به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مدلول" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مدلول» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود روحانی*، احمد غنی پور ملکشاه، نسرین شهبازی

    نشانه شناسی در پی کشف قراردادهایی است که به تولید معنا می انجامد و هر واژه را به عنوان یک نشانه در فرایند دال و مدلول و دلالت، تحلیل و موجبات درک عمیق تر واژه را فراهم می کند. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی و با تکیه بر علم نشانه شناسی لایه ای، به تحلیل واژه «الست» به عنوان یک نشانه انتزاعی که مدلول های متنوعی را می طلبد پرداخته است؛ زیرا مولانا این واژه را مانند دیگر واژگان قرآنی دستخوش تحول معنایی کرده و تصرفات بدیعی در آن ایجاد نموده است و هرگاه به این عبارت استناد می کند، پیوندهای معنایی خاصی را با مفهومی خاص بیان می کند. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که مولانا این واژه را در حوزه های معنایی با کارکرد هنری ویژه ای بکار برده و با این حوزه های معنایی ارتباط برقرار کرده است و با تسلط بر دقایق علوم عرفانی، فلسفی، تاریخی، روانی و از همه مهم تر قرآن و احادیث، توانسته مفاهیم این علوم را در خلال این واژه بگنجاند و صرفا قصد لفاظی و سخن آرایی از این واژه را نداشته است.

    کلید واژگان: الست, دال, مدلول, قرآن, مثنوی
    Masoud Ruhani *, Ahmad Ghanipour Malekshāh, Nasrin Shahbazi

    Semiotics aims to uncover the conventions that give rise to meaning and assigns each word as a sign based on the concepts of the signifier and the signified, as well as signification. This research examines the word "Alast" ("Am I not your Lord?" Quran:7/172) in Masnavi Manavi using an analytical-descriptive method and relies on layered semiotics. As an abstract sign, the word carries various meanings. Jalāl-al Din Rumi, like other Quranic words, has undergone semantic evolution and has created innovative interpretations within its context. Whenever he refers to the word, he establishes specific semantic links with a particular concept. This article investigates these specific semantic connections. The research results indicate that Rumi has employed this word in semantic fields with a unique artistic function. By mastering the mystical, philosophical, historical, and psychological content, and most importantly, the Quran and Hadiths, Rumi has effectively expressed profound content through this word. His intention was not merely to use the word as rhetoric.

    Keywords: Alast, Meaning, Quran, Masnavi Manavi
  • مریم فیاضی*، فرهاد طهماسبی، بابک فرزانه

    زبان شعر، زبان ارتباط ها و دلالت های پیدا و پنهان میان لفظ و معناست و ساخت شعری، بستری برای حرکت لفظ به سمت معنا در لایه ها و سطوح مختلف است. عبدالقاهر جرجانی به ساخت شعری، به عنوان مجموعه ای از روابط و نشانه های زبانی معنادار توجه دارد. آنچه در نظریه نظم جرجانی برجسته است، دلالت، تالیف و پیوند کلمات با یکدیگر در ساختی منسجم، برای افاده معنا است. این پیوند، در شعرحافظ با حضور ترکیب های جدید و به کارگیری مدلول های شناور، زبانی تازه پدید آورده است. زبانی که معنا در آن موقوف و متوقف نیست و توجه به روابط و پیوند کلمات ضرورت دارد. در این پژوهش، با نگاهی به آراء جرجانی در تالیف کلمات و معنای حاصل از آن، و نظر به تعدد معنا در شعر حافظ که علاوه بر همنیشینی کلمات، در محورهای جانشینی به خصوص در حوزه های استعاری نیز قابل جست-وجوست، به شیوه استنادی- تحلیلی- توصیفی، شناور بودن مدلول ها (معانی) در شعر او بررسی می شود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می-دهد معانی درشعر حافظ، در سطوح مختلف، از جمله مصراع، بیت و غزل، شناور است.

    کلید واژگان: نظریه نظم, شعرحافظ, معنا, مدلول, شناوری مدلول
    Maryam Fayazi *, Farhad Tahmasbi, Babak Farzaneh

    The language of poetry is the language of apparent and implied relations and significations between words and meanings. And the poetic construction is a vehicle for the transition of words towards meanings in different levels and layers. Abd al-Qahir al-Jurjani conceives this construction as a set of signifying linguistic signs and relations. What is most notable in al-Jurjani's Theory of Construction is the interrelation of the words in a coherent signifying texture for the purpose of conveying meaning. This interrelatedness, in Hefez's poetry, allows to new combinations and employment of floating signified and has brought about a new language, a language in which meaning is never fixed and thus references to the interrelations of the words become inevitable and necessary. In the current study, with regard to Jurjani's views about the combinations and intimate relations of the words and the consequent meaning of them, and with regard to the diversity of meaning in Hafez's poems which is found both in the juxtaposition of the words and the paradigmatic axis, the floating character of the signified (meaning) will be studied in his poems through a series of citations in an analytic-descriptive way. The findings of this study will show in a new way that the different meanings are floating in Hafez's poems in different levels like Mesra', Beyt, and the whole Ghazal.

    Keywords: Theory of Construction, Hafez Poetry, Meaning, Signifier, Floating Signified
  • فروزان شهرکی، عبدالباسط عرب یوسف آبادی*، علی اصغر حبیبی

    از آن جا که بخش گسترده ای از ارتباط انسان ها به وسیله ی ارتباطات غیرکلامی پدید می آید، لذا می توان به این نوع ارتباط به عنوان یک نشانه نگریست و مناسبات دال و مدلول های آن را بررسی نمود. در متون داستانی گستره ی وسیعی از ارتباطات غیرکلامی (دال مرکزی) با همنشینی در کنار دال های شناور معناساز، متضمن مدلول هایی متناسب با بافت ارتباط است. در پژوهش حاضر تلاش می شود با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، همنشینی دال و مدلول در ارتباطات غیرکلامی رمان «ایام معه» (1960م) از کولیت الخوری (1931م) مورد بررسی قرارگیرد. بخشی از نتایج نشان می دهد در روابط میان فردی شخصیت های داستان -به ویژه شخصیت های زنانه- دال های غیرکلامی مرتبط با دلالت های چهره از بسامد بالایی  برخوردار است. این میزان از بسامد نشان دهنده ی این حقیقت است که زنان به ویژه در جامعه های مردسالار، از گفتارهای قطعی می پرهیزند و در گفتار اغلب آن ها نوعی تعریض وجود دارد. دلیل این روش ارتباط از موقعیت متزلزلشان در اجتماع مردسالار نشات گرفته است. همچنین مدلول های ارتباطات غیرکلامی در این اثر بیشتر در دایره ی مفاهیم مثبتی قرار می گیرد که خلاصه ی آن، رضایت از گذشته، شادی در حال و امید به آینده است؛ این ویژگی با روحیات شخصیت های زنانه ی داستان و تیپ شخصیتی آن ها که بیشتر تاییدگر و صلح جو هستند، هم خوانی دارد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, دال, مدلول, ارتباطات غیرکلامی, ایام معه, کولیت الخوری
    Foroozan Shahraki, Abdolbaset Arab Yusofabady *, AliAsghar Habibi
    Introduction

    Semiotics, also called semiology, is the study of signs and sign-using behavior. It was defined by one of its founders, the Swiss linguist Ferdinand de Saussure, as the study of “the life of signs within society.” Although the word was used in this sense in the 17th century by the English philosopher John Locke, the idea of semiotics as an interdisciplinary field of study emerged only in the late 19th and early 20th centuries with the independent works of Saussure and the American philosopher Charles Sanders Peirce. Saussure treated language as a sign-system, and his work in linguistics supplied the concepts and methods that semioticians applied to sign-systems other than language. One such basic semiotic concept is Saussure’s distinction between the two inseparable components of a sign, namely the signifier, which is linguistically a set of speech sounds or marks on a page, and the signified, which is the concept or idea behind the sign. Saussure also distinguished parole, or actual individual utterances, from langue, the underlying system of conventions that makes such utterances understandable. It is this underlying langue that most interests semioticians. The interest in the structure behind the use of particular signs linked semiotics with the methods of structuralism, which sought to analyze such relations. Saussure’s theories are, thus, also considered to be fundamental to structuralism (especially structural linguistics) and poststructuralism. The relationship between language and emotions can be viewed from two viewpoints. First, language, in a broad sense, can be viewed as being emotive. Taking this view, it is commonly assumed that people, at least on occasions, have emotions, and that being emotional gains its own agency, impacting the communicative situation in a variety of ways. This can also take place extralinguistically (e.g. by facial expressions, body postures, proximity, and the like), in terms of suprasegmentational and prosodic features, and in terms of linguistic forms. In this view, language and emotion are two concurrent, parallel systems in use, and their relationship is due to the impacts of emotions on the performance of the language. Both of them share their functionality in the communicative process among people. If language is conceived of as merely representing the world of emotions and/or people's conceptualizations and understandings of the emotions, it offers an immediate access. Language, in this view, is transparent. However, if it is conceived of in one or another way as contributing to how emotions are understood, or even, to what emotions are, the relationship is not direct but mediated. As far as the narrative literature is concerned, the earliest philological studies of gesture show a strong interest in cultural history. They complemented contemporary writings in folklore, folk psychology and comparative linguistics that attempted to take the inventory of the gestures in various cultures, in particular those of the Greeks and Romans and of the European Middle Ages.

    Methodology

    For any interaction with another person, we communicate with each other primarily through nonverbal channels. This occurs through multiple channels and is both strategic and non-strategic.  This includes body language, voice tone, clothing and adornments, the environment, timing, and touch. For nonverbal communication, a single element such as choosing where to sit during a negotiation or meeting or perhaps a hand gesture can be viewed as having a minimal importance on the overall impact of the situation.

    Results and Discussion

    Personality is the manifestation of thoughts, feelings, and behaviors that make a person unique. It is believed that personality arises from within the individual and remains fairly consistent throughout life. While there are many different definitions of personality, most scholars focus on the pattern of behaviors and characteristics that can help to predict and explain a person's behavior. Traits and patterns of thought and emotion play important roles along with fundamental characteristics of personality. The major characteristics are as follows:   a) Consistency: There is generally a recognizable order and regularity to behaviors. Essentially, people act in the same ways or similar ways in a variety of situations.   b) Psychological and physiological features: Personality is a psychological construct, but research suggests that it is also influenced by biological processes and needs.   c) Behaviors and actions: Personality not only influences how we move and respond to our environment, but it also causes us to act in certain ways.   d) Multiple expressions: Personality is displayed in more than just behavior. It can also be seen in our thoughts, feelings, close relationships, and other social interactions.   In the mentioned novel, there are several examples of cultural and social issues related to women that show an instrumental view of women. The social rights of women in this novel are not equal to those of men, and they are victims of what the patriarchal society figured out for them. Much of the behavior of the female characters in this novel arises from and is influenced by the cultural atmosphere of the society a few decades ago, whose cultural and social characteristics are revealed through what the society expect from women's behaviors, relationships and beliefs. The different women in this novel are the product of the world, i.e., thinking, culture, and upbringing of patriarchal societies. They have experienced emotions that are often formed under certain coercive conditions, and, in this novel, they move from tradition to modernity.  They must both play the role of the beloved as a delicate creature and satisfy the opposite sex in the community and protecting their chastity and innocence in an atmosphere full of inequality as well as hidden verbal and physical violence. In this situation where the woman is still recognized as a veiled being, she is deprives of the possibility of direct communication with others. So, it makes the non-verbal communication of women more highlighted in the novel.

    Conclusion

    The following table shows the presence of non-verbal connotations in the novel Ayyām maʻah:   total head hand position face   757 40 71 138 508 frequency Ayyām maʻah 100% 5% 10% 18% 67% percentage   The relationship of the story characters to the feminine characters' non-verbal face-related signs has a high frequency.  This indicates the importance of body language is in the relationships of the characters in the story. The high frequency of facial expressions in the novel is due to the fact that, in the non-verbal communication of the novel characters especially when the parties are women, facial expressions that include lip and mouth movements and eye gestures are more usable and visible. They are one of the main channels of messaging through which a huge amount of information is transmitted to the addressee in a relatively short time in the form of looks, laughter, crying and kissing. Regarding the importance of eye gestures in the non-verbal communication of the characters of the novel, it should be noted that the eye is the instance of the face and participates in revealing the hidden secrets of the person with other parts of the face. This is evident throughout the story and in the interpersonal relationships of the female characters, especially "Reem". Also, the non-verbal communication modules in the book contain more positive concepts to express satisfaction with the past, present happiness and hope for the future. This mood of the female characters in the story and their mostly confirmatory and peaceful personality are appropriate.

    Keywords: Semiotics, Sign, Nonverbal communication, Ayyām maʻah, Colette Al-Khoury
  • صالح طباطبایی*، حیات عامری، سحر بهرامی خورشید

    نگره سوسور درباره رابطه قراردادی (یا به تعابیر دیگر، وضعی، اعتباری، یا دل‏بخواه) میان واژه‏ها و مدلول‏‏های‏شان بر جریان غالب زبان‏شناسی نوین سایه افکنده و چون قاعده‏ای بنیادین در زبان‏شناسی نمایانده شده است. اما مطالعات پرشماری از اواخر دهه دوم سده بیستم تا به امروز این نگره سوسوری را با استناد مثال‏های نقض گوناگونی از زبان‏های مختلف جهان به پرسش گرفته و رابطه میان آوا و معنا را در این مثال‏ها نه پیوندی دل‏بخواه یا مبتنی بر قرارداد محض، بلکه رابطه‏ای «تصویرگونه» برشمرده است. نوشتار حاضر، پس از مرور مطالعات عمده‏ای که در این زمینه صورت گرفته‏اند، رای سوسور را درباره رابطه قراردادی میان واژه‏ها و مدلول‏های‏شان به معیار نقد می‏سنجد و، در پایان، به چشم‏انداز تازه‏ای که ممکن است از رهگذر نقد دیدگاه سوسور و به واسطه مفهوم «تصویر‏گونگی آوایی» به سوی واج‏شناسی شناختی گشوده شود اشاره گذرایی می‏کند.

    کلید واژگان: تصویرگونگی آوایی, نام‏آواها, حس‏آواها, معناواها, اصوات, دال, مدلول
    Saleh Tabatabi *, Hayat Ameri, Sahar Bahrami Khorshid

    Saussure’s view of conventional/arbitrary relationship between the signifier (sound patterns/words) and the signified (meanings) has governed the mainstream of modern linguistics and been represented as a linguistic premise. However, by giving counterexamples from a large variety of world languages, numerous studies have questioned the Saussurean view since the late 1920s. The studies have demonstrated that the relationships between the sound patterns and the meanings in these counterexamples are “iconic” rather than conventional/arbitrary. By reviewing a number of the major studies, the present paper aims to evaluate the Saussurean view and, finally, to note in passing a very likely new approach to cognitive phonology in terms of the concept of “phonetic iconicity

    Keywords: phonetic iconicity, onomatopoeia, ideophones, phonesthemes, reference
  • خلیل کهریزی *

    دال‌های یک زبان، با برش پدیده‌ها، بخشی از آنها را برجسته می‌کنند و تصورات ویژه‌ای از آنها در ذهن کاربران زبان شکل می‌دهند که همان مدلول‌ها هستند. این مساله برآمده از ماهیت اختیاری نشانه‌ و مبنای شکل‌گیری هویت و درک مشترک هم‌زبانان از جهان است. بر همین اساس، کاربران یک زبان دنیا را، از دیدگاهی فراگیر، مانند هم‌زبانان خود می‌بینند. از همین‌روی، اگر پیش از آموختن زبان ملی و اندیشیدن در آن، به آموختن زبانی بیگانه گماشته شوند، بخشی از جهان را با برش‌های دال‌های آن زبان بیگانه خواهد شناخت و ممکن است به اختلال‌های هویتی دچار شوند. این مساله، در رویکردی کلی، روند شکل‌گیری هویت چهل‌تکه را شتاب می‌دهد. ما در این مقاله می‌کوشیم، با درنگی بر ماهیت‌ اختیاری نشانه‌ و جایگاه زبان در شکل‌گیری هویت، به بحث درباره آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان بپردازیم که در روزگار ما به امری فراگیر تبدیل شده است. جست‌وجوها نشان می‌دهد، آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان مایه اختلال در جهان‌‌تصویرهای آنها می‌شود و توان اندیشیدن سالم در زبان ملی را از کودکان می‌گیرد. چنین کودکی جهان را با آمیخته‌ای از برش‌های دال‌های زبان ملی و زبان بیگانه‌ای که آموخته، می‌بیند و به مصداقی از پدیده «هویت چهل‌تکه» دگرگون خواهدشد.

    کلید واژگان: زبان, دال, مدلول, آموزش زبان, هویت
    Khalil Kahrizi*

    The signs of a language cut out the phenomena in a special way, and each sign highlights the part of a phenomenon. This issue arises from the voluntary nature of the signs and the basis for the formation of the identity and common understanding of a group of the world. Accordingly, the users of a language see the world from an all-encompassing perspective, like their fellow speakers. Therefore, the user of a language, before he can learn and think about the native language of his country, if he is assigned to learn a foreign language, will know a part of the world with the sign parts of that foreign language and may suffer from identity disorders. This, in a general approach, also accelerates the process of forming a forty-piece identity. Accordingly, in this article, we try to discuss the teaching of foreign languages ​​to children, which has become ubiquitous in our time, with a delay on the voluntary nature of signs and the place of language in the formation of identity. Research shows that teaching children foreign languages ​​disrupts their world-images and deprives children of the ability to think soundly in the national language. Such a child sees a part of the world through the lens of a foreign language he has learned and another part with the help of the official language of his country, and becomes an example of the phenomenon of "forty-piece identity".

    Keywords: Language, Signifier, Signified, language teaching, identity
  • فرزاد بالو، مهدی خبازی
    فیلسوفان و زبان شناسان از دیرباز درباب مفاهیم دال و مدلول تامل کرده اند؛ اما با آغاز قرن بیست، مطالعات زبانی به طور عام و مفاهیم دال و مدلول به طور خاص عمقم و گسترش چشمگیری یافته اند. در سنت ما نیز اگرچه اندیشمندان به مسئله زبان توجه کرده اند، کمتر کسی از وجهی زبان شناختی آن را بررسی است. ناصرخسرو را از معدود اندیشمندانی یافتیم که تلاش کرده است ماهیت دال و مدلول و نسبت میان آن ها را ازمنظری زبان شناسانه بررسی کند. وی با انتخاب نام و نامدار برای دال و مدلول، آن ها را قراردادی می داند و به نحوه تکوین حتی خود مدلول یا نامدار نیز توجه می کند. در این مقاله، با نقبی گذرا به دیدگاه سوسور درباره ماهیت دال و مدلول، این فرضیه را ارزیابی می کنیم که آیا ممکن است دیدگاه ناصر خسرو در این زمینه در چرخه مطالعات زبان شناختی امروزی وارد شود یا نه.
    کلید واژگان: ناصرخسرو, سوسور, دال, مدلول, نام, نامدار
    Farzad Baloo, Mehdi Khabbazi Khenari
    For a long time philosophers and linguists، have investigated the concepts of signifier and signified. At the beginning of the twentieth century، linguistic studies in general and the concepts of signifier and signified in particular، have developed noticeably. Although in our tradition the question of language has been the focus of attention but the linguistic aspects of this human phenomenon have been ignored. We found Nasser khosrow as one of the few scholars and thinkers who has tried to find the nature of the relationship between signifier and signified through examining it from the linguistic point of view. He selects Nam and Namdar for signifier and signified attributing them the conventional nature. In this article with revision of saussure’s view and notion on signifier and signified، we examined whether Nasser Khosrow’s vision in this area can be held in modern linguistic studies?
    Keywords: Nasser Khosrow, signifier, signified, Nam, Namdar
  • اکبر حسین پور*، مسلم احمدی
    در این نوشته سعی شده است چگونگی به کارگیری تلمیح از نظر معنا و مفهوم، و ساختار در قصاید خاقانی بررسی گردد. نتیجه این کاوش به ما نشان می دهد او علاوه بر بهره گیری از تلمیح مانند سایر شاعران، کوشید تا براساس بنیادی ترین تفکر خود؛ یعنی نوجویی و نوآوری با این آرایه رفتار نماید تا جایی که این عملکرد منجر به ساختارشکنی در روابط عناصر تلمیح گردید. بازسازی مجدد و آفرینش روایتی جدید از همان تلمیح در آثار او نه تنها موجب گسترش بیشتر معنا شد بلکه  ابهامی هنری را نیز با خود به همراه آورد که در لایه های به هم پیچیده صناعات ادبی به کار رفته در قصاید او به وضوح قابل درک است.
    کلید واژگان: ساختار شکنی, اسطوره, دال, مدلول, خاقانی, تلمیح
    Akbar Hosein Pour *, Moslem Ahmadi
    In this writing, efforts have been made to evaluate the method of application of historical pieces from the perspective of meaning and concept, and structure in balladries of Khaghani. The result of this research shows us that he, in addition to using historical pieces, like other poets, tried to treat this arrangement based on his most fundamental thinking; meaning innovation, so much so that, this approach lead to breaking the old structures in relations between elements of  myth. Reconstruction and recreation of a new narration from the same myth in his works, not only caused more expansion of meaning but also brought artistic ambiguity along with it which is easily understandable in intertwined layers of applied literal industries in his balladries.
    Keywords: deformation, Myth, significant, Signified, Khaghani, llusion
  • حمیدرضا میرحاجی*، طالب ربیعی
    دلایل و اسباب متعددی در رابطه با زنده به گور کردن دختران گفته شده است. این اختلاف اقوال، خواننده را به تفکر و اندیشه وا می دارد تا در ریشه های فرهنگی این عادت تامل نماید، تاملی که از خلال آن این نتیجه به دست می آید که دلایل وجود و بروز این عادت، ریشه در مسائلی غیر از آنچه تا کنون گفته شده دارد، آن گونه که شاید این علل بتواند زیر مجموعه آن علت اصلی باشد.
    به هر حال، با بررسی علل و انگیزه های وجود این سنت نزد عرب های جاهلی و تحلیل آن از دیدگاه نشانه شناسی، پرده از روی این عادت برداشته می شود. بررسی های نشانه شناسی ثابت می کند که «دال»های نسبتا زیادی وجود دارد که «مدلول»هایی غیر از تفسیرهای مذکور می طلبد، علائمی که این عادت و سنت را به دین و اعتقادات دینی پیوند می دهد.
    آنگونه که در تاریخ مشهود است، قربانی کردن انسان ها برای خدایان، نزد دیانت های گذشته و امت های سابق مرسوم بوده است. بررسی های نشانه شناسی و استفاده از روش تقابلی در تفسیر یک عادت میان اقوام و آیین های مختلف، نشان می دهد که میان قربانی کردن انسان ها نزد اقوام گذشته و قربانی کردن پسران برای خدایان، نزد عربهای جاهلیت و همچنین میان زنده به گور کردن دختران ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد؛ ارتباطی که ما را به این نتیجه می رساند که این سنت با اعتقادات ماورائی پیوند و خویشاوندی دارد.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, جاهلیت, خدایان, قربانی, تقابل, دال, مدلول
    Hamid Reza Mirhaji*, Taleb Rabiee
    There are different reasons and arguments about the burying alive of girls. And these differences among the arguments of interpreters and historians make the reader to ponder about them. Furthermore, these differences show that the burying alive of girls can have other reasons from what has been stated or these reasons are included in those stated. However, by studying the roots of this tradition among Ignorant Arabs (Jahili Arabs) and analyzing it through semiology, the reasons of this tradition has been revealed, and the obstacles to the understanding of it has been removed. The semiological approach shows that there are lots of signifiers that need signified more than what has been stated. Those signifiers have linked religion and religious beliefs. The thing that is clear is that to kill human beings and victimize them for the gods has existed among former religions and nations. Semiological analysis and their equivalents show that there is a strong connection between the victimization of human beings among former nations, and the victimization of boys for gods among Jahili Arabs, and the burying of girls. And this connection links tradition to religion and beliefs.
    Keywords: semiology, Ignorance (jahiliyyah), gods, victim, to bury alive, signifier, signified
  • فاضل اسدی امجد، مهدی سپهرمنش، علی دهداری
    در این مقاله، نگارندگان بر آن هستند که نظریه ی تعلیق معنای دریدا را در اثر مهم سام شپرد، «کودک مدفون» مورد بررسی قرار دهد.دریدا نظریه ی دال و مدلول ساختارگراها را واسازی کرده و بیان می دارد که معنا در زنجیره ای از دال ها گیر افتاده و در آن دال ها فقط به هم ارجاع داده می شوند و هیچ وقت به مدلولی معین ختم نمی شوند. بنابراین، به اعتقاد دریدا معنا یا مدلول برای همیشه به تعویق می افتد. در این نمایش نامه هویت شخصیت ها و مفاهیم کلیدی برای آنها ناپایدار بوده و در بوته ی تعلیق قرار می گیرند. همچنین، شخصیت ها مدام در حال بازآفرینی هویتشان و در نتیجه تولید معنای جدید برای خود هستند. شخصیت ها مثل دال های سرگردان هستند که هیچ وقت به مدلول و هویتی ثابت نمی رسند.
    کلید واژگان: هویت, دال, تعویق و تعلیق معنا, مدلول
    Fazel Asadi Amjad, Mehdi Sepehrmanesh, Ali Dehdari
    This article aims at applying Derrida’s idea I on the Sam Shepard’s play, Buried Child. Derrida’s notion of I, consisting of the words to defer and to differ, disturbs the presence of any stable meaning so that meaning becomes a signifier which never reaches a signified. It is forever fallen into the trap of I, causing the meaning to defer. Moreover, signified is always deferred, and we are just dealing with play of signifiers. This is actually, what happens in Shepard’s Buried Child. Identity, characters, and significant concepts (Buried Child) for them find an unstable and changing nature. Nothing is determinate about them.
    Keywords: Signifier, I, Identity, Signified, Indeterminacy
  • عباس گودرزی

    رواج فلسفه نسبیت‌گرایی و در پی آن تکثرگرایی در ابعاد مختلف علوم انسانی و جهان بینی‌های حاکم قرن بیستم و تقویت منش تساهل و تسامح و تسری آن‌ها به حوزه مطالعات ادبی و رویکردهای نقادانه (نظریه و نقد ادبی) در غرب ماهیتی دموکراتیک و بسیار پذیرنده به این حوزه بخشیده و آن را، مانند سایر حوزه‌های اندیشه، به مبحثی میان‌رشته‌ای و متشتت تبدیل کرده است. این توفیق ناگزیر، به گسترش و تنوع رهیافت‌های جدید در قرایت و تحلیل انواع متون از جمله متون ادبی منجر شده است. از جمله این رهیافت‌های نقادانه در تحلیل متون ادبی، پسا ساختارگرایی است که در اواخر دهه 1960در پی انتشار آراء برخی متفکران تاثیرگذار همچون ژاک دریدا، رولان بارت، ژاک لاکان،و میشل فوکو به وجود آمد. این رویکرد در زمره بارزترین مصادیق بروز روحیات ذکر شده در حوزه‌های اندیشه نیز هست که این امر ضمن کمک به گسترش حوزه شمول و کاربرد این روش نقادانه، تعریف و توصیف آن را دشوار و تا حدودی حتی نا ممکن می‌کند. در این گفتار سعی بر آن است تا به پسا ساختارگرایی به عنوان رویکردی نو در نظریه و نقد ادبی معاصر بپردازیم، و ضمن ارایه تعریف، زمینه پیدایش و ماهیت آن، نظرات جمعی از متفکران عمده در شکل‌گیری و رواج آن را نیز برشمرده و در نهایت دلالت‌های خاص آن برای تحلیل و واسازی متون ادبی را ذکر کنیم.

    کلید واژگان: ساختارگرایی, پساساختارگرایی, دال, مدلول, گفتمان, واسازی
    Abbas Goudarzi

    The emergence of relativism and pluralism in the philosophies, different aspects of humanities and the worldviews dominant in the 20th century western societies from one side, and the growth of toleration in human relations from the other, have invariably affected literary theories and studies, and given them an ever greater democratic and receptive nature. This has made them, like many other conditions of human thought, more and more interdisciplinary and prolific.The success of this event has inevitably led to the development and the variety of new and innovative approaches in reading and analyzing different texts, including literature. Among such novel critical stances is poststructuralism which appeared in late 1960s, following the spread of new theories by such great contemporary thinkers as Jacques Derrida, Roland Barthes, Jacques Lacan, and Michel Foucault. This approach has also most tangibly manifested in the mentioned tendencies in different fields of thought. Such tendencies at the same time have made it more difficult, or even sometimes impossible to define and explain. An attempt has been made, in the present paper, to introduce poststructuralism as a recent approach in literary theory and criticism. Besides, attempting some definitions, and accounting the background of its birth, we have also point to the basic theories of men of thought important in its formation. Finally, we would emphasize its significance for reading, analyzing and deconstructing literary texts.

    Keywords: structuralism, poststructuralism, signified, signifier, discourse, deconstruction
  • داود مدنی
    یکی از دلایل عمده و اصلی وجودی زبان، استفاده از آن به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی است و برای این منظور گویندگان زبان لازم است نشان دهند در جریان کلام در مورد چه چیزی و یا چه کسی صحبت می کنند. وجود اسامی و دیگر عبارات ارجاعی در حقیقت منعکس کننده نقش مهمی است که فرایند ارجاع در کاربرد زبان ایفا می کند. بنابراین ارجاع را به عنوان یک فرایند پویای زبانی می توان یکی از ویژگی های مهم کاربرد زبان تلقی کرد که همواره مورد استفاده گویندگان زبان برای اشاره به اشخاص، اشیاء، مکان، زمان و یا دیگر موجودیت ها و در نهایت ارائه اطلاعاتی در مورد آنهاست. در این روند کلامی به خاطر آنکه مشارکین کلام در امر ارتباط موفق باشند باید همواره قادر به تشخیص و شناخت آنچه که گویندگان زبان به آن ارجاع می دهند باشند. از این رو درک و شناخت این پدیده به عنوان یک ویژگی جهانشمول و به عنوان بخشی از فرایند پردازش اطلاعات زبانی امری است ضروری. این پدیده در سال های اخیر یکی از مسایل مهم مطالعات زبانشناختی محسوب می شود. بنابراین، هر نظریه زبانی که سعی در تبیین مقولات جهانشمول دارد الزاما باید تبیین مقولات و روابط ارجاعی را در حیطه کار خود قرار دهد. امروزه بسیاری از نظریه پردازان زبان همچنان سعی در توصیف و تبیین پدیده ارجاع در چهارچوب نظریات زبانشناختی غالب نظیر صورتگرایی و نقشگرایی دارند. نگارنده نیز در این مقاله سعی دارد که از طریق تبیین مقوله ارجاع در ارتباط با ساختار اطلاعاتی جمله نشان دهد که انگیزش های کلامی و وضعیت شناختی مدلول های کلامی در جریان کلام رفتار پیوستاری عناصر ارجاعی را به لحاظ کدگذاری نحوی در ساخت صوری جملات به دنبال دارد.
    کلید واژگان: مدلول, عبارات ارجاعی, وضعیت شناختی, ساختار اطلاعاتی, کدگذاری نحوی
  • محمدرضا محسنی
    در این مقاله، ما دیدگاه لکان را درباره زبان و ناخودآگاه بررسی می کنیم. دیدگاه هایی که برگرفته از تئوری های «فروید» است. ژاک لکان برای ناخودآگاه ذهن انسان ساختاری شبیه به ساختار زبان قایل است. یعنی همان رابطه دال و مدلول حاکم در نظام زبانی که در ساختار ناخودآگاه ذهن نیز وجود دارد. به عبارت دیگر، همچنان که بکارگیری دال هایی همچون اصوات و کلمات، زنجیره ای از مدلول ها یا معانی را در ذهن مخاطب ایجاد می کنند، ناخودآگاه ذهن نیز در تماس با دال هایی همچون مزه خوراکی ها، رایحه برخی اشیاء یا اشخاص و یا دیدن بعضی از تصاویر، خاطراتی را از گذشته به صورت مدلول هایی در ذهن ما بیدار می کند. پیش از لکان، ساختارگرایانی همچون کلود لوی- استروس نیز، برای تمامی فرایندهای اجتماعی، از جمله زبان، ساختاری بنیادین قایل بودند که غالب اوقات به شکل ناخودآگاه باقی می ماند. درست همانند زبان که زنجیره ای از واحدهای نشانه ای و نمادین را تشکیل می دهد، ناخودآگاه انسانی نیز مجموعه ای از عناصر نشانه ای را که حاصل امیال ارضاء نشده فرد است، همچون کدها و رمزگان زبانی درخود ذخیره می کند. لکان به تآسی از فروید، میان سه مفهوم «نیاز»،«کشش» و «میل» تفاوتی اساسی قائل است؛ و در حالی که مفهوم نخست را یک نیرویی فیزیکی قلمداد می کند، برای دو مفهوم دیگر فرایندی روانشناختی قایل است. لکان فرضیه «عقده ادیپ» را وارد نظام زبانی می کند. از دیدگاه او وقتی که کودک متولد می شود، در فضایی رقابتی با پدر، برای تصاحب مادر قرار می گیرد، حال این کودک یرای رقابت با پدر باید در همان نظام نمادینی که پیش تر پدر وارد آن شده، حضور یابد و از زبان به عنوان ابزاری برای ایجاد این گفتمان استفاده کند. این مقاله تلاشی است تا چگونگی تشکیل گفتمانی را با حضور عنصر زبان به عنوان نظامی نمادین نشان دهد، نظامی که در ذهن کودک شکل گرفته تا او را در فضایی رقابتی با پدر برای تصاحب مادر قرار می دهد.
    کلید واژگان: ژاک لکان, زبان, ناخودآگاه, دال, مدلول, استعاره, کنایه
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال