به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ecology » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ecology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هیوا حسن پور*، زهرا پارساپور

    سایه ملخ از جمله  رمانهای واقعگرای حوزه ادبیات دفاع مقدس است که ماجراهای آن در محیطی روستایی اتفاق افتاده است. وقایع این داستان در بیانی تشبیهی و زبانی محسوس و ملموس به تصویر کشیده شده است. نقش بلاغی تشبیه در این داستان علاوه بر خلق زیبایی های تصویری و زبانی، انتقال نوع نگاه و حس روستانشینان به طبیعت و عناصر آن است. بررسی فرمالیستی و بلاغی این اثر که با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکردی بومگرایانه صورت گرفته است، نشان می دهد که بیشتر تشبیه های این داستان  ناظر بر تجربه زیسته راوی دردل  طبیعت و رابطه مبتنی بر دو عنصر لذت و ترس است. رابطه لذت بخش انسان از طبیعت در فضایی آرام، روشن و مانوس شکل می گیرد و از سوی دیگر رابطه مبتنی بر ترس شامل  سه گونه ترس از گرسنه ماندن، شکار شدن و تاریکی با تصاویر گوناگون در تشبیهات این داستان متجلی شده است که البته این ترسها بر نوع رفتار شخصیت های داستان نسبت به محیط زیست تاثیرگذاشته است. بی شک تشبیه های محیط زیستی در این رمان در خلق فضاها، شخصیت پردازی ها، ایجاد گفتمان زیست محیطی، فراخواندن محیط زیست به کانون توجه و جلوگیری از محو شدن آن، نقش اساسی داشته است.

    کلید واژگان: بوم گرایی, بلاغت, تشبیه, سایه ملخ}
    Hiva Hasanpour*, Zahra Parsapoor

    In this study, the formalism of the ecological orientation of the novel Sayeh Malakh is based on the element of simile and using the technique of content analysis. Sayeh Malakh is one of the realist novels in the field of sacred defense literature, the realism of which is depicted in a comparative and tangible linguistic expression. The results of this study show that the simile in this novel is a key element in realizing the events of the story and since the events of the novel have taken place in a rural setting, most of the comparisons are about nature and the environment around which the main narrator lives and his epistemological world is quite familiar with. The environmental comparisons in this novel have played a major role in creating spaces, characterizations, and creating an environmental discourse and calling the environment to the center of attention and preventing it from fading. Most importantly, the analysis of the environmental discourse in this novel is based on three types of fear (fear of starvation, hunting, and darkness) that form the basis of human interaction with the environment.

    Keywords: Ecology, Rhetoric, Simile, Sayeh Malakh}
  • جعفر طهماسبی، مهین حاجی زاده*، عبدالاحد غیبی، حمید ولی زاده
    اصطلاح نقد بوم گرا یا نقد اکولوژیک در سال 1978 میلادی توسط ویلیام روکرت(William Rueckert) منتقد امریکایی ابداع شد. این جریان نقدی و بینا رشته ای، واکنش دیرهنگامی بود که ادبیات در مقابل بحران محیط زیست از خود نشان داد و به سرعت در محافل ادبی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. بوم گرایی از شاخه ها و رویکردهای مختلفی تشکیل یافته که مهم ترین آنها «اکوفمنیسم» است که تلفیقی از مفهوم اکولوژی و فمینیسم می باشد و به بررسی طبیعت از نگاه فمنیستی نظر دارد، زیرا طبیعت را هم بنابر یک اصل اسطوره ای، ذاتی مونث تلقی می کند که مظهر قدرت های مولد و محل رویش و زایش است و با توجه به اشتراکات سرشتی با زن، می بایست از حقوق آن دفاع کرد و در مقابل آسیب ها از آن محافظت نمود. پژوهش حاضر به روش تطبیقی و با تکیه بر محورهای ژانت هنشال (Jeanette Henshall)، (روابط زنان با طبیعت، ارتباط بین سلطه بر زن وطبیعت، نقش زنان در حل مشکلات اکولوژیکی و هم انگاری با طبیعت)، به بررسی اشعار گلرخسار صفی آوا و سوزان علیوان از دیدگاه نقد اکوفمنیستی می پردازد؛ چرا که هر دو شاعر، از طبیعت برای بیان دغدغه های زنانه، تصویرسازی ، هم ذات پنداری، مواضع اکولوژیکی و فمینیستی بهره برده اند. دستاورد پژوهش مبین آن است که نگاه صفی آوا و علیوان به طبیعت به مانند نگاهشان به زن ترحمانه است و هر دو را تحت سلطه دیگران می دانند و تنها راه فرار از بحران محیط زیست را برقراری مجدد رابطه اولیه زنان با محیط زیست و ترویج بازگشت به طبیعت می دانند
    کلید واژگان: بوم گرایی, اکوفمنیسم, سوزان علیوان, گلرخسار صفی آوا, ژانت هنشال}
    Jafar Tahmasbi, Mahin Hajizadeh *, Abdolahad Gheibi, Hamid Valizadeh
    The term eco-critique or ecological critique was coined by William Rueckert in 1978, and this stream of critique and vision was a late reaction to the literature in the face of the environmental crisis. This theory was soon considered in literary and social circles and had various branches and approaches, the most important of which was ecofeminism, which considers the study of nature from a feminist point of view because nature is also inherently a mythical principle, Female believes that like a woman, her rights should be defended and protected from harms. Based on the three axes of Janet Henshal, this article compares the poems of Golrokhsar Safi Ava and Suzan Alawan from the point of view of ecofeminist critique. These two poets in addition to talking about their feminine concerns use nature for imagery, empathy, ecological, and feminist positions. The result of the research shows that both poets have used the symbols of nature in their feminine illustrations dramatically and markedly. Their view of nature like their view of women, is compassionate and they consider both to be dominated by others. It should be noted that the method used in this study is a descriptive–analytical method using the American School of comparative literature
    Keywords: Ecology, ecofeminism, Suzan Alawan, Golrokhsar Safi Ava, Janet Henshal}
  • امیر قربان پور*
    کتاب زبان شناسی زیست محیطی: زبان، محیط زیست، و داستان هایی که با آن ها زندگی می کنیم، نوشته آرن استیبی، زبان شناس و بوم شناس بریتانیایی، ویراست دوم کتابی است که نخستین بار در سال 2015 توسط انتشارات راتلج به چاپ رسید و از برجسته ترین آثاری محسوب می شد که به طور متمرکز به این حوزه میان رشته ای نسبتا نوظهور از زبان شناسی کاربردی پرداخته بود. ویراست دوم کتاب (استیبی، 2021) در قالب یازده فصل تنظیم شده است که به همراه پیوست منابع داده ها و واژه نامه اصطلاحات تخصصی انتهای کتاب مجموعا شامل 260 صفحه می شود. این نوشتار ابتدا مرور کوتاهی خواهد داشت بر پیشینه اصطلاح «زبان شناسی زیست محیطی»، و مسیر شکل گیری این شاخه میان رشته ای جدید و گستره مطالعات آن؛ چرا که، همانطور که اغلب در مورد بسیاری از شاخه های علمی اتفاق می افتد، این اصطلاح پوششی و سایر اصطلاحات مرتبط با آن از آغاز شکل گیری این حوزه به معانی مختلفی کاربرد داشته اند. سپس در ادامه، به بررسی محتوای کتاب در ویراست دوم آن پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: زبان شناسی, بوم شناسی, زبان شناسی زیست محیطی, زبان, گفتمان, محیط زیست}
    Amir Ghorbanpour *
    Ecolinguistics: Language, Ecology and the Stories We Live by, written by the British linguist and ecologist Arran Stibbe, is the second edition of the book that was first published in 2015 by Routledge and was one of the most prominent works focused on this relatively new interdisciplinary field of applied linguistics. The book, in its second edition (Stibbe, 2021), is organised in eleven chapters and, together with the appendix of the sources of data and the glossary of technical terms at the end of the book, contains a total of 260 pages. The present article will first give a brief overview of the background of the term “ecolinguistics”, and the advent of this field and the scope of its studies; that is because, as is often the case with many scientific disciplines, this cover term and its other related terms have been used in various senses since the emergence of the field. The content of the book in its second edition will then be looked at in detail.
    Keywords: Linguistics, Ecology, ecolinguistics, Language, Discourse}
  • ایوب مرادی*
    بوم نقد رویکردی جدید در مطالعات ادبی است که باتوجه به افزایش دغدغه های زیست محیطی در چند دهه ی اخیر در پی آن است تا میان ادبیات و محیط زیست پیوند برقرار نماید. اکوفمینیسم یا بوم فمینسیم نیز، شاخه ای از بوم نقد است که در پی اثبات این ادعاست که فرهنگ مردمحور در طول تاریخ به صورت توامان به زن و طبیعت آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است. استدلال اصلی اکوفمینیست ها آن است که سرکوب مردسالارانه، با عناوین سود و پیشرفت، طبیعت را از بین می برد. این مقاله به روش تحلیل محتوا و با رویکرد توصیفی تحلیلی، بر آن است تا رمان هستی از فرهاد حسن زاده را از منظر اکوفمینسیم، بررسی کند و عناصر این دیدگاه را در اثر یادشده، پیش چشم بیاورد. قهرمان این اثر دختر نوجوانی است که در بحبوحه ی روزهای آغازین جنگ به همراه خانواده، مجبور به ترک شهر و دیار می شود. در این رمان شواهد و تصاویر بسیاری وجود دارد که نشان دهنده ی آسیب های جنگ تحمیلی به زنان و طبیعت است. از سوی دیگر قراین متعددی نیز به چشم می آید که نشانگر وجه حمایتگری زنان از طبیعت و طبیعت از زنان است. این شواهد رابطه ی بین زنان، طبیعت و محیط زیست و نیز رابطه ی بین مردان، فرهنگ و جنگ را تایید می کند.
    کلید واژگان: بوم فمینیسم, رمان نوجوان, رمان هستی, زیست بوم}
    Ayoob Moradi *
    Eco-criticism is a new approach in literary studies that seeks to bridge the gap between literature and the environment, given the increasing environmental concerns in recent decades. Ecofeminism is also a branch of eco-criticism that seeks to prove the claim that male culture has historically inflicted irreparable damage on women and nature. According to this theory, men are related more to culture and women more to nature. Although this idea is itself strongly opposed by feminists themselves, a historical study of the subject shows that women have always, willingly or unwillingly, more than men, connected with nature which is the main source of human food production because women have played a key role in providing food for the family. On the other hand, in all eras, especially in recent decades when the issue of ecological vulnerability to industrial advances has been addressed, women have taken far more serious steps than men to protect the environment.Farhad Hassanzadeh's novel "Hasti" is the story of a teenage girl who is forced to leave her hometown with her family in the early days of the war against Iraq. This novel, in addition to being focused on the effects of war on girls and women, shows that the author's attention is drawn to environmental concerns.
    Keywords: Adolescent Novel, ecofeminism, Ecology, Hasti}
  • Nasrin Jenabagha, Shaban Najafi Karimi *, Amir Marzban

    Delving into the sources of foreign language writing problems is usually neglected. This necessitates more scrutiny of finding out where these problems originate from. To this end, the present study sought to follow a two-fold aim finding the roots of the Iranian EFL learners’ writing problems, and discovering how these roots are interconnected with each other and come up with a corresponding model. In the qualitative part of the study, a phenomenological research tradition was adopted and 20 EFL learners were selected through purposive sampling. In the quantitative part, through convenience sampling 120 language learners from an English language school in Gorgan, Iran, were selected to be the participants of the study. A semi-structured interview and a researcher-developed questionnaire were used as the instruments for data collection. The results obtained from the analysis of data revealed that writing problems originate from various sources, mainly linguistic, personal, epistemological and ecological, and enjoy a model in which epistemological, linguistic and ecological sources have direct effects and personal source has indirect effect on writing problems. Recognition of epistemological and ecological sources as a novel finding can make teachers revisit their view of these less-approached issues.

    Keywords: Writing Problems, Epistemology, Ecology, EFL writing}
  • ناتالیا گنادییونا سالادوونیکووا*

    مدرسه زبان شناسی عواطف و احساسات ولگوگراد که توسط پروفسور ویکتور ایوانوویچ شاخوفسکی,نظریه پرداز تئوری عواطف,اداره می شود از سال 2010م. بر روی بعد اکولوژیک عواطف و احساسات زبانی مطالعه و پژوهش انجام می دهد. این بدین معناست که اولین نظریه زبان شناسی احساسات در روسیه که در سال 1987 م. ارائه شده است,امروز از جنبه اکولوژی نیز تعریف جدیدی پیدا می کند. به عبارت دیگر,روش شناسی علم عواطف شناسی از جنبه آداب احساسات بررسی می شود. همانگونه که می دانیم سه نوع رابطه بین احساسات و عواطف انسانی و راه های بیان آنها وجود دارد: گاهی احساسات حس می شوند ولی ابراز نمی شوند,گاهی احساسات هم حس و هم ابراز و بیان می گردند و گاه ممکن است حسی وجود داشته باشد ولی حس دیگری ابراز و بیان شود. در مقاله حاضر برای نامگذاری وضعیت آخر اصطلاح استعاری «ماسک های عاطفی و احساسی» استفاده می شود. پژوهش حاضر به کمک این استعاره به این موضوع می پردازد که انسان در موقعیت گفتاری ایجاد ارتباط با دیگران از چه احساساتی بهره می گیرد و به هنگام خارج شدن از این موقعیت ارتباطی از چه نوع احساسات و عواطفی استفاده می کند. همچنین نشانه و علامت ارزیابی احساساتی که طرفین گفتار ترجیح می دهند آن را «مخفی و پنهان» کنند,تحلیل می شود. زبان در این موقعیت های گفتاری «ماسک» به حساب می آید. در این مقاله سعی بر این است که اکولوژیک بودن این نوع زبان ارزیابی شود.

    کلید واژگان: احساسات, علامت ارزیابی, اکولوژیک بودن, جنبه اخلاقی, ماسک عاطفی}
    Solodovnikova Natalia Gennadievna*

    Volgograd's school of linguistics of emotions (Head — Professor Victor Shakhovsky, the author of the theory of emotiveness), since 2010 has been developing ecological aspect of emotions through language. This means that the first Russian linguistic conception of emotions, formed in 1987, contemporarily is getting a new, eco-friendly, refraction. That is, the methodological framework of emotiology is considered from the standpoint of the ethics of emotions. It is known that between human emotions and their expression there are three types of relationships: emotion may be experienced and stay unexpressed; emotion may be experienced and expressed; there may be experienced one emotion and expressed a different one. The last case in the article is metaphorically called “emotional masks”. In the article through the named metaphor is considered, with what emotion a person is included in the communication situation, and with what emotion might come out of it. Analyzed separately is the estimated sign of the emotions that communicants prefer to “mask”. The “mask” of emotions is language. An attempt is made to assess the ecology of such a language.

    Keywords: Emotion, Evaluative Sign, Ecology, Ethics, Emotive Mask}
  • حمیدرضا شعیری*، فاطمه سیدابراهیمی

    هرگاه مکان و کیفیت زندگی در تلاقی با یکدیگر سبب شکل گیری گزاره هایی شوند که بر اثر انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر بدست آیند، با نشانه- بوم زیست مواجه هستیم. عناصر شکل دهنده ی بوم زیست ها انسان، مکان و کیفیتی است که به مکان نسبت می دهیم. بوم زیست را می توان زنجیره ای تراانسان مکانی یا به نقل از برک، مزولوژی دانست که به معنی قابلیت انتقال، حرکت، حضور و تحول در یک مجموعه است. اگر هر موقعیتی را وابسته به یک پیش موقعیت و در تعامل با موقعیت بعدی بدانیم، باید بوم زیست را فرآیند بدانیم. در این فرآیند هر بوشی آمادگی تبدیل به بوشی جدید به شرط قرار گرفتن در زنجیره ی تراانسان مکانی دارد. مهمترین دستاورد دیدگاه مزولوژیک، حذف جهان دو قطبی است. حال چگونه نشانه- بوم زیست شکل می گیرد؟ هر حضوری قابلیت جابجایی در درون مکان و حرکت به سوی دیگری جهت تبدیل به حضوری جدید را دارد. بنابراین توجه به تجربه زیسته، شکل گیری گزاره ها بر اساس ادراک و موقعیت های تعاملی نشان می دهد هر حضور به واسطه ی جهش و گسست هایی که سبب تکامل آن می شود، خود را در مسیر فرایند کنش تکامل می بخشد. حضورها متکثرند و درون زمان و مکان، در طول فرایند کنشی رشد می کنند. هدف اصلی این پژوهش نشان دادن چگونگی این رشد و امکان تکثیر  و انتقال آن به گزاره های جدید است. رویکرد اصلی این مقاله با تمرکز بر نشانه-انسان شناسی و پدیدارشناسی حضور شکل می گیرد. همچنین با استفاده از روش تحلیل کیفی تلاش خواهیم نمود تا نظریه نشانه -بوم زیست  ادبی را با تکیه بر دیدگاه مزولوژیک برک و زنجیره تراانسان مکانی ارایه نماییم.

    کلید واژگان: بوم زیست, مزولوژی, تراانسان مکانی, نشانه بوم زیست}
    Hamidreza Shairi*, Fateme Seyedebrahimi

    Whenever the place and quality of life simultaneously cause formation of predicates created by transmission of one situation to the other, we face eco-semiotics. As the basic elements forming human’s ecology are place and quality related to the place, therefore each ecology can be known as the tranjective chain. Berque, calls this tranjective chain mesology. Ecology can be a process if we consider a situation relating to a pre-situation and also cooperating to the next situation. In this process each existentialism is ready to be transferred to a new existentialism in the case of being put in the tranjective chain. This process formation is based on the idea that no existence is independent of the other existence. The best achievement of this mesologic idea is the deletion of bipolar world. Each existence has the ability of transmission inside the place and movement to the other existence. That’s why considering the existed experiments shows the formation of predicated based on the figures and interactive situations that each existence is completed on the process of action based on discontinue that cause its completion and transmutation. Regarding the subject, existences are various and grow up gradually inside time and place which are capable of being transferred. Our main aim of this research is showing the quality of existence growth and our main approach on this paper is formed by concentrating on human semiotics and visibility of existence. Also we’ll try to render literal eco-semiotics theory based on Berque’s mesologic idea and tranjective chain.

    Keywords: Ecology, Mesology, Tranjective Chain, Eco-semiotics}
  • Ghader Razmjou *
    Ecolinguistics: language and ecology delivers an overall view and a critical approach on ecolinguistic studies. This book is an excellent resource to students, researchers, linguists and those working in the area of discourse analysis as well as ecology. The book claims presenting a news course for ecolinguistics including a framework for understanding the theory of ecolinguistics, exploration of consumerism, and discourse analysis of texts of different types. In reviewing this book, the principal criteria included content, organization, theories and reference sources.
    Arran Stibbe, the author of the book, is a Reader in ecological Linguistics at the University of Gloucestershire where he teaches ecolinguisstics, discourse analysis, ethics and language and communication for leadership. His research and teaching examines how language encodes the stories we live by, and shapes how we see ourselves and our relationship with other animals and the earth. This involves linguistic analysis of a wide range of discourses, from advertising which encourages people to buy unnecessary and ecologically damaging products, to the inspirational language of nature writing.
    Keywords: ecology, language, Stibbe, critical approach, Book Review}
  • زهرا کردجازی، بهزاد قونسولی*، محمد غضنفری
    این مطالعه به بررسی زبان احساس در طبیعت نوشته های انگلیسی از منظر زبانشناسی زیست محیطی می پردازد. در حقیقت، در این تحقیق سبک ذهن بدنمند با در نظر گرفتن زبان احساس به عنوان یک پدیده زبانی که می تواند تجربیات حسی، عاطفی و روانی نویسنده را به ذهن خواننده انتقال دهد، مورد بررسی قرار گرفته است. در نتیجه، زبان احساس با در نظر گرفتن زیر مجموعه هایش –عاطفه، قضاوت و قدردانی– براساس نظریه مارتین و وایت (2005) تحلیل شد. نتایج تحلیل تاثیر با توجه به زیر مجموعه هایش شامل نا/شادمانی، نا/رضایتی، نا/امنی، عدم/تمایل و شگفتی بیانگر شیوع حس ناامنی در کتابهای نویسندگان معاصر و رواج حس شادمانی در کتابهای نویسندگان پیشین است. همچنین، تحلیل قضاوت و قدردانی نشان می دهد عواطف، همراه با اخلاق و حس زیبایی شناختی از بخش های ضروری طبیعت نوشته های شاعرانه می باشند که می توانند فروتنی و همدلی را در ذهن و دل خوانندگان بیدار کنند.
    کلید واژگان: نظریه ارزیابی, گفتمان, زبانشناسی زیست محیطی, اکولوژی, ایدئولوژی, طبیعت نوشته}
    Zahra Kordjazi, Behzad Ghonsooly *, Mohammad Ghazanfari
    This study explores emotive language in lyrical nature writing from the perspective of ecolinguistics in four nature books. In fact, embodied mind style is explored by considering emotive language as a linguistic phenomenon that can inject into the reader's minds the sensorial, emotional, and psychological experiences of the lyricist. The interrogation of emotive language is based on Attitude subsystem of Appraisal Analysis, which consists of Affect, Judgement, and Appreciation (Martin & White, 2005). The analyses of the linguistic portrayal of Affect -- based on the modified Affect system sub-categories, including Un/Happiness, Dis/Satisfaction, In/Security, Dis/Inclination, and Surprise -- revealed the prevalence of Insecurity in the books by contemporary nature writers and Happiness in the books by their predecessors. Moreover, the Judgement and Appreciation analyses suggest that moral sentiment and aesthetic emotion are indispensable parts of lyrical nature writing that can awaken humility and sympathy in the minds and hearts of the readers.
    Keywords: Appraisal Analysis, Discourse, Ecolinguistics, Ecology, Ideology, Nature Writing}
  • مریم سرفراز اسبق، ناصر مطلب زاده
    این مقاله تطبیقی، خوانش بوم گرایانه از سمبل های طبیعت در اشعار برگزیده سهراب سپهری و رابرت فراست است. بوم گرایی تئوری جدیدی است که به اهمیت ارتباط انسان و طبیعت تاکید می کند. سمبل اصطلاحی ادبی است و از آغاز تاریخ بشر بوده است و تصویری است که به چیز دیگر اشاره می کند. اگر سمبل ها از طبیعت گرفته شده باشند به آن ها سمبل های طبیعت می گویند. آن ها به طور غیرمستقیم افکار، احساسات و تجربه های روزمره ما را بیان می کنند. شاعر از سمبل نه به عنوان نشانه بلکه به عنوان اشاره به واقعیت های پنهان زندگی استفاده می کند و ما می توانیم بگوییم که شعر به خاطر ارائه افکار و احساسات می تواند به عنوان سمبل در نظر گرفته شود. این تحقیق نشان می دهد چطور رابرت فراست از آمریکا و سهراب سپهری از ایران از سمبل های مشترک طبیعت با معانی متفاوتی در شعرهایشان استفاده کرده اند. شعر آن ها به طبیعت مربوط است اما نگاه به طبیعت و فلسفه آن ها متفاوت است.
    کلید واژگان: فراست, سپهری, سمبل های طبیعت, بوم گرایی}
    Maryam Safaraz Asbaq, Naser Motaleb Zadeh
    The present comparative article is about the ecologic review of nature's symbols in some selective poetries by Sohrab Sepehri and Robert Frost. Ecology is a new theory which emphasizes the human and nature's relationship. Symbol is a literary expression which is an image that symbolizes something else. If the symbols are taken from the nature they are called nature's symbols. They express daily thoughts, emotions and expressions indirectly. Poets apply the symbols in order to point the hidden facts of life and not as the point itself; it could be claimed that the poetry can be known as a symbol because of representing the thoughts and emotions. The present paper shows how Robert Frost from The United States and Sohrab Sepehri from Iran have applied the common symbols from the nature in their poetries. Their poetries relates the nature but their philosophy and view to the nature are completely different.
    Keywords: Frost, Sepehri, nature's symbols, ecology}
  • مسلم ذوالفقارخانی*

    در میان مطالعات میان رشته ای، نظریه ادبی بوم نقد که به مطالعه ادبیات و زیست بوم می پردازد نظریه ای کمتر شناخته شده و در عین حال، درخور توجه در این گونه مطالعات است. بوم نقد، بازگشتی دوباره به پیوند خواننده، متن و جهان است و واکنشی در برابر پسامدرنیسم و پساساختارگرایی به شمار می رود که به مطالعه بین ادبیات و محیط زیست می پردازد؛ لذا این نظریه، با جنبش اجتماعی و فکری فمینیسم که به ارتقای موقعیت اجتماعی زنان در جامعه می اندیشد، پیوند یافته است. یکی از جنبش های فمینیستی که به بررسی دلایل نابودی طبیعت و محیط زیست می پردازد و نیز به ستیز با استثمار زنان در اجتماع برمی خیزد و بر این باور است که این استثمار در پناه روابط مردسالارانه و تنزل جایگاه زن و طبیعت صورت گرفته، «مکتب اصالت زن طبیعت» (بوم فمینیسم) است که از پیوند «بوم نقد» و «فمینیسم» شکل گرفت. برابری های اجتماعی، تبیین موقعیت زنان و ارایه تصویری از جامعه مطلوب برای همه، از جمله اصول و مبانی فمینیسم است. اساسی ترین پرسش مکتب «بوم فمینیسم» این است که مردان تا چه حد حق دارند در آثار ادبی از سوی زن سخن بگویند؟ جدی ترین بحث های نقد فمینیستی در زبان فارسی را می توان در شعر «فروغ فرخزاد» یافت. او نخستین شاعری است که احساسات زنانه خود را آزادانه تر از دیگران بیان کرده و زبان و اندیشه او، کاملا زنانه، لطیف، پاک و بی آلایش است. این مقاله می کوشد تا نگرش بوم فمینیسم رادرشعر فروغ فرخزاد بازشناخت و واکاوی نماید؛ از این رو، «هستی شناسی طبیعت»، «فصول و گردش ایام»، «عناصر چهارگانه»، «درخت و گیاه» و «موجودات زمینی و آسمانی» در پیوند با زبان و اندیشه فروغ فرخزاد مورد کنکاش قرار گرفته است. مقاله حاضر می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که در شعر و افکار شاعر، مفاهیم طبیعت گرایانه تا چه اندازه بازتاب داشته است و دغدغه‏های فروغ فرخزاد نسبت به محیط و زیست‏بوم خود چگونه بوده است.

    کلید واژگان: بوم فمینیسم, مطالعات میان رشته ای, فروغ فرخزاد, ادبیات تطبیقی}
    Moslem Zolfagharkahni*

    Ecocriticism, which studies the relationship between literature and ecology, is one of the less-known but worthy of research fields of study among interdisciplinary studies. Ecocriticism could be considered as a return to the view that fosters the interrelationship between the reader, the text, and the external world and is a reaction to Postmodernism and Post-structuralism. Ecocriticism has its links to the social and intellectual movement of Feminism which strives to improve the status of women in society. One of the feminist movements which focuses on the causes of the destruction of nature and earthly environment and also guards against the exploitation of women in society is Eco-feminism, which connects Ecocriticsm to Feminism, and has the central notion that the exploitation of women in society originates from male-dominated world and the decline of the status of women and nature. The most significant question for which Feminism attempts to find an answer is to what extent men are legible to speak on behalf of women in literary texts. Hence, Feminism led to Feminist Literary Criticism. In Modern Persian Literature, the most serious and influential Feminist Criticism could be seen in Forough Farrokhzad’s poetry. She is the first Persian female poet who frankly disclosed her feminist desires and hopes in a feminine, pure, and humble language while illustrating the world of women in contemporary Iran. The goal of this study is to explore Ecofeminist traces in Forough Farrokhzad’s poetry. Therefore, the following themes and issues which may help to connect her thoughts and language to nature are presented: “The Nature Ontology”, “The Seasons and Time Passage”, “The Four Major Elements in Nature”, “The Tree and The Plant”, and “The Earth and The Sky Creatures”. The present study strives to see the extent to Nature is reflected in the thoughts and poetry of Forough Farrokhzad and to show her main concerns with respect to Nature and Ecology.

    Keywords: Ecocriticism, Poss-tructuralism, Postmodernism, Women, Ecology, Forough Farrokhzad’s poetry}
  • رضا پیش قدم، مصطفی مرادی مقدم
    فرآیند یادگیری هیچ گاه در خلا اتفاق افتد و محصول پایانی دربرگیرنده تعاهای مختلف فراگیر با دنیای اطراف است. در بیشتر مواقع، زبان آموز در قالب یک رابطه دو طرفه معلم- زبان آموز سنجیده شود و در این محدوده، محیط آموزشگاه و کلاس درس، اولین و آخرین ای است که به آن نگریسته شود. با توجه به اهمیت عوامل اکولوژیک و محیطی در یادگیری زبان انگلیسی، در این مطالعه می کوشیم به صورت کیفی نقش والدین در کیفیت یادگیری زبان آموزان را بررسی کنیم. بررسی نحوه تعامل موثر بین زبان آموز و خانواده، چگونگی و مقدار دسترسی به کالاهای فرهنگی از قبیل رایانه و اینترنت و تاثیر آن در یادگیری و میزان ارزگذاری خانوادها نسبت به یادگیری زبان انگلیسی از جمله اهداف این تحقیق هستند. یکی از مواردی که انگیزه این مطالعه را به وجود آورد، این است که هوش و استعداد تنها عوامل شکست و موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی نیستند و ممکن است مغایرتی بین هدگذارهای موسسه های زبان و خانواده وجود داشته باشد. 35 خانواد در این تحقیق شرکت کردند که فرزندان آن ها در موسسه های زبان انگلیسی در سطح شهر مشهد آموزش دیدند. از این خانوادها و فرزندانشان مصاحبه شد. نتایج مصاحبه ها حاکی از به کارگیری راهبردهای مختلف خانوادهای زباآموزان ضعیف و قوی است. در پایان، پیشنهادهایی برای ارتقاء کیفیت تعامل های آموزشی والدین و زبان آموزان ارا کرده ایم.
    کلید واژگان: والدین, اکولوژی, مهارت زبان انگلیسی, تعامل, زباآموز}
    Reza Pishghadam, Mostafa Morady Moghaddam
    The process of learning never happens in vacuum، and the final product encompasses the various interactions between the language learner and the surrounding world. Most often، the language learner is assessed in a two-way relationship and in this respect، the academic environment and the classroom are the first and the last destinations، which are considered. Considering the importance of ecological and environmental factors in learning a foreign language، the present article tries to investigate the parents’ role in learning English language qualitatively. The amount of effective interaction between the parents and the child، the amount of accessibility to cultural goods such as computer and the Internet and that the effects of these goods on learning، as well as the parents` values with respect to learning English language were included as the purpose of this study. The study was conducted based on the following assumptions: (a) Intelligence and aptitude are not the only way toward success or failure in learning English language، and (b) there may be some discrepancies between the set of values advocated by schools and institutes with those of the parents. Thirty-five families participated in this study whose children were instructed in English language institutes in Mashhad. We interviewed all of these families as well as their children. The results revealed that families in both more-proficient and less-proficient learners use various strategies. At the end، some recommendations were given to improve the quality of education within families.
    Keywords: Parents, Ecology, English language proficiency, Interaction, EFL learner}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال