاریخی و علاقمندی فراگیران به درس تاریخ موثر باشد. روش های ایفای نقش، پروژه محور، منبع محور، نقالی و روایتگری سنتی از جمله شیوه های است که با استفاده از متون ادب پهلوانی می توان در تدریس تاریخ از آن سود برد .
    کلید واژگان: ادب پهلوانی, آموزش تاریخ, سمک عیار, حسین کرد شبستری, امیرارسلان نامدار}
    Kourosh Fathi *
    Teaching and teaching history, according to the necessities and social developments, requires the use of various resources and methods, and heroic literature is one of these areas. Heroic literature is part of popular literature. Folk literature includes a wide range of popular sciences and knowledge, including stories, legends, parables, and riddles. Popular literature has an interdisciplinary nature and is directly related to various sciences and sciences, including history. The present study seeks to answer these questions: What is the use of heroic literature texts in teaching history? How can one use history to teach history effectively using heroic literature? The research method is historical and descriptive-analytical. Three texts of Ayari literature including Samak Ayar, Hossein Kurd Shabestari and Amir Arsalan Namdar, which have a high capacity in teaching history in terms of historical and social information, have been studied and the findings of the article show that the texts of Pahlavani literature due to their simple nature and Explicit and auditory appeal can be effective in deepening historical learning and learners' interest in history lessons. Role-playing, project-based, source-based, narrative and traditional narrative methods are some of the methods that can be used in teaching history by using the texts of heroic literature.
    Keywords: Athletic literature, History education, Samak Ayar, Hossein Kord Shabestari, Amir Arsalan Namdar}
  • دنیا کاکه خانی*، جمال احمدی، بدریه قوامی

     سمک عیار یکی از آثار نثر فارسی و دربردارنده عناصر عامیانه ای است که بیان گر روش زندگی مردم آن دوره بوده و هدف نگارندگان ارایه ی تصویر روشنی از بازتاب این عناصر در داستان و نیز بسط و گسترش پژوهش در ادب عامه است. در پژوهش حاضر که به صورت توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده پژوهشگر با بررسی و خوانش سطر به سطر کتاب سمک عیار جلوه‏هایی از عناصر عامیانه را که شامل: آداب و رسوم، بازی‏ها، باورها، جشن‏ها، طب، قصه ها و افسانه‏ها، امثال و نجوم است، مشاهده و استخراج نموده است. بر اساس پژوهش حاضر این داستان دربردارنده جلوه های ادبیات عامیانه است که علاوه بر جنبه ی سرگرمی در حقیقت زیربنای فکری و اجتماعی مردم آن دوره و منبعی برای کسب اطلاع از زندگی و آداب و رسوم سنن آن ها محسوب می شود. در میان عناصر بررسی شده امثال از بسامد بالایی برخودار است و نویسنده با به کارگیری مثل ها آن چه را به عنوان خصایل انسانی والا یا پست شمرده به خواننده منتقل می کند. کلید واژه ها: ادبیات عامیانه، آداب و رسوم، امثال، سمک عیار.

    کلید واژگان: ادبیات عامیانه, آداب و رسوم, امثال, سمک عیار}
    Donya Kakahkhani *, Jamal Ahmadi, Badri Qavami

    Samak Ayar is one of the Persian prose and contains folk elements wich illustrates the may of life of the people of that period and oims to provide a clear picture of the reflection of this elemnts in the story as well as expansion of research in popular litelature the research is a destractive analitical study of data collection using library resources the researcher by reading and reading line by line the book by samak_e ayat reveals a manifestation of folk elements including: custom, game,blief, celebrations, medicin, tales, fairy tales,astronomy, proverbs observation extracted.according to the present study, this story contains the offects of folk litrature in addition to the intertaiment espects,it is in fact intellectoal and social inderpiniys of the people of that era and source of information about life costoms and traditions. It has high frequency among the investigated elements and the like and the outher transmits to the reader by using parables.what the cansiders to be sublime and humane traits .Keywords: Samak-e-ayyar, slangy letter,examples,mores and manner.

    Keywords: Samak-e-ayyar, slangy letter, examples, mores, manner}
  • لیلا مختاری نیا*، فرزانه یوسف قنبری

    بسیاری از خدایان اساطیری، از جهان اسطوره ها بیرون آمده و در حماسه ‎ها به صورت پهلوانانی نامی و یا شاهانی بزرگ نشان داده شده اند. یکی از آن پهلوانان حماسی، سمک، در داستان منثور حماسی پهلوانی سمک عیار است. این پهلوان با داشتن برخی ویژگی های اساطیری، همچون ایزدان اسطوره ای، ایندرا و مهر، پنداشته می شود. از جمله ویژگی های اساطیری سمک، می توان به این موارد اشاره کرد: آزاد ساختن مادینگان شهریاران از چنگال ربایندگان اهریمنی، داشتن پیوندی ناگسستنی با خورشیدشاه، نابودکننده دیوان و پریان و همراهی مداوم با مادینه ای که تجلی گر خدای بانوان است. بر اساس این فرضیه، نگارندگان این جستار با رویکردی تحلیلی تطبیقی و با توجه به متون مقدس هند و ایرانی، ریگ ودا و اوستا، و اندیشه های اسطوره پژوهانی همچون مهرداد بهار کوشیده اند خویشکاری های این دو ایزد را با کارکردهای این پهلوان حماسی مقایسه و تطبیق دهند و این فرضیه را به اثبات برسانند. حاصل پژوهش حاضر نشان می دهد که سمک، پهلوان برجسته حماسه منثور سمک عیار، برآیند و ادغامی از دو فرهنگ اسطوره ای هندو ایرانی است که در ریختی نو پیکرگردانی شده است.

    کلید واژگان: سمک عیار, خدایان اسطوره ای, پیکرگردانی, ایندرا, مهر}
    Leilā Mokhtāriniyā *, Farzāneh Yusef Ghanbari

    A large number of gods have arisen from the world of mythology and have been appeared as famous heroes or great kings in epics. One of these heroes is Samak in the prose epic-heroic story of Samak-e Ayyar. This hero, like the mythological gods Indra and Mitra, is considered to have some mythical characteristics. Some of the mythological features of Samak are as follows: rescuing princesses from the clutches of evil kidnappers; an inseparable relationship with Khorshid Shah; destroying demons and fairies; constantly accompanying a woman who is the manifestation of a goddess. By an analytical-comparative approach and considering the Indo-Iranian sacred texts, Rigveda and Avesta, and the ideas of mythological scholars such as Mehrdad Bahar, the authors of the present article have tried to compare the functions of two gods, Indra and Mitra, with the functions of Samak. The results show that Samak, the prominent hero of the prose epic-heroic story of Samak-e Ayyar, is an amalgamation of two mythological cultures of India and Iran and have metamorphosed into a new form.

    Keywords: Samak–e Ayyar, Mythological Gods, Metamorphosis‚ Indra, Mitra}
  • محمدصادق ناظریان، ماه نظری*

    داستان سمک عیار نوشته فرامرز بن خداداد کاتب ارجانی، اثری است مملو از ضرب المثلها؛کاربرد فراوان ضرب المثل یکی از ویژگی های بارز این اثر است. بسیاری از ضرب المثلهای یاد شده در این کتاب، درباره موضوعاتی چون قضاوقدر، زندگی عیاران و پهلوانان و درباریان، صیانت نفس، دوستی و وفاداری، رازداری، صبر و تلاش هستند. هدف نویسنده از نوشتن این مقاله، بیان اهمیت ضرب المثلهایی است که بیانگر فرهنگ، اعتقادات، جهانبینی و بینش جامعه عصر نویسنده است. در این مقاله فرضبر آن است که اغلب ضرب المثلها در داستان سمک عیار بر مدار مسائل اجتماعی، فلسفی، حکمی و فرهنگی میچرخد

    کلید واژگان: ضرب المثل, سمک عیار, داستان, مسائل اجتماعی}
    Mah Nazari *, Mohammad Sadegh Nazerian

    The Story of Samak Ayyar by Faramarz ebn Khodadad Kateb Arrajani is a work of proverbs; Many of the proverbs mentioned in this book are about subjects such as fate and fortune,the life clerics and courtiers , self- preservation,friendship and loyalty,secrecy,patience and effort.The author's purpose in writing this article is to express the importance of proverbs that express the culture,beliefs, worldview and insights of the author's age. This article assumes that most of the proverbs in the story of Samak Ayyar revolve around social, philosophical and cultural issues.

    Keywords: Proverb, Samak-e-Ayyar, Story, Social Issues}
  • منوچهر تشکری*، محمدرضا صالحی مازندرانی، شیما فاضلی

    قهرمان گرایی یکی از موضوعات اساسی در داستان های عامه منثور فارسی است. قهرمان پهلوان در این داستان ها از نظر کنش، الگو و عملکرد، ویژگی هایی دارد که عموما متعلق به باورهای اسطوره ای و سنت های قهرمانی پیش و پس از اسلام در ایران است. عوامل تاریخی و اجتماعی زیادی را می توان در نگاه داشت و انتقال این سنت ها و باور ها موثر دانست که وجود شاهنامه فردوسی یکی از مهم ترین آنهاست. به گونه ای که در اغلب موارد می توان کنش ها و ویژگی های پهلوان در شاهنامه را پروتوتایپ یا نمونه نخستین قهرمان پهلوان ادب عامه دانست. در این پژوهش، با بررسی چهار اثر منثور قهرمانی از ادب عامه فارسی (سمک عیار، حسین کرد، قصه حمزه، امیرارسلان) که هر یک متعلق به دوره ای خاص هستند و زمینه غالب در هر کدام قهرمانی است، به شناسایی برخی از ویژگی های جسمانی، اخلاقی و کنش های رزمی، سیاسی و اجتماعی قهرمان پهلوان و مقایسه آن با شاهنامه پرداخته ایم. نتایج به دست آمده از این تحقیق به این قرار است: با وجود شکل گیری آثار مزبور در سده های تاریخی، قهرمان پهلوان بسیاری از ویژگی های اسطوره ای و حماسی پهلوان شاهنامه را در خود حفظ کرده است. برخی از این کنش ها و ویژگی ها کاملا با نمونه های اسطوره ای و حماسی شاهنامه مطابقت دارد و راویان و نویسندگان سعی در هم سان سازی قهرمان پهلوان ادب عامه با شاهنامه داشته اند. در مواردی نیز با وجود شباهت، تفاوت هایی میان این کنش ها و ویژگی ها دیده می شود. تفاوت ها اغلب در اخلاق و برخی از کنش های سیاسی و اجتماعی قهرمان پهلوان بوده است که حاصل موقعیت فکری و فرهنگی دوران پدیدآمدن آثار ادب عامه و تغییر و تحولات نظام عیاری است. بیشترین شباهت ها نیز در ویژگی های ظاهری، قدرت جنگاوری، نوع تولد، تربیت، مراحل رشد و سال های آرمانی قهرمان پهلوان دیده می شود.

    کلید واژگان: شاهنامه, ادب عامه, سمک عیار, حسین کرد, قصه حمزه, امیرارسلان نامدار, قهرمان- پهلوان, کنش ها, ویژگی ها}
    Manouchehr Tashakori*, Mohammad Reza Salehi Mazandarani, Shima Fazeli

    Heroism is one of the main themes in popular Persian prose stories. The hero in these stories has characteristics that generally belong to the mythical beliefs and traditions of pre-Islamic and post-Islamic Iran. Many historical and social factors are important in the transmission of these traditions and beliefs but one of the most important ones is Ferdowsi’s Shahnameh. In many cases, the actions and characteristics of the hero in the Shahnameh can be considered to be the prototype of the hero in popular Persian prose stories. In this study, by examining four heroic prose works of Persian folklore, each belonging to a specific era, we identify and compare the heroic, political, and social characteristics of the hero-pahlavan and his comparison with the Shahnameh. The results of this research are as follows: Despite the formation of these works in the historical centuries, the hero has retained many of the mythical and epic features of the Shahnameh. Some of these actions and features are perfectly in line with the mythical and epic examples of the Shahnameh, and the narrators and writers have attempted to match the Pahlavans of popular literature with the Shahnameh. In some cases, despite similarities, there are differences between these actions and characteristics. The differences have often been due to the heroic ethics and some of the heroic and social political and social practices that result from the intellectual and cultural situation of the era of popular literature and the changes and transformations of the Ayyari system. Most of similarities can be seen in terms of appearance, combat power, type of birth, upbringing, growth stages, and the ideal years of the heroic.

    Keywords: Shahnameh, Popular Literature, Samak Ayyar, Hossein Kurd, Hamza's Tale, Amir Arslan Namdar, Hero-Pahlavan, Actions, Characteristics}
  • امیرعباس عزیزی فر*
    این جستار در پی تبیین مفهوم «تیپ» شاهان و گزارش کردارهای آنان است تا نقش آنان را در پیشبرد قصه بازنمایی کند. روش مطالعه از نوع کتابخانه ای و کیفی بر حسب تحلیل محتواست. ملاک گزینش این قصه ها، علاوه بر شهرت، طیف وسیع خوانندگان، اقبال عمومی و بسامد حضور شاهان است. پس از بررسی این قصه ها دریافتیم که شاهان غالبا بر حسب نوع نگرش گزارشگر قصه، در دو اقلیم ایرانی و غیرایرانی قرار می گیرند و بسته به فضای کلی قصه و درون مایه آن، سیمای شاهان گزارش می شود. درون مایه هر قصه علاوه بر اینکه بن مایه خاصی می طلبد، قهرمانان و تیپ های خاصی را نیز اقتضا می کند؛ مثلا قصه سمک عیار که دارای بن مایه عیاری است، قهرمانان آن بیشتر عیاران و پهلوانان هستند و حتی کنش شاهان برحسب نقش و کارکرد این تیپ شناخته می شود. داراب نامه دارای بن مایه اساطیری حماسی است و لذا رفتار و کردار شاهان فخیم تر، حماسی تر و در مواردی اساطیری است. حسین کرد نیز داستانی پهلوانی مذهبی است. فرض ما بر این است که قصه پردازان در خلق تیپ های قالبی همچون شاه و درباریان و دیگر قهرمانان، در پی ضابطه مند کردن و قانونمند کردن ساختار جامعه اند؛ به عبارت دیگر آنان در پی ایجاد یک چارچوب قطعی و مسلم اند که تخطی از آن، مشکل آفرین و گاه خطایی بخشش ناپذیر است. از منظر بسامد «تیپ»ها، با مطالعه قصه های مورد پژوهش به این نتیجه رسیدیم که «درباریان»، به ویژه شاه و خانواده اش و وزیران، بیشترین بسامد و حضور را دارند و بیشتر قصه ها با حکایت «شاه» یا «شاهزاده ای» آغاز می شود. در این قصه ها حس شدید میهن دوستی و ایرانی گرایی دیده می شود؛ به همین دلیل تیپ شاهان ایرانی در این قصه ها بسیار لطیف تر، رئوف تر، انسانی تر، مردم دارتر، عادل تر و خردمندتر از دیگر هم منصبان غیرایرانی شان تصویر شده است. داراب نامه بیش از دو قصه دیگر حماسی تر است و تیپ شاهان فخیم تر و مطنطن تر و تاریخی تر تصویر شده است، در حسین کرد شاهان چندان حضور ندارند و کنش چندانی به انجام نمی رسانند.
    کلید واژگان: قصه عامه, تیپ, شاهان, سمک عیار, داراب نامه, حسین کرد شبستری}
    Amirabbas Azizifar*
    This essay seeks to explain the typology of kings and to report on their practices to represent their role in the advancement of tales. The method used in this research is library-based and qualitative in terms of content analysis. The criterion for choosing these stories is, besides its reputation, a wide range of readers, the general interest and the frequencies of the presence of kings. After reviewing these stories, the author found that kings often seemed to be in Iranian and non-Iranian affairs according to the narrator's type of attitude, and that the picture of kings was reported according to the general context of the story and its context. In addition to requiring a particular content, it also requires certain heroes and types of character. Darab-Nameh has an epic & mythological content, and therefore the behaviors and actions of the most kings are mythological epics. Hussein- Kord is also an epic-religious tale. Our hypothesis is that storytellers seek to shape and regulate the structure of society in the form of king, the courtiers and other heroes; in other words, they seek to establish a definitive framework that is occasionally violated. They are problematic and are considered as unforgivable. In order to study the stories and according to the frequency of types, the author concluded that the "courtiers", especially the king, his family and his ministers, had the highest frequency and presence, and most of the stories began with the words "Shah" or "Prince". There is an intense sense of indigence and Iranism in these stories, so that the types of Iranian kings are much more subtle, more human, richer, more just and wiser than other non-Iranian officials. Darab Nameh is more epic than the other two stories, and the type of kings has been portrayed in a more fictitious, confident and historical way. It should be noted that in Hussein- kord, the kings are not very present and do not act much more.
    Keywords: Folk tale, type, kings, Samak-e Ayyar, Darab –Nameh, Hussein –korde –Shabestari}
  • فرزاد رستمی*

    زن و ویژگی های او از دیر باز یکی از موضوعاتی است که مورد توجه ادبا و شعرا بوده است و گویندگان و نویسندگان بسیاری با در نظر گرفتن جنبه های متفاوت وجودی زن در این باره مطالب مختلفی بیان کرده اند. آثاری چون سمک عیار، بختیارنامه و سندبادنامه از متون منثور ادب غنایی است که می توان زن را به عنوان یکی از شخصیت های داستان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، شخصیت زن در این سه داستان عامیانه بررسی و تحلیل و مقایسه شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که به دلیل بهره گیری از بن مایه های فرهنگ ایرانی، نگرش مثبت به زن در کتاب سمک عیار بسیار جلوه گر است. بختیار نامه در مرتبه بعدی با نمونه های متعادل و مثبت تری از زنان و سندباد نامه به دلیل سایه افکنی فرهنگ و آیین هندو بر جایگاه زن، نگرش منفی بیشتری دارد.
    کلید واژگان: سند باد نامه, بختیار نامه, سمک عیار, فمنیسم, نقد زن مدار, آیین و سنت}
    Farzad Rostami *
    The poets and men of letters have long been concerned with “woman” and its characteristics. Many narrators and authors have discussed this issue considering its different existential aspects. The works such as Samak-e-Ayar, Bakhtiar name and Sendbad nameh are the works in lyric literature which are written in prose and have analyzed “woman” as a character in tales. The present analytic – descriptive paper studied and compared “woman” in the aforementioned folk tales. The result showcased a positive attitude towards “woman” in Samak-e-Ayar because of enjoying Iranian Cultural themes. Secondly, Bakhtiar name contained more reasonable and positive instances. Finally, Sendbad nameh had a more negative attitude because of being shadowed by Hindu culture and tradition.
    Keywords: Sendbad nameh, Bakhtiar nameh, Samake-Ayar, feminist criticism, tradition}
  • امیرعباس عزیزی فر*

    همزیستی با یک اصل مونث یا مذکر در جسم و جان مرد و زن از دیرباز مورد توجه بوده است؛ اگرچه در برخی موارد این دیدگاه مستور مانده است، اما برخی از پژوهشگران چون یونگ با تعبیر «آنیما» و «آنیموس» از این دو اصل، سعی در مطرح کردن آن در علوم انسانی داشته اند. در قصه های عامیانه و متون داستانی کهن، نمودهای این دو اصل در قالب رمانس ها نمایان است. یکی از این جلوه های کهن الگویی، حضور برخی شخصیت های تا حدودی در سایه است که از آن به «دایه» تعبیر می شود. حضور او در مراحل ابتدایی رشد قهرمانان قصه ها و نیز برخی کنش های مثبت و منفی از سوی او، بیانگر جلوه کهن الگویی آنیمایی وی در ذهن و ضمیر گزارندگان قصه است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و مطالعه کتابخانه ای به انجام رسیده است. مسئله محوری این است که دایه به عنوان یک آنیما چه کنش های آنیمایی انجام می دهد، نقش محوری او در چه ویژگی ای نهفته است و اینکه نقش های آنیمایی او یکدست و ایستاست یا دو قطبی است. با بررسی این قصه ها نه نقش از دایه نشان داده شده است که در این میان شش نقش مثبت و سه نقش منفی است؛ ازجمله: تربیت و ترضیع، واسطگی و دلالی، محرم اسرار شاه زاده بودن، کاردانی و چاره گری، شفاعت و پایمردی، کارگزاری شب زفاف، افسونگری، جادوگری و طلسم گذاری، اطلاع رسانی و مدیریت خرابات. از میان این کردارها، تربیت و پرورش به عنوان آنیمای مثبت بیشترین بسامد و از میان آنیمای منفی، جادوگری و طلسم بیشترین بسامد را داشته است. در بخش ویژگی های مثبت آنیما، واسطگی و دلالگی، محرم اسرار، کاردانی و چاره گری، شفاعت و پایمردی و کارگزاری شب زفاف همه در ذیل ویژگی «میانجی»گری آنیما قرار می گیرد. ملاک انتخاب داستان ها، حضور و نقش دایه در آن هاست. از میان قصه های عامیانه بلند، قصه های سمک عیار، ابومسلم نامه و حسین کرد را به دلیل بلند بودن داستان، تنوع بن مایه ها و نیز بسامد بالای حضور دایه در آن گزینش کرده ایم.

    کلید واژگان: آنیما, دایه, سمک عیار, ابومسلم نامه, حسین کرد}
    Amiabbas Azizfar*

    Coexistence with a female or male principle in the body and soul of a man and woman has long been considered. Although this view persists in some cases, some scholars such as Jung, in the terms of Anima and Animus, have tried to apply these two principles to human sciences. In folk tales and ancient fictional texts, these two principles appear in the form of romances. One of these old represent of Archetype is the presence of some of the characters in the shadow, which is referred to as "Daye" (nursemaid). His presence in the early stages of the growth of the heroes of the stories, as well as some of his positive and negative actions, expresses the old path of Anima's model in the minds and minds of the storyteller. This research tried to present a paradigmatic interpretation of the sense of nursemaid by representation of the roles of nursemaids in some Persian folk tales. The research questions are: what roles does she play as an Archetypal Anima? In which characteristics is her main role portrayed? Is her role invariable or does it change? By examining these stories, it was cleared that she had shown nine role (six positive and three negative). Among her positive roles are her nurturance and growing up, intermediary, confident, resourcefulness, intercession, and preparing the spousal affairs. Her negative roles can be seen in magic, witchcraft and spellbinding, information and managing of the alehouse (bagnio). Most of the actions and behaviors that exist in people’s minds are also observed in the studied stories. Among these deeds, nurturance and growing up have been the most frequented as a positive role and witchcraft and spells of highest frequency among the negative roles. About the positive roles of Anima, intermediary, confident, resourcefulness and intercession and preparing the spousal affairs all subsumed under the "intermediary" character of Anima. The criterion for choosing the stories was the presence and role of Daye in them. Among the long folk tales we chose Samak-e Ayyar, Abu Muslimnāmeh and Hossein-e Kurd because of the stories’ importance, the diversity of motifs, and the frequency of the presence of Daye (nursemaid).

    Keywords: Anima, Daye (nursemaid), Samak-e Ayyar, Abu Muslimnāmeh, Hossein-e Kurd}
  • علی زرینی(نویسنده مسئول)، رضا سمیع زاده، سید اسماعیل قافله باشی
    سمک عیار قدیمی ترین نمونه باقی مانده از داستان پردازی فارسی است. اولین داستان بلند و طولانی منثورکه امروزه در دست است و یکی از زیباترین و دلکش ترین داستان ها در زبان و ادبیات فارسی است که با نثری ساده، روان و زیبا نوشته شده است. از این کتاب درباره اوضاع اجتماعی و فرهنگی ایران در قرون ششم و هفتم اطلاعات زیادی به دست می توان آورد. از جمله این اطلاعات اجتماعی در مرحله اول وضع عیاران یا جوانمردان و رسوم مربوط به آنها در جامعه آن روزگار و قبل از آن است. سمک عیار فقط داستانی عاشقانه نیست، بلکه می توان گفت که یک حماسه منثور است که متعلق به طبقات متوسط و پایین جامعه بوده و به گونه ای شفاهی نقل می شده تا آنکه مکتوب شده است. داستان های عامیانه، اصلی بسیار کهن در تاریخ زندگی یک قوم دارند. در این داستان، عیاران و جوانمردان به همه اصل های اخلاقی، انسانی، اجتماعی و مردمی معتقد و پایبند ند. آیین ها، رسوم و اوصاف اخلاقی این طبقه در جای جای کتاب به تناسب سخن ذکر شده که در این پژوهش مهمترین آنها استخراج و بررسی شده است.
    کلید واژگان: عیار, سمک عیار, جوانمردی, آیین های عیاری و جوانمردی}
    Ali Zarini, Reza Samizade, Seyed Esmail Ghafelehbashi
    Samak-e-Ayyar is the oldest existing example of storytelling in Persian; it is the first long prose story available today and one of the most beautiful stories in Persian language and literature written in simple and smooth prose. In this book one can understand the social and cultural situation of Iran in the sixth and seventh centuries AH. Among the social information, firstly, comes the situation of Ayyaran and their customs during their own time and before. Samak-e-Ayyar is not only a love story; it can be said that it is a prose epic belonging to the middle and lower classes of the society in the oral form until it was written down. Folk stories have a primeval root in the history of a nation and in this story, Ayyaran respect all moral humane, and social principles. Rituals, manners and moral qualities of Ayyaran are mentioned many times in the book and this study tried to extract and analyze them.
    Keywords: Ayyar, Samak, Ayyar, Gentlemanliness, Rituals of Ayyaran}
  • نجمه حسینی سروری *، حامد طالبیان
    در مقاله حاضر به منظور بررسی سیر حضور و تحول شخصیت جوانمرد در ادبیات داستانی فارسی، سه داستان سمک عیار، «داش آکل» و قیدار از لحاظ شباهت ها و تفاوت های شخصیت و شخصیت پردازی مورد بررسی قرارگرفته اند. انتخاب سه داستان یادشده بر این مبناست که سمک عیار، اولین اثر داستانی فارسی است که نقش عیاران در آن پررنگ تر از شاهان و پهلوانان است؛ «داش آکل»، اولین شخصیت داش مشدی در ادبیات داستانی نوین فارسی و قیدار، آخرین آنهاست. این بررسی نشان می دهد که در هر سه اثر، تفاوت قهرمان و ضدقهرمان، به روشنی بر مبنای صفت جوانمردی مشخص می شود، با این تفاوت که ضدقهرمان داستان «داش آکل» و سمک از لحاظ خصوصیات ظاهری و رفتاری شبیه به قهرمان است و ضدقهرمان داستان قیدار از این نظر نیز با قهرمان تفاوت دارد. علاوه بر این امیرخانی، مولفه اعتقاد به اسلام را به عناصر سازنده صفت جوانمردی اضافه کرده است اما جز این، قیدار، صرف نظر از خصوصیات ظاهری، از لحاظ سامان دهی رویدادها در جهت برجسته کردن خصوصیات شخصیت نوعی (تیپ) جوانمرد، کاملا شبیه به سمک عیار است.
    کلید واژگان: شخصیت جوانمرد, شخصیت پردازی, سمک عیار, داش آکل, قیدار}
    Najme Hosseini Sarvari *
    To study the excursion of presence and evolution of chivalrous characters in Persian literature, this article is examined three stories, “Samak e Ayyar”, “Dash Akol” and “Qeidar”, in terms of similarities and differences among characters and characterizations. mentioned stories have been selected because “samak e ayyar” is the first story in which the role of knights (“Ayaran”) is bolder than kings or heroes; “Dash Akol” is the first manly (“Dash Mashti”) character in modern Persian literature and “Qeidar” is the last one. This study indicates that in all three works, the distinction between protagonist and antagonist is clearly distinguished based on chivalry characteristic nevertheless the protagonist in “Samak e Ayyar” and “Dash Akol” is similar to antagonist in terms of facial features and behavioral characteristics while the antagonist of “Qeidar” is different from protagonist in this sense. Furthermore, “Amirkhani” appends the component of belief in Islam to the constitutive elements of chivalry characteristic, however, in spite of facial features, it is fully similar to “Samak e Ayyar” in terms of organizing events toward highlighting typical characteristics of chivalrous character.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال