به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "children’s literature" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «children’s literature» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی رضایی*، لیلا دادپور

    ادبیات تعلیمی بخشی مهم از ادبیات فارسی است و کاربرد آن برای پرورش فکری جامعه امری است که پیشینه ای بس طولانی دارد. در شیوه آموزشی که پس از استقرار مشروطیت به شکل مدارس جدید رایج شد، از مهم ترین مواد آموزشی کتاب های فارسی دانش آموزان، بخش هایی از ادبیات تعلیمی بوده است. هدف این پژوهش مقایسه و بررسی کتاب های فارسی دبستان منتشرشده در دهه چهل و دهه نود با توجه به جنبه های تعلیمی آن ها می باشد. در این راستا مولفه هایی که برای مقایسه، تحلیل و بررسی کتاب ها مورد توجه قرارگرفته است عبارت است از: آموزه های دینی، اخلاقی، ملی، تعامل اجتماعی، خلاقیت و خودباوری، شناخت ایران و جهان، حفظ و نگهداری از محیط زیست. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تحلیل آماری است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که بیشترین توجه مولفان در هر دو دوره بر آموزه های اخلاقی معطوف بوده است. در مرتبه بعد بیشترین تاکید محتوای کتاب های فارسی دبستان دهه چهل بر آموزه های مرتبط با تعامل اجتماعی است و کتاب های فارسی دبستان در دهه نود، بیشتر بر آموزه های خلاقیت و خودباوری تاکید دارد. بیشترین تغییر مربوط رشد چشمگیر آموزه ها و باورهای دینی از دهه چهل تا دهه نود است که آماری دو برابری نشان می دهد.

    کلید واژگان: ادبیات کودکان, ادبیات تعلیمی, ادبیات فارسی, دبستان.
    Mehdi Rezaei*, Leyla Dadpur

    The purpose of this research is to compare and review Persian primary school books published in the 40s and 90s with regard to their educational aspects. In this regard, the components that have been considered for comparison, analysis and review of books are: religious, moral, national teachings, social interaction, creativity and self-confidence, knowledge of Iran and the world, preservation of the environment. The research method of this research is descriptive-analytical with a statistical analysis approach. The obtained results indicate that the most attention of the authors in both periods was focused on moral teachings. In the next order, the content of Persian primary school books of the 40s is mostly emphasized on teachings related to social interaction, and the Persian primary school books of the 90s emphasize more on the teachings of creativity and self-confidence. The biggest change is related to the significant growth of religious teachings and beliefs from the forties to the nineties, which statistics show double.

    Keywords: Children's Literature, Educational Literature, Persian Literature, Primary School
  • رقیه بهادری، فاطمه صادقی نقدعلی علیا*

    ادبیات کودک به دلیل شکاف زمانی ای که بین کودکی نویسنده و مخاطب کودک وجود دارد، ماهیتا ادبیاتی دوسویه است. یکی از رویکردهای نقد ادبی که قادر است این دوگانگی را نشان دهد، نقد پساساختارگرایی و رویکرد ساخت زدایی دریدایی است. در این پژوهش با به کارگیری این رویکرد، برخی آثار تالیفی و خلاقانه محمدرضا شمس، یکی از نویسندگان مطرح و تاثیرگذار ادبیات کودک و نوجوان بررسی شده است. شیوه پژوهش توصیفی تفسیری است و انتخاب آثار به صورت نمونه گیری هدفمند انجام شده است. مولفه های ساخت زدایی، از جمله تقابل های دوگانه، تصمیم ناپذیری، سرگشتگی، بینامتنیت، مولف زدایی و تکرارپذیری را به خوبی در آثار شمس می توان بازشناخت که در این میان، بینامتنیت جایگاهی ویژه دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد که آثار محمدرضا شمس با بهره بردن از این ویژگی ها، خوانش را به سوی تکثر معنا و زایش مدام دلالت، هدایت می کند. سیالیت بینامتنی و لایه های چندگانه معنایی در این آثار حاکی از آن هستند که مخاطب پنهان متن، نه تنها مصرف کننده ای ایستا نیست، بلکه در برساختن معنای متن نقشی موثر و پویا ایفا می کند.

    کلید واژگان: پساساختارگرایی, دریدا, ساخت زدایی, ادبیات کودک و نوجوان, محمدرضا شمس
    Roghaye Bahadori, Fatemeh Sadeghi Naghdali Olya*

    Due to the temporal gap between the author's childhood and that of the child reader, children's literature defies age limits and thus exemplifies crossover literature. Post-structural criticism and deconstruction are amongst critical approaches that can spotlight such contradictory gaps in a text. Mohammad-Reza Shams is a distinguished and influential icon in contemporary Iranian children's literature. In this research, a selection of his works has been examined by using Derrida's deconstructive approach. This research has applied a descriptive and interpretive method with purposeful sampling. Deconstructive features such as binary oppositions, indecidability, aporia, intertextuality, deauthorization, and iterability have been traced in Shams' works. Intertextuality seems to be the dominant deconstructive feature in his fictional world. The findings of this research indicate that Shams' works expose readers to multiple meaning and confront them with the unending chain of signifiers. Intertextual fluidity and multiple layers of meaning in Shams' fiction reveal that the implied reader of his works far from being a passive consumer of the text, is actively involved in the process of meaning construction.

    Introduction

    What makes "children literature" different from "adult literature" is the role and position of the audience in children's literature. The creators of literature that is characterized by the childishness of the audience are adults who maintain their authoritative relationship in the work unintentionally. This point will inevitably lead to two-sidedness of children's literature. One of the methods that can provide a proper analysis of children's literature texts and respond to the dual confrontations of children's literature and at the same time show its depth is Derrida's deconstruction.
    Using the method of deconstruction in the analysis of literary texts does not mean the destruction of meaning, but the concept of describing the instability and pluralism on which the foundations of the texts are formed. In this research, we intended to examine the selected works of Mohammad Reza Shams, with a poststructuralist reading and Derrida's deconstruction approach. He is one of the prominent authors in the field of children's and adolescent literature. Mohammad-Reza Shams has tried to write differently in his creative works by avoiding stereotypes.

    Data and Method

    In this research, we examine Derrida's poststructuralist and deconstructionist concepts, including binary oppositions, indecidability, aporia, intertextuality, deauthorization, and iterability and recognize these features and concepts in the selected works of Mohammadreza Shams' works. Mohammadreza Shams has implemented some of Derrida's theories in his creative works.
    For this purpose, after the explanation of post-structuralism and Derrida's deconstruction, we have studied the poststructuralist reading of four works written by Mohammad Reza Shams for the teenage age group, from the two perspectives of indication and narrative, in order to show how they deconstruct themselves. These works, which are well attuned to the criticism of Derrida's deconstruction, include: Divāneh and Chāh; Sobhāne-ye Khiāl; Man, Man-e Kale Gonde; Man Zan-Bābā o Damāq-e Bābā.

    Results and Discussion

    The post-structuralist reading of texts can be done from the two perspectives of indication and narration. In the deconstruction of signification, the endless reference of signifier brings about the plurality of meaning and the birth of meaning; therefore, it includes the components of binary oppositions, indecidability, aporia, all of which indicate the absence of ultimate meaning. The deconstruction of binary oppositions questions the concepts derived from metaphysical thinking and creates a new interpretation. In the studied works of Shams, the author has tried to present a different and new interpretation by collapsing the opposites of sane/insane, man/his shadow, death/life, text/margin and man/woman.
    indecidability opens the way for any decision and gives it the possibility to be different. In the works of Shams, there are many characters who are stuck in their affairs and do not have the ability to make decisions, and this inability sometimes involves the narrator as well. Aporia are the blind spots that prevent definitive meaning, and the text remains uninterpretable, like secrets that remain unsealed and questions that are never answered. In the works of Shams, there are many behaviors that have no reason and relationships whose nature is ambiguous. There are many questions that remain unanswered.
    In the deconstruction of the narrative, the narrative is just one of the infinity of narratives that are being built and destroyed one after another. Shams usually does not use linear narration and cause and effect logic in his works, and the circular structure is usual in his works. In his works, we are usually faced with several narratives, and sometimes a part of the narrative can be removed without adversely affected the entire narrative; the seeming insignificance of the story itself and the importance of its plot and how to narrate it by choosing a non-linear, complex and irregular method are some of the features that perceived in some of Shams' narratives. The components that are investigated in this context are intertextuality, de-authorization and iterability.
    In general, intertextuality means that no speech or writing creates meaning by itself, but its meaning is created by referring to other speeches and writings. The intertextuality in Shams' works are generally references to proverbs, folk tales, stories of prophets, characters from the Shāhnāmeh and other literary works, sometimes they refer to other works of the author himself.
    In de-authorization, attention is directed from the author to the text. Therefore, it is no longer possible to claim that the text has a center or a point that can be considered the origin; the text is a combination of pre-existing fragments of text. The existence of this point of view in post-structuralism degrades the position of the author. Sometimes, by leaving the work of art incomplete or expressing the inability to create, the artist himself attested the invalidity of the author's role; In this situation, the text ends in a way that gives the reader the opportunity of different readings, or in the text, different endings are put in front of the reader to choose from. We see both modes in the works of Shams. In all these stories, we are facing an open ending. Sometimes this open ending is clearly stated in the text.
    Iterability is the repetitions that are both similar to the repeated sign and different from it and make the reader continue reading; each repetition produces a difference. It can be said that Shams intends to establish a link between the scattered pieces of the narrative by bringing the repeated scenes, dialogues or events in his long stories. In addition to recurring factors in a story, some scenes or themes are repeated in several works of Shams, which is a sign of infinity. The existence of this feature keeps the narratives from being straightforward and definiteness.

    Conclusion

    The temporal gap between the author and the audience leads to two-sidedness of children's literature and adds to its complexity; however, this duality itself can cause binary oppositions and multiple meanings. One of the approaches of literary criticism that can show this duality is post-structuralism and Derrida's deconstructive approach. In this way of reading, new meanings and interpretations of the text show themselves and it leads to pluralization and generation of meaning. Mohammad-Reza Shams, one of the prominent writers in the field of children and adolescence literature, has tried to write differently in his authored and creative works by avoiding stereotypes.
    In addition to the fact that the presence of components of deconstruction in the works causes multiplicity, discontinuity, and birth of meaning, the structure of the stories is also generally in a form that allows the reader the possibility of different readings. Sometimes the author gives several endings for the stories and gives the reader the right to choose. In the most cases, by leaving the narrative unfinished, he gives the reader the chance to determine the end of the narrative at his own will.
    The plurality of meanings in Shams' works provides the possibility of several different interpretations for the reader. In fact, the works of Mohammad-Reza Shams directs the reader towards the plurality of meanings and the continuous generation of meanings by taking advantage of these indicative and narrative features. The intertextual fluidity and multiple layers of meaning in these works indicate that the hidden audience of the text is not a static consumer, but plays an effective and dynamic role in constructing the meaning of the text.

    Keywords: Children's Literature, Deconstruction, Derrida, Mohammad-Reza Shams, Poststructuralist
  • احمد خاتمی*، مریم جلالی، یارا حسن

    پرداختن به مبانی نظری ادبیات کودک و نوجوان دستاورد جامعه مدرن است. کتاب های مختلفی در حوزه مبانی نظری ادبیات کودکان نوشته شده است که برخی از این آثار قابلیت تدریس در دانشگاه را داشته اند. در این پژوهش به بررسی تطبیقی سه کتاب در مبانی نظری ادبیات کودک و نوجوان که به زبان های فارسی و عربی نوشته شده پرداخته و نقاط قوت و ضعف این آثار دانشگاهی را با یکدیگر مقایسه کرده ایم. این آثار به محققان ادبیات کودک و نوجوان، ثریا قزل ایاغ، علی اکبر شعاری نژاد و انور عبدالحمید الموسی تعلق دارد. مقاله به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و بررسی های تطبیقی ذیل آن صورت گرفته است. یافته های نشان می دهد «تعاریف»، «چیستی» و «تاریخچه» ادبیات کودک و نوجوان و مبحث «ترویج خواندن» به سبب تکیه هر سه منبع به تیوری های غربی مشابه یکدیگرند. تکامل دانشگاهی تعاریف نظری ادبیات کودک و نوجوان در کتاب های فارسی و عربی تحت جریان تاثیر و تاثر شکل پذیرفته است. با اینکه از نظر تقومی، انور عبدالحمید الموسی و ثریا قزل ایاغ در یک بازه زمانی، کتاب خود را به چاپ رسانده اند. کتاب الموسی نسبت به قزل ایاغ و شعاری نژاد، تنوع موضوعی بیشتر و مبانی نظری کامل تری دارد. به علاوه مراجع و منابع به کاررفته در کتاب الموسی نشان می دهد که نویسنده در تبیین برخی مبانی نظری تحت تاثیر مستقیم مبانی علمی غربی قرار گرفته است. در هر سه اثر، تاریخ ادبیات کودکان تحت تاثیر جریان تاثری ادبیات جهانی نوشته شده است؛ اما در تبیین چیستی ها و ترویج خواندن نگاه های ملی بر آثار غلبه دارد.

    کلید واژگان: ادبیات کودک, تطبیق, الموسی, شعاری نژاد, قزل ایاغ
    Ahmad Khatami *, Maryam Jalali, Yara Hasan
    Introduction

    The emergence of comparative literature of children and adolescents in the sequence of time is a clear proof of the effectiveness of specialization over time. Arab countries, like Iran, have paid attention to childrens and adolescents literature, and its theoretical foundations are taught in some university courses. In this way, comparative studies help any kind of scientific synergy. The works selected for research belong to the researchers of childrens and adolescents literature: Soraya Ghezel Ayagh, Aliakbar Shoarinezhad and Anvar Abdolhamid Almousa. The lack of research resources in this field has been the first motivation to deal with the present comparative research. Analytical review of the theoretical sources of childrens and adolescents literature in a comparative way makes the path of this field and the modern trend smoother for further academic research.

    Research Methodology

    The article has been done in a descriptive and analytical way and the following comparative studies have been done.

    Discuss:

    In this research, three books have been selected for comparative analysis as follows:Literature for children and teenagers and promotion of reading (2012), which is the result of thirty years of personal experience of Soraya Qezel Ayagh in the field of children's literature. As a teacher, with more than 25 years of teaching in the fields of librarianship, education and art, and four years of continuous experimental work with teenagers, the author has looked at children's literature. This book consists of three parts and fifteen chapters, and the whole of the author's writing is based on national and western theories. The second book of children's literature (1975) is written by Ali Akbar Shoarinezhad. It has a preface and ten chapters. Practical topics combined with theoretical topics are included in this book. The third book of Adab al-ataf Fan Al-Mustghbal written by Anvar Abdol Hamid AlMousa has an introduction, a preface and five chapters. This book was published in 2010. In this research, similar and different parts of the works have been extracted and compared.

    conclusion

    Various books have been authored and translated in the field of theoretical foundations of childrens literature in Iran and the world. New critical works in the field of childrens and teenagers literature, especially theoretical and historical works, have logically shown that research in the field of childrens and teenagers literature cannot be considered easier than other fields. According to the research questions, the findings show that the common topics in the books were focused on the history of childrens literature, defining childrens literature, what is childrens literature and promoting reading. Some topics such as story-telling methods, philosophy for children and reading aloud for children are among the topics that only Shoarinezhad has paid attention to them. In addition, practical exercises are seen in the book of Al-Moosa and Shoarinezhad, and such a point is not evident in the book of Ghezel Ayagh. The book "Adab Alatfal Fan Al-Mustghbal" written by Abdol Hamid Al-Moussa has a variety of topics compared to the other two books, and the references are completely scientific based on new topics. It is natural that the book of Abdol Hamid Al-Mousa and Ghezel Ayagh covers various theoretical topics because it is close to the last decade. In all three works, the history of children's literature is written under the influence of world literature; But in explaining things and promoting reading, national views prevail over the works.

    Keywords: children's literature, adaptation, Al Mousa, Shoarynezhad, Ghezel ayagh
  • آرش مهربان*، سید اسعد شیخ احمدی

    بە پیچەوانەی سەدەکانی ڕابردوو کە بایەخیکی یەوتۆ بە منداڵ و گوتاری منداڵانە نەدرابوو، یەمڕۆکە منداڵ وەک کەسایەتییەکی هەستیار و گرینگ ناسراوە. لەم نیوەدا یەدەبی منداڵان وەک یەکیک لەو بەستینانەی کە هۆی پیوەندیی زیاتری منداڵ لەگەڵ دنیای دەوروبەریدا و یاویتەبوونی لەگەڵ حەز و خواستیکی منداڵانەیە، زۆر زیاتر لە پیشوو بایەخی پی دەدریت. لە یەدەبی منداڵاندا شیعر دەور و پیگەیەکی تایبەتی هەیە و بەهۆی یەوەی شیعری منداڵان هەڵگری کۆمەڵیک تایبەتمەندی تایبەت بە خۆیەتی، نووسینی هەستیارییەکی بەرچاوی دەویت. لەم تویژینەوەیەدا دوای تاوتویی چەمکی منداڵ و قۆناغەکانی منداڵی، دوو بەرهەمی تایبەت بە منداڵان بە ناوەکانی منداڵ و ژینگە و هۆنراوەی ژینگەیی بەپیی پیوەرەکانی یەدەبی منداڵان خویندنەوەیان بۆکراوە. شیوازی یەنجامی یەم تویژینەوەیە وەسفی- شیکارییە. لەم تویژینەوەیەدا ویڕای شیکردنەوەی تایبەتمەندییەکانی شیعری منداڵان لە دوو بەرهەمی دەست نیشان کراو، لیکدانەوەی گشتی بۆ ناوەرۆکی شیعرەکان کراوە. یەنجامی لیکۆڵینەوەکە دەریدەخەن یەم شیعرانە بەپیی حەز و خواستی منداڵانە نەنووسراون و زیاتر تیکەڵ بوونی چەمکەکانی گەورەساڵانە کە بە سەر دەقیکی منداڵانەدا سەپیندراون. لەبەرچاونەگرتنی شیوازی هۆنینەوەی شیعریی منداڵان، نەبوونی چەمکی خەیاڵ و وینەی خەیاڵی تایبەت بە منداڵ، بوونی کۆمەڵیک هیما، خوازە و درکەی تایبەت بە شیعری گەورەساڵان و دەرکەوتنی لایەنی یامۆژگاری شیعرەکان، یاکامی هەڵسەنگاندن و شیکاریی یەو دوو بەرهەمە شیعرییەیە کە لە باشووری کوردستان چاپ و بڵاو کراونەتەوە.

    کلید واژگان: منداڵان, ئەدەبی منداڵان, شیعری منداڵان, منداڵ و ژینگە, هۆنراوەی ژینگەیی
    Arash Mehraban *, Asaad Sheykh Ahmadi

    In contrast to previous centuries, where children and their literature were not considered important, they are now recognized as significant. Meanwhile, literature, as one of the contexts that connect children to the world around them, is now more intertwined with their childish feelings, pleasure, and desires. In literature, poetry holds a special place, and when it comes to children's poetry, it requires a delicate approach due to its specific standards.  The present study aims to analyze children and childhood stages in two poetic works for children, while evaluating their poetic characteristics according to the theoretical standards of children's poetry. The research method employed in this study is analytical, and data is collected through library research. The findings of the study suggest that the analyzed works do not take into account children's feelings and desires. Instead, adult themes are imposed upon children's texts. The works also disregard the standards of children's poetry, lacking in children's poetic language and imagination in both content and form. Additionally, the use of multiple symbols, ironies, and didactic language are among the characteristics observed in the two poetic works published in Southern Kurdistan.

    Keywords: child, Children’s literature, Children’s poetry, Child, environment, Environmental poetry
  • توران عفری، رحیمه چولانیان*، صادق ابراهیمی کاوری

    ادبیات کودک عبارت است از هر گونه متنی که با کمک اصول فنی و ادبی خاص و محتوایی متناسب با رده سنی کودک نوشته یا سروده می شود، به طوری که کودک بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. در نتیجه باید گفت آثاری که برای کودکان نوشته یا سروده می شوند هم باید اصول فنی خاصی در آن ها رعایت گردد و هم اینکه از نظر بعد عاطفی و روانی به گونه ای باشند که روح زیبایی طلب کودک را تحت تاثیر قرار دهند و عواطف و احساسات وی را برانگیزند. در ادبیات عربی «سلیمان العیسی» و در ادبیات فارسی «مصطفی رحماندوست» از جمله شاعرانی هستند که بخش اعظمی از اشعار خود را به موضوعات مربوط به کودکان اختصاص دادند و آثار ارزشمندی را در این زمینه از خود بر جای نهادند. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتاب خانه ای نوشته شده است، مظاهر طبیعت آسمانی و زمینی را در اشعار کودک دو شاعر مذکور مورد بررسی قرار داده و چنین استنتاج کرده است که هر دو شاعر پدیده هایی مانند آسمان، باران، باد، دریا، رودخانه، درخت و... را در اشعار خود مورد توجه قرار دادند و ضمن ترسیم آن ها، به ذکر پاره ای اصول اخلاقی و تربیتی متناسب با آن ها برای کودکان نیز پرداخته اند.

    کلید واژگان: ادبیات کودک, طبیعت آسمانی, طبیعت زمینی, سلیمان العیسی, مصطفی رحماندوست
    Toran Afri, Rahimeh Choulanian *, Sadegh Ebrahimi Kavari

    Children's literature is any text written or composed with the help of specific technical and literary principles and content appropriate to the child's age group so that the child can communicate with it well. As a result, the works written or composed for children must follow certain technical principles. In terms of emotional and psychological aspects, they must be such that they affect the child's seeking-beauty soul and arouse his emotions and feelings. In Arabic literature, "Suleiman Al-Issa" and in Persian literature, "Mustafa Rahmandost" are among the poets who devoted a large part of their poems to children's issues and left valuable works in this field. The present research, written with a descriptive-analytical method and using library resources, has investigated the manifestations of the divine and earthly nature in the children's poems of the two mentioned poets. It is concluded that both poets paid attention to phenomena such as the sky, rain, wind, sea, river, and tree in their poems and, while drawing them, also expressed some appropriate moral and educational principles for children.

    Keywords: Children's literature, Divine, Earthly Nature, Suleiman Al-Issa, Mostafa Rahmandost
  • سارا رزقی، آرزو نجفیان، فاطمه یوسفی راد، سیده فاطمه علوی

    در همه جای جهان، بخشی از ادبیات کودکان به کتب ترجمه شده از زبان های دیگر اختصاص دارد. مطالعه ساختار و ویژگی های زبانی این کتاب ها، که از ملاک های انتخاب کتاب توسط خود کودکان، والدین و شورای کتاب کودک است، بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم ترین وجوه زبان شناختی ترجمه کتاب کودک، واژه گزینی مناسب است؛ زیرا مترجم باید از میان تعداد محدودی واژه که دامنه واژگانی او را شامل می شود، معادل مناسبی را انتخاب کند تا انتقال محتوا و فهم کتاب برای کودک آسان شود. مسیله پژوهش حاضر این است که چه تفاوتی میان شیوه های گزینش واژه ها در کتب تالیفی و ترجمه ای برای کودکان در چارچوب نظریه صرف طبیعی وجود دارد و با محک اصول این نظریه، مترجمان تا چه اندازه توانسته اند واژه های مناسبی را انتخاب کنند؟ این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، از نوع پژوهش های ترکیبی است. داده های پژوهش از پایگاه دادگان زبان فارسی استخراج شدند. یافته های آمار استنباطی نشان داد که براساس معیارهای نظریه صرف طبیعی (تصویرگونگی، شفافیت، دوگانگی و طول کلمه) اختلاف معناداری بین واژه های کتب تالیفی و ترجمه ای وجود ندارد، اگرچه براساس آمار توصیفی در پارامترهای تصویرگونگی و طول کلمه کتب تالیفی از نرخ طبیعی تری برخوردارند. این یافته ها موید آن است که درمجموع مولفان و مترجمان حوزه کتاب کودک در انتخاب واژه های مناسب، موفق عمل کرده اند.

    کلید واژگان: کتاب های تالیفی کودکان, کتاب های ترجمه ای کودکان, اصول صرف طبیعی, ادبیات کودکان, کتاب های کودکان
    Sara Rezghi, Arezoo Najafian, Fatemeh Yosefirad, Seyede Fatemeh Alavi

    All over the world, translated books make up a significant part of children’s literature. Therefore, studying the linguistic structure and features of these books, and also the factors based on which children, their parents, and Children’s Books Council approve of a book, is essential. One of the most crucial linguistic aspects of children’s books translation is choosing the appropriate set of vocabulary since the translator is supposed to select proper equivalents from kids’ limited vocabulary to facilitate conveying the content and hence, their comprehension of the book. The current research is mainly concerned with how different these word choice methods are through the framework of natural morphology theory as well as how successfully translators have managed to select the proper set of vocabulary using this theory. concerning the aim, this is applied research involving mixed methods. The data were extracted from PLDB. The inferential statistics findings indicated that the principles of natural morphology (iconicity, transparency, binarity, and word length), no significant difference was observed between the words in authored versus translated books, Although, based on descriptive statistics, authored books have a more natural rate in the parameters of iconicity and word length. Thus the results indicate that overall, the translators & authors of children’s books have successfully managed to select the right set of vocabulary.

    Keywords: children’s authored books, translated children’s books, the principles of Natural Morphology, children's literature, children’s books
  • زهرا آقابابایی خوزانی*، سلیمه سوداوی، سید کامران کسایی
    این پژوهش برآن است تا هم زمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستان های فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آن ها و نیز صورت دادن فعالیت های متنوع کلاسی و کارگاهی، مولفه های نقد خواننده محور را در درس ها بکاود، رویکردهای آموزشی و لذت بخشی در هر درس را ارزیابی کند، تا به صورت ملموس تری به کنش و واکنش ذهن کودک و متن داستان نزدیک شود و برپایه ی  آن راهکارها و فعالیت های آموزشی متناسب با محتوا پیشنهاد دهد. این پژوهش براساس هدف، از نوع توسعه ای و براساس ماهیت داده ها، هم زمان از دو نوع توصیفی و پیمایشی است؛ یعنی روش گردآوری اطلاعات در بخش های توصیفی، به صورت کتابخانه ای بوده و در قسمت هایی که براساس پیمایشی است به مصاحبه و پرسش شفاهی با دانش آموزان پرداخته شده است. از این طریق مشخص شد که آن دسته از داستان های کتاب که از منظر ساختاری نقص کمتری دارد، هم زمان دو رویکرد آموزشی و لذت بخشی دارند و درنتیجه بیشتر توجه و اقبال دانش آموزان را به خود جل می کنند.
    کلید واژگان: ادبیات کودکان, بررسی نقادانه, تدریس, عناصر داستان, فارسی چهارم دبستان
    Zahra Aghababaii Khuzani *, Salime Sudavi, Kamran Kassaei
    In this article, two approaches have been used in the criticism of children's literature to examine the narratives and stories of the fourth-grade textbooks of Persian language: first, the theory of reader-oriented criticism; and second, the approach of combining pleasure and education in children's literature. It is necessary to explain these two categories on which this research was formed.It was Chambers, the great English researcher, who for the first time applied the basics of reader-oriented criticism and theory in the field of children's literature and tried to establish a link between reader-oriented criticism and language studies in the fields of literature and aesthetics, considering language and writing style. Based on this model, Chambers proposed the study of children's and adolescents’ stories based on the separation of three categories of narratology, stylistics, and telling gaps in the story.The second approach is the necessity of pleasure in children's literature, which was discussed by Perry Nodelman. The principle of this theory is based on a delightful approach to education in children's literature. According to Nodelman, the amusement of the text has various forms and the child can take pleasure in the text with the help of the trainer and the teacher. By preparing the student's mind, she/he can be made aware of the pleasures that the texts provide, so that she/he becomes interested in reading and distinguishes between useful and harmful texts.
    Keywords: Children's Literature, fourth grade, textbook of Persian language, story ‎elements, critical review, teaching, in-text solutions.‎
  • علیرضا صغیر*، محمود فیروزی مقدم، مریم جلالی، مهیار علوی مقدم

    پژوهش در حوزه ادبیات کودکان با فرض مخاطب کودک ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که ناشی از ماهیت متفاوت آن است و پژوهش در این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درک این ویژگی‌ها مستلزم توجه به اثرات معطوف به قید کودک در حیطه دانش و سپس پژوهش ادبیات کودکان است. نویسندگان و منتقدان ادبیات کودکان، باید به ویژگی‌های زبانی و توانایی درک و فهم مخاطبان خود، توجه ویژه‌ای داشته باشند. این سخن موید اهمیت نظریه «مخاطب‌محوری» در میان نظریه‌های سه‌گانه ادبی یعنی «مولف‌محوری»، «متن‌محوری» و «مخاطب‌محوری» است. پژوهشگر با بررسی ویژگی‌های عناصر زبانی و درون‌مایه آثار کودکان و تطبیق آن با ویژگی‌های مخاطبان و از جهتی بازنگری در کارکرد رویکردهای نقد ادبی بر اساس نظریه‌های سه‌گانه ادبی مذکور، به دنبال یافتن پاسخی است که نشان دهد، نظریه «مخاطب‌محوری» در بین نظریات سه‌گانه ادبی در ادبیات کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد و این نظریه می‌تواند معیاری برای پژوهشگر باشد تا با بهره‌گیری از آن به نقد ادبیات کودکان بپردازد. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای، کارکرد رویکردهای نقد ادبی در ادبیات کودکان بررسی و تحلیل‌شده است. نتایج این پژوهش اهمیت نظریه «مخاطب-محوری» را اثبات و تطبیق و بررسی آثار تولید‌شده کودکان بر اساس نظریه ادبی فوق، معیارهای مناسب نقد را برای نویسندگان این حوزه مشخص و معرفی خواهد کرد.

    کلید واژگان: ادبیات کودکان, نظریه مخاطب محوری, زبان و درون مایه, رویکرد نقد
    Alireza Saghir*, Mahmoud Firouzi Moghaddam, Maryam Jalali, Mahyar Alavi Moghaddam

    Research in the field of children's literature with the premise of the audience - children has unique characteristics that are due to its different nature which can affect the research in this field. Understanding these features requires paying attention to the effects of children's expressions in the field of knowledge and then researching children's literature. Writers and critics of children's literature should pay special attention to linguistic features and the ability to understand their audience. This statement confirms the importance of the "audience-centered" theory among the three literary theories, namely "author-centered", "text-centered" and "audience-centered". By examining the characteristics of the linguistic elements and the content of children's works and matching them with the characteristics of the audience, and from the point of view of revising the function of literary criticism approaches based on the aforementioned three literary theories, the researcher seeks to find an answer that shows , the "audience-oriented" theory is especially important among the three literary theories in children's literature and this theory can be a criterion for the researcher to criticize children's literature by using it. In this research, the function of literary criticism approaches in children's literature has been investigated and analyzed by descriptive-analytical method and using library data. The results of this research prove the importance of the "audience-centered" theory, and the adaptation and examination of the works produced by children based on the above literary theory will determine and introduce the appropriate criteria of criticism for the authors of this field.

    Keywords: children's literature, audience-centered theory, language, content, critical approach
  • احمد امیدعلی*، اسماعیل اسلامی
    داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. کودک از طریق قصه ها و داستان های خوب، به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد. با بررسی و تحلیل عناصر داستان کودک می توان در راستای ارتقای کیفیت این نوع ادبی به نویسندگان کمک کرد تا جهت تاثیر گذاری بیشتر بر نقاط قوت عناصر داستان تکیه کنند. هدف از انجام این پژوهش در مرحله اول، آشنایی با ادبیات کودک، و معرفی تطبیقی دو نویسنده مهم مصری و ایرانی، عبدالتواب یوسف و مصطفی رحماندوست است و همچنین معرفی عناصر داستان و بررسی آنها در دو داستان خرگوش باهوش اثر نویسنده مصری و گرگ و خرگوش اثر نویسنده ایرانی است. برای رسیدن به این هدف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. نتیجه بررسی این موضوع این شد که این دو نویسنده در حوزه هنری و استفاده از عناصر داستان بسیار شبیه یکدیگرند و اختلاف آنان بسیار اندک است.
    کلید واژگان: عناصر داستان, مصطفی رحماندوست, عبدالتواب یوسف, ادبیات کودک, ادبیات تطبیقی
    Ahmad Omidali *, Esmail Eslami
    Fiction has a very important role in the development of children's personality. Children through stories and good stories, discover the many moral values. Through analyzing the elements of the story children can be helped to improve the quality of this kind of literary writers in order to most effectively rely on the strengths of the elements of the story. The aim of this research in the first phase, introduction to children's literature, and introduce these two important writer and Iranian, Egyptian, Youssef Mustafa Abdel Tawab Rahmandoust and also introduce elements of the story and the story of the clever rabbit and the wolf and rabbit effect Egyptian writer Iranian author's work. To achieve this goal, the analytical method used. The result of this was that the two writers in the field of art and story elements are similar and the difference between them is very small.Keywords: Story elements, Mostafa Rahmandoust, Yousef Abdel Tawab, children's literature, comparative literature.
    Keywords: Story Elements, Mostafa Rahmandoust, Yousef Abdel Tawab, Children's literature, comparative literature
  • رضا میرزائی*، علیرضا شیخی
    تعتبر روایتا «بیت الاشباح» و«اسطوره النداهه» من مجموعه «ماوراء الطبیعه» للکاتب المصری "احمد خالد توفیق" اکثر اعمال الرعب والخیال شهره وشعبیه لدی الاطفال والمراهقین حیث یعنی القراء عنایه خاصه بهما فی الثمانینات والتسعینات من القرن الماضی. تهدف هذه الدراسه إلی تسلیط الضوء علی الخصایص الاسلوبیه من النواحی الثلاثه وهی اللغویه والنحویه والبلاغیه من اجل تحدید سماتهما الاساسیه. تواجد الافعال التی تدل علی الحرکه، واستخدام الکلمات التی تدل علی الغموض والشک، وتکرار الجمل القصیره والبسیطه، وتطویل الحروف فی نهایه الکلمات، والوصف والصوره والاقتباس والتضمین هی اهم السمات اللغویه فی هاتین الروایتین. یظهرمن خلال تحلیل هذه المیزات ان توظیفها الفنی فی سیاق الروایتین قد کانت ناجحه متناسقه مع عناصر القصه مثل الموضوع والمضامین والشخصیات والفضاء وما إلی ذلک، فإن لها تاثیرا إیجابیا علی الروایتین.
    کلید واژگان: احمد خالد توفیق, ادب الاطفال والناشئین, ادب الخوف, اللغه, الاسلوبیه
    Reza Mirzaie *, Alireza Shaikhi
    The two novels “House of Ghosts” and “Ostourah Al-Naddaha” from the “Supernatural” series by the Egyptian writer Ahmed Khaled Tawfik are the most famous and popular works of horror and fantasy among children and adolescents, where readers pay special attention to them in the eighties and nineties of the last century. This study aims to shed light on the study of the language component in these two novels on three levels: linguistic, grammatical, and rhetorical, in order to determine its basic features. The presence of verbs that indicate movement, the use of words that indicate ambiguity and doubt, the repetition of short and simple sentences, the lengthening of letters at the end of words, description, image, quotation and inclusion are the most important linguistic features in these two novels. The analysis of these features shows that their artistic employment in the context of the two novels has been successful, consistent with the elements of the story such as the subject, content, characters, space, etc., and it has a positive impact on the two novels.
    Keywords: Ahmed Khaled Tawfiq, children's literature, fear literature, Language, Stylistics
  • صلاح الدین عبدی*، مریم معصومی

    ادبیات کودک، بخش تاثیرگذاری در زندگی انسان است؛ زیرا شالوده ی وی را می سازد ومهارت زبانی و منطقی را پرورش می دهد.نظریه ی آیدن چمبرز1 می کوشد تا راه های تحلیل یک داستان در حوزه ی ادبیات کودک را در اختیار پژوهشگر قرار دهد. در این روش چهار عنصر سبک2، زاویه ی دید3، طرفداری4 و شکاف های گویا5 داستان کوتاه «انا وجمانه» نوشته ی «محمود شقیر»، مورد مطالعه قرار می گیرد. پژوهش حاضر بر آن است تا براساس شیوه ی توصیفی-تحلیلی، به واکاوی این داستان بپردازد؛ نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نویسنده، از واژگان، الفاظ و جملاتی متناسب با سن و فهم و درک کودکان استفاده کرده و سبک این داستان، از طرحی چالش برانگیز و جذاب، ساخت ویژه، اصطلاحات ساده، ضرب المثل ها، استعارات و تشبیهات دلنشین و گیرا و کودکانه برخوردار است. زاویه ی دید نیز با نگاهی کودکانه همراه می شود و عقاید و نظرهای یک کودک بر دنیای درون و بیرون آن حاکم است. عنصر طرفداری، پررنگ و به خوبی متجلی شده و نویسنده به کودک این اجازه را می دهد تا کنجکاوی و شیطنت کند و از این طریق، زمینه ی مشارکت فعال و لازم خواننده ی کودک را فراهم سازد. سپیدنویسی داستان و شگردهای آن نظیر تمرکززدایی و ابهام، با جذابیت و لذت همراه است.

    کلید واژگان: ادبیات کودک, آیدن چمبرز, خواننده ی نهفته, محمود شقیر, انا و جمانه
    Salah Al-Ddin Abdi *, Maryam Masoumi
    Introduction

    An important factor that can influence the lives of children and teenagers - is literature. This has been reflected in a considerable and valuable bulk of research. Mahmoud Shoukair is a famous Palestinian writer and a pioneer in the field of children's literature. He was born in Jerusalem in 1941 AD. After primary and secondary education, he went up for a bachelor’s degree in philosophy and social sciences from a Syrian university. Choukair has literary and artistic skills in many areas such as novels, short stories, anecdotes, movie–scenarios, travelogues and stories, as well as children and adolescents’ literature. His writing job began in 1962 began with a number of magazines such as Alafaq el-Jadid – which published his works in the field of children and adolescents’ literature.Style: Chambers looked at a wide genre, beyond the usual boundaries of words and sentence structure and has his own stylistic features and the use of language. The author and reader can elicit their own information because the text conveys any desired meaning. Point of view: A way of attracting the audience’s attention and setting up communication between the reader and the text is to select a proper point of view. In children’s literature, this feature can establish a better relationship between the author and the audience. A certain point of view passing everything through the filter of perspectives and thus more audience's sympathy can be gained with the work.Advocacy: One of the common beliefs in the childishness of any work is that the child is the central character of the story or that the child is at the center of the story. According to Chambers, the principle and element that can help to communicate with a low-age audience and draw him into the text is the principle of companionship and empathy with the child and support him. According to this theory, however, the author does not need to support exaggerations of the latent reader, or to show himself openly in favor of the child, or to go so far as to place the child in front of the adults.Another method –to affect the audience is to stimulate his thoughts and imagination. This helps to fill the gaps in the text of the story. So there is no problem to sometimes use blanks and dotsin the text. According to Chambers, a skilled author can leave certain points to be guessed or imagined by the reader, which is gives the audience a chance of participation in the story.
    In this study, we try to analyze the stories of Mahmoud Choukair "from the perspective of Aidan Chambers’ theory and and answer the following questions:
    Which-of the four tenets of Chambers’s theory is involved more?
    What is the point of view of the story according to the theory of Chambers?
    How are the wordsstructured in the storyof Mahmoud Choukair for children?
    What isthe author's view of the world of children and adolescents?

    Methodology

    This study is based on the descriptive - analytical method and the theory - of Aidan Chambers. The data have been collected through valid library websites.

    Results and Discussion

    The ups and downs of the story are very attractive, and the ambiguities in it are solved reasonably.  The story of Anna and Jamana has a coherent and orderly evolutionary course, and the events are tied to the main character of the story. The characters Anna and Joumana –are the most important elements of the story. Its features, positive and beautiful ethics and values are powerful and influential in the society, and the vocals are impressive. The language of the author in this story is far from any otnament, ambiguity and complexity. Simple, fluent, pleasant, understandable, concise and useful sentences and words have been selected. Pictures in the heart of the story are flexible. Angle viewing is associated with a childlike look, and theories postulate a child in the world inside and outside the ruling. The use of angle as a childish vision sets the stage for more reading, which provides a connection with the text. Joumana element in the story of Anna and advocacy is bold and well expresses the author's curiosity and mischief and shows the active participation of the reader. The main feature of this element isthe protagonist's imaginary world view .The story of Anna and Joumana is in the context of adventures. There is decentralization and ambiguity in most of the storytelling techniques of this story.

    Conclusion

    a. The fans in the story have sympathy with children and young people.Although the stores have been written for children, it involves the participation of adults as well.Mahmoud Choukair uses simple and understandable terms appropriate to the children's level of knowledge.
    Theauthor of the story elaborately depicts kids’ world view.

    Keywords: Children's Literature, Aidan Chambers, Mahmoud Choukair singer - the lies, Anna, Joumana
  • مجید فتاحی پور *، لیلا مظهری آزاد

    امروزه مفاهیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان بطور غیرمستقیم در قالب های ادبی در اختیار این گروه قرار گرفته است. بسیاری از این آثار به صورت ترجمه ارایه شده که در میان آنها، آثار آمیخته به طنازی همچون آثار شل سیلورستاین جایگاهی ویژه دارند. رضی هیرمندی یکی از مترجمان به نام و پرکار در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان است که بر ترجمه آثار سیلورستاین تمرکز ویژه ای داشته است. در این پژوهش، از طبقه بندی مفاهیم فرهنگی نیومارک (1988) و همچنین مدل ترجمه عناصر فرهنگی آیویر(1987) به عنوان الگوی بررسی ترجمه های هیرمندی از دو اثر سیلورستاین به شیوه ی توصیفی- تحلیلی، استفاده شده است. بررسی آمار توصیفی داده ها نشان می دهد که مترجم از وام گیری به عنوان راهبرد ترجمه بیشترین بهره را برده است و ترجمه تحت الفظی و جایگزینی در رده های بعدی قرار می گیرند و در پایان، تحلیلهایی در این باب ارایه شده است.

    کلید واژگان: ادبیات کودک, الگوی ترجمه, سیلورستاین, رضی هیرمندی, آیویر, نیومارک
    Majid Fatahipour*, Leila Mazhari-Azad

    Nowadays, the concepts useful for children and teenagers are provided to them in literary formats indirectly, many of which have been presented in the form of translation, and among them, satirical works such as Shel Silverstein's works have a special place for audience. Razi Hirmandi is one of the very well-known and prolific translators in the field of children's and youth literature in Iran, who has focused on the translation of Silverstein's works. In this research, the classification of eco-cultural concepts of Newmark (1988) and Ivir’s (1987) model of translation have been used as a framework for examining Hirmandi's translations of Silverstein's two selected works in a descriptive-analytical way. Analyzing the descriptive statistics of the data in this study shows that the translator has benefited mostly from borrowing as a translation strategy, and literal translation and substitution are the next options. Interpretation of findings and implications of the study are presented in the final part.

    Keywords: Children's literature, Translation model, Silverstein, Razi Hirmandi, Ivir, Newmark
  • عمران صادقی*، بیژن ظهیری ناو، مهدی رستمی

    اسطوره یکی از مهم ترین موضوعات بشر است که در سراسر فضای زندگی او جریان دارد. اسطوره امری پویاست و بازتاب این پویایی در تمام کارهای بشر به ویژه ادبیات جلوه گر است. ادبیات کودکان و نوجوانان نیز از این تاثیر برکنار نیست. گستره ی این بازتاب به ویژه در گونه ی فانتزی آشکارتر است. در این پژوهش در ابتدا تعریفی مختصر از اسطوره ارایه داده شده است؛ آن گاه ویژگی های بینش اسطوره ای بررسی شده و سپس درباره ی ویژگی های عناصر اسطوره ای و شیوه ی به کارگیری آن در داستان های منتخب کودکان و نوجوانان بحث شده است. جنبه های بررسی شده در این مقاله عبارتند از: ویژگی های انسان گیاهی، شخصیت های اساطیری مانند غول و پری، جادو، پیکرگردانی و آنیمیسم. بررسی این پژوهش نشان داد استفاده از عناصر اسطوره ای برای نویسنده ی داستان فانتزی یک هدف نیست؛ بلکه یک وسیله ی بسیار کارآمد است. او می تواند با این عناصر، دنیایی نو و سرشار از شگفتی را برای مخاطب خلق کند. زیرا کودک اسطوره زی است و هنوز لایه های ناخودآگاه ذهن او با جهان اسطوره ای و پیوندهای آن در ارتباط است؛ پس بیشترین لذت را از داستان خواهد برد.

    کلید واژگان: ادبیات کودکان, اسطوره, آنیمیسم, جادو, فانتزی
    Emran Sadeghi *, BIJAN ZAHIRINAV, MAHDI ROSTAMI
    Introduction

      Myth is one of the original sources of children's stories. Every child's imagination contains all the experiences that human beings have had in their history. The scope of this reflection is especially evident in the fantasy genre. Fantasy also has an essential affinity with myth. The direction of both implies something beyond reality. Myth should be considered as a Minoan story, the origin of which is usually unknown, and is a description of a natural action, belief, institution, or phenomenon that is inextricably linked to religious mirrors and beliefs. In children's stories, elements of myth and fantasy are widely used. 

    Method

    The present study aims to investigate the connection between the fantasy stories of children and adolescents with myths in a descriptive-analytical way by studying the fantasy stories of the eighties. In our opinion, these aspects are the origin of fantasy stories. The aspects studied in this article are: plant-human characteristics, mythical characters such as giants and fairies, magic, the archetype of the hero's journey and sculpting, and animism. The stories studied in this research have been selected from the authors of the field of children and adolescent literature. DiscussionUsing mythical elements is not a goal for a fantasy writer, it is a very effective tool. With these elements, he can create a new world full of surprises for the audience. Because the child is a myth and the subconscious layers of his mind are still connected to the mythical world and its connections; So he will enjoy the story the most.The story of 6,000-year-old Green Man by Fariba Kalhor is based on the ideas of plant-human myths. This story is a description of a green human life that is six millennia old. He has been the companion of many people and scientists. Even the title of the eleventh chapter of the book is human-plant. The six-thousand-year-old green man, like the legend of Gil the Lost, seeks the mystery of immortality.Another story in which human-plant features are evident is the famous pea story of Qasemonia. This story is rooted in the Persian myth of the plant growing from tears. In chickpea stories, which have been rewritten based on ancient stories, we encounter the birth of a plant from human eyes.The story of the grove fairy by Hossein Fattahi uses mythical characters such as the fairy. In creating the unreal characters of the story, in addition to the capacities of those characters, the author has also paid attention to their mythological aspects, such as pigeons and crows. The important point is that the author pays attention to the ecology of the southern region. The author has chosen the characters of his story from the birds and plants of the same area. The grove fairy, who is one of the most important characters in the story, is originally a palm tree.   Animals are often used in children's stories; As we saw in this story or in the story of autumn on the train, written by Mohammad Kazem Mazinani, part of the story is based on the relationship of the child's character with animals.     The magic object expresses one of the most important human needs. Many fantasy stories are based on the pattern of the magical object, and we will confine ourselves to the story of the three magical whistles. In this story, too, the child character of the story takes refuge in a magical whistle in the face of danger and insecurity.The fantasy world is also a world of wonders. Some of these creations are in the form of animal-shaped sculptures in fantasy stories. The two stories of the boy who became a crow by Mohammad Kazem Mazinani and the wolves do not cry are written by Mohammad Reza Yousefi based on metamorphosis. Rebellion against oneself and against one's false traits can be the basis for writing a beautiful educational story. To do this, the author has resorted to symbolism, the wolf is a symbol of the ugly and predatory aspect of man.A large part of the texts produced for children and adolescents deal with the issue of animism in different forms, which, in addition to representing the mythical mentality of their creators and their audiences, in addition to poems, poems, anecdotes and poems. Are also important from an aesthetic point of view. The animation of objects is very evident in the story of autumn on the train. 

    Conclusion

    Mythology is the source of inspiration for children's stories. Because every child in his imagination provides the seeds of all the experiences that human beings have gone through in their history. The child discovers fire like a primitive human. There is no way that the early man walked and the child did not walk in his childhood world and his games. The subconscious layers of the child's mind are still connected to the mythical world and its connections, and therefore the poet and writer of children and adolescents in the moment of composing poetry for them, especially poetry in which the dominance of consciousness is less, inevitably Myths take refuge in their mentality and communicate with that audience through that part of their mind.   Many aspects of mythic insight are influential in children's stories, especially children's fantasy stories. But in the meantime, mythical characters, the re-creation of mythical stories, the archetype of the hero's journey, and animism have an undeniable effect. Applying myth to a fantasy writer is not a goal but a very effective tool. Using mythological elements, he can create a new world full of surprises for the audience. It can be said that any story that has benefited the most from the myth has been more welcomed by children and teenagers.    The space that pervades fantasy stories is highly dependent on mythological elements, especially animism and discernment. Diagnosis in fantasy stories is not cross-sectional; It can be seen throughout the text of the story. As it turns the story into a whole. The use of these recognitions has helped a lot in instilling a special fantasy space that is an expression of wonder.

    Keywords: Children's literature, fantasy, myth, magic, Archetype
  • شیرین احمدی*، فاطمه پرهام

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نمودهای مولفه های هویت ملی در ادبیات تالیفی و ترجمه ای نوجوان و بررسی سهم این متون در هویت سازی نوجوانان ایرانی انجام شد. به منظور دستیابی به این هدف، 16 رمان واقع گرای نوجوان، متشکل از 8 رمان ترجمه ای و 8 رمان تالیفی، به دقت مورد بررسی قرار گرفت و نمونه های هویت ملی با استفاده از دسته بندی قومی‐مدنی مولفه های هویت ملی که ترکیبی برگرفته از دو دسته بندی هویت ملی قومی و هویت ملی مدنی ارایه شده توسط اسمیت (1991) است از این متون استخراج شد. سپس نمونه های جمع آوری شده تحلیل و با یکدیگر مقایسه شد. با توجه به پیکره پژوهش، نتایج نشان داد میزان مواجهه نوجوانان ایرانی با مولفه های هویت ملی غیر ایرانی دو برابر بیشتر از میزان مواجهه آنها با مولفه های هویت ملی ایرانی است. افزون بر این، تنها بخشی از جنبه های هویت ملی از طریق رمان به کودکان و نوجوانان منتقل می شوند. درواقع، با توجه به فراوانی بسیار پایین برخی نمونه های استخراج شده هویت ملی شامل ویژگی های اقتصادی، ایدیولوژیک، سیاسی و قانونی به نظر می رسد جنبه های پیچیده تر هویت ملی در این نوع از ادبیات به حاشیه رانده شده اند؛ بنابراین، بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، رمان های نوجوان سهم قابل توجهی در آگاهی ملی نوجوانان ایرانی ایفا نمی کنند.

    کلید واژگان: ادبیات نوجوان, هویت, هویت ملی, رمان نوجوان, ترجمه رمان نوجوان
    Shirin Ahmadi *, Fatemeh Parham

    The purpose of the current study was to identify features of national identity in translational and non-translational children’s literature and analyze the contribution of these texts to identity formation of Iranian children. For the purpose of this study, 16 translational and non-translational realistic young adult novels, 8 translational and 8 non-translational, that were published in Iran were scrutinized thoroughly to extract instances of national identity. The instances were extracted based on ethnic-civic categorization of national identity features which is a combination of two taxonomies of the civic and ethnic features of national identity provided by Smith (1991). The extracted instances were carefully analyzed and compared to reach a conclusion. The results of the study revealed that Iranian children’s exposure to features of non-Iranian national identity is twice the number of their exposure to features of Iranian national identity. Furthermore, only some of the aspects of national identity are introduced to children through novels. In fact, the low frequency of some elements of national identity, including economic, ideological, political and legal features, shows that the more complicated aspects of national identity are marginalized in these texts. The study showed that young adult novels have modest contribution to Iranian children’s national consciousness.

    Keywords: children’s literature, identity, National identity, Children’s novels, translation of children’s novels
  • Shadi Sadughi

    Within history, the prose of children and adolescents has been fundamentally changed. Negare Danesh, Eghbal Naseri, Doreye Raalimate Momtazieh, Anisolodaba Valatfal, Sad Dars, Aghe Valedein, Taadibolatfal, Dsture Danesh, Ashaloltaalim: Nasayeholatfal, Badayealadab, etc     7+   7+9  ' '  _   the late of Qajar dynasty. However, children’s literature has been heeded within the next periods related to the first and second periods of Pahlavi. In fact, many books on children’s literature have been issued during these periods. The purpose of this article is to examine the linguistic features of the text such as using specific words, different terms, new compounds, using verbs in terms of frequency, omissions made, refinement, study of the dominant thought in terms of education, moral, social or Psychologically, as well as examining the rhetorical features and literary terms of the knowledge writer Abolfazl Alami, we can gain a correct understanding of the stylistic features of the books of children and adolescents of the constitutional period. The findings of this research indicate that in this book, like most of the books of this period, there is no trace of Arabicization of words, but the intensification is used only in some words. Furthermore, there are not punctuations and no full stop is detected at the end of the sentences. Thus, it is hard to read the text. The dictation of many of the words has been changed and the frequency of the verbs extinct is abundant. Syntactic changes are found in some sentences. It is a book teaching ethical concepts. This manuscript has been extracted from the Ph.D. declaration, which is in progress, and it is being done under the supervision of Ahmad Khatami, the professor of Persian language and literature.

    Keywords: Children’s literature, constitutional, prose, stylistic f
  • معصومه محمدی

    ادبیات کودک و نوجوان شامل سروده ها و نوشته هایی است که برای طیف خاصی از مخاطبان آثار فرهنگی و ادبی نوشته می شود. برای برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان انتخاب شیوه ها و تکنیک های بیانی، زبان خاص و طرح مضامین متناسب با آگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مفاهیم تعلیمی، اجتماعی و دینی و تاریخی از جمله مضامینی است که در حوزه ادبیات کودک در قالب داستان ها، اشعار کودکانه و... قابل تبیین است. عرفان نظر آهاری از جمله نویسندگان پرکار و پرمخاطب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که محتوای محوری بعضی از آثار وی مفاهیم تعلیمی، اجتماعی، دینی و تاریخی است؛ بعضی از این مضامین در مجموعه از روزهای سادگی که شامل قطعه های ادبی است، به صورت خاطرات مشترک کودکان و نوجوانان با زبانی ساده و روان بیان شده است. در این پژوهش کوشش می شود، ضمن بیان شیوه نگارش از روزهای سادگی و محتوای محوری قطعات ادبی این مجموعه اهمیت و نحوه طرح موضوعات تعلیمی، اجتماعی، دینی و مذهبی را تحلیل کنیم.

    کلید واژگان: از روزهای سادگی, عرفان نظر آهاری, ادبیات کودک و نوجوان, قطعه ادبی, تحلیل محتوایی
  • خاور قربانی*، نیشتمان الله ویسی

    کاربرد «تمثیل» و «نماد» برای درک بهتر مفاهیم به ویژه مفاهیم انتزاعی و عقلانی، یکی از روش هایی است که در ادبیات کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد و می توان از دیدگاه های متعددی به بررسی آن پرداخت؛ یکی از این روش ها، نشانه شناسی ساختار یا معنای نمادهاست که می تواند راهگشای مسایل جدیدی در ادبیات باشد؛ به همین منظور، در این مقاله با به کارگیری روش تحقیق آمیخته کمی- کیفی و الگوی معنایی آگدن و ریچاردز (1923) به نشانه شناسی معنای نمادهای ادبیات منظوم کودک و نوجوان در دهه هشتاد پرداخته شده است. نشانه شناسی نمادهای این دوره نشان می دهد، اندیشه ای که سبب تغییر نشانه ها در داستان های این دهه شده است، بیشتر اندیشه های دینی و اخلاقی هستند علاوه براین، بررسی داده ها بر اساس الگوی فوق نشان می دهد که اندیشه به تنهایی نمی تواند به عنوان اصلی ترین عامل تغییر نشانه های مصداق های نمادین مطرح شود بلکه باید مولفه های دیگری چون ویژگی های چندگانه یک مصداق و تحول معنایی آن را در طول زمان در آثار مسایل مختلف فرهنگی و اجتماعی، در نظر گرفت.

    کلید واژگان: ادبیات منظوم, کودک و نوجوان, دهه هشتاد, نشانهشناسی, نماد, اندیشه دینی
    Khavar Ghorbani *, Nishtaman Allahveisi

    The use of "allegory" and "symbols" to better understand the concepts, particularly abstract and rational concepts, is one of the ways in which children's literature is very important and it can be examined from multiple views one of which is semiotic structure or meaning of the symbols that can open the way to new issues in literature. Therefore, this article uses qualitative and quantitative mixed research methods and the semiotic pattern of symbols of Ogden and Richards to explore the semiotics of meaning of symbols in children's literature in the eighties. Semiotic symbols of this period show that the ideas that have changed signs in stories this decade are more religious and moral. In addition, the study of data, based on the above model, shows that thought alone cannot be considered the main factor in changing the signs of the symbol, but other components such as the multiple characteristics of a case and its semantic evolution over time must be considered.

    Keywords: poetic literature, children's literature, 1380s decade, symbol, Religious Though
  • محمود افروز

    سفر قهرمان یکی از موضوعات جذاب ادبیات داستانی جهان است. ادبیات کودک نیز در این خصوص استثناء نیست. جستار حاضر به بررسی تطبیقی مراحل سفر قهرمان در دو داستان ماهی سیاه کوچولو و موش پرنده پرداخته است. برای بررسی تطبیقی مراحل سفر شخصیت اصلی در دو اثر، از الگوی پیرسون و مار (1393) استفاده شد که شامل دوازده مرحله است: معصوم، یتیم، جنگجو، حامی، جست وجوگر، عاشق، نابودگر، آفرینش گر، حاکم، جادوگر، فرزانه، و دلقک. دو داستان مذکور با زبانی ساده و کودکانه، به مقوله سفر اسطوره ای و کمال طلبی پرداخته اند. با وجود تعلق این دو داستان به دو عصر و فرهنگ گوناگون، اشتراکات فراوانی میان آن دو وجود دارد. از آن جمله می توان به نکات زیر اشاره کرد: ژانر مشترک، مخاطب یکسان، انزجار قهرمان از روزمرگی، هنجارشکنی قهرمان و برانگیختن مخالفت همنوعان، سفر انفرادی قهرمان، عزم و اراده راسخ قهرمان و تسلیم نشدن وی در برابر چالش ها، امیدواری قهرمان، یاری جستن از مرشد و راهنما، پرسشگری و کمال جویی و وجود شخصیت های منفی و مثبت در هر دو داستان. ریشه همسانی و تطبیق پذیری دو اثر را می توان دغدغه های مشترک بشر در ترسیم مسیر کمال گرایی، حقیقت جویی و رسیدن به آرمان شهر دانست.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, ادبیات کودک, الگوی پیرسون و مار, سفر اسطوره ای
    Mahmoud Afrouz

    The journey of the hero is one of the fascinating topics of world fiction. Children's literature is no exception. The present article has a comparative study of the stages of the hero's journey in the two stories of the Little Black Fish and the Flying Mouse. For a comparative study of the stages of the journey of the original character in two works, the model of Pearson and the and Mar (2014) was used, which includes twelve stages: innocent, orphan, warrior, patron, seeker, lover, destroyer, creator, ruler, Wizard, sage, and clown. The two stories deal with the category of mythical journey and perfectionism in simple and childish language. Despite the fact that these two stories belong to two different eras and cultures, there are many similarities between them. Among them, the following points can be mentioned: common genre, the same audience, the hero's disgust with everyday life, breaking the hero's norms and arousing the opposition of his contemporaries, the hero's solo journey, the hero's determination and will not give up in the face of challenges, the hero's hope , Seeking help from a mentor and guide, questioning and perfectionism, and the presence of negative and positive characters in both stories. The root of similarity and adaptability of the two works can be considered as common human concerns in drawing the path of perfectionism, truth-seeking and achieving the utopia.

    Keywords: Children's Literature, Pearson, Marr Pattern, Mythical Journey
  • سحر دهقانی، حسین شمس آبادی*، امید ایزانلو

    زن و نقش آن در ادبیات یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه نویسندگان است. از عرصه های حضور زن می توان به ادبیات داستانی کودک اشاره نمود. بررسی طرح واره های زن در ادبیات کودک، از آن حیث که کودکان با خواندن داستان با جامعه و نقش ها و طرح واره های اجتماعی و واقعیت های اطرافشان آشنا شده و با شخصیت های داستان هم ذات پنداری کرده، اهمیت وافری دارد. داستان «امیره القصر الذهبی» اثر محمد عطیه الإبراشی، به عنوان نمونه ای از ادبیات داستانی کودک، با هدف بررسی طرح واره های زن مورد بررسی قرار گرفت. لذا بررسی توصیفی- تحلیلی این داستان نشان می دهد که زنان در متن حضور کمرنگی داشته و مردانه نویسی به وضوح در متن دیده می شود و داستان حول شخصیت های مرد می چرخد. شخصیت های زن در داستان با طرح واره هایی منفی به تصویر کشیده شده اند؛ که می توان به طرح واره هایی چون زیبایی و دلربایی زن، شیء انگاری و به حاشیه راندن زن، نادیده انگاری و نگاه افراطی زن به طلا اشاره کرد. محمد عطیه الإبراشی با بیان عقاید قدیم و مردسالارانه در قالب طرح واره های منفی، عمدا یا سهوا طرح واره های ذهنی خود را به گونه ای غیرمستقیم به مخاطبان خود می آموزد و ازآنجایی که این طرح واره ها، غالبا منفی بوده، تاثیری سوء بر فکر و اندیشه کودک داشته که غیرقابل جبران خواهد بود.

    کلید واژگان: ادبیات کودک, طرح واره, زن, محمد عطیه الإبراشی, امیره القصر الذهبی
    Sahar Dehghani, Hossein Shamsabadi *, Omid Izanloo

    Women and their role in literature is one of the topics that is very much considered by writers. Areas of female presence include children's fiction. The study of female schemas in children's literature is of great importance because children become familiar with society and social maps and schemes and the realities around them by reading the story, and identify with the characters of the story. The story "The Golden Palace Princess" by the Egyptian writer Muhammad Atiyah al-Ibrashi as an example of children's fiction literature, it was examined with the aim of of female schemas. Therefore, the descriptive-analytical study of this story shows that women have a small presence in the text and masculine writing is clearly seen in the text and the story revolves around male characters. The female characters in the story are portrayed with negative schemas; Which can be referred to schemas such as female beauty and charm, objectification and marginalization, neglect and extreme view of women in gold. Muhammad Atiyah al-Ibrashi, by expressing old and patriarchal ideas in the form of negative schemas, intentionally or inadvertently teaches his mental schemas to his audience indirectly. And since these schemas are often negative, they have an adverse effect on the child's mind that will be irreversible.

    Keywords: Children's literature, schema, woman, The Golden Palace Princess Muhammad Atiyah al-Ibrashi
  • مریم جلالی*، مهلا سادت حسینی صابر

    لالایی ها به عنوان نجواهای اولیه بزرگ‏سالان با کودکان، در نگاه نخست، برای آرامش بخشیدن به کودکان سروده شده اند. متن زمزمه های زیبایی که خاستگاه آن در ادبیات کودک سنتی به قدمت حضور مادران و ایجاد ارتباط با کودکان بازمی‏گردد، به دلیل داشتن محتوایی قابل تامل و ظرفیت های متنوع، بستری برای تحقیق و پژوهش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شده است. یکی از زمینه های کاربردی لالایی ها تقویت هوش معنوی در مخاطب یا شنونده است. هوش معنوی و تقویت آن در کودکان ازجمله مسایل مطرح در علوم امروزی است. بر پایه این رویکرد و با تمرکز بر متنیت لالایی ها مولفه های تقویت هوش معنوی از متن لالایی ها استخراج شده و با شیوه توصیفی تحلیلی این مولفه ها در متن لالایی ها بررسی شده است. حاصل مولفه های متعددی در متن لالایی ها یافت شده و مولفه «حس رسالت» و «خودآگاهی» جزو پرمصداق ترین مولفه ها بوده اند

    کلید واژگان: ادبیات کودک, تحلیل, لالایی, هوش معنوی
    Maryam Jalali*, Mahla Sadat Hosseini Saber

    Lullabies, as the primary whispers of adults and children, have become a platform for research in the field of children and adolescent literature due to their thought-provoking content and diverse capacities. One of the practical fields of lullabies is to strengthen the spiritual intelligence of the audience. Spiritual intelligence and its strengthening in children is one of the issues in modern science. Based on this approach and focusing on the text of lullabies, components to enhance spiritual intelligence have been extracted from the text of lullabies and these components have been studied in a descriptive-analytical manner in the text of lullabies. The results of several components have been found in the texts of lullabies and the components of "sense of mission" and "self-awareness" have been among the most rewarding components

    Keywords: Children's literature, analysis, lullaby, spiritual intelligence
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال