به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فمینیسم » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فمینیسم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه مجیدی*، هادی یاوری، افسانه سادات حسینی
    این پژوهش، ایدئولوژی را در سطوح سه گانه زبانی (واژگانی، نحوی، بلاغی) در شعر سیمین بهبهانی شاعر ایرانی (1306-1393 ه.ش.) و گلرخسار صفی آوا شاعر تاجیکستانی (تولد 1326 ه.ش.)، بررسی و مقایسه می کند. شعر هر دو، با ایدئولوژی های حاکم بر فضای روشنفکری زمانه همراه است؛ در شعر بهبهانی، ایدئولوژی فمینیستی آشکارتر است و با واژگان امروزی، زبانی زنانه و نگاهی تازه، تشخص یافته است. اما صفی آوا، احساسات زنانه را چندان آشکارا بیان نمی کند؛ مضامین زنانه در شعر او راه یافته اند، اما این، وجه غالب نیست؛ شعر او بیشتر، با ناسیونالیسم نشان دار شده است. بازتاب ایدئولوژی در لایه های زبانی هر دو هست؛ اما صراحت صفی آوا بیشتر و ایدئولوژی در لایه واژگانی شعر او پررنگ تر است. در شعر بهبهانی ایدئولوژی عمدتا، در لایه های نحوی و بلاغی است و به شعر او فردیتی هنری بخشیده است. از این منظر شعر صفی آوا کلیشه وار، مانده است.
    کلید واژگان: سیمین بهبهانی, گلرخسار صفی آوا, سبک شناسی لایه ای, ایدئولوژی, فمینیسم, ملی گرایی}
    Fateme Majidi *, Hadi Yavari, Afsanesadat Hoseyni
    This study examines and compares the issues of ideology in the lexical, syntactic, and rhetorical layers of the poems composed by Simin Behbahani (1927-2014), an Iranian poetess, and Golrokhsar Safiava (b. 1947), a Tajik poetess. Both, poems are analyzed with regard to the dominant ideology of their time. In Behbahani's poem, the feminist ideology is more explicit and is characterized by modern words, feminine language and new perspective. Safiava's poem, however, does not express feminine feelings explicitly; indeed, feminine themes find their way into her poetry but are not dominant. Her poetry is mostly identified with nationalism. The ideology of both poets is revealed through all the three layers of language (lexical, syntactic and rhetorical). The symbols in Behbahani's poetry cover the feminist discourse, while the symbols in Safiava's poetry are national-patriotic with the color of war and defense. Ideologies are reflected in the linguistic layers of both, but Safiava is more explicit in this case. Her ideology is more distinguished in the lexical layer. In Behbahani's poem, the ideology is mainly of syntactic and rhetorical significance and gives the poem artistic individuality. From this point of view, Safiava's is claimed to have remained Clichéd.
    Keywords: Simin Behbahani, Golrokhsar Safiava, Layer Stylistics, Feminism, Nationalism}
  • مینو سادات مدنی، اکرم آیتی

    کلویه دلوم، نویسنده مطرح ادبیات معاصر فرانسه موفق شده است در طی نزدیک به دو دهه، خود را چهره حامی فمینیست در عرصه ادبیات فرانسه بشناساند. آثار این نویسنده، مضمون ادبی جامعه مردسالار و انواع فشارها به زنان در این جامعه را پررنگ کرده است و برای این منظور، انواع فرم نوشتار، نوع ادبی و... را تجربه می کند. سبک ادبی نویسنده نیز به کمک بیان بهتر این مضمون می آید. پژوهش حاضر، دو اثر داستانی کلوم، یعنی قلب مصنوعی و ساحره های جمهوری، را مطالعه می کند و با بهره گیری از نظریه تقابل های دوگانه هلن سیکسو، در نظر دارد نشان دهد چگونه کلویه دلوم تقابل ها و قوانین تحمیلی جامعه مردسالار را در نوشتار خود درهم می شکند. اصطلاح تقابل های دوگانه در جایگاه یکی از اساسی ترین مفاهیم در نقد پساساختارگرا، زبان شناسی و نشانه شناسی، پایه نظریه فمینیستی هلن سیکسو را شکل داده است. او که یکی از نویسندگان، فیلسوفان و چهره های مطرح فمینیست است و از آرای دریدا و لاکان تاثیر می گیرد، معتقد است نظام مردسالار مبتنی بر تقابل هایی است که در آن همه ویژگی های مثبت به مردان اطلاق می شود و بر این اساس، برتری جنس مذکر شکل می گیرد. در این پژوهش، با تحلیل آثار وی دیده می شود که چگونه دلوم مفهوم همدلی و همبستگی میان زنان را در جایگاه ضامن پیروزی جنبش فمینیسم و دستیابی به برابری جنسیتی مطرح می کند.

    کلید واژگان: تقابل های دوگانه, ساحره های جمهوری, فمینیسم, کلوئه دلوم, قلب مصنوعی, هلن سیکسو}
    Minoo Sadat ‎ Madani, Akram Ayati ‎

    Écrivaine de renom de la littérature française contemporaine, Chloé Delaume a réussi depuis près de deux décennies, à s’imposer comme une figure féministe éminente sur le champ littéraire français. Son œuvre explore largement les thématiques liées à la société patriarcale et aux diverses pressions sur le genre féminin, et pour y réussir, elle met en œuvre les multiples formes d’écriture, de genre et de support. Cette thématique trouve sa force d’expression par un style d’écriture percutant. Cette présente étude s’intéresse à étudier à travers deux œuvres romanesques de l’auteure, Le cœur synthétique et Les sorcières de la république, où le féminisme passe au premier plan, comment l’écrivaine essaie de briser les règles imposées par la société patriarcale et quelle est l’image idéale de la société fondée sur l’égalité des genres. Pour ce faire, nous aurons recours au concept des oppositions binaires, l'un des concepts les plus fondamentaux du poststructuralisme, de la linguistique et de la sémiotique, et l’assise de la théorie féministe de Hélène Cixous, écrivaine, philosophe et grande figure du féminisme française. Se situant d’une part, dans la lignée de la pensée poststructuraliste de Derrida et influencée d’autre part, par les idées de Lacan, Cixous estime que le système patriarcal est basé sur des oppositions dans lesquelles toutes les qualités positives se réfèrent aux hommes, ce qui mène ainsi, à la supériorité du genre masculin. Nous allons mettre en considération trois paires d’opposition majeures qui sont accentuées dans ces deux œuvres delaumiennes. L’analyse de ces romans nous montre bien comment Delaume introduit le concept de la sororité comme l’enjeu de la garantie de l’égalité du genre. 
    .

    Keywords: Cloé Delaume, féminisme, Hélène Cixous, Le cœur synthétique, Les sorcières de la république, Oppositions binaires, Sororité}
  • سید احمد میرزاده، حمیرا زمردی*، عبدالرضا سیف
    زمینه و هدف

    در این مقاله، در چهارچوب سبک شناسی لایه ای، راهکاری برای راهیابی به ایدیولوژی پنهان متن در رمان، پیشنهاد شده و بطور موردی در دو رمان شاخص دهه اول انقلاب یعنی زمستان 62 از اسماعیل فصیح و باغ بلور نوشته محسن مخملباف بررسی شده است. این راهکار بر اساس این فرضیه شکل گرفته است که با استخراج واژه های تکرارشونده ای که به ایدیولوژیهای بزرگ تعلق دارند میتوان به واژه ای رسید که بیشترین بسامد را داراست و احتمالا مرکز ایدیولوژیک اثر است. با کشف این واژه و بررسی چگونگی کاربرد آن در متن، ممکن است به جهتگیری ایدیولوژیک اثر راه یافت.

    روش مطالعه

    در این پژوهش با شیوه کتابخانه ای و در چهارچوب سبک شناسی لایه ای، با تمرکز بر دو کتاب زمستان 62 و باغ بلور هریک از واژه هایی که تعلق یا نزدیکی به ایدیولوژیهای مطرح داشتند یا بسامد آنها قابل توجه بود استخراج و دسته بندی شد. سپس چگونگی کاربرد واژه ای که دارای بیشترین بسامد بود از لحاظ صفت دهی، هاله کلمات، رویارویی با واژه های متقابل و نیز بررسی وجهیت فعل در جمله های دارای آن واژه در کتابهای مذکور بررسی شد.

    یافته ها

    واژه مرکزی در رمان زمستان 62 واژه «ایران» و در رمان باغ بلور واژه «زن» است و چگونگی کاربرد آنها معنیدار است.

    نتیجه گیری

    با ملاحظه چگونگی کاربرد واژه مرکزی دو کتاب مورد بررسی، از منظرهای گوناگون مشخص شد که نویسندگان هر دو کتاب نسبت به واژه مرکزی اثر خود، جانبدارانه برخورد کرده اند؛ بگونه ای که میتوان جهت گیری نویسنده زمستان 62 را در برخورد با واژه «ایران» در چهارچوب ایدیولوژی ناسیونالیسم و جهت گیری نویسنده باغ بلور را در برخورد با واژه «زن» در چهارچوب ایدیولوژی فمینیسم ارزیابی کرد.

    کلید واژگان: ایدئولوژی, واژه مرکزی, زن, ایران, ناسیونالیسم, فمینیسم, باغ بلور, زمستان 62}
    Seyed Ahmad Mirzadeh, Homira Zomorrodi*, AbdulReza Seif
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    This article proposes a solution to the text"s hidden ideology in a novel within the layered stylistics framework.Two famous novels of the revolution"s first decade, The Winter 62, written by Esmail Fassih, and the Crystal Garden, written by Mohsen Makhmalbaf, have been studied as case studies. This solution is based on a hypothesis that by extracting repeated words belonging to major ideologies, the word with the highest frequency and is probably the ideological center of the work can be reached. By discovering this word and examining its usage in the text, it is possible to get to the ideological orientation of the work.

    METHODOLOGY

    In this research, by focusing on The Winter of 62 and the Crystal Garden books, using the library method and within the layered stylistics framework, each of the words that belonged to or were close to the proposed ideologies or their frequency was significant, were extracted and categorized. Subsequently, the usage of the highest frequency word was examined in terms of ascribing adjectives, the halo of words, confronting opposite words, and checking the verb form in the sentences with that word in the books mentioned.

    FINDINGS

    The central word in the novel The Winter 62 is the word "Iran," and in the novel, the Crystal Garden is the word "woman," and how they are used is meaningful.

    CONCLUSION

    Considering how the central word of the two books under review is used, it is clear from different perspectives that the authors of both books have been biased toward the central word of their work. In this manner, it is practicable to evaluate the author"s orientation of The Winter 62 apropos to the word "Iran" in the nationalism ideology framework and the author"s orientation of The Crystal Garden apropos to the word "woman" in the feminism ideology framework.

    Keywords: ideology, central word, woman, Iran, nationalism, feminism, The Crystal Garden, The Winter 62}
  • بهاره تقی پور، محمود فیروزی مقدم، حمیدرضا سلیمانیان، علی صادقی منش
    زمینه و هدف

    یکی از موضوعات جدید در نقد فمینیستی آثار ادبی، مقوله رنگ شناسی است. با بررسی آثار زنان شاعر و نویسنده ازطریق روانشناسی رنگها میتوان به ساختارهای ذهنی و زبانی ناخودآگاه آنان پی برد؛ نیروهایی نامریی که فراتر از ادعای شاعر و نویسنده، در آثار نمود پیدا میکنند. لذا در این پژوهش با بررسی ترکیبی مولفه های رنگ شناسی، همراه با نقد فمینیستی الاین شوالتر، کتاب «باروتر از بهار» مورد ارزیابی قرار میگیرد. این کتاب مجموعه ای از شعر شاعران زن معاصر است که نویسنده به قصد نشان دادن تضییع حقوق فردی زنان در قالب زبان نوشته است.

    روش مطالعه

    این جستار به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای بر محور نقد روانشناسانه و فمینیستی انجام شده است.

    یافته ها

    استفاده از عنصر رنگ در کتاب «بارورتر از بهار» بمنظور بیان عواطف و احساسات زنانه از بسامد زیادی برخوردار است. رنگهایی که بصورت «نماد» و «رمز» به کار رفته اند حکایت از خصایص بیولوژیکی و جسمی زنانه دارند. این رنگها در مدلهای مفهومی روانشناسی، بیولوژیکی، زبانشناسی و فرهنگی قابل تقسیم است و همچنین کاربرد آنها در آثار زنان به مراتب بیشتر از آثار مردان در تحلیلهای مشابه بوده است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با تکیه بر ساختارشکنی در فرم زبان میتوان در لایه های زیرین متن، به نوعی زبان زنانه دست یافت؛ زبانی که در ظاهر رنگ و بویی مردانه دارد و در بیشتر مواقع تحت تاثیر فضای مردسالارانه خلق شده است؛ اما درواقع نوعی نگاه فمینیستی در مفهوم جینوکرتیسیزم شوالتر دارد.

    کلید واژگان: رنگ شناسی, فمینیسم, الاین شوالتر, بارورتر از بهار}
    B. Taghipour, M. Firouzi Moghadam*, H.R. Soleimanian, A. Sadeghi Manesh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One of the new topics in feminist criticism of literary works is the category of colorism. By examining the works of women poets and writers through the psychology of colors, one can understand their unconscious mental and linguistic structures; Invisible forces that appear in the works beyond the claim of the poet and writer. Therefore, in this research, the book "Baroter ez Behar" is evaluated by examining the components of color science together with the feminist criticism of Elaine Showalter. This book is a collection of poems by contemporary women poets, which the author wrote with the intention of showing the violation of women's individual rights in the form of language.

    METHODOLOGY

    This essay has been done in a descriptive-analytical way using library studies based on psychological and feminist criticism.

    FINDINGS

    The use of the element of color in the book "More Fertile than Spring" in order to express women's emotions and feelings has a high frequency. The colors that are used as "symbols" and "codes" are indicative of women's biological and physical characteristics. These colors can be divided into psychological, biological, linguistic and cultural conceptual models, and their use in women's works has been far more than men's works in similar analyses.

    Conclusion

    The results of this research indicate that by relying on the deconstruction of the language form, a kind of feminine language can be achieved in the lower layers of the text; A language that has a masculine color in appearance and was created under the influence of a patriarchal environment in most cases; But in fact, it has a kind of feminist view in the concept of Showalter's Jinocritisism.

    Keywords: Colorology, feminism, Elaine Showalter, more fertile than spring}
  • مریم سرابی داریان، علی بوذری*

    اوج‌گیری جنبش اجتماعی فمینیسم در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی ابعاد گوناگون دنیای هنر را به‌ چالش‌کشیده است. توجه فمینیست‌ها به هنر پیامد منطقی تعهد اصلی فمینیسم یعنی پرداختن به نگرش‌هایی است که زنان و مردان درباره‌ی موقعیت زنان در جامعه‌ی عصر خود داشته‌اند. هنر برآمده از این جنبش، با تفسیر و ابطال تعمدانه‌ی معنای تمامی ارزش‌های زیبایی‌شناختی سنتی و با به‌چالش‌کشیدن مفهوم هسته‌ی مرکزی هنر و تمرکز قدیمی تاریخ هنر بر نقاشی و معماری و مجسمه‌سازی، به جنبش‌های مهم هنری پیوسته و خود باعث ایجاد جنبش‌هایی در درون آن نیز شده است. تصویرگری نیز به‌عنوان شاخه‌ای از هنرهای تجسمی که هم در گفتن داستان و هم در به اشتراک‌گذاری اطلاعات و به همان میزان در درک ما از دنیای مدرن نقش اساسی برعهده داشته است‌، از این امر مستثنی نیست. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که نظریه‌های فمینیستی چگونه در آثار هنری معاصر به‌ویژه در زمینه‌ی تصویرسازی بازتاب یافته است. در این راستا در حوزه‌ی تصویرسازی کتاب‌های کودکان از میان آثار دو تصویرگر ایرانی کتاب دو دوست از هدی حدادی و کتاب طوطی و بازرگان از مرجان وفاییان که رویکردهای فمینیستی در آن‌ها به چشم می‌خورد، به‌عنوان‌ نمونه انتخاب شدند. نتیجه‌ی این مطالعه نشان می‌دهد که رویکرد فمینیستی را در آثار این دو تصویرگر با فراتررفتن از کلیشه‌های جنسیتی و مطرح‌کردن مسایلی همچون قدرت انتخاب و فاعلیت زنان، ارتباط زن-زن و زن-طبیعت، حضور زنان در عرصه‌ی عمومی و جایگاه شغلی زنان در ارتباط با ساختار قدرت می‌توان دید.

    کلید واژگان: تصویرگری, دو دوست, طوطی و بازرگان, فمینیسم, کتاب تصویری, مرجان وفائیان, هدی حدادی}
    Maryam Sarabi, Ali Boozari *

    The rise of the feminist social movement in the 1960s and 1970s challenged various dimensions of the art world. Feminists' Attention to the Art of Logical Consequence The main commitment of feminism is to address the attitudes that men and women have towards the position of women in the society of their time. Art derived from this movement, by deliberately interpreting and refuting the meaning of all traditional aesthetic values ​​and by challenging the central core concept of art and the old focus of art history on painting, architecture and sculpture, has joined important artistic movements and created movements within it. Has also been. Illustration is no exception as a branch of the visual arts that has played a key role in both storytelling and information sharing, as well as in our understanding of the modern world. This research, which is applied from the perspective of purpose, has been done in a descriptive-analytical manner and by studying feminism and some forms of this thought seeks to answer the question of how feminist theories are reflected in contemporary works of art, especially in the field of illustration. In this regard, in the field of children's book illustration, among the works of two Iranian illustrators, the book Do Doost (Two Friends) by Hodā Haddādi and the book The Parrot and the Merchant by Marjān Vafāeiān, in which feminist approaches can be seen, were selected as an example. The results of this study show that the feminist approach in the works of these two illustrators goes beyond gender stereotypes and raises issues such as women's power of choice and activity, woman-woman and woman-nature relationship, women's presence in the public arena and women's job position in relation. Visible with power structure.

    Keywords: Illustration, Picturebook, Feminism, Hodā Haddādi, Marjān Vafāiān}
  • سعیده خجسته پور، محمدعلی گذشتی، عبدالحسین فرزاد
    زمینه و هدف

     «سبک‌شناسی فمینیستی» یکی از رویکردهای فرهنگی-اجتماعی علم سبک‌شناسی است که «سارا میلز»، سبک‌شناس و محقق این حوزه، مدلی در این زمینه مطرح میکند و این روش را بهترین شیوه برای بررسی و تحلیل موضوع فمینیسم و اثربخشی آن در متون ادبی با استفاده از ابعاد و جنبه های زبان‌شناسی آنها میداند. در نوشتار پیش‌رو با بهره گیری از این الگو، به این پرسشها پاسخ داده میشود که زنانه نویسی چیست و مولفه های زنانه نویسی کدامند و در رمان‌‌ موردبحث چگونه نمود پیدا میکنند. به اعتقاد میلز، نویسندگان زن، مولفه های گوناگون زبانی را در ساختار و محتوای آثارشان با تاثیرپذیری از ویژگیهای زنانه، عواطف و دیدگاه های جنسیتی خود استفاده میکنند و ازاینرو در آثارشان باید سه سطح واژگان، جملات و گفتمان تحلیل و بررسی شود. بنابراین با این نگاه و با بهره گیری از الگوی موردنظر، رمان «اهل غرق» منیرو روانی‌پور انتخاب و بررسی شد.

    روش مطالعه

     این پژوهش در حوزه سبک‌شناسی عملی و با روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل‌های مبتنی بر آن بر پایه مولفه های الگوی سارا میلز و صاحب‌نظران این حوزه انجام گرفت.

    یافته ها

     یافته های پژوهش با نمود ویژگیهای زنانه نویسی پربسامد در رمان مذکور عبارتند از: در سطح واژگان کاربرد واژه های متعلق به حوزه زنان، کاربرد رنگ‌واژها، تعدد شخصیتهای زن؛ در سطح جملات کاربرد فراوان جمله های خبری، توصیفی، کوتاه، کاربرد جمله های پرسشی بشکل حدیث نفس، استفاده از نشانه فرازبانی سه نقطه؛ در سطح گفتمانی، زاویه دید سوم شخص بیرونی، متن روایی و راوی نویسنده، زن بودن یکی از شخصیتهای اصلی، لحن مودبانه با بهره گیری از لهجه بومی محل رخداد داستان، درونمایه با بهره گیری از اندیشه های فمینیستی، زمان رخدادها دوره معاصر پهلوی دوم، مکان‌ وقوع داستان آبادی «جفره» در جنوب ایران و اطرافش.

    نتیجه گیری

     رمان موردبحث این پژوهش از الگوی مطرح سارا میلز پیروی کرده است و اکثر مولفه های زنانه نویسی در متن آن یافت شدند.

    کلید واژگان: زنانه نویسی, سبک شناسی فمینیستی, فمینیسم, سارا میلز, رمان اهل غرق, منیرو روانی پور}
    S. Khojastehpour, M.A. Gozashti*, A. Farzad
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    ”Feminist stylistics" is one of the sociocultural approaches to stylistics that "Sara Mills", a stylist and researcher in this field, proposes a model in this field and this method is the best way to study and analyze the issue of feminism and its effectiveness in literary texts. Knows the use of their linguistic dimensions and aspects. In the following article, using this model, these questions will be answered, what is feminine Writing and what are the components of feminine Writing and how it is manifested in the novel in question. According to Mills, women writers use various linguistic components in the structure and content of their works under the influence of their feminine characteristics, emotions and gender views, and therefore three levels of words, sentences and discourse should be analyzed in their works. Therefore, with this view and using the desired model, the novel "Ahl Gharq" by Moniro Ravanipour was selected and studied.

    METHODOLOGY

    This research was conducted in the field of practical stylistics with descriptive-analytical method and analysis based on the components of the model of Sara Mills and experts in this field.

    FINDINGS

    Findings of the research with the expression of the characteristics of high-frequency feminism in the novel are: at the level of vocabulary, the use of words belonging to the field of women, the use of color words, the multiplicity of female characters; At the level of sentences, frequent use of news, descriptive, short sentences, use of question sentences in the form of Soliloquy , the use of a three-point metalanguage sign; At the discourse level, the third-person perspective, the narrative text and the author's narrator, one of the main characters of the woman, the polite tone using the native dialect of the place of the story, the theme using feminist ideas, the time of contemporary events in the second side, the place Occurrence of Jafreh settlement story in southern Iran and its surroundings.

    CONCLUSION

    The novel discussed in this study has followed the model of Sara Mills and most of the components of feminism were found in its text.

    Keywords: Feminine Writing, Feminist Stylistics, Feminism, Sara Mills, Ahl Gharq Novel, Moniro Ravanipour}
  • Ali Jamali *

    Ever since the publication of Susan Glaspell's play in one act, Trifles, in 1916, it has become a playground for different feminist theories to counterpart, many of which struggle to categorize the play as a reproduction of the traditional gender roles set by patriarchy. Since there seems to be no unity in defining the term 'feminism,' many believe that it would do justice to call its varieties, 'feminisms'. Being one of the most well-known terms in feminism, men's gaze has been viewed and reviewed constantly throughout the years. Yet, what seems to be new to this field is the concept of the 'female gaze'. Unlike anti-essentialists, essentialist feminists believe in embracing the 'essential' differences between men and women. Therefore, this paper analyzes Glaspell's play in the light of these two points of view on feminism, especially the theories of gaze, and looks for a shared ground for reconciliation. So, by delving into these theories, the researcher eventually concludes that although Trifles is criticizing the female status in a patriarchal society, relating all associated with her to 'trifles,' at the same time, it reproduces the traditional gender roles by approving essentially feminine characteristics which need to be celebrated instead of criticized.

    Keywords: Essentialism, Female Gaze, Feminism, Power, Trifles}
  • بهزاد پورقریب *

    شیء‌وارگی، اصطلاحی است که در رویکرد فمینیستی برای نقد موقعیت زبان در جهان مدرن به کار می رود. در این نگرش مبتنی بر تفکر سرمایه داری، زن به‌مثابه شیء در نظر گرفته می شود و تمامی عوارض شیء شدن همچون تملک، بهره کشی و بی مصرف شدن بر او تحمیل می شود. شیء‌وارگی را رسانه‌ها، تبلیغات و فرهنگ عمومی چنان عادی می نمایند که به جزیی از فرهنگ بدل می شود. در رمان «خانه ادریسی‌ها»، یک انقلاب، جامعه را دگرگون می‌کند. خانه اشراف سنتی تصرف می شود، اما زنان به آزادی نمی رسند. حتی زنانی چون شوکت که در درجات بالای قدرت هستند، مجبورند زنانگی خود را انکار کنند و این اوج جنسیت زدگی و خودشیءانگاری زنان داستان است. از دیگر سو، رمان «سرگذشت ندیمه» از مارگارت اتود، ماجرای «افرد»، ندیمه‌ای است که در کشوری تخیلی به نام گیلاد زندگی می کند؛ جایی که زنان، حق خواندن ندارند. ارزش زنان تنها به باروری آنهاست. مسیله اصلی پژوهش حاضر این است که نویسندگان آثار مورد نظر، چگونه شیء‌وارگی را برجسته کرده‌اند و با بازتولید آن در جهان داستان، مقومات و عوارض آن را در تجربه‌های زیسته شخصیت‌ها به نمایش گذاشته‌اند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. پرسش اصلی این است که در این دو رمان، زنان چگونه به مثابه شیء تصویر شده‌اند و وجوه اشتراک و افتراق این دو رمان چیست؟ نتایج نشان می دهد که در جریان شیء‌وارگی، هویت زنان از دست می‌رود. مردان از زنان همچون ابزاری برای برآوردن مطامع خود بهره می‌برند. زنان در جایگاه برده، نام خود را از دست می دهند و عشق در آنان تقبیح می‌شود.

    کلید واژگان: فمینیسم, شیء وارگی, هویت, خانه ادریسی ها و سرگذشت ندیمه}
    Behzad Pourgharib *

    House of Edriss is the story of the wandering women in the circle of human disasters. Women in the two structural power disciplines and in the two seemingly old and new worlds cannot have any role other than a victim. In this novel, women such as Roxana and Rahilla are considered to be desirable merely because of their beautiful appearance and other women have become obsessed with their traditional life style. In the new communist discipline, these women change their identities to ideologically imprisoned workers. In the novel, one revolution can transform each society; the house of the traditional aristocrats is seized. But women do not get free. Even women like Shaukat, who are at high levels of power, have to deny their femininity, and this is the culmination of women's hostile sexism and self-objecting. On the other hand, Margaret Atwood’s Handmaid's Tale is the story of handmaids who live in a fantasy country called Gilead, where women do not have the right to read. Women's worth is only about their fertility. The novel, based on the characteristics of defining the identity of individuals through social foundations, which leads to self-centeredness, is an analytical work based on the loss of women's identity in the capitalist system. The analysis of the two aforementioned stories is not based on the female object-oriented approach that the women in the traditional life have neither rights nor human identities, nor have the political trends of the left and the right of the modern world.

    Keywords: Feminism, Reification, House of Edriss, Handmaid's Tale}
  • فرشته آلیانی، محرم رضایتی کیشه خاله*، رضا چراغی
    ادبیات عامه از یک قرن پیش با جمع آوری متون آغاز شد و در دهه های بعد با استفاده از رویکردهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. پژوهش های مرتبط با زنان از حوزه های مهم در ادبیات عامه است که بخاطر بازتاب صداهای خاموش جامعه، ظرفیت زیادی برای مطالعه دارد. همزمان با دانشگاهی شدن ادبیات عامه، عوامل مختلفی باعث شد که به مساله زنان بخصوص در این حوزه توجه ویژه ای شود. در این مقاله با رویکرد تحلیلی- انتقادی، ابتدا با مطالعه و طبقه بندی آثار مرتبط با زنان در ادبیات عامه که از سال 1300 تا 1400 نوشته شده اند، سیر صعودی این تحقیقات و موضوعات آن ها را نشان دادیم، سپس تاثیر رویکردهای دوگانه سنت و مدرنتیه را در ایجاد نگرش های مختلف به زنان در متون ادبیات عامیانه واکاوی کردیم، و در نهایت نظریه های تحلیلی چند پایان نامه مرتبط با زنان در حوزه ادبیات عامیانه را با نگاه انتقادی بررسی نمودیم. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد: نگاه غالب به زنان در متون ادبیات عامه، منفی است. معمولا کوشیده اند تا رویکرد سنتی مردسالار را در ذهن و زبان مردم نهادینه کنند. زن را به عنوان موجودی حیله گر و جنس دوم تلقی کنند. در معدود آثاری نیز زن از جهت مثبت به عنوان نقش مادری مورد ستایش قرار گرفته است. از رویکردهای نظری مختلف در پایان نامه های زن محور به خوبی استفاده نشده و به نتایج جدید و متفاوتی نرسیده است.
    کلید واژگان: ادبیات عامه, نقد, پژوهش های زن محور, فمینیسم}
    Fereshteh Aliani, Moharram Rezayati Kishekhaleh *, Reza Cheraghi
    Popular literature began a century ago with the collection of texts and in the following decades was analyzed using different approaches. Research related to women is an important field in popular literature that has a great potential for study due to the reflection of the silent voices of society. Simultaneously with the universityization of popular literature, various factors led to special attention to the issue of women, especially in this field. In this article, with an analytical-critical approach, first by studying and classifying works related to women in popular literature written from 1300 to 1400, we showed the upward trend of this research and their topics, then the impact of dual approaches of tradition and modernity. We explored the development of different attitudes toward women in popular literature texts, and finally critically examined the analytical theories of several dissertations related to women in the field of folk literature. The results of this study show: The dominant view of women in popular literature texts is negative. They have usually tried to institutionalize the traditional patriarchal approach in the minds and languages ​​of the people. Think of women as cunning creatures and the second sex. In a few works, the woman has been positively praised as a mother. Different theoretical approaches have not been well used in women-centered dissertations and new and different results have not been reached.
    Keywords: Popular literature, Critique, women-centered research, feminism}
  • علیرضا آذرپیک*، فاطمه صفری

    در بررسی رویکردهای ادبی و خلق سیستم های نگرشی و نگارشی، با چهار انگاره سیستم های کاهشی- افزایشی، سیستم های التقاطی، سیستم نماها، سیستم افزایشی- انضمامی رو به رو هستیم. آرش آذرپیک ضمن ارایه این تقسیم بندی، عامل آن را کشف و ارایه افقی، پراگماتیک و همچنین پروبلماتیک توسط این انگاره می داند؛ لذا در این مقاله با بیان و بررسی این چهار سیستم بیان خواهیم کرد که رویکرد اکوفمینیسم رویکردی التقاطیست که همواره در تلاش است زن و زمین را پدیدارهایی ستمدیده در سیستم های مردسالارانه قلمداد کند. رویکرد انتقادی فرافمینیسم با عنایت به سیستم افزایشی- انضمامی فراتر از تمام چهارچوبه های بسته زن محورانه و مردمحورانه در پی ارایه تقسیم بندی انواع سوژه از دیدگاه آذرپیک بوده و معتقد است اکوفمینیسم تنها با تغییر سوژه مرد به سوژه زن، در تلاش است در ساحتی دیگر و با دیدی زنانه محورانه تمام هستی مندان -از جمله زمین- را در رویکردی سلسله مراتبی فصل بندی کند. در ادبیات طبیعت گرا با توجه به دو رکن بنیادین «عدم هرگونه ثنویت گرایی» و «عدم هرگونه صفت دهی»، اصل و بنیان زمین سوژگی در عریانیسم مطرح میشود. زمین سوژگی رویکردیست انتقادی به تمام انگاره هایی که در آن انسان به عنوان سوژه فاعل شناسا -که همواره در پی ارزش گذاری است- شناخته می شود. در این مقاله که به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاد از منابع کتاب خانه ای انجام گرفته؛ ادبیات طبیعت گرا با عنایت به رویکرد جنس سوم و بیان نگره های زنانه نگر انسان محورانه و مردانه نگر انسان محورانه بررسی می شود.

    کلید واژگان: ادبیات طبیعتگرا, زمینسوژگی, انسانسوژگی, فمینیسم, اکوفمینیسم, فرافمینیسم}
    Alireza Azarpeyk *, Fateme Safari

    In the review of literary approaches and the creation of attitudinal and writing systems, we are faced with the four paradigms of reduction-increasing systems, eclectic systems, systems of views, and additive-concrete systems. While presenting this division, Arash Azarpik considers its factor to be the discovery and presentation of horizontal, pragmatic and also problematic by this concept; Therefore, in this article, by stating and examining these four systems, we will state that the approach of ecofeminism is an eclectic approach that always tries to consider women and the earth as oppressed phenomena in patriarchal systems.The critical approach of meta-feminism, with regard to the additive-concrete system, beyond all frameworks of women-oriented and people-oriented frameworks, seeks to present the division of subject types from Azarpik's point of view, and believes that eco-feminism is only trying to change the male subject to a female subject, in a different field and with a different perspective. Feminine-centered to categorize all beings - including the earth - in a hierarchical approach. In the naturalistic literature, according to the two fundamental pillars of "absence of any dualism" and "absence of any attribution", the principle and foundation of geosynthesis in nudism is proposed. Geo-subjectivity is a critical approach to all the ideas in which man is recognized as a subject of knowledge - who is always looking for value.In this article, which is done in a descriptive and analytical manner and using library resources;

    Keywords: Naturalist Literature, geo-feminism, anthropo-feminism, feminism, eco-feminism, meta-feminism}
  • الناز سارانی، بهزاد پورقریب*، علی عرب مفرد
    روایت شناسی فمینیستی با روشی منظم تفاوت های جنسیتی را در داستان و گفتمان بررسی می کند و بر مواردی چون جنسیت نویسندگان، مخاطبان فرضی نویسنده، خوانندگان واقعی و شخصیت ها و راوی تمرکز دارد. در این مقاله هدف بر آن است تا به بررسی روایت شناسی فمینیستی در مهمترین داستان غزاله علیزاده؛ یعنی خانه ادریسی ها پرداخته شود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهد که بررسی روایت شناسی فمینیستی در این رمان، به جز مضمون نوین، شگردهای قابل توجه ادبی یا ساختار قدرتمند روایی آن؛ بستری برای ظهور و تجلی سویه های فکری، مفهومی و فلسفی جنبش فمینیسم است. درواقع، علیزاده در دو شاخصه، رویکردهای فمینیستی خود در خانه ادریسی ها را نمایان می سازد: نخست از طریق بدیلی نو در راستای جایگزین کردن روایت های توصیفی زنانه از اشیاء، طبیعت و مفاهیم به جای روایت های مردانه (به گونه ای که خواننده بتواند متوجه تفاوت های جنسیتی در آن بشود) و دوم از طریق مرکزیت بخشیدن و محوری کردن شخصیت های زن رمان که درنهایت باعث می شود این رمان از  دو نظر ساختار رمان؛ یعنی روابط میان توصیف، دیالوگ ها و البته اجزای داستانی و از نظر مفهومی کردن و پیچیده ساختن شخصیت های زن داستان رمانی موفق به نظر برسد که نشان گر وضعیت زنان جامعه در حوزه سیاسی اجتماعی و خانوادگی اجتماع داستانی است.
    کلید واژگان: فمینیسم, روایت شناسی, گفتمان مردسالارانه, خانه ادریسی ها, غزاله علیزاده}
    Elnaz Sarani, Behzad Pourgharib *, Ali Arabmofrad
    Feminist narratology systematically explores gender differences in storytelling and discourse, reflecting on topics including the gender of the writers, the author's hypothetical audience, the real audiences, and the characters and narrator. The aim of this paper is to study feminist narratology in Ghazaleh Alizadeh's most important novel, The House of the Idrisi. This descriptive-analytical paper demonstrates that, aside from the novel's new theme, important literary methods, and solid narrative structure, the analysis of feminist narratology in this novel serves as a forum for the emergence and manifestation of the feminist movement's cultural, conceptual, and metaphysical facets. In fact, Alizadeh reveals her feminist approaches to The House of the Idrisi in two ways: first, by introducing a modern method of replacing masculine narratives with expressive feminine narratives of things, existence, and concepts ( be able to understand gender differences in it), and, second, by emphasizing the female characters of the novel, which, in turn, gives the novel its structure, namely the relationship between explanation, dialogue, and, of course, the story's components and conceptually; complicating female characters in a fictional novel seem to represent the socio-political status of women in the fictional society.
    Keywords: Feminism, Narratology, Patriarchal Discourse, The House of the Idrisi, Ghazaleh Alizadeh}
  • پانته آ نبی ئیان*
    با درنظر داشتن چارچوب نظریه جوزفین دونوان، ضمن انتخاب دو نویسنده مرد، به عنوان نویسندگان مشهور معاصر، به نام هدایت و آل احمد، جلوه زن، در فرهنگ مردسالار و نفوذ این فرهنگ در آثار نویسندگان مرد، به تصویر کشیده شده است. اهداف این مقاله، بررسی جلوه زن، در ادبیات مردان می باشد تا تجلی زن در قالب های کلیشه ای و ابزاری در این دست آثار به نمایش درآید. فرض بر آن بود که در داستان های این دو نویسنده مرد، زن به صورت کلیشه ای و با نقش های قالبی به خواننده ارایه شده است و هدایت و آل احمد در برخورد با زن در مقام یک عضو مستقل جامعه، با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سنتی مردسالارانه، موضع گیری حمایتگرانه ای در برابر نمایش زنان در داستان هایشان، اتخاذ نکرده اند. پس از بررسی و تحلیل هشت داستان، می توان نتیجه گرفت که زن، در این آثار، دارای نقشی کلیشه ای و ابزاری است و اهمیت ثانویه و نقشی منفعل دارد و به هر نحو، تسلیم ملزومات فرهنگ مردسالار زمان خویش و محقق کننده اهداف مرد است.
    کلید واژگان: فمینیسم, نقد فمینیستی, زن, زن ستیزی}
    Pantea Nabian *
    The author analyzed eight short Persian stories written by men writers on the basis of Josephine Donovan's Feminist theory to show the position and role of the women in these stories. Four stories were chosen among the works of Sadiq Hedayat and the other four stories were selected among the works of Al-ahmad. The author wants to illustrate that men as writers show women in cliche roles as objects, tools and dependent creatures not as a complete, independent women, in the world of males also investigates that there was not any humanitarian or supportive stance to display women, In the patriarchal world of these writers. Conclusions showed that both of the writers as influential Iranian writers in their cultural-social and traditional structures of their stories gave stereotypical roles to women and passive human-beings, playing secondary roles to satisfy patriarchal needs and requirements, and finally they passively give up in men’s world. Both of the theory and practice of the author were fully satisfied.
    Keywords: Feminism, feminist criticism, Women, Misogynist}
  • فرشید نوروزی روشناوند*، محمد غفاری
    در چند دهه اخیر، جنبش فمینیسم محل مناقشه های گوناگون بوده است، از جمله در ساحت آفرینش و نقد آثار ادبی. یکی از برجسته ترین نظریه پردازان فمینیسم در ادبیات الن سیکسو است، که غالبا او را به مفهوم پسامدرنیستی «نوشتار زنانه» می شناسند. جستار حاضر ابتدا به شرح چهار ویژگی اصلی فمینیسم پسامدرنیستی سیکسو و مفهوم نوشتار زنانه می پردازد، که عبارت اند از منطق گریزی، شعرگونگی و آشنایی زدایی، محاکات ستیزی، و دیگری آگاهی. نگارندگان نشان می دهند که، برخلاف برخی برداشت های نادرست رایج، نوشتار زنانه فقط به آثار نویسندگان زن منحصر نمی شود، بلکه آثار نویسندگان مرد خلاق نیز ممکن است محمل مناسبی برای تحقق نوشتار زنانه باشند. سپس، داستان کوتاه «روز اسبریزی» اثر بیژن نجدی درچارچوب این پیوند فمینیسم و پسامدرنیسم تحلیل می شود. داستان کوتاه «روز اسبریزی» اثر بیژن نجدی از این جهت برای تحلیل انتخاب شده است که اولا هم به لحاظ فرم و ساختار روایت و هم به لحاظ موضوع و محتوا داستانی پیش رو و منحصربه فرد محسوب می شود و ثانیا مضمون های بدیعی در این داستان پسامدرن یافت می شوند که در پژوهش های قبلی به آن ها اشاره ای نشده است، حال آنکه در چارچوب فمینیسم پسامدرنیستی می توان آن ها را شناسایی، توصیف، و تحلیل کرد. نتیجه حاصل از این پژوهش آن است که می توان متن نجدی را به سبب سبک نامتعارف، خلاقانه، و منحصربه فردش، که ناشی از عناصر برشمرده است، یکی از نمونه های بارز نوشتار زنانه در ادبیات داستانی معاصر ایران به شمار آورد.
    کلید واژگان: «روز اسبریزی», فمینیسم, پسامدرنیسم, نوشتار زنانه, الن سیکسو}
    Farshid Nowrouzi Roshnavand *, Mohammad Ghaffary
    Over the past decades, the feminist movement has been a point of controversy, especially in the fields of literary creation and criticism. One of the most prominent feminist literary critics is Hélène Cixous, who is mostly famous for her postmodern concept of écriture feminine. The present article first elaborates on four main features of Cixousian feminist postmodernism and écriture feminine: deviations from logical norms, poeticality and defamiliarization, anti-representationalism, and other-consciousness. The results of the study show that contrary to common misconceptions, écriture féminine is not exclusive to the works of female writers and that the works of creative male writers. Then, Bijan Najdi’s short story “The Day of Horsepouring” will be analyzed in the light of the similarities between feminism and postmodernism. This story has been chosen because it is unique in terms of form, narrative structure, content, and postmodern themes, which can be interpreted based on postmodern feminism. The results also demonstrate that Najdi’s unconventional and creative writing style can be considered as a prime example of écriture feminine in contemporary Persian literature.
    Keywords: “The Day of Horsepouring, ” Postmodernism, Feminism, écriture féminine, Hélène Cixous}
  • آرزو مرادی*
    در ادبیات سنتی، مدرن و پست مدرن، همواره بامقوله ای به نام زن روبه رو بوده ایم. زن در ادبیات کلاسیک ما معشوقی بود با قدی هم چو سرو، ابروانی کمان و... که در بهترین حالات عاشق او را در می خانه و خرابات ملاقات می کرد. در دوره مدرن و به نسبت کمتر از آن در دوره پست مدرن، زنان شاعر رویکردهایی انتقادی را نسبت به جایگاه زن در ادبیات و جامعه در پیش گرفتند. نکته حایز اهمیت آنکه جامعه و به تبع آن ادبیات، از دیرباز زن را به عنوان ابزاری در دست جامعه و شعر پنداشته و همواره درباره آن نگاشته اند؛ اما رویکرد فرافمینیسم در جامعه و ادبیات با رویکردی انتقادی نسبت به تمام دوگانه انگاری ها و ابزارپنداری ها نسب به زن، دیدگاه انتقادی فرااومانیسم را ارایه می دهد که در آن زن نیمه عاشقانه انسان در زمین نگریسته می شود و در ادبیات، به خصوص در ادبیات طبیعت گرا، به زن اجازه داده می شود بدون انکار، رد و تحقیر نیمه دیگر انسان یعنی مرد؛ به عنوان کاراکتری مستقل و بدون واسطه در جامعه و شعر ظهور و نمود یابد بدون آنکه پیشاپیش دچار پیش فرض ها، انتقادها، قضاوت ها و... باشد. این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتاب خانه ای گردآوری شده؛ به دنبال بررسی تقابل جایگاه زن در ادبیات از سنت تا فرافمنیسم درمی یابد که فرافمنیسم رویکردی انتقادی است به تمام نگره های زن ابزاربین و زن کالا بین در دوره های سنت، مدرن و پست مدرن.
    کلید واژگان: زن, فرازن, فمینیسم, فرافمینیسم, فرااومانیسم, فراسنت, ادبیات طبیعت گرا}
    Arezoo Moradi *
    In traditional, modern and postmodern literature, we have always encountered a category called woman. In our classical literature, a woman was a beloved with the same height as a cypress, eyebrows like a bow, etc., who in the best of circumstances met her lover in a pub. In the modern period and to a lesser extent in the postmodern period, women poets took critical approaches to the position of women in literature and society. It is important to note that society and, consequently, literature have long regarded women as a tool for society and poetry and have always written about them; But the approach of post-feminism in society and literature, with a critical approach to all dualisms and instrumentalists about women, presents a critical view of post-humanism in which women are seen as the romantic half of human on earth and in literature, especially in naturalistic literature, women are allowed to without denying, rejecting and humiliating the other half of human, that is the man; appear as an independent and unmediated character in society and poetry without having to deal with presuppositions, criticisms, judgments, etc. This article is a descriptive-analytical method compiled using library resources, aims to enable each of the male and female phenomena in literature to have an independent presence in the text immediately and independently of all ideological and theological views, and to narrate themselves in the world of text.The aim is to enable each of the male and female phenomena in literature to have an independent presence in the text immediately and independently of all ideological and theological views, and to flow in the text and to narrate themselves in the world of text
    Keywords: Woman, Farazan, feminism, Frafinism, Fraumanism, Frasent, Naturalist Literature}
  • بهروز بیک بابایی*، موسی رحیمی

    ادبیات هر ملتی از یک سو، آینه تمام نمای افکار و اندیشه های حاکم بر آن جامعه و از سویی دیگر، منعکس کننده بینش اقلیت آن ملت است. از این رو، در گستره ادبیات ملل، رمان به عنوان یکی از انواع ادبی، به نویسنده این امکان را می دهد تا بتواند آرا و ایده های خود را با احساسات درونی هماهنگ کرده و در نهایت به خواننده منتقل کند. در میان رمان نویسان مطرح ادبیات جهان، نویسندگانی هستند که در سبک، اندیشه و ایده، شباهت ها و ویژگی های مشترکی دارند. هرچند که تعداد این وجوه اشتراک اندک باشد. در جستار پیش رو، سعی شده است تا پس از تبیین اصول شاخص های نقد فمینیستی، آثار دو نویسنده زن -یکی از ایران و دیگری از ترکیه- از دیدگاه نقد فمینیستی مورد واکاوی و مقایسه قرار گیرد. زویا پیرزاد در بین نویسندگان زن ایرانی و الف شفق از میان نویسندگان زن ترکیه دو رمان نویسی هستند که به نظر می رسد هر دو به نقش و جایگاه زنان در آثار خود ارزش و اهمیت ویژه ای داده اند. از رهگذار این مسیله، در این مقاله، می توان پی برد که رویکرد و نگاه دو نویسنده، نسبت به شاخص های نقد فمینیستی چگونه است. ازین رو، در پژوهش پیش رو، با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با بهره گیری از روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل، ضمن آشنایی با نظرات منتقدان دیگر درباره آثار این دو نویسنده بزرگ، به تحلیل آثار آنان پرداخته ایم.

    کلید واژگان: فمینیسم, زنان, ایران, ترکیه, الف شفق, زویا پیرزاد}
    Behruz Bekbabayi*, Musa Rahimi

    Every countrychr('39')s literature, in one hand is a mirror to itchr('39')s ideologies and thoughts and on the other hand is a reflection of that countrychr('39')s minoritychr('39')s views. Therefore; in international literature domain, novels, as a form of literature, gives the writer the ability to make a harmony between his own ideas and inner emotions and to transfer them to the reader in the end. Between the worldchr('39')s most famous writers there are some writers with similarities -however small- in the writing method and ideology. In the following essay we tried to compare and analyze the works of two female writers - one Iranian and one Turkish- after pointing out the basics of feministic critique. Zoya Pirzad between Iranian writers and Elif Shafak between Turkish writers are two novelists who seem to value and emphasize on the position of women. By going through this fact, in this essay we find out the attitude and views of the two writers regarding feministic critique barometers. Therefore in the following desk based research, using inductive methods, founded in analysis and characterization, wechr('39')ll analyze the works of these two great writers as well as getting to know the critics opinions on them.

    Keywords: Feminism, Women, Iran, Turkey, Elif Shafak, Zoya Pirzad}
  • فرشته حدیثی*، فیروزه عامری

    در این مقاله به مقوله ی جنسیت، تعریف متفاوت و متناقض آن ها در طول تاریخ، عملکرد مضاعف و روابط آنها به عنوان وسیله ای جهت تحلیل موضوعات عمقی تر پرداخته شده است. در این مقاله به مباحث بین منتقدان در حیطه ی زبان و تعاریف و تفاوت های پایه های هویت فردی از طریق بررسی تیوری های منتقدان و آزمایشات علمی در این حیطه و نگاه به جنسیت های غیر معمول؛ بخصوص جنسیت خنثی پرداخته شده است. تمامی این نظریه ها در طول تاریخ با ادبیات ادغام و به شکل آثار ادبی درآمده اند، که در گذر زمان شفاف تر و روانشناسانه تر شده و در سال های اخیر به سرعت از طریق روش هایی در اختیار افراد قرار می گیرند. در این مقاله از تیوری های میشل فوکو و جودیت باتلر در خصوص قدرت و پرفورمتیویته جنسیت برای جامع سازی این مطالعه و با هدف دریافت ارتباط بین نبود جنسیت، تبعیض و قدرت بود سنجیده شده است که به اولیت قدرت در تمامی جوامع و درک شخصی خوانندگان ختم می شود. بررسی احتمال وقوع جهان آیده آل عاری از مرد و زن در مقایسه با آثار ادبی، به درک بهتر اقدامات عملی در راستای حذف درونی جنسیت که از طریق حذف استعاری آن در ذهن خوانندگان و آیندگان میسر میگردد.

    کلید واژگان: تبعیض, فمینیسم, جنسیت خنثی, جودیث باتلر, میشل فوکو}
    Fereshteh Hadisi *, Firouzeh Ameri

    The history of feminism and gender studies is fraught with constant struggles to find applicable definitions for sex, gender, and sexuality, and understand their relationships and differences. This paper attempts to go through various theories in this regard, tracing their variations and evolutions through time, with a particular focus on gender elimination and discrimination. Some important issues explored in this research include experimentation with language, scientific investigations, and sociological research in the hope of defining and combating gender. Moreover, some manifestation of gender-neutrality patterns in literary works throughout ages and among nations have been represented in various degrees. The survey at hand, drawing on Foucault and Butler’s theories on power and gender performativity, asserts the relative independence of sex, sexuality, and gender from each other as well as the nonessential role of them in the game of discrimination, relegating this role instead to power relations and personal perceptions. Literature, with its vast imaginative capacities and persuasive force, has been introduced as the site where all these intellectual endeavors of various fields about gender have converged, creating metaphors for a possible discrimination-free world, and effecting inevitable changes in the perceptions of their readers.

    Keywords: Discrimination, Feminism, Gender-neutrality, Judith Butler, Michael Foucault}
  • Masoud Rostami *, Sahar Mortazavi

    When Charlotte Mary Matheson began writing The Feather in 1929, numerous movements regarding women's rights were emerging. However, despite various references to contemporary issues, Matheson’s book initially did not receive much attention from critics; it was only after a few decades that The Feather became one of the best-selling novels, especially in Iran. In this article, a feminist reading of the novel was conducted on the basis of the alterity of the Other and the ethics of the French philosopher Emmanuel Levinas. The common ground between the theories of feminism and Levinasian philosophy is the relationship between the Self and the Other, which according to both theories, needs to change. Traditionally, men were accepted as the dominant power or the Self and women as the second sex or the Other. On the other hand, ethics, according to Levinas, emphasizes a proper relationship between the Self and the Other. Hence, the kind of relationship between the Self and the Other and the alterity of the Other become important; thus, this relationship requires a new definition. This reading of the novel shows how the relationship between the Self and the Other in the story, which begins with carnal desires, eventually ends in a moral one. In addition, the female character rediscovers her independence and identity, which was initially dominated by men.

    Keywords: Alterity, Ethics, Feminism, Levinas, Self, Other}
  • رضا صادقی شهپر*
    زن و حقوق فردی و اجتماعی او همزمان با نهضت مشروطه وارد مباحث ادبی شد و به یکی از مهم ترین موضوعات در شعر مشروطه تبدیل گشت. از این رو زن در مرکز مباحث قرار گرفت به طوری که در این عصر، کمتر شاعری را می توان دید که بیش و کم به موضوع آزادی و حقوق زنان نپرداخته باشد. برابری، آزادی، تعلیم و تربیت، حضور زن در اجتماع و پرهیز از تبعیض جنسیتی و نگاه جنسی و ابزاری به زن، از جمله مسایل مربوط به زنان است که در شعر شاعران عصر مشروطه بازتاب یافته است. ملک الشعرا بهار و نسیم شمال دیدگاه معتدل تر و سنتی تری به زن دارند و ایرج میرزا، لاهوتی، عشقی و عارف قزوینی تندروترند و حتی گاه با برخی مسایل نظیر حجاب مخالفت می کنند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و هدف آن بررسی اندیشه و دیدگاه شاعران عصر مشروطه درباره زن است و می خواهد به این پرسش پاسخ دهد که آیا آن اندیشه ای مترقی است یا واپس گرا؟ و با اندیشه های مطرح شده درباره زن در جنبش فمینیسم همسو هست یا خیر؟ نتایج نشان می دهد که شاعران عصر مشروطه اندیشه ای مثبت نگر و مترقی درباره زن دارند و آن با برخی اندیشه های فمینیستی درباره زنان مطابقت دارد.
    کلید واژگان: دوره مشروطه, شعر, زن, فمینیسم, شاعران دوره مشروطه}
    Reza Sadeghi Shahpar *
    The woman and her individual and social rights entered Literary discussions whit Constitutional Movement And became one of the most important issues in Constitutional Poetry. Hence women were at the center of discussions, So that in this day and age, very few poets who are Attention more or less to freedom and women's rights. Equality, freedom, education, the presence of women in society and to prevent gender discrimination and sexual look to women, including women's issues is reflected in the poetry of Constitutional era. Malek-alshoara Bahar and Nasim-e shomal look more balanced and a more traditional to woman and In contrast, Iraj Mirza, Lahooti, Eshqi and Aref Qazvini are more radical and sometimes even disagreed with some issues such as the veil. This study will analysis the idea of  constitutional poets about women and seeks to answer the fundamental question is it progressive or regressive thought and whether it can be aligned with the ideas Considered in feminism or not? The results show that the poets of that era have positive thoughts about women and in this sense, it corresponded with some feminist ideas about women.
    Keywords: constitutional period, poetry, Women, Feminism, Constitutional Poets}
  • کیان پیشکار*

    حوزه بررسی ادبیات تطبیقی یکی از بزرگ ترین و گسترده ترین زمینه های مطالعاتی در ادبیات جهان می باشد که می تواند روزنه های بسیاری را برای شناخت ملل، ادبیات، فرهنگ ها، سنت ها و تفکرات به روی مشتاقان ادبیات بگشاید. در بین نویسنده های بزرگ ایران و انگلیس کم تر کسی است که اسم عباس معروفی و خانم ویرجینیا وولف را نشنیده باشد و با آثار ارزشمند آن ها که بی تردید بر ادیبات کشورشان و جهان تاثیر گذاشته اند آشنا نباشند. رمان های «سمفونی مردگان» عباس معروفی(1336) و «به سوی فانوس دریایی» ویرجینیا وولف(1941-1882) آثار ارزشمند و بزرگ ادبیات فارسی و انگلیسی می باشند که دارای مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند که بررسی تطبیقی نحوه روایت آن ها که بر اساس روایتگری مدرن، قالب و ساختار جریان سیال ذهن ارایه شده می تواند ضمن تسهیل درک ادبی آن ها، ارایه کننده روزنه ای جدید در بررسی و مطالعه عملی ادبیات تطبیقی مدرن و پست مدرن باشد.

    کلید واژگان: مدرنیسم, فمینیسم, سبک شناسی, رمان, پست مدرنیسم}
    Kian Pishkar *

    The field of comparative literature is one of the largest and most extensive fields of study in the field of world literature that can open many loopholes for the knowledge of nations, literature, cultures, traditions and thoughts to literary enthusiasts. There are few people in England who have not heard the names of Abbas Marufi and Mrs. Virginia Woolf and are not familiar with their valuable works that have undoubtedly influenced the literature of their country and the world. These novels are valuable and great works of Persian and English literature that have their own unique features and characteristics. Modern, format and structure of the stream of consciousness of the presented mind can facilitate their literary understanding, providing a new window into the study and practical study of modern and postmodern comparative literature. The comparative study of these novel can open a new method for better understanding of the common points of global literature.

    Keywords: comparative literature, Feminism, global literature, stylistic, anxiety of influence}
  • مینا غانمی اصل عربی، رسول بلاوی*، ناصر زارع
    مردسالاری، بسیاری از ایدیولوژی های مرتبط با جنبش فمینیسم را تشکیل می دهد که پدرسالاری و سلطه و اقتدار دودمانی نیز در ذیل همین مجموعه جای می گیرند. این اقتدار مردانه ریشه در سلطه گری مرد و سلطه پذیری زن دارد؛ بدین معنا که مرد بر پایه باورهای فرهنگی و سنتی، خود را تنها قیم و عهده دار زن معرفی می کند. باری، زنانی که تا گذشته نه چندان دور خود را تابع مرد می دانستند، امروزه ادبیات و خاصه شعر را دستمایه تحقق آرمان برابری خود و مردان قرار دادند. ناریمان علوش شاعر معاصر لبنانی، از زنان شاعری است که برای رسیدن به چنین آرمانی در شعر خود از این درونمایه بهره گرفته. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی، از رهگذر شعر ناریمان علوش به دنبال پرداختن به نگرش و باوری است که جوامع سلطه جوی مردسالار نسبت به زنان و نقش کلیشه ای آنان دارند همچنین در پی نقد مولفه های زن ستیزانه ای است که سلطه جویی و خودبرتر بینی مردان و نابرابری ها، تحقیرها و زن ستیزی جنسیتی، قانونی و عاطفی در حق زنان از آن مولفه ها به شمار می آیند. یافته های پژوهش نشان می دهد که مردسالاری، بستر بسیاری از تبعیض های جنسیتی و نابرابری ها در حق زنان است. از آنجا که شاعر از یک سو نگاهی منفی به هویت سنتی زن دارد و از دیگر سوی، خواستار اصلاح  شماری از آداب و رسوم سنتی است، چاره را در جستن طرحی نو برای هویت زنان می داند.
    کلید واژگان: مردسالاری, پدرسالاری, فمینیسم, سلطه گری, ناریمان علوش}
    Mina Ghanemi Asle Arabi, Rasoul Balavi *, Naser Zare
    Male domination and the patriarchal systems related to it are the major arguments associated with a feminist movement. Man’s hegemony is based on the law of the dominant and the dominated, which has been established by some traditional perceptions of ​​man’s guardianship over women. The female was subordinate to the man until she found a literary device with which to give herself an opportunity to achieve equality with him. Among those who have enjoyed this opportunity is the Lebanese poetess Nariman Alloush, whose poetic experience deserves to be studied. The purpose of this study conducted through the descriptive-analytical method is to  clarify the perception of patriarchal societies that still believe in the stereotyping of women and their secondary role. Also, we try to criticize the cases of predominance and inequality between men and women as a result of depreciation and sex pressures, patriarchy, and inequality in laws and emotions. It is concluded that patriarchy is a combination of all the pressures and forms of dominance. Parental persecution in Nariman’s poetry is a prelude to other persecutions and inequalities. The poet's view of feminism is a negative view that calls for a reform. Therefore, she criticizes the obedient traditional woman and offers some solutions that helps to delineate a new identity for that woman.
    Keywords: Androcentrism, Patriarchy, Feminism, Dominance, Nariman Allush}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال