به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پارادوکس » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پارادوکس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرگس پاکزاد، مریم کمالی، خدابخش اسداللهی

    متناقضنمایی، یکی از شگردهای زبانی است که باعث آشناییزدایی در کلام و برجستگی آن میشود. این ترفند ادبی، از موضوعاتی است که در شعر معاصر فارسی، به ویژه شعر اخوان ثالث کمتر به آن پرداخته شده است. در مقاله حاضر سعی بر آن است تا با روش تحلیل محتوا، عوامل ظهور پارادوکس و گونه های آن در شعر اخوان ثالث مورد بررسی قرار گیرد. یافته های پژوهش نشان میدهد که تصاویر و تعابیر پارادوکسی در شعر اخوان غیر از ارزش ادبی، با تفکرات وی پیوندی عمیق و تنگاتنگ دارد. او بسیاری از مسایل سیاسی و اجتماعی و... را که بیان آنها به صورت صریح ممکن نیست، با کمک زبان و تصاویر پارادوکسی ممکن و آشکار میسازد. وی برای انتقال معانی مورد نظر خویش از هر دو نوع پارادوکس ترکیبی و تعبیری بهره جسته است. این در حالیست که پارادوکسهای تعبیری جایگاه ویژهای (بسامد بالایی) را در شعر وی به خوداختصاص دادهاند.

    کلید واژگان: شعر معاصر فارسی, مهدی اخوان ثالث, پارادوکس, مسایل سیاسی اجتماعی, مسایل عاشقانه}
    narges pakzad, Maryam Kamali, khodabakhsh Asadollahi

    Paradoxically, is one of the tricks of language that makes Defamiliarization and prominence in the word. This literary trick is one of the issues that in contemporary Persian poetry especially in poetry of Akhavan has been studied less. Therefore, in this paper, Using content analysis, the factors of emergence of paradox and its species is studied in Akhavan's P oetry. Research findings show that paradoxy Pictures and interpretations in poetry, other than literary value, link with his thoughts closely. Akhavan, with the help of paradoxy language and images reveals Many political and social issues, etc, That may not state explicitly. He use both of paradox- interpretation and combination- to convey his desired meanings. However, the Interpretative paradox Have a special status (high frequency) in his poetry. Keywords: contemporary Persian poetry, Mehdi Akhavan Sales, paradox, political and social issues, romantic issues

    Keywords: contemporary Persian poetry, Mehdi Akhavan Sales, paradox, political, social issues, romantic issues}
  • محمدرضا امینی*
    ژان کوین در مقاله ی دشواریاب نظریه ی آرایه ی ادبی کوشیده بر مبنای منطق و معناشناسی، آرایه های مبتنی بر تناقض را با ادراکی عمیق و به شکلی سامان یافته و منسجم تدوین کند. چنین دیدگاه نوینی برای بررسی های شعر فارسی که شاید به دلیل آمیختگی با اندیشه های عرفانی و تاثیرپذیری از زبان پر تناقض عرفا سرشار از تعبیرات متناقض نماست، مناسبت خاصی دارد. در مقاله ی حاضر با تمرکز بر هسته ی اصلی مطلب و مقایسه ی تعاریف و یافتن مثال های مشابه در صناعات ادبی فارسی، نخست سعی شده اساسی ترین افکار کوین با بیانی  آسان و روشن ارایه گردد. در گام بعد  با نگاهی تطبیقی، این نظریه برای بررسی و تحلیل و طبقه بندی آرایه های شعر فارسی و مخصوصا شعر حافظ که در اندیشه و زبان وی، اصل تناقض نقشی کلیدی دارد، به کار گرفته شده است. این کار با گذر از  ساختارهای واژگانی و نحوی و توجه به  بنیادهای ژرف ساختی آرایه ها انجام گرفته است. از طرف دیگر بر اساس اندیشه ی کوین پیرامون درجه بندی مقدار تضاد در انواع تناقض، می توان طیفی گسترده از ساخت های منطقی و زبانی را برای توضیح انواع تناقض، تضاد و تقابل  تدوین کرد. یافته های تحقیق علاوه بر تایید مناسبت کلی این دیدگاه برای بررسی شعر فارسی نشان می دهد که زوایای نامکشوف این آرایه ها با تدوین چنین الگویی باید بازهم مورد مطالعه ای تفصیلی قرار گیرند.
    کلید واژگان: تحلیل زبان شعر, آرایه های ادبی, شعر حافظ, تناقض, تضاد, پارادوکس}
    Mohammadreza Amini *
    Jean Cohen has attempted a thorough study of the figures of speech founded on contradiction from a logical and semantic point of view in a long and difficult article titled “Theory of Figures”.  His views on figures of contradiction can be fruitfully applied to Persian poetry with its plentiful and rich contradictory expressions inherited from mystical literature and culture. In the current study, and in the first step, the main core of Cohen’s theory is explained and then the definitions of figures are compared precisely with their Persian counterparts and examples drawn from Persian poetry and especially those of Hafez. The findings of the research not only confirm the general appropriateness of Cohen’s theory to study the contradictional figures in Persian poetry but also it shows that the unknown dimensions of these figures require to be restudied in detail by developing a comprehensive and appropriate model.
    Keywords: Poetry Language Analysis, Persian figures of speech, Hafez Poetry, contradiction, oxymoron, Paradox}
  • مهرداد اکبری گندمانی*
    گونه باورها و برداشت های احمد غزالی در بستر عرفان، جلوه ویژه ای از شکل و معنا را ارایه کرده است. پرهیز غزالی از پرداختن بی واسطه و آشکارا به عرفان، سوای ناهمگون شدن بافت متنی آثار وی با سایر آثار عرفانی، سبب ابهام زایی در بافت متنی نیز شده است. در کتاب سوانح غزالی، تقابل های دوگانه بی شماری در سطح روساخت دیده می شود؛ اما با توجه به دگردیسی هایی که در سطح پیوندها و دیگر سطح های وابسته به آن ها رخ داده، اقتدار متن سوانح العشاق به وضعیتی موقت و گذرا بدل شده است؛ ازاین رو، در ژرف ساخت، هم تراز با منطق دریدایی، گاه با واسازی سویه های تقابل های دوگانه و انتقال آن ها، سطوح واقعیت به سطوح انتزاع دیگری دگرگون گردیده و با خلق پیوندهایی تازه بین آن ها، عرصه تک معنایی و قطعیت معنا به چالش کشیده شده است. این شیوه، گاه با دگرسانی بار ارزشی دال ها همراه بوده و گاه با به کارگیری شیوه هم این و هم آن، به جای شیوه یا این یا آن (جایگزین شدن تفاوت به جای تمایز)، سبب آفرینش سطح تازه ای بر مبنای پارادوکس شده است. در مقاله پیش رو، پس از شناخت اصطلاحاتی چون اقتدار، مرزهای آشنا و بیگانه، تفاوت و تمایز، سطوح انتزاع، پیوند و تفاوت، بر پایه روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی گونه های پارادوکس در سوانح احمد غزالی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: پارادوکس, تقابل های دوگانه, سطوح انتزاع, پیوند, تفاوت}
    Mehrdad Akbari Gandomani *
    The school of Ahmad Ghazali, his beliefs and interpretations in the context of mysticism, have gained a special aspect of form and meaning. Ghazali's avoidance of directly and openly dealing with the field of mysticism, apart from the heterogeneity of the textual context of his works from other mystical works, has also caused ambiguity in the textual context. In the book of Ghazali's accidents, countless double confrontations can be seen at the surface level; however, due to the transformations that have occurred in the level of relationships and other levels related to them, the authority of the text of love stories has turned into a temporary and transitory situation. Therefore, at the level of deep construction, aligned with Derrida's logic, sometimes by deconstructing the strains of dual oppositions and transferring them, the levels of reality have been transformed into other levels of abstraction, and by creating new links between them, the arena of single meaning and certainty Meaning is challenged. This method has sometimes been associated with changing the value of signifiers, and sometimes by using both this and that style, instead of either this or that style (replacing difference instead of distinction), has caused the creation of a new level based on paradox. In the following article, after understanding terms such as: authority, familiar and foreign boundaries, difference and distinction, levels of abstraction, connection and difference, based on the descriptive-analytical method, the types of paradoxes in Ahmed Ghazali's accidents have been investigated.
    Keywords: paradox, dual contrasts, levels of abstraction, relation, difference}
  • حسین سلیمی*، بشیر علوی

    متن ادبی قابلیت چندلایگی و تاویل پذیری دارد. دلیل این وضعیت، حضور بعضی از ایماژها در متن است. این مقاله می کوشد تا دو صنعت ادبی نماد و پارادوکس را در شعر شفیعی کدکنی از جهت نقشی که در تعلیق دایم، قطعی و چندلایگی معنا دارند و نیز به عنوان دو صنعت ادبی که شکاف و خلا عمیقی را میان زبان عادی و زبان بلاغی ایجاد می کنند، مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. پرسش اصلی این پژوهش این است که نماد و پارادوکس، به چه میزان در ایجاد لایه های متفاوت معنایی در شعر شفیعی نقش دارند و سهم هرکدام از این دو آرایه در ایجاد شکاف و خلا میان دو قطب عادی و بلاغی زبان و ایجاد چندلایگی معنای متن چه میزان است؟ یافته ها و شواهد موجود در متن نشان می دهد که عنصر نماد در مقایسه با پارادوکس در سیالی و عدم قطعیت، پنهان سازی و تعلیق معنا در اشعار شفیعی از جایگاه مهم تری برخوردار است و پارادوکس نیز علیرغم تازگی، زیبایی و شگفت انگیزی کاربرد، در مقایسه با نماد بسامد کمتری دارد. براین اساس، شفیعی کدکنی بر اساس درک راستینی که از قدرت نماد در پویایی و فرازمانی معنا دارد، خلا ادبی و عمیقی را میان زبان عادی و ایده متن  که نتیجه آن، شکستن ساختار عادی زبان و شور هیجان در معناست- ایجاد می کند. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی با ارایه آمار است.

    کلید واژگان: شفیعی کدکنی, نماد, پارادوکس, چندلایگی معنا و تاویل پذیری}
    Hussein Salami *, Bashir Alavi

    literary text has a unique capability. the reason for this is the presence of some of the characters in the text. the present article attempts to analyze the two literary industry of symbols and paradox in shafiee kadkani ''s poetry that they have meaning in permanent deterministic and semantic suspension and also as two literary industries that create a deep gap and gap between ordinary language and rhetorical language. the main question of this research is: how much does the symbol and the paradox contribute to the creation of different semantic layers in our poetry and the contribution of each of these two arrays to create gap and gap between the common and rhetorical poles of language and create a sense of the meaning of the text? the findings and evidence in the text indicate that the symbol element has more important position compared to paradox in fluency and uncertainty, negation and suspension of meaning in shafiee poems and paradox also has novelty, beauty and usefulness in comparison with less frequency symbols. accordingly, shafiee kadkani gets a literary and deep gap between the normal language and the idea of text - that the result of which is the breaking of the normal structure of language and the passion of emotion. the research method is descriptive and analytical.

    Keywords: Shafiee Kadkani, Symbol, paradox, meaning fullness}
  • رمضان تفسیری، حمید طاهری*

    عرفا برای تبیین اندیشه ها و تجارب عرفانی و انتقال این مفاهیم به دیگران و اقناع مخاطبان خویش، از ظرفیت های هنری زبان در قالب بیان پارادوکسی و متناقض نمایی بهره برده اند. عارفان تجارب عرفانی خود را فراتر از حد تقریر و توصیف می دانند و عده ای نیز بیان و توصیف آن را حتی ناممکن می شمارند. این حقایق و معارف بنا به احوال سالک، بسیار متفاوت و متغیر خواهند بود؛ اما آنچه هست اینکه چرا بازتاب این موارد در ساخت زبان به راحتی امکان پذیر نیست و اصولا چرا پس از بازتاب زبانی آن ها، گزاره های حاصل، غیر قابل درک به نظر می رسند و در برخورد اول گاه متناقض و خلاف عادت جلوه می کنند که می توان متناقض گونگی را از ویژگی تجربه عرفانی محسوب نمود. شعر عرفانی و هنری حوزه هرات عهد تیموری، یکی از شاهکارهای ادب عرفانی در ادوار گذشته به شمار می رود که در گسترش و رونق بخشیدن عرفان تعلیمی نقش بارز دارد که متاسفانه جلوه های مفاهیم عرفانی و ابزار بیانی آن، کم تر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و شهرت آن بیشتر در تجلی هنر است. این پژوهش، کارکرد پارادکس را به عنوان یک ابزار بیانی زبان عرفان تبیین نموده و نقش آن را در بازخوانی تجربه وحدت وجود در شعر عرفانی حوزه هرات برجسته ساخته است. حاصل بدست آمده از این تحقیق، عبارت از آن است که ابزار بیانی متناقض نما، با توجه به تناقض نمایی تجربه .وحدت وجود و شرایط گوینده و مخاطب جامعه عهد تیموری در حوزه هرات، یکی از بهترین و زیباترین شیوه بیان هنرمندانه و عارفانه است.

    کلید واژگان: پارادوکس, تجربه وحدت وجود, بیان ناپذیری, شعر عرفانی حوزه هرات}
    Hamid Taheri *, Ramazan Tafsiri

    Mystics have used the artistic capacities of language in the form of paradoxical and paradoxical expressions to explain their own mystical thoughts and experiences and to convey these concepts and convince their audiences. Mystics consider their mystical experiences beyond description and description and some even consider it impossible to express and describe it. These facts and teachings will be very different and variable according to the condition of the seeker; But what is it that is why it is not easily possible to reflect this in the construction of language, and basically why, after their linguistic reflection, the resulting propositions seem incomprehensible and at first seem paradoxical and out of habit, which can be paradoxically dumb Considered a feature of mystical experience. The literary, mystical and artistic school of Herat in the Timurid era is one of the brilliant schools in the past eras of Persian literature and the promoter and promoter of educational mysticism. Has found. This study explains the function of paradox as a means of expressing the language of mysticism and highlights its role in re-reading the experience of the unity of existence in the mystical poetry of the Herat school. The result of the research is that the paradoxical expression tool is one of the best and most beautiful way of artistic and mystical expression due to the paradoxical experience of the unity of existence and the conditions of the speaker and the audience of the Timurid society in Herat school.

    Keywords: . Paradox, Experience of Unity of Existence, Inexperience, Mystical Poetry of aHert School}
  • پوران علی زاده*
    پارادوکس یا متناقض نما از ترفندهای ادبی است که در کلام شفاهی، فلسفه، منطق و حتی عرصه های زندگی انسان ها حضور دارد و آن جمع شاعرانه دو واژه است که مفهومی متضاد دارد و از نظر عقلی محال و غیرممکن به نظر می رسد. در ادبیات این ترفند، از آرایش های کلامی زیباست که عامل زیبایی آن در حیرتی است که در ذهن مخاطب ایجاد می کند. خواجوی کرمانی از شاعران توانمند قرن هشتم هجری است که بسیار هنرمندانه از این پارادوکس در انتقال مفاهیم و مضامین سود برده است؛ بنابراین پژوهش حاضر به بررسی پارادوکس در دیوان خواجو اختصاص یافته است. روش انجام این تحقیق توصیفی -تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد که خواجوی کرمانی در دیوان اشعار خود به این پارادوکس ها به عنوان یکی از ترفندهای ادبی و شاعرانه نگریسته است و آن ها را از زوایای گوناگون مورد توجه قرار داده. همچنین از شگردهای متنوعی در بیان این عناصر متضاد بهره برده و موجبات برجسته سازی کلام خویش را فراهم نموده است.
    کلید واژگان: پارادوکس, متناقض نما, دیوان شعر, خواجوی کرمانی}
    Pouran Alizadeh *
    Paradox is one of the literary tricks that is present in oral speech, philosophy, logic and even areas of human life, and it is a poetic combination of two words that have a contradictory meaning and seem intellectually impossible. In literature, this trick is one of the beautiful verbal arrangements that its beauty factor is in the astonishment that it creates in the mind of the audience. Khajoo Kermani is one of the powerful poets of the eighth century AH who has used this paradox very artistically in conveying concepts and themes; Therefore, the present study is dedicated to examining the paradox in Khajoo Divan. The method of this research is descriptive-analytical. The results show that Khajoo Kermani in his poetry collection looked at these paradoxes as one of the literary and poetic tricks and considered them from different angles and used various techniques in expressing these contrasting elements. And has provided the means to highlight his word.
    Keywords: paradox, contradiction, poetry divan, Khajoo Kermani}
  • تیمور کرمی، ماه نظری*

    بررسی تطبیقی تنوع کارکردهای متناقض نما در اشعار شمس لنگرودی با نظریه بلگرامیتیمور کرمی 1 ماه نظری2چکیدهمتناقض نما یا پارادوکس از فنی ترین صنایع ادبی است، که از تجمیع دو عنصر متضاد در یک موضوع پدید آمده و به خلق معنی جدیدی می انجامد. متناقض نما به سه دسته لفظی(ترکیبی)، دستوری و محتوایی (تحلیلی) دسته بندی می شود. آنچه مغفول مانده است، بررسی رابطه بین دو سوی متناقض نما است.متناقض نمایی در اشعارشمس لنگرودی، به مدد قدرت خلاقه خیال وی به شیوه های گوناگونی بیان شده است. بیان فرا زبانی وی، غیرممکن ها را مجال حضور داده تا بتواند به انتقال مفاهیم و بیان مسایل اجتماعی -فرهنگی بپردازد. این تحقیق که با شیوه توصیفی - تحلیلی با بهره گیری از منابع کتابخانه ای ، با تطبیق نظریه غلامعلی آزاد بلگرامی (شاعر و پژوهشگر هندی قرن یازده هجری) در دسته بندی روابط علت و معلولی دو سوی پارادوکس صورت گرفته است. پرسش اساسی این است. 1- آیا طرفین پارادوکس های بکار برده در اشعار شمس لنگرودی، از یازده گونه رابطه مد نظر بلگرامی برخورداراست؟ 2- کدام نوع از پارادوکس ها در اشعار شمس لنگرودی کاربرد بیشتری دارد؟

    کلید واژگان: متناقض نما, پارادوکس, بلگرامی, شمس لنگرودی}
    Teymour Karami, Mah Nazari *

    A Comparative Study of the Variety of Paradox Functions in Shams Langroudi's Poems with Belgram's TheoryTeymour karami 1Mah nazri 2AbstractParadox is one of the most technical literary industries that arises from the combination of two opposing elements in a subject and leads to the creation of a new meaning. Paradoxical view is divided into three categories: verbal (synthetic), grammatical and content (analytical). What has been overlooked is the examination of the relationship between the two sides of the paradox. Paradoxical expressions in Shams Langroudi's poems have been expressed in various ways with the help of his creative power of imagination. His metalanguage expression allows the impossible to be present in order to convey concepts and express socio-cultural issues.This research has been done by descriptive-analytical method using library sources, by applying the theory of Gholam Ali Azad Belgrami (Indian poet and researcher of the eleventh century AH) in categorizing the cause-and-effect relations between the two sides of the paradox.This is the fundamental question. 1- Do the two sides of the paradoxes used in Shams Langroudi's poems have eleven kinds of relations considered by Belgrami? 2- What kind of paradoxes are most used in Shams Langroudi's poems?

    Keywords: Contradictory, paradoxical, Belgerami, Shams Langroudi}
  • عبدالحمید صادق پور، جلیل نظری*، محمدرضا معصومی

    شعر به دلیل ترکیبات جدیدی از اندیشه ها و فرایندهای استعاری نوآور دیریاب است که می تواند هم قوه ی تخیل را تغذیه کند و هم باعث برجستگی کلام شود. شاعران معاصر در عرصه ی به کارگیری زبان استعاری، هرکدام به شگردهای گوناگون روی آورده اند تا ذهن خواننده را با چالش های غیرمنتظره روبه رو کنند؛ از جمله تصاویر چالش برانگیزی که در شعر معاصر باعث پیچیدگی شبکه ی تصویری کلام شده است، آمیختگی تصاویر استعاری با پارادوکس است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که این تناقض گویی های استعاری، چه نقشی در برانگیخته شدن ذهن خواننده به اندیشه ورزی و پرسشگری ایفا می کند. نگارنده، به روش توصیفی تحلیلی با ذکر مصداق هایی از شاعران معاصر به این نتیجه دست یافته است که اول، شاعران معاصر با چه شگردهایی تصاویر استعاری را با پارادوکس آمیخته کرده اند؟ دوم، انگیزه و هدف آن ها از همراه کردن این دو تصویر با هم چه بوده است؟ همچنین نویسنده می کوشد خواننده را به این شگرد ادبی در تصویرپردازی های نوین استعاری شعر معاصر آگاه تر و ذهن او را به تکنیکی ترین برجسته سازی هنری که همان آمیختن هنری ترین ابزار تخیل (استعاره) با مبهم ترین تصویر شعری (پارادوکس) است؛ پربارتر کند.

    کلید واژگان: آمیختگی, استعاره, پارادوکس, تخیل, شعر معاصر}
    Abdul Hamid Sadeghpour, Jalil Nazari *, Mohammad Reza Masoumi

    Poetry is due to new combinations of thought and process of metaphorical innovative metaphors that can nourish both the imagination and the salience of the word. Contemporary poets in the field of metaphorical language have taken different approaches to confront the mind of the reader with unexpected challenges, including challenging images that have complicated contemporary poetry in the complexity of the word image network. It's metaphorical or paradoxical. The findings of this study show what role these metaphorical contradictions play in arousing the mind of the reader into thought and inquiry. The author of the descriptive-analytical method, citing the examples of contemporary poets, has come to the conclusion that, first, how have contemporary poets combined metaphorical images with the paradox? The author also strives to make the reader more aware of this literary trick in modern metaphorical imagery of contemporary poetry, and to enrich his mind with the most technical artistic highlighting, which is the most artistic tool of imagination (metaphor) with the most ambiguous poetic image (paradox).

    Keywords: Synthesis, metaphor, Paradox, Imagination, Contemporary Poetry}
  • لیلا حسینی*، حامد صدقی

    مصطفی وهبی التل (1944-1899) معروف به عرار یکی از شاعران معاصر اردن است که پارادوکس یا ناسازواری هنری از هنجار گریزی معنایی و یکی از مهم ترین عناصر شعری وی محسوب می گردد. یافته های این پژوهش از طریق بررسی دیوان اشعار وی به نام (عشیات وادی الیابس) با روش توصیفی - تحلیلی پس از بحث راجع به پارادوکس و کاربرد آن در اشعار شاعر به دست آمده است. پارادوکس یکی از مقوله های مهم نقد ادبی است و متناقض نما، تجمع شاعرانه دو مفهوم متضاد است که از دید عقلی محال و ناشدنی به نظر می آید، اما در ورای آن حقیقتی نهفته شده که تنها ذهن کاوش گر به دریافت مفهوم آن نایل می گردد. بررسی الگوی اشعار تمسخرآمیز، پارادوکس عاشقانه شاه و درویش، پارادوکس عدم انسجام، پارادوکس اشتقاقی، پارادوکس عدم سازگاری (جمله با جمله) از مهم ترین اهداف این پژوهش است. آفریدن مضامین تازه و نکته سنجی های دقیق و باریک خیالی با به کار کشیدن تشبیهات، استعارات و مجازهای خاص شاعر از تصاویر و معانی پارادوکسی از مهم ترین نتایج این پژوهش است این پژوهش به دنبال آن است که به این سوال پاسخ دهد که شاعر با چه شیوه ای از پارادوکس یاری جسته است که موجبات برجسته سازی سخن خویش را فراهم ساخته و هدف وی از این رویکرد چه بوده است؟ و بر این فرضیه استوار می باشد که پارادوکس در دیوان وی فقط برای زیبا آفرینی ساخته نشده و نشان دهنده مفاهیم متناقض هست و شاعر در این گونه متناقض نماها واقعیت را ارایه می نماید

    کلید واژگان: پارادوکس, ناسازواری هنری, اشعار تمسخرآمیز, مصطفی وهبی التل(عرار)}
    Leila Hosseini *, Hamed Sedghi

    Artistic paradox is one of the most important elements of semantic deviation and one of the main issues of literary criticism. Paradox is the seemingly unreasonable and impossible combination of two opposing concepts with a truth within, which a curious mind can understand. In the descriptive-analytical study, paradox was discussed and its techniques were explored in the Ashiat Vadi al-Yabis (عشیات وادی الیابس), composed by Jordanian poet Mostafa Wahbi al-Tal, known as Arar. The aim was to see how the techniques have caused the marked images. It was shown that the poet has expressed some political, social and domestic concepts using a paradoxical language and has also used specific similes, metaphors and metonymies of paradoxical images to introduce new concepts, make specific points and create imagery creativities. Though paradox is not the only way of defamiliarizing in his poems, but is his best means. The most important factors helping the use of paradox in Arar's poems can be exact differentiations and imaginations as well as social and political status of society, the existence of false asceticism and piety, and hypocrisy. It was also shown that paradox has not only been used in the divan for aesthetic purposes but to show paradoxical concepts and as a result show the truth. That is, the poet has used paradoxical images and meanings to defamiliarize the things and to present artistically and beautifully his thoughts and artistic experiences.

    Keywords: Paradox, Arar, Semantic Deviation, Ahiat Vadi al-Yabis}
  • رویین تن فرهمند*

    حافظ، توانی شگرف در گزینش بهترین واژه ها، برای انتقال معانی دارد. بسامد معنادار انواع «من» و «ما» در شعر حافظ، بیانگر آن است که شاعر از این شیوه های خاص زبانی برای بیان گزاره های شخصی، اجتماعی، عرفانی، ملامتی، عاشقانه و دغدغه های جهان شمول بشری، بهره می گیرد. حافظ، در پیوند با مضمون های اشاره شده، در حدود 200 بیت انواع «من» و «ما» را در همه سروده هایش بسیار هنرمندانه بازتاب داده است. عنصر عشق، به گونه ای پیدا و پنهان با «من» و «ما»پردازی های حافظ، پیوسته است. در «ما» و «من» عشق باز و ملامتی حافظ، سرنوشت جاودانه ی بشر با همه ی فراز و نشیبش، جلوه می کند. بن مایه ی برجسته در «من» و «ما»های بشری حافظ عشق، ملامت و تقدیر است؛ راه پویی ای ناگزیر و گریزناپذیر. «ما» نیز در منطق و شیوه ی شاعری حافظ کاربردی چندگانه دارد و مضمون های آمده در انواع «من» را با بسامد کمتری، بازتاب می دهد. با توجه به رسالت شعر حافظ، بازتاب انواع «ما» و «من» توصیفی و اسنادی، مدخل هایی هستند که نگرش شاعر را به پسندها و ناپسندهای روزگار، غربت انسان و تناقض های وجودی اش، نشان می دهد. در «ما» و «من» غنایی حافظ، همه ی بالا و پست انسان، نمایان است. کاربرد صفات جمع جانشین اسم، تتابع اضافات، صفات پیاپی با واو عطف و صفات و اضافات پس از تخلص شعری نشانه های دیگری هستند که به شناخت «ما» و «من» غنایی در اشعار حافظ کمک می کنند.

    کلید واژگان: پارادوکس, حافظ, عشق, ملامت, من و ما}
    Rooyintan Farahmand *

    Hafez has an exceptional ability in choosing the best words to convey meanings. The significant frequency of the pronouns "I" and "we", with various meanings and functions, in Hafez's poetry indicates that the poet tends to express personal, social, mystical, reprehensible, romantic, cosmic and eternal human sorrows. Hafez, in about 200 verses, reflects different types of "I" and "we" in connection with the mentioned subjects, very artistically. The issue of love, in a sort of visible and invisible way, is connected with Hafez's 'I' and 'we', as the affectionate and melancholic beings, manifests the eternal destiny of human beings with all its ups and downs. The prominent themes in Hafiz's 'I' and ' we', as a human being, are love, blame, and fate, something  inevitable and inescapable in life.  The pronoun 'We' also has multiple meanings in Hafez's perception and poetic style, resembling those found in 'I',  but with a lower frequency. Considering the main tenets of Hafez's poems, the presence of different kinds of descriptive and attributive 'we' and 'I', represents the poet's attitude towards desirable and undesirable aspects of the time, estrangements, and human existential contradictions. However, the employment of affectionate 'we' and 'I', in Hafez's poems, manifests  all good and evil traits of human beings. The use of collective noun adjectives, consecutive fixed phrases, consecutive adjectives with “and” as a conjunction,adjective, or addition, used after the poet’s pseudonym, are the signs that contribute to a better understanding of 'I' and 'we' in Hafez’s lyrical poetry.

    Keywords: Paradox, Hafez, Love, Blame, I, we}
  • احمد هاشمی، علی محمد سجادی*
    در ادبیات فارسی محور جمال شناسی بر شکستن هنجارها و عادت های زبانی در لفظ و معناست که این مهم در آرایه ادبی «متناقض نما» خود را نشان داده است. متناقض نما یا پارادوکس در شعر حافظ اغلب به صورت فنی، زیبا و البته ظریف و شگفت انگیز خودنمایی می کند. یعنی از اجتماع امور متضاد و متناقض، تصویری شگفت، هنری و زیبا خلق می نماید. این مقاله با هدف بررسی متناقض نما و گونه های آن در شعر حافظ به نگارش درآمده است. روش کار به شیوه توصیفی-تحلیلی است. سوال اصلی تحقیق این است که حافظ از چه شگردهایی در ابداع ترکیبات پارادوکسی بهره گرفته است؟ انواع پارادوکسهای زبانی، فکری و ادبی در دیوان حافظ کدامند؟ نتیجه تحقیق بیان می دارد پارادوکس در متن و بطن شعر حافظ حضوری فعال دارد و از اصلی ترین ویژگی های سبک شعر وی به شمار می آید. التذاذ و آفرینش ادبی، ایجاد امید و حس زیبانگری در فضای ایران بعد ازحمله مغول، هنجارگریزی به هدف ریاستیزی و عرفان ناب و هنری حافظ از عمده عوامل ایجاد متناقض نما در شعر وی محسوب می شود.
    کلید واژگان: حافظ, پارادوکس, خلاف آمد, تناقض, سبک شناسی}
    Ali Mohammad Sajadi *
    In Persian literature, professing is based on breaking the norms and habits of language, both in terms and meaning, which is well demonstrated in paradox. Paradox in Hafez's poetry is often technically beautiful and, of course, elegant and amazing. In other words, from a controversial and contradictory society, it creates a marvelous, artistic and beautiful image. This article is intended to study the paradox and its variants in Hafez poetry. The method is descriptive-analytical. The main question of the research is what Hafez employed in the invention of paradoxical compounds. What types of linguistic, intellectual and literary paradoxes are in the Hafez court. The result of the research suggests that the paradox is active in the context of the poetry and it is one of the main features of his style of poetry. Literary creation creating hope and sense of aesthetics in the atmosphere of Iran after the Mongol invasion, normality to the presidential goal and pure and artistic mysticism of Hafez which are among the main factors in creating a paradox in his poetry are also considered.
    Keywords: Hafez, paradox, Counterfeit, contradiction, stylistics}
  • لیلا غلامپورآهنگرکلایی*، محمود طاووسی، شهین اوجاق علیزاده
    پارادوکس به عنوان یک آرایه بدیعی در ادبیات فارسی، یکی از عوامل زیبایی و برجسته سازی در آثار ادبی محسوب می شود. عطار از این آرایه ادبی به فراوانی در آثار خود استفاده نموده است. این پژوهش در نظر دارد تا کاربرد این آرایه بدیعی را در منطق الطیر و روان شناسی یونگ بررسی و تحلیل نماید. مطابق نتایج، عطار به یاری سیمرغ و یونگ به کمک کهن الگوی خویشتن هر دو در جستجوی تکامل و رشد انسانی؛ یعنی کل یکپارچه اند و کل یکپارچه پارادوکس بنیاد است؛ زیرا از نیروهای متضاد هستی تشکیل شده است؛ نیروهایی چون نیک و بد، عالم صغیر و عالم کبیر، جزء و کل و ماده و مینو (وحدت اضداد) که ناظر به یکپارچگی و تعادل دو جنبه وجود، یعنی «جسم و روان» (سی مرغ یا خودآگاه + سیمرغ یا ناخودآگاه) است که به مقام وحدت تعبیر می شود؛ نتیجه این وحدت، فناست و این فنا در آن واحد، بقاست در ابعاد دیگر هستی. در نتیجه چنین تمامیت پارادوکس بنیاد است که عارف کل نکر و تمامیت جو در «قرن های بی زمان» به سر می برد، «درون سایه آفتاب می بیند»، «در بی خویشی به خویش» می رسد و «در عدم به وجود» دست می یابد.
    کلید واژگان: پارادوکس, خویشتن, سیمرغ, عطار, منطق الطیر, یونگ}
    Leyla Gholampoor Ahangar Kolayee *, Mahmoud Tavousi, Shahin Ojagh Alizadeh
    The paradox is considered as an innovative array in Persian literature, one of the factors beauty, surprising and highlighting in literary works (and mystical). This research intends to investigate the causes of the growth of this innovative array in Attar’s Manteq-o-alteir Based on Jung's psychology. According to the results,. Attar, with the help of the Simorgh and Jung, with the help of their own ancestor of both, seek to evolve and develop human, that is, the whole and the whole integrated paradox is fundamental; Because it consists of opposing forces; forces such as good and evil, the small world and the great world, the whole and the material, and the mino (the unity of opposites), which seeks to integrate and balance the two aspects of being, that is, "the body and the psyche" Thirty chicken or self-conscious + Simorgh or unconscious) Which is interpreted as unity; The result of this unity, fanaticism and this fanaticism at one and the same time, survives in other dimensions. As a result of such a complete paradox, that is The mystic of the total and complete in the "centuries", "sees in the shade of the sun", "in selflessness", and "in the absence of existence" It will be achieved.
    Keywords: Attar, Paradox, simorgh, Manteq-o-alteir, Yung}
  • مژگان اسکندری، سهیلا صادقی*، محمد یوسف نیری
    رمزهای هندسی تعبیری مدرن از مجموعه ای از شگردهای ادبی است که قدمای بلاغی ما تحت عنوان تمثیل و متاخران تحت عنوان رمز، سمبول و پارادوکس از آن نام می برند. در این رویکرد، زبان در معنای حقیقی خود بکار نمی رود و معنای مجازی و رمزی، مورد نظر شاعر و نویسنده است. بی تردید، یکی از گروه های فکری جهان اسلام صوفیه هستند که این نوع بیان و زبان را برای تبیین آموزه های عرفانی خود مورد استفاده قرارمی دهند؛ که در این میان عطار به عنوان برترین فردی که از رمزهای هندسی به شکلی هنری و ماندگار استفاده کرده است از برجستگی بیشتری برخوردار است. در مقاله ی پیش رو به شیوه ی تحلیلی - توصیفی شعر فخرالدین عراقی از شاعران سده ی هفتم از این منظر مورد کاوش قرار گرفته است. نتیجه ی بدست آمده نشان می دهد که عراقی از زبان صوفیانه در قالب هندسه ی زبانی استفاده کرده و حقایقی عرفانی نظیر زبان دل، زبان اشارت، زبان تمثیلی- عرفانی، زبان شطح و طامات، زبان حقیقت، عشق و وحدت وجود بسیار سود جسته است و توانسته است به خوبی خبر کلان آموزه های عرفانی خود را به مخاطب منتقل نماید. از میان زبان ها، زبان حقیقت و رمز، بیشترین بسامد را در شعر عراقی دارد.
    کلید واژگان: فخرالدین ابراهیم عراقی, پارادوکس, اشاره, رمز, شطح و طامات, دل, زبان قلب}
    Mojgan Eskandari, Soheila Sadeghi *, Mohammad Yousef Nayeri
    The subject of this article is a comprehensive explanation of the geometric and spiritual knowledge of the Fakhr al-Din Ibrahim Iraqi sermons. Geometric cues are an integral part of the scientific creation of the mind and the creator of science; thus, the reader will understand the gem of wisdom and Sufi teachings by reading mystical texts. In this research, while analyzing Iraqi linguistic geometry, the researchers seek a descriptive and documentary analysis of this answer, which one of those languages is the most frequent among the various types of language used by Iraq in its poetry? The result of the research is that Iraqis have benefited from Sufi language in the form of linguistic geometry such as: heart language, truth, allegory, paradox, tune-up, parody and tame, and has been able to well keep up with the great news of his mystical doctrines Transmit to the audience.Of the languages, the language of truth and mystery, has the highest frequency in Iraqi poetry.
    Keywords: : Fakhr al-Din Ibrahim Iraqi, paradox, Hint, Cipher, Shtah, Dell, Truth}
  • نعمت الله ایران زاده، شهناز عرش اکمل *
    گاستون باشلار، فیلسوف، معرفت شناس و ادیب فرانسوی، ازجمله افرادی است که به مبحث تخیل و آنچه آن را شکل می دهد، می پردازد. از نظر او، عناصر چهارگانه در آفرینش تصاویر ادبی نقشی مهم دارند. این عناصر به طور ناخودآگاه به ذهن شاعران بازمی تابند و هنگام خیال پردازی، آن ها نقش اساسی در خلق تصاویر ایفا می کنند. آتش از عناصری است که باشلار به طور ویژه آن را پدیدارشناسی می کند و معتقد است هر کلام شاعرانه ای، آتشی در سینه دارد و همه تصاویر ادبی، به عنصر آتش نیازمندند. او به دو وجه خیر و شر آتش و خاصیت تطهیرکنندگی و ویرانگری آن می پردازد. همچنین به وجود چهار عقده در پیوند با آتش معتقد است؛ چهار عقده که فرویدوار نام آن ها را از اسطوره ها و ادبا وام گرفته است. این پژوهش در نظر دارد با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر اندیشه های باشلار، به خوانش و تحلیل اشعار مهدی اخوان ثالث بپردازد و آتش و مفاهیم مرتبط با آن را در تصاویر و تعابیر شعری او بررسی کند.
    کلید واژگان: باشلار, اخوان, تصویر, آتش, پارادوکس}
    Nematollah Iranzadeh, Shahnaz Arsh Akmal*
    Gaston Bachelard, the philosopher, epistemologist and French man of letters is including those people who discuss imagination and what shapes it. In his opinion, the four elements play an important role in the creation of literary images. These elements subconsciously appear in the mind of poets and in the time of imagination have an essential role in the creation of images. Fire is of the elements that Bachelard particularly phenomenology that and believes each poetic word has a fire in its chest and all literary images require the element of fire. He considers two aspects of fire such as good and evil and its purification and destruction properties. He also believe on four nodes, in connection with the fire, that like Freud borrowed their names from mythology and scholars. This study relying on Bachelard ideas, tried to read and analysis the poems of Mehdi Akhavan Sales, to reach the fire and related concepts in images and poetic interpretations.
    Keywords: Bachelard, Akhavan, image, fire, paradox}
  • احمد گلی*، سردار بافکر عجب شیر
    متناقض نمای محتوایی، کلامی است که در آن خود مفاهیم دارای تناقض بوده و با هر زبانی بیان شود، باز هم، تعجب انگیز و متناقض به نظر می رسد، مثلا اگر به جای «آزادی را گرفتاری دانستن» «گرفتار رهایی» و به جای «بی گناهی را گناه شمردن» «جرم بی گناهی» آورده شود، باز هم متناقض نما می شوند. اینگونه متناقض نماها به خاطر زیبایی آفرینی گفته نشده، بلکه هدف سخنور در آن، بیان و ارائة واقعیت هاست، این واقعیت ها در نگاه نخست شگفت-انگیز و غیرمنطقی به نظر می رسد، اما در حوزه سنت های ادبی چنین سخنانی دارای توجی هات دل انگیزی هستند. در این جستار اقسام متناقض نماهای محتوایی و عوامل شکل گیری آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سعی شده است، روشن شود که کشف و تحلیل این هنرسازه، چه کمکی در روند عمل فهم، می تواند به خواننده بکند؟ شیوۀ پژوهش در این مقاله، براساس نحوۀ کاربرد مصداقهای این شگرد ادبی در آثار مهم عرفانی و سبک هندی و ملاحظۀ دیدگاه های صاحب نظران و دریافت شخصی نگارنده از این هنر بلاغی صورت گرفته است.
    کلید واژگان: متناقض نمایی محتوایی, پارادوکس, شعر فارسی}
    ahmad goli *, sardar bafekr
    Content paradox is surprising in whatever way it is expressed. Such paradoxes are not uttered for the aesthetic beauty but in order to tell the realities of the time. Though they sound illogical and odd, yet in the domain of classical tradition they are accompanied with beautiful explanations. Content paradoxes are of two kinds, interpretive and complex. Darker that lamps, excitement brings calm, stationary and moving, full of emptiness, and destruction leading to construction belong to the interpretive kind. Familiar stranger, good omen owl, sad happiness, the weakened strong and lucid dumb and verbal silenced are examples for the complex type. In this study different types of paradoxes are discussed in order to help the reader in his understanding of the text.
    Keywords: Content Paradox , paradox, Mystical Poetry, Indian Style}
  • ابراهیم رحیمی زنگنه *، سحر یوسفی
    پارادوکس یا متناقض نما، یکی از شیوه های آشنایی زدایی است. متناقض نمایی از ویژگی های شعر فارسی به شمار می رود که در اشعار عرفانی، از جمله غزلیات عرفانی دیوان اشعار امام خمینی (ره) نیز جایگاهی ویژه دارد. در کنار استدلال های برهانی و منطقی ای که در شخصیت امام برجسته است، با بررسی دیوان اشعار ایشان بعد دیگری از ابعاد برجسته شخصیتشان آشکار می شود. حضرت امام (ره) در مقام یک عارف، برای بیان تجربه های ژرف عرفانی شان زبانی جز متناقض نما نمی یابد تا هم مخاطب عادت زده را به لذت ادبی برساند و هم از عهده بیان مقصود خویش برآید. این نوشتار بر آن است تا به شیوه توصیفی-تحلیلی ساختمان تصویرهای پارادوکسی را در دیوان اشعار امام خمینی(ره) بررسی کند و پیوند مفاهیم متناقض نمایی را در اشعار عرفانی ایشان بکاود.
    کلید واژگان: عرفان, آشنایی زدایی, پارادوکس, اشعار عرفانی و دیوان امام خمینی}
    Ebrahim Rahimi Zanganeh Dr *, Sahar Yousefi
    The paradox or paradoxically is one of de familiarization practices. Paradoxically is that mystical poetry, characteristics of Persian poetry too, including mystical lyrics poetry Imam Khomeini (RA) as well as a special place. In addition to the arguments of reason and logic in his character, highlighted by examining their poetry, the other aspect of the highlights of her character becomes apparent. He as a mystic to express profound experience of a religious, linguistic but paradoxically does not so the audience was accustomed to his literary pleasure and met expressed their intention cope. This article is intended to after the manner of cross-sectional images of buildings paradox, the Court of Imam Khomeini, reviews and links exponential contradictory concepts pains in his mystical poetry.
    Keywords: mysticism, De familiarization, Paradox, mystical poetry, Imam Khomeini Court}
  • حسین رسول زاده*، منیژه قربان زاده
    «حافظ تمام هنرش در اسلوب است و در مرکز اسلوب حافظ، نوعی بیان نقیضی و پارادوکسی وجود دارد. ساختار شعر حافظ در تحلیل نهایی، یک ساختار متضاد و متناقض نما (پارادوکس) است. مفاهیم متضاد در جامه لغات و ترکیبات و عبارات متضاد رخ می نماید. استراتژی او برای بیان این رفتار ذهنی و زبانی، عمدتا طنز و ای هام است. با بررسی دلایل و عوامل ایجاد پارادوکس می توان به این نتیجه رسید که دلایل ذیل سبب ایجاد پارادوکس در دیوان حافظ است: 1. توصیف انسان در مقام برزخی یا اراده معطوف به آزادی 2. نهادهای اجتماعی، سیاسی و دینی(شامل: سیاسیون، متشرعان، اهل تصوف) 3. بوطیقای بلاغی ویژه حافظ 4. عشق. در پژوهش حاضر بعد از تعریف مختصری از پارادوکس، به دلایل ایجاد پارادوکس و محورهای آن در دیوان حافظ پرداخته و در پایان تعداد 225 مورد از ابیات معرفی یا تشریح شده است. مطالعه حاضر با ذکر نمونه هایی نشان داده است که توجه به پارادوکس می تواند نقش بسیار مهمی در تصحیح دیوان حافظ داشته باشد.»
    کلید واژگان: پارادوکس, حافظ, عوامل اجتماعی و سیاسی, عرفان و تصوف, بلاغت}
    Hossein Rasoolzade*, Manizheh Ghorbanzadeh
    All art of the Hafiz is in his style. in the style of Hafez, there is kind of controversial expression and paradox. The structure of his poems in the final analysis, is a contradictory structure and paradoxical. Contrasting concepts and combinations takes place of words and phrases in the opposite. A strategy to express the mental behavior and language is mainly irony and ambiguity. By examining the reasons and causes of the paradox can be concluded that the following reasons is the cause paradoxes in hafiz poems. 1. Describes the man 2. social and political and religious organization 3. Special rhetoric 4. Love 5. Some other reasons such as pray, fast an atc. In this study, after a brief definition of the paradoxes have discussed in reasons of the paradox in hafiz poems. Paradox has an important role in the correction of his poems that we try to show its effect by clear exampls.
    Keywords: paradox, hafiz, social, political reasons, mysticism, rhetoric}
  • سپیده موسوی، ملکمحمد فرخزاد
    یکی از عرصه های کاربرد طنز در ادبیات فارسی، آثار عرفانی است. طنز و عرفان به لحاظ فلسفی ساختاری، نقاط مشترکی با یک دیگر دارند. از آن جمله این که هر دو آن ها بر اجتماع نقیضین استوار هستند و فایده تعلیم و شادمانگی روح را دارند. در این میان آنچه که زمینه زیبایی شناسی مشترک میان این دو را مستحکم می کند اجتماع نقیضین و ضدین است که در علم بدیع به زیبایی در صنعت پارادوکس وجود دارد. در این مقاله پژوهشگر بر آن است که با روشی اسنادی کتابخانه ای انواع تناقض موجود در طنزهای عرفانی را بررسی نماید.
    کلید واژگان: طنز, عرفان, پارادوکس, انواع موقعیت های متناقض}
    Sepide Mosavi, Dr. Mohammad Malek Farokhzad
    Satire is amply found in Persian literature, including theosophical texts. Theosophy and satire have many philosophical-structural features in common; one is, they are both founded on the union of contradictory entities, with the effect being both exultation and information. The common aesthetic feature of satire and theosophy comprises the union of contradictory and opposing entities, the same union so commonly encountered in Rhetoric and especially in paradoxes. Here we will be trying to identify and investigate examples of contradiction in theosophical literature, using library -documentation method.
    Keywords: Satire, Theosophy, Paradox, Type of Paradoxical Positions}
  • فریدون اکبری شلدره، سید منصور فتوکیان

    جوهر هنر از جمله شعر ، زیبایی است و علمای بلاغت ،بدیع را علم آرایش کلام می دانند . مقاله ی حاضر، اشعار فدایی مازندرانی (از برجسته ترین سوگ سرایان عاشورایی) را از منظر علم بدیع ،آرایه های ایهام و لف و نشر (بدیع سنتی) و حسامیزی و پارادوکس (بدیع نو) مورد تحلیل و بررسی قرار داده است . آرایه ی ایهام در اشعارفدایی، دارای بیشترین بسامد است وبه دنبال آن ایهام تناسب دربرخی ازابیات مشاهده می شود . فدایی آرایه ی ایهام را درقالب عناصرطبیعی وآیینی - دینی به صورت هنرمندانه به کارگرفته ،گاه از اصطلاحات ومقام های موسیقی درقالب ایهام برای بیان اندیشه ها و مضامین دینی سودجسته است.در ابیاتی که  زیبایی های عاشورایی آن  مورد بررسی قرارگرفته ، لف و نشر مرتب ، بسامد بسیار بالاتری دارد . هم چنین آرایه های « پارادوکس »  و « حسامیزی » در مقتل فدایی ، بررسی و بسامد کاربرد آن ارایه شده است .

    کلید واژگان: اشعار عاشورایی, ایهام, پارادوکس, حسامیزی, زیبایی شناسی, فدایی مازندرانی, لف و نشر}
    Freydoon Akbari Sheldare, Sayyed Mansoor Fotookian

    The essence of art, including literature and poetry, beauty and Scholars of rhetoric know, a novel as an arrangement of words .The clever poets in beauty secret are aware of the requirement Words and this article is going to be reviewed  and analyzed the poems of Mazandarani Fadaee which is decorated by Ashoraee’s flavor from the aspect of Oratory, arrays, opacity, and Epanodos (traditional novel) and Paradox (New Novel). In Fadae’s poems, array of amphibology has a special prominent and it has the most frequency. And proportion opacity was observed in some lines. In his poems, array of opacity in the form of nature elements and religious ritual are artistically seen. It sometimes used expression and musical positions in the form of opacity for declaring the thoughts and religious Contents. It is concluded in “Epanodos ” section that Epanodos has the most frequency in the lines which the beauties of Ashoraee was investigated and in this realm ,the poet also writes  the nature elements and its relation to the enormous event of Ashora and sometimes the other components. More “Paradox” is presented in two cases of Documentary s and expressive composition which Ashoraee has no frequency in the aspect of beauty and finally the array is investigated which sometimes apparently sense is related to mental and sometimes both of them which totally has a middle frequency.

    Keywords: aesthetics, Ashoraee’s poems, Mazandaranee Fadaee, novel, amphibology, Epanodos, Synaesthesia, paradox}
  • بتول واعظ، نیره صدری
    زبان شعر، زبان تناقض است و این تناقض در هر دو ساحت صورت و معنی برای شعر اجتناب ناپذیر است.این جستار در پی آن است تا این گونه تنش های صوری- معنایی را در غزلیات حافظ مورد تحلیل قرار دهد.در بخش نخست مقاله، مختصری در باب پارادوکس و تعریف آن در شعر، آمده است.سپس در مورد ساخت تقابل های دوگانه در مکتب ساختار گرایی اندکی بحث شده است.در بخش سوم تضادها و تقابل های دوگانه در اشعار حافظ نشان داده شده و علاوه برآن، ساخت تقابل های سه گانه و گاه چهارگانه نیز در نظام فکری حافظ و شعر او مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده است که در شعر حافظ یک تقابل کلی در مرکز شکل می گیرد و سپس تقابل های دیگری بر گرد آن نظام چیده می شود. این گونه تقابل ها در بیشتر مواقع به ساختی متناقض نما در سطح کلام منجر شده است که تنها با توجه به مخاطبان خاص و عام حافظ و نظام فکری آن ها متناقض به نظر می رسد، حال آنکه در خاستگاه اندیشگی حافظ تناقضی وجود ندارد. این ویژگی در شعر حافظ تبدیل به سبک شخصی او شده است، زیرا حافظ متناقض نما را تنها به عنوان یک شگرد ادبی به کار نمی گیرد، بلکه تا سطح یک شیوه گفتمان در کلام از آن استفاده می کند. در بخش پایانی مقاله شیوه ها و ابزارهای ایجاد ساخت های پارادوکسیکال و تنش های صوری- معنایی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حافظ, تقابل های دوگانه و سه گانه, پارادوکس, آیرونی, سبک شخصی}
    Batool Vaez, Nayyereh Sadri
    Language of poem is paradoxical and such paradox is inevitable in both form and meaning of the poem. The present paper aims at analyzing such formal-conceptual tensions in ghazals by Hafez. The first section of the paper provides a brief definition of paradox in poetry. Then, the concept of binary opposition in structuralism is discussed. In the third section of the binary oppositions in Hafez poetry are discussed while the ternary and quaternary oppositions are also shown. It is revealed that a general opposition stands in the center around which other oppositions are placed in Hafex poetry. Such oppositions and conflicts mostly lead to a pseudo-paradoxical structure in form which seems paradoxical only to the way of thinking of the readers of Hafez, whereas there is no contradiction in Hafez' thinking. This feature has become specific to the style of Hafez, because he doesnt use pseudo-paradox solely as a literary technique, but also as a form of dialogue. The last part of the article techniques of creating paradoxical structures and formal-conceptual tensions are discussed.
    Keywords: Hafez, binary, ternary opposition, paradox, irony, personal style}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال